c D- Kerkdiensten SATERDAG 25 FEBRUARI 1984 Geestelijk leven "Wat ons aan het eind van de jaren zestig overkwam, is haast niet te beschrijven. Als grootste en best georgani seerde christelijke groepe ring in de stad kwamen we het eerst onder vuur. De plaatselijke rode garde viel samen met een provinciale afdeling onze samenkomst binnen. Ze legden beslag op alle bijbels en plakkaten met psalmen en namen mijn va der en nog twee anderen mee. Acht medewerkers van de kerk waren al eerder opge pakt". "Een paar dagen later moesten we in rijen op straat gaan staan en toekijken hoe vader, onze broeders en zusters, ver scheidene oudere partijfunc tionarissen en een twaalftal leraren gedwongen werden, een soort spotparade te hou den. Kort na deze vernede rende ervaring stierf mijn vader. Hij was 79 jaar". "Onze gebedssamenkomsten konden toen niet meer door gaan. Er wilde ook niemand meer komen. De garde kon ons er zelfs niet meer op be trappen, dat we elkaar op straat groetten. Pas rond 1976 begonnen we elkaar thuis weer te ontmoeten. Do minee Tsjung van de voor malige presbyteriaanse kerk was teruggekeerd en al gauw hoorden we, dat bij hem thuis bijeenkomsten werden gehouden. Daaruit putten wij moed. Hij bezocht ons en gaf ons zijn nieuwe testa ment. Wij hielden eikaars hand vast en baden luid, de Heer dankend voor zijn woord". "Er is nog steeds geen openba re eredienst in onze stad. Do minee Tsjung is er wel mee' bezig. We hadden al gepro beerd, informatie in te win nen over hoe we onze kerk te rug zouden kunnen krijgen. Maar tevergeefs. Er komen nu meer dan vijftig mensen naar onze diensten. De helft is ouder dan zestig, de rest zijn tieners en twintigers. We hebben van alles nodig, d^t wel, maar het belangrijke is, dat we die zware tijafn hebben overleefd en dat we de naam van Christus niet hebben onteerd". In februari 1980 kwamen op ini tiatief van de commissie voor wereldzending en evangelisa tie van de Wereldraad van Ker ken (Genève) in de Britse kroonkolonie Hongkong aan de zuidkust van China veer tien mensen by elkaar om ge gevens uit te wisselen over evangelisatie onder fabrieksar beiders. Zij bleken met elkaar heel wat te weten over de kerk in de volksrepubliek China. Hun gegevens waren wel be trouwbaar maar nogal onsa menhangend, en daarom spra ken zij af, dat ze persoonlijk zouden proberen, op een syste matische manier meer over de Chinese huiskerken aan de weet te komen. Dat moest dan gebeuren door contacten te leggen en minstens één samen komst van zo'n huisgemeente bij te wonen. China heeft ontel bare van deze huiskerkjes, in sommige districten tot over de vierhonderd. Gezamenlijk maakten de veer tien een lijst met vragen waar op ze een antwoord wilden hebben. Vragen over de ach tergrond van de huiskerk, haar sociale omgeving, de voorgan gers, de theologische basis van de gemeente, haar houding te genover de patriottische bewe ging en niet in de laatste plaats - over de manier waar op de christenen ten tijde van de culturele revolutie hebben geprobeerd, het hoofd boven water te houden. Van de 42 christelijke gemeen schappen waar de commissie uitgebreide gegevens van kreeg zijn er veertien uitge zocht voor publikatie. Ray mond Fung, lid van de com missie voor wereldzending en evangelisatie van de Wereld raad, maakte de verhalen voor uitgave geschikt. Ze zijn nu ook bij de Nederlandse 'Stich ting Gezamenlijke Missiepu bliciteit' in Den Bosch in boek vorm verschenen. Dat gebeur de in samenwerking met de Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen in Utrecht. Deze Bijeen-publikatie kreeg als titel: 'Gods kameraden - ver halen van Chinese christenen'. De waarde van deze actuele be schrijvingen ligt vooral hierin, dat de Chinese christenen hier zelf aan het woord zijn. Het zijn geen succes-verhalen, zoals het fragment aan het begin van dit artikel al laat zien. Ze geven geen voorbeeld, dat ergens an ders kan worden nagevolgd. De situatie in China ten tijde van de culturele revolutie en de rode gardes een van de meest radicale omwentelingen in de geschiedenis - was in ve le opzichten uniek. Wel vertellen ze, hoe kleine christelijke gemeenschappen zich, soms met de moed der wanhoop, aan hun geloof vast klampten en in het geheim van alles bedachten om het te be houden. Overigens zonder te weten, of het lange wachten op betere tijden de wil om te over leven op den duur niet zou aan vreten. Kruis De inmenging van de politieke gardes in kerkelijke zaken ging vaak heel ver. door S. J. de Groot Zo moest een gemeente, op ad vies van een kameraad-kader- lid, erin toestemmen, dat de kerkgangers niet meer voor het houten kruis zouden knie len. Knielen was volgens de partij iets 'bijgelovigs', en bij gelovigheid moest worden uit geroeid. Buigen voor het kruis mocht nog wel. De -revolutie maakte een eind aan de doordeweekse bijeen komsten. De partij zorgde wel voor zoveel karweitjes, dat er voor de godsdienst geen tijd over bleef. Bij een huiszoeking werden alle bijbels en psalm boeken in beslag genomen. "De leider van de garde vond ook ons kruis - dat we hadden verborgen - en verbrijzelde het met zijn voet. Hij schudde kwasi-medelijdend zijn hoofd. Toen hij weg was, kwamen an deren het huis binnen en na men al mijn spulletjes en meu bels mee, behalve twee stoelen en een tafel. Jij hebt te veel, én deren hebben niets, zeiden ze" In 1978 zijn de diensten 'op een of andere manier' weer op gang gekomen. "Er leeft nu weer hoop in mijn hart. Meer dan veertig mensen komen in de dienst. We hebben zes bij bels. En weer een kruis, groter zelfs dan vroeger, met de hand gesneden door een van onze jongeren. Hij mag het altijd binnendragen. We hebben moeilijke tijden doorgemaakt Maar onze hemelse Vader is goed voor ons geweest". Bespotting De rode garde beschouwde de bijbel als een bespotting van het 'Kostbare Boek' van volksleider Mao. Iedereen be zat zijn rode boekje en liep er overal mee rond. Aan het begin en eind van elke dag werd eruit voorgelezen. En de gardisten wilden beslist niet dat welk ander boek ook dezelfde eer ten deel zou vallen. Een kerk in een mijnwerkersstad kon de inbeslagneming van haar bijbels en boeken alleen voorkomen door ze voor de ge lovigen achter slot en grendel te stoppen, de rode garde een inventarislijst te geven en te verklaren dat alles ter beschik king stond van het revolutio naire comité. Toch raakte een aantal bijbels zoek. "Bladzijden eruit circu leerden onder onze mensen. Maar onze kerk moest het wel drie jaren zonder bijbel doen. Dat was een verdrietige en zware periode". Maar de ge meente bleef samenkomen. Nu zijn er weer 150 mensen in de morgen- en 60 in de avond dienst. Ook in de meest kritieke periode is het vele christelijke groepen gelukt, hun wekelijkse ont moetingen vol te houden. "Met groepjes van drie of vier men sen soms, bij iemand thuis of zomaar onder een boom in het park, biddend met onze ogen open en een glimlach op het gezicht, alsof we aan het praten waren en grapjes uitwissel den". Psalm Er wordt verteld van een huisge meente, die werd gestraft om dat ze voedsel had verzameld voor twintig huisgroepen in een andere commune, waar honger dreigde. Elf zakken ge droogd voedsel, elk van zo'n 30 kilo, hadden ze opgehaald. De beschuldiging was, dat de ge meente het distributiesysteem had gesaboteerd en meer be zorgd was geweest over de christenen in een naburige commune dan over haar eigen mede-dorpelingen. Als straf werd het rantsoen van drie broeders zes maanden lang ge- minizeerd en moest de hele kerk in termijnen het voedsel terugbetalen. "Onze leiders hebben een voor uitziende blik gehad. Ze ble ven de nadruk leggen op de In de kerken van China wordt weer gezongen. Er valt geen rode garde meer binnen, die bijbels en psalmboeken in beslag neemt en voorgangers wegvoert. huisgroepen. Een paar maan den voordat de kerk werd ge sloten riepen zij ons op om psalm 90, 94, 103, 119, 121 en 139 uit het hoofd te leren. Tij dens de revolutie durfden maar een paar leden regelma tig bijeen te komen. We maak ten soms groepjes van drie of vier. Zingen en preken deden we niet, want niemand mocht ons horen. Wat de meesten van ons wél deden was, de psalmen zacht opzeggen die we uit het hoofd hadden geleerd, of nieu we psalmen maken. Wanneer je dicht bij God bent, laat God je lippen spreken". Eén zelfgemaakte psalm ging zo: "Engelen in de hemel, sterk mij. Loods ons over deze drakenheu- vel. Dit land woelt en draait en brult. Kalmeer zijn dappere hart. Laat onze angsten verstillen". Ontslag Een leraar natuurkunde verhaal de, hoe hij werd ontslagen, toen hij de installatie van de ro de garde op het universiteits terrein moest bijwonen. "Ze vroegen ons, hoe religieuze mensen dus 'bijgelovig' en 'rechts' de gedachten van Lenin en Mao konden propa geren. Vrienden hadden ons al geadviseerd, onszelf niet te verdedigen, omdat dit toch vruchteloos zou zijn en de ver nedering alleen maar zou ver ergeren. Dus bogen wij onze hoofden in stilte en aanvaard den het ontslag. Mijn geest was verdoofd. Ik raakte mijn baan kwijt, het leven met mijn stu denten, dat mij zo lief was, maar ook mijn huis. Dat ge beurde in 1967". De natuurkundeleraar geeft nu weer les. Hij heeft ook zijn huis weer terug. "Wij hebben onze huisdiensten hervat Afgelo pen zondag waren we met meer dan zestig mensen, de grootste bijeenkomst die we ooit hebben gehad. Via een do minee kregen we negentig ou de bijbels en psalmboeken van het universiteitsbestuur. We hebben er dus nog een paar over. Kunt u zich voorstellen, wat dét betekent?" Wat deze leraar nog voortdurend bezighoudt is de vraag, wat hij moet doen met het propageren van het marxisme-lemnisme in China. "Niet dat ze mij dit nu op de man af vragen, maar ik wil alleen heel graag weten, wat ik zou moeten doen". Dat er te weinig bijbels zijn in China, is een feit. Maar er zijn ook gemeenten waar nu ieder een weer een bijbel heeft. De veiligheidsdienst bracht on langs 150 oude bijbels terug naar een stadsgemeente, die ook haar vroegere kerk weer in gebruik mocht nemen. "We redden het wel met de spullen die we hebben. En de situate verbetert nog steeds. We heb ben gehoord, dat Shanghai weer gauw bijbels gaat druk ken". Ik huiver... Van een toenadering tussen de Nationale Katholieke Kerk en protestantse groeperingen - beide rond drie miljoen gelovi gen - is in dit land weinig te bespeuren. Een voorganger: "Misschien gebeurt dat wel in de loop van de tijd, maar ik be twijfel het nog. Toch moeten deze jaren ons meer open heb ben gemaakt voor God en ook meer verlangend om te weten waar de kracht van de ander in ligt". Een geestelijk probleem in Chi na is de opleving van de hekse rij en waarzeggerij sinds de val van de 'Bende van Vier'. "Men sen zijn erin geïnteresseerd, en als ze zich wanhopig voelen gaan ze erheen", zo meldt een van de veertien verhalen. "De bejaarde taoïstische non is weer opgedoken. Ze neemt jonge maagden in huis voor exorcistische riten. Sommige vrouwen staan te popelen om hun dochter daarvoor aan te bieden. Het verdient goed". Wat de kerk in China vooral no dig heeft, is een degelijke op leiding van predikanten. Steeds meer mensen krijgen belangstelling voor religie, vooral voor het christendom, hoewel het boeddhisme en de islam sterk in de meerderheid zijn. In zo'n situatie zijn onder richt en opleiding vanuit de bijbel erg belangrijk. Sommige predikanten maken zich daar zorgen over. Eén luchtte zijn hart: "Als een ou derling zegt, dat Gods genade en vergiffenis élles zijn, en op grond daarvan het gelóóf totaal scheidt van het gedrég van de mens (onze gedachten en da den doen er niet toe), dan is dat noch bijbels, noch opbou wend, noch stichtend. Wat voor uitwerking moet dat niet hebben op een jonge geest? Ik huiver als ik daaraan denk". Er bestaan plannen om een na tionaal protestants instituut te stichten, dat een bijdrage zal moeten leveren aan het func tioneren van het evangelie bin nen de Chinese maatschappij. Eigen weg Raymond Fung trekt uit wat de ze christenen vertelden een paar conclusies over het chris tendom in het tegenwoordige China. De meest voor de hand liggende is, dat dit christendom 'Chi nees' is, door lijden heen ge worteld in eigen bodem, niet langer een godsdienst van het buitenland. En dat er een dia loog gaande is tussen het ge loof van de christenen en de strijd waarin de mensen onver mijdelijk zijn gewikkeld. (Juist deze week besloot de Lu therse Wereldfederatie in Ge nève, niet mee te werken aan radio-zending voor China. Ge sprekken maakten duidelijk, dat Chinese christenen daar aan niet de minste behoefte hebben. Zij zijn uitsluitend geïnteresseerd in een Chinese weg naar het christendom, waarbij ze elke inmenging van buitenaf van de hand wijzen). Er is geen reden om - tegen de achtergrond van de recente vervolging - het Chinese christendom te romantiseren. Vele basiskerken zijn gemeen schappen in vreugde én Ujden. Ze zijn niet vrij van ruzies en spanningen tussen de tradities. De enige verklaring die christe nen in China aan de internatio nale christelijke wereld afleg gen is, dat ze bestéén. En hoé, dat is in de eerste plaats hun zaak. Het buitenland zal alleen met respect mogen horen, wat zij verder willen vertellen. Ze hebben weer aanzien in eigen land. Het partijlid spreekt de religieu ze voorganger weer aan met 'kameraad-predikant'. Het is dan wel de vraag, waar de klemtoon op ligt LEIDEN: Herv. Gem. HoogL kerk geen Pieterskerk 11 oecum. dienst; Marekerk 10 ds. De Jong, 5 ds. De Vreugd, Amersfoort; Maranathak. (L. Morswegj 10 dr. v.d. Zwaan; Oecumenische geloofsgemeenschap De Regenboog (Merenwijk) 9.30 pastoor v. Well, 1115 pater v. Vliet en ds. Hor- tensius; Bethlehemk. (Driftstr.) 10 ds. Kramer; Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) 10 ds. Rietveld, 5 ds. Hortensius; Vredesk. (Burggraven!) 10 ds. Dron- kers; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs; jeugdkapel Vredeskerk 10; jeugdkapel Bevrijdingskerk 10.30 ds. Jansen. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 mevr. ds. Terlouw. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, zo. 10.30 ds. v. 't Hof. Endegeest: zie Oegstgeest. Geref. Kerk: Zuiderk. (Lammen- schansw.), zie Vredeskerk, 5 avondge bed, dr. v.d. Kamp, Wassenaar; Petrak. (Surinamestr.) 10 ds. Horten- Bevrijdingsk. (Montgomerystr.) herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Baas, S.heim; Merenwijk: zie herv. gem. Wijk Stevenshof, gebouwtje 'Dijkhof (Rijndijk): 10 kand. A. Verweij. Geref. K. Vrijg. (aula 'De Vlietschans', Apollolaan): 10 en 5 ds. Houtman. Chr. Geref. K. (Steenschuur): 10 en 5 ds. Den Hertog. Geref. Gem. (N. Rijn): 10 en 4.30 ds. Boogaard. Geref. Gem. in Ned. (Bethlkerk Driftstr.): 11.30 en 5.30. Evang.-Luth. Gem. (Hoog! Kerkgr.): 10.15 ds. Mostert. Doopsgez.-Remonstr. Gem. (Lokhorstk. Pieterskerkstr.): 10.30 ds. Koek en mevr. ds. De Clercq, 's middags 'open huis' ivm kerkbezichtiging. Baptistengem. (O. Rijn 3): 10 ds. Bos veld, 6.30 hr. R. van Diggelen. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3): 10 br. Dikkes. Zendingswerk Middernachtsroep (Zoe te rw.singel 21): 5 nam. hr. Roos. Evangeliecentrum (Zijlsingel 2): zo. 10 en di. 8 hr. Zijlstra. Pinkstergem. (O. Vest 13): 10 hr. Eiker bout. Leger des Heils (Hooigr 10 heiligings- samenk., 7.30 verlossingssam. Nieuw-Apost. Kerk (H. Rund. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedagadventisten (Qntmoetings- kerk Voorschoten): elke zat. 9.45 bij belstudie, 10.45 predikdienst. Christian Science (Steensch. 6): 10.30. Leidse Soefl-stichting: 11 mej. J. Mayer over 'Gewone en bijzondere mensen' (Pieterskerk). Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Da gen (Brahms!): 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw.singel): 10. Rooms-Kath. K.: Haagweg zat. 7, zo. 9 en 10.45; Herensingel zat. 7, zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden-V.schoten) zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Steenschuur zat 7, zo. 8.30, 10, 11.30, 6 en 7; Boshuizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lammenschansweg zat 7, zo. 9.30 en 11; Haarl.straat zat 7, zo. 9.30, 10.45 en 12.15; Merenwijk: zie herv. gem.; H. Rijndijk (zie Zoeterwoude). AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. v. Driel, 7 kand. Taselaar, Alphen. Geref. Kerk: 10 ds. Houtman, Amstel veen, 6.30 ds. Stolk. Rk Kerk: zat 7, zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. Bogers, 5 ds. De Jonge; Kruiskerk 10 ds. De Jonge; Opst.kerk 10 kand. Van Es, 6.30 ds. Bogers; Nabij 10 jeugdkapel; G. Her derkerk 10 drs. Brombacher, 6.30 ds. Mulder; De Bron 9.30 ds. Verheul, 10.15 ds. v.d. Heiden, 6.30 zangdienst; Ashram (Marsdiep) 10 ds. Mulder; Oudshoornse kerk 10 kand. Smit, Lei den; Sionskerk (Planetensingel) 9.30 en 6.30 ds. Ouwendijk. Zie ook geref. kerk. Geref. Kerk: Mar.kerk 10 hr. Brouwer, Katwijk, 6.30 ds. Modderaar; Salv- .kerk 10 oecum. dienst Raad van Ker ken, ds. Stolk, 6.30 ds. Baas, Sassen- heim. Zie ook herv. gemeente. Geref. K. Vrijg. (aula chr. techn. school): 9.30 ds. Spijker, 6.30 ds. Mouissie. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.): 9.30 ds. Janse, 4.30 ds. De Jong. Chr. Geref. Kerk: 9.30 dienst, 2.30 ds. De Romph, 29 febr. 7.30 ds. v. Heteren. Oud-Geref. Gem. (Hooftstr. 240): 9.30 en 4. Bapt.gem. (Molenwerfstr. 1): 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62): 10 hr. v.d. Brink, 6.30 hr. Vork. Volle-evang.gem. ('De Ark', Pr. Hen- drikstr. 54): 10 hr. v.d. Hoorn. Pinkstergem. (school Batenstein 16): 10. Leger des H. (Corn, de Vlamingstr.): 10 en 6.30. Remonstr. Kring (Van Mandersloostr. 36): 10 dr. Cramer. Rk Kerk: Bonifaciusk. zat. 7, zo. 9.45 en BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Exalto, 6 ds. Den Dikken, Oldebroek. Geref. Gem. 9.30 en 6 ds. Vogelaar. Geref. Gem.: 10 en 4 ds. Hakkenberg. Rk Kerk: Agathakerk zat. 7, zo. 10 ei 11.30; Poelpolder zat. 7, zo. 9 en 11.30; Mariakerk zat 7, zo. 8.30, 10 en 11.45; Engelbew. zat. 7, zo. 9.30, 11 en 5.45. Van Wijckerslooth: 4 ds. Hemmes. Endegeest: 10 drs. P. L. Dercksen. Volle-evangeliegem. (Gem.centrum): 4. Rk Kerk: Will.kerk zat 7, zo. 9 en 10.30. Salv.kerk 10 ds. Wieman, 6.30 ds. Smit, Hilversum; Bethl.kerk 10 ds. Richter, 6.30 kand. Na- ge! Geref. Kerk: 10 ds. Elderman, 6.30 ds. v.d. Berg. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.): 9.30 en 4.30 ds. Mouissie. Evang.-Luth. Gem.: 10.30 ds. Rave, BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. Boogaard, Nieuw-Loosdrecht, 6.30 kand. Haeck, Hoevelaken; De Stek 9.30 ds. v. 't HofT. Geref. Kerk: 9.30 ds. De Bruin, Voor burg, 5 ds. v. 't Hoff. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. Ribbers. Geref. Gem.: 9.30 en 6 leesdienst, 29 febr. 7.30 ds. De Pater. Rk Kerk: zat. 5.30 (De Stek) en 7, zo. 9.30 en 1! HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaf, 6.30 kand. Middelkoop, Dordrecht. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. De Moor, Wadd- Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 9.30 en 11.30; Anker zat 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zo. 10. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Kris pijn, 5 ds. Verdoorn, Wadd.veen. Geref. Kerk: 10 ds. Boswijk, Lisse. Zie ook herv. gem. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Biesma. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat 7. zo. 10 en 11.30. HOOGMADE: Herv. Gem. 10 hr. Paat, Zandvoort Rk Kerk: zat. 7, zo. 10. DE KAAG: Herv. Gem. 10 ds. Rothfusz, H.gom. Rk Kerk: zat. 7. zo. 10. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Gebraad, 5.50 ds. Romein, Rijnsburg, jeugddienst; Ontm.kerk 10 dr. v.d. Bank, Ede, 6.30 drs. A. Spaans. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (aula P. Groen-college): zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: 10 ds. v. Breevoort, 5 ds. Elderman, Bodegraven. Rk Kerk: zat 7, zo. 9.30 en 11.15. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem. N. Kerk 10 ds. Molenaar, Nieuwveen, 6 ds. v. Sliedregt; O. Kerk 10 ds. Visser, 6 ds. v. Roon; Ichthusk. 10 ds. Vroegindewey, 4.45 zang. 5 ds. Driebergen, jeugddienst; Pniëlk. 9.30 ds. Driebergen, 6 ds. Visser; aula Bestevaer-mavo (Rijnsoever) 10 ds. De Jong; wükgeb. 'De Hoeksteen' (Burgersdijkstraat) 10 dovendienst, hr. P. C. v.d. Bos; Overduin 2.15 ds. Baas. Ver. ter voorbereiding van een herv. deelgemeente 'De Rank' te Katwijk (aula P. Groen-college): 10 mevr. dr. Klink, Haarlem. Geref. Kerk: Vr.kerk 10 ds. Kersten, 5 ds. v.d. Horst; Triumfatork. 10 ds. v.d. Horst 5 ds. v. Breevoort. Geref. K. Vrijg.: 10.15 en 3.30 ds. Heida. Ned. Geref. Kerk: 8.45 ds. Biewenga, Z.meer, 7 ds. Janse. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Slagboom. Vrije Chr. Geref. Gem. (Unizaal): 10 en 5 ds. v.d. Belt. Geref. Gem. (Remisestr.): 10 en 5 lees- Geref. Gem. in Ned. (Louwestr): 10 en 5 leesdienst, do. 1 maart 7.30 ds. Mallan, Rhenen. Volle-evang.gem. ('Tripodia'): 9.45. School Sluisweg 16: 10 ds. J. A. Visser, Rijnsburg, onafh. baptistengem. in oprichting. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 hr. v. Wallinga, Leiderdorp, 7 dr. Bade. Geref. Kerk: 10 dr. Bade, 7 zie herv. gem. LEIDERDORP: Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 mevr. ds. Westera, 6.30 ds. Stegeman, vesper, mmv can- torij Scheppingskerk; Hoofdstr. 10 ds. v.d. Born; Scheppmgsk. 9 en 10.30 ds. Stegeman. Elis.ziekenhuis 10 rector Vijftigschild. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.): 10 hr. De Vries. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9,10.30 en 12. LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Schalk, ha. Geref. Kerk: 9.30 ds. Gesink, Noord- wük, 7 mevr. ds. Attema-Roosjen, Nieuwerbrug. Rk Kerk: zat 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 5 ds. 't Hooft; Pauluskerk 10 ds. De Gelder, ha. Geref. Kerk: 10 ds. v.d. Wal, Hillegom, 7 ds. Boswijk. Geref. K. Vrijg.: 10.30 ds. De Putter, 4.30 kand. Groeneveld. Ned. Geref. Kerk (Salvatori): 10.45 ds. Brink, Haarl.meer, 5 ds. Blokhuis, Schiedam. Chr. Geref. Kerk: 10 en 7 ds. v. Dijken. Geref. Kerk: 9.30 Remonstr. Gem.: 10 prof. dr. E. J. Kui- Rk Kerk: zat 7, zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. v. 't Kruis, Oostemijkerk, 6.30 hr. Stam, Nieuwkoop, jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 ds. Biewenga, Kame- rik, 7 ds. Landman, A.dam. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Bergsma jeugddienst, 7 ds. Quak, Geref. Kerk: 9.30 ds. Rang, 4.30 ds. Wijn gaarden. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 4.30 ds. Visser, ha. Rk Kerk: zat 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. v,d. Velden, Woerden, ha, 7 ds. De Reu ver, Capelle a.d. IJssel. Geref. Kerk (W. Verlaat): 10 ds. Hoogen- raad, Zeist, 7 dr. Femhout, Alphen. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9 en 10.30. NOORDWIJK: Herv. Gem. Voorstr- .(Binnen) 10 ds. v. Veen. Wassenaar, 5 hr. Visser; geref. k. Vinken! 5 ds. Keuning, ha; Hoofdstr. (Zee) 10 prof. dr. v.d. Beek, Vinken! (Binnen) 9.30 ds. Elgersma, 5 ds. Keuning. ha; Stichtingskerk 11 hr. De Bock, Baam. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 mevr. ds. Bosman, O.geest. Rk Kerk: Zee zat. 7, zo. 9.30 en 11; Binnen zat 7, zo. 8, 10 en 11.30. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 vi caris mevr. v.d. Mey, Oud-Beijerland; De Zilk 10 hr. Hoffenaar, Voorhout. Rk Kerk: Victork. zat. 7, zo. 9.30 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7, zo. 10 en 1130. OEGSTGEEST: Herv. Gem. Groene of Will.kerk 10 ds. Vegter. Pauluskerk 10 dr. M. B. Blom; Gemeentecentrum (Lijtw10.30 ds. Sterringa, 7 ds. Veenstra, Leiden. Geref. Kerk: 10 ds. Kooman, 7 zie herv. gem. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schilder school): 8.45 en 4.30 ds. De Putter. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum): 8.45 en 4 ds. De Lange. OUDE EN NIEUWE WETERING: 6.30 ds. Nootè- Herv. Gem. 9.30 ds. Jaspers Focks. Geref. Kerk: 9.30 ds. De Korte, 5 ds. Jas pers Focks. Rk Kerk: zat 7, zo. 9.30 en 11.30. ROELOFARENDSVEEN: Rk Kerk Mar. Pres. zat. 7, zo. 9 en 11; Petrus-B. zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. De Boo, Uitwijk, 7 ds. Stelwagen, Den Haag. Chr. Geref. Kerk: 9.30 leesd., 2.15 ds. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. Romein, 5 ds. Gebraad; Bethelkerk 9.30 ds. Wisse, Zeist; 'De Wegwijzer' (Frederiksoord) 10.45 ds. Romein, gez. dienst. Geref. Kerk: Petrak. 9.30 ds. Baayen, 5 ds. Koster, Katwijk, jeugddienst; Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Snel, 5 ds. Baayen; Mar.kerk 9.30 ds. Damsma, 5 ds. Snel. Zie ook herv. gem. Geref. Kerk Vrijg.: 10 en 5.15 ds. Grut- Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 ds. v. Sorge, Leer, Amstelveen, 7 ds. Krispijn, Hil legom, jeugddienst; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. De Zwart; Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 ds. Ver- heule. Herv. evang. op geref. grondslag (aula Lucas-college, Beeth.laan): 9.30 ds. v. Kooten, Delft, 7 ds. Wüllschleger, Den Haag. Geref. Kerk: 10 ds. De Zeeuw. Zie ook herv. gem. Geref. K. Vrijg- (Bachlaan): 10 en 5 prof. dr. H. J. Schilder. Rk Kerk: Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk zat 7, zo. 10. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Roetman, 5 ds. Maasland; Hoeksteen 9.30 ds. Goossen, 6.30 ds. Wieman; Bethelk. 9.30 ds. Abma, Gouda, 5 ds. Goossen; Imm.kerk 10 en 5 ds. Hulst Geref. Kerk: Kruisk. 10 ds. Fernhout, Alphen, 5 hr. A. van Veen; Ontm.kerk 10 ds. v. Dalen, Den Haag. Remonstr. Gem. 10 hr. G. Punt Den Haag. WARMOND: Herv. Gem. 10 en 5 ds. Rk Kerk: zat. 7, zo. 8.30,10 en 11.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Van Campen, Vlaardingen, 7 ds. v.d. Zee, Den Haag, muziekdienst; Kievietk. 10 dr. De Ru, Den Haag; Messiask. 10 ds. v. Waasbergen; Dorpscentrum 9.30 ds. Wolters. Geref. Kerk: Zijllaan 10 ds. Wolthuis, Monster, 5 ds. Damsma, Rijnsburg; Zuid (Bloemcamplaan) 10 dr. v.d. Ned. Prot Bond (Kerkdam): 10.30 ds. W. Veen, Den Haag. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 ds. Slofstra, Noord wijk. Ned. Prot Bond (Jul.laan 17): 10.30 hr. H. Mesdag, A.dam. Rk Kerk: zat. 7, zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 dr. Haitsma, Boskoop, 6.30 ds. Holst Naaldwijk. Geref. Kerk: 9.30 ds. Mos, A.dam, 6.30 ds. Buikema, Zw.dam. Rk Kerk: Aardam zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. VALKENBURG: Herv. Gem. 10 ds. Vermeulen, 6.30 prof. dr. v.d. Beek, jeugddienst, mmv evangelisatiekoor. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds Oegema Geref. K. Vrijg-: 9-30 leesdienst, 5 ds. Heida. VOORHOUT: Herv. Gem. 10 ds. C. J. de Jong. Rk Kerk: zat 7, zo. 9, 10.30 en 11.45. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 dienst, 7 ds. Verheul, Alphen. Geref. Kerk: 9.30 hr. Knotters, Oudewa ter, 7 zie herv. gem. dienst in Chr. Dienaarkerk. Rk Kerk: St. Jan zo. 9.30 en 11; Chr. Dienaark. zat 7, zo. 10, zie ook herv. gem.; H. Rijndijk zat 7, zo. 10 en 11.30. ZWAMMERDAM: Herv Gem. 10 ds. Lapré, Koudekerk. 6.30 ds. Kielder, Vianen. Geref. Kerk: 10 ds. Buikema, 6.30 ds. Jaspers Focks. Remonstr. Gem.: 10 dr. Metering,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 9