'Ui: ben een gelukkig mens' Heibel over video-filmpje WOENSDAG 8 FEBRUARI 1984 Jeanet van Sijll, hoofdrolspeelster in de IKON-serie 'Herrie' LEIDEN - Ze gaat op de bank zitten, geflankeerd door twee grote beren, zestienjarige poes op schoot, zegt: "Jeanet de dierenvriend". Leunt te gen een muur, waarop meer dan levensgroot het hoofd van Michael Jack son: "Jeanet als puber". Neemt plaats achter de piano en trekt een ernstig gezicht: "Jeanet met gymnasium-opleiding". Zet een roze baret op en knielt bij haar elektro nisch orgel: "Jeanet als popster". En tegen de fo tograaf, die enigszins overdonderd is door zo veel medewerking: "Je zegt maar hoe je het heb ben wilt". door Ariejan Korteweg De eerste indruk by het betreden van haar huis op de grens van Leiden en Oegstgeest is: een cha otisch type. Ze woont er samen met anderen. In de verwilderde voortuin liggen glasscherven. In de woonkamer is elk hoekje weer anders. Michael Jackson ("al tien jaar een deel van m'n le ven") straaltje van wel vijftig fo- to's toe. Maar ook een India-pos ter op de deur en de geur van wierook bij het binnen treden. Zilvervliesrijst op het vuur. Vijf poezen en een potkachel in de hoek. En veel affiches waarop optredens van de Miami Beach Girls worden aangekondigd, haar eigen band en lust en leven. Tot voor kort las ze nooit een krant. Ze is zoals ze zegt milieubewust opgevoed en dat betekent dat oud krantepapier verantwoord moet worden verwerkt. Die moeite werd haar te veel, van daar. Wat dat betreft heeft haar televisie-optreden een verande ring gebracht. Ze heeft al veel journalisten op bezoek gehad en krijgt dan vaak de krant waarin het interview met haar staat afge drukt. Voor haar een prettige kant van het beroemd zijn. "Heerlijk is dat. Je kunt zeggen wat je wilt en er wordt altijd aan dachtig geluisterd. Ik ben nogal een flapuit en zie het ook als trai ning". Jeanet van Sijll is dan ook een voorbeeldige gesprekspartner. Ze praat veel en zo snel, dat het haast niet bij te houden is. Springt van de hak op de tak, maar blijkt achteraf toch een sa menhangend verhaal te hebben verteld. "Ik ben niet verward, maar wel veelzijdig. Ik doe alles, ga veel met mensen om, maar wil ook vaak alleen zijn. Ik ben altijd levendig, dat ligt in de blauw druk van m'n karakter". 'DOE IETS!' staat er op haar ka merdeur. Een volstrekt overbo dige aanmaning, zo lijkt. Jeanet van Syll (20) speelt toetsen en zingt in de meidengroep de Mia mi Beach Girls, volgt lessen in schilderen en tekenen aan de Vrye Akademie in Den Haag en speelt de hoofdrol in de jeugdse rie 'Herrie' van de IKON. "Ik ben sowieso een gelukkig mens. Dat kun je er rustig inzetten", zegt ze. En dan na enig nadenken: "Maar als al die leuke dingen zouden wegvallen, weet ik het nog niet" Christendom De aanleiding voor de IKON om Jeaiiet te kiezen is min of meer typerend voor haar. Ze deed mee aan 'Tijdsverschijnselen' van Ad 's Gravezande. Onderwerp was de jeugd van tegenwoordig. Er werd volgens Jeanet gediscus sieerd tussen 'punkachtige' en 'ballerige' figuren en het ging vooral over geld. Een degelijk ty pe met bril en zuidelijk accent stond op en begon over christe lijke waarden. Jeanet: "Niemand nam hem serieus. Ik heb toen party'voor hem getrokken. Dat is de mensen blijkbaar bijgeble ven. De waarden van het chris tendom staan toch hoger dan die van het materialisme/ om het plechtig te zeggen. Dat van het christendom heeft de VPRO er uit geknipt. Ik heb toen ook ge zegd dat ik filosofie studeerde. Dat vonden ze raar. Logisch. Mensen kleden zich meestal om bij een bepaalde groep te horen. Ik bleek niet zo gemakkelyk in te delen". Dankzij dat optreden in Tijdver schijnselen en eerdere medewer king aan 'Dubbelleven', 'Het paard van Troje', 'Aan onze ou ders', 'Ot en hoe zit het nou met Sien' en de film 'Als de wind je komt halen' werd ze door de IKON gekozen voor de hoofdrol in 'Herrie'. Haar eerste toneeler varing deed ze op bij het Rijn lands Lyceum in Oegstgeest, waar ze vijf jaar les kreeg van Ariane Amsberg. Vanaf haar ze vende volgde ze pianolessen. In 'Herrie' speelt ze Syl, een meisje van keurige komaf dat op het gymnasium zit, maar liever haar eigen muziek maakt. Ze is kind aan huis in discotheek 'Herrie', waar ze ook geregeld optreedt. Met haar ouders ligt ze steeds overhoop. Die begrijpen haar niet. Met vriend Adje heeft ze een knipperlicht-verhouding. Verongelijkt De overeenkomsten zijn opval lend. In hoeverre lijken Jeanet en Syl op elkaar? "Dat vragen ze nou allemaal. Er zijn overeen komsten, maar Jeanet is echt geen Syl. Let maar eens op: Syl heeft de hele tijd ruzie, of denkt aan ruzie. Ze kijkt ook altyd ver ongelijkt. Zo ben ik absoluut niet. Syl is veel maar zwart-wit dan ik ben. Syl is volgens mij een ram. Ik ben zelf een steenbok, dus dat drammerige hebben we wel gemeenschappelijk" Volgens Jeanet oordelen jongeren en ouderen verschillend over Herrie. Ouderen noemen het beeld dat de serie geeft vaak nog al cliché. Jongeren vinden het juist prachtig. "Syl zegt: Ik ben ik en als ik wil zingen, dan doe ik dat. Dat spreekt jongeren aan", zegt Jeanet. Zelf is ze niet onverdeeld enthou siast. "Ik weet niet meer of het goed of slecht is. Als ik het op televisie zie, denk ik alleen: O ja, toen ging er een lamp kapot. Of: dat is take 12, dat kun je wel zien. Ik mis het begrip tussen Syl en haar ouders. Ik heb het idee dat veel van wat Syl zegt, uit het niets komt. Je hele rol ligt al van tevoren vast, dat kan ook moei lijk anders. En 'Herrie' is natuur lijk een echte televisie-disco. Heel netjes, met gezellige zitjes. Van mij zou er meer echte herrie in mogen". Tafelkleed Maar wat haar het meest dwars zit is de muziek. Ze zingt zelf een deel van de liedjes en is bepaald niet tevreden met hoe die erop staan. "Ze zijn geschreven door Fay Lovsky. Geen kwaad woord over haar, maar het is een ander soort muziek, dan wat ik gewend ben te maken. Veel zachter alle maal. Die Nederlandse teksten, dat is ook wennen. Dan kun je geen 'yeah' zeggen. Dat klinkt niet. Het geluid is ook op een ty pische tv-manier gemonteerd. Maar ik dacht ook: waarom zou ik altijd m'n zin door moeten drijven. Het was leerzaam voor me erachter te komen dat het niet om mij alleen ging, maar om het geheel. Maar ik weet zeker dat ik bij de Miami Beach Girls beter zing". Om haar gelijk te bewijzen laat ze een opname van haar nu ander half jaar bestaande groep horen. En inderdaad, bij de hardere, energieke muziek, die enigszins aan de B 52's doet denken, komt haar stem veel beter tot z'n recht "De Miami Beach Girls spelen in jongerencentra, terwijl Neder land me kent als Syl. Dat ligt mij lenver uit elkaar. Daar maak ik me wel eens zorgen om. Toch had ik Herrie voor geen goud willen missen. Ik heb het gedaan voor de ervaring. Ik heb het nu allemaal vanaf het begin kunnen volgen. Dat nemen ze je niet meer af'. "Ik ben een stuk milder geworden. Drie jaar ben ik met het feminis me beziggeweest. Liep overal vooraan. Dat was ook een kwes tie van de puberteit overlèven. Nu ga ik de nuances beter zien. Alles is een beetje waar. Ik ga me niet als een tafelkleed over ieder een uitspreiden om m'n gelijk te halen" Of er een vervolg komt of haar tele visie-optreden weet ze nog niet. "Acteren, zingen, schilderen, schrijven, ik vind alles leuk. Mensen zeggen dat ik moet kie zen, maar dat ben ik niet van plan. Momenteel zijn de Miami Beach Girls het belangrijkst. Jeanet van Sijll: "Syl kijkt de hele tijd verongelijkt. Jeanet is absoluut niet zo" (foto Holvast) Maar ik wil al m'n talenten blij ven gebruiken". (Vanavond om 19.00 uur op Neder land 1). Aan vooravond tournee Golden Earring door VS Bassist Rinus Gerritsen: "Wat ik hier zo erg vind, is die ongelooflijke hypocresie". (fotoGPDi Nooy's Volkstheater brengt musical rond 'Hadjememaar' AMSTERDAM (GPD) - „Ik denk echt dat we nu op weg zijn naar een ander toneelbeleid waarin ook het volkstoneel meespeelt". Dat zegt Dick Nooy die zich met de vijfentwintig leden vgn Nooy's Volkstheater de enige vertegenwoordiger voelt van dat soort theater. Na vier jaar heeft het ministerie van WVC de groep eindelijk een subsidie gegeven die kans op overleven biedt. „Nu zyn we in staat om een nieuwe volks musical uit te brengen. In augustus beginnen de repetities voor 'Hadje memaar' en op 5 oktober volgt de première in de Haarlemse Schouw burg". Minister Brinkman van WVC heeft onlangs in een interview voor Else- viers Magazine gezegd: „De minister moet niet alleen op de eerste rij zitten by het Holland Festival, maar ook bij Beppie Nooy". Die zin wordt door de zonen van Beppie Nooy gezien als een bevestiging van het toekomstige toneelbeleid, dat door de commissie-De Boer nog wordt onderzocht. Begin januari is een delegatie van de adviserende Raad voor de Kunst eindelijk naar een voorstelling van Nooy's Volks theater komen kijken. De delegatie was kennelijk aangenaam verrast door de produktie 'De Jordaan' en er volgde een gesprek over de ideeën en mogelijke toekomstplannen van de gebroeders Nooy. Deze week kwam het bericht dat het ministerie bereid was om het tekort van de groep te financieren. De tweede volksmusical van de gebroeders Nooy staat inmiddels op sta pel. 'Hadjememaar' wordt geschreven door Jaap van de Merwe in sa menwerking met Dick Nooy. „Het is een stapje meer in de richting van een moderne aanpak van volkstoneel", zegt Dick. „We staan weer met twee benen in de maatschappij. Misschien zijn we wel wat maatschap pij-kritischer geworden. In elk geval laten we meer dan voorheen ook de schaduwzijde van het leven van vroeger zien". Van de Merwe en Dick Nooy zijn inmiddels in de historie van de kleurrij ke Amsterdamse figuur Hadjememaar gedoken, die in 1921 door de aanhangers van de Rapaille-partij in de gemeenteraad werd gekozen. „Hij is nooit het stadhuis binnen gekomen, want ze hebben hem gear resteerd en veroordeeld wegens dronkenschap en hij heeft zich 'vrijwil lig' teruggetrokken", legt Jaap van de Merwe uit. HILVERSUM (GPD - „Laten ze bij de televisie toch gauw alle maal een dikke krijgen" moppert Rinus Gerritsen, doorgaans het toonbeeld van rust en bedacht zaamheid bij Golden Earring, als hy de gekuisde versie van de veelbesproken video-clip 'When the lady smiles' op het scherm aan zich heeft voorbij zien trek ken. De door regisseur Dick Maas suggestief in scène gezette aanranding van een non en een secretaresse blijken uit de voor promotie bedoelde rolprent ver dwenen te zijn. Daar staat vol gens Gerritsen en zijn Earring- compagnons tegenover, dat de omroepen er een reuze verkrach ting aan hebben toegevoegd, na melijk die van hun 100.000 gul den dure filmpje. „We begrijpen het allemaal niet zo, die bezwaren en protesten", zegt bassist Gerritsen, Earring-man vanaf het eerste uur. Bij zijn pla tenmaatschappij CNR waar de telefoon onophoudelijk rinkelt, heeft hij zojuist gehoord dat na AVRO, Veronica en NCRV, in middels ook leden van Vrouwen tegen Verkrachting zich krachtig geweerd hebben tegen het aan vankelijk compleet op de buis gebrachte 'When the lady smi les'. „Kijk, die hele vieze-man- story, zoals wij dat uitgebeeld hebben, is een vette knipoog. Na tuurlijk, het onderwerp is heel heavy, maar het is zo duidelijk dat de draak wordt gestoken met allerlei dingen. En wat het num mer zelf betreft; het is in feite een heel traditionele love song. Als mijn of jouw vrouw, vriendin, ge liefde glimlacht, dan ga je hele maal voor de bijl. Vreselijk aar dig voor de vrouw, helemaal niet vijandig. Waarom dan toch dat filmpje met die psychopaat en de verkrachtingsscènes? „We heb ben de zaak compleet omge draaid en met Dick Maas een heel goeie film gemaakt, waar wij zelf echt om kunnen lachen". De voor televisiestations in Europa en Amerika bestemde video-clip laat zanger Barry Hay zien in de rol van een gestoorde man, die eerst in de metro, later by de psy chiater (drummer Cesar Zuiderwyk) en in de lift een vrouw aanrandt. Hay wordt door zijn als rechters uitgedoste colle ga-muzikanten schuldig bevon den en ziet zich op de operatieta fel, omringd door honderden Rotterdamse studenten, gecon fronteerd met de arts Georg Kooymans, die een kennelijk tot seksuele frustraties leidend stuk je vlees uit de hersenpan verwij dert en het vervolgens een likke baardend hondje toewerpt. Dat die operatie met een vervaarlijk gierende Black and Decker wordt uitgevoerd, kon in de ogen van sommige Hilversumse om roepen eveneens geen genade vinden. „Als het hier in Nederland al pro blemen geeft, dan krijgen we in de States zeker stront aan de knikker", voorspelt Rinus Ger ritsen, „met ons vorige door Dick Maas gemaakte filmpje 'Twilight Zone' waren er al moeilijkheden. In Texas moest de revolver uit die video-clip en in Arizona, of weet ik welke staat, kwam er een zwart balkje voor de borsten van een meisje dat uit de douche liep. Dat vonden we trouwens niet zo erg, want een balk toont eerder het puriteinse karakter van de te levisie, dan dat van ons. Wat ik hier zo erg vind, is de ongelooflij ke hypocrisie. Een meneer Rob Out meent dat ons filmpje zo echt niet kan, maar hij zorgt er met zyn Veronica wel voor, dat ik op zondagavond naar het an dere net moet kijken, om niet een paar uur naar die blote kont van Sylvia Kristel te hoeven kij ken". Om enigszins tegemoet te komen aan het door Earing wel als reëel opgevatte bezwaar van „de jeug dige kijkers op het vroege uur", hadden Maas en platenbaas Van Kooten zelf al het nodige gemon teerd aan de clip. Van de aanran dingen verdwenen een paar se conden, doch het bleef wel dui delijk wat de clou is. Die is nu helemaal verdwenen en dan slaan met het toch uitzenden van deze film de plank helemaal „When the lady smiles" is een voorproefje van de 17 februari te verschijnen elpee 'NEWS', een ti tel met een dubbele bodem. Offi cieel staat het voor North, East, West, South, de internationale al lures van de groep onderstre pend. 'NEWS' laat echter ook een nieuwe Earring zien, met een frisse en soms naar soul en rythm en blues neigende aanpak. Gerritsen: „Vroeger wilden we ons op trends vastzetten, met die ge dachte ging de band de studio in. Er zijn dan ook nogal wat tame- lyk slechte platen gemaakt. Te geforceerd. In feite zat er geen ontwikkeling meer in de Earring en we vroegen ons af waarvoor we het nog deden. Zo'n ander- halfjaar geleden stond het voor ons dan ook vast ermee op te houden. 'Cut' was bedoeld als af- scheids-elpee. Je wilt een Ear- ring-carrière natuurlijk niet af sluiten met een flutproject. Daar om wilden we de mensen nog een keer een verschrikkelijke draai om de oren geven. 'Cut' ging toen zo goed, dat we er tot onze verbazing weer lol in kre gen" "Daar kwam bij dat we in de video een nieuw medium ontdekten en er achter kwamen dat onze talen ten op een andere manier verder te gebruiken waren. Via de VPRO kwamen we by Dick Maas en nu hebben we, ook weer na het zien van VPRO-program- ma's, een jonge cineast uit Eind hoven gevonden, die de volgen de video gaat maken. We werken het laatste jaar ook heel anders. Geen opgefokte toestanden meer. Af en toe optreden, dan tussendoor rustig by Georg Kooymans thuis op de 24 sporen- recorder nummers opnemen. Dat blijkt te werken. Anders zou ik ook niet langer willen. Ik ben nu 37 en heb een kind van ander half jaar, datzelfde geldt voor Georg. We zijn bewuster gaan le ven. Je stort je niet zomaar in een roekeloos avontuur. Zo'n toer van drie maanden naar Ameri ka? Prima, maar wel goed voor bereid en geregeld. Ik moet er wel eerlijk bij vertellen, dat het niet voor de hele band opgaat. Barry en Cesar zijn momenteel meer vrijgezel dan ooit. Die staan te popelen om te vertrekken". De overtocht naar de States heeft in maart plaats. De Earring speelt tijdens haar tiende Ameri kaanse toernee waarschijnlijk in een 'package', dat wil zeggen met twee andere groepen t 'IRooie Haan' en 'Kamerbreed' toch tegelijk uitgezonden HILVERSUM (GPD) - Wanneer het NOS-bestuur vrijdag een advies van de permanente beroepscommissie van de NOS overneemt, en dat is vrijwel zeker, kunnen de politieke radioprogramma's ,In de Rooie Haan' (VARA) en .Kamerbreed' (TROS) in het vervolg ongestoord naast elkaar blijven bestaan. De beroepscommissie adviseert het be stuur voor de tweede maal een besluit van de Programma Coördinatie Commissie Radio (PCC) te vernietigen, waardoor het probleem van de baan is. Vorig jaar vernietigde het bestuur het meest recente besluit van de PCC, waarin de TROS werd opgeroepen haar politieke programma, dat 's zaterdags tussen 13.00 en 14.00 uur via Hilversum II wordt uitgezonden, aan te passen. De TROS tekende hiertegen met succes beroep aan. Daarmee trad echter het vorige besluit van de commissie in werking, van december '82, waarin de VARA werd opgeroepen haar programma, dat om dezelfde tijd via Hilversum I de lucht ingaat aan te passen. Op advies van de beroepscommissie zelf ging de VARA op haar beurt tegen dit besluit in beroep, hetgeen nu volgens advies aan het bestuur wordt toegewezen. Wanneer het advies vrijdag door het bestuur wordt overgenomen, zijn alle partijen weer terug bij af. Aangezien TROS en VARA inmiddels hebben laten weten geen problemen te hebben met de situatie, zullen beide programma's naast elkaar blijven bestaan. Berdien Stenberg naar Katwijk KATWIJK/LEIDEN - Berdien Stenberg komt naar Katwijk. De populaire, klassiek geschoolde fluitiste geeft op vrijdagavond a.s. op uitnodiging van K&O een concert in 'Tripoda'. Wat er op het programma staat is nog niet bekend, maar de fluitiste, die met haar 'Rondo Russo' geruime tijd op de hitlijsten heeft gefigu reerd zal in elk geval licht-klas- sieke muziek ten gehore bren- gen. Berdien Stenberg. Special) het hoofdprogramma is. Daarna gaan de Hagenaars mo gelijk zelf als hoofdprogramma reizen. „Die toer wordt na jaren van investeren en toeleggen op het reizen en optreden, nu geld in het zakkie. Het enige pro bleem is dat de Amerikanen ons niet echt goed kunnen typeren en plaatsen. De Earring is geen heavy-metal,' wat daar ontzet tend populair is, ze houden het op een soort witte rock. De video-clips zijn er van enorm belang. 'Twilight Zone' heeft er waanzinnig veel effect gehad. Je hebt er het MTV-channel, dat 24 uur per dag muziekfilms ver toont. Dagelijks waren we daar in de toptijd zeven tot acht keer te zien. Kijk, dat is nodig want in Amerika kun je geen plaat ma ken zonder een promotiefilm". Het is dan ook met het oog op de Verenigde Staten geweest, dat de platenmaatschappij en hoog ste baas Freddy Haayen de Ear ring overgehaald hebben om niet het als te experimenteel be schouwde favorietnummer van de band 'NEWS' als single uit te brengen, doch 'When the lady smiles'. Ongewild een voltreffer, zo is uit de publiciteit van de laatste dagen wel gebleken. 1(1) Love of the people - Paul Young 2(2) Fraction too much fric- tion - Tim Finn 3(6) Listen to the radio - Tom Robinson Crew 4 (20) Radio ga ga - Queen 5 (11) Zwart wit - Frank Boeijen Groep 6(7) Far from over - Frank Stallone 7 (13) You are beautiful - Chic 8 (21) A rockin good way - S. Stevens B. Tyler 9(9Obsession - Vanessa 10 (10) Als je wint - H. Vrien- ten H. Brood 11(4) Only you Flying Pic kets 12 3) The right side won - What Fun 13 (22) Macho - Doe Maar 14 (18) Let's break - Master Genius 15 (14) Dolly the doll - Babe Nobody to\d me - John Lennon Relax Frankie goes to Hollywood Guardian angel - Masquerade Wishful thinking - China Crisis Love me just a little bit more - Dolly Dots Fragezeichen - Nena Wij zijn de vuilnisman André van Duin When the lady smiles Golden Earring Love is a battlefield - Pat Benatar How about it - MDMC Straight ahead - Kool The Gang Paris latino - Bando lero Sugar sugar - High way Talking in your sleep - Romantics The universal song - Kim Carnes Jenseits von Eden - Ni no de Angelo Thuis ben - Hans de Booy Each word's a beat of my heart - Mink Devil- le Als ze me missen - Ni co Haak Oude liefde roest niet - V.O.F. De Kunst Let no man put us un der - First Choice Jump - Van Halen You are Dolly Parton Let's stay together - Tina Turner Steamhammer Sam - Interferon (Stichting Ned. Top 40)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 21