Romantisch èn zakelijk schilder lichtvoetig stuk naar Diderot Kun" Overzichtstentoonstelling van Cornelis Springer (1817-1891) William Powell overleden Tito Gobbi overleden PODIUMBUK AMSTERDAM-ZAANSTAD (GPD) - „Ik overwoog eerst een monografie te schrijven over schilderijen die sprekend voor Cornelis Springer zijn. Maar aangezien deze kunste naar zo exact was dacht ik: waarom zal ik dat dan ook niet zijn". Dat zegt Willem Laanstra uit Zaandam die gedurende twaalf jaar een studie heeft ge maakt over het leven en werk van deze schilder, die leefde van 1817 tot 1891. Springer heeft zijn faam te danken aan zijn knappe, romantische uitbeelding van Nederlandse steden. De studie naar de figuur Cornelis Springer heeft geleid tot een dubbel resultaat. De verschijning van een boek bij uitgeverij Tableau waarin naast het onderzoek van Laanstra ook bijdragen zijn opgenomen van H. C. de Bruijn en dr. J. H. A. Ringeling (prijs: 275 gulden en na eind maart 350 gulden). Verder een grote overzichtstentoonstel ling van 82 schilderijen, tekeningen, schetsboeken, aquarellen en schildersattributen die achtereenvolgens te zien zal zijn bij Kunsthandel Douwes in Amsterdam (3 maart t/m 2 april), het Dordrechts Museum (15 april t7m 27 mei) en het Rijksmuseum Twenthe in Enschede (9 juni t/m 23 juli). De presentatie biedt overwegend zonnige stadsgezich ten van Amsterdam, Haarlem, Middelburg, Deventer, Enkhuizen, Alkmaar en Dor drecht en andere plaatsen. Cornelis Springer: stadhuis e omringd door belangstellenden. Zo precies als Springer was in het uittekenen van huizen, kerken en de talrijke mannen, vrouwen, kinderen en dieren die aan het straatbeeld zoveel levendigheid verschaffen, zo vrij was hij in zijn opvatting ten aanzien van de top ografische nauwkeurigheid. Springer hield zich nauwelijks aan de precieze plaats van ge bouwen, maar husselde alles da nig door elkaar waardoor er een nieuw stadsbeeld ontstond. Je herkent de markante gebouwen van steden, maar hoe en waar ze staan, dat behoorde tot Sprin gers artistieke vrijheid. Een frap pant voorbeeld: de Vleeshal op de Grote Markt in Haarlem schil dert hij op een heel andere plek ten opzichte van de Grote Kerk. Springer schroomt niet zijn fan tasie zover te laten gaan dat hij een Amsterdams stadsgezicht vervaardigt dat zelfs helemaal niet bestaat. Aanleiding voor Willem Laanstra om dieper in de persoon van Cor nelis Springer te duiken was de aan hem gewijde tentoonstelling in de jaren '70 in Enkhuizen. „Daar was toen weinig informa tie te krijgen. Ik dacht: dat kan toch anders. Ik begon met van al les te verzamelen,' studies te ma ken over hoe hij zijn schilderijen opbouwt. Langzamerhand groei de bij mij de gedachte dat Sprin ger veel meer aandacht verdien de", aldus Laanstra. Hij ontmoet te de twee inmiddels hoogbejaar de kleindochters van Springer en ontdekte diens schetsboeken en schildersattributen. Daarvan laat deze expositie, waarvan de verzekerde waarde 13 miljoen gulden bedraagt, het een en an der zien. Doezelaartjes voor zijn krijttekeningen, Springers veld stoeltje, zijn palet en een jeugd- werkje.op 16-jarige leeftijd ge maakt. Springer, die aanvanke lijk in de leer was als rijtuigschil der, componeerde een stilleven tje: een bakje, een mes en een schilderskwast. Er zitten een paar foutjes in, maar het paneel tje verraadt onmiskenbaar ta lent. Malaise Willem Laanstra stelde over Sprin gers schilderijen een oeuvre-ca- talogus samen, daarbij niet het minst door de meester zelf gehol pen. Want Springer hield alles bij en werd daarin naarmate hij ou der werd, nog veel nauwkeuri ger. „Dat is zo rond 1852-1853. Dan wordt hij veel exacter, want hij omschrijft precies wat hij al dan niet heeft uitgespookt," al dus Laanstra. „Te herleiden valt hoe lang hij aan een schilderij zat te werken. Zo schilderde hij een Delfts stadsgezicht in 1876-1877 in 42 dagen. Het gaat dan wel om zuivere werktijd. Dat is verba zend snel. De man beheerste de materie, hij wist precies wat hij deed". door Frans Keijsper „Persoonlijk was voor mij het on derzoek een ontdekkingsreis door het verleden. Door zijn le vensritme te volgen concludeer de ik-dat die tijd heel interessant is geweest. Het was in die perio de, zoals je dat in geschiedenis boekjes ziet, het gevoel van het Nationale Verleden. Dat zie je in die Springer weerspiegeld. Inte ressant is, dat wij ons voorhou den dat Nederland in een econo mische malaise verkeerde, dat de Nederlanders daardoor thuis za ten, maar ze schroomden toch niet lange reizen te maken, zoals Springer", zegt Laanstra. Die reizen maakte Springer om te kunnen schetsen, Duitsland vooral was aantrekkelijk wegens de architectuur. Op die manier verwierf de kunstschilder zijn werkkapitaal: schetsboeken waarop hij later kon terugvallen. Hoewel architectuur bij Springer de absolute hoofdmoot in zijn oeuvre is, blijkt uit de tentoon stelling dat hij evenzeer een ver dienstelijk landschapsschilder had kunnen zijn, getuige de teke ningen en een verrassende olie verf: gezicht op Den Haag, in een heel beweeglijke impressionisti sche stijl verbeeld. Knappend oog Over die afkomst van de familie Springer bestaat een hypothese. Een van die voorouders zou het produkt zijn van een Deense va cliënten hield hij rekening. „Springer zou zelf nooit hebben toegegeven een romanticus te zijn, dat was in die tijd een vloek," zegt Laanstra. Gouden keten Springer heeft zo'n 672 schilderij en gemaakt. Het aantal tekenin gen schat Laanstra op zo'n twee duizend, waarvan hij zelf de helft kent. Er bestaan van Springer nog 23 schetsboeken, maar hij moet er veel meer hebben gehad. Voor het onderzoek naar Sprin ger heeft Laanstra bezoeken ge bracht aan Zwitserland, Enge land, Duitsland, België en Frank rijk. Naar zijn mening ontdekte hij veel valse schilderijen, com pleet met Springers signatuur. Naar schatting heeft hij er zo'n honderd afgekeurd, maar ook nieuwe ontdekt. Cornelis Springer verdiende goed, hij was een welgesteld man. Bij de opkomst van de Haagse School begon zijn verhaal echter te kenteren, hij werd door nieu we stromingen achterhaald. Dat gold voor hem, maar eveneens voor figuren als Leickert en Schelfhout. Zo kon je in 1920 een Springer voor 25 gulden en drie Leickerts voor 9 gulden kopen. De stadsgezichtenschilder zag heel scherp dat er nieuwe tijden in de kunst waren aangebroken. In een brief aan de schilder David Bles, 10 juni 1887, schrijft hij van een aantal kunstbroeders bij een feestelijke gelegenheid niets meer te hebben gehoord: „Van het nieuwere geslacht kon ik niets anders verwachten, daar voor wordt mijn produkt te ou derwets en nietsbeduidend. Ja vriend, men wordt oud en kan niet meer met de stroom mee en moet maar denken, ik heb mijn tijd gehad". Springer had zes kinderen, géén van hen heeft het metier van hun vader beoefend. Hij had in een carrière als kunstschilder niet zonder meer vertrouwen: dat was een gouden keten of een zwaar kruis. En veelal dat laatste. Cornelis Springer: de Noorderkerk en markt te Amsterdam. rensgezel die in Nederland af monsterde en een Nederlandse schone. De man kwam in de ha- ringpakkersindustrie terecht. In die industrie heb je de „sprin gers" en de „kuipers". Die fami lie heeft zich verder in de hout bouw ontwikkeld, alsmede de ar chitectuur. Springers oeuvre, zegt Laanstra, laat zich in drie perioden onder scheiden: fantasiestadsgezich ten; meer realistische uitbeeldin gen met vrij herkenbare stadsge zichten en ten slotte een meer re trospectieve schildertrant waar in hij zijn stadsgezichten met veel figuren in 17e eeuwse kledij stoffeert. „Naar mijn smaak is die middelste periode, zo rond 1852, ook zijn beste", zegt Laan stra. Toen Springer 40 jaar was kreeg hij een knappend oog, waardoor hij nog maar met één kon zien. In kwalitatieve zin heeft dat zijn werk niet bein- vloed. Doordat hij niet meer ste reo kon kijken, zie je wel dat ver houdingen van figuurtjes ten op zichte van elkaar niet altijd meer kloppen. Hoe goed Springer ook schilderde, het was zijn eer niet te na om 's avonds de tekenstudieavonden van Felix Meritis in Amsterdam te volgen. Hij deed immers alles om zijn techniek te onderhou den, zoals een pianist zijn vin gers lenig houdt met het spelen van toonladders. Dualisme was niet vreemd aan Springers karakter. Enerzijds was hij een romanticus die via al lerlei combinaties een beeld creëerde van het verleden en an derzijds was hij strikt zakelijk. Er diende brood op de plank te komen, met de wensen van zijn PALM SPRINGS (UPI/DPA) - De Amerikaanse acteur William Po well is in Palm Springs op 91-ja- rige leeftijd overleden. William Powell werd vooral bekend door zijn rol van prive-detective Nick Carter in de film 'The Thin Man' uit 1934. Deze rol uit de boeken van Dashiell Hamett speelde hij ook in vijf vervolg-films, waarin Myrna Loy telkens zijn tegen speelster was. De acteur begon zijn loopbaan in de periode van de stomme film als schurk in westerns. Later speelde hij sympathieke zwende laars. In de jaren dertig speelde Powell verscheidene malen de privé-detective die met slimheid en bedrieglijke beschaafdheid misdadigers ontmaskert. Andere gedenkwaardige rollen speelde Ballet niet beperken tot Randstad' DEN HAAG (GPD) - Juist nu tal van theater in het land speciale voorzieningen voor de danskunst hebben getrof fen, gaan de twee belang rijkste balletgezelschappen, het Nationale Ballet en het Nederlandse Danstheater, zich terugtrekken in de Randstad. De Vereniging van Schouwburg- en Con certgebouwdirecties protes teert daar krachtig tegen in een brief aan beide gezel schappen. Niet alleen zijn er de afgelo pen jaren materiële investe ringen gedaan om dansvoor stellingen in de theaters be ter mogelijk te maken. Ook is er veel werk gestoken in activiteiten om publiek naar balletvoorstellingen te krijgen. Het is niet te rechtvaardigen, aldus de brief, dat van het ene op het andere jaar minder of geen voorstellingen te zien zullen zijn in plaatsen waar voor dien wel voorstellingen wer den gegeven. De schouwburgdirecties wil len dat de gezelschappen hun plannen voor de komen de jaren bekend maken en de rol daarin van de nieuw te bespelen zalen (Stopera- Amsterdam en een eventue le nieuwe zaal in Den Haag). Archieffoto van William Powell. (foto AP). Powell in 'The Great Ziegfeld', 'The senator was indiscreet', 'Dancing in the dark' en 'How to marry a millionaire'. Powells laatste, komische, rol was in 1955 in 'Mister Roberts'. ROME (UPI/Reuter) - De Italiaan se bariton Tito Gobbi is gisteren op 68-jarige leeftijd in Rome aan kanker overleden. Tito Gobbi, die bij het verwende Italiaanse operapubliek geliefd was om de diepte van zijn dramatische zeg gingskracht en heldere, grote stem vooral in Verdi en Rossini, oogstte de meeste roem in het buitenland. Onder zijn onvergetelijke vertol kingen zijn die van Mozarts Don Giovanni in het kader van de Salzburger Festspiele en de Fal- staff van Verdi. Gobbi maakte platen van 21 com plete opera's en talloze op zich zelf staande aria's en droeg bij aan de populariteit van de opera op het nieuwe medium televisie zowel in Europa als in Amerika. In 1965 was Gobbi toneelregisseur aan de Lyrische Opera van Chi cago en later ook in Covent Gar den in Londen. Tito Gobbi, die zijn debuut in 1938 maakte in Verdi's 'La Traviata' en in 1942 werd gecontracteerd door de Scala van Milaan, zong sindsdien in Europa, Zuid-Amerika en de Verenigde Staten. De overleden zanger, die een repertoire van on geveer 100 rollen had, schreef een autobiografie in het Engels onder de titel "My life" en hij trad op in een dertigtal films. Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN Toneel, dans en een optreden van Boudewijn de Groot. De Leidse theateragen da's maken er deze week mel ding van. De Leidse Schouwburg kondigt voor donderdagavond een voorstelling van Peter Faber aan. Het is al weer enkele jaren geleden dat de voormalige Wèrkteater-acteur zich toe ging leggen op het maken van solo programma's. Programma's waarin Peter Faber al jongle rend en parodiërend zijn veel zijdigheid als podiumkunste naar ten toon spreidt, zowel in woord als gebaar. Het gevaar van de herhaling ligt bij dit soort voorstellingen voortdu rend op de loer, maar in 'Een optimist' zet Peter Faber zijn eigen kijk op hét leven in elk gevaar weer knap in theater om. 'Peter Faber maakt zich waar' en 'Faber kritisch in vro lijke show' zijn enkele koppen in kranten, die na de première van 'Een optimist' over de voorstelling hebben geschre- 'Der Bo' Boudewijn de Groot, wiens be kendheid uit de jaren zestig dateert en wiens repertoire op tal van grammofoonplaten is vastgelegd, staat vrijdag avond op het podium van de schouwburg. De Groot, die in middels in de Verenigde Staten zijn muzikale bagage vakma tig uitbreidde en ais 'Der Bo' commerciële lijntjes uitzette naar West-Duitsland, wordt tijdens zijn tournee door Ne derland bijgestaan door een begeleidingsgroep van vijf De Poppenkeet in 'Achter de schermen'. man. De meeste kranten spre ken van een programma dat evenveel muzikale als inhoude lijke kwaliteiten heeft. 'Het loopt geolied en het swingt', zo laat één van de dagbladen we ten. De in hoofdzaak eigen tek sten gaan voornamelijk over de angst, de eenzaamheid, de twijfel en de verwarring. Uni versele thema's in een aparte vormgeving. Boudewijns bege leidingsgroep bestaat uit Jan Rietman (piano), Hans Ja-as sen (synthesizer en andere toet sen), Hans Hollestelle (gitaar). 'Momentopnamen' De wegen van de actrice Simone Rooskens en de acteur Luc Lutz hebben zich enige tijd geleden gesplitst. Vandaar dat men dit blijspelduo, altha-ns voorlopig, niet meer samen op het toneel podium ziet. Simone Rooskens staat nu naast de in het thea tervak vergrijsde Gerard Cox in een blijspel van Bernard Slade, waarvan de oorspronke lijke titel 'Special Occasions' is veranderd in 'Momentopna men'. In deze 'intieme' en over het algemeen gunstig ontvan gen komedie wordt de vraag opgeworpen wat twee mensen, die elkaar na een scheiding toch blijven ontmoeten, aan el kaar bindt. De kinderen, de fa milie, herinneringen... De fatalist ROTTERDAM/LEIDEN - De vraag of de mens een vrije wil heeft, of dat alles voorbestemd is, wordt door het RO-thcater op geestige wijze behandeld in de korte voorstelling 'Jacques de fatalist en zijn meester'. Jac ques, een oudere man, en zijn jonge meester komen in al hun gesprekken uit op hetzelfde punt. Jacques, de titel zegt het al, gelooft dat alles in het Grote Boek geschreven staat; zijn jonge, naamloze meester ziet meer in de eigen lotsbeschik king. De voorstelling is gemaakt naar de roman van Denis Diderot, die geschreven is in de geest van de Verlichting: ieder mens zijn eigen lot in eigen handen. Volgens het programma zijn Jacques en zijn meester 'wan hopig op zoek naar geborgen heid uit liefde'. 'Dat aspect is in de uiteindelijke voorstelling niet meer uitgewerkt', aldus Paul Röttger, die de meester speelt. De programmatekst werd geschreven nog voordat de repetities begonnen en klopt niet erg meer. Bij het repeteren is men uitge gaan van Ger Thijs' bewerking van de toneelbewerking door Francois Huster; ook tijdens het werken is er het één en an der veranderd, een monoloog werd bijvoorbeeld een dialoog. Wat wel is gebleven, is de dualis tische verhouding tussen meester en knecht. 'De jonge man is uitsluitend de meester op grond van zijn geboorte', zegt Röttger, 'vanaf het begin is duidelijk dat de knecht ei genlijk de meester is. De jonge man probeert weliswaar mees ter te spelen, maar dat lukt niet. Een zestigjarige (John Kraaykamp sr.) weet nu een maal meer dan een dertigjari ge'. Röttger is de aangever in deze voorstelling, en Kraaykamp mag de grap maken, wat hij weer op onnavolgbare wijze doet. Vindt Röttger het niet vervelend dat de schijnwerper (alweer) op Kraaykamp gericht is? Dat blijkt niet het geval te zijn, want weliswaar maakt Kraaykamp de grap af, de aan zet moet door Röttger gegeven worden; een rol die misschien niet zo in het oog springt, maar wel net zo essentieel is. 'Men denkt zo makkelijk over mensen aan het lachen ma ken', volgt Röttger, 'maar het is zwaar werken. We hebben hard en intensief gewerkt, en nog altijd repeteren we voor de voorstelling'. Jacques de latahst en zijn mees ter' is in 1773 geschreven, maar werd pas in 1796 uitgegeven, na de dood van Diderot. Het behoort tot de belangrijkste verhaalwerken van de auteur, van wie veel anoniem of pos tuum verschenen is. Diderot was immers naast roman- en toneelschrijver, ook filosoof, en niet alles wat hij schreef was de autoriteiten welgeval lig. Zijn grootste werk is echter de Encyclopédie, die hij twin tig jaar lang redigeerde. Dat filosofie en humor geen te genstrijdigheden hoeven te zijn wordt wel duidelijk uit de lichtvoetige voorstelling van het RO-theater aanstaande woensdag en donderdag in het LAK-theater. JACQUELINE MAHIEU. LAK met 'Jacques de fatalist en zijn meester', een onlangs in première gebrachte kleine- zaalproduktie naar het gelijk namige boek van Denis Dide rot met o.a. John Kraaykamp sr. Centraal in dit lichtvoetig genoemde toneelstuk staat het gegeven dat de mens, als indi vidu, zijn eigen lot in handen heeft. Elders op deze pagina meer over deze nieuwe produk- tie. Minimal dance Krisztina de Chatel zet de tradi tie van 'minimal dance' voort. Haar dansgroep, die door gaans streng gedisciplineerd te werk gaat, geeft op vrijdag- en zaterdagavond voorstellingen van haar nieuwste produktie 'Thron' in het LAK-theater. Voor deze dansproduktie is de muziek geschreven door Patri cio Wang. Lichtontwerp en de cors spelen in de voorstellingen van Krisztina de Chdtel een be langrijke rol; daarvoor zijn Joan Vonk en Erwin Wölfl ver antwoordelijk. Men mag van deze groep, die zich een voor aanstaande plaats op het ge bied van de moderne dans heeft veroverd, zeker in tech nisch opzicht, vakwerk ver wachten. Poppenkeet De kindervoorstelling op zondag middag in het LAK wordt ver zorgd door de Poppenkeet. Achter de schermen' is de titel van het stuk, dat is bedoeld voor kinderen van acht tot en met dertien jaar. Het beschrijft de wederwaardigheden van het poppenspelersduo Gemel- lie, dat meedingt naar de su per-trofee voor het grootste ta lent in de televisieshow 'Bij Loes'. De voorstelling wordt ge speeld door Karin van Holst, Simon van Leeuwen, Leon Tol en Marieke Koek. John Kraaykamp sr (links) en Paul Röttger (rechts) m 'Jacques de fatalist en zijn meester' ,foto Uo v*ir*ni

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19