Angstvoor fabriek is mijn drijfveer' Kunst te kijk Uit in de Randstad LEST prima op dreef 'Subsidiëring snel veranderen' Martine Bijl: vakvrouw VRIJDAG 10 FEBRUARI 1984 Leen Jongewaard dertig jaar op het toneel ARNHEM (GPD) - De Amsterdamse acteur Leen Jongewaard staat dertig jaar op de planken. Een periode waarin hij zich met kindertoneel, cabaret, musicals en televisiewerk heeft beziggehouden. Een veelzijdig acteur, wat hij in de jongste door Robert Long geschreven produktie „En het bleef nog lang onrustig in de stad", in enkele ijzersterke sketches be wijst. Deze show is voorlopig!?) de laatste waarin de zanger en acteur gezamenlijk hun publiek amuseren. Het tweetal wil niet als „onafscheidelijk" door het leven gaan en is bezig aan een soort afscheidstoernee. „En het bleef nog lang onrustig..." is een spitsvondig program ma waarin de vrolijkheid overheerst. Long en Jongewaard vertolken een willekeurig artiestenduo dat aan het eind van de jaren '80 als gevolg van de crisis op zijn hoogtepunt is. Voortdurend zien de twee zich voor de keus gesteld: óf volks vermaak te brengen (Jongewaard), óf door te gaan met in houdsvol entertainment (Long). Ook al heeft Jongewaard (56) niet één kind op de wereld gezet, toch is hij vele jaren lang de bekend ste opa van Nederland geweest. En nog altijd roept zijn naam bij menigeen herinneringen op aan de creatie „opa", die hij als 36- jarige acteur dik twintig jaar ge leden vlekkeloos gestalte gaf in de populaire televisieserie „Ja zuster, Nee zuster". door Berrie van Helden Hoewel Jongewaard niet te lang over deze opa wil praten, kan hij het blijkbaar niet laten in de huid van de geliefde zestiger te krui pen. Ook in de jongste produktie van Jongewaard en Long praat hij aan het slot nog even op die typische, aanstekelijke manier. Niet zonder succes. Avond aan avond laat het publiek door mid del van een tussentijds applaus blijken de creatie nog altijd niet te zijn vergeten. Glimlachend neemt Jongewaard dit blijk van waardering in ontvangst. Jongewaard: „Opa heeft blijkbaar een onwaarschijnlijk diepe in druk gemaakt. Ondanks het feit dat ik de rol slechts anderhalf jaar heb gespeeld". Opa is echter niet de enige rol die hem jaren later nog achtervolgde. De acteur die alweer dertig jaar op de plan ken staat werd dank zij de „Jor danees" die hij in de televisiese ries „Citroentje met suiker" en „Het schaap met de vijf poten' speelde opnieuw ongewild voor zien van een etiket. „Vanaf die tijd heb ik dus een Jor- daanstempel", beaamt Leen Jon gewaard. „Onbegrijpelijk. De mensen denken dat ik veel in een kroeg in deze Amsterdamse buurt zit en dat ik, als ik thuis ben, me lallend door mijn huis voortbeweeg. En dat terwijl ik nooit bier drink. Ik houd er abso luut niet van. Ook geef ik hele maal niet om de Jordaan. Ik moet niets van bemoeizuchtige mensen hebben". „Maar", vervolgt hij, „het allererg ste is dat ook mensen in je vak denken dat je alleen een kroeglo per kunt spelen. Gemakshalve vergeten ze dan dat ik ook in stukken van bijvoorbeeld Sha kespeare en Molière heb ge speeld". Snip en Snap Volgens Jongewaard krijgt een speler die een succesvolle creatie neerzet, te snel een stempel op gedrukt. „Als ik een SS'er speel, hoeft dit toch niet te betekenen dat ik privé ook zo vuil ben". Niet alleen een individuele ac teur wordt snel in een hokje ge plaatst, ook duo's zijn voor ze het weten voor het leven aan elkaar gekoppeld. Om bij voorbaat een soort „Snip en Snap-effect" uit te sluiten, gaan de zanger en acteur (voorlopig?) uit elkaar. Long gaat met een liedjesprogramma het land in en Jongewaard zal een van de hoofdrollen vervullen in de door Annie M. G. Schmidt ge schreven musical „Ping, Ping". „Ik acteer omdat ik toneelspelen leuk vind. Omdat het zo veelzij dig is. Als succes de enige drijf veer zou zijn. Had ik dat risico met Long nooit genomen. Dan was ik m'n hele leven opa blijven spelen. In zo'n geval is succes verzekerd. Maar dat ligt niet in mijn aard". Zijn echte drijfveer is de gedachte aan de fabriek. Uit de grond van zijn hart zegt Leen Jongewaard dan ook op het moment dat hij in „En het bleef nog lang onrus tig..." op het punt van de schei ding met Long staat: „Ik speel liever een sketchje dan terug te moeten naar die kolerefabriek". „Daarom ben ik altijd bereid mijn uiterste best te doen. Was ik ook wel verplicht, want ik kom van de straat. Heb geen toneelschool gehad. Ook was er niemand in mijn familie met acteursbloed. Ik kom uit een heel gewoon, christelijk gezin. Heb in mijn kindeijaren dus ook nooit een schouwburg van binnen gezien". Duivels Tegenwoordig is dat wel anders. Ook christelijke mensen komen in de theaters. Jongewaard heeft echter stellig het idee dat bepaal de, zich christenen noemende personen, die kritiek hebben op produkties waarin de naam van God of Jezus wordt gebruikt, nimmer in een schouwburg ko men. Met Long sneed hij in de show „Tot hiertoe heeft de Heere ons geholpen" taboes aan waarmee de artiesten ongewild veel publi citeit over zich heen kregen. Toen ze God bij zijn naam noem den, haalden ze dagelijks de voorpagina's. „Dat waren van die domme reac ties", zegt Jongewaard. „Als je het mij vraagt regeerden alleen goddeloze mensen verontwaar digd. Mensen die denken dat God alleen in hun hart aanwezig is. Mensen die het uitsloten dat God ons zou kunnen helpen, om dat wij met hem zouden spotten. Mensen die God als een soort VW-folder in hun binnenzak meenemen en de show niet één keer hebben gezien. Tegen dat soort ongeloof gingen wij te keer". Slechts in een klein onderdeel van het programma kwam God ter sprake. „Het publiek wachtte tij dens de voorstelling op het dui velse. Maar er kwam niets. Ach, Leen Jongewaard: "Er zijn van die mensen die God als een soort VW-folder in hun binnenzak mee nemen". (foto GPD) dat was zo'n opgeblazen gedoe", aldus Jongewaard. Ook aan het onderwerp homofilie werd in de show niet voorbijge gaan. Jongewaard: „Daar inte resseren wij ons beiden voor Waarom zou je er dan omheen gaan draaien. Waarom zou je dan een liedje als Greetje in de polder gaan zingen. Dat is toch onzin. We zingen er niet over omdat we hiervoor begrip willen kweken, maar omdat het ons aanspreekt". „Als ik ergens niet tegen kan, is het tegen mensen die denken dat ze mij en dus ook zichzelf dingen kunnen opleggen die nergens staan geschreven. Zo van: dat mag wel en dat mag niet. De in spiratie voor de drie shows heb ben wij dan ook geput uit de voo ringenomenheid over onderwer pen als de kerkelijke instantie, de burgermoraal en het fatsoen". In 'Curse of the starving class' "Curse of the starving class' van Sam Shepard. door LEST (Leiden English Speaking Theatre) op 9 fe bruari 1984 in het LAK-theater. LEIDEN - 'Curse of the starving class" toont een gezin ergens op het platteland van Amerika. Er is van alles mis mee: de wei nige keren dat de vader thuis komt, is hij zo dronken dat zijn vrouw voor haar leven vreest; de dochter, die niet veel ouder dan twaalf of dertien kan zijn, is bijzonder wijs voor haar leef tijd en doet verwoede pogin gen om van huis weg te ko men. De moeder heeft de strijd om het bijeenhouden van het gezin opgegeven, en laat zich inpakken door een oplichter omdat ze hoopt het huis via hem te kunnen verkopen. Ook bevat het stuk een aantal sym bolische verwijzingen: de lege koelkast, de kapotte voordeur, het lam dat vol maden zit Daarnaast heeft ook het decor enkele verwijzingen in zich naar de bijna verloren strijd om de greep op het leven, zoals de vele trouwfoto's die in aflo pende grootte en toenemende vaalheid aan de muur hangen, en de grote ventilator die te langzaam draait om koelte te kunnen geven. Bovendien roept de ventilator herinnerin gen op aan de adelaar die de vader zo graag zou willen zijn. maar die blijkens het verhaal in volle vlucht wordt neerge haald. Het hele stuk draait er om hoe de personages zichzelf willen losmaken van hun situa tie, maar in hun poging om om hoog te komen, zichzelf en de anderen naar beneden halen. Dit sombere verhaal wordt door LEST gebracht in een dynami sche voorstelling, waarin voor de humor een grote plaats is in geruimd. Het is de humor van de herkenning van 's mensen kleine eigenaardigheden. Vooral Cecile Somers als de moeder is een meester in het aanzetten van gebaartjes en in tonaties Het eerste deel van de voorstelling, wanneer het stuk nog op gang moet komen, is verreweg het spannendst. De charmante oplichter Taylor gaat echter al teveel in de rich ting van een karikatuur, en wanneer de motoragent op komt, verandert de voorstel ling plots van een zwarte ko medie in een regelrechte klucht. Na de pauze, wanneer duidelijk wordt dat vaders pogingen om wat verder te komen het gezin alleen maar grote ellende be zorgen, wil het met de span ning niet meer zo lukken. Mis schien komt dat doordat het contrast tussen de gewelddadi ge vader uit het eerste bedrijf en de zorgzame, optimistische vader in het laatste, die later makkelijk te intimideren blijkt, niet zo groot is. Ook deze voorstelling toont dat LEST niet alleen uitstekende acteurs, maar ook goede regis seurs in huis heeft. Uit de voor stelling spreekt een duidelijk regieconcept, dat op verant woorde wijze is uitgewerkt. Te zamen met het enthousiaste spel van de acteurs, heeft dat een prima voorstelling opgele verd. JACQUELINE MAHIEU. Brinkman bij installatie werkgroep toneelbestel DEN HAAG (ANP) De landelij ke werkgroep toneelbestel zal proberen voor 1 april met haar werk klaar te zijn, maar deze da tum ligt wel heel dicht bij. Dit heeft Hans de Boer, oud-minister van CRM gisteren opgemerkt als voorzitter van de werkgroep, na dat minister Brinkman van WVC op departement de groep had geïnstalleerd. De bewindsman bracht daarbij de onafhankelijke deskundigen onder het oog ook te letten op flexabiliteit in het beoordelings- en subsidiesys teem opdat nieuwe initiatieven op toneelgebied beter in beeld kunnen komen. De werkgroep gaat adviseren over de vraag welke gezelschappen de eerstkomende jaren het to neelaanbod moeten verzorgen. Brinkman achtte haast geboden, omdat de overheden in de zo mermaanden zich al weer over de begrotingen voor '85 buigen Daarbij dient de adviesraad voor de gemeentefinanciën nog met een technisch oog naar de finan ciering te kijken als de Tweede Kamer zich de eerste helft van maart ten principale heeft uitge sproken over de wijze van finan ciering voor het toneel: of via het gemeentefonds of via decentrali satie. Haast is ook geboden omdat er ver anderingen zijn aangekondigd in de verhoudingen voor koppel subsidies, waarbij de ene over heid haar bijdrage voor toneel laat afhangen van die van een an dere overheid. Er dreigen al sub- sidiënten weg te lopen waardoor het toneel zelf in gevaar kan ko- Ofschoon de subsidies voor toneel jaarlijks worden toegekend, kan in het bestaande systeem niet worden voorkomen, dat er een zeker automatisme is in de subsi diëring van de vaste gezelschap pen. In het nieuwe systeem zal wellicht een striktere beoorde ling moeten worden opgenomen om de taken te ijken en te herij ken, meende Brinkman. Met theatershow het land door Theatershow van Martine Bijl, bege leid door een combo o.l.v. Henk van der Molen. Gezien op 9 februa ri in de Leidse schouwburg. Al waar nog een extra-voorstelling te zien op 4 april. LEIDEN - "Zijn we al begon nen, of is dit het begin?" zingt Martine Bijl als openingslied van haar theatershow. Het is haar eerste grote show in het theater dus in zoverre zou je van een "begin" kunnen spre ken. Maar uit de hele avond blijkt van de eerste tot de laat ste minuut dat er vele jaren van ervaring-opdoen aan voor af moeten zijn gegaan: "We zijn allang begonnen" lijkt dan ook beter op zijn plaats. Helaas doet het woord 'vakmanschap' teveel aan een bepaald soort bier denken en is het boven dien niet sexe-neutraal, maar anders zou dat het beste begrip zijn om de kwaliteit van de avond te typeren. Martine Bijls theatershow biedt een avond je-uit van een vakkundig ge halte, waarvan een ieder onbe zorgd kan genieten. Zij wordt daarbij muzikaal terzijde ge staan door een uitstekend combo met Lex Jasper, Edwin Corzilius en Hans Beths onder leiding van Henk van der Mo len. Dat laatstgenoemde niet alleen Martine's artistiek bege leider maar tevens levenspart ner is, weet zo langzamerhand (al dan niet uit de roddelbla den) iedereen. In haar show speelt ze met een knipoog een paar maal met dit gegeven. Dat geeft aanleiding tot een klein punt van kritiek op een overi gens zeer aangename avond: natuurlijk een kwestie van per soonlijke smaak, maar Martine Bijl zou die privé-situatie (hoe ironisch en speels ook bedoeld en gespeeld) iets minder na drukkelijk naar voren moeten brengen. Ze heeft toch ook duidelijk kritiek, onder andere in haar Agnes de Boer-creatie, op al die sensatiemedia, die het juist van dit soort verhalen moeten hebben. Naast de be kende Agnes de Boer speelt Martine Bijl nog een paar aar dige typetjes, die in de beste traditie van de Nederlandse kleinkunst niet misstaan. Er zijn ook enkele mooie liedjes te beluisteren en een prachtige smartlapparodie. Martine Bijl gebruikt bij dit alles voor een deel eigen teksten en daar naast van o.a. Henk van der Molen, Jan Boerstoel en Yoüp van 't Hek. Een opvallend na tuurlijk klinkende toon ken merkt haar gesprekjes met het publiek, die vaak heel soepel in de vlot in elkaar overlopen de onderdelen van dit uitge kiende programma passen. Martine Bijls eerste echte thea tershow bleek kortom een aan gename verrassing. WIJNAND ZEILSTRA. Lee Towers vanavond in Leiden LEIDEN - Lee T'owers zingt van- avond in Leiden. Niet, zoals men misschien zou verwachten, in Stadsgehoorzaal of Groenoord- hal, maar in het Sint Antonius- clubhuis aan de Lange Mare. Be heerder A. Huybens heeft het op treden samen met organisator Wolting op poten gezet. Volgens Huybens gaat het om een schnabbel van Towers. "Hij zingt een half uur tot drie kwartier en wordt begeleid door een bandop name. Daarna heeft hij elders een optreden". Als Towers is uit gezongen kan het publiek een dansje maken op de Leidse band de Runaways. Huybens vertelt het optreden te hebben georganiseerd omdat er voor bepaalde publieksgroepen weinig in Leiden te doen is. "Mensen die te oud zijn voor de disco, maar toch graag uitgaan. Lee Towers. (foto gpdi De avond is bedoeld om de gezel ligheid terug te krijgen. We hoe ven geen winst te maken. Als de ze eerste keer slaagt, willen we eenmaal per maand zo'n avond organiseren". Van de vierhonderd beschikbare kaarten voor Towers waren er gisteren nog maar enkele over. ROTTERDAM De Doelen vr 10. 20.15 uur, zo 12, 14.15 uur. gr. zaal, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Walter Weller, Yuzuko Horigome, viool. di 14, kl. zaal, 20.15 uur. Trio a Cordes Francais, m.m.v. Abbie de Quant, fluit. woe 15. kl. zaal, 20.15 uur, Schubertia- de '84: Robert Holl, bas, Konrad Richter, piano. vr 17, gr. zaal, 20.15 uur. Zeeland zingt in Rotterdam, 9 koren uit Schou wen en Duiveland en het Westlands Mannenkoor o.l.v. Piet Struijk. a.v. Arie Keijzer, orgel. De Schouwburg do 16, vr 17, 20.15 uur. try-outs. RO- Theater 'Wanneer wij doden ontwa- Hennk Ibsen. Theater Zuidplein vr 10, zo 12, 20.30 uur, 'Het dagboek van Anne Frank' regie: Jeroen Krabbé. woe 15, 20.30 uur, Haagse Comedie speelt 'Die Biechtvaders'. vr 17, 20.30 uur, Jan Blaaser in zijn nieuwe programma 'Weer wat nieuws', beg. Gerrit de Boer en Eric Lamslag. Hofpleintheater elke avond, 20.15 uur, 'Schijn be driegt' van Norman Beim, met Pleuni Touw en Hugo Metsers. theater 'De Jordaan'. vanaf di 14, beh. zo, ma, 20.15 uur, De nieuwe André van Duin Revue 'Te- le-Theater'. Passage Theater za 1120.15 uur, 'Aan het langste eind met Kitty Courbois en Gerard Thoolen. di 14, 14 uur, woe 15, 14 en 20.15 uur. 'Het dagboek van Anne Frank' re gie: Jeroen Krabbé. AMSTERDAM Bellevue vr 10, za 11kl. zaal. 20.30 uur, Rhonda Liss en Jacqueline von Preuss 'Everybody says don't' m.m.v. Re- né Eckhardt. piano, di 14 t/m za 18, gr. zaal. De Nieuwe Concertgebouw vr 10, gr. zaal, 20.15 uur. zo 12, gr. zaal. 14.15 uur. Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink/Julia Vara- dy. sopraan, m.m.v. Koor van het Concertgebouworkest o.l.v. Arthur Oldham. za 11, gr. zaal, 20.15 uur. Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v, Ken- Ichiro Kobayashi/Kolos Kovats Hans Hoes speelt Hamlet :o 12, gr. zaal, 20.15 uur, VU Koor/ Amsterdams Philharmonisch Or kest o.l.v. Huub Kerstens. Haitink/Theo Olof, viool. Nieuwe De La Mar Theater t/m zo 12, 20.15 uur, zo alleen 14 uur, Het Publiekstheater 'Zomer' van Edward Bond. di 14 t/m zo 26, 20.15 uur, zo alleen 14 uur, Simone Rooskens en Gerard Cox 'Momentopnamen' van Ber nard Slade. Stadsschouwburg za 11, 20.15 uur, zo 12,14 uur, Het Pu bliekstheater 'Adam in Balling schap' van Joost van den Vondel. zo 12,20.15 uur, Fiesta Gitana 27 'Cafe de Chinitas' naar Fedenco Garcia ma 13 t/m woe 15. 20.15 uur, Het Na tionale Ballet 'Giselle', m.m.v. Het o.l.v. DEN HAAG Koninklijke Schouwburg vr 10, vr 17,18 uur. za 1114.30 uur, zo 12. 11.30 uur, 'Emily', van William Luce, theatervoorstelling over het leven van Emily Dickinson door Annemarie Heyligers. ■■■- vr 10. za 11, woe 15, vr 17. 20.15 uur, zo 12,13.30 uur. 'Hamlet', van Shakes peare. gespeeld door de Haagse Co medie. zo 12, do 16. 20.15 uur, 'De biechtva ders', gespeeld door de Haagse Co ma 13, di 14. 20.15 uur, 'Een maand op het land', toneelgroep Theater HOT vr 10, za 11. 20.30 uur. 'Het belang van Ernst' komedie van Oscar Wilde ge soeeld door toneelgroep Baal. woe 15 t/m za 18,20.30 uur. 'Jardi Tan- cat, Stoolgame, De dode maan', modern ballet, Nederlands Dans theater junior. Nederlands Congresgebouw do 16, vr 17, 20.15 uur, Residentie-Or kest m.m.v. Pi-Hsien Chen, piano. Circustheater do 16, 20 uur, 'Manon Lescaut', de Ne derlandse Operastichting m.m.v het Utrechts Symphonieorkest, het Nederlands Operakoor en leden van het Nationaal Ballet. Diligentia vr 10. za 11. 20.15 uur, Martine Bijl met haar eigen nieuwe show. om 14.30 uur. concert door Ruud van der Meer. bariton en Rudolf Jansen, piano. di 14. 20.15 uur, Glinka kwartet, Haydn, Ravel, Sjotakowitch. woe 15,20.15 uur, Sylvia Schluter, alt mezzo, Charles van Tassel, bariton. Gerard Akkerhuis, piano, Marien van Nieukerken, piano Nieuwe Kerk za 11, 20.15 uur, Het Nederlands Ka merkoor, Nieuwe Slagwerkgroep Amsterdam, dir.: Huub Kerstens. Appeltheater vr 10, za 11, 20.15 uur, Toneelgroep De Appel met 'Huisbewaarder' van Pinter. Theater Zeebelt vr 10, 20.15 uur Han Bennink en Misja Mengelberg. LEIDEN Schouwburg vr 10,19.30 uur, 'Romantisch Klassiek Ballet', gedanst door Alexandra Ra dius en Han Ebbelaar. za 11, 20.15 uur, 'Vrijen' van David Mamet, gespeeld door Sjoerd Pley- sier, Huub Stapel, Hedie Meyling, Conny Postel. ma 13, 20.15 uur, 'Torekves', Hon gaars dans- en muziekensemble. do 16, 20.15 uur, 'Huwelykscarrousel' blijspel van Leslie Stevens met o.a. André v.d. Heuvel en Kitty Jansen. LAK-Theater vr 10. za 11, 20.30 uur, FACT: Apja en Esther. zo 12, 15 uur. kindervoorstelling Pie- ter Baalbergen: De kleuren vogel'. woe 15. 20.30 uur. Toneelgroep Baal 'Maria'. do 16. 20.30 uur. Toneelgroep Baal. 'Het belang van Ernst' Stadsgehoorzaal za 12, 11.30 uur, koffieconcert, Daniël Wayenberg, piano; Debussy, Dutil- leux, Brahms. vr 17, 20.15 uur, Rotterdams Philhar monisch Orkest, dir.: Walter Weller, Augustin Dumay. viool; Strauss. Bruch, Brahms. Rijksmuseum van Oudheden di 14, Taffeh-zaal, 20 uur, concert Odeion blazersensemble oJ.v Piet Honingh. LEIDEN - Er wordt in Leiden en omgeving weer druk geëxpo seerd. Zo zullen in de periode van 10 fe bruari tot en met 3 maart veer tien leden van de Voorburgse Kunstenaarsvereniging hun werk tentoonstellen in het kunst centrum 'Lange Voort' in Oegst- geest. De exposanten zijn Ben Aalbers (calligrafieën), Erik du Chatenier (keramiek). Doortje Hannig (gouaches), Rik van Iepe ren (olieverfschilderijen), Heieen Kerdijk (muurkleden), Frans Kokshoorn (bronzen en gipsen beelden), Inez Merhotten (li tho's), Fieke van Meygaard (wandkleden), Hans van Mey gaard (acrylschilderijen). Jaap Paauwe (tekeningen), Maurits Polak (aquarellen). Tineke Spaan(bronzen beelden), Hein Wilzen(aquarellen) en Heieen Wolbert (gipsdrukken). De expo sitie wordt op vrijdagavond 10 februari geopend. Keramiek, textiel en zeefdrukken van Danielle Orelio vullen bin nenkort de ruimten van de Syl- vius-laboratoria aan de Wasse- naarseweg. Daniëlle Orelio laat zich in haar werk dikwijls inspi reren door de natuur, hoewel ook industriële vormen in haar werk aan bod komen. De expositie duurt van 14 februari tot 31 maart. Aquarellen en olieverfschilderijen van Evelien Scheltens-Venema zijn tot en met 29 februari te zien in de Leidse Holiday Inn. In de Leiderdorpse Muzenhof wor den in de periode van 9 tot en met 29 februari aquarellen ten toongesteld van Daniëlle Alt- LEIDEN - De pianist Daniel Wayenberg geeft zondagochtend een koffieconcert voor K&O in de Leidse Stadsgehoorzaal. Hij zal composities vertolken van Debussy, Dutilleux en Brahms. Het recital begint om half twaalf, maar de koffie staat om elf uur al klaar De Griekse pianiste Aleka Simeo- nidou treedt woensdagavond in de Kapelzaal van K&O op Haar recital heeft plaats in het kader van van het Griekenland-pro- jekt, dat van 15 februari tot en met 14 maart duurt. Naast con certen door de Griekse pianisten Aleka Simeonidou en Maria Ka- natsouli, worden in het K&O-ge- bouw lezingen over Griekenland gegeven Aleka Simeonidou speelt vóór de pauze de Sonate in c, opus 111 van Ludwig van Beethoven en de Prelude, chorale et fugue van César Franck. Later op de avond zullen de Preludes en Dansen Serdijn. De expositie, tot stand gekomen in samenwerking met de Kunstkring Leiderdorp, wordt zondagmiddag 12 februari geopend. Pentekeningen van Bert Leefkens, keramiek van Marceline Ge- vaerts en collages van Leny v.d. Veld zijn tot en met 26 februari de bezichtigen in galerie 'De Pomp' in Warmond. Henriëtte van Traa toont haar olieverfschil derijen en aquarellen tot en met 1 maart in 'Het Oude Raadhuis', eveneens in Warmond. Cornelis Jochems exposeert haar schilderijen, tekeningen en ge mengde technieken van 7 fe bruari tot en met 2 maart in Au- berge 'De Kieviet' in Wassenaar. De expositie wordt zondagmid dag 5 februari geopend door Fons van der Stee. In de JVC-galerie in Zoeterwoude exposeren tot 5 maart Daniel de Boer en Lennie Dirksen. Hun tentoonstelling omvat etsen en litho's. Fred Balhuizen exposeert deze maand bij Fenix aan de Leidse Botermarkt. Tot voor kort maak te hij merendeels bewerkte en gekleurde fotokopieën van eigen fotowerk. Ditmaal zijn er hoofd zakelijk recente fotografieën te zien. Veelal binnenshuis met kunstlicht geproduceerde foto grafieën in roodbruine tinten. Schilderijen van Co van Gasteren hangen in de periode van 14 fe bruari tot en met 10 maart aan de muur bij Stelling aan de Lange Mare. De opening van deze expo sitie is zondagavond a.s. van de Griekse componist Hadz jidakis. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest verschijnt eveneens vol gende week vrijdagavond in de Stadsgehoorzaal. Solist op dit meesterserieconcert van K&O is de violist Augustin Dumay. Hij zal het Eerste Vioolconcert op 26 van Bruch vertolken. Het pro gramma vermeldt voorts Die Frau ohne Schatten van Richard Strauss en de Vierde Symfonie van Brahms. Het concert wordt geleid door de dirigent Walter Weller

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 25