Kimsttribunaal kraakt huidig ^cultuurbeleid 'Goö osjnik kaait I nnn rr batoelba NOS heft orkest op 'W.F. Hermans is een racist' Nieuw orkest in de maak Fiesta Gitana redelijk puur RO: succes met moeilijke' Bartok Bries houdt de wind fris "AMSTERDAM (GPD) Deze rege- aai ring erkent niet langer het recht ai*d van de bevolking op alle vormen d( van kunst en de noodzaak om al- mel le sectoren van kunst te onder- steunen. Dat was een van de con- jaaj clusies die voorzitter Jan Rogier zaterdag formuleerde aan het einde van een door honderden aieri bijgewoond kunststribunaal in ner' het Stedelijk Museum van Am- 5°n sterdam. de De tien beschuldigingen aan het "d3 adres van de regering die Hans der Croiset als aanklager eerder had uitgesproken waren ingedikt tot de constatering dat het aankoop- en opdrachtenbeleid verder dan d€ ooit is teruggedrongen uit de be- leidsvoornemens. „Het optreden van de overheid ten aanzien va. ons ^e kunstsector speculeert op de ren bestaande verdeeldheid in de kunstenaarswereld en wakkert deze aan", aldus Jan Rogier die el" zei dat de kunstenaarsorganisa- ties als een front moeten opere- de ren en zich niet uit elkaar moeten laten drijven. ar?" De grote afwezige tijdens het °l' kunsttribunaal was de overheid. de Somber concludeerde aanklager oe* Croiset dan ook dat het spel zon- der gedaagde niet kon worden voortgezet. „Er is meer aan de hand dan korten of inleveren", m aldus de aanklager in dit kunst tribunaal. „De regering gebruikt problemen rond het financie- ringsbeleid om maatschappij-op- 6 vattingen dwingend voor te schrijven. Op het terrein van kunst en cultuur laaf de regering zien minachting te hebben voor iedereen die winstmaken niet tot levensdoel heeft gesteld. Alleen verkoopbare kunst wordt her- t- kend als goede kunst. Er zou in i- Nederland slechts behoefte zijn aan duizend kunstenaars. Zon- der voorbehoud worden vraag en aanbod op het gebied van beel- dende kunst vergeleken met de omzetcijfers van automobielhan delaren en andere commerciële activiteiten", i Schrijver Henk Bernlef opgeroe- 1 pen als een van de getuige-des- i kundigen omschreef het kabi- net-Lubbers als mensen met een cultuurloze mentaliteit. „Schrij- vers hebben weinig van deze re gering te verwachten", zei Bern lef en verwees naar het bevroren budget bij het Fonds der Lette ren en naar de commissie die op verzoek van minister Brinkman opnieuw het leenrecht gaat be studeren. „Men wil slechts steu nen wat al succes heeft". Ook theaterman Steve Austin sig naleerde slechts steun voor de grote representatieve instellin gen als opera en ballet. Beroeps kunstenaars bij jeugdtoneel, poppenspel, mime en bewe gingstheater en bij muziekthea ter en ad hoc-gezelschappen worden in een nog groter isole ment gebracht. Filmmaker Rolf Orthel drong aan op de totstandkoming van een kunstenwet. De distributiekana len in Hilversum zitten volgens hem dicht. „De filmacademie die hortend en stotend talent uit spuugt heeft veertig of vijftig mensen opgeleverd die in staat zijn een behoorlijke film te ma ken. Maar per jaar kunnen er maar tien hun beroep uitoefe nen. Als filmer kom je maar een keer in de vier jaar aan bod". Componist Rolf Knap noemde de malaise onder scheppende toon kunstenaars buitengewoon groot. De journalist Hans Maar ten van den Brink zei in een kri tisch commentaar dat dit techno cratische kabinet niet helemaal ongevoelig was voor de chique kanten van de cultuur. „Maar het is een valse suggestie dat een an der kabinet een hogere prioriteit aan kunst zou geven". Van den Brink meende dat het kunste naarsprotest weinig indruk maakt en hij pleitte voor gede gen plannen. Ook Jan Kassies had zijn twijfels over de politiek. „Na de Tweede Wereldoorlog ontstond pas het besef dat de overheid iets kan doen-aan kunst. Maar ik herinner me na 1945 geen regering waar van kunstenaars veel te verwach ten hadden. Er is altijd al ellende geweest en er is nooit een actieve cultuurpolitiek gevoerd. De BKR is ingevoerd als sociale maatregel en was een alibi om geen cultuurbeleid te voeren. Deze schamele regeling wordt nu ook aangetast en dat is schan dalig genoeg. Het gaat boven dien met grote brutaliteit en on begrip. Kunstenaars hebben ook niet veel van volgende regerin gen te verwachten", meende Jan Kassies. „Zij moeten zich voor bereiden op een eeuwige strijd die alleen met eendracht kan worden gevoerd. In 1950 is al door actievoerende kunstenaars gezegd: Piet Hein is dood en Rembrandt leeft". HILVERSUM (ANP/GPD) - Bü de NOS zal komend jaar één van de vijf omroeporkesten worden opgeheven. De afgelopen tijd zijn wegens de bezuiniging al 40 vacatures open gebleven. Daar naast zullen nog een 34 arbeids plaatsen bij de orkesten worden geschrapt, zodat in totaal een ge heel orkest zal verdwijnen. Dit schrijft de Raad van Beheer (dagelijks bestuur) van de NOS in de ontwerpbegroting 1984. Zo als bekend zal de raad de door minister Brinkman (WVC) opge legde bezuiniging van 27,9 mil joen verwerken in de begroting van dit jaar. Welke van de vijf orkesten Radio Filharmonisch Orkest, Omroeporkest, Radio Kamerorkest, Promenade Or kest en Metropole Orkest - er aan moet geloven, geeft de Raad van Beheer niet aan. Uit de ontwerpbegroting is niet op te maken of er bij de omroep ge dwongen ontslagen vallen. De raad stelt dat het aantal gedwon gen ontslagen als gevolg van de bezuinigingen kan uiteenlopen van 53 tot 91, maar bij deze aan tallen is geen rekening gehouden met de eenmalige verlaging van de VUT-leeftijd, het natuurlijk verloop, de besteding van de niet uitbetaalde prijscompensatie van 31 december 1983 en het aan tal arbeidsplaatsen dat ontstaat door de zendtijduitbreiding. De Kunstenbond FNV zal in de loop van de week waarschijnlijk actie gaan voeren tegen het op heffen van een omroeporkest. Een woordvoerder van de Kun stenbond noemde het voorstel 'schandalig' en kondigde aan de kaderleden nog dit weekeinde voor te zullen stellen acties voor te bereiden. „Dit voorstel doorkruist niet alleen het lopende overleg met de vak organisaties, het is ook volstrekt in tegenstelling met hef orkes- tenbeleid. De werkgroep die de relatie tussen omroeporkesten en de landelijke orkesten moet gaan bestuderen, is nota bene nog niet eens begonnen", aldus de zegsman van de Kunstenbond FNV. Surinamers in protestbrief UTRECHT (ANP) - De Federatie van Welzijnsorganisaties van Su rinamers vindt een optreden van de schrijver W.F. Hermans taboe tijdens de 'Nacht van de Poëzie', die 10 maart in het muziekcen trum Vredenburg in Utrecht wordt gehouden. "Een verklaard racist als de heer Hermans hoort daar niet thuis", schrijft de fede ratie in een boze brief aan de di rectie van het muziekcentrum. Het verschijnen van Hermans op een landelijke culturele manifes tatie als de 'Nacht van de Poëzie' ervaart de federatie als beledi gend. De Surinaamse organisatie vindt dat de directie van het muziek centrum Hermans van het pro gramma moet schrappen. Daar mee zou het muziekcentrum blijk kunnen geven van de op vatting dat racisme en het aan zetten daartoe in de Nederlandse samenleving niet getolereerd mogen worden, aldus de brief. De organisatie constateert dat Her mans "negatieve opvattingen je gens de zwarte mens" wijd en zijd bekend zijn, getuige de vele beschouwingen die Hermans heeft gewijd aan het Zuidafri- kaanse apartheidssysteem. Ook heeft Hermans enige jaren gele den onder de titel 'De laatste res ten tropisch Nederland' een ge schrift gepubliceerd waaruit Hermans "racistische instelling" wat betreft Surinamers zou blij ken en waarin Surinamers en Su riname op grove manier zouden zijn beledigd. Directeur P. Smids van het Utrechtse muziekcentrum zei in een eerste reactie dat hij zich over de brief zal beraden. In de loop van deze week is een beslis sing te verwachten, aldus Smids. DEN HAAG (ANP) - Onder lei ding van burgemeester en orga-' nist Han Lammers uit Almere bereidt een commissie een nieuw orkest voor, dat in de plaats komt van het Amsterdams Philharmonisch Orkest, het Ne derlands Kamerorkest en het Utrechts Symfonie-Orkest. Dit gebeurt in het kader van een nieuw orkestenbestel, waartoe de overheid heeft besloten. Een landelijke werkgroep deed de voorstellen tot opheffing van de drie bestaande ensembles en het oprichten van een nieuw met veelvoudige taken. HILVERSUM De zanger Benny Neyman heeft in Hilversum uit handen van AVRO-directeur Siebe van der Zee de Bob-Scholtering ontvangen. De ring is een wisseltrofee als herinnering aan de vorig jaar overleden zanger Bob Scholte. (foto anpi Radio - tv - kunst AMSTELVEEN Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven hebben zaterdagavond met twee van hun kinderen in het Cultureel Centrum in Amstelveen de première van het toneelstuk 'Het dagboek van Anne Frank' bijgewoond. Na de voorstelling spraken zij met hoofdrolspeelster Jip Wijngaarden en met regisseur Jeroen Krabbé. (foto anpi 'De overwinning op de zon' van Chaïm Levano De overwinning op de zon', opera in twee bedreven en zes taferelen. Artistieke leiding Chaïm Levano, tekst: Velimir Cblebnikov en Ale- xei Kruchonych, muziek: Huub Kerstens, decor en kostuums: Fleur den Uyl. Gezien op 15 fe bruari in Frascati, Amsterdam. Aldaar nog dagelijks tot 3 maart. AMSTERDAM - In september 1913 ging in het toenmalige Pe tersburg in tsaristisch Rusland 'De overwinning op de zon' in première. De makers Kroetsjo- nych, Chlebnikov, Matjuschin en Malevitch noemden het een futuristische opera. De be staande opera-traditie ging vol gens hen te zeer gebukt onder een symbolische lading. Met de bestaande tradities wilden zfj afrekenen; geen herkenbare karakters, maar sjabloonachti- ge figuren, geen logisch ver haal, maar flarden tekst, geen lopende zinnen, maar beteke nisloze combinaties van klan ken. Hun tegendraadsheid blijkt uit hun opvatting van de zon: niet als levenbrengende kracht, maar juist als onder drukker, die maakt dat alles bij het oude blijft. Als de mensen er in slagen de zon gevangen te nemen, betekent dat voor hen de vrijheid. De opera is sindsdien zelden op gevoerd. De Amerikaan Ro bert Benedetti nam als een van de weinigen de handschoen op. Zijn versie bleef zo dicht mogelijk bij het origineel en werd vorig jaar door de Los Angeles Country Museum of Art ook in ons land uitgevoerd. Chaïm Levano heeft een conser vatorium-opleiding en is zich pas op latere leeftijd met thea ter gaan bezighouden. Hij leg de tot op heden een voorkeur aan de dag voor theater uit het begin van deze eeuw. Met der tien onbetaalde acteurs maak te hij zijn produktie 'De over winning op de zon'. Geen re constructie van de oer-opvoe- ring, want decor en muziek zijn nieuw en dat geldt ook voor delen van de tekst. Zelfs werd één figuur, de banjoïst, door hem erbij bedacht. In 1913 kon het publiek mis schien geshockeerd raken door 'De overwinning op de zon', zeventig jaar later is dat niet meer het geval. Sinds Ha- ché, Servet en Van Oekel zijn we wel wat gewend op het ge bied van absurdisme in tekst en beeld. Anti-theater is het ze ker niet. Daarvoor is de regie te keurig, zijn de effecten te bere kend en is de muziek te stem mig. De grote kracht van de voorstel ling schuilt in de belichting en het decor. Een schuine stellage van metaal, die van tussen de 'hanebalken' naar beneden komt en in de podiumvloer Scène uit 'De overwinning op de verzinkt. De constructie geeft een indruk van het onbegrens de vertrouwen, dat in het begin van de eeuw in de techniek werd gesteld. De spelers klim men en dalen langs de loop plank, die in de stellage is be vestigd. De flanken en achter wand van de podiumvloer zijn open, waardoor mooi gegoo cheld kan worden met het on verwachte. De spelers kunnen opduiken als in een poppen spel. Je ziet dan alleen hun bo venlichaam. Soms ook kleven ze als vliegen tegen de muur, gevangen in een web van staal. Het mooiste moment is dat waar in het decor een solo geeft. Ter wijl alle overige lampen zijn gedoofd, lichten wisselende spots de contouren van de stel lage - grote stalen spin - uit te gen de zijwanden. Die blijken van papier te zijn, dat wordt gescheurd door stalen loop bruggen. Het isolement van de scheve toren wordt verbroken, de zon is overwonnen. "We hebben op het verleden ge schoten en er bleef niets van De tot dan timide figuren ("ik heb mezelf niet doodgescho ten, uit bescheidenheid") krij gen zelfvertrouwen. De klank- teksten knallen er uit: göö osj nik kaaid nnn rr batoelba vino aajik sel. De spelers lijken dan ook meer op hun gemak, waar door het bewegingsspel be langwekkender wordt. Inhoudelijk viel er voor mij vaak weinig te maken van dit stuk. De teksten zijn onbegrijpelijk en nonsensicaal. Wie dacht dat het een opera is en er dus wordt gezongen, komt bedro gen uit. De figuren hebben al lemaal keurig een naam gekre gen maar zijn volstrekt niet te identificeren. Toch is 'De over winning op de zon' als schouw spel heel boeiend. Grandioze onzin in een indrukwekkend decor. ARIEJAN KORTEWEG Residentie Orkest o.l.v. Peter Eót- vós. Symfonie no. 6 'Pastorale' van Beethoven, Iberia uit Trois Ima ges van Debussy. Solist Pi-Hsien Cben in het le Pianoconcert van Bela Bartok. Stadsgehoorzaal, 18 februari. LEIDEN Van Debussy's drie luik Trois Images pour orche- stre wordt het tweede, Ibéria, naar verhouding het meest uit gevoerd. Met dit werk beoogde Debussy beslist niet 'Spaanse' muziek te schrijven. Als echte impressionist wilde hij de in druk die hij van Spanje had in muziek weergeven. Het merk waardige is, dat Debussy nooit in Spanje was geweest, maar het land slechts kende via an dere kunstvormen: de schil- derkunst, de literatuur, de mu ziek en de dans. Op onnavolg bare wijze wist hij echter de es sentie van het land in een klankbeeld vast te leggen, in dringender dan wanneer het bij wat folkloristische elemen ten, gitaar-imitaties en gebruik van castagnetten was geble- Deze bedwelmende en opzwe pende muziek vraagt van or kest en dirigent het uiterst aan raffinement - de klankkleuren van pastel tot fel moeten vloeiend in elkaar overgaan evenals de fragmenten zelf. Hoewel het Residentie Orkest hiertoe zonder meer in staat moet worden geacht was daar in deze uitvoering weinig van te bespeuren. Onder de han den van Peter Eötvös klonk al les dor en droog, maar zelden samenhangend, en allerminst subtiel. Het orkest pleegt trou wens in het algemeen ook ge disciplineerder en geïnspireer der te spelen. De grootste ver rassing lag in de onaangekon digde verwisseling van pro gramma-onderdelen, waardoor de argeloze luisteraar gecon fronteerd werd met Spaanse straatjes in plaats van het Duit se platteland van Beethovens Pastorale. De Taiwanese pianiste Pi-Hsien Chen had met Bartok's eerste Pianococnert nauwelijks pro blemen, ondanks de niet gerin ge eisen die dit werk stelt. De felle ritmiek met veel zich steeds herhalende ritmische fi guren en voortdurende maat wisselingen bepaalt het karak ter van de hoekdelen, het mid dendeel vormt met een verras sende dialoog tussen piano en slagwerk plus blazers het hoogtepunt. Met haar vertol king die zo niet opzienbarend maar zeker overtuigend was oogstte zij een opmerkelijk succes bij de Leidse mu ziekliefhebbers, die haar spel met een nadrukkelijk applaus honoreerden. Opmerkelijk om dat Bartoks werk zeker niet be hoort tot de gemakkelijk in het gehoor liggende muziek, en hier zelden of nooit uitgevoerd wordt. Beethoven's Pastorale Symfonie besloot dit concert waarin de muziek meer naar de letter dan naar de geest tot klinken werd gebracht. MIES ALBARDA LEIDEN - Al jaren lang geeft de Haagse organisator Da Silva via het programmaboekje en in zijn korte mondelinge toelich ting op het toneel uiting aan zijn bezorgdheid over het voortbestaan van de echte fla menco. Die bezorgdheid heeft zeker haar gronden en de toe ristenindustrie is op dit punt zeker een belangrijke schuldi ge, maar desondanks is Da Sil va er dit jaar weer in geslaagd een ensemble samen te stellen met over de gehele linie een kwaliteitsniveau dat in vorige programma's weieens minder constant is geweest. Curro Velez, die onverwoestbare sterdanser van Fiesta Gitana, schijnt zich dat bij het ontwer pen van zijn choreografieën ook bewust te zijn geweest en bewerkte een verbluffende technische perfectie in een programma-opbouw die verre van simpel genoemd mag wor den. Zo schiep hij een veilige entoura ge voor de gedichten van Gar cia Lorca, die de sfeer van het gedeelte vóór de pauze bepaal den, maar tevens konden de begeleidingsdaners nu ten vol le laten zien wat zij waard zijn. Daarvan profiteerde in het bij zonder de jonge Manuel More no, die zich in zijn eerste sei zoen bij Fiesta Gitana presen teerde als een danser bij wie in zet en afwerking tot op een op merkelijk hoog niveau hand in hand gingen. Aan de andere kant zorgde de strakke opzet er ook voor dat de teugels pas laat gevierd wer den. Toen het eenmaal zover was, ontplooide de jeugdige Aurora Varga zich tot een eer steklas gangmaakster die met opvallend enthousiasme het publiek bij het zang- en dans feest op het toneel betrok. Te vens demonstreerde zij daar mee echter de gevolgen die de lokroep van de toeristen- stroom op dc flamenco kan hebben. Het is echter te hopep dan Fiesta Gitana nog lang kan doorgaan met haar demonstratie van wat nog als redelijk onversneden flamenco-kunst beschouwd kan worden. Ik zou deze feestelijke theatertraditie in het winterseizoen in elk geval niet meer willen missen. PAUL KORENHOF Muziekgroep Bries presenteert een combinatie van barok-, klassleke- en popmuziek. Kapelzaal van K&O, 17 februari. LEIDEN "Luister nu naar de ze authentieke uitvoering van een Bretons volkslied, waarin de diverse invloeden van bui tenaf onmiskenbaar zijn; maar het moet wel onder ons blij-, ven!" Dan breekt zwoel en zwaar het thema van 'Je t'aime' los - een anticlimax die aan het publiek spontane reacties ontlokt. Het driemanschap Bries pro beert zoveel mogelijk een speels contact met de luiste raars te maken: "Muziek ma ken is communiceren", zegt Roel Zaadnoordijk, die de fluit, de gitaar en een pak ha gelslag hanteert, "En dat pro beren wij, door allerlei muziek stijlen samen te brengen, ach ter elkaar en door elkaar te zet ten en er iets anders mee te doen". De nieuwe synthesizer, die Bries pas twee weken in bezit heeft, geeft hiervoor talrijke moge lijkheden en is een bron van in spiratie. Op dit toetsenbord van bescheiden omvang kun nen allerlei instrumenten (cla- vecimbel, marimba, kerkklok ken, orgel, piano, e.d.) bijzon der geloofwaardig nagebootst worden. Jan-Willem Schute, die dit wonderpanel bespeelt, maakt de arrangementen van het materiaal dat door Roel Zaadnoordijk en Johan Frauenfelder aangedragen wordt. De klankregistratie (er wordt intensief gebruik ge maakt van versterkers e.d.) is in handen van Jan van Rhe- nen. Citaten en clichés worden niet geschuwd (Bach en Simon Garfunkel wisselen elkaar moeiteloos af) maar Bries houdt de wind fris door eigen geluiden te introduceren, zoals een pak hagelslag bij wijze van samba-bal effekt of de beide wangen van Johan Frauenfel der als melodisch slagwerk in het stuk 'Wangklank' een motorisch hoogstandje. Bries presenteert een plezierig en professioneel klinkend I ogend programma dat ook op een plaat te beluisteren is, die drie maanden geleden uit kwam: Bries in vogelvlucht. ELLEN LOOYESTIJN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 9