'Puur menselijke aanpak' Kunst in het kort PODIUMBLIK Kathy Gosschalk, artistiek leidster van Werkcentrum Dans Overrompelend dans feest van Hongaren Kunst te kijk DINSDAG 14 FEBRUARI 1984 Radio - tv - kunst PAGINA 19 Scène uit 'Maria' met o.a. Helmert Woudenberg (rechts). (foto Hans verhoeven) Redactie Pieler C. Rosier LEIDEN - De Leidse theaters bieden deze week toneel en dans. Zo komt de toneelgroep Baal twee avondenf woensdag en donderdag) achtereen met twee verschillende voorstellingen naar het LAK-theater, welke avonden worden gevolgd door twee optredens( vrij dag en za terdag) van het Werkcentrum Dans. In de Leidse Schouw burg gaat donderdagavond een blijspel en zaterdagavond de zoveelste Fiesta-Gitanapro- duktie. Baal Baal speelt morgenavond 'Ma ria' en donderdagavond 'Het belang van Ernst'. Wat Isaak Babels 'Maria' betreft gaat het volgens een al eerder op deze pagina verschenen recensie om een wat brokkelige voorstel ling. Maria, de afwezige heldin in het stuk van Babel, is een idealiste, die niet meer de reali teit ziet, maar louter nog het doel waarin zij gelooft. Afkom stig uit een familie van patri ciërs en dochter van een gepen sioneerde generaal heeft zij na de Russische revolutie dienst genomen in het volksleger om de vijanden van de communis tische samenleving te gaan be strijden. Als socialistisch idea liste kent zij geen twijfels, maar slechts het geloof in de uiteindelijke overwinning en daarmee is zij voor een toneel stuk niet interessant meer. De genen die zij achterlaat zijn echter volkomen ontworteld en bewegen zich op de tast in een samenleving waarin elk her kenningsteken voor hen ont breekt. De verleiding is groot om deze figuren te vergelijken met de personages van Tsje- chov en deze vergelijking lijkt zelfs bewust nagestreefd, maar Babel mist de kunst om zijn personages zodanig te bezielen, dat hun lot op de een of andere manier de toeschouwer beroert. Het fragmentarische karakter van 'Maria' zou daarop enigs zins van invloed kunnen zijn. De dramatische draad loopt over zoveel schijven dat er een brokkelig geheel ontstaat waar voor het publiek slechts met moeite een lijn in te ontdekken valt. Wat in de door Han Ro mer geregisseerde voorstelling overblijft vormt een reeks flit sen, een gedramatiseerde re portage over het Rusland van 1920 met voor ons nauwelijks nog herkenbare mensen. Met Oscar Wilde heeft het nog maar weinig te maken, maar Baal heeft er wel een voorstel ling van gemaakt, waarbij een jong publiek zich kennelijk kostelijk kan amuseren. Dit schreef onze recensent naar aanleiding van de eerste voor stelling, die Baal eind vorig .jaar gaf van 'Het belang van Ernst' van Wilde in een verta ling van Gerrit Komrij en on der regie van Edwin de Vries. De vraag is of een voorstelling van dit stuk geslaagd is, als de enscenering meer hilariteit op roept dan de tekst. Men lijkt noch de sprankelende dialogen noch de uitstekende vertaling serieus te hebben genomen bij Baal. Een leuke voorstelling is weliswaar tot stand gekomen, maar Oscar Wilde is hoe dan ook onrecht aangedaan. De luchtige conversatietoon, die onlosmakelijk verbonden is met de Engelse society-kome- die, ontbreekt in deze voorstel ling geheel, scenische grapjes zijn er echter in overvloed. Amuseren kan men zich op donderdagavond in het LAk- theater dus wel. Dans Het Werkcentrum Dans brengt op vrijdag- en zaterdagavond in hetzelfde theater twee premiè res uit: 'The night moves' %can de Amerikaanse choreografe Marta Renzy en 'Red figures' van Diana Coolen en José Win kelman. Voorts staan op het programma 'Vertchou' van Ha-ns Tuerlings en 'Cellorga- nies' van Ed Wubbe. Elders op deze pagina meer over het Werkcentrum Dans, waarvan Kathy Gosschalk de artistiek leidster is. Amigo 'Hé Amigo' is de titel van een Co- lombiaans verhaal, waarmee het Speeltheater kinderen van af tien jaar zondagmiddag in het LAk-theater hoopt te amu seren. Een reis door Colombia inspireerde de groep tot het maken van deze voorstelling, die wordt aangekondigd als een toneelstuk met poppen. Het verhaal speelt zich af in dit land vol tegenstellingen, tussen arm en rijk en de oude tijd vol bijgeloof en mysterieuze ge beurtenissen tegenover de hui dige westerse invloeden. Het huis van de steenrijke Don José vormt het middelpunt van het fraaie decor, geinspirerd op schilderijen van de Colom biaanse schilder Fernando Bo- tero. Een huis met een familie in het hartje van Colombia, waar de mensen elkaar de wonderlijkste verhalen vertel len. Zoals het verhaal van de Madre Monte, de moeder van de bergen. Komedie André van den Heuvel, Kitty Janssen, Liz Snoyink en Man fred de Graaf staan donder dagavond op de planken van de Leidse Schouwburg. Zij brengen er 'Huwelijkscarrou- sel', een wat verouderde 'pi kante' komedie. Een jonge Zweedse blondine met de bijbe horende 'Zweedse moraal', die met alle geweld een kind wil hebben van een niet meer zo jonge geleerde zonder daaraan consequenties te willen verbin den, mag dan een kwart eeuw geleden menig hoofd hebben doen schudden, nu ligt men van dergelijke kortstondige vrijages echt niet meer wakker. Geen enkele noodzaak nu dus het evenwicht wat te herstellen met een brave, trouwe echtge note, in dit geval gespeeld door Kitty Janssen. Het is onvermij delijk gebleken dat haar mora liserende teksten het tempo van de voorstelling soms wat te drukken en het accent nog ster ker verleggen naar de door een Zweeds offensief in het nauw gebrachte heer des huizes. Deze laatste wordt door André van den Heuvel met flair en gevoel voor de humoristisch mogelijk heden neergezet, zoals tijdens de première enkele maanden geleden werd bewezen. De rol van de Zweedse verleidster wordt door Liz Snoyink appe tijtelijk neergezet. Manfred de Graaf speelt in dit lachstuk een huisvriend, een rol die uitslui tend dient om de trouw van de brave echtgenote te bewijzen. Flamenco Op zaterdagavond is er op het schouwburgpodium weer een flamencofeest Fiesta Gitana staat volgens het programma nog eens in het teken van de dichter Fredenco Gracia Lor- ca. De voorstelling begint met een declamatie van een gedicht van de beroemde Spaanse poëet door de eerste danseres van het gezelschap. Carmen Al- beniz. Een voorstelling, die ge wijd is aan het Cafe de Chini- tas, het legendarische café waar de flamenco ooit zijn 'sa lon'-vorm kreeg. Sterdanser Curro Velez ontbreekt ook in deze zevenentwintigste afleve ring van Fiesta Gitana niet. Voor wie er maar niet genoeg van krijgt. ROTTERDAM - "Ik ga meer een hoofdletter maken van de cho reograaf Kathy Gosschalk. Ik voel dat ik daar nu aan toe ben. Blijkbaar ben ik een laat bloeier. Niemand hoeft er bang voor te zijn dat ik de enige cho reograaf van de groep wordt. Maar ik wil een grotere regel maat; drie stukken in twee sei zoenen. Nu is het elke keer weer een nieuw gevoel om cho reografisch aan het werk te gaan. Dat wil ik niet meer". Kathy Gosschalk is vanaf de op richting artistiek leidster van Werkcentrum Dans, een op ini tiatief van de Rotterdamse Kunststichting in 1975 opge richte dansgroep. Ze heeft oor spronkelijke opvattingen en brengt die met verve. "Ik ben heel uitgesproken, ook als ik ongelijk heb". Haar groep neemt een uitzonder lijke positie in: het is veruit het kleinste repertoiregezelschap, heeft uitsluitend Nederlandse dansers in dienst en geeft veel kans aan jonge choreografen. De dansstijl is modern, zonder dat een duidelijke -richting als Graham, Cunningham of mini mal dance aan te wijzen is. De voorstellingen zijn daardoor nog al eens moeilijk te plaat sen. Geslaagde choreografieën, zoals Gosschalks' 'Final Alice' of werk van buitenlandse cho reografen als Bill T. Jones wor den afgewisseld met duidelijke probeersels van jonge Neder landers of balletten op popmu ziek, die nogal de disco-kant opgaan. Veel dansers van de groep hebben inmiddels één of meerdere balletten op hun naam staan. "Ik wil bij mijn dansers artistiek inzicht en creativiteit ontwikkelen. Als ze maar een klein beetje interesse hebben, moeten ze de kans krijgen zich als kunstenaar te ontwikkelen". "Ik ben wel eens jaloers op bij voorbeeld Stichting Danspro- duktie. Die kunnen rond de ta fel gaan zitten en zeggen: wat zullen we nu weer eens voor leuks gaan doen. Ik heb m'n verplichtingen, moet school programma's opzetten, jonge choreografen een kans geven. Stel dat ik dat allemaal niet had, dan zou ik het heel anders aanpakken. De beperkingen zijn vooral praktisch van aard, maar hebben wel artistieke ge volgen". Je hebt niet veel kans om aan eigen choreografieën te werken en bent verplicht om veel jong talent een kans te geven. Be staat het werken hier uit louter compromissen sluiten? "Ik geef jonge mensen een kans iets te doen. Dat noem ik geen compromis. Dat wil niet zeg gen, dat het resultaat altijd pre cies is wat ik mooi vind. Het aanbod is beperkt en daar kies ik het interessantste uit. Ik help ze zoveel mogelijk. Als de structuur van een dans niet deugt, kan ik aanwijzingen ge ven om die te verbeteren. Maar als het concept niet goed is, ben ik machteloos,Ik kan de ideeën van mensen niet veran deren". "Het is een voorwaarde om als artistiek leider geïnteresseerd te zijn in de mensen die voor je werken. Als danseres bij het Nederlands Dans Theater heb ik vroeger ook een aantal bal letten gemaakt. Daar lieten ze me zwemmen. Ik wil niet die zelfde fout maken". Humor - In hoeverre ben je vrij bij het kiezen van choreografisch ta lent? "Het is geen kwestie van vrij heid. Ik mag blij zijn als ik ie mand kan vinden. Ze liggen niet voor het oprapen. Als ik niet die verplichting had om jonge choreografen te nemen, geloof ik dat ik een keuze op basis van humor zou maken. Marta Renzi en Bill Gordon zyn choreografen die me be vallen. - Opvallend bij Werkcentrum Dans is, dat het een groep is met persoonlijkheden. De dan sers zijn gemakkelijk te herken nen. Bij de uitvoering lijken uitstraling en gedrevenheid be langrijker dan perfectie. "Ik wil dat de groep is samenge steld uit individuen. Aan 'dansdingen' heb ik niks. De beste leerlingen van de dansa- cademies gaan naar het Natio nale Ballet of het Nederlands Dans Theater. Als ze hier ko men kunnen ze nog weinig. Daarom kies ik ze liever om hun persoonlijkheid". "Op zo'n conservatorium wordt de fantasie van aankomende dansers om zeep geholpen. Ze moeten allemaal dezelfde pak jes aan en hun haar hetzelfde doen. Dat vind ik slecht. Toch ben ik zelf ook sterk op disci pline. Maar dan om de dansers bewust te maken van de relatie tussen dans en persoonlijk heid". Ze stapt naar de verwarming op haar kantoortje en doet voor. "Kijk, ze moeten natuurlijk geen grand jeté maken met doorgezakte knieën. Maar wat die perfectie betreft: ik selec teer niet naar postuur. Als een grote danser naast een kleine danseres staat, hoe kan ik dan naar uniformiteit streven"? - Werkcentrum Dans hanteert uiteenlopende stijlen, maar nooit minimal dance. Waarom niet? "Mensen schijnen te denken dat ik daar niet van houd. Het zou alleen nooit samen kunnen gaan met hoe hier wordt ge werkt. Ik ben niet bang om me aan te passen, maar dat moet wel mogelijk zijn met de moge lijkheden hier. Bovendien, mi nimal is mode. Moet ik daar dan mee meehollen"? Cunningham In de toekomst zou ze graag meer in projecten gaan werken. Drie maanden kinder voorstellingen, drie maanden multidisciplinair werken en drie maanden repertoire dan sen. Dan zou er meer gelegen heid zijn om te repeteren. He laas, verplichtingen maken dat onmogelijk. Volgend jaar bestaat Werkcen trum Dans tien jaar. Trots la chend vertelt ze dat ze ter ere daarvan een ballet van Merce Cunningham, 'Crosscurrence', te pakken heeft gekregen. "Daar ben ik al jaren mee be zig. Vroeger vond ik dat ik zelf nooit Cunningham zou kun nen dansen. De laatste jaren heb ik 's zomers in de Verenig de Staten cursussen gevolgd. Daar heb ik Cunningham en John Cage ontmoet. Die heb ben een soort vertrouwen in me gekregen. We zijn de eerste Nederlandse groep, die een ballet van Cunningham kan brengen. Dit is veel beter dan een jubileum met feestjes". Twee stukken van Werkcentrum Dans gaan vrijdag in het LAK- theater in première. Dat is niet per se omdat de groep Leiden zo'n warm hart toedraagt. "We zouden de eerste voorstellin gen liever in Rotterdam bren gen. Maar daar was geen ruim te". De premières weerspiegelen de Januskop van Werkcentrum Dans. 'Red Figures', op muziek van David Bowie, is gemaakt door José Coolen en Diana Winkelman, danseressen van de groep. Kathy Gosschalk: "Ze hadden beiden al eerder wat gemaakt. Ik heb ze bij me geroepen en gevraagd: willen jullie niet samen iets doen. Dat vonden ze een goed idee. Ze hebben Bowie gekozen uit be hoefte om iets te dansen waar ze anders bij ons de kans niet voor krijgen". The night moves', op muziek van Fred Astaire en Aretha Franklin, is van de Amerikaan se Marta Renzi. Volgens Kathy Gosschalk een smeltkroes van wat er in moderne dans is ont wikkeld. "De dans ziet er uit alsof ze op dat moment in haar hoofd opkomt. Een puur men selijke aanpak. Dat is in feite wat me zelf ook voor ogen staat". ARIEJAN KORTEWEG DEN HAAG/AMSTERDAM (ANP) Het Franse toneelgezelschap van regisseur Dominique Hou- dart trekt tot 7 april door Neder land en Vlaanderen met .Wach ten op Godot' van Samuel Bec kett. In acht weken worden ze ker veertig voorstellingen gege ven, waarvan tenminste vier in België. De tournee is georgani seerd door Wikor in Den Haag, dienstverlenend instituut voor de musische vorming van de jeugd. De Ierse schrijver Beckett publi ceerde ,En attendant Godot' in 1949. Het was in het Frans ge schreven en werd het begin van het absurdistisch theater in Frankrijk en overig Europa. In ons land verwierf het de meeste faam in Beckett's eigen Engelse Toneelmaker Houdart maakte er een visuele produktie van. Hij kleedt de vier figuren als clowns, er van uitgaande dat absurd to neel geen verhaal, alleen situa ties kent. Anne-Wil Blankers en. Willem Nij- holt spelen de hoofdrollen in .Ware liefde' van Tom Stoppard bij de Haagse Comedie. Het stuk gaat zaterdag 3 maart in premiè re in de Koninklijke Schouw burg. De regie is in handen van Adrian Brine. In het stuk staat de relatie tussen een oudere toneelschrijver en zijn tweede vrouw, een actrice, centraal. Het element van schijn, dat onverbrekelijk met dit milieu is verbonden, dient als achter grond. Na de première speelt de Haagse Comedie het stuk nog op 4, 6, 9 18, 19 23, en 24 maart in Den Haag. Op 16 maart is er een voor stelling in de Leidse Schouw burg. In de Kleine Komedie in Amster dam wordt van 28 februari tot en met 10 maart Bremer Freiheit' van Rainer Werner Fassbinder gebracht. Het toneelstuk, dat voor het eerst in Nederland te zien is, wordt gespeeld door Huib Broos, Cor van Rijn, Cocki Boonstra, Ad Fernhout en Bar- tho Braat. De regie heeft Maarten Verhoef. Bij een inbraak in een kunsthandel aan de Nassaukade in Amster dam zijn het afgelopen weekein de twintig etsen van Picasso ge stolen. De waarde van de buit be draagt ongeveer tweehonderd duizend gulden. De inbrekers kwamen het pand binnen door een ruit in te slaan. Optreden van het folkloristisch dans- en muziekgezelschap Tórek- vés uit Hongarije. Gezien op 13 fe bruari in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Voor liefhebbers van dansfolklore komt op het re pertoire van de Leidse Schouwburg tenminste één maal per seizoen een folkloris tisch gezelschap voor. In vori ge seizoenen waren het bij voorbeeld "Peru Folklorico' en 'Broln'; ditmaal is het Törek- vés, de dansgroep van de Hon gaarse Spoorwegvakbond. Uit een rijke volksdanstraditie heeft men kunnen putten voor de samensteling van dit even wichtig samengestelde pro gramma. Verschillende onder delen wisselden elkaar vlot af en vormden, begeleid door de opzwepende klanken van het eigen, uit acht leden bestaande orkest een samenhangend ge heel. Er zijn de overrompelende dan sen in bontgekleurde kos tuums van vrijwel het gehele gezelschap, zoals in de dansen uit Noordoost-Hongarije, Szat- mér en uit Transsylvanië. In de 'Flessendans', die volgens het programmaboekje in de Hongaarse folklore niet zou mogen ontbreken, treden al leen de dames op. In een aantal spring- en klapdansen komen met name de heren naar voren. Veelvuldig zijn elementen uit de klapdans in de verschillende nummers verwerkt. Ze vor men bijna een voortdurend te rugkerend aspect. Ook het or kest treedt een paar maal op de voorgrond (onder meer in een cimbaal solo en in een uitvoe ring van twee van Liszt's Hon gaarse rapsodieën), zodat zang en dans door instrumentale ge deelten worden afgewisseld. Als komische noot diende de waarschijnlijk al eeuwenoude poppendans, waarin echte dansers de poppen spelen. Eén van de hoofdonderdelen moest natuurlijk de bekendste Hon gaarse dans zijn: de Csérdés. WIJNAND ZEILSTRA. LEIDEN Het Rotterdams Philharmonisch Orkest geeft vrijdagavond onder leiding van de Oostenrijkse dirigent Walter Weller een meester- sene-concert in de Stadsgehoorzaal. De Franse violist Augustin Dumay verleent solistische medewerking aan dit concert. Op het programma staan composities van Richard Strauss, Max Bruch (Eerste Vioolcon cert) en Johannes Brahms (Vierde Symfonie). LEIDEN - In de Leidse Waag zal van 16 tot en met 29 februari een keuze uit de nieuwe aanwinsten van de kunstuitleen te zien zijn. Daar in het afgelopen jaar geen aankoopsubsidie van het rijk werd ontvangen zal de nadruk komen te liggen op recent ver worven BKR-kunstwerken. Ook zal, omdat de kunstuitleen het laatste jaar van de experimentele fase ingaat, getracht worden een indruk te geven hoe de kunstuit leen bij de Leidse bevolking tot nu toe is aangeslagen. Foto's en interviews met abonnees zullen een idee geven wat men er van vindt kunst in huis te hebben. De Waag is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10 tot 18 uur. AMSTERDAM - Robert Borremans en Carolien v.d. Berg zijn de hoofd rolspelers in de musical 'Song' waarvan de Vlaams-Nederlandse co productie in september in Gent in première zal gaan. De Amerikaanse musical is in de VS en Engeland enthousiast onthaald. (foto anp> In de LAK-galerie wordt de ko mende weken een dubbelexposi tie gehouden. Er zal werk te zien zijn van Jan de Bruin (schilderij en) en Frans Eradus (foto's. De opening is donderdagavond. André van den Heuvel en Kitty Jansen in 'Huwelijkscarrousel. Kathy Gosschalk: "Ik geef jonge dansers een kans. Dat noem ik geen compromis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 19