'Hij is heus geen schatje, maar dat ben ik ook niet' PGEtC Mel Brooks als Hitler: 'Heil myself r af afa Danny de Munk over Ciske de Rat: 'To be or not to be', een redelijk geslaagde komedie Ak ''lil». 'HIUii, 'i| iiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Televisie De werkelijkheid en fantasie in Saura's 'flamenco-Carmen' VRIJDAG 16 MAART 1984 Film BLIJVERS "Moord In extase" - Joop Doderer uitstekend in verder matige poli tiefilm, t»ido 4, Leiden. "Never say never again" - De 'enige echte' James Bond?, Lido 3, Lei den. "Schatjes" - De juiste balans to "Staying alive" - Travolta niet zo best, Euro 4, Alphen. "WarGames" - spannende avontu renfilm over videospelletjes en WO III, Euro 3. Alphen. (OP)NIEUW) "Gold" - Actiefilm, City 1, Katwijk. 'Treasure of the four crowns" - Griezelen in 3D, City 2, Katwijk. "Stripes" - Lachfilm met Bill Mur ray over het leger, City 3, Katwijk. "Die flambierte Frau" - Duitse thriller over callgirl, City 4, Kat- "Les uns et les autres" - Groots epos van Claude Lelouch, Euro 2, Alphen. "Twee stoere truckers op de snel weg" - Film over twee binken en veel stunts, Luxor, Leiden. "Halloween 2" - griezelfilm met Jamie Lee Curtis, Trianon, Lei- SEXFILMS "Heter als lava" - Rex, Leiden. NACHTFILMS "Erotiek in het fitnesscentrum" - Rex, Leiden. "Weekendsex in het paradijs" - Eu ro 1, Alphen. "Pussy Baby" - Euro 2, Alphen. "WarGames" - Euro 3, Alphen. "Staying alive" - Euro 4, Alphen. DEN HAAG "Gorky park" - Asta (463500), 16 jr. "Schatjes" - Calypso (463502), 12 jr. "The big chill" - Babylon 1 (471656), al. "Star '80" - Babyion 2, 16 jr. "Barry Lyndon" - Babylon 3. 12 jr. "Halloween 3" - Cineac 1 (630637), 16 jr. "Trouble with Harry", Cineac 2, 12 jr. "Hercules", Cineac 3, al. "Gejaagd door de wind", Euro (667066), 12 jr. "Moord in extase", Metropole 1 (456756), 12 jr. "Never say never again", Metropole 2, 16 jr. "Carmen", Metropole 3, 16 jr. "Staying alive", Metropole 4, al. "Sophie's choice", Metropole 5, 16 jr. "Schatjes" - Odeon 1 (462400). 16 jr. "Risky business" - Odeon 2, al. 'To be or not to be" - Odeon 3, al. "De stille oceaan" - Odeon 4, 16 jr. "Paul, Lisa en Caroline" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Verboden spelletjes op de school banken" - Le Paris 2. 18 jr. "Die MSdchen van Pigalle" - Le Pa ns 3. 18 jr "Chained heat" - Passage (460977), 16 jr. AMSTERDAM "Star '80" - Alfa 1 (278806), 16 jr. "Risky business" - Alfa 2, al. "De stille oceaan" - Alfa 3. 16 jr. "Trading places" - Alfa 4, al. "Carmen" - Alhambra 1 (233192), 16 jr. "Sophie's choice" - Alhambra 2, 16 jr. "Gorkv park" - Bellevue Cinerama (234876-266227). 16 jr. 'The big chill" - Calypso 1 (266227/ 234876), aL "Sudden impact" - Calypso 2, 12 jr. "'n Knotsgek kado" - Calypso 3, al. "I like to watch" - Centraal (248933), 18 jr "The chosen" - Cinecenter (236615), al. Woody Allen's "Zelig" - Cinecenter, al. "Die weisse Rose" - Cinecenter. al. "Anguelos" - Cinecenter, 16 jr. "Once upon a time in the west" - Ci- 1 (151243), 12 jr. "Schatjes" - City 1 (234579), 12 jr. 'To be or not to be" - City 2, al. "De stille oceaan" - City 3, 16 jr. "Never say never again" - City 4, 12 jr. "Een bijzondere dag" - City 5, 16 jr. "Chanel, een vrouw aan de top" - Ci ty 6, 16 jr. "Storia di piera" - City 7, 16 jr. "Orfeu negro" - Kriterion, 16 jr. "II giardino del Finzi Contini" - Stu dio K, 16 jr. "L'été meurtrier" - Leidsepleinthea- ter (235909), 12 jr. "Puur natuur" - Parisien (248933), 18 jr. "Chained heat" - Rembrandtplein- theater 1 (223542), 16 jr. "Yab-Yum op stelten" - Rembrandt- pleintheater 2, 18 jr. "Evil dead" - Rex (246132), 16 jr. "Eagle's claws" - Rex, 16 jr. "Rocco en zjjn broers" - The Movies 1 (245790), 16 jr. "La vie devant soi" - The Movies 2. 16 jr. "El sur" - The Movies 3, 16 jr. "Moord in extase" - Tuschinski 1 (262633), 12 jr. "Vertigo" - Tuschinski 2, 16 jr. "Halloween 3" - Tuschinski 3, 16 jr. "Hercules" - Tuschinski 4. al. "Wargames" - Tuschinski 5, al. "Never say never again" - Tuschins ki 6, 12 jr. Laten we één ding van tevoren vaststellen, opdat daarover geen misverstand bestaat: Mel Brooks behoort niet tot de grootste hu moristen aller tijden. Als u met die instelling naar 'To be or not to be' gaat kan het nog een leuke middag of avond worden. Zijn uw verwachtingen hoger gespan nen, vergeet het dan maar: in dat geval zal deze film tegenvallen, omdat Brooks en consorten er lang niet altijd in slagen om moe ders leuksten te zijn. 'To be or not to be', is een remake van een film van Ernst Lubitsch. Het verhaal is gauw verteld: een Pools theatergezelschap raakt in 1939 betrokken in een aangele genheid die het Poolse verzet veel schade kan berokkenen. Een verrader heeft namelijk de namen van Poolse verzetslieden en het is zaak om deze man 'kalt zu stellen'. Het geweten van het theatergezel schap, Bronksi, gespeeld door Mel Brooks, krijgt opdracht om 'To be or no to be'; regie: Alan Johnson; acteurs: Mel Brooks en Anne Ban croft; theater: Studio; alle leeftijden. de verrader onschadelijk te ma ken; daarin geholpen door leden van zijn groep en de minnaar van zijn vrouw, een Poolse vliegenier. De acteur speelt de grootste rol van zijn leven. Cy nisch genoeg zonder een zaal vol publiek. Hij die anders de ge schiedenis zou zijn ingegaan als de verkrachter van Shakespeare, degene die meende dat je 'High lights' uit het werk van de En gelsman op het toneel kunt bren gen, slaagt er nu overtuigend in om zich voor te doen als een nazi. Hij speelt trouwens verschillen de nazi's, onder wie Hitier zelf. Natuurlijk maakt hij schoon heidsfoutjes. Zo riep Hitier nooit 'Heil myself, maar de nazi's in deze film zijn te dom om door te hebben dat ze met een bedrieger te maken hebben. Het belang rijkste is in elk geval dat de Sha- kespeare-verhaspelaar er voor zorgt dat de verrader wordt uit geschakeld en daar ging het toch Zoals ik in het begin al zei: Brooks is niet altijd leuk. De prijs voor de beste humorist uit de film gaat trouwens naar iemand an ders. Naar Charles Durning, die een hoge nazi speelt. Het wach ten is telkens weer op het mo ment dat deze bonbons-vretende dikzak één van zijn onderge schikten roept op wie hij zijn fouten kan afwentelen. En vooral de confrontatie tussen hem en de namaak-Hitler blijft in de herin nering. Dankzij Durning, on danks Brooks. WIM BRANDS Het Filmhuis van het LVC (Bree- straat) vervolgt deze week zijn serie muziekfilms. Vanavond en morgenavond is 'An Ameri can in Paris' van Vincente Mi- nelli nog te zien. Woensdag Jacques Demy's klassieker 'Les parapluies de Cherbourg'. Gezongen dialogen op muziek van Michel Legrand, toen ('64) een wereldhit. Aanvang 20.00 en 22.15 uur. Donderdag danst Gene Kelly in de regen. 'Sin- ging in the rain' is waarschijn lijk de bekendste musical ooit gemaakt ('52). Bij het LAK (Cleveringaplaats) dinsdag ook een muziekfilm. Het is 'Die Dreigroschenoper', de verfilming die G.W. Pabst in 1931 maakte van het stuk van Bertolt Brecht en Kurt Weill. Aanvang 20.00 en 22.00 uur. Vanavond en morgenavond is nog het avant garde-festival van het LAK te bezoeken. Van avond twee films van Miklós Jancsó, morgenavond een aan tal films in het kader van dada en surrealisme. Aanvang 20.00 Van de Zweedse regisseur Ing- mar Bergman is dinsdag 'De grote stilte' in het K&O-ge- bouw (Oude Vest) te zien. Een film over twee zusters tussen wie het tot een uitbarsting komt als één van hen een wille keurige man meeneemt. Aan vang 20.00 uur. Het Kijkhuis (Vrouwenkerk- koorstraat) draait nog tot en Klaus Kinski, te zien in het Kijkhuis. (fotoGPD) met zondag 'Prénom Carmen', de laatste film van Godard. Volgende week drie films met Klaus Kinski. Maandag 'Woy- zeck', dinsdag en woensdag 'Fitzcarraldo', beide films van Werner Herzog. In de eerste is hij een dorpsgek, in de tweede een fanatiek operaliefhebber. Donderdag is 'La femme en fant' te zien, een psychodrama met Kinski als een doofstom me tuinman op wie een jong meisje verliefd wordt. Aan vang steeds 20.00 en 22.15 uur. Bij filmclub Oscar (Euro-theater) maandag 'In de ban van de ring', een tekenfilm gebaseerd op het boek van Tolkien. Aan vang 19.00 en 21.30 uur. AMSTERDAM - In waarschijnlijk koninklijke aanwezigheid vindt 28 maart de gala-première plaats van de nieuwe verfilming die Guido Pieters vervaardigd heeft van Ciske de Rat, het populaire boek van Piet Bakker. Het ver haal van een Amsterdams volks jongetje uit de crisisjaren dat in de tang wordt genomen door so ciale ellende en verziekt gezins leven. Een van de factoren die een commercieel succes van de ze Van Heijningen-produktie waarschijnlijk maakt, wordt ge vormd door de frisheid en van zelfsprekendheid waarmee de ti telrol gespeeld wordt door Dan ny De Munk, een in de Amster damse Jordaan geboren en geto gen 'lieverdje', sinds een jaar woonachtig in Purmerend. Danny's belangrijkste kwaliteit schijnt te zijn dat hij absoluut niet te intimideren is. Bij de pre mière zal hij worden voorgesteld aan het koninklijk paar. Danny: „Dat is dan wel leuk ja, maar je moet maar bedenken dat het ook maar mensen zijn die wel eens naar de wc moeten.'Niet dan?" Ook al het publiciteitsgedoe. laat hij zich laconiek aanleunen. In het eerbiedwaardige Hotel Ame- ricain vinden zijn ouders het tijd worden voor een kopje thee. De nu 14-jarige mavo-leerling echter bestelt zwarte koffie, steekt een paar chocolade-caramels achter zijn gaaf gebit en wil best nog eens vertellen hoe het allemaal begonnen was. „Er had een advertentie in de krant gestaan dat ze jongetjes nodig hadden voor Ciske de Rat, om audities te komen doen. Ander- halfjaar tevoren had ik op school in een musical opgetreden en dat was nogal aardig gegaan. En nou zei mijn moeder: 'Ciske de Rat, is dat niks voor jou?' En mijn tante oma, die had het ook uitgeknipt voor me. Toen zijn we naar Kras- napolsky geweest, dat is een ho tel hier in Amsterdam, want daar waren de audities. Ik had nooit gedacht dat ze mij zouden kie zen, want er waren wel 1500 jon gens. Niet moeder? ('Ja Danny'). Daarna hoorden we een hele tijd niks. Toen ineens bleek dat ik bij de laatste zes zat en ik dacht toen nog dat ik misschien een van de vriendjes van Ciske zou moeten spelen. Maar ze wilden me voor de hoofdrol". Je zingt ook in de film. Was dat altijd de bedoeling geweest? ,Nou, eerst hoefde er helemaal niet gezongen te worden, maar ze hadden gemerkt dat ik goed kon zingen en toen hebben ze er dat bij verzonnen. En naderhand hebben ze er ook nog dat liedje bijgemaakt dat je hoort als de film begint en daar komt nu ook een grammofoonplaat van. Dus misschien kom ik nog wel op de hitparade". Die Ciske de Rat, was dat nou moeilijk om te spelen. Is dit een heel andere jongen dan jij zelf bent? „Dat was helemaal niet moeiUjk voor mij om te spelen. Ik vind Ciske een heel gewone jongen waar je niks aan zou merken als zijn moeder niet zo'n teringwijf was geweest. Verder is-ie hele maal niet zo veel anders dan ik. Hij is heus geen schatje, maar dat ben ik ook niet. Hij haalt veel kattekwaad uit en kiepert bij voorbeeld die inktpot over de juffrouw d'r hoofd. Nou-, dat zou ik misschien niet zo gauw doen, maar misschien had dat mens het er wel naar gemaakt. Weet ik veel? Wij hebben natuurlijk geen inktpotten meer in de klas, maar ik gooi wel met ballpoints. En gummen". Jij had de hoofdrol en je tegenspe lers waren bekende acteurs en ac trices. Werd ie daar niet zenuw achtig van? Kende je hen tevo ren? ,Ik kon goed met ze opschieten. Ze waren hartstikke aardig tegen me en dat vond ik jofel, want zij waren beroemd en van mij had nog nooit iemand gehoord. Ik kende hen wel natuurlijk. Her man van Veen, van de televisie. En Willeke van Ammelrooy, die kent iedereen toch? Ik had ze nog in De Lift gezien. En Rijk de Gooyer die heb ik ook vaak zien spelen in de bioscoop en bij ons thuis op de video. Ik kijk graag naar films". Jouw debuut als acteur, zie je dat als leuk voor een keertje, of zou je het vaker willen doen? „Ik wil graag acteur worden en dan wil ik liever nu doorgaan dan eerst zeven jaar te moeten wach ten". In wat voorfilms zou je dan wil len spelen? ,ln een pornofilm natuurlijk... Ha- ha, geintje! Nou, het maakt me werkelijk niet uit. Ik vind alles leuk. Het zou natuurlijk gewel dig zijn als er nog een Ciske-film zou komen en dat ik dan weer de hoofdrol zou spelen. Maar ik wil ook best iets anders doen. En ik hoef ook niet per se een hoofdrol te hebben. Een bijrol vind ik ook leuk en gewoon figurant is ook best. En zingen, daar zou ik ook wel mee door willen gaan... Ja iets voor publiek doen, dat trekt me erg aan". Wat vond je de mooiste scène om te spelen? ,De moord-scène. Waar ik mijn moeder, Willeke van Ammelrooy dan, steek met dat grote mes. Dat was lekker spannend. Eerst ging het niet goed, toen kwam er te veel bloed... Nee, niet omdat ik Willeke raak gestoken had, maar die had dan zo'n plastic slangetje onder haar kleren. Dat zat vast aan een pompje en de man die moest pompen, die had. dat te 'Salomon's Oordeel' is de accura te vertaling van 'The divided heart', een Engelse film uit 1954 die de BRT woensdag om 20.15 uur uitzendt. Het verhaal speelt in de oorlogsjaren. Een kind van wie de ouders dood worden gewaand, is geadop teerd door een Duits echtpaar. Jaren later duikt de echte moe der toch weer op en moet de rechter uitmaken wie de ver dere opvoeding op zich neemt. Een niet zo bekende, slechts in kleine kring gewaardeerde film. Een dag eerder is op het tweede net van de Belgen (21.15 uur) een Amerikaanse produktie te zien: 'Heartland' uit 1980. Rip Torn en Conchata Ferrell spe len de hoofdrollen. De laatste verlaat het saaie Denver om in het Wilde Westen haar geluk te beproeven op een ranch. De huishoudster slaagt uiteinde lijk in haar plan een eigen stuk grond in bezit te krijgen. Op de Nederlandse tv is eind vol gende week (vrijdag, Neder land 2, 23.15 uur) 'The life and times of judge Roy Bean' te zien. Een satire van John Hus ton op westerns met Paul New man als een 'outlaw' die zich zelf tot rechter verheft. Op ui termate wrede wijze houdt hij de wet in stand. Aardige (bij- )rollen van John Huston en Katherine Hepburn, tweemaal op Nederland 2. (foto ap> Ava Gardner, plus een bijdrage van Victoria 'Dallas' Principal. Morgenavond kan de tv op Ne derland 2 blijven staan. Eerst om 20.30 uur 'Kiss me Kate' een verfilming van een musical van Cole Porter. Over een to neelgezelschap dat Shakespea re opvoert en de weer op bloeiende liefde tussen de re gisseur en de hoofdrolspeel ster, zijn ex-vrouw. Met Kathe rine Hepburn en in een bijrol Bob Fosse. Hepburn keert la ter op de avond terug in 'Roos ter Cogburn'. Hierin is ze een kordate predikantsdochter die sheriff Cogburn (John Wayne) helpt de misdaad te bestrijden. Aanvang 23.15 uur. Antonio Gades en Laura del Sol repeteren voor 'Carmen'. een sympathieke rol als zichzelf) waarschuwt hem tevergeefs. Het knappe is dat die verleiding zich vrijwel geheel afspeelt bin nen de repetities voor 'Carmen'. Voorbeeld: Antonio moet als Jo sé Carmen arresteren. Betoverd door haar schoonheid laat José haar echter al weer snel lopen. De camera staat bij die scène bo venop die twee en toont dat hier niet louter toneel wordt ge speeld. "Het verhaal van Carmen is het verhaal van een obsessie", zegt regisseur Carlos Saura niet vopor niets. De bekendste Spaanse regisseur heeft al vaker obsessies als thema onder han den gehad ('Cria Cuervos') en weet hoe je dat tot celluloid-le- ven wekt. Behalve dat is zijn versie van 'Car men' ook een loflied op de fla menco, waarin alle brandende passie prachtig tot uiting komt. Vooral de scène waarin een dans- fragment in een tabaksfabriek wordt gerepeteerd, zal de groot ste danshater voor de flamenco winnen. Onder het staccato-rit me van handen en hakken ko men Christine en Carmen als twee furies tegenover elkaar te staan. Snelle wisseling van ca merastandpunt en een uitgekien de belichting maken dat tot een fantastisch schouwspel. Je zou er haast 'olé' van gaan roepen. BART JUNGMANN Danny de Mink: "Waarin ik zou willen spelen? In een pornofilm natuur lijk.... Haha, geintje!" (foto gpdi hard gedaan. Toen spoot er veel te veel bloed uit en dat.was over dreven. Daarom moest ik dus Willeke nog een keer vermoor den. Toen ging het wel goed". ,En ook nogal leuk, dat waren de opnamen toen 's avonds van die relletjes. Dan hadden ze van die barricades gemaakt, echte, waar voor ze de straat hadden openge broken. En er kwam politie en ik stond tussen de figuranten en we moesten stenen gooien. Geen echte stenen waren dat, maar stukken kurk. Maar je had er fi guranten tussen, die pakten ech te bakstenen en toen ging het er nogal ruig aan toe en er werd echt gevochten, leek het wel. Er zijn ook gewonden gevallen. Mensen die een stuk steen op hun kop hadden gekregen of bij het wegvluchten tegen een Am sterdammertje waren opgelopen. Die politiemannen dat waren echte ME'ers. Twee hebben er een sleutelbeen gebroken. Gui do, dat is dan de regisseur, nep dat hij tevreden was en dat ze konden ophouden, maar die lui hadden er lol in gekregen en gin gen gewoon door. Ik heb ook nog een paar blauwe plekken opgelo pen, want de politieman die mij arresteerde, die pakte me heel hard vast en hield me zo vastge- kneld tegen zijn pistoolholster, dat ik daar die blauwe plekken van gekregen heb. Maar dat was dus ook heel spannend om mee te maken". ,Maar ik vond eigenlijk alles wel leuk. Je had alleen dat je soms wel eens wat lang moest wach ten. Er was een scène, daar moest Herman van Veen eigen lijk alleen maar binnenkomen, een handje geven en iets zeggen. Ik weet niet meer wat. Maar dat moest wel een keer of tien over nieuw voor hij het goed deed. Dan gaat het op den duur wel een beetje vervelen. Maar dat weet je, dat hoort erbij". Vond je het moeilijk, als je 's avonds naar huis moest, om te vergeten datje Ciske de Rat was? «Welnee. Als ik in de auto stapte, dan was ik gewoon weer Danny de Munk. De hele film is nu af, maar ik ben gewoon Danny de Munk gebleven". Er zijn de laatste tijd maar weinig films gemaakt, waarin het ver haal zo geraffineerd wordt ver teld als in 'Carmen' van Carlos Saura. Een verhaal met twee la gen. De fantasie van Bizets opera raakt heel ingenieus verward met de even dramatische werkelijkheid van de twee hoofdrolspelers. Gaandeweg de repetities lopen deze twee trage dies steeds meer synchroon. Zo als de bedachte figuur Carmen haar minnaar José het hoofd op hol brengt, zo is Antonio even zeer het slachtoffer van zijn pas sie voor de bestaande figuur Car men. Antonio Gades speelt zichzelf als choreograaf die een flamenco- versie van Carmen wil maken. Zijn beeld van de door schrijver Merimée bedachte vrouw laat zich echter moeilijk verwerkelij ken. Op een dansschool in Sevil- la vindt hij haar: "Zij was bijzon der mooi, haar volle lippen lieten parelwitte tanden zien. Haar haar was lang, zwart en glanzend als de vleugels van een raaf. Ze had een sensuele, maar norse blik in \v' J|l,r aSv' '"'lik '''lik 'Carmen'; regie: Carlos Saura; hoofdrollen: Anto nio Gades, Laura del Sol en Paco de Lucia; Lido 2, Leiden; leeftijd: 16 jaar haar ogen, het waren zigeunero gen, wolvenogen...". Precies wat hij voor ogen had. Onder de straffe leiding van Chris tina, de rechterhand van Anto nio, wordt Carmen klaarge stoomd voor het karwei. Ze ont popt zich als een zelfbewust type op wie niemand vat krijgt en iets sluws in haar blik heeft. Inder daad, wolvenogen. Antonio is al snel in haar ban, gelijk de figuur van José in de opera 'Carmen'. Paco (gitarist Paco de Lucia in Mei Ferrer (links) en Mel Brooks als professor Siletski en Frederick Bronski in 'To be or not to be'. <foto Dr,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 21