Robert Long lijkt moegestreden The Flat Earth: Dolby's antwoord John Cale: wachten tot het donker wordt -c ZATERDAG 11 FEBRUARI 1984 Extra Onder redactie van Jaap Visser 'Dag kleine jongen' - Robert Long (EMI). Het ziet er naar uit dat er enig optimisme begint door te bre ken in de poëzie van Robert Long. Was daar aanvankelijk de strijdbare ex-popzanger, die op 'Vroeger of later' (1974) agressief van leer trok tegen de gevestigde orde; het duurde niet lang of zijn toon werd in tiemer, kwetsbaarder mis schien, op wat nog altijd zijn mooiste langspeler mag heten ('Levenslang', 1977). Tussen tal van theaterproducties door verscheen in 1977 het tamelijk wanhopige en misschien daar om ook minder geïnspireerde 'Homo Sapiens', dat - althans op platengebied - een creatie ve luwte leek te gaan inluiden. Toch hebben vijf jaren van vrij wel dagelijkse theatervoorstel lingen met Leen Jonge waard hem er niet van weerhouden een fraaie, voor zijn doen inge togen plaat af te leveren. Een plaat die tegen de verwachting in toch weer een logisch ver volg is op wat Bob Leverman ons in de loop der jaren te ver tellen heeft gehad. 'Dag, kleine jongen' ventileert nauwelijks nog strijdlust, is eerder van een laconieke ondertoon als het gaat om verbroken liefdesrela ties, christendom, vooroorde len en andere favoriete Long thema's. De schenenschopper lijkt enigszins moegestreden, wil nog wel eens cynisch zijn maar beperkt zich ditmaal voornamelijk tot behoud van het goede. De titelsong is daar een frappant voorbeeld van: daarin neemt hy min of meer voldaan af scheid van zijn jeugd en daar mee zijn vroegere idealen. Maar ook het als vanouds weer rijkelijk aanwezige liefdesge- beuren is ontdaan van eeder pessimisme; zelfs een bijna ze ven minuten durend relaas over een vriend die zelfmoord pleegde ('Jos') is van een ver bazingwekkende maar daarom des te beklemmender onder koeldheid. Van enige maat schappijkritiek getuigt nog slechts het liedje 'Moeders' waarin allerhande wreedheden in deze wereld terwille van de herkenbaarheid worden ver plaatst naar ons eigen kikker landje, dat met inbegrip van al zijn voors en tegens toch ook weer geliefkoosd wordt in 'Het heet hier Holland'. De cirkel van Robert Longs hernieuwde visie op dit bestaan wordt uit eindelijk weer helemaal rond met een feestelijke samba ('Dooie mus') waarin hij eens te meer lijkt te willen benadruk ken dat het hem allemaal een worst zal wezen: het leven is een dooie mus, dus bekijkt u het allemaal maar, ik ga ge woon mijn gang. Robert Long: laconiek. Bijna onnodig te vermelden dat voor 'Dag kleine jongen' geen zwaar orkest is aangetrokken; alles is getoonzet op uitermate simpele melodielijnen die op hun beurt weer zeer eenvoudig zijn geïnstrumenteerd. En niet te vergeten: uitstekend tekst materiaal, neergepend met een bijna volmaakt gevoel voor metrum en ritme. Maar toch is deze lp eerder een stemmings plaat geworden dan een hoog vlieger in z'n totale oeuvre. Wel licht omdat Long deze keer nauwelijks iets te melden heeft. WILLEM SCHRAMA. 'The Flat Earth' - Thomas Dolby (EMI) 'Hyperactive' is Thomas Dolby's troef voor de diverse hitlijsten. Aan zijn muzikale produktiviteit zal deze titel niet zijn ont leend want over zijn nieuwste plaat 'The Flat Earth', waarvan die single afkomstig is, heeft hij twee jaar gedaan. Dat is merk waardig te noemen omdat het maar zel den voorkomt dat een popartiest tussen een opvolger en een debuutalbum zo'n groot gat laat vallen. Wie de plaat beluistert en de eerste ook kent zal al'gauw begrijpen waarom Dol by, die op school zeer goed was in wis kunde en aanverwante 'B-vakken', zo lang op zich heeft laten wachten. The golden age of wireless' was een prima schijf waarop Dolby het horen hoe boeiend elektronica kan zijn voor de pop muziek. Die plaat was echter vooral een overvolle trucendoos die in veertig minu ten werd omgekeerd en de luisteraar ver bouwereerd achterliet. Een prima goo chelaar van wie de trucs echter weinig met elkaar te maken hadden. Wat wilde Dolby, wat was zijn koers en wie was Dol by? 'The Flat Earth' geeft antwoord op die vra gen. Dolby is allereerst een groot liefheb ber van jazz, is tuk op zo'n brombeerbas die we van Jaco Pastorius kennen. Luis ter maar naar het titelstuk, "I scare my self en The Screen kiss'. Voorts heeft de man een groot gevoel voor humor, kan hij prima teksten schrijven en is hij een ex pert in het bedenken van melodietjes die je in een droefgeestige bui blijft fluiten. Dit alles bedekt Dolby met een zeer in ventief elektronisch laagie zonder dat de zaak verstikt. De aankleding wordt ge completeerd door geluiden uit het leven van alledag. Van het laatste is de ope ningszet 'Dissidents' een fraai voorbeeld. 'I can hear my own writing', zingt Dolby met een schelle en paniekerige stem waarna we worden opgeschrikt door een sprint over de toetsen van een schrijfma chine. Ook op deze plaat wordt Dolby bijgestaan door tal van studiomusici. Maar alleen de uitstekende bassist Matthew Seligman en gitarist Kevin Armstrong mochten voor élk nummer een bijdrage leveren. Dolby houdt voor het overige alles zelf in han den, de andere musici mogen hoogstens wat bijkleuren, accentjes aanbrengen. WIM KOEVOET 'Caribbean Sunset' - John Cale (Island) sentatie bedacht. Geheel in de lijn van de titel 'Caribbean Sunset' heeft hij zich liggend op het strand met een bescher mende zonnebril voor de ogen laten fotograferen. Een zomers tafereeltje. Merkwaardig vrij blijvende ambiance voor een man wiens muziek zich laat ka rakteriseren door trefwoorden als 'beklemmend' en angstaan jagend'. Niet voor niets is zijn lijfspreuk "Angst is de beste vriend van de mens". Schijn bedriegt hier dan ook, want 'Caribbean Sunset' ver schilt niet zo heel erg van zijn voorgangers. Al is de muziek in vergelijking met 'Music for a new society' (Cale's laatste werkstuk) aanzienlijk feller. Voor zijn doen leunt de voor malige gitarist van Velvet Un derground ook sterker op an deren dan voorheen. Een be langrijke rol is weggelegd voor David Young. Hij is co-auteur van de meeste nummers en zijn gitaarspel is in veel num mers zeer essentieel. Dat laatste dan vooral in 'Experi mental Number 1'. Een ruim vijf minuten durende composi tie, waarin Cale tijdens het spe len de richting aangeeft voor de door merg en been scheu rende gitaar. Te vinden op kant 1 dat ditmaal toch verreweg het beste van Cale te bieden heeft. 'Hungry for love' is het krachtige en opmerkelijk vita le begin van de Caraïbische zonsondergang. 'Model Beirut Recital' is met allerlei radio-ge luiden een muzikale kijk op de Libanese toestand. Erg fraai is het titelnummer dat de eerste zijde besluit. Een met violen besprenkelt, zich traag voorts lepend werkstuk. Het tempo waarin ik Cale ook het liefst hoor. Denk maar eens aan zijn fantastische uitvoering van El- vis Presley's 'Heartbreak Ho tel'. Helaas vervat hij zijn paranoia op kant twee veel meer in razend snel staccato. Bij 'Magazines' en 'The Hunt' moest de kopte lefoon echt even af. Juist daar om valt een vergelijking met 'Music for a new society' ook uit in het nadeel van 'Carib bean Sunset'. De al weer 42-jarige gitarist en pianist gaf daarin veel indrin gender gestalte aan zijn zwarte, cynische kijk op het leven en liet zich daarin meer inspireren door zijn klassieke achter grond. 'Caribbean Sunset' moet dus maar worden beschouwd als een interessant maar minder sterk tussenstataion. Mis schien dat bij de volgende Ca- le-elpee de zon weer geheel on der is. Een tijd van de dag die hem beter past. BART JUNGMANN Horizontaal 1. Schrijven over je huis is kost baar; 8. 't Is een mooie mop ge weest, maar wel daar je mond spoelen; 9. Slaperig knap dier tje; 12. Deze partij is bij mij nooit zo royaal overgekomen; 13. Een stier maakt toch niet dit geluid? Dat is heel verschil lend; 14. Dus zal het anders voor niets zijn; 17. Meer tot de vrucht van de zaak bijdragen; 18. Daar komen er nogal wat achter; 19. Naast de jongen is een vrucht om er enige partijen te spelen; 22. Honderd in een dronken insect krijgt bij een schaap het alleenrecht; 24. Minder dan niets!; 25. Daar is de man van 17 op z'n plaats; 26. Het dier op de trap; 29. Erg bij, maar zo te horen moet dat in sect betalen; 30. Heksenketel op de kop?; 31. Relatie uit je beroep die 't wel weet. Verticaal 2. Bij de mis is reeds wat het dier zegt; 3. Het geschrift van een dictator?; 4. Verdriet voor het meisje maar als we weggaan wordt het sleur; 5. Let op E want die heeft een hard vel; 6. De kleding van mij ruikt ver draaid lekker; 7. Het begin van de vorige eist hier anders zijn tol? Op je bolletje; 10. Door midden gezaagd sieraad?; 11. Daar zijn Cor, en Frans, Nacht, vrienden; 15. Ruzie met Elly tijdens het overnachten; 16. Waardeloze rommel, S; 20. Mannelijk insect?; 21. Weeft dat dier haar eigen kleding?; 22. Samenstellen tot er niets meer overblijft; 23. Drank zuchtig dier met grote li chaamsdelen?; 27. Als ik uit het antiek stap, hou ik nog een hele berg over; 28. Ik sta voor de steen, Het geheel is moeilijk te bewerken. De prijs van ƒ25,- werd toege kend aan mevr. M.A. Slinger land-V. Benten, Groenoord- straat 14, 2316 AX Leiden. De prijs wordt de winnaar toege zonden. Oplossingen met vermelding van "Puzzel" voor donderdag op briefkaart of in enveloppe zen den aan Redactie Leidsch Dag blad, Postbus 54, 2300 AB Lei den. Dit weekeinde wordt het 44e Da niel Noteboom toernooi ge speeld. Evenals vorig jaar wordt door het toemooicomité aan de 200 deelnemers en aan de lezers van deze rubriek een probleem ter oplossing aange boden. Het is gecomponeerd door LSG-penningmeester A.J.F. v.d. Drift (DIAGRAM I). a bcdefgh door Dirk Sikkel De opgave luidt: wit speelt en geeft mat in twee zetten. Onder de goede oplossers wordt een prijs van 100,- verloot. Oplos singen kunt u sturen naar Ruud Mieremet, Rijnzichtweg 9, Oegstgeest. Over Noteboom is vorig jaar op deze plaats al genoeg geschre ven. Daarom vandaag aan dacht voor een andere bijzon dere figuur uit de Leidse schaakgeschiedenis, namelijk de heer W.H. v.d. Nat. In sep tember j.l. was hij maar liefst 60 jaar lid van LSG! Reeds na een halve interne competitie kwam hij in 1924 voor het eer ste tiental uit waarin hij tot 1970 zou blijven spelen. Daar naast was hij vele jaren schaak- medewerker van het Leidsch Dagblad en één van mijn illus tere voorgangers als samen steller van deze rubriek. In 1937 stond in deze krant de vol gende ouderwetse partij (in de goede zin van het woord), ge speeld in een vierkamp te Noord wijk. Wit: W.H. v.d. Nat; zwart: mr. C.G.A. Oskam. 1. d4 d5 2. Lf4 c5 3. Pf3 cd4: 4. Pd4: f6? (Zo ging dat vroeger. De partij is hier al buiten de theorie en op eigen kracht spelend doet zwart hier al een zwakke zet die door V.d. Nat fraai wordt weerlegd) 5. e4! e5 6. Lb5+ Ld7 7. Pe6 Db6 (of Da5+ 8. Ld2 Db5: 9. Pc7+) 8. Ld7: Pd7: (DIAGRAM II) 9. Dg4! ef4: 10. a bcdefgh sm m# mmm m i mm 9 WA "m 'm m m m r mm A! A;; m Aft 9s De oude rot Evert Bronstring is er weer in geslaagd de lood zware halve finales van Neder land te overleven. De Leide- naar lijkt in deze voorronden altijd een topvorm te kunnen vasthouden, al was de afwer king dit jaar iets minder. Mis schien komt dat door het tijd saspect. Er wordt in weekeinden ge speeld en niet, zoals bijvoor beeld in de finale, elke dag (ge durende twee weken). Ver moeidheid, slecht slapen, weg uit het vertrouwde 'nest', alle maal mogelijke oorzaken voor mindere prestaties. Laten we zijn partij met zwart tegen An- toon Kosior bekijken: 1. 32-28 20-24 2. 34-30 18-23; zwart lykt op het halfklassiek aan te stu ren: 3. 30-25 23x32 4. 37x28 12- 18 5. 41-37 7-12 6. 46-41 1-7 7. 40-34 18-23; verhindert 37-32 en 38-32 zet schijf 41 buitenspel (17-21 31-26? 23-29!); 8.34-30 23- x32 9. 37x28 13-18; in het half klassiek of halfopen klassiek probeert zwart (in dit geval) het uitkomen van 38 te verhin deren (finesse 14-20), een om singeling in te zetten en hoopt hij dat wit zich te pletter loopt op zijn linkervleugel; 10. 42-37 19-23 een speltype verande- 'Nee Cees, dat was niet de bedoe ling'. Max Rebattu uit niet gauw zijn ongenoegen, maar dit was dan één van die uitzon deringen. Hij legde vervolgens met een verongelijkt gezicht drie azen neer en pas daarna de overige 10 kaarten. s A 10 9 7 h74 O r A 9 2 A kA982 S n o XI 9hB52 N Qh AHV83 O r B 8 6 5 WO OrHV1074 «fb k H B 7 5 2 *kV63 SVB85432 h 10 9 6 O r 3 k 10 4 Het spel is afkomstig uit het Ne derlands kampioenschap voor paren. Noord was gever, nie mand kwetsbaar. Noord open de 1 Ha, in het Transfersys teem van Rebattu-Sint een 1 Sch-opening tonend. Oost gaf met 'doublet' aan over èn goe de hartens te beschikken èn LIECHTENSTEIN - Zweden heeft op 9 februari - zij het vol gens anderhalfjaar geleden ge maakte afspraken veel te vroeg - de spits afgebeten wat be treft de uitgifte van de Europa- CEPT-zegels. Liechtenstein, in het verleden vaak de eerste, ligt op de tweede plaats, want het vorstendom komt op 12 maart met de Europa-uitgifte. Zoals gebruikelijk worden het er weer twee stuks, deze keer in waarden van 50 en 80 rappen. Over het motief behoeven we eigenlijk nu en ook de ko mende maanden niet - niets meer te vertellen. Dat is im mers in verband met het 25-ja- rig bestaan van de CEPT ge meenschappelijk: de brug functie van de CEPT). Pg7:+ Ke7 11. Pc3 Pe5 12. Pd5:+ Kf7 13. Dh5+ Kg7: 14. Pb6: ab6: (Zwart heeft drie stukken voor de dame bij el kaar gesprokkeld, maar gezien zijn chaotische stelling is dat onvoldoende compensatie) 15. g4 Le7 16. 0-0-0 Ta2: 17. Kbl Ta4 18. De8 Pc6 19. Td7 Te4: 20. Tb7: Pd4 21. Tdl h6 22. h4 Th7 23. Td4: Td4: 24. Te7: Pe7: 25. De7: Kg8 26. Df6: Thd7 27. Dg6+ KfB 28. Dh6:+ Kg8 29. Db6: en wit won. nng. Bronstring schakelt om naar klassiek in de hoop ver warring te stichten. Flexibel zijn is voor menig dammer on mogelijk; 11. 28x19 24x13 12. 37-3214-20; niet zozeer bedoeld om 30-24 na het slaan te verhin deren. maar meer om de tempi- verhoudingen te beïnvloeden en om het klaverblaadje, dat voor de zwarte opbouw hinder lijk is, af te breken; 13. 25x14 10x19 14. 41-37 5-10 15. 33-28 9- 14 er dreigde dam. De tekstin- zet laat de mogelijkheid open tussen 19-23 of 18-23. Weer die verwarring; 16. 39-33 15-20 17. 30-25 20-24 18. 47-12 17-21 19. 43-39 18-23 20. 44-40 12-18 nu is de op 27 nog geen dreiging, maar welk tempo moet wit ma ken; 21. 31-27 7-12 22. 49-13 21- 26; ook nu blijkt het nut van schijf 10. Op 39-34 kan nu 24-29 33x24 19x39 43x34 12-17 28x19 14x23 met aanval op 27, die niet ongevaarlijk is. Ga na: 23. 40-34 10-15 24. 45-40 12-17; na- tuurljjk is 11-17 verboden openingskracht, waarop Cees Sint als zuid besloot tot harde actie. Hij bood 4 Sch, rondge- past naar oost die nu via 5 Ru zijn tweekleurenspel kon aan geven, waarmee hij profiteerde van een zwakke plek in het Transfersysteem. Dat bod liep uit naar noord die zonder aar zeling doubleerde. Zuid even wel zag dat niet zo zitten en re tireerde naar 5 Sch dat, gedou bleerd door west, het eindcon- tract werd. OW begonnen met twee ronden harten en speel den ruiten na voor het aas, waarna zuid via een ingetroef- de ruiten de hand bereikte. Zuid kon zien dat 5 Ru en 5 Ha alleen dan worden gemaakt als de schoppens 2-0 zitten en in een dergelijke situatie is het goed spel daarvan uit te gaan. Zuid sneed daarom op Sch H en boekte via één down een 29 27-22 37-31 28-23) en de aan- valskracht van wit na 4-9 50-45 14-20 (gedwongen want 12-17 en 11-17 mogen nog steeds niet terwijl 2-7 34-30 meteen uit is) 25x14 9x20 dreigend wordt (37- 31x31 11-17, of 12-17 34-29x30, 27-22 etc.). Toch zal Evert 34-29 en 27-21 of 27-21 direct niet zonder moeite hebben toegela ten; 25.5(M5 17-22 26.28x17 11- x31 27. 36x27 4-9 28. 34-30! 8-12 29. 33-28 2-7 30. 37-31 26x37 31. 42x31 12-17; wit neemt beide vleugels onder controle. Met een bekende finesse hoopt Bronstring daar wat tegen doen; 32. 31-26 17-22; het op spelen van de kroonschijf na 7- 12 3-8 acht hij onnodig en slecht en terecht. Wit volgt 't schema 39-33 43-39-34; 33. 28- xl7 7-11 34.17-12 18x7 35. 39-33 3-8 36. 43-39 7-12 37. 48-43 12-18 of? 38. 39-34 8-12; nu is 33-28 minstens remise voor wit; 39. 34-29? 23x34 40. 40x20 15x24 41. 45-10 11-17 42. 40-34 18-23 43. 34-29?; in tijdnood ziet wit spoken na: 23x34 44.30x39 6-11 45.27-21 of? 16x27 46.32x2111- 16! 47. 39-34 16x27 48. 34-29 13- 18 49. 29x20 9-13 50. 20x9 13x4 51. 25-20 18-23 52. 35-30 12-18 53. 20-15 of? 18-22 54. 30-25 19- 24 55.43-39 23-28 en zwart won. bijna-topscore, waarna Max Rebatty grijnzend toegaf zich te hebben vergist. De scorestaat vertoonde het vol gende beeld: 4 x speelden OW een rood contract, waarvan 1 x 5 Ha gedoubleerd, 2x5 Ru ge doubleerd en 1 x 5 Ru onge- doubleerd. De overige 3x speelden NZ, waarvan 1x4 Sch contract, 1 x 4 Sch gedou bleerd één down en lx het ge noemde 5 Sch contract. Halverwege het kampioenschap leiden Rabattu-Sint met 601 punten uit een maximum van 1092. Frans ten Brink en Bas de Bruin staan 2, Van Oppen- Mulder 3. Het peloton wordt vervolgens aangevoerd door ti telhouders Kreyns-Vergoed die als 4e niet meer dan 17 pun ten voorstaan op nr. 12. De tweede helft wordt dit week einde gespeeld in Sociëteit Ons Genoegen in. Gouda. De Goudse Bridgekring, onder de voortreffelijke leiding van Jan Koopmans, Jan Louwerse en Aad de Moree, is wederom gastheer. Aanvang op beide dagen 11.00 uur, einde ca. 18.00 de toegang is gratis. Behalve met de Europa-zegels komt Liechtenstein op 12 maart met de derde en laatste schilderijenserie "Beroemde gasten in Liechtenstein". Deze keer worden een legeraanvoer der, een bisschop, een drama turg-acteur en een schrijver van toneelstukken afgebeeld. De serie begint met een zegel van 40 rappen die de grote Russische legeraanvoerder Aleksandr Wassiljewitsch Su- worow (1730-1800) laat zien. Hij heeft een grote rol gespeeld in de Europese en in het bijzon der de Zwitserse geschiedenis. Op een zegel van 70 rappen een schilderij van Karl Rudolf von Buol-Schauenstein (1760- 1833), bisschop van Chur en landsbisschop van Liechten stein. De dramaturg en toneel speler Carl Zuckmayer (1896- 1977) wordt verbeeld op een ze gel van 80 rappen en op een 1,00 frankzegei de schrijver van toneelstukken Curt Goetz (1888-1960). De derde uitgifte waarmee Liechtenstein op 12 maart komt betreft drie postkaarten met beelden: 50 rp., Schellen berg; 70 rp., Alpe Matta en 1,00 OOSTENRIJK De eerste drie zegels van Oostenrijk werden op 5 januari in roulatie ge bracht. Om te beginnen werd op een zegel van 4 schilling (oplage 3,5 miljoen) Johann Gregor Mendel (1822-1884), de grondlegger van de erfelijk heidsleer gememoreerd. Vijftig jaar geleden overleed de toenmalige bekende Oosten rijkse beeldhouwer Anton Ha- nak (1875-1934). Op een 3 s.-ze- gel (oplage 3,5 miljoen) wordt Hanak herdacht. Van 14 tot 20 januari werden in het Oostenrijkse Innsbruck de derde wereldwinterspelen voor lichamelijk gehandicap ten gehouden. Met een zegel van 4 schilling met een bijslag van 2 schilling (oplage 2,6 mil joen) werd op 5 januari aan dacht gevraagd voor deze spe len. Op 12 februari 1934 brak in Oos tenrijk de vijfdaagse burger oorlog uit. Deze burgeroorlog is op 10 februari herdacht met de uitgifte van een 4,50 s.-zegel (oplage 4 miljoen) met daarop de tekst "12 februari 1934 - Nie wieder Burgerkrieg" en het monument in Wöllersdorf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 27