'Tenminste één film
per jaar afleveren'
'Rotterdam' groeit en
bewaart toch kwaliteit
jrli tv
Televisie
VRIJDAG 10 FEBRUARI 1984
^Hllk ''"I
'Schatjes!'; regie: Ruud
van Hemert; hoofdrollen:
Peter Faber, Geert de
Jong en Akkemay; thea
ter: Lido 1, Leiden en Euro
12, Alphen; 16 jaar
iiiiiiiiiiiiiiimiiiimmmiiiii
Hoe zou Willy van rtemert het va
derschap hebben doorstaan?
Zou de regisseur van zulke brave
tv-stukken als 'Bartje' net zo ge
kweld zijn als piloot John Gis-
berts in 'Schatjes!'.
Ruud van Hemert, maker van
'Schatjes!' èn zoon van Willy,
moet dat mateloze getart van het
ouderlijk gezag toch èrgens on
der de knie hebben gekregen.
Als er ooit sprake was van een
generatiekloof, dan is het wel in
'Schatjes!'. Het hele gezin Gis-
berts, daar draait het in deze film
om, tuimelt er in.
Bleef het verzet van Bartje nog be
perkt tot het weigeren van brui
ne bonen ('Ik bid nie voor bruu-
ne boon'n', sprak het knaapje
ferm), de agressie van Thijs en
Madeion Gisberts kent geen en
kele grens. Pa's auto gaat er aan,
ma's vriendje wordt afgepikt en
ten slotte wordt zelfs achter bos
sen prikkeldraad een eigen
staatje in de achtertuin gesticht.
Volgens cameraman Theo van der
Sande rekent Ruud van Hemert
met 'Schatjes' in één klap af met
het oeuvre van zijn vader. Een
soort vadermoord op celluloid.
Het is mogelijk, mij lijkt het wat
ver gezocht. Het aardige van de
ze zwarte komedie is echter wel
dat de raampjes van het Holland-
De kinderen krijgen daar lucht
lemen gepaste maatrege
len. Waarna de zaak echt kan es
caleren.
Madeion (Akkermay) neemt broertje Valentijn (Olivier Somer) in bescherming voor het vaderlijke geweld.
se kleinburgerlijke drama eens
lekker tegen elkaar worden
opengezet.
'Schatjes!' is een, Van Hemert zegt
dat zelf ook, op Amerikaanse
leest geschoeide film. Geen gep
sychologiseer, maar veel effec
ten; geen karakters, maar ty
petjes; helle kleuren, veel vaart
Nu kun je een serie als 'Heren
straat 10' ook Amerikaans i
men. Maar het ontkomt niet aan
de truttigheid van Ellen Vogel
die kikkers boetseert. Van He
mert ontsnapt ruimschoots aan
die treurigstemmende kleinscha
ligheid. Wellicht ook éen van de
grootste complimenten die je de
makers van 'Schatjes!' kunt ma
ken.
Opgeblazen
'Schatjes!' is een film buiten alle
proporties en ontleent daar ook
zijn charme aan. Het generatie
conflict wordt opgeblazen, tot de
grens van het ridicule. Daarom
zal iedereen toch nog wel iets in
dat ouder-kind-conflict herken-
John Gisberts werkt bij de Ko
ninklijke Luchtmacht en de qua-
si-kameraadschappelijke hiërar
chie (Van Hemert tekent het
sfeertje karikaturaal raak) tracht
hij ook thuis te handhaven. Maar
in dit welvarende milieu van ver
veling en ongeïnteresseerdheid
pikken de kinderen dat niet lan
ger. De twee kleintjes Jan-Julius
en Valentijn komen nog niet ver
der dan kleine pesterijtjes (fijn
gemalen beschuit in het ouder
lijk bed), maar Thijs en Madeion
gaan de strijd echt aan. Een fami
liaire revolutie. Mamma en pap
pa delven het onderspit en kie
zen de strengste kostschool uit.
Flinke pluim
Met name voor de regie van ac
teurs verdient Van Hemert een
flinke pluim. Zowel uit de routi
niers (vooral Peter Faber als
John) als uit de onervarenen
(vooral Akkemay als Madeion,
een vamp van veertien jaar!)
kreeg hij het beste. Zeker in de
gewelddadige scènes moet hij al
le medespelers tot het uiterste
hebben gedreven. Daarin wor
den voor Nederlandse begrippen
praktisch ongeëvenaarde presta
ties verricht.
Dankzij topcameraman Theo van
der Sande is dat allemaal helder
in beeld gebracht. Een strak
schema van korte scènes (zoals
Van der Sande ook in de pers
map uitlegt). Duidelijk naar
Amerikaanse voorbeeld. Van He
mert verheelt zijn Amerikaanse
voorkeur ook niet met allerlei
speelse verwijzingen naar VS-
produkties. Zoals de helikopters
cène uit 'Apocalypse Now' en de
bijlscène uit 'The Shining*. Zelfs
de Barend Servet-humor komt
nog even om de hoek kijken in
een kort musicalfragment. Ge
durfd maar geslaagd.
Duidelijk is dat 'Schatjes' na (bij
voorbeeld) 'De Lift' eens te meer
een bewijs is dat het goed gaat
met de Nederlandse filmindus
trie. Eindelijk originaliteit na al
die jaren van boekenverfilmin-
gen. Van Hemert moet trouwens
veel gemeen hebben met Dick
Maas, maker van 'De Lift'. Bei
den deden praktisch alles zelf,
tot aan de muziek toe, en beiden
hebben de juiste balans gevon
den tussen humor en horror. Ook
'Schatjes!' zal daarom zijn weg
Ruud van Hemert na 'Schatjes!';
AMSTERDAM - "Zes jaar gele
den koos ik bewust voor speel
films", zegt Ruud van Hemert,
maker van de film 'Schatjes!'.
"Niet met het idee dat ik ook wel
eens een filmpje wilde maken,
maar met het doel om ten minste
één film per jaar af te leveren.
Om dit te bereiken heb ik een
aantal uitgangspunten geformu
leerd: het verhaal moet impact
en een universeel karakter heb
ben, de film moet zichzelf kun
nen terugbetalen, en het acteren
moet niet op zijn Nederlands
zijn. Vervolgens schreef ik zo'n
dertig versies waarvan ik dacht
dat ze op deze punten voldeden.
Ik stuurde ze op aan allerlei men
sen, van kruideniers tot profes
soren, met het verzoek om puur
instinctief de beste aan te wijzen.
Dat werd dus Schatjes".
We zitten in één van de meest lu
xueuze hotels van Amsterdam.
Van Hemerts uiterlijk en manier
van praten contrasteren fel met
deze sjieke omgeving van geruis
loze obers en -gewichtig in het
pak zittende zakenmannen. Maar
dat lijkt het juist extra op zijn ge
mak te stellen.
De van televisie ('Barend Servet'
en 'Puur Natuur') bekende regis
seur gaat verder over de wor
dingsgeschiedenis van zijn
speelfilmdebuut: "Een lijdens
weg. Iedereen die in Nederland
een film kan produceren heeft
het scenario in handen gehad. Ze
vonden het of te flauw of ze be
grepen het niet. Pas in april 1983
kregen Chris Brouwer en Haig
Balian van Movies Film Produc
tion het script onder ogen en die
waren meteen zo enthousiast dat
na een paar maanden de opna
men konden beginnen".
door Eric
van der Velden
Producerend Nederland gaat zich
de haren uit het hoofd trekken
over deze gemiste kans, want
'Schatjes' lijkt een succes in de
dop: luchtig en makkelijk ver
teerbaar. Ruud van Hemert
treedt overduidelijk in de voet
sporen van Amerikaanse filmers
als Spielberg, Landis en Ku
brick.
- Vanwaar die aantrekkingskracht
tot Amerikaanse films?
"Ik ben filmgek, ga zeker acht keér
per week naar de bioscopen. Af
gelopen weekeinde heb ik er
weer vijf gezien, vier Amerikaan
se en één Europese. En dan zie ik
gewoon dat de Amerikaanse
filmers in ambachtelijk opzicht
veel verder zijn. Ze manipuleren
beter. Bij hen zit je meteen mid
den in het verhaal. Europese
filmers gebruiken bijvoorbeeld
zeeën van kostbare tijd om de
psychologische achtergronden
van hun personages te schetsen.
Amerikanen maken doelbewust
gebruik van stereotypen".
- Je hebt je flink laten inspireren
door scènes uit Amerikaanse
speelfilms, om het maar eens
zacht uit te drukken.
"Ik vind niet dat ik me daarvoor in
de verdedigingsrol hoef te laten
drukken. Ik laat in meer dan vol
doende mate zien dat ik wel de
gelijk een eigen fantasie heb".
- Dat is waar. Ander onderwerp:
hoe ben je op het idee voor het
verhaal van 'Schatjes' gekomen?
"Tja, hoe ontstaat zoiets? Ik heb
zelf kinderen. En op de momen
ten dat die kinderen, met het vol
ste recht overigens, irritant zijn,
denk je wel eens: weet je wat we
doen, we pakken de auto en we
komen nooit meer terug. Kinde
ren denken ook dergelijke din
gen: wat een hufter is die vent, ik
pak mqn spullen en verdwijn.
Het zijn bijna dagelijks voorko
mende gedachten, die je voor de
film tot gigantische proporties
opblaast. Maar wel zo dat er geen
surrealisme ontstaat. Binnen de
film moeten de gebeurtenissen
als realistisch overkomen".
- Het bewuste musicalfragment
doorbreekt anders abrupt de
filmrealiteit in 'Schatjes'.
"Ja dat is waar. Gewoon een ont
zettende misser. Mea culpa, mea
maxima culpa...".
- Maak dat je grootje wijs, je vindt
zo'n stijlbreuk gewoon ontzettend
leuk. Beetje Barend Servet.
"Natuurlijk. Met open ogen door
het rode licht. Maar ik zou hem
er onmiddellijk uitgegooid heb
ben, als hij slecht gemaakt zou
zijn. Als je de kapsones hebt -
want voor zo'n stijlbreuk moetje
flink veel kapsones hebben - om
zo'n scène in te lassen, dan moet
het geen rommel zijn, want dan
slaat het werkelijk nergens op,
gaat 't werken als een ziekte...
- Wat het acteren betreft, daar
hecht je groot belang aan.
"Mijn grote bezwaar tegen Neder
landse acteurs is dat ze er geen
reet van bakken. Werkeüjk, om
gek van te worden. Als die men
sen wat zeggen, proefje geen en
kel gevoel. Bovendien gaat er
niets van ze uit. De minimale eis
die ik aan ze stel is dat ze tenmin
ste gewoon praten, net zoals wij
hier nu doen. Richt je een came
ra op acteurs, dan gaan hun
stemmen onmiddellijk de hoogte
ROTTERDAM (GPD) - De be
langstelling voor het internatio
nale Filmfestival van Rotterdam
blijft spektaculair groeien. Na
negen dagen konden zondag
nacht zo'n zestigduizend bezoe
ker worden geteld.
Er werden zo'n 175 films vertoond
in ruim 700 voorstellingen. En
dat waren bijna allemaal films
die door hun bijzondere, meestal
persoonlijke karakter (origineel,
tegendraads, experimenteel,
complex, poëtisch) weinig kans
maken in de gewone bioscoop
gezien te worden.
Toch heeft het Rotterdams festival
altijd wel een paar films die het
waarschijnlijk uitstekend in de
commerciële bioscoop zullen
doen. Dit jaar zijn dat bijvoor
beeld de al veel geprezen Can
she bake a cherry pie? van Henry
Jaglom (VS) met een ijzersterke
rol van Karen Black, en de John
Sayles-films: het gangstermeisje
The Lady in Red met de Dynas-
ty-ster Pamela Sue Martin en de
beide science fiction-films Battle
Beyond the Stars en A Brother
from Another Planet.
Om even bij de VS te blijven. Sub
urbia van Penelope Spheeris
(over een punk-commune van
verwaarloosde kinderen in een
buitenwijk van Los Angeles zal
zeker ook aanslaan bij een groot
publiek, evenals de nieuwe film
van Nicholas Roeg: Eureka met
Gene Hackman en Rutger
Hauer.
Heel geschikt voor de bioscoop
lijkt ook de Braziliaanse fantasti
sche politiekomedie De tovenaar
en de commissaris van Fernando
Comi Campos. Zelfs de inzendin
gen uit de Sowjet-Unie zijn deze
keer voor het merendeel toegan
kelijk en onderhoudend genoeg
voor een groter publiek. Nostal
gia van Tarkovsky, de ,,'grootste"
film van het festival, valt daar na
tuurlijk niet onder omdat hij in al
zijn schoonheid te complex is.
Maar de dolle humor van de twee
Georgische plattelandskomedies
De Zwemmer en Het stadje Ana-
ra van Irakli Kvirikadze kan vol
le zalen aan het lachen krijgen.
Dan zijn er nog de twee Estland-
se films van Olav Neuland: de
boerentragedie Het nest in de
——rem»
FESTIVAL
ROTTERDAM
de
rassing van 1984 was het Brazi
liaanse fenomeen Joaquim Pe
dro de Andrade, van wie min
stens vier films in Rotterdam te
zien waren. Zijn weelderig aan
geklede satires zijn buitenge
woon virtuoos gemaakt, soms
met bizarre, gewaagde beelden
en vlijmscherpe dialogen. Heel
wat conventies, heilige huisjes
en holle idealen worden onderuit
wind uit de begintijd
Sowjetisering en een psycholo
gisch drama in een driehoeksver
houding getiteld Corrida. Beide
films zijn schitterend van foto
grafie, maar munten ook uit door
mooi uitgediepte rollen.
Echte uitschieters had het festival
misschien dit jaar niet, maar de
gemiddelde kwaliteit lag behoor
lijk hoog, ondanks het feit dat er
aanzienlijk meer films vertoond
werden dan ooit tevoren. De ver-
Het festivalpubliek heeft kennelijk
ook genoten van de prikkelende
spanning tussen de warmbloedi
ge, erotische beelden en de koe
le, onbarmhartige ontleding van
het menselijk streven en hande
len, want op de enquêtelijst ston
den drie films van De Andrade
op eervolle plaatsen.
Algerijns trauma
Naast Nostalgia en L'argent (Bre-
BLIJVERS
The day after" - Amerikaanse drama
tiek rond het vallen van de bom, Lido
2, Leiden erf Euro 3, Alphen.
"Staying alive" - John Travolta wordt
er niet beter op, Lido 3, Leiden.
"Never say never again" - De 'enige
echte' James Bond?, Lido 4, Leiden,
Euro 4, Alphen.
"Sudden impact" - Actiefilm met troe
bele filosofie, Luxor, Leiden.
"Caligula 2" Romeinse porno, Tria
non, Leiden.
"Jaws 3" - Voor de derde maal allesver-
slindende haaiekaken, nu in City 2,
Katwijk.
"Wargames" - Groots yermaak door
computeroorlogsspel. Studio, Lei
den.
(OP)NIEUW)
"Never say never again" - Metropole 1
(456756), 12 jr.
Woody Allen's "Zelig" - Metropole 2. al.
"Sophie's choise" - Metropole 3.16 jr.
"De lift" - Metropole 4. 16 jr.
"Ludwig" - Metropole 5. 16 jr.
"Staying alive" - Passage (460977), al.
AMSTERDAM
'Tabel for five" - Alfa 1 (278806), al.
"The survivors" - Alfa 2, al.
"Benvenuta" - Alfa 3,16 jr.
"Trading places" - Alfa 4, al.
"Sudden impact" - Bellevue Cinerama
(234876/266227). 12 jr.
"The day after" - Calypso 1 (266227/
234876), 12 jr.
"Wargames" - Calypso 2, al.
"De vier vuisten slaan op hol" - Calypso
3. al.
'Toppunt der wellust" Centraal
(248933), 18 jr.
"Les uns et les autres" - Cinecenter
(236615). al.
"Gabriela" - Cinecenter, 16 jr.
"The world according to Garp" - Cine
center. 12 jr.
"Raggedy man" - Cinecenter. 16 jr.
"Sudden impact" - Cinema 1 (151243),
12 jr.
"Jaws 3. 3D" - Cinema 2, 12 jr.
"Schatjes" - City 1 (234579), 16 jr.
"Storia di Piera" - City 2, 16 jr.
"De killer keert terug" - City 3. 16 jr.
"Prénom Carmen" - City 4. 16 jr.
"Staying alive" - City 5, al.
"Never say never again" - City 6, 12 jr.
"Schatjes" - City 7, 16 jr.
"Hiroshima mon amour" - Kriterion, 16
jr.
"II giardino del Finzj Contini" - Studio
K, 16 jr.
"Twilight zone" - Leidsepleintheater
(235909), 12 jr.
"Aai me in de ochtend" - Parisien
(248933), 18 jr.
"Drunken master'slaat weer toe" - Rex
(246132), 16 jr.
"El Sur" - The Movies 1 (245790). 16 jr.
"De glimlach van een zomernacht" -
The Movies 2,16 jr.
"Dans la ville blanche" - The Movies 3,
16 jr.
Woody Allen's "Zelig" - De Uitkijk
(237460), al.
"Never say never again" - Tuschinski 1
(262633), 12 jr.
"The essential Hitschcock" - Tuschinski
2.16 jr.
"The man who wasn't there" - Tuschins
ki 3, 16 jr.
"Breathless" - Tuschinski 4, 16 jr.
"De lift" - Tuschinski 5, 16 jr.
"Dan Aykroyd is Doctor Detroit" - Tu
schinski 6, 16 jr.
"Carmen" - Alhambra 1, (233192). 16 jr.
"Sophie's choice" - Alhambra 1, 16 jr.
"Apocalypse now" - Cineac (243639), 16
"Idi Amin: De slachter" - Rembrandt-
"The essential Hitchcock" - Cineac 2,16 pleintheater 1, (223542), 16 jr.
jr. "Lucrezia Borgia" - Rembrandtplein-
"Breathless" - Cineac 3, 16 jr. theater 2, 18 jr.
"Eyes of a stranger" - Horror, City 1,
Katwjjk.
"De boezemvriend" - And ré van Duin
in bekende (on)gein. City 4, Katwijk.
"Monty Pythons the meaning of life" -
City 4 Katwijk.
SEXFILMS
"China love" - Rex, Leiden.
"Caligula 2" - Trianon, Leiden.
"Op z'n Frans - City, Katwijk.
NACHTFILMS
"Justine, een meisje van klasse" - Rex,
Leiden.
"Sexbommen in actie" - Euro 1, Al-
phen.
"Schatjes" - Euro 2, Alphen.
"The day after" - Euro 3, Alphen.
"Hete nachten op Ibiza" - Euro 4, Al
phen.
DEN HAAG
"Sudden Impact" - Asta (463500), 12 jr.
"Twilight zone" - Bijou (461177), 12 jr.
"Schatjes" - Calypso (463502), 16 jr.
"Carmen" - Babylon 1 (471656), 16 jr.
"The day after" - Babylon 2,12 jr.
"Trading places" - Babylon 3, al
"Ghandi" - Euro (667066), al.
"Schatjes" - Odeon 1 (462400), 16 jr.
"Never say never again" - Odeon 2,12 jr.
'Table for five" - Odeon 3, al.
"Wargameé" - Odeon 4, al.
"De porno psychiater" - Le Paris 1
(656402), 18 jr.
"Sex op het platteland" - Le Paris 2,18
Jr-
in, en lijkt het of je met een stel
gekken van doen hebt Waar
schijnlijk komt het omdat ze de
ervaring gewoon niet hebben.
Niemand kan zich hier jaren
achtereen alleen op film rich
ten".
"Voor 'Schatjes' ben ik vreselijk te
keer gegaan. Ik heb ze beledigd,
voor schut gezet door ze na te
doen net zolang tot het goed was.
En ik moet zeggen dat zowel
Geert de Jong als Peter Faber
net als de anderen vreselijk ge
motiveerd heeft gewerkt".
Privé-detective Sam Spade be
vindt zich in een lastig parket.
Zijn partner Miles Archer en
de man wiens gangen hij
moest nagaan, Thursby heb
ben het leven gelaten. De poli
tie denkt dat Spade er bij be
trokken is en dus gaat hij drif
tig op zoek na^r de mannen die
het werkelijk gedaan hebben.
Humphrey Bogart speelt de rol
van Spade in deze derde en
laatste verfilming van Dashiel
Hammetts 'The Maltese Fal
con'. Eén van de beste films
van John Huston met naast
Bogart ook Peter Lorre en Ma
ry Astor. België 2 zendt deze
film dinsdag om 20.15 uur uit.
Een parodie op (onder meer)
Bogarts detective-rollen is vrij
dag ook bij de Belgen (20.20
uur, net 1) te bewonderen. Het
is 'The cheap detective' met
Peter Falk als privat-eye Lou
Peckinpaugh. Ook Peckin-
paugh wordt er door de politie
van verdacht een collega te
hebben vermoord en ook Pec
kinpaugh gaat snel op zoek
naar bewijzen van het tegen
deel. 'Veelschrijver' Neil Si
mon maakte het scenario en re
gisseur Robert Moore laat ook
komieken Sid Caesar en Dom
DeLuise opdraven.
Voor wie daar geen zin in heeft,
vertoont Duitsland 1 'How to
Peter Falk te
cheap detective'
marry a millionaire'. Marilyn*
Monroe, Betty Grable en Lau
ren Bacall spelen drie manne
quins die op jacht gaan naar
een miljonair. Een redelijk ge
slaagde komedie van Jean Ne-
gulesco. Aanvang 20.15 uur.
De Nederlandse tv beperkt zich
tot 'Hombre', morgenavond te
zien via Nederland 2 (23.15
uur). Martin Ritt maakte deze
western in 1967 met in de
hoofdrol Paul Newman. Hij
speelt de rol van John Russel,
een blanke opgevoed door In
dianen en op die manier een
vreemde onder 'eigen'.
son) behoort Liberté a nuit van
Philippe Garrel (35) tot de beste
films van het festival. Deze
Fransman was slechts weinig be
kend in Nederland als de maker
van L'Enfant secret. Zijn nieuwe
film gaat over het trauma van de
Algerijnse oorlog bij de generatie
van zijn vader, die nu zelf de
hoofdrol speelt van de man
wiens vrouw vermoord wordt
door de OAS. De nieuwe relatie
die hij daarna aanknoopt met
een jonge Algerijnse (schitteren
de rol van Christine Boisson) le
vert indringende beelden van
zeldzame schoonheid en teder
heid op. De stijl van Garrel ken
merkt zich door langdurige ob
servaties waardoor gewone din
gen en kleine details in houding
en gedrag van de personages een
bijzondere betekenis krijgen.
Verrassend is ook de Amerikaanse
film Hotel New York van de al
daar wonende Francaise Jackie
Raynall. Het is een licht ironi
sche schets van enkele Ameri
kaanse karakteristieken, met na
me waar het gaat over film en
geld. Jackie speelt zelf de hoofd
rol van een zich voortdurend ver
bazende vreemdeling in Soho.
Het feit dat zij uit Frankrijk komt
en dat iedereen weet te vertellen
dat daar de liefde uitgevonden is,
levert haar niet alleen problemen
maar ook gemak op.
"All about Eve" is een film uit
1950 van Joseph Mankiewicz, af
gelopen week nog te gast op het
filmfestival in Rotterdam. Bette
Davis speelt de hoofdrol in deze
met zes Oscars geëerde produk-
tie. Op sarcastische wijze neemt
Mankiewicz het grote toneel op
de hak. Tot en met zondag is 'AU
about Eve' te zien in het Kijk-
huis. Maandag is daar 'Tre Fra-
telli' van Francesco Rosi te zien
en volgende week donderdag be
gint in het Kijkhuis 'Colpire al
Coure' van Gian Amelio Alle
voorsteUingen beginnen om
20.00 en 22.15 uur.
'Die Freundin' van Margaretha
von Trotta is het verhaal van een
bijzondere relatie tussen twee
vriendinnen. De film wordt ver
toond in het Filmhuis LVC (van
avond en morgenavond om 21.15
uur). Vanaf volgende week
woensdag draaien hier Japanse
films, te beginnen met 'Pigs and
Battleships' van Shohei Imamu-
ra (woensdag 20.00 een 22.15
uur), en vervolgens van dezelfde
regisseur 'De ballade van Narya-
ma' die vorig jaar de Gouden
Palm in Cannes won (donderdag
zelfde tijden).
Vrouwenfilms deze week in het
LAK. 'A jury of peers' van Sally
Heckel verhaalt over twee buur
vrouwen van een vrouw die ver
moedelijk haar man heeft ver
moord. De vraag is of de twee
toevallige bewijzen moeten door
spelen aan de politie. (20.00 uur)
Vervolgens 'Persona', wel eens
beschouwd als 'sleutelfilm' in
het werk van Ingmar Bergman.
Met Liv Ullmann en Bibi An-
dersson. (21.00 uur).
K&O vertoont deze week 'Teil
me a riddle' van de Amerikaan
Lee Grant. Twee bejaarde men
sen overwinnen een crisis in hun
jarenlange relatie met de hulp
van een kleindochter. (20.00 uur).