'Ik wil geen vedette meer zijn \°Q 4°\ Turken protesteren tegen uitzending EO Zangeres Dorine van der Klei ldest haar eigen weg Bezuinigen zonder ontslagen Filmacteur Wilcoxon overleden JE GAAT DOOR DE KNIEEN VOOR 'NNATURO KURK VLOER [NKj naturo kurk Plastische chirurgie Michael Jackson Organist en componist Cochereau overleden NOS-decor voor Songfestival in Luxemburg WOENSDAG 7 MAART 1984 Radio - tv - kunst Plan voor NOS HILVERSUM (GPD) - De onder nemingsraad van de NOS heeft een bezuinigingsplan opgesteld dat uitkomt op hetzelfde totaal als waarmee minister Brinkman de omroepbegroting in 1986 wil hebben teruggebracht. In het plan van de OR zullen echter geen gedwongen ontslagen val len, waardoor de bezuiniging voor de schatkist uiteindelijk ruim 58 miljoen meer opbrengt dan nu het geval is. Het belang rijkste verschil tussen het plan van de OR en de manier waarop de bezuiniging nu in het begro tingsvoorstel van de NOS wordt doorgevoerd, is een andere ver deling van het totale bezuini gingsbedrag over de komende drie jaar. De ondernemingsraad van de NOS vraagt het bestuur van de NOS en de minister deze andere fase ring alsnog aan te brengen. Om dat te verwezenlijken heeft de CPN-fractie in de Tweede Kamer inmiddels een extra motie inge diend, die volgende week dins dag bij de besluitvorming over de medianota behandeld zal wor den. Ook daarin wordt om een andere fasering van de bezuini ging gevraagd, zodat gedwongen ontslagen kunnen worden voor komen. Het NOS-bestuur heeft al eerder bij de minister aange drongen op een andere fasering, maar meende uiteindelijk dat al le mogelijkheden om die wens ingewilligd te krijgen uitgeput waren. Toen is men ertoe overge gaan de door de minister opge legde bezuiniging uit te voeren. De „taakstellende bezuiniging", die volgende week nog door de Kamer moet worden goedge keurd, bedraagt 40 miljoen in drie jaar: 30 miljoen in 1984, vijf miljoen in 1985 en nog eens vijf miljoen in 1986. De OR stelt als alternatief voor, in '84 slechts 15 miljoen te bezuini gen. Dit bedrag kan volgens de cijfers van de raad van beheer ge heel gevonden worden in extra opbrengsten, bezuiniging op ex ploitatie en opbrengst van de VUT-maatregel. Gedwongen ontslagen blijven dan uit. In '85 zou dan, in plaats van vijf miljoen, 15 miljoen bezuinigd kunnen worden. Deze bezuini ging kan volgens de OR groten deels gefinancierd worden uit een langlopende overeenkomst voor arbeidstijdverkorting met de vakorganisaties. Voor het derde jaar voorziet de OR nog een bezuiniging van tien mil joen gulden, die dat voortkomt uit de inmiddels doorgevoerde verbetering in de efficiency en extra opbrengsten uit commer ciële activiteiten. Op die manier komt de ondernemingsraad op hetzelfde eindbedrag van 40 mil joen in drie uit, echter zonder ge dwongen ontslagen. Behalve het feit dat de schatkist daardoor zo'n 58 miljoen extra bespaart, blijft de werkgelegen heid en dus de capaciteit van het facilitair bedrijf van de omroe pen in stand. BURBANK (UPI) In zijn woning in Burbank in Californië is giste ren op 78-jarige leeftijd de Ame rikaanse filmacteur Henry Wilco xon overleden. Hij speelde de Antonius tegenover Claudette Colberts Cleopatra en Engelse koningen en barbaren in andere historische films. Wilcoxon (geboren en getogen in West-Indië) begon zijn loopbaan op het Britse toneel. Cecil B. De- Mille haalde hem in 1934 naar de VS om te spelen in de eerste sprekende Cleopatrafilm. De twee werden boezemvrienden en collega's in filmindustriezaken. De zangeres Dorine van der Klei besluit dit seizoen de in 1982 begonnen reeks voorstellingen van haar theaterprogramma „Wein' ich, lach' ich", dat een tweetalige documentaire is in woord en muziek, waarin de periode tussen de twee wereldoorlogen wordt belicht. Het omvat roman tische, humoristische, giftige en kritische teksten van Duitse en Neder landse auteurs, onder wie Tucholsky, Davids, Brecht, Nelson, Witte, Kaiser en Buiterman, op muziek gezet door onder andere Eisler, Weill en Hartweger. De belangrijkse thema's zijn de werkloosheid en de op komst van fascisme en antisemitisme. Samenstelling, tussenteksten en vertalingen werden alle verzorgd door Dorine van der Klei, die tijdens de voorstellingen wordt begeleid door Tom Lowenthal (piano) en Hub Mathijsen (viool). De KRO heeft vage plannen om het theaterprogramma, wellicht afgewis seld met documentaire fragmenten uit de periode 1920-1940, via de tele visie uit te zenden. De voorstelling is in de Nederlandse theaters ruim 150 keer te zien geweest. Hoewel Dorine van der Klei van jongsaf niets anders wilde dan zingen, kwam het er aanvanke lijk niet van. Na het gymnasium haalde zij het fotovakdiploma en was geruime tijd werkzaam in de journalistiek. Pas op haar dertig ste sleepte zij haar zusje mee in het avontuur van de Sissies, dat zo'n acht jaar zou duren. Gerrie, die een rol in een musical kreeg aangeboden, nam het initiatief om er mee te stoppen. Dorine werkte een seizoen bij Mini en Maxi en bracht in het begin van de jaren tachtig haar eerste solo- programma. In het kader van de culturele mani festatie Amsterdam-Berlijn 1920- 1940 maakte zij vervolgens in op dracht van het Nederlands Thea ter Instituut en het Goethe Insti tuut de theatervoorstelling „Wein' ich, lach' ich?", waarmee ze nog steeds met succes door het land trekt. Maar voor het vol gende seizoen heeft zij een nieuw programma op stapel staan, een soort vervolg op het huidige, dat voornamelijk gaat over de oor logsperiode in Nederland. „De oorlog heeft enorm mijn leven bepaald. Toen ik door die op dracht van het Theater Instituut in die materie moest duiken, raakte ik er weer door gegrepen, zodanig dat ik nu een vervolg maak. Het Ujkt misschien op wat Jan Cremer net heeft gedaan met zijn trilogie 'De Hunnen', een beetje een wraakneming. Toch zal ik trachten te voorkomen dat mijn programma zoiets wordt. Maar kennelijk komen we nog met de rekening op deze leeftijd. Het zal voornamelijk geschiede nis zijn, misschien met persoon lijke herinneringen, maar het programma gaat niet over mij, maar over een periode". „Ik vind dit veel moeilijker dan het vorige onderweip en het is ook veel meer precair, want voordat je het weet ben je met iets wans makelijks bezig, iets engs. Het is bepaald niet de bedoeling dat de mensen in tranen de zaal uit lo pen. Ik wil ze wel iets vertellen, maar ze krijgen al genoeg gru- wels op de tv te zien. Hoewel be paalde dingen er toch in moeten, want anders is het geen geschie denis". „Toen ik klein was, wilde ik altijd showbusiness-ster worden, met champagne en rozen, dat was mijn droom. En die is uitgeko men. Met de Sissies heb ben we dat allemaal mee gemaakt, eindeloos veel champagne, eindeloos veel rozen en duizenden, duizenden mensen soms op één avond. Dus dat ge voel is totaal bevredigd. Wat ik nu doe, is gewoon doorwerken, voor zalen met 100, 200 of 300 men sen, het maakt niet uit. Wat ik leuk vind, is het sa menstellen van het pro gramma, het zingen op zichzelf en de wisselwer king met het publiek. Dat is het. En daarna ga ik graag naar huis". door Frans Doeleman Dorine van der Klei tijdens 'Wein ich, lach ich': "Heerlijk c interesseert mij niet". i te werken in het theater, r alles er omheen Dorine' van der Klei - „ik ben in 1940 in Amsterdam geboren op een vrijdag de dertiende tijdens een onweer en een bombarde ment en ik had rood haar en fla poren, dus erger kon het niet" - kijkt relativerend terug op de pe riode in de jaren zeventig, toen zij samen met haar zusje Gerrie als de Sissies triomfen vierde in Europa en zelfs Amerika met een nostalgisch, vooroorlogs reper toire. „Ik droomde vooral van de dingen die erbij hoorden, de ovaties van het publiek, de rozen na de voor stelling, de champagne, wat ik mij zo voorstelde van de eerste Hollywood-films die wij te zien kregen: mooie jurken, make-up en sieraden. Misschien vanuit de armoede van de oorlog was het mijn droom een avondjurk aan te trekken. Het werd een parodie, maar dat geeft niet, want ik had ze, die jurken, die reizen, logeren in chique hotels, soupers, einde loos veel handtekeningen geven en cadeaus krijgen. In die tijd ik er al enorm afstand van AllTlGrG en moest ik er eigenlijk om la chen. Toen ik die kleine-meisjes droom eenmaal bereikt had, vond ik het alleen maar komisch, maar wel leuk dat ik het bereikt had". „Het vedette zijn hoeft voor mij he lemaal niet meer, zelfs niet als grapje. Ik vind het lekker om te werken in het theater, maar alles er omheen interesseert mij niet. Ik ga ook nooit naar party's. Ik ben liever een avondje thuis bij de televisie". Haar huidige programma en zeker het volgende houden een waar schuwing in tegen het fascisme, hoewel dat bij het maken niet voorop heeft gestaan. De vraag werpt zich op hoe Dorine staat tegenover het initiatief van Adè- le Bloemendaal om Almere van wege de verkiezingsuitslag voor de Centrumpartij (twee raadsze- tels) te mijden? „Ik zal wel degelijk 24 maart optre den in Almere, juist in Almere. In de eerste plaats omdat je toch meer dan 90 procent van de be volking niet laat stikken en in de tweede plaats omdat ze er alleen maar van kunnen leren. Het is al lemaal fout om die mensen daar te isoleren, je moet er juist naar toe gaan. Ik heb ze iets te vertel len en bovendien wil ik de men sen die niet op de CP hebben ge stemd een hart onder de riem steken. Ik heb niet de illusie dat ik er veel anderen mee bereik, maar misschien ooit eentje en dat is dan meegenomen". Dorine van der Klei, die zichzelf ei genwijs en cynisch noemt, heeft ook rollen gespeeld in films als „Dokter Vbmmen" en „Hoge hakken, echte liefde" en in de tv- serie 'Klaverweide'. Een grote rol in de film „Ciske de Rat" moest zij wegens tijdgebrek afslaan. „Toch denken ze niet zo gauw aan mij, geloof ik, hoor. Dat komt na tuurlijk doordat ik altijd zo'n beetje mijn eigen gang ga, dat is gewoon zo. Het is inderdaad ty pisch, ik wilde al jaren iets voor Amnesty International doen. Toen kwam die grote toestand in Carré, dus heb ik opgebeld en ge zegd: ik wil graag meedoen. Nooit meer iets van gehoord. Toen dacht ik, mijn God, ik heb die mensen ook helemaal niet nodig, ik doe het zelf wel. Dus heb ik 1 januari in Odeon een voorstelling gegeven waarvan de hele opbrengst naar Amnesty ging. Het was hartstikke vol, dus dat was vrij veel geld, dat vond ik prima". Mopperen Dorine van der Klei houdt ook de zakelijke kant van haar werk ge heel in eigen hand en dat doet haar mopperen over het uitblij ven van een subsidie voor haar volgende produktie. De entree prijzen in Nederland vindt zij overigens veel te laag. „In elk ander land wordt meer be taald. In New York kost een kaartje op het ogenblik 130 gul den, dat is normaal, ik ben er van de zomer geweest. Dus het is het één of het ander, of je vraagt veel meer entree of je geeft subsidie, anders kan het theater niet be staan. Zeker niet in zo'n klein taalgebied als Nederland. Wij moeten ons toch al rot reizen en elke dag de hele techniek opbou wen voor één voorstelling, ab surd natuurlijk. Bovendien zijn de Hollanders ontzettend zuinig. Ze kopen wel een nieuw bank stel, maar als ze tien gulden moe ten uitgeven voor de schouw burg vinden ze het veel. En de Nederlander heeft ook niet het élan van eens lekker uitgaan". Dorine van der Klei voelt zich het beste thuis in het theater: „Ik zit ook nooit in showprogramma's, kwissen en dat soort dingen, nooit in een panel. Ik wil het niet en dat weten ze wel, dus ik word ook niet gevraagd. Wel in de theatersfeer, voor universiteiten, scholen, theaterdagen en voor politieke dingen word ik veel ge vraagd, vooral de PvdA. Landda gen, Rooie Vrouwen, viering eer ste mei... Ik geloof dat Den Uyl deze voorstelling al drie of vier keer heeft gezien". ADVERTENTIE DE VLOER DIE ALLES MEE HEEFT... OOK Z'N PRIJS Bel voor gratis documentatiepakket onderstaand adres. LOS ANGELES (UPI) - De Amerikaanse zanger Michael Jackson zal een ingreep van "reconstructieve" chirurgie ondergaan om de haargroei te herstellen op de plek waar hij in januari zijn schedel ver brandde bij een ongeluk tij dens een filmopname. Dit heeft zijn arts, Steve Hoefflin in Los Angeles meegedeeld. Michael Jackson is volgens de arts in goede gezondheid en kan werken. Dokter Hoefflin vertelde dat de verbrande huid, ter grootte van een groot muntstuk, zal worden veiwangen door een stukje huid met haar, "zodat de schedel bedekt is met zijn ei gen haar". De zanger liep tweede- en derdegraads brandwonden op tijdens de opnamen voor een reclame filmpje. 1(1) When the lady smiles - Golden Earring 2(3) Love is a battlefield - Pat Benatar 3(4) Stop that train - Clint Eastwood General Saint 4(8) Somebody's watching me - Rockwell 5(2) Radio ga ga - Queen 6(7) Bird of pazadise - Sno wy White 7 (18) Break my stride - Mat thew Wilder 8 (14) She's a liar - Dolly Dots 9 (5) Relax - Frankie goes to Hollywood 10 (19) Somebody - Video 11 (13) So long Marianne Jo sé R. Brandsteder 12 (22) Girls just want to have fun - Cyndi Lauper 13 (29) Hiekikkowokan - Nor maal 14 (17) The country disco train - Saskia en Serge 15 (10) No tengo dinero - Rig- heira 16 6) Love of the common people - Paul Young 17 (23) A night in New York - Elbow bones 18 (12) Paris latino - Bandole- 19 9) Guardian angel - Mas querade 20 (33) (Feels like) Heaven - Fiction Factory 21 (11) Straight ahead - Kool The Gang 22 (32) Yah mo b there - J In gram M. McDonald 23 Sincerita - Riccardo Cocciante 24 (25) Soulchacha - Eddy The Soulband 25 Don't answer me - Alan Parsons Project 26 Wouldn't it be good - Nik Kershaw 27 (28) Heartbreaker - Dolly Parton 28 Help - Tina Turner 29 Dr. Rhythm - G'Race 30 P.Y.T. - Michael Jack son beautiful 31 (16) You Chic 32 (20) She was hot - Rolling Stones 33 (21) Jenseits von Eden - Ni no de Angela 34 The original sin - Inxs 35 (37) Geef mij je angst - And- ré Hazes 36 (26) New moon on monday - Duran Duran 37 (15) Zwart wit Frank Boe ij en Groep 38 (27) Wishful thinking - Chi na Crisis 39 (24) Listen to the radio - Tom Robinson 40 (35) Macho - Doe Maar PARIJS (AFP/DPA) - De Franse organist en componist Pierre Coche reau is na een hartaanval in Lyon overleden. Hij was 59 jaar. Cochereau was sinds 1955 organist van de Notre Dame in Parijs. In 1980 werd hij benoemd tot directeur van het Nationale Conservatorium in Lyon. Cocherau trad veel op in het buitenland. Hij schreef verder muziek voor orgel, kamermuziek en twee concerten voor orgel en orkest. HILVERSUM (GPD/ANP) - Naar schatting 1500 Turken hebben gistermiddag in Hilversum gede monstreerd tegen de uitzending van het EO-programma 'De to ren van Babel' over Armeniërs. De demonstranten overhandig den bij het gebouw van de Evan gelische Omroep een open brief aan de directeur van de EO, de heer L. P. Dorenbos. Een groot deel van de demonstrerende Tur ken was per bus vanuit Amster dam en Rotterdam naar Hilver sum gekomen om daar hun be zwaren tegen de uitzending kracht bij te zetten. Er deden zich geen ongeregeldheden voor. De deelnemers aan de demonstra tie verzamelden zich bij de Turk se moskee. Van die plaats af zette de stoet zich om twee uur in be weging. Onder begeleiding van vier motoragenten liepen de de monstranten naar het EO-ge- bouw. De demonstranten droe gen spandoeken mee met tek sten als: „EO-fanatisme is rascis- me", „Deze uitzending helpt de Centrumpartij" en „Wie helpt Armeense terroristen?". Naast spandoeken waren er ook veel Turkse en Nederlandse vlaggen te zien. Een lid van het actiecomité dat alle deelnemende Turkse organisa ties vertegenwoordigde, over handigde bij het EO-gebouw een open brief aan directeur Doren bos. In de brief deelt het comité mee dat de televisie-uitzending een belediging is voor de 160.000 in Nederland wonende en werkende Turken. Verder is het comité van mening dat de uitzen ding het rascisme in Nederland zal bevorderen. „We geloven ab soluut niet dat welke religieuze minderheid dan ook onder druk staat in Turkije. Het omgekeerde beweren is een grote leugen", al dus de open brief aan de EO-di- rectie. Het bewuste programma ging over de Armeense minderheid in Tur kije, 38 onlangs uit ons land ge zette Armeniërs, de Armeense christenen en de Armeense ter reurorganisaties. De EO is van mening dat gevluchte Armeniërs als politieke vluchtelingen er kend moeten worden. De actievoerende Turken vinden dat er in het programma ook een Turkse historicus en een verte genwoordiger van Armeniërs in Turkije aan het woord hadden moeten komen. De EO stelt daar tegenover dat de Turkse ambas sade herhaaldelijk de mogelijk heid is geboden om commentaar te geven. „De uitzending is niet bedoeld om de Turken te discrimineren", zegt EO-perschef F. ter Velde. „Het is ook niet onze bedoeling om Armeense terroristen te steu nen. We laten de Turken alleen wat van hun eigen geschiedenis zien". De perschef deelde gister middag mee dat de demonstratie de uitzending niet zou beinvloe- den. Bij het overhandigen van de pro testbrief vroegen de demon stranten aan de EO-directeur of zij een zelfgemaakte film over Armeniërs in de zendtijd van de EO mochten vertonen. De heer Dorenbos ging hier niet op in De demonstratie tegen de EO-uitzehding maar verklaarde wel graag ken nis te nemen van alle documen tatie die het comité wilde leve ren. Ook zegde de EO toe volgen ordelijk t de week een gesprek te zullen hebben met de Turkse ambassa de. De EO zegt de indruk te heb ben dat de Turkse ambassade de monstratie mede had georgani seerd. Deze was als enige op de hogte van de inhoud van de uit zending. HILVERSUM (GPD) - De NOS gaat een belangrijke rol spelen bij de technische organisatie va.i het Eurovisie-songfestival op 5 mei in Luxemburg. De naar schatting 500 miljoen televisie kijkers zullen geconfronteerd worden met een decor dat is ont worpen door Roland de Groot. De eindverantwoordelijkheid voor de belichting komt in han den van Theo Houthuizen. Medewerking aan het songfestival heeft plaats op verzoek van de Luxemburgse televisie. Ook is de NOS gevraagd een reportage- wagen en een complete techni sche ploeg te leveren. Binnen de NOS moet echter nog worden bekeken of hieraan kan worden voldaan. Het Luxemburgse ver zoek is ingegeven door het feit dat men met de daar beschikbare middelen geen optimale Eurovi sie-uitzending denkt te kunnen realiseren. In Luxemburg wordt gebruik ge maakt van een zaal met een capa citeit van nog geen vijfhonderd mensen. Er zal voor de eerste maal in de geschiedenis van het festival een limiet worden ge steld aan het aantal journalisten. Slechts acht Nederlandse ver slaggevers worden in Luxem burg toegelaten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23