-C 3 Ook jeugdjury kan niet om wereldleed heen 'Het moet meer knallen Countdown: trendy rommel RET wil vandalisme tegengaan door tonen vernield materiaal Scholieren kiezen beste persfoto Proost!! Schooltoneel in Leiden bloeit WOENSDAG 22 FEBRUARI 1984 Varia Erik de Vries kent u. Tot aan zijn dood (hij is nu 71, maar nog fit ge noeg om het jaar 2000 te beleven) zal hij de televisiepionier van Ne derland blijven. Toen u nog nooit van televisie had gehoord, maakte hij het al: in 1935 in een eenmans- studio. In de jaren 1938 en 1939 maakte hij voor Philips een demon stratietournee met televisie naar onder andere Boekarest en Boeda pest, begin 1940 opereerde hij als fotocorrespondent in de Balkan, de oorlog brak uit, maar slim als hij was wist hij van Boedapest naar Batavia te komen, waar hij uitein delijk drieeneenhalf jaar lang een tournee maakte langs de Jappen- kampen,- als gevangene. Wat deed hij daar zoal? Lezen en net niet creperen. Misschien hield het een wel verband met het ander. Op twee manieren heeft hij zijn leeservaringen bijgehouden. Op 31 januari 1944 maakte hij uit zijn ge heugen een lijst van alle boeken die hij sinds zijn internering op 8 maart 1942 in zes achtereenvolgen de kampen gelezen had,- niet in de juiste volgorde, want zover strekte zijn geheugen niet. En vanaf 1 fe bruari 1944 hield hij zijn litera tuurlijst dagelijks bij, zodat we vanaf die datum precies weten wel ke boeken hij in welke volgorde las. Het verbazingwekkende is, dat Erik de Vries erin geslaagd is gedu rende zijn kamptijd van 8 maart 1942 tot 4 augustus 1945 in totaal 548 boeken te lezen, dat is een ge middelde van DRIE BOEKEN PER WEEK! Hoe komt een mens aan zoveel boe ken als gevangene in Jappenkam pen, heb ik gevraagd. Och, zei Erik, als tienduizend gevangenen alle maal een paar boeken meenemen, beschik je over een behoorlijk uitge breide bibliotheek. Daar zit iets in. Nu zou ik natuurlijk het liefst al die 548 titels voor u opsommen, om u een idee te geven wat je als inwo ner van een Jappenkamp allemaal las, maar daarvoor ontbreekt mij de ruimte. Om toch een indruk te geven van de variatie in zijn lok- tuur, zal ik de acht boeken opsom men die hij in een bepaald kamp las, namelijk dat in Batavia tussen 21 oktober 1943 en 7 november 1943: 'Sons and lovers' van D.H.fiawren- ce, 'Lady Chatterley's lover' van D.H. Lawrence, 'Jantje Kaas en zijn makkers' schrijver onbekend), 'The red widow murders' van Dick son, 'The unpleasantness at the Bel- lona Club' van Sayers, 'Eastern flights' (schrijver onbekend), 'Het fregatschip Johanna Maria' van Artpur van Schendel, 'Der Tod in Venedig' van Thomas Mann. Dat zijn dus vier literaire werken, twee detectives, een kinderboek en (vermoedelijk) een reisverslag. Ik zal nu van Eriks lektuur gedurende zijn gevangenschap steeds drie boeken per kamp citeren, en wel op geheel willekeurige wijze, namelijk het derde, vierde en vijfde boek op de lijst. BANDOENG-TJIKOEDAPATEU 8-3 - 19-6 1942: 'The nightlife of the Gods' van Thome Smith, 'Vrijge vochten' van H. Martin, 'The virgin and the gypsyvan D.H. Lawrence. TJILATJAP 19-6 1942 - 2-2 1943: 'While Rome burns' van Woolcott, 'The rainbow' van D. H. Lawrence, 'Johanna de Waanzinnige' van J. Brouwer. TJIMAHI 2-2 1943 -21-10 1943: 'On borrowed time' (schrijver onbe kend) 'Light on Moscow' van Pritt, 'Searchlight on Spain' van Duchess of Atholl. KET1AU (SUMATRA) 10-11 1943 - 23-6 1944: 'Kalender zonder dagen' van Greshoff, 'Erfgenamen' van Kormendi, 'Het hart van Amerika' van O'Henry. PALEMBANG 23 6 1944-4 8 1945: 'Via Bodenbach' van Kormendi, 'Grote tijdgenoten' van Churchill, 'Tsjip' van Elsschot. De willekeurigheid van deze keuze was in zoverre niet willekeurig, dat ik ervoor gezorgd heb dat ook het boek 'On borrowed time' erbij stond, waarvan Erik de Vries zich de schrijver niet meer kan herinne ren. De schrijver had 'een gewone naam', meent hij zich te herinne ren, en het was een Albatros-uitga ve. Het boek is bewerkt tot een to neelstuk dat (vermoedelijk) 'De dood in de appelboom' heette en dat hij na de oorlog gezien heeft. Het Theater Instituut kon het ech ter niet terugvinden. 'On borrowed time' ('in geleende tijd'?) gaat over een grootvader en zijn kleinzoon tje, die bezoek krijgen van de Dood. De Dood deelt mee, dat hij het kleinzoontje komt halen. De groot vader slaagt er in de Dood naar een appelboom te lokken en daarin op te sluiten. Zo redt hij zijn klein zoontje van de dood, maar nu de Dood geen kant meer uit kan, blijkt het leven op aarde in ongerede te raken: mensen die hadden moeten sterven blijven leven, rampen blij ven uit, etcetera. Een onleefbare si tuatie. De grootvader gaat daarom onderhandelen met de Dood, en voor zover Erik de Vries het zich herinnert sluiten beiden een com promis: de Dood neemt na zijn vrij lating uit de appelboom wel de grootvader mee, maar niet diens kleinzoontje. Erik de Vries heeft mooie herinne ringen aan dit boek, zou het graag nog eens herlezen, maar kan zich de schrijver niet herinneren en het daardoor ook nergens te pakken krijgen. Omdat deze rubriek in zo'n 900.000 gezinnen komt en daardoor volgens Karei van het Reve de betrouwbaarste computer van Nederland is, tuil ik mijn lezers vragen of iemand weet wie 'On bor rowed time' geschreven heeft. Nog mooier zou natuurlijk zijn, als ie mand het in zijn kast had staan en bereid was het hem uit te lenen. Mijn adres is Keemgouw 3, 1151 BB,' Broek in Waterland, en mijn telefoonnummer is 02903-1411. Er wordt heel wat gedicht en gerijmd door jongeren. Daar wil de redactie van KITS, de wekelijkse jongerenpagina van het Leidsch/Alphens Dagblad, binnenkort aandacht aan besteden. Vandaar een oproep aan alle dichtende jongeren in Leiden, Alphen en omstreken. Stuur de komende weken je beste gedicht (het mogen er ook meer dan een zijn) op naar KITS, postbus 54, 2300 AB Leiden. Over een aantal weken zullen we onder het motto 'Het Gedicht' een hele KITS wijden aan de 'literatuur'. Radactie:' Anneloes Tlmmerije. Bijdragen en vragen: Postbus 54, 2300 AB Leiden. Telefoonnummer: 071-144941, toestel 245. Het Rotterdamse openbaar vervoersbedrijf RET denkt jeugdige vandalen op het rechte spoor te krijgen door ze te laten zien hoe zinloos en gevaarlijk hun vernielzucht is. Ze kunnen van 21 februari tot 1 juni naar een expositie van vernield materiaal in het anti-vandalencentrum in het hartje van de stad waar ze door RET'ers worden rondgeleid. Hoe je kan schrikken als je als bestuurder een bal tegen de voorruit van je tram krijgt kunnen bezoekers tussen 'aan den lijve ondervinden'. Er staat namelijk een stukje 'nep-tram' opgesteld waarin men op de plaats van de bestuurder kan gaan staan en uitzicht heeft bewegende straatbeelden zoals de RET'er die dagelijks ziet. Extra echt wordt het als er uit het niets ineens een bal tegen de cabineruiten wordt getrapt. Scholieren en andere belangstellenden kunnen tijdens de expositie ook zien dat de vernielingen van bus, metro en trammeubilair, wachthuisjes en ander RET-gebouwen de gemeenschap 8.000 gulden per dag kost. Scholieren kunnen overigens meedoen aan een prijsvraag. Ze moeten dan, nadat ze een stuk van de tentoonstelling hebben gezien een vragenlijst doorwerken. „Op een vernielde busbank die we hebben staan", voegt coordinator agressie- en vandalismebestrijding Rob Koelemeijer eraan toe, „dan kunnen ze zien hoe lastig het bijvoorbeeld is als het bord waarop je aankomsttijden van de bus kan aflezen volgekliederd is. Aan de prijsvraag is namelijk echt een prijsje verbonden en ze hebben dan ook flink de pest in als ze het antwoord niet eens behoorlijk kunnen aflezen. We hopen trouwens dat we de mentaliteit van de jeugd en de sociale controle op elkaar kunnen beinvloeden. Als ze weten hoe vervelend de gevolgen van vandalisme zijn kunnen ze elkaar daar op wijzen". De RET oefent al een strengere controle op de lijnen waar de vernielzucht het grootst was uit, en met succes. Verder schaft men sterker materieel aan dat wat ongevoeliger is voor de vernielzucht. Een eerder plan om scholen een wachthuisje te laten adopteren dat de scholieren zelf in de hen gewenste kleuren mogen opschilderen, haalde het in eerste instantie niet. Leerkrachten reageerden aanvankelijk zeer positief maar kwamen later met het argument dat de scholiereninzet concurrentievervalsend zou zijn. „Onzin natuurlijk", aldus Koelemeijer. „Want die scholieren verven de zaak onder deskundige begeleiding op. Maar voordat we de betrokkenen daarvan hadden overtuigd was het schilderseizoen voorbij en de schilders niet meer inzetbaar. We willen nu in april dat plan uit gaan voeren. Er zijn nog tien wachthuisjes over die door scholieren geadopteerd kunnen worden". De RET krijgt jaarlijks 250.000 gulden ter beschikking voor de bestrijding van vandalisme. De foto van dit hongerende kind in Ethopië koos de World Press Photo- jeugdjury tot foto van het jaar. "Omdat je er op ziet hoe verschrik kelijk het leven daar is", was de toelichting van de jury. De foto werd gemaakt door Anthony Suau van de Denver Post (USA). Waar letten kinderen op als ze hun eigen 'foto van het jaar' mogen kiezen? Zien ze de hu mor achter een plaatje van een auto die een brillenzaak is bin nengereden waarop met grote letters 'goed voor ogen' staat? Voelen ze meer voor een prent van een paard dat door zijn achterpoten is gezakt om een hapje mee te eten aan de tafel van zijn eigenaar (paard aan ta fel)? Zulke foto's waren afgelopen za terdag grote kanshebbers tij dens de eerste World Press Photo-verkiezing door kinde ren. De beoordeling viel echter anders uit. Prijswinnaar werd een foto van een met zweren bedekt kind uit Ethiopië, bij wie insecten over het gezicht lopen. De foto werd gemaakt door Anthony Suau van de Denver Post. Om wereldleed schijnen ook kinderen niet zo maar heen te kunnen. In de kantine van het Volks krant-gebouw aan de Wibaut- straat in Amsterdam maakten Jurylid Rudy Boots van de Haar lemse Godfried Bomans- school mocht zaterdagmiddag KITS bekijkt de komende weken wat de tv te bieden heeft aan jongerenprogramma's. Vandaag nemen we een min of meer traditioneel muziekprogramma onder de loep: Countdown van Veronica. We geven onze mening graag voor een betere. Vind je bijvoorbeeld dat er te weinig echte jongerenprogramma's op de beeldbuis te zien zijn, of heb je wat anders op je lever, schrijf dan naar KITS, postbus 54, 2300 AB Leiden. 'Er kan er maar één de jongste zijn', blèrt de Veronica Om roep Organisatie via Lex Har ding uit de luidspreker van de televisie. Veronica wil de naam hebben vooral programma's te maken voor jongeren. Dat blijkt iedere zondagavond ook wel: aan het begin van deze avond is er veel actie (Mag num) en muziek (Countdown of Nederland Muziekland) op de buis. Vooral Countdown is volgens de VOO voor iedere jongere een 'must'. De drie meest verkoch te singles van Nederland wor den in beeld gebracht, alsmede Veronica's alarmschijf en te hooi en te gras nog wat ander eigentijds werk. Tussendoor poogt presentator Erik de Zwart wat gespreken aan te knopen met popmusici en af en toe reikt hij ook een Veronica Award uit aan arties ten die een nummer-één hit op hun naam hebben gebracht. Soms heeft dat heel aardige ge volgen, zoals de complete uit zending (dertien minuten lang) van het werkelijk fraaie, pro fessionele en grappige filmpje van 'Thriller', de titeltrack van Michael Jacksons elpee. Nog een succes: de vertoning van de door Dick Maas vervaardig de omstreden promoclip van 'When the lady smiles' van Golden Earring. AVRO-cen- sor, Jessy Winkelman van Top- pop, kwam duidelijk in haar hemd te staan. Bezwaren Toch zijn er bezwaren te maken tegen de 'invulling' van Count down. De selectie van de ziek is veel te willekeurig: te vaak wordt gegrepen naai teriaal wat toevallig voor han den is. Ook de top drie Veronica's onbetrouwbare hit parade, de Nederlandse top 40 herbergt geregeld de meest uit eenlopende soorten trendy rommel. Die dan ook vaak nig met muziek te maken heeft. Kritiekloos laat de voormalige piraat mensen in beeld ver schijnen die helemaal niet kunnen zingen of spelen en al leen maar het voordeel hebben dat ze er leuk uitzien. Ik denk daarbij onder meer aan Veroni ca's dikke vriendin Vanessa, het duo Fun Fun en soortgelij ke modepoppen. Waarbij uiter aard het plaatje flink hard wordt gedraaid en de 'zange res)' braaf in de microfoon mi- me't. Interessant is toch niet om te we ten of een artiest de hit fout loos kan playbacken? Leuker is het om te weten of een ze écht kunnen zingen en live nog iets extra's aan zo'n hit kunnen meegeven. Met de studio's van tegenwoordig kan namelijk ie dereen wel een redelijk klin kend plaatje maken. Dat op zichzelf is niet de moeilijkheid. Live zingen, dat is pas een kunst. Liever kijk ik daarom naar ande re muziekprogramma's, zoals Rockpalast. Waarin ook groe pen die wat minder vaak in de hitparade staan genoteerd, en die best goede muziek maken, ook eens een kans krijgen. Ze spelen dan tenminste ook live. Bovendien hoef ik me dan ook niet te ergeren aan de compleet onbenullige vragen die Erik de Zwart meestal aan zijn mimen de gasten stelt... RAYMOND PEIL de uitslag bekend maken. Voor de camera van het Jeugdjour naal had hij maar weinig moei te met zijn geimproviseerde ju ryrapport: „De foto is deze, de foto uit Ethiopië, omdat hij laat zien hoe erg het kan zijn in ar me landen. We hebben B. A. genomen omdat hij hier niet zo gewelddadig doet". De argu menten van de jeugdige jury mogen misschien wat anders klinken, uiteindelijk lijkt het maar weinig uit te maken of je het wereldnieuws beziet met kinderogen of met een volwas sen, professionele blik. Schrij nend blijft schrijnend, leuk blijft leuk. Zo simpel is dat. In samenwerking met de stich ting Krant in de Klas gaf de or ganisatie van World Press Pho to zaterdag kinderen de gele genheid om hun keuze te ma ken. Het idee voor de kinderfo to werd geopperd door het Haarlems Dagblad. Vorig jaar kreeg de krant een brief van de vijfde klas van de Godfried Bo- mans-school. Die deed zijn be klag over de negatieve voor keur van de 'grote-mensen-ju- ry'. „Waarom nooit een leuke foto?", was het commentaar van de leerlingen van de basis school. Zelf kozen ze op de krant een foto van een man die door een kreeft in zijn neus wordt gebeten. De eerste foto die de leden van de officiële kinderjury als winnaar be stempelden is echter allesbe halve om te lachen. Toch valt die keuze wel te verkla ren. Anowara Dekker uit De venter wist haar collegaatje ge makkelijk uit te leggen wat er zo belangrijk aan de foto van het Ethiopische kind is: „Dan kunnen de mensen zien hoe ar moedig het daar is en hoe zielig ze zijn. Hier koopt iedereen du re dingen, daar hebben ze geld voor niks. In Nederland kun nen ze het eten bijna niet op". Tegen die argumenten kon nie mand iets inbrengen. Anowara kon het bovendien weten. Ze is eigenlijk een beetje 'insider', omdat ze in Bangla Desj gebo ren is. Daar is het óók niet zo'n pretje. elf kinderen voor het eerst een eigen keuze uit gefotografeerd wereldnieuws van 1983. Vier honderd foto's gingen onder hun kritische blik door. In de categorie „leuke foto's" spra ken de jongens en meisjes hun voorkeur uit voor een kiekje ten huize van Ronald Reagan. Nancy, de pesidentsvrouw, geeft B. A. Baracus uit het tele visieprogramma 'The A-team' een kus op het glanzende voor hoofd. Hij bracht ter gelegen heid van Kerstmis een bezoek je aan het Witte Huis. Ira Schwarz van Associated Press vereeuwigde het aardige mo ment. Er moesten heel wat selectieron den worden gehouden voor de uiteindelijke prijswinnaars be kend konden worden gemaakt. Zich bewust van hun zware taak bogen de jongens en meis jes zich over de foto's. In de ca tegorie „aardige foto's" ging het uiteindelijk om een keuze uit twee: B. A. was meteen erg populair, maar een plaatje van een Amerikaan die kikkers ge wichthefoefeningen laat doen bleef tot het laatste toe in de race. „kick-building", ver een jurylid als titel daarbij Bij de foto's van het echte we reldnieuws lag de zaak minder moeilijk. Anowara was imn duidelijk geweest. De anderen begrepen trouwens ook wel waar het om gaat bij een be langrijke foto. Daarom kon Corné Leeuwinga uit Hoge- zand zich wel vinden in de keu ze van de volwassen World Press Photo-jury. De foto een Turkse vrouw die huilend naar haar vijf kinderen kijkt die bij een aardbeving om het leven zijn gekomen. Ze lagen te slapen toen hun huis instort te. De afbeelding heeft grote indruk op Corné gemaakt: „Het is met leuk, zo'n aardbeving. Door die foto word je zelf ook getroffen Daar kryg je zelf ook een schok van. Je bent blij dat je er zelf niet bij was, en je denkt: ik heb geluk gehad". De jeugdige juryleden vonden het een hele eer dat ze bij d nen waren die de World Press Photo voor kinderen mochten selecteren. De Zeeuwse af gevaardigde Bianca van Mee- rendonk verwoordde het zo „Het is wat, dat je een van dc elf kinderen van de hele we reld bent die hieraan mogen meedoen". C? BÉEHE f Er komt geen officieel verbod op het gebruik van alcohol in schoolgebouwen. Dat heeft staatssecretaris van onder wijs mevrouw N. Ginjaar- Maas geantwoord op schrifte lijke vragen van het Tweede- Kamerlid Konings van de PvdA. Koning stelde zijn vragen naar aanleiding van de opmerkin gen van staatssecretaris Van der Reijden van volksge zondheid. Van der Reijden had gezegd dat er scholen zyn waar de bar 's middags om drie uur open gaat. Volgens mevrouw Ginjaar was het niet de bedoeling van haar collega te zeggen dat er juist bij scholen sprake is van een zorgwekkende ontwikke ling. Overmatig aloholgebruik door jongeren heeft volgens me vrouw Ginjaar grotendeels plaats na schooltijd en buiten de scholen. PvdA'er Konings had na de op merking van Van der Reijden een alcoholverbod op scho len op opvoedkundige gron den gerechtvaardigd ge noemd. Op middelbare scholen in Lei den is een bloeiende traditie wat betreft schooltoneel. Men maakt het zich vaak niet ge makkelijk, schrijft zelf een to neelstuk of speelt een zelden gespeeld bestaand stuk. Op twee scholen wordt deze week weer de plankenkoorts over wonnen. De toneelgroep van de Agnes scholengemeen schap speelt vrijdag, zaterdag en zondag 'De Kaukasische Krijtkring' van Bertold Brecht. Op het Visser 't Hooft-lyceum wordt morgen, vrijdag en za terdag, 'De Gekroonde Laars' van Michiel de Swaen opge voerd. Daar gingen we kijken tijdens een repetitie. De aula annex gymzaal ligt be zaaid met stro. Alsof er een kerstspel met echte ezel en koe zal worden uitgevoerd. Een aantal strobalen op een verho ging vormt het decor, al zal 'De gekroonde Laars' ook ten dele tussen het publiek worden ge speeld. Het is een klucht uit de zeventiende eeuw over keizer Karei de Vijfde, die vermomd als schout Brussel bezoekt. Hij begeeft zich onder het 'geme ne' volk en wordt door flink met z'n beurs te wapperen bij een schoenlapper op een maal tijd onthaald. Later beloont hij de man door hem hofleveran cier te maken. Jos Nijhof, leraar Nederlands, is de drijvende kracht achter het schooltoneel. Hij begon er acht jaar geleden mee, zegt al jaren dat dit echt z'n laatste keer is, maar nam ook nu weer de be werking van de tekst en de re gie van de voorstelling op zich. Bij het Visser 't Hooft zijn het vooral de hogere klassen die zich op het podium wagen. Er is een vaste kern van acht spe lers. Valt er iemand af door ex amens, dan wordt die plaats opgevuld. Als het een meisje is, is de animo daarvoor groot. Voor twee vrije plaatsen meld den zich vorig jaar vijftien po tentiële actrices. Maar naar mannelijke acteurs moet vaak hard worden gezocht. Wie zich eenmaal bij de toneelgroep "Ach, als ik maar een rolletje krijg ben ik al tevreden", zegt Frank den Os, die de rol van de rijke, maar dommige knecht Kosen speelt. "Vorig jaar was ik de klos. Mocht ik maar twee zinnetjes zeggen". De leerlingen zijn al vanaf sep tember aan het oefenen. Toch zijn ze nog niet tevreden over het resultaat. Al vliegen je tij dens de eetscène de denkbeel dige botjes om de oren en mist de denkbeeldige wijn zijn uit werking niet. "Dit moet de cli max van het stuk zyn", zeggen ze. "Het moet veel meer knal len. Er zit geen felheid in". Morgen gaat het zeker beter. Dan zal er naar verluidt echt gee strijk vocht vloeien en worden door bereidwillige moeders aangedragen kippeboutjes ver orberd. Uitverkocht zijn de drie voorstellingen allang. En dat terwijl er nog steeds ouders schijnen te zijn, die toneelspe len op het Visser 't Hooft-ly ceum niet 'christelijk' vinden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19