'Debuut was als een sprookje' ®®®®©®©CLXZ) -c Van Dis: op voet van gelijkheid TV-rubriek 3 Musical-ontdekking Karin Bloemen: Consumentenbond maakt tv-spotjes voor TROS .ZATERDAG 18 FEBRUARI 1984 Radio - tv kunst Peter de Jong, de Maxi van het duo met Mini, is een veelzijdig man. Hij speelt piano, ukelele, mond harmonica, sousafoon, concertina, klokkenspel en nog wat minder gangbare instrumenten. Hij danst, speelt mime en hangt de clown uit. Met zoveel pijlen op je boog blijft er weinig tijd over om televisie te kijken. Zeker niet nu met 'Sprake loos', het nieuwste programma van Mini en Maxi, jarenlang zwoegen beloond lijkt te gaan worden. Jubelende stukken overal en internationaal suc ces kan elk moment aan zijn voordeur in Oegst- geest kloppen. Ergens tussen repetities en besprekingen in Duits land vond hij tijd om op ons verzoek het televisie aanbod op zich te laten inwerken. Peter de Jong noemt zich selectief kijker, maar dan wel met de selectiviteit van een omnivoor. Amusement heeft zijn, niet alleen beroepsmatige, belangstelling. Zijn voorliefdes lopen uiteen van Benny Hill tot Freek de Jonge. Duits amusement is in zijn ogen te vlak. Daarnaast kijkt hij graag naar praat programma's, documentaires en actualiteitenru brieken. Zelf kent hij de televisie niet alleen van buiten, maar ook van binnen. Het duo Mini en Maxi werkte een seizoen mee aan de Ted-show, waar zij voor elke uitzending een oorspronkelijk muziek instrument ontwierpen. Televisiekijken is voor een ar tiest die avond aan avond in de schouwburg staat een ontspan nende luxe. Als ik een tv- avond zou mogen samenstel len zou ik beginnen met een kinderprogramma, voor mij beginnen de dagen immers vaak zonder dat ik de kans krijg een krant in te zien. Daar na een (kort) luchtig program ma la Benny Hill, iets dat on ze Zuiderburen op dit moment uitzenden. En dan een smake lijke speelfilm, bijvoorbeeld MASH, óók BRT. Als afsluiter- tje een praatprogramma, bij voorbeeld 'Sonja', een pro gramma waarin nog eens iets gebeurt. Adriaan van Dis zou ik ook niet versmaden even min als de show van Jan Len- ferink. Maar als ik in mijn schaarse vrije tijd tv-programma's uitzoek zijn dat programma's waarbij je lekker onderuit kunt zakken óf programma's die op de een of andere manier uitdagen. Een van die 'uitdagende' pro gramma's is voor mij 'Willem van Oranje'. Een volwassen dramatische serie die zeker wat aankleding betreft met kop en schouders uitsteekt bo ven andere series. Alleen de tekst; de wisseling tussen 'an tiek' en hedendaags Neder lands is soms onverteerbaar. Naar mijn gevoel hinken de tekstschrijvers ook een beetje op twee gedachten en kunnen ze niet kiezen tussen twee 'taai stijlen'. Maar wat dit soort se ries betreft staat Nederland na tuurlijk nog in de kinderschoe nen; met iets meer ervaring zal ook Nederland uitstekende dramatische series kunnen maken. Willem Nijholt was voor mij in deze serie een ont dekking, een topacteur. Ook een verademing voor mij was 'Wallstreet crash', uitge zonden op 9 februari. Deze pro- duktie onder regie van Bob Rooyens toonde een groep mensen die niet alleen live kunnen zingen maar ook kun nen dansen. Met groot vak manschap en een zuiver gevoel voor perfectie zetten deze men sen een geweldige show neer. Allen dertigers, leeftijdgeno ten dus, hebben deze vier he ren en drie dames (allen uit de wereld van de Engelse music hall) een nieuwe, verfrissende vorm van amusement gevon den. Een verademing als je ze vergelijkt met het pop geweld dat bijvoorbeeld via Top Pop tot ons komt. De meest veelzij dige artiesten die ik in tijden op het scherm heb gezien. Als vader van nog kleine kinde ren ontkom je niet aan kinder programma's. Sesamstraat blijft natuurlijk een goede klassieker, maar de familie Knots is iets waar ik met be wondering naar zit te kijken. Geen glad quiz-programma, niet gekocht, geen schreeuwe rige tekenfilm maar een crea tief, vrolijk kinderprogramma. Gemaakt èn gespeeld door ras artiesten. Sportprogramma's zie ik niet, ach een goede voetbalwed strijd wil ik wel naar kijken. Het Olympisch gebeuren is aan mij niet besteed. Zeg 'ns AAA daarentegen wel, simpel PETER DE JONG (MAXI) Wat is televisie toch mooi en hartveroverend, - ik word niet moe daar de aandacht op te vestigen. Je gaat in een makke lijke stoel zitten (je hoeft er je huis niet eens voor uit), je drukt een knop in, en een Felli- ni-achtige wereld van bonte, interessante figuren stapt bij je binnen, zonder dat je na hun vertrek hun rondslingerende sokken hoeft op te ruimen. Is dat niet wonderbaar? Neem nu bijvoorbeeld 'Hier is...Adriaan van Dis' van de VPRO. Eerst een gesprekje met de etser Frans Lodewijk Pannekoek, die nu in Portugal woont maar ooit in het Friese Pingjum woonde (waar ik ook een tijd lang een tweede huis heb ge had), waar hij op het postkan toortje op de pof postzegels kocht, op de pof de tank van zijn auto bij de benzinepomp liet volgooien, en op de pof hout 'kocht' bij de houthande laar. Toen hij een keer op nieuw hout kwam halen voor dat hij het vorige hout betaald had, en de verkoper wat terug houdend reageerde (niemand stoot graag een echte kunste naar voor het toch al zo zwaar met kunst beladen hoofd, niet waar?), zei Frans Lodewijk Pannekoek, half verbaasd half verwijtend: „Maar je hèbt toch hout!" Alsof je iemand voor de zoveel ste keer een sigaret afbedelt, en als deze niet meteen toehapt je met het verwijt kunt komen: „Je hebt toch nog een half pak je vol!" Die uitdrukking: „Maar je hèbt toch hout!" maakt nu al jarenlang deel uit- van onze gezinstaai. Daarna had Adriaan van Dis een gesprek met Daniël van der Velde, een 12-jarige jongen die in het gemeentehuis van Maas sluis een tentoonstelling heeft door m Nico Scheepmaker van zijn tekeningen, maar die eigenlijk schrijver wil worden. Het knappe van Adriaan van Dis is, dat hij in staat is op voet van gelijkheid een gesprek met zo'n jongen te voeren. Aan de andere kant was het ook het knappe van Daniël van der Velde dat hij in staat was op voet van gelijkheid een ge sprek met Adriaan van Dis te voeren, want ze spraken niet over school, tekenen, friet, voetbal en meisjes (tenzij even terloops), maar over oorlogvoe ren, strategie, de toestand in het Midden-Oosten, en Danièls spel met zelfverzonnen landen die elkaar beoorlogen. Het publiek in de IJsbreker werd door dit gesprek wat op het verkeerde been gezet, want er werd af en toe op de verkeerde momenten gelachen, alsof ze een aapje een kunstje zagen doen dat gemeenlijk alleen aan mensen is voorbehouden, ter wijl bleek dat Daniël niet al leen goed kon denken maar ook uitstekend formuleren. Vind je dat er een aparte knap- pe-koppenklas zou moeten ko men voor kinderen als jij, vroeg Adriaan van Dis? Nee, zei Daniël, want die kinderen zouden dan een soort Junkers worden. Noem mij een jon getje van twaalf dat spontaan zo'n begrip als Junkers tot zijn beschikking heeft! Hoe oud voel je je eigenlijk, vroeg Adriaan. In sommige situaties vijf als ik teken, maar als ik strateeg ben voel ik me twin tig, was het antwoord. Ik denk wel dat Daniël schrijver wordt. De volgende patiënt was prof. drs. Ed Berg, die zich via de vereniging Pandora inzet voor ex-psychiatrische patiënten, waar hij er zelf een van is. Ge nezen, dat wel. En zo te zien en te horen een modelboerderij van normaal gedrag, al was het maar omdat hij, na al zijn hele Werdegang verteld te hebben (stress, hallucinaties, opname in psychiatrische inrichting, reacties collega's in Eerste Ka mer, genezing, beroepen waar voor hij zichzelf vanwege de stress ongeschikt acht zoals wijkagent in de binnenstad van Amsterdam) weigerde te zeggen voor welk soort func ties hij wel gevraagd was, maar hij uit eigen beweging van had afgezien. „Ik vind dat ik al zat vertel", zei Ed Berg onder ap plaus. Het laatste gesprek was met de Engelse feministische maar ei genzinnige schrijfster Fay Wel don, wier boeken niet door de mannen worden gelezen, maar wel door de mannen aan hun vrouw cadeau worden gedaan, zoals Adriaan van Dis zei. Bij ons thuis is de volgende stap al gezet: ik heb haar nooit gele zen, dat klopt, maar mijn vrouw koopt Fay Weldons boe ken zelf! Het was niet alleen een heel belangwekkend, maar ook een amusant gesprek, waarin Fay Weldon vertelde dat ze zonder frustraties in staat was de rondslingerende sokken van haar man en drie thuiswonende zoons op te ra pen en in de wasmachine te stoppen, omdat ze wist dat als zij het niet deed, haar man er ook heel goed toe in staat zou zijn. Het grootste probleem vond ze nog de bijpassende sok bij de rondslingerende te vinden. Maar dit was maar een klein, triviaal onderdeel van het gesprek. Wat ik in Adriaan van Dis vooral bewonderde was, dat hü in het Engels, in een taal die zijn moedertaal niet is, op voet van volkomen gelijkheid met haar kon dis cussiëren. Tenslotte ging het niet over haar vakantieplan nen, maar over de relatie man vrouw, over onderwerpen waar je met de gebruikelijke basiskennis van 750 Engelse woorden niet ver mee komt! ,De zoon van Louis Davids" is een soort jaren '30-revue met veel dans, korte toneelfragmenten met puntige dialogen en het soort verwikkelingen uit veel Ameri kaanse showfilms van die tijd: een volksmeisje dat het tot ster brengt, romances achter de toneelschermen, ie mand die ten onrechte van diefstal wordt beschuldigd en natuurlijk ook de box-office, de meter van het thea terbedrijf. Een goed inzicht in de karakterstrucuur en het leven van Louis Davids geeft deze uiterst professioneel gebrachte musical niet, maar als vehikel voor het reportoire van Louis Davids voldoet de produktie uitstekend. Vele Nederlandse artiesten verlenen hun medewerking: Jenny Arean, Lex Goudsmit, Gerrie van der Klei, Johan Ooms en Joost Prinsen. De musical, die in Leiden al te zien is geweest, gaat in de periode van 11 t/m 20 mei in het Scheveningse Circus theater. AMSTERDAM (GPD) - Op de pre mière van „De zoon van Louis Davids" veroorzaakte Karin Bloemen een paar maanden gele den een aangename sensatie: een volkomen onbekend 'gezicht' kwam op het podium, gaf eerst met een natuurlijk elan een fraai staaltje van acteren als vlotte Amsterdamse volksmeid weg, om daarna definitief te overwin nen met een verpletterende uit voering van „De kat zat op het dak". Een explosie van zang en dans die je als een veer uit je stoel deed schieten. Zou je een kat zijn dan had je het wel gewe ten - een sprong van het dak richting de armen van Karin Bloemen is tenslotte gauw ge maakt. Karin Bloemen nu: „Zo'n première vergeet je je hele leven niet meer. Er kwam iets over me waardoor ik er werkelijk alles uithaalde wat er in zit. Gerrie (van der Klei) zei na afloop met een beetje ver lekkerde ondertoon tegen mij: ohhh... jij bent een premièredier hè. Ik ging inderdaad helemaal te gek, had nooit gedacht dat ik zo'n première zo lekker zou vin den. Dagen daarna droeg ik een gevoel bij me van: het kan niet meer stuk! Vergelijkbaar mis schien met wanneer je netje ein dexamen of je rijbewijs hebt ge haald. Dan kun je het ook wel uitschreeuwen: Ik heb het!". De Karin Bloemen van het toneel en de Karin Bloemen in haar tij delijke woning in een Amster damse volksbuurt doen sterk aan elkaar denken: de spontani teit, de levenslust die ze uit straalt werkt wederom ontwape nend. Wanneer ze onder luid ge zang in de keuken de koffie op schenkt vraag je je onwillekeurig af hoe ze over twintig jaar ver slaggevers te woord zal staan. Hoe is het dan met haar bijna grenzeloze optimisme gesteld? Praat ze dan nog steeds met een vrijwel niet te stuiten enthou siasme over het vak, haar ambi ties en haar verrichtingen? Als ze weer binnenkomt siert een grote schaal met koekjes het dienblad op. „Als je mij een jaar geleden gezegd zou hebben: je komt op televisie, je staat in Carré, je gaat werken met mensen als Jenny Arean, Gerrie van der Klei en Lex Goudsmit, dan had ik geant woord: je bent gek, ik mag allang blij zijn als ik werk heb. En nu door Eric v.d. Velden blijken al die bekende namen ook gewone mensen te zijn die ook in huizen wonen en ook ge woon een vak hebben geleerd". „Tijdens de reptitieperiode voelde ik niet zoveel verschil met erva ren collega's. Je hebt allemaal dezelfde problemen. Hoe erva ren je ook bent, je moet toch weer die rol onder de knie krij gen. Zij zijn alleen ai in hun kun nen bevestigd. Jij moet je als be ginner nog manifesteren. Ik heb echt twee maanden voor die rol moeten knokken. Zeker voor die solo, want technisch gezien ver richt ik daar een behoorlijk hoogstandje. Op de Kleinkunst academie is het me nooit gelukt om te zingen en dansen als nu". Karin Bloemens opmerkelijke de buut verliep als in de Ameri kaanse tv-serie Fame: producent bezoekt Kleinkunstacademie, raakt onder de indruk van de prestaties van een leerling en be sluit 'vervolgens om speciaal voor haar een rol in een op stapel staande musical in te lassen. Open bak Ze vertelt: „Vorig jaar december benaderde producent Bart de Groot de Kleinkunstacademie met het verzoek om een soort 'open bak' te houden. De op dracht was om iets vernieu- wends te doen met de teksten of liedjes uit het repertoire van Louis Davids. Er werd nadruk kelijk gesteld dat het niet om een auditie ging, de 'open bak' zou al leen dienen als mogelijke inspi ratiebron voor de schrijvers. Ik doste me uit als Amsterdamse punker, heb eerst het nummer 'Kat op het dak' gezongen en ben toen gaan improviseren op 'Trui gaat filmen', een tekst over een meisje dat een auditie doet. Ze ker een kwartier heb ik tegen die mensen aangeluld. Ze dachten zoiets van: wat krijgen we nou? En toen van: dit vind ik leuk! Daarna zong ik Naturtranen van Nina Hagen, een nummer dat 2 tot 3 octaven hoog gaat, met een hoge D erin, dus ik dacht: dit moet helemaal overtuigen en dat deed het dus ook, want twee we ken later kreeg de directeur van de Kleinkunstacademie een Karin Bloemen: 'Ik neig naar een dramatische sopraan. brief: 'Hoewel de 'open bak' niet bedoeld was een auditie, waren we zeer onder de indruk van Ka rin Bloemen. We willen haar een contract aanbieden". „Dat is toch het prototype van een sprookje! Dus ik had het niet meer. Je denkt dan nog dat je een brief mag opbrengen of zo. Maar dat blijkt dan ook nog een eigen solo met eigen scènes te zijn...". Haar rol in 'De zoon van Louis Da vids' geldt als een stage. Afgestu deerd aan de Kleinkunstacade mie is ze nog niet. De stage dient als allerlaatste studie-activiteit. Ze zegt dat ze veel aan deze op leiding heeft gehadHoe ging dat vroeger? Je hebt lef, je kan wat, dus: maskertje op, masker tje af. Watje deed, in het school- cabaret van de middelbare school bijvoorbeeld, was dus een beetje nep. Op de academie leer de ik dat het zo niet werkt, zodra je jezelf iets oplegt wat niet van binnenuit komt, krijg je het Sil via Kristel-effect, iets heel on echts. Ik wil dat niet. Toen Jan Lenfering me een paar maanden geleden voor RUR uitnodigde, dacht ik: Karin Bloemen, je bent gewoon uit de klei getrokken, je hebt een mooie stem, je bent in je vak... vraag maar! Omdat je jezelf hebt leren kennen en accepteren krijg je een zekere naturel. Maar daar gaat een periode van grote onzekerheid aan vooraf. Voor een deel word je op de Klein kunstacademie ook onzeker ge maakt. De leraren dwingen je min of meer om op zoek te gaan naar een nieuwe basis, een nieu we ondergrond. Heb je die een maal, dan kun je het verder in dit vak zonder maskers stellen". „Die hele toestand rond Fame heeft een golf van aanmeldingen voor de Kleinkunstacademie los gemaakt. Het woord zegt het ei genlijk al: beroemd. Die mensen willen naar zo'n school om be roemd te worden, zonder dat ze eigenlijk enig benul van zichzelf en van hun kwaliteiten hebben. Met zo'n drijfveer kom je er niet. Ik heb nooit nagedacht over hoe het zou zijn om beroemd te zijn. Natuurlijk ik had wel fantasieën. „Dat hoort ook zo, die helpen je door je puberteit heen. Toen ik vier was, wilde ik prinses wor den. En op mijn achtste dacht ik: ik trouw met Heintje. Absoluut, ik was helemaal verliefd op dat« jochie. Hij zong zo prachtig 'Ma ma' en 'Een duif en die num mers kon ik ook zingen, dus dat was geregeld. Daarna werd het Donny Osmond, vervolgens moest het David Cassidy wor den, en nu denk je: nou maar even niet, wil je gewoon niet meer trouwen". Opera „Op latere leeftijd was ik helemaal gek op Jasperina de Jong. Ik kende al haar liedjes, en toen ik dus na de middelbare school moest beslissen welke kant ik op wilde, was het eerste wat in me opkwam: liedjes zingen a la Jas perina de Jong. Heel naief eigen lijk, maar ja dan ben je 18. Je bent jong en je wilt wat, dat was zeker op mij van toepassing. Nu ben ik ook gek op opera. Zo'n Maria Callas, wat een gevoel die vrouw in haar rol legt... Een Lady Macbeth zingt ze niet mooi, maar rauw, waardoor je denkt: wat een rot wijf, en dat is dan exact de interpretatie die past bij die rol. Callas wist diepte in haar rollen te leggen. En dat mis ik eigenlijk bij de hedendaagse operazan gers. Ze zingen zo glad". „Ik sluit helemaal niet uit dat ik in de toekomst opera ga zingen. Nu heb ik nog een jonge stem, ik ben 23, maar ik neig naar een drama tische sopraan. Nu lukt het me nog om elk coloratuurtje goed te zingen. Maar opera boeit me ont zettend. Echt acteren zou ik trou wens ook wel willen. Ik heb on langs auditie gedaan voor 'Jan rap en zijn maat' van Yvonne Keuls, een prachtig stuk dat vol gend seizoen weer wordt ge speeld. Ik hoop er het beste van". Nadat er even een stilte is gevallen zegt ze: „Ik ben echt een opti mist. Soms voel ik dat wel eens als een verwijt. Sommige men sen irriteert de 'look at the bright side of life'-instelling. Maar wat moet ik dan? Moet ik mezelf dan ook de grond in gaan lullen? Van: het heeft allemaal toch geen zin, en er is toch geen werk... Dat punk-denken, daar schiet je toch niets mee op. Ik ben ook doods bang dat ik in de toekomst op het arbeidsbureau ben aangewezen, maar dat is natuurlijk geen ex cuus om meteen maar niks te doen. Als je op een opleiding als de Kleinkunstacademie zit, een school waar je een vak kunt le ren, dan vind ik datje die tijd ten volle moet benutten. Eerst absor beren. daarna zie ie wel weer". HILVERSUM (GPD) - De Consumenten bond gaat, in overleg met de redactie van de tv-rubriek 'Kieskeurig', spotjes maken voor uitzending vanaf eind maart op de TROS-televisie. De Consumentenbond in Den Haag heeft van het ministerie van economische za ken een experimentele subsidie van ruim 2 ton gekregen, waarvoor tv- spotjes zullen worden gemaakt, verge lijkbaar met die van de Stichting Kon- sumenten Kontakt op de VARA-tv, maar ook langere blokjes consumenten informatie en voorlichting op Teletekst pagina's. Hoewel bij de TROS nog verbaasd gerea geerd wordt op de mededelingen van de Consumentenbond-directie hierover, wordt bij deze laatste organisatie met grote stelligheid bevestigd dat van de contacten met de TROS gebruik zal worden gemaakt om 'educatieve consu mentenvoorlichting' op tv te gaan ver zorgen. Volgens directeur Van Westendorp zullen de tv-rubriekjes geen produktinforma- tie geven, zoals dat met de spotjes van VARA-Konsumenten Kontakt het geval is. De spotjes van TROS-Consumenten- bond zullen tips bevatten voor consu mentengedrag, bijvoorbeeld bij 'inge wikkelde' verzekeringskwesties en bij het uiten van klachten door het publiek. De vorm waarin dat gaat gebeuren is nog niet bekend, omdat de Consumenten bond op zeer korte termijn tot het ver zorgen van deze tv-voorlichting heeft moeten beslissen. Om diezelfde reden is gebruik gemaakt van de meest voor de hand liggende relatie: de TROS, die net als de VARA, al een consumentenpro gramma verzorgt. De VARA viel af om dat deze omroep samenwerkt met Kon- sumenten Kontakt, een organisatie waarbij VARA-vertegenwoordigers in het stichtingsbestuur zitting hebben. Directeur Westendorp van de Consumen tenbond: „Deze beslissing hebben we snel moeten nemen, maar is niet van structurele aard. Als we ermee door kunnen gaan, zullen we met iedereen overleggen - ook met de VARA. Alle omroepen ziin ons even lief'. Overigens hoopt Westendorp dat op korte termijn ook NOS-zendtijd voor de con sumentenorganisaties vrijkomt; daar over heeft de Raad van Beheer zich af gelopen zomer al welwillend uitgespro ken, maar de NOS vreest zendtijdverlies en volgens een NOS-woord voerder is er 'niets concreets' bekend over het reali seren van consumentenzendtqd, ook niet over de termijn waarop. Zowel de NOS als de Consumentenbond hebben al blijk gegeven van een voor keur voor de formule zoals die gehan teerd wordt bij het NOS-radioprogram- ma 'Ombudsman', gevuld met tips en informatie die de consument wegwijs moeten maken in ingewikkelde, on doorzichtige situaties.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 29