'Zo normaal mogelijk blijven Theater 't Hoogt vreest sluiting Gesprek over BKR zonder resultaat Den Haag wil NDT en RO niet onder één dak DONDERDAG 9 FEBRUARI 1984 Radio - tv - kunst PAGINA 23 Curtis Mayfield en het meesterplan van de voortplanting 'Hilversum' moet 'Radio' worden NOS wil vijfde radiozender SCHIPHOL (GPD) - Op die ou de langspeelplaten van The Impressions staat Curtis Mayfield tussen zijn maten Fred Cash en Samuel Goo- den als een opgedirkt man netje. Confectiepakken, later maatkostuums als unifor men. Maar we hebben het dan ook over de late jaren vijftig, begin jaren zestig, toen elke uiting van indivi dualiteit nog in een keurslijf diende te worden geperst. Dat is nu wat anders. Mayfield is wat corpulenter dan toen en straalt als 41-jarige soul- veteraan vooral gemoedelijk heid, bezadigdheid en voorko mendheid uit. Wijzend op zijn vrijetijdsjack in safarimodel: „Dat zit me lekker. Maar als het nodig is haal ik dat keurige pak uit de kast dat je twee keer per jaar aantrekt voor bijzondere ge- legenheden. De vorm moet je niet verwarren met het woord formeel. Het gaat altijd om de in houd." door John Oomkes Vorig jaar was Curtis Mayfield er plotseling weer. als manna uit de hemel, want zo gek veel soular- tiesten gaan er niet in de Oude Wereld op tournee. Zijn concert in Paradiso werd een doorslaand succes, een weerzien met een ou de rot in het vak. Een man die zowel als drijvende kracht achter The Impressions (sinds 1958), als solo-artiest (sinds 1970) èn als filmcomponist (sinds 1972: Su- perfly) een bijvende indruk heeft gemaakt. Niet alleen als die van een met smachtende kopstem zingende crooner, maar ook als een tekstdichter die de evolutie van Amerika's zwarte minder heid kon weergeven in fraaie strofen. Hij is momenteel in ons land voor een aantal concerten: vanavond in The Box in Arnhem, morgen avond in Paradiso, Amsterdam, zaterdagavond in de Ooster poort, Groningen en ten slotte in het Noorderlicht in Tilburg. Het KRO-radioprogramma 'Roek- tempel' maakt opnamen. Zijn band bestaat uit Vince Bryant (toetsen), Tracy Mayfield (bas), Pete Peterkin (gitaar), Toby Leon Williams (drums) en Glen Davis (percussie). „Er zijn verschillende redenen waarom ik nu weer tour", zegt Curtis wat ongemakkelijk. "Ik s ben volop bezig om mijn oude Curtom-label nieuw leven in te blazen; al gaat het nu CRSC-Re- cords heten. Ik ben bezig met een nieuw album. En ik heb mijn eigen zaakjes in Atlanta in de staat Georgia nu goed op orde. Mijn eigen studio's heb ik daar gevestigd, zodat ik zelfstandig kan werken. Het ziet er naar uit dat ik in deze business kan over leven als individu. In elk geval de huidige status quo waarbij ik niet aan de grillen van een ander hoef te gehoorzamen, kan hand- UTRECHT (ANP) - Het cultureel centrum 't Hoogt in Utrecht is bang dat het theater te moeten sluiten vanwege een voorgeno men bezuiniging van 150.000 gul den op de gemeentesubsidie. Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht wil dit bedrag bezuinigen op een totale subsidie van 869.000 gulden. De gemeenteraad moet zich nog over dit voorstel uitspreken. Cultureel centrum 't Hoogt bestaat naast het theater uit twee film- huizen en een café. Voor de ex ploitatie van de filmhuizen en het café is jaarlijks zo'n zeven ton nodig, zodat door de bezuiniging de theateractiviteiten in het ge drang komen, aldus woordvoer der G. Brugmans. Bij het cen trum werken twaalf mensen in vaste dienst. Volgens Brugmans neemt de belangstelling voor het theater juist de laatste tijd fors toe. 't Hoogt vormt landelijk gezien een belangrijke schakel in een circuit van spraakmakende klei ne podia, waar zich in steeds be langrijker mate bijzondere ont wikkelingen op theatergebied voordoen", aldus een verklaring van het centrum. haven. Ik heb van toeren gehou den sinds ik er op twaalfjarige leeftijd mee ben begonnen en dat is nog zo. Natuurlijk heb ik het geld hard nodig, maar ik voel dat ik nog enige waarde als kunste naar bezit. Dat zijn zo mijn rede nen. Ik zie geen reden om er mee op te houden, zolang ik wat te zeggen heb." Basketbal "Je hebt een zeker zakelijk rende ment nodig om je eigen artistie ke inspiraties te kunnen waar maken in Amerika", zegt May field. Maarhij voelt zich niet be perkt door die stress. Beperkt door die stress voelt May field zich niet. „Ik probeer me zo niet te laten intimideren. Ik zie mijn carrière ook niet als mijn gehele leven. Je hebt je gezin, je kinderen, het meesterplan van de voortplanting. Ik speel af en toe graag basketbal. Ik hou er zelfs van om naar andere arties ten te gaan kijken en nu en dan een museum in te lopen om te kijken wat kunstenaars er in een andere discipline van bakken. Je probeert zo normaal te blijven als maar mogelijk is." „Mijn leven wordt dus nóóit opge slokt door het brandende verlan gen om beroemder, succesrijker en groter te zijn dan wie dan ook. Ik heb talenten. Ik heb mezelf op jonge leeftijd weten te vinden. Onder deze commerciële om standigheden ben ik niettemin in staat geweest om een fatsoenlijk en behoorlijk leven te leiden. Je moet alles in verhoudingen leren zien. Je mag jezelf niet méér ma ken dan je bent. Er is altijd die pressie om te overleven, maar le ven 'is méér." „Soms jaag ook ikmézelf over de kop", lacht Curtis als we even te rugblikken naar zijn formidabele produktie tijdens de jaren zeven tig. „Maar dan roep ik: wacht even. Koel jij eens effe af. Voor uit, en nu ga je aan het werk in je eigen tempo. Luister maar weer eens naar die andere tambour- maitre". De set die Curtis Mayfield momen teel (en ook vorig jaar) brengt, bevat geen repertoire dat recent te noemen is. Wel veel oude klas siekers uit de jaren van The Im pressions, delen uit de sound track Superfly en zelfs covers van anderen als Lionel Ritchie (All Night Long) en The Carpen ters (We've only just begun). „De laatste vijf, zes jaar waren moei lijk voor oude artiesten. Die dis- cogolf kwam even snel op als dat ze weer verdween. Het had met een clubsfeer te maken, met een dansrage, waar de mensen van mijn leeftijd en karakter buiten stonden. Tegen de tijd dat we de disco hadden kunnen verwerken was die al weer weg. Disco was een ontspanningsmogelijkheid voor jonge artiesten; ze konden daardoor aan de norm ontsnap pen. Maar voor mensen zoals ik, tekstdichters dus, zat er weinig aan vast. Geen verhaaltjes, geen boodschappen, nauwelijks inspi ratie." Luther King „Mijn fans van toen en nu roepen: Curtis, stop! Kijk nou eens naar jezelf. Wees gewoon jezelf en ga door waarmee je begonnen bent. Ze hebben gelijk. Als ik zo'n rage rond het rappen (het ritmisch spreekzeggen van dichtregels op een discobeat) observeer, denk ik dat er weinig inhoudelijks in te vinden is. Het is leuk, het zijn net kleine kinderen die elkaar proberen te overtroeven door nog knapper en vlugger met rare woordjes om te springen. Het heeft iets van het werk van car toonisten oók, je moet er om la chen, maar het heeft niets diep gravends." Hij wéét dat de wereld oppervlak kiger, kouder is geworden. „Al thans zo voelt het aan", zegt Cur tis. „Mijn werk gaf weer wat de mensen voelden. Zelfs zonder dat ik het destijds zelf besefte. Dat meen ik oprecht. Ik obser veerde de mensen om me heen en ging na of ik er ook zo over dacht. De jaren zestig, de tijd van de rassenintegratie, Martin Lu ther King. Ik heb alleen getracht in een tekstuele vorm te vertalen wat ik voelde en zag. Het hielp me om mijn eigen indentiteit te vinden. De tijden zijn veranderd en er zijn niet veel groepen meer als The Impressions die wat meer brengen dan amusement alleen. Maar voor mijn gevoel is het ook nu nog mogelijk om een vruchtbaar en waardevol leven te leiden". Reagan en de recessie van de jaren tachtig jagen geen schrik aan. „Nee, elke minderheid, elke ar me groepering is in staat geweest om solidariteit op te brengen, en dat is de goede kant van deze slechte jaren. Solidariteit kan menselijkheid terugbrengen." We praten nog wat na over het Amerika van vandaag, dat op nieuw presidentsverkiezingen tegemoet gaat. Mayfield steunt de zwarte Democraat Jesse Jack son. „Een dappere man, recht doorzee, die zijn beperkingen kent. Hij is controversieel, ja. Maar een leven zonder con troverses is als een leven zonder muziek". HILVERSUM (ANP) - Het hui dige aantal radiozenders in Ne derland moet met ingang van 1985 tot vijf worden uitgebreid. Dan zal een radiozender ook niet meer "Hilversum", maar simpelweg "Radio" heten. De vijfde zender moet een service- zender voor doelgroepen wor den, met name voor culturele minderheden. Het huidige Hil versum 1 wordt een regionaal- landelijke actualiteitenzender en Hilversum 2 een gevarieer de, van Hilversum 3 en 4 zal al leen de naam veranderen. Dit stelt de raad van beheer (da gelijks bestuur) van de NOS voor in de nota "een toekomst voor radio", die morgen door het voltallige NOS-bestuur wordt besproken. De nota is een uitwerking van een aantal eerder genomen bestuursbe sluiten. Niettemin is het voor het eerst sinds negen jaar dat de radio in een dergelijke om vang weer in het bestuur ter sprake komt, aldus NOS-voor- zitter Jurgens gisteren. De om roepen zijn het in grote fijnen eens over de toekomst van de radio, zo is uit de vele bespre kingen al gebleken. De veranderingen in de opzet van de Nederlandse radio zyn ingegeven door de behoefte aan meer overzichtelijkheid en een evenrediger verdeling van de aandacht over de verschil lende zenders, aldus de raad van beheer. Ook wil de raad te gemoet komen aan de sinds de laatste jaren steeds luidere roep van groepen in de Neder landse samenleving - vooral de etnisch-culturele minderhe den - om op de radio meer aan bod te komen. Voor deze groe pen wil de raad van beheer de nieuwe zender 'Radio 5' in het leven roepen. Bovendien zijn landelijke en regionale omroe pen zo naar elkaar toegegroeid, dat onderlinge afstemming van de programma's haalbaar fijkt, aldus de raad. Daartoe zal 'Radio 1' gaan dienen. Deze zender zal een gezamenlijk re gionaal-landelijk nieuws- en actualiteitenprogramma gaan brengen, aldus de nota. 'Radio 1' zal volgens het NOS- plan dagelijks drie tot vijf uur regionaal programma brengen. En daarnaast het landefijk pro gramma. 'Radio 5' zal een belangrijk deel overnemen van de program ma's die nu nog op Hilversum 2 worden uitgezonden. Liefhebbers van pop- en jonge renprogramma's zullen weinig merken van de veranderingen by de radio. Hilversum 3 gaat 'Radio 3' heten, maar de zender zal grotendeels dezelfde pro gramma's bfijven uitzenden. Wel wil de raad van beheer dat de programma's van de ver schillende omroepen meer op elkaar worden afgestemd. Dat zelfde geldt wat de raad betreft voor 'Radio 4', de klassiek-cul- turele zender die Hilversum 4 moet gaan vervangen. Om de kosten te drukken zal deze zen der moeten zoeken naar geza menlijke produkties met bij voorbeeld BRT 3, de Belgische klassieke zender. 'Bob Scholte wisseltrofee' UTRECHT (ANP) - Een gouden zegelring van de onlangs overleden zanger Bob Scholte gaat dienen als wisseltrofee. De ring zal om de twee tot drie jaar worden doorgegeven aan een talentvolle en populaire zan ger of zangeres van het Nederlandse lied. Zanger Benny Neyman is de eerste die in het bezit komt van de ring, zo heeft een comité van oude vrienden van Bob Scholte bepaald. De uitreiking geschiedt in AVRO's radioprogramma 'Muzikaal onthaal' Curtis Mayfield, op tournee door ons land: "Je hebt een zeker zakelijk rendement nodig om artistiek te kunnen op dinsdag 21 februari. (Hilversum 1,12.03 uur). Itntn ANP». dan anders het geval zou zijn ge weest. Hij meende dat dit ver schil in interpretatie de moge lijkheid biedt om ermee naar de rechter te stappen teneinde een onafhankelijk oordeel erover te krijgen. De BBK gaat deze moge lijkheid serieus onderzoeken. Het gesprek met de bewindslieden hadden de leden van de BBK vo rige week afgedwongen met een bezetting van het rijksmuseum Vincent van Gogh in Amster dam. Problemen bij verdeling radiozendtijd HILVERSUM (GPD) - Een eerlij ke verdeling van de radiozend tijd staat op de tocht, zo liet Ton Nieuwenhuijsen, lid van het NOS-dagefijks bestuur voor ra dioprogrammazaken, gisteren weten. De NOS weet nog steeds niet hoeveel zendtijd te verdelen valt en duidelijk is slechts dat het VPRO-aandeel in oktober uitgebreid moet worden vanwe ge het behalen van de B-status. Bij het uitblijven van uitbreiding van radiozendtijd komen de om roepen in de knel, zeker als de EO ook B-omroep mocht worden en Veronica (later) A-omroep. „De problemen zijn vrijwel onop losbaar zonder zendtijduitbrei ding. We zullen de omroepen ge broken stukken zendtijd her en der in de week moeten geven, an ders komen we er niet mee uit zonder aan alle bestaande regels te voldoen", aldus Nieuwenhui- Zendtijduitbreiding had al in april moeten worden aangevraagd om die in oktober 1984 te krijgen, maar het argument van „bijzon dere omstandigheden" zal nu bij de minister worden aangevoerd om alsnog de groei van de VPRO te kunnen opvangen. Van de kant van het ministerie is wat dit betreft voorlopig nog geen posi tief geluid vernomen; daar wordt slechts aangedrongen op bezui niging. DEN HAAG (ANP) - De gemeente Den Haag wil geen geld steken in de gezamenlijke huisvesting van het Residentie Orkest en het Ne derlands Dans Theater in de Haagse binnenstad. B en W zul len cultuur-minister Brinkman, die bereid was 7,75 miljoen gul den voor dit gebouw te geven, vragen dit geld te mogen beste den aan een nieuwe zaal van het NDT in Scheveningen. Dit is gis teren bekendgemaakt. Het is volgens B en W onmogelijk voor half februari een verant woorde beslissing te nemen over de combinatiezaal. Voor dit be sluit zouden twee eerdere raads besluiten opzij geschoven moe ten worden: de bouw van het NDT in Scheveningen en van het RO aan het Spui. Het gemeentebestuur had graag meer tijd gehad om te bestude ren wat de gevolgen van een combinatiegebouw aan het Spui zouden zijn voor de exploitatie van het Circustheater en de Prins Willem Alexanderzaal in het Congresgebouw. Vooral met het consortium Scheveningen, verantwoordelijk voor de heront wikkeling van de badplaats, zou den enkele harde noten moeten worden gekraakt, wanneer het Danstheater zich niet in Scheve ningen zou vestigen. Voor de zaal van het NDT in Sche veningen, waarvoor de plannen al bestekklaar zijn, is 14 miljoen gulden beschikbaar, net zoveel als nodig is. Als minister Brink man bereid is 7,75 miljoen te ge ven, kunnen B en W dit bedrag reserveren voor wat er uit een na dere studie naar de zalenproble- matiek in Den Haag komt. Het is denkbaar dat dit geld dan terecht komt in het huisvestingsfonds van et NDT, aldus loco-burge meester Vink. Het orkest pro beert al enige tijd door middel van benefietconcerten en andere acties geld bijeen te brengen voor een zaal aan het Spui. Een minderheid in het college van B en W, bestaande uit de wethou ders van cültuur en ruimtelijke ordening, wil wel aan het Spui bouwen. Zy vinden alleen dat Brinkman veel meer geld be schikbaar moeten stellen. Met 15 miljoen gulden zouden deze twee wethouders uit de voeten kunnen in het centrum van de stad. Verdubbeling bezoek Publiekstheater AMSTERDAM (ANP) - Het bezoek aan de voorstellingen van het Pu bliekstheater in de Amsterdamse stadsschouwburg is in de eerste pe riode van het seizoen 1983/1984 (van september tot en met december) verdubbeld in vergelijking met het bezoek in de periode 1982-1983. Tot eind december bezochten gemiddeld 627 bezoekers de voorstellingen van het Publiekstheater tegenover 323 bezoekers per voorstelling in het vorige s Een woordvoerder van het gezelschap kon niet vertellen hoe het landefijk beeld is op het punt van de bezoekersaantallen omdat het altijd wat langer duurt voordat de cijfers uit het land binnenkomen. De algemene indruk was volgens hem wel dat ook het bezoek in het land dit s aanmerkelijk groter is dan dat van het vorige s Ondanks het niets opleverende gesprek kon er nog xoorden gelachen door v.l.n.r. staatssecretaris De Graaf, BBK-voorzitter Rijzing a en minister Brinkman (foto anp). DEN HAAG (ANP) - Het gesprek van leden van de beroepsvereni ging van beeldende kunstenaars (BBK) met staatssecretaris De Graaf van sociale zaken en mi nister Brinkman van cultuur heeft gisteren niets opgeleverd. Het laatste woord over de toepas sing van de aangescherpte beel- dende-kunstenaarsregeling (BKR) is evenwel nog niet ge sproken en de laatste actie nog niet gevoerd. Aldus BBK-voor- zitter Henk Rijzinga na afloop van het gesprek. Volgens hem er kent staatssecretaris De Graaf wel de problemen. Door veran derde toepassing van de BKR zal het overgrote deel van de beel dende kunstenaars er buiten ko men te vallen. Zij zijn dan aange wezen op andere sociale voorzie ningen zoals de bijstand. Enkele kleine aanpassingen van de over- gangsregeli^ zijn wellicht mo gelijk. De bewindsman blijft ech ter bij zijn eigen interpretatie van de motie die de tweede kamer vorige week aannam. Daarmee legt De Graaf de motie niet naast zich neer, aldus Rijzin ga, maar wordt ze wel nadeliger voor de kunstenaars toegepast

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 23