Max Beckmann: tussen romantiek en sociale utopie Kuns' Bewogen impressies Leiden en Weing pretenties, veel kwaliteit omgeving Grote overzichtsexpositie in München Jos Thie artistiek coördinator RO-Theater Chris le Roy in de Waag Tekeningen van Chris le Roy. De Waag, Aalmarkt 21. Tot en met 31 maart.. Geopend: di. Vm za. van 10.00-18.00 uur. LEIDEN - '"t Meest voelde ik me aangetrokken tot het stille en wijde van 't landschap, met daarin het natuurmonument, 't zij een molen of hooiopper, 't zij een schoof of êen boeren kar. Of een doode kraai han gend op 't veld, in een of ande re stemming". Aldus kenmerk te Chris le Roy (1884-1969) zijrri Leidse jaren. Van 1914 tot 1919 vertoefde deze beroepsofficier in Leiden, onder meer in de nu verdwenen Morspoortkazerne. Al eerder had hij belangstel ling voor het kunstenaarschap gehad, maar in Leiden kwam een en ander pas goed los. On geschoold op dit gebied - wel had hij contact gezocht met de Deventerse schilder Bartus Korteling (1853-1930) en met de Leidse schilders Floris Ver ster (1861-1927) en Willem Hen drik van der Nat (1864-1929) - stortte hij zich met enthousias me op het uittekenen van land schappen, maar ook van men sen. Hij kreeg zelfs tweeëneen half jaar verlof (van 1919-1921) om zich als kunstenaar verder te bekwamen. Maar ook tij dens zijn veldoefeningen zag Le Roy wel kans om te schet sen. De Leidse schilder A. Ro- semeier (geb. 1888) herinnert zich nu nog hoe hij toen met Le Roy de velden introk om te te kenen. Zij moesten dan ieder een eigen plekje opzoeken, aangezien de militaire regels van die tijd niet toelieten dat een officier en een onderoffi cier (Rosemeier) samen kon den zitten tekenen. Het werk van Le Roy uit de jaren 1917-1921 wordt nu getoond in Nina Wiener and Dancers op Spring Dance Wind Devil' door Nina Wiener and Dancers, choreogra fie: Nina Wiener, muziek: Sergio Cervetti. Gezien in de Blauwe Zaal, Utrecht. Aldaar ook vanavond. UTRECHT - De vijf Utrechtse theaters zijn deze weken een lustoord voor dansfanaten. In het ka der van het Spring-Dance-festival treden daar tal van buitenlandse, moderne dansgroepen op, die anders nooit in ons land te zien zijn. Dat biedt de gelegenheid om de ontwikkelingen op dansge- bied in eigen land te vergelijken met wat over de grenzen gebeurt. De uit de Verenigde Staten afkomstige Nina Wie ner and Dancers is daar een voorbeeld van. In een denderend hoog tempo worden zoveel facet ten van de moderne dans getoond, datje het re sultaat een grand scala de danse zou kunnen noe men. Je herkent er soms Cunningham en Gra ham in, er is flitsend grondwerk en lenige acroba tiek, maar ook mime en een verstild liefdesduet. Steeds korte fragmenten, waarbij de zes dansers in wisselende combinaties of solo aantreden. Ondanks de veelheid aan gebruikte middelen heeft de groep van Nina Wiener een eigen gezicht. Dat toont zich in de eerste plaats in de uitvoering. Uiterste precisie wordt bij haar niet gevraagd. Wel een grote souplesse en een uitbundig dans plezier, wars van pretenties. De dansers dragen gemakkelijk zittende pakken. Ingewikkelde toe ren worden terloops en met een schijnbare non chalance uitgevoerd. Juist daarin verraadt zich de beheersing. De afstand tot het publiek is daar door klein. Daar komt bij dat ieder van de dan sers terugkerende, eigen bewegingsthema's ge bruikt en zo een min of meer te identificeren fi guur wordt. De choreografie versterkt die toegankelijkheid. Korte impressies, alsof ze op het moment zelf bij de dansers opkomen. Verschillende stemmingen volgen elkaar snel op. Een duet in vliegende vaart, waarbij het meisje als een tol om de jongen heendraait, maar ook een volledig op de grond uitgevoerd fragment, waarbij de dansers zich krommmen en strekken als dolfijnen in de bran ding. Wat dan nog aan hoogdravende pretenties zou kunnen resteren, wordt met humor gerelati veerd. Hoe subtiel.Wiener stemmingen weet te doseren, blijkt als een gedrongen danseres een duet doet met een boomlange danser. Op het oog een on mogelijke combinatie, die in de uitgekiende cho reografie echter juist versterkend werkt. Nina Wiener and Dancers slagen er als maar weinig anderen in de schijn van gewichtigheid, die om dans hangt, te doorbreken. ARIEJAN KORTEWEG de Leidse Waag door de huidi ge eigenaar er van: het mu seum De Lakenhal. Dit ge beurt ter gelegenheid van het feit dat de kunstenaar 100 jaar geleden (op 21 maart) werd ge boren. Van deze autodidacti sche, maar technisch zeer be kwame oud-Leidenaar kan men 45 landschappen en inte rieurs bekijken, alle gemaakt in Leiden en omgeving. Het gaat om tekeningen op getint papier, vervaardigd in gitzwart Siberisch krijt of, soms, in bruin krijt. Ze zijn bijgewerkt en opgehoogd met diverse soorten kleurkrijt (rood, blauw etc.) en ook af en toe met wat verf. De landschaptekeningen zijn ta melijk klein en laten o.a. hooi schelven, het Oegstgeester Groene kerkje, de toren van Warmond en de Vliet bij Lei den zien. Le Roy heeft zijn on derwerpen scherp geobser veerd en krachtig uitgeschetst. Niettemin voegde hij wel een en ander toe od het papier. Strepen in de lucht die om een toren heen kronkelen, de ge noemde (zeer overwogen) toe voeging van enige kleur- en lichtvlakken, en de expressio nistische lijnvoering in het al gemeen, laten zien dat het Le Roy mede om bepaalde effec ten te doen was. Harmonisch gecomponeerde werken vol uitdrukking van leven en be weging zijn het geworden, het geen ook geldt voor zijn inte rieurs met mensfiguren. Deze laatste zijn veel groter op gezet en tonen o.a. arbeidende vrouwen en mannen in de toenmalige Stedelijke Werkin richting in het voormalige Cae- ciliagasthuis. De uitgetekende mensen komen over als som bere anonieme werkers. Indi viduele trekken ontbreken, zelfs aan de portretten van zijn eigen vrouw. Het zijn in de eer ste plaats knappe studies van de schilderachtige, levende werkelijkheid. Bovendien la ten zij, evenals sommige land schaptekeningen, iets zien van Chris le Roy het Groene Kerkje in Oegstgeest (foto pn Chris le Roy een arbeider aan inrichting in Leiden. het Leiden van zestig jaren te rug. De tentoongestelde tekeningen doen denken aan het vroege te kenwerk van Vincent van Gogh, zij het dat Le Roy tech nisch begaafder was. Met deze begaafdheid heeft hij zich later voor velen verdienstelijk ge maakt. Na te zijn afgekeurd voor militaire dienst in 1924 (wegens reuma) was hij lange tijd werkzaam als tekenleraar in het Gelderse Zetten. Ook ontwierp hij een 7-delige leer gang tekenen voor de Lagere School, die werd uitgegeven door Noordhoff. Ziin grote, in twijnmolen in de Stedelijke Werk- (foto pr) wezen religieus geaarde be langstelling voor de natuur kreeg in de jaren na Leiden verdere gestalte in zijn vele bo tanische kalenders, landschap- schetsen (zie zijn 'Gids naai den Gelderschen Achterhoek uit 1937) en steeds abstractei wordende aquarellen naar ve getatie en vogels. Het bewogen en tegelijk beheerst bezig zijn met de schoonheid van de we reld heeft hem steeds geken merkt. De vroegste neerslag hiervan is vooral voor Leide naars interessant, en is het be kijken ten zeerste waard. ANTOON ERFTEMEIJER Max Beckmann: dubbelportret met Quappi (foto gpd> Lorin Maazel weg bij Weense Opera WENEN (AP) - De Amerikaanse dirigent Lorin Maazel heeft giste ren, na ongeveer anderhalf jaar bij de Weense Staatsopera te hebben gewerkt, bekendge maakt dat hij zijn contract in 1986 niet zal vernieuwen. In verklaringen die werden vrijge geven in Toronto, Canada en We nen kondigde de Amerikaan aan dat hij voornemens is om binnen twee jaar óp te stappen. Maazel maakte zijn besluit bekend nadat Oostenrijkse functionaris sen, onder wie minister van on derwijs en kunsten Helmut Zilk, hadden gezegd 'sceptisch' te zijn over de mogelijkheden voor een nieuw contract na 1986. (GpD)tentoonstelling 'Entartete Kunst' in Munchen, die van 19 juli tot oktober 1937 duurt en meer dan 2 miljoen(!) bezoekers trekt, hangen acht of negen schilderijen en evenzo- vele grafische werken van de dan al beroemde Duitse kunstenaar Max Beckmann. Na het aanho ren van Hitiers toespraak bij de opening van het 'Huis der Duitse Kunst' in München op 18 juli van dat jaar verlaat Beckmann de volgende dag met zijn tweede vrouw Mathilde ('Quappi') Duitsl^id. Het echtpaar wordt begeleid door een zuster van de vrouw, Hedda Schoonderbeek, ,Ti Amsterdam met een organist is getrouwd. die i Max Beckmann leeft van 1937 tot 1947 voor het grootste deel in Amsterdam op het adres Rokin 85. Zijn atelier is daar een vroe ger tabaksmagazijn. In 1947 ver trekt de schilder naar het 'land van de vrijheid', de Verenigde Staten van Amerika. Zijn vader land Duitsland, waar hij 100 jaar geleden, op 13 februari 1884 in Leipzig, werd geboren heeft Beckmann nooit meer terugge- De ironie van het lot wil, dat het met zo'n treurige hypotheek be laste pseudo-klassistisch ge bouw aan de Prinzregentenstras- se in München, nu het toneel is van een groot overzicht van de werken van Max Beckmann. Naar aanleiding van de honderd ste geboortedag van de kunste naar, die in 1950 op weg naar het Central Park in New York op straat aan een hartaanval over leed, worden in het 'Huis der Kunst' 132 schilderijen, 77 teke ningen en aquarellen alsmede 88 grafische werken getoond. Vol gens de door Carla Schulz-Hoff- mann uitgegeven schitterende catalogus en 'grootonderne ming', die 'voor de volgende de cennia wel voor de laatste keer gelegenheid biedt, zich zo opval lend met het werk van de kunste naar bezig te houden'. Na Mun chen gaat de Beckmann-tentoon- stelling naar Berlijn en vervol gens naar St Louis en Los Ange les. Max Beckmann heeft in de kunst geschiedenis al lang zijn vaste plaats. Hij wordt gewoonlijk om schreven als de leidende schilder van het Duitse expressionisme. Maar dat is geenszins in overeen stemming met de opvatting van Beckmann zelf, die een dusdani ge karakterisering als een beper king beschouwde en daarmee als mogelijkheid voor misvattingen over zijn kunst. Beckmann was realist en indivi dualist. Hij heeft zich nooit ge- door Hans Amesz stoord aan bestaande scholen of opvattingen in de schilderkunst. Zjjn beelden zijn visioenen en in zichten, parabels voor het uitge leverd zijn van de mensen aan het ruwe, vernietigende geweld van hun tijd. Beckmans leven was typisch Duits. Hij maakte twee wereld oorlogen mee, moest als zovele andere emigreren voor de terreur van de nazi's. Hij was een getuige van zijn tijd, een getuige van de eeuw in Duitsland waar hij zeer onder geleden heeft. Maar an ders als vele andere emigranten is Max Beckmann altijd onver moeibaar blijven doorwerken. In Amsterdam maakte hij relatief de meeste schilderijen, hoewel het in Nederland nauwelijks een paradijs voor hem was. In 1945 werd hij na het einde van de Duitse bezetting in Amster dam als Duitser opnieuw geiso- leerd. In juli van dat jaar dreigt hem (als'Duitser) beslag op zijn vermogen. Dat kan gelukkig voorkomen worden. In zijn dag boek schrijft Max Beckmann: „Het is werkelijk een vervloekt lot, dat te zijn, wat ik ben. In op perste roezen van het gevoel le ven en dan weer vernederingen als een kleine klerk moeten on dergaan. De sprongen zijn groot. Hier neemt de algemene verwar ring toe en ook mijn stemming is somber". Toch werkt Beckmann verder, op elke plaats waar het lot hem bracht, in hotelkamers, in ge leende ateliers, in bergruimten, in Amsterdam, Parijs en kort voor zijn dood in Amerika. Het resultaat daarvan is met woor den niet gemakkelijk weer te ge ven. Beckmann beweerde zelf: „Wat ik wil, zal pas a^n het einde van mijn scheppen duidelijk worden, als geheel worden ge zien". Zoals de kunstcritica Do- ris Schmidt schrijft: „Zijn leven was al in de vroege jaren onrus tig: jeugd, thuis, academietijd in Weimar, leven in Berlijn met zijn eerste vrouw Minna; dan vrijwil lig oorlogsverpleger in de Eerste Wereldoorlog als gevolg waarvan hij instort; in Frankfurt een ko meetachtige carrière als schilder en professor en tegelijkertijd het op zoek zijn naar een nieuwe le vensstijl voor iedereen, ook voor de arbeider, die volgens Beck mann bij feestelijke gelegenhe den zo mogelijk in rok of een ele gantere kledij verschijnen moet". Beckmann tussen roman tiek en sociale utopie. Het klinkt als een cliché, maar Max Beckmann heeft de wereld werkelijk een spiegel voorgehou den. Zijn werken tonen vaak ge nadeloze eenzaamheid en leeg heid, zoals Tanzbar Baden-Ba- den', waar de nieuwrijken, de oorlogswinstmakers, zich zoge naamd amuseren. De vrouwen op Beckmanns schilderijen stra len veelvuldig tegelijkertijd ero tisch verlangen en toch, als het erop aankomt, een afwerend, niet goed raad wetende, houding uit. De figuren kijken langs el kaar heen. Max Beckmann heeft negen in drukwekkende drieluiken ge maakt. Het zijn variaties op het zelfde basisthema: het vergeefs proberen en het uitgeleverd zijn aan een hogere macht. Hij wilde de 'magie van de realiteit begrij pen en deze realiteit in schilderij en vertalen'. Dat gebeurde met krachtige kleuren in een onver wisselbare stijl. Beckmanns leven was sinds de ja ren dertig een grandioze vlucht door de wereld en voor de we reld, schrijft Doris Schmidt. Op die weg werd hij begeleid door zijn vrouw Mathilde-Quappi, die, Ruim 2 miljoen voor porselein uit scheepswrak AMSTERDAM (ANP) - Het porse lein dat vorig jaar uit een Azia tisch scheepswrak in de Zuidchi- nese Zee is opgedoken, heeft woensdag op een veiling bij Christie's in Amsterdam ruim twee miljoen gulden opgebracht. Christie's had het blauw-wit Chi nees porselein uit het 17e eeuwse scheepswrak lager getaxeerd, doordat er rekening mee was ge houden dat het zeewater eeu wenlang op het glazuur had inge werkt. Maar voor de aanwezige kopers bleek dat geen beletsel om het porselein tegen record-- prijzen aan te schaffen. De totaal 672 kavels werden voor drie tot vijf keer de verwachte opbrengst verkocht. Onder de naar schatting 250 kopers bevonden zich vertegenwoordi gers van verschillende Neder landse musea, het Victoria and Albert Museum en het British Museum in Londen. De hoogste bedragen werden be taald voor o.m. een paar blauw-- wit porseleinen potten met dek sel uit het midden van de 17e eeuw (22.800 gulden), twee 17e eeuwse blauw-wit porseleinen wijnkannen met deksel en hand vat (18.240 gulden) en een 17e eeuwse blauw—wit porseleinen kat voor 13.680 gulden zoals hij schreef, „een door God gegeven Engel" was. 'Quappi' is naast de schilder uitgebeeld op het schilderij 'Dubbelportret met Quappi' dat Beckmann in 1941 in Amsterdam schilderde en nu in het bezit van het Stedelijk Mu seum is. Het moeilijke bestaan van emigranten is speurbaar. Beckmann is vaak aanwezig op zijn schilderijen: als gemasker de, als circusdirecteur, als artiest te midden van de dubbelzinnige weréld van carnaval en variété. „Wij zijn allemaal koorddan sers", zei hij. In 1947 voelt Max Beckmann zich een 'lachwekkende oude clown' en schrijft in zijn dagboek: „Spoedig - of nog lang - dan wordt het gordijn opgetrokken, dan zal ik zien: niets of de gees ten". Op 27 december 1950 verlaat Max Beckmann kort na tien uur 's ochtends zijn woning in New York om door het Centraal Park naar het Metropolitan Museum te gaan. In haar boek over het le ven met Beckmann schrijft 'Quappi': „Ik drukte op de deu ropener, opende de deur en zag de huismeester door de lange gang komen; zijn handen als een waarschuwing in de hoogte, bij hem waren twee agenten. „Bent u mrs. Beckmann", vroeg één van de agenten. „Ja", antwoord de ik, waarop hij onmiddellijk zei: „Uw man is zojuist op de hoek van de 61ste straat en Cen traal Park West gestorven". Beckmann zou tevreden zijn ge weest met de manier waarop het gordijn voor hem werd opgetrok ken. Hij viel dood om, zoals het de grote koningen doen, in elk geval die op het toneel. GRONINGEN (GPD) - De uit Gro ningen afkomstige theatermaker Jos Thie wordt het komende sei zoen artistiek coordinator van het RO-Theater in Rotterdam Thie was tot afgelopen zomer ar tistiek coordinator van de Gro ninger rocktheatergroep Werk in Uitvoering, die hij tien jaar gele den mee oprichtte. Thie studeer de enkele jaren geleden af als psycholoog. Het was aanvankelijk de bedoeling dat er na het vertrek van artistiek leider Franz Marijnen een nieu we constructie voor de leiding van het RO-Theater zou komen, waarbij regisseuse Annemarie Prins zowel de artistieke leiding van het RO als van het huisthea ter van dit gezelschap, de Rotter damse Schouwburg, zou krijgen. Een aantal van de wensen van me vrouw Prins stuitte op onoverko melijke bezwaren van de spelers van het gezelschap, waarna Ben Hurkmans tijdelijk fungeerde als artistiek coordinator. Nu Hurk mans vanaf het volgende seizoen samen met Karst Woudstra de ar tistieke leiding van het Amster damse Publiekstheater over neemt van Hans Croiset, neemt Thie zijn functie over. Hij doet dat voorlopig vobr een jaar Overigens wordt nog dit jaar be gonnen met de nieuwbouw van de Rotterdamse Schouwburg. Tijdens die bouw zal het RO ope reren vanuit een mobiel theater dat op het Schouwburgplein wordt geplaatst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 27