'Weiger kind kinderachtig te vinden' NOS-orkest met opheffing bedreigd Telefonisch bespreken bij WV Nederlandse dichters naar Engeland Karst van der Meulen werkt aan nieuwe jeugdfilm NOS: nu geen besluit Muzikaal geschil spleet Doe Maar nemen over derde tv-net LEIDEN - Het is nu mogelijk om bij het landelijke VW-Theater Bespreek Bureau telefonisch te reserveren voor theater- en mu ziekuitvoeringen en sportevene menten. De VVV's hebben daar toe een telefonisch bespreek bu reau in het leven geroepen waar men plaatsen kan reserveren voor bijna honderd theaters, sporthallen en stadions in dertig plaatsen. Voor porti- en admini stratiekosten moet twee gulden worden betaald, ongeacht het aantal plaatsen dat wordt be sproken. Het voucher van de re servering wordt toegestuurd. Telefonisch reserveren is mogelijk van maandag tot en met zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur onder nummer 020-273181. AMSTERDAM (ANP) - Een dele gatie van acht Nederlandse dich ters zal van 22 tot en met 26 fe bruari lezingen houden in Lon den en Cambridge. Deze tournee heeft de stichting One World Poetry georganiseerd in samen werking met het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur en de Stichting ter Bevordering van de Vertaling van Nederlands Letterkundig Werk. De dichters die aan het tournee deelnemen zijn H.H. ter Balkt, Henk Bernlef, Bart Chabot, Ju les Deelder, Peter Nymeijer, Bert Schierbeek, Simon Vinke noog en Lela Zeckovic. Speciale gastiezingen worden ver zorgd door: Kevin Coyne, Adrian Mitchell, Christopher Loque en Tom Pickard. RI 1ÜNDERDAG 23 FEBRUARI 1984 Radio - tv - kunst HILVERSUM (ANP) - De Raad van Beheer (dagelijks bestuur) van de NOS dringt er bij de Tweede Kamer 'ten sterkste' op aan geen overhaaste en voorbari ge beslissingen te nemen over het al dan niet invoeren van een derde televisienet voor de om roepen. In een brief aan de Ka mer schrijft de raad dat een be sluit over een derde tv-net pas kan worden genomen als de om roep de gelegenheid heeft gehad om de mogelijkheid van zo'n net op langere termijn te onderzoe ken. In het recente verleden heeft de omroep steeds nul op het rekest gekregen op verschillende voor stellen voor een derde net. De laatste maanden is de discussie over een derde net op gang geko men naar aanleiding van voor stellen van de 'Stichting Derde Net' en de Federatie van Kunste naarsverenigingen. In de discus sie over de medianota van minis ter Brinkman (WVC) is het idee van een derde televisienet "plot seling opgedwarreld", aldus NOS-voorzitter Jurgens gisteren op de maandelijkse persconfe rentie. In de medianota zelf staat niets over een derde net. Pas in de commissievergadering over de nota is het derde net ter sprake gekomen. De CD A-kamerleden Van der Sanden en Beinema dienden toen een motie in waar in de regering wordt gevraagd op korte termijn een principe-be slissing over de oprichting van het derde net te nemen. Achter grond van deze motie is de ge dachte dat een derde tv-net voor de omroepen als bescherming zou kunnen dienen tegen vooral commercieel geexploiteerde abonneetelevisie. In de daarop volgende weken heb ben coalitiepartner WD en het kabinet te kennen gegeven dat zij niets voor een derde net voe len. CD A-fractieleider De Vries sloot niet uit dat zijn fractie in dat geval het PvdA-plan zal steu nen om de omroep toegang te verlenen tot abonneetelevisie. De Raad van Beheer van de NOS is niet voor of tegen een derde net, maar vindt wel dat de Kamer zich van besluiten over een der gelijke ingrijpende verandering moet onthouden nu het derde net als zodanig in de besluitvor ming over de medianota niet aan de orde is, aldus NOS-voorzitter Jurgens. Door de indiening van de motie Van der Sanden-Beine- ma "dreigt de invoering van een derde tv-net plotseling onder werp te worden vah acute poli tieke besluitvorming". Eerst zou de omroep uitgebreid onderzoek moeten doen naar de haalbaar heid van een derde net. Een groot aantal alternatieven voor de invoering van een derde net is volgens de raad denkbaar, maar niet voordat deze mogelijkheden terdege zijn onderzocht. De Nederlandse Organisatie van Tijdschriftuitgevers (NOTU) heeft gisteren laten, weten geen bezwaar tegen een derde tv-net te hebben, als dat tenminste niet ten koste gaat van de pers. HILVERSUM (GPD) - Doe Maar is niet meer. De nuchtere toeschouwer heeft het al kunnen zien aan komen, want de „rustperiode" van de popgroep ging wel wat lang duren en de tournee naar de Antil len had de smaak van afscheidsconcerten. Discussie-avond over derde net UTRECHT (GPD) - Onder het motto „Een beetje cultuur, mag dat?", wordt op zondag avond 4 maart in het Mu ziekcentrum Vredenburg te Utrecht een forum- en dis cussie-avond gehouden over de wenselijkheid van een derde tv-net, dat dan gericht zou moeten zijn op cultuur. Sprekers zijn J. W. Reinolds, hoofd directoraat radio, tv en pers van het ministerie van WVC, H. W. L. Vonhoff, commissaris der koningin in Groningen, Gerard Mortier, intendant van de Nationale Opera in Brussel, en Gerrit Komrij, schrijver. In het discussieforum zullen plaatsnemen Jan Blokker namens de stichting Derde Net, Karei Enkelaar namens de NOS, Vara-voorzitter Al- bert van den Heuvel, Aad Kosto, lid van de Tweede Kamer voor de PvdA en Cees Wolzak, directeur van Abonnee-TV Nederland. Het forum staat onder leiding van mr. B. J. Ben Asser, pre sident van de rechtbank in Amsterdam. 'Doe Maar' is volgende week woensdag nog één keer op televisie te zien rc het IKON-programma 'Pubertijd'. (foto anp> Bovendien was er de solocarrière van voorman Henny Vrienten, die onlangs vorm kreeg met de langspeel plaat „Geen ballade" en een duet met Herman Brood. Ernst Jansz heeft minder succes gehad met zijn eenmanswerk. Zijn roman werd door de critici stukgeschreven en op muziekgebied heeft hij eigen lijk alleen de jaarlijkse reünie met zijn oude maatjes uit de folk-rockgroep CCC Incorporated, waarvan overigens eind maart weer een plaat verschijnt, mèt Jansz. Menige tiener zal er vannacht van wakker hebben ge legen. Geen Doe Maar meer, de idolen vallen uit el kaar. Vanaf het moment dat de bom barstte is het bij de Beatles ook nooit meer wat geworden, zo zal de redenatie zijn - want dergelijke vergelijkingen zijn gemaakt in de hoge vlucht die het succes van de groep achter de rug heeft. De woordvoerder van de platenmaatschappij Telstar in Weert, Bert Salden, hield gistermiddag nog een slag om de arm: „De leden van de groep zijn nog in bespreking", zo zei hij. Maar afgaand op de uitspra ken van Doe-Maar-manager Frank van der Meijden kan zoiets alleen maar valse hoop kweken bij de massa jonge fans. De manager bevestigde het uit elkaai vallen van de groep met grote stelligheid, al wilde hij geen enkel commentaar geven. Ook de leden van de groep hou den 'zich onbereikbaar. Het overleg gaat voor, com mentaar wordt niet gegeven. Of hooguit, dat de he ren „als vrienden" afscheid hebben genomen. Bert Salden was wel in staat om een tipje van de sluier op te lichten rond de achtergronden van de droeve beslissing: „Ze waren in de studio in Weert bezig met het maken van een nieuwe elpee. Maar daarmee is slechts een start gemaakt Omdat het niet bevredi gend verliep, is deze beslissing genomen". Onenigheid over de muzikale richting is begrijpelijk, want de muzikanten waren weliswaar zeer populair, maar bereikten met hun uiterst eenvoudige, mee- zingbare reggae-deuntjes slechts de jonge massa vooral meisjes van rond de dertien hetgeen vaak heeft geleid tot hysterische taferelen en de vraag waarin dat publiek eigenlijk geïnteresseerd was. Was het wel de muziek? Of ging het om de „knappe mannen", de vlaggetjes, petjes en armbanden- Er is reden om te veronderstellen dat een of meer le den van de groep een onbevredigend gevoel hebben overgehouden van de commerciële druk, die na tuurlijk wilde dat Doe Maar gewoon lekker klinken de niemendalletjes ging spelen. Hitchcock's dochter in Berüjn BERLIJN Een zestal films van Alfred Hitch- cook is onlangs door zijn erven voor vertoning vrij gegeven. Op de foto doch ter Patricia Hitchcock met een affiche voor die films tijdens het Internationale filmfestival dat momen teel in Berlijn wordt ge houden. (Foto: AP) Jan Wolkers meest geliefde schrijver Kunstenbond FNV noemt voorstel zeer voorbarig HILVERSUM (GPD) - De Raad van Beheer van de NOS stelt voor het aantal arbeidsplaatsen bij NOS-orkesten met 73 te ver minderen. De hoorspelkern van de NOS moet volgens de Raad in zijn geheel worden opgeheven, wat een verlies van zeven ar beidsplaatsen betekent. Samen met een inkrimping van het -ma nagement van het NOS-orkes- tenbestel met vijf personen bete kent dat, dat bij de omroepstich- ting 85 arbeidsplaatsen op het spel staan. De Raad van Beheer doet dit voor stel in het kader van de ombui gingen die minister Brinkman (WVC) de NOS heeft opgelegd. Het bestuur van de NOS zal zich hier vandaag over beraden. De vraag rijst nu: welk orkest zal uiteindelijk gaan verdwijnen? Het Radio Filharmonisch Or kest, het Omroep Orkest, het Promenade Orkest, het Radio Kamer Orkest of het Metropole Orkest. In de wandelgangen van de omroepgebouwen is men er overigens zeker van dat het in de bedoeling ligt na het vallen van de gaten in de respectievelijke bezettingen het Omroep Orkest 'in elkaar te schuiven'. Dit laatste werd pertinent ontkend door Paul Beugels die als lid van de Raad van Beheer van de NOS het ingediende voorstel toelichtte. De 73 arbeidsplaatsen die in de naaste toekomst voor musici ver loren dreigen te gaan zijn te spe cificeren: in de afgelopen perio de werden - dat in de eerste plaats - 24 vacatures niet ver vuld; op kortere termijn wil men verder 34 musici afvoeren, in een tweede ronde mogelijk nog eens vijftien. Paul Beugels tekende daarbij na drukkelijk aan dat het in de be doeling ligt gedwongen ontsla gen te voorkomen. In totaal 58 musici komen in aanmerking voor een speciale VUT-regeling. Dat zyn NOS-musici van 57,5 jaar en ouder. Nog niet te zeggen valt of er binnen het gesignaleer de VUT-potentieel voldoende bereidheid bestaat om van de aan te bieden regeling gebruik te maken. Bij de hoorspelkern van de NOS zullen overigens wel gedwongen ontslagen vallen, althans voor zover de ontworpen VUT-rege- ling niet kan worden toegepast. Uitgaande van het verdwijnen van één van de NOS-orkesten be klemtoonde Paul Beugels dat het beslist nog ongewis is welk orkest in de naaste toekomst zal moeten verdwijnen. Gezien de spreiding van het VUT-poten- tieel valt immers nog niet te zeg gen waar de gaten zullen vallen. Verder is Beugels van mening dat het voor een uiteindelijke keuze noodzakelijk is vraag en aanbod dichter bij elkaar te brengen. Daartoe moeten de programma wensen van de zendgemachtig den in de computer via een auto matiseringsproces dat nog moet worden ingezet. Op dezelfde ma nier wil men programmasugge sties van de zijde van de NOS verwerken om vervolgens nauw keurig te kunnen bepalen hoe de feitelijke behoeften liggen en welk orkest in dat kader kan worden geëlimineerd. Bart Kalkhoven van de Kunsten bond FNV gaf desgevraagd als commentaar: „Wij zijn uiterst pijnlijk getroffen en vinden het voorstel in hoge mate voorbarig. De Tweede Kamer moet zich im mers nog uitspreken over de mo ties die zijn ingediend met be trekking tot de bezuinigingsop dracht van de minister. Het ziet er dus naar uit dat de NOS bij voorbaat de kant van de minister heeft gekozen. Wij achten dat een kwalijke zaak". LEIDEN - Jan Wolkers is de Ne derlandse schrijver die het liefst wordt gelezen. Hij wordt daarin op afstand gevolgd door stree- kromanschrijfster Annie Ooster- broek-Dutschun, Toon Kort- ooms, Willem Frederik Hermans, Simon Carmiggelt, Jos van Ma- nen-Pieters, Harry Mulisch en Maarten 't Hart. Dit blijkt uit een door het Nipo ge houden onderzoek. Aan 898 per sonen ouder dan achttien jaar werd de vraag voorgelegd: 'Van welke Nederlandse schrijver/ster leest u het liefst boeken'. Wol kers dankt zijn populariteit voor al aan mannelijke lezers. Bij vrouwen, gereformeerde en her vormde lezers en CDA-stemmers waren vooral Oosterbroek-Dut- schun en Van Manen-Pieters in trek. Wolkers, Hermans en Mu lisch blijken bij jongeren het meest geliefd, Kortooms en Oos- terbroek-Dutschun vooral bij ou deren. Carmiggelt is de vriend van jong en oud. Overigens wist meer dan de helft van de ondervraagden (55 pro cent) geen enkele geliefde schrij ver of schrijfster te noemen. Van degenen, die op hun veetiende jaar of eerder van school kwa men, was dat zelfs 70 procent ORNE „Weigeren om kin deren kinderachtig te vin den", dat is al twaalf jaar het motto van cineast Karst van der Meulen. In twaalf jaar de maakte hij zes films voor de jeugd en hij heeft er eer mee ingelegd. Zijn films worden t gewaardeerd en bij het s beoordelen ervan worden JU' maatstaven aangelegd die ook voor films voor volwas- Ier. senen gelden. .Martijn en de magiër', ,De bende van hier naast' en Knokken voor U twee', om de drie laatste en li bekendste werkstukken fl maar te noemen, zijn stuk |J voor stuk knap gemaakt, veel beter in elk geval dan het I broddelwerk dat menig an il der regisseur aflevert en J waarvan je hooguit kunt zeg gen dat 't beweegt. door Pieter de Zwaan Onlangs is Van der Meulen begon- ru nen aan zijn zevende project, dat 5) de werktitel „Thomas en senior" heeft. Het wordt een klus van d een paar miljoen gulden en het is P het grootste wat hij tot nu toe on- der handen heeft gehad. u „We beginnen met de opnamen op 2 juli en gaan door tot de tweede n week van oktober. Dat worden dus veertien draaiweken. Dat moet wel, want het wordt een dubbelproject. Het eerste deel wordt een coproduktie van de NCRV: een serie van zeven afle- veringen. Het vervolg op die se- e rie wprdt een bioscoopfilm. De serie komt in het nqjaar van '85 op de buis en de bioscoopfilm komt drie weken later uit", j Over het verhaal is hij wat vaag. j Het wordt een soort parodie op de crimi, een misdaadverhaal waarbij kinderen per ongeluk betrokken raken. Ze denken dat Meulen. „Kunnen ze wennen aan wachten. Daar krijgen ze in de zomer nog veel mee te maken". Twaalf jaar geleden begon hij aan .Circus op stelten', zfjn eerste film. Een film voor de jeugd, want dat stond hem al lange tijd voor ogen. Hij wist nauwelijks wat hem te wachten stond. Op de filmacademie vonden ze het maar gek wat hij wilde: wie ging nu kinderfilms maken als er een kansje was op het grote werk. In de loop der jaren heeft Van der Meulen naam gemaakt op zijn gebied. Hij heeft geleerd hoe je met kinderen moet omspringen, hoe je de duizend en één wetten moet hanteren die gelden als er met kinderen gewerkt moet wor den en hoe je resultaten krijgt als je beroepsacteurs en kinderen samen laat spelen. Ook in het buitenland is zijn naam bekend. Zijn tv-serie „De zeven sprong" gaat naar Duitsland en Italië. Al zijn films zijn verkocht aan de Duitse tv, allemaal zijn ze te zien in een aantal Oosteurope- se landen, in België en in Austra lië. „De bende van hiernaast" loopt in Cuba en Israël. De regis seur die uit nood omdat nie mand anders zijn nek wilde uit steken - ook maar producent werd, werkt op het ogenblik aan drie projecten tegelijk, goed voor dagen van een uur of zestien. In zijn studio is hij aan het werk aan de tv-versie van „Knokken voor twee" die uitgezonden zal worden door de NCRV, aan de nasynchronisatie van een BBC- tv-serie die de VARA zal uitzen den en aan het Thomas-project, waaraan ook Van der Meuilens vaste scenarioschrijver Piet Geelhoed, meewerkt. Het zijn de bezigheden van een man die voor jeugdfilms gekozen heeft en zich daar goed by voelt. „Veel regisseurs zien jeugdfilms hooguit als een opstapje naar het grotere werk. Dat is bij ons niet zo. Als je bij ons op de set kijkt dan zie je geen verschil met de manier van werken aan een film voor volwassenen. Wij nemen de jeugd serieus en dat hoor je aan de films te kunnen zien". men om met elkaar en met Van der Meulen te praten. De ontwik keling van het scenario zal van die gesprekken afhangen. „Ik heb het raamwerk van de verha len klaar, maar er is veel ruimte voor veranderingen. Daarom vertel ik er nog niet veel over. De ervaring heeft me geleerd dat kinderen het beste zijn als ze een rol hebben die bij hen past. En je kunt hen testen wat je wilt, maar daar kom je toch pas achter als je weken lang regelmatig met ze optrekt. Een kind dat je aanvan kelijk de grootste rol wilt laten spelen kan bij nader inzien het best op zijn plaats blijken in een kleinere rol, een ander is soms ineens veel beter dan je verwacht had. Als je met dit soort verras singen geen rekening houdt dan breng je jezelf en je project in moeilijkheden". De opzet getuigt van voorzichtig heid, dezelfde voorzichtigheid die wordt betracht bij de selectie van de kinderen. Karst van der Meulen met zijn 'A-team': 'Kinderen zijn het best in een rol die bij hen past'. ze op het spoor zijn van een stel kruimeldieven, maar hebben in werkelijkheid met een groep gangsters van doen. De opzet moet aanleiding geven tot veel zeer uit de hand lopende dingen. Voor het project wordt weer, net als bij de andere films, een aantal beroepsacteurs ingehuurd, maar het meeste werk zal toch verzet moeten worden door jeugdige amateurtjes. Amateurtjes die nog flink wat schooluren zullen moeten verzuimen ook, want het draaischema is strak en trekt zich van het nieuwe schoolsei- zoen niet veel aan. Om ze alvast wat voor te bereiden op de grote klus zorgt Van der Meulen voor een lange aanloop waarin ze èn de regisseur èn el kaar kunnen leren kennen. Kort geleden was de eerste bijeen komst in de bioscoop Cine-Tap in het Overijsselse Borne, waar „De bende van hiernaast" draai de. 'A-team' „Het is de eerste keer dat de kinde ren bij elkaar zijn. Ze weten nau welijks iets van elkaar, ze weten niets van de film die ze te wach ten staat en ze weten weinig van het werk dat ik heb gemaakt. Om elkaar te leren kennen heb ik voor een uitstapje gezorgd1'. „Een tijdje in de auto, een film zien om te bekijken wat hun voorgan gers ervan maakten, ergens eten, laat terug. Een compleet dagje uit. Bovendien wilde ikzelf deze service-bioscoop wel eens zien. Ik had er een en ander van ge hoord en ik wilde weten hoe het gaat: drank en chips netjes bij je gebracht tijdens de voorstelling. Prima was dat. Weer eens wat an ders dan het gewone bioscoop- werk". Tot juli zullen Karin (11), Nathalie (13), Regnar (12), Martijn (12) en Pascal (13) wekelijks bijeenko- „Ik heb er vierduizend bekeken. Meestal klasgewijs. Na overleg met de schoolhoofden ga ik in een klas zitten, het liefst bij han denarbeid of zoiets. Dan bekijk ik de kinderen. Als ik in een jon gen of meisje iets zie, dan bel ik de ouders. Zonder dat het kind ergens van weet leg ik ze uit wat ik van plan ben. Als ze om welke reden dan ook hun kind niet in een film willen dan kunnen ze dat zeggen zonder dat hun zoon of dochter begint te jengelen. Een stuk of honderd kinderen komt daarom in groepen bijeen in mijn studio in Baarn. We doen daar wat spelletjes en ik kijk hoe ze reageren". De vijf kinderen die de selectie hebben overleefd noemt hij „het A-team" niet om hun krijgshaf tigheid, maar omdat ze allemaal een A in hun naam hebben. „De vijf zijn bezig een team te wor den middels spelletjes tussen de bioscoopstoelen, terwijl we pra ten. Dat duurt even en dat vin den kinderen niet leuk". „Wel goed voor ze", zegt Van der

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 21