c 'De grote valkuil voor een versierder is de liefde' f Vernietiging zit in de mens 'De kunst van het versieren' vanavond op de TROS-radio Drese volgt Maazel op PODIUMBLIK DINSDAG 20 MAART 1984 Radio - tv - kunst OEGSTGEEST - "Het gebeurt overal. En altijd begint het met de ogen. Sinds ik met dit programma bezig ben, valt het me ook meer op. Dan zit ik in de trein en ineens herken ik het: God, die man is bezig. Op het werk, thuis, in de kerk, in de kroeg, in de supermarkt, tijdens een lezing, wachtend voor stoplichten. Je kan het zo gek niet bedenken, want overal wordt versierd". "Versierders, dat is een soort man nen en vrouwen waarvan we het bestaan te weinig beseffen. Ze beoefenen een kunde, een vorm van seksuele omgang waaraan geen liefde te pas komt. Want waar liefde begint, houdt het ver sieren op. Daarom wordt de ver sierder ondergewaardeerd. Wij hechten nu eenmaal meer waar de aan duurzaamheid dan aan in tensiteit. We denken te snel dat mensen uit zijn op vastigheid of boompje verwisselen. De ver sierder is juist een kei in kortlo pende relaties". 'Proeflokaal', een radioprogramma van de TROS (van 23.00 tot 24.00 uur op Hilversum 2), is vanavond gewijd aan de kunst van het ver sieren. Ariane Amsberg (53) voerde gesprekken met vele ver sierders, mannelijke zowel als vrouwelijke. Een selectie daaruit is in het programma te horen. Versierders vertellen over het waarom van hun 'liefhebberij', de valkuilen en trucs van het ver sieren, ze vertellen anecdotes over hun 'jacht' en leggen uit waarom het niet nodig is mede lijden te hebben met hun 'prooi'. Volgens Ariane Amsberg zijn er veel misverstanden over dit soort van mens: de versierder zou een losbol zijn, die de ander op grove wijze inpalmt en de vol gende ochtend weer laat stikken. Dat soort gedrag valt bij haar niet onder de term. Net zo min als dat van heren die in tikken op de bil of dubieuze opmerkingen grossieren. Paradijs De echte versierder heeft daar min achting voor. Dat is een mens met stijl, die nooit of te nimmer dwang zal gebruiken. Die houdt niet van praatjes in de trant van: als je niet met me naar bed gaat, maak ik het uit. De echte versier der laat ook geen twijfel bestaan over zijn bedoelingen: hij belooft geen eeuwige liefde, maar een tij delijk paradijs. Een toneelstuk waarbij als het doek opgaat de slotzin al in de lucht hangt. En in bed belanden is heus niet altijd nodig. Hij heeft er genoeg aan te weten dat het kèn. Ze vergelijkt het versieren met vis sen. Je hebt vissers op baars en door Ariejan Korteweg vissers op snoek. Vissen op snoek is leuker, spannender, ook al spartelt de prooi meer tegen. En net als een goede visser laat ook de versierder zijn vangst al tijd weer gaan. Maar de versierde mens, die wordt intussen toch maar mooi een tijd in een leefnetje gehou den. "Die vraag wordt in het program ma ook gesteld. Versierders heb ben geen medelijden met hun prooi. Ze zeggen altijd de gele genheid te bieden om niet op hun avances in te gaan. Ze ma ken altijd duidelijk dat het hen niet om een lange verhouding te doen is, opdat de ander weet waar hij aan toe is. Ze vinden het een gedeelde verantwoordelijk heid. Bovendien, een versierder belooft je een prettige tijd en geeft je alle aandacht". En altijd ligt het gevaar van een verliefdheid op de loer: de grote valkuil voor iedere versierder. Want dan komt de oneindigheid om de hoek kijken, en daaraan heeft de echte versierder een broertje dood. Het moet een spel blijven. Verliefdheid komt niet in zijn kraam te pas. Madonna Volgens Ariane Amsberg wordt je als versierder geboren en blijft het tot de dood er op volgt. "Ik heb me daar vaak in vergist. Als een getrouwde man me een voor stel deed, dacht ik altijd: hij is verliefd. Of: het zal met z'n hu welijk wel niet goed zitten. Nu weet ik beter. Bij een versierder gaat dat niet op. Al is hij ge trouwd of samenwonend, hij zal altijd blijven versieren. Hem gaat het om het spel. Hij probeert het gewoon: eens kijken of ik haar zin in me kan laten krijgen". Al is het versieren volgens haar een aangeboren trek, je kunt wel al doende je bekwaamheid vergro ten. Ariane Amsberg spreekt van een kunde. Ze vertelt hoe bij voorbeeld een van haar gesprek spartners haar vertelde dat het tegenwoordig heel goed werkt om de geëmancipeerde man uit te hangen. Want drammers zijn uit. Die man komt in het programma niet aan het woord. Het kostte Amsberg toch veel moeite om mannen over hun versierdersle ven te laten vertellen. En dat ter wijl versieren voor mannen als natuurlijk gedrag wordt geac cepteerd. Voor vrouwen geldt dat niet. Een vrouw op het versierderspad wordt eerder als hoer dan als ma donna beschouwd. Toch waren vrouwen veel eerder bereid over hun ervaringen te praten. Ariane Amsberg kan niet verklaren waarom. - Waar kun je de echte versierder aan herkennen? "In elk geval niet aan z'n uiterlijk. Een versierder hoeft niet mooi te zijn. Het heeft meer te maken met uitstraling. Je herkent hem aan zijn gedrag. Hij moet zelfver zekerd zijn, weten dat hij wat te bieden heeft. Hij moet je aange naam bezig kunnen houden, een boeiende conversatie kunnen voeren of goed zijn in bed. Ver sierders zijn meestal erg verle gen. Maar het zijn ook bluffers. Er schuilt voor hen een bijzonde re kick in om over hun verlegen heid heen te komen". "Zelfkennis is voor de versierder onontbeerlijk. Hij moet zich in de ander kunnen verplaatsen, begrijpen hoe de ander hèm ziet. Daarin schuilt voor hem de mo gelijkheid om interesse voor zichzelf te wekken. Dat hoeft niet altijd met woorden. Ook ge baren kunnen indringend zijn zodat ze de ander lang blijven heugen". Minder prettige trekken heeft hij ook: "Een versierder heeft altijd de touwtjes in handen. Van hem kun je niet winnen. Vandaar dat de ene versierder nooit de ander het hof zal maken. Want twee ka piteins op een schip, dat staat hij niet toe. Dat is een erg onaange name eigenschap. Maar als je dat wilt accepteren, kun je een heel plezierige tijd beleven". Hoe weinig er eigenlijk over de versierder bekend is, merkte Ariane Amsberg toen ze liedjes zocht om in haar programma te gebruiken. Liefdesliedjes ge noeg natuurlijk, maar over ver sieren heeft ze er zegge en schrij ve één gevonden: 'Hoe doet-ie dat nou' van Alfred Martens. Daarin ziet de zanger zijn vrie- den er steeds met de mooiste meisjes vandoor gaan. "Hoe doet-ie, doet-ie dat nou? vraagt hij zich steeds af. "Ik hoop dat Alfred Martens luis tert", zegt Ariane Amsberg. "Het programma geeft een antwoord op zijn vraag. En als het pro gramma voorbij is begint de len te. Een ideale tijd voor versier ders. Dan kan hij gelijk gaan oe fenen". Gevraagd naar hoe ze eigenlijk zo in dit onderwerp is geïnteres seerd geraakt, zegt ze: "Ik reken me zelf in elk geval niet tot de versierders. En waarom dan wel die belangstelling, tsja, daar mag je naar raden". Beethoven- sonates knap vertolkt K en 0-Beethoven-concert door cel list Herre Jan Stegenga en pia nist Alwin Bar. Plaats: Kapel zaal. Gehoord op maandag 19 maart. LEIDEN - Met de Sonates in A (opus 69, nr. 3) en het tweetal in D en C (opus 102, resp.nrs. 2 en 1) voltooide het duo Ste- genga-Bar de vijf voor cello en piano van Beethoven. De nu gespeelde dateren resp. van 1805 en 1815. De compo nist hield van de cello, die hem in zijn donkere onder grond sterk aansprak. Hij herhaalt zich vrijwel niet, vindt telkens weer een ande re opzet, andere melodieën en wendingen. Het valt daar bij op, dat de beide laatste so nates bondiger, beknopter, ook scherper geprofileerd en vrijer in de vorm zijn. Beet- hovens ontwikkelingsdrang naar de volkomen onafhan kelijkheid van de geijkte schema's is hier duidelijk te volgen. Behalve het uitvoeriger 'adagio con molto sentimento d'affet- to' uit opus 102, nr. 2, vergen de langzame delen (adagio's) merkwaardig genoeg maar weinig tijd. Ze gaan ook naadloos over in een opvol gende snelle 'Satz'. Het ge noemde zwaar gevoelige ada gio springt plotseling uit in een (destijds ongebruikelijk) 'allegro fugato'. Dit geeft met de zo verschillende stemmen van cello en piano een zeer verrassend effect. De grote snelheid verhoogt het nog aanzienlijk. Het concert was door de kennelijke verschil len tussen de nummers 69 en 102, verband houdend met le vens- en scheppingsfasen, ook psychologisch interes sant. Over de technische bekwaam heid van de beide kunste naars behoeft nauwelijks iets te worden gezegd. Ze speel den op het hoogste niveau. Een vergelijking tussen de twee kan slechts de beleving betreffen. Welnu, de cellist met zijn zingende warme so nore toon peilde op het ge hoor dieper dan zijn wat luchthartiger metgezel. Hun spel sloot onderling voortref felijk aan, maar de pianist volgde, resp. leidde (van een domineren van de één boven de ander kon geen sprake zijn) wat meer uiterlijk. Het bleek echter geen ernstig be zwaar. Zodoende ontstond er een tegenstelling, die het spel verlevendigde en de sa menklank verrijkte. Er kwam in feite een dimensie bij. Al- win Bars trant was, in z'n soort, ook niet minder muzi kaal dan die van Herre Jan Stegenga. JOH VAN WOLFSWINKEL. WENEN (ANP/Reuter) - De Duit ser Claus Helmut Drese wordt zo goed als zeker de nieuwe leider van de Weense Staatsopera. Hij zal de Amerikaanse dirigent Lo- rin Maazel opvolgen, die zoals de Oostenrijkse minister van cul tuur, Helmut Zilk, het gisteren uitdrukte, 'niet heeft gefuncitio- neerd zoals het zou moeten'. De in 1922 in Aken geboren Drese is sedert 1975 directeur van het Operatheater van Zürich. De vin ger op de wonde plek leggend zei de bewindsman dat de opera ie mand nodig heeft "die altijd aan wezig is" en die zich op de eerste plaats theaterdirecteur voelt en dat Wenen "geen behoefte heeft aan iemand die meer geïnteres seerd is in zijn eigen tournees als dirigent, waardoor het theater in feite benadeeld wordt". Maazel (hier vooral bekend als diri gent van het Nieuwjaarsconcert op de tv), die zelf al had gezegd dat hij zijn contract niet wilde verlengen, is steeds een omstre den figuur geweest vanaf 1982 toen hij de functie bij de Weense Staatsopera kreeg en daarbij di verse Oostenrijkse kandidaten voorbijstreefde. Hij had voortdu rend te maken met een kleine maar vocaal krachtige groep boe- roepers onder het Weense pu bliek, dat berucht is om zijn emo tionele reacties. Er waren ook te kenen van anti-semitische ge voelens tegen Maazel, die van Frans-joodse afkomst is. Bij het debuut van Maazel als di recteur-dirigent in 1982 werden in het Weense gebouw anti-semi tische pamfletten aangetroffen en hij ontving ook dreigbrieven. Tijdens Maazels optreden deden zich verscheidene keren inciden ten voor. Bevangen door de af keurende reacties van een deel van het publiek tijdens de uit voering van een opera verloor één van de tenoren zijn stem en liep het toneel af. Vorig jaar de cember deed de prominente Spaanse sopraan Monserrat Ca- balle hetzelfde. Zij gaf als reden op dat zij zich ziek voelde. Claus Helmut Drese verklaarde gisteren dat zijn uitverkiezing "als een donderslag bij heldere hemel" was gekomen. ANDER CONCERT K O - De Amerikaanse pianist Vladimir Pleshakov, die morgenavond een concert zou geven in de Ka- pelzaal, heeft laten weten door familie-omstandigheden niet naar Nederland te kunnen ko men. Daarmee vervalt het con cert in Leiden. Het is K&O gelukt toch voor ver vanging te zorgen: het Raphael Kwartet met medewerking van de pianist Jacob Boogaart. Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN Toneel, dans en caba ret deze week in de Leidse thea ters. De eerstkomende voorstelling is op woensdagavond in het LAK-theater. Het betreft een optreden van de Mannen van de Dam. Op het speelvlak staat een clavecimbel, van achter de coulissen klinkt een madrigaal van Monteverdi. In het instru ment zit.de vrouw des huizes mee te zingen, vals en struike lend over de tekst. Al in dit eer ste beeld wordt aangegeven waar het in de jongste produk- tie van het Vlaamse gezelschap om gaat. De toon is die van een groteske komedie. De titel: Gat in kop. De omschrijving: een passiespel van Wolfgang Deichsel naar motieven van Labiche. Aan de vooravond-het stuk speelt zich af in 1935-van de opening van het badhuis, dat hij aan de stad heeft geschonken, is de verffabrikant Albert Neuherdt flink doorgezakt. Zo flink, dat Mannen van den Dam met 'Gat in Kop'. (foto Mlchiel Hendrickx) Dogtroep in 'Zichtbare werken en gemaskerde rozen III'.(foto Gerda v.d.veen> hij zich de volgende dag niets meer herinnert. Hij ontwaakt in gezelschap van een studiege noot, met wie hij blijkbaar op stap is geweest. Wanneer hij dan onder het bed een dames schoen vindt en tegelijkertijd hoort van een moord op een jonge vrouw op wier lichaam maar één schoen werd aange troffen, is de verwaarinq com pleet. Deichsel schreef 'Gat in kop' als een komedie, waarin de burgerlijkheid wordt ont- maskerd. in de stijl van de Franse blijspelschrijvers Fey- deau en Labiche. Dagtroep 'Zichtbare werken en gemasker de rozen III' is de wat omslach tige titel van de voorstelling, waarmee de Dogtroep donder dagavond naar het LAK-thea ter komt. De Dogtroep is een groep kunste naars met uiteenlopende ach tergronden, die sinds 1975 theater maakt volgens een werkwijze waarbij niet wordt uitgegaan van literaire thema tiek of centrale regie en ook niet van onderscheidingen tus sen bestaande disciplines. Voorstellingen van de Dog troep heten echter de laatste tijd niet meer zo impulsief en improvisorisch als vroeger te zijn, de methode van werken daarentegen wordt wat meer overwogen genoemd. De ko mende voorstelling, waarbij muziek weer een belangrijke rol speelt, is deels op basis van eerder ontwikkeld materiaal en deels op nieuw materiaal geënt. Danstheater De Stichting Dansproduktie pre senteert zich op vrijdag- en za terdagavond met twee choreo grafieën in het LAK-theater. Aan de voorstelling van de dansgroep van Pauline Da niels. die zich bezig houdt met vernieuwende dans, werken ze ven musici mee. Essentieel voor Dansproduktie is de intensieve samenwerking met componis ten en het bij de voorstellingen 'live' uitvoeren van de speciaal door hen voor de modeme dansgroep gemaakte muziek. Wat de nieuwe choreografieën betreft, eerst komt 'Wantij' van Beppie Blankert, met muziek van Harry de Wit, aan bod. Van 'Wantij' is sprake wan neer twee getijstromen elkaar ontmoeten. Het water stijgt en daalt (in plaats van 'normale' eb en vloed), er ontstaat draai ing of stilstand. De choreogra fie van 'Wantij' is gebaseerd op die stroombewegingen Het tweede dansstuk, 'Hexa', is een choreografie van de artis tiek leidster van Dansproduk tie, Bianca van Dillen, met ziek van Henk van der Meulen Het is een dans voor drie pa ren, met elk een eigen karakter. De choreografie bestaat uit drie delen, in elk deel speelt één van de paren een overheersen de rol. 'Man op stelten' is de titel van de kindervoorstelling, waarmee Lijn Negen zondagmiddag in het LAK-theater staat. Een mu zikaal verhaal, dat zich af speelt in en rond een oude cir cuswagen. Speciaal voor kin deren van acht tot dertien jaar. Hamlet Boe-geroep en bravo-geschreeuw. Dat waren de reacties op de Hamlet-voorstelling door Thea ter La Luna enkele weken gele den na de première in Vlaar- dingen. Ook de recensies, die naar aanleiding van de door Canci Geraedts geregisseerde produktie in de kranten ver schenen, liepen sterk uiteen. Waar de Haagse Comedie ge looft in orde en gerechtigheid, laat de amateurjtheatergroep La Luna een wereld vol waan zin en chaos zien. De visies die de twee gezelschappen ten toon spreiden verschillen dus nogal wat van elkaar. En het verschil zit 'm in Canci Geraedts. El ders op deze pagina een ge sprek over 'haar' Hamlet, die vrijdagavond in de Leidse Schouwburg is te zien. Sieto Hoving Het cabaretechtpaar Marijke en Sieto Hoving staat zaterdag avond op de planken van het theater aan de Oude Vest. Met het programma 'Failliet.... hoe zo?', waarin bitter? grappen en speelse spotternijen elkaar af wisselen. Er worden in dit pro gramma, een beetje voorspel baar, nog al wat trends van de ze tijd aan de orde gesteld, in een sfeer van intimiteit overi gens, waarvan het publiek een belangrijk deel uitmaakt. De Hovings laten zich aan de pia no begeleiden door Wie be Cnos- sen en bijstaan door Astrid Se- riese, een nieuwe verschijning aan het cabaretfirmament. Qanci Geraedts over 'Hamlet' van La Luna AMSTERDAM/LEIDEN - Waar de Haagse Comedie gelooft in orde en gerechtigheid, toont (amateur)theatergroep La Lu na een wereld vol waanzin en chaos. Beiden maakten een Hamletvoorstelling. Beiden gingen niet in op het karaktei van Hamlet, doorgaans voe voor psychologen en regis seurs. Met het laatste houdt de overeenkomst op, want de we reldvisies die de gezelschap pen tonen, verschillen mee dan hemelsbreed. En het ver schil zit hem in Canci Ge raedts, regisseur van La Luna Voorheen werkzaam bij het Ro-theater, regisseur van o.m. een 'Macbeth' op het strand van Almere, opvallend in een 'Medea' met Josée Ruiter. Geraedts: "Ik houd erg van de tijd van Shakespeare, de Eliza bethaanse. De Elizabethanen leefden heel direct. 'Hamlet' werd geschreven terwijl er vol op pest heerste en de lijken in de straten lagen. Die liggen er nu niet, maar het is feitelijk veel erger. Iedereen is pessi mistisch, want wat ons boven het hoofd hangt, is niet mis. Wat dat dan is? Tja, nou kom ik in politiek vaarwater. Daar ben ik te lui voor, ik doe bijvoor beeld niet mee met demonstra ties. Als de bom valt, zit ik met een glas champagne in de - schuilkelder. Ik ben niet pessi mistisch of somber. Vernieti ging zit nu eenmaal in de mens. En ik ben niet bang om dood te gaan; doodgaan lijkt me verrukkelijk. Ik heb een heerlijke tijd gehad, ik hoef echt niet meer terug". Geraedts heeft met 'Hamlet' als vanouds zeer uiteenlopende reacties opgeroepen. De een vindt de voorstelling verras send, origineel, humoristisch, en door de regisseur goed in de hand gehouden. De ander vindt het een vervelende verza meling gepikte ideeën, voorna melijk ten uitvoer gebracht met de bedoeling om tegen draads te zijn. Geraedts: "Het verbaast mij niets wanneer mensen ver schillende meningen over het stuk hebben. Ik ben juist zeer verontrust als iedereen het ge slaagd vindt, ik vertegenwoor dig nu eenmaal een heel spe ciale kleur. Dat er mensen zijn die mij verwijten dat ik geen visie op de persoon Hamlet heb, vind ik niet niet interes sant. Mijn uitgangspunt is werken met mensen. Er is een maandenlang werkproces ge weest met trainingen en im provisaties, om naar een be paald soort eenheid van de groep te werken. Die krijg je niet door het stuk te lezen". "Sommige regisseurs huren ac teurs om ze woorden te laten zeggen. Ik werk vanuit het li chaam. Ik word bewogen door bewegingen, impulsen vanuit de acteur. In 'Hamlet' zitten een paar vervelende teksten. Die laat ik weg of vervang ik door lichamelijke beelden". Waar de critici het wel over eens zijn, is dat Geraedts haar ama teurspelers tot opmerkelijke prestaties weet op te zwepen. Geraedts: "De term 'amateurs' heeft in het Nederlands iets denigrerends, anders dan in het buitenland. Een beetje als een klaverjasclub die ook eens Marieke van Leeuwen als Gertrud en Titus Tiel Groenestege als Hamlet i een leuk blijspel instudeert. De enige reden waarom mijn spe lers geen beroeps zijn, is dat ik niet de financiële middelen heb. Maar ze zijn wel vieren twintig uur geïnteresseerd, en willen er continu bij betrokken zijn. Sommige mensen, met wie ik al drie jaar werk, zijn voor my geen amateurs meer". La Luna keert het stuk op een bijzondere manier om. Hamlet lijkt van meet af aan geschift; pas wanneer hij zich voordoet als een krankzinnige, worden zijn reacties normaler. Dat laat ste geldt ook voor Ophelia, een sullig en mollig kind, dat pas in haar waanzin zich gedraagt als elk gezond meisje. Geraedts: "Voor de waanzinscè ne van Ophelia heb ik speciaal een tijd in een krankzinnigen gesticht doorgebracht. Ik vond de produktie van La Luna. (foto Jotka Ron at het heel rnoenyK om achter dat personage te komen. En elke keer wanneer ik de poort van de inrichting uitging, vroeg ik me af of ik nou een krankzinni genwereld verliet, of er juist in terecht kwam". 'Hamlet' van Shakespeare door La Luna; regie Canci Geraedts. Te tien in de Leidse Schouwburg op 23 maart. JACQUELINE MAHIEU

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19