KITS Bolle Joop, Teun en Harvey zijn hun 'sloopkick' kwijt Politie wil het jeugdvandalisme anders aanpakken Maker van Herrie wil wat vertellen Agressie zit 'm in de drank en niet in de popmuziek WOENSDAG 8 FEBRUARI 1984 Varia PAGINA 15 Ik zie me nog staan. Op de hoek van de Jan Luykenstraat en de Hont- horststraat in Amsterdam. Zonder erg kwam ik er aan lopen, want ik woonde op die hoek, zij het aan de overkant, tien meter verderop. Er stond een 'haag' mensen van één rij dik langs de rand van het trottoir. Ik bleef nieuwsgierig staan, en hoorde toen dat de koning van Zweden elk ogenblik voorbij kon komen. Het kan ook de koning van Noorwegen zijn geweest, daar wil ik af zijn. En jawel, even later kwam de stoet voorbij, de koning (welke dan ook) zat,naast koningin Juliana in een open auto, de men sen langs de kant riepen zo'n beetje hoera, en toen de koningin mijn kant op keek (ze passeerde me ten slotte rakelings), voelde ik mij wel gedrongen, of laat ik liever zeggen genoopt, om ook even mijn hand groetend omhoog te brengen. Begrijp me goed: ik heb niets tegen het koninklijk huis, ik denk altijd maar dat het wel geen toeval zal zijn dat de leefbaarste landen in de wereld koninkrijken zijn, en ik heb ook niets tegen Juliana, en al hele maal niets tegen Beatrix, maar zo kan ik nog wel een paar miljoen mensen opnoemen tegen wie ik niets heb, zonder dat ik op straat de aandrang voel om naar ze te gaan zwaaien. U zult mij dat hoop ik niet euvel willen duiden. Waarom hief ik op dat moment van passeren dan toch een aarzelende hand om hoog, bij wijze van zwaaigroet? In de eerste plaats, denk ik, om niet uit de toon te vallen. Ik had dat al eens eerder meegemaakt, als jon getje, op het Chasséplein in Amster dam voor de rooms-katholieke kerk aldaar. Er stonden honderden mensen voor de kerk te wachten op de aankomst van een hoge r.k. geestelijke, wie weet wel een aarts bisschop, hij arriveerde per auto mobiel, stapte uit en schreed langs de gelovigen naar de ingang van de kerk. Naarmate hij voort schreed, leken de mensen volgens de dominotheorie omvergemaaid te worden, zij knielden zodra hij hen passeerde, en ik zag het moment dat de mensen om mij heen zouden gaan knielen steeds nader bij ko men terwijl ik mij voornam NIET, onder geen voorwaarde, voor geen goud, te knielen omdat ik immers noch rooms-katholiek noch gelovig was, maar toen de bisschop, aarts of niet aarts, vlakbij was gekomen en iedereen om mij heen neerzeeg, voelde ik mij opeens zo eenzaam maar niet alleen, dat ik ook maar snel knielde. Alles liever dan daar als enige te blijven staan en daar door de verbaasde, wie weet wel verstoorde aandacht van de bis schop op mij te vestigen! Iets dergelijks moet het ook geweest zijn toen de Noorse (of de Zweedse) koning met Juliana passeerde, hoe wel ik toen al hoog en breed volwas sen was. De gêne, om daar als enige temidden van vrolijk zwaaiende mensen de nurks uit te hangen, moet mij genoopt hebben toch maar even de hand op te heffen. Mis schien wilde ik ook het verwach tingspatroon van Hare Majesteit niet verstoren, want dat moet ze toch als een klap in haar gezicht er varen als opeens iemand zo duide lijk uit de toon valt door haar zwaaihandje niet te beantwoorden met een lach en een groet. In een menigte valt dat niet op, maar in een één rij dikke haag van belang stellenden moet die ene man die haar op twee meter afstand negeert een bloedstollende ervaring zijn. „Wat lig je nou toch te woelen vraagt Bernhard om half drie 's nachts. „Ik raak dat beeld maar niet kwijt van die ene jongeman met bril die als enige langs de hele route niet zwaaide!", verzuchte Juliana. Maandagmiddag om 1 uur moest ik in de P.C. Hooftstraat in Amster dam zijn. Toen ik mijn auto wilde parkeren bleek mij, dat het eerste deel van de Jan Luykenstraat, tot de Honthorststraat, geheel op au to's was leeggehengeld door de poli tie. De toegang tot de Paulus Pot terstraat was afgezet, en op alle hoeken van de straten stonden plukjes politieagenten. Mitter rand!, begreep ik, en ik besloot om even te blijven wachten tot hij voor bijkwam, zodat ik een mooie paral lel zou kunnen trekken met het voorbijkomen van die Noorse (of Zweedse) koning, op bijna dezelfde plek, zij het een jaar of twintig eer der. Ik vroeg aan twee agenten hoe laat Mitterrand voorbij zou komen. Om vijf uur, zeiden ze. Dus pas over vier uur! En nu al alles afge zet! Dat duurde me te lang. Ik ging naar mijn afspraak en hoorde dat alle omliggende straten al vanaf 7 uur die ochtend autovrij en bloem- bakvrij en prullenbakvrij moesten zijn. Hoe ver moet je gaan in de idiotie bij zo'n staatsbezoek? Maar we hebben het er de laatste decen nia natuurlijk ook wel naar ge maakt, met al onze aanslagenZul len mijn kinderen mij nog geloven als ik ze vertel dat ik er gewoon aan kwam lopen, en dat de Neder landse en de Noorse vörst en ik toen op twee meter afstand naar elkaar gezwaaid hebben? Toch alleen als ik het zweer op de oogjes van onze poes, vrees ik. Syl en Adje uit Herrie. In mijn klas van de middelbare school zaten altijd een heleboel mensen die gek waren van Toppop en Countdown. Dat kwam omdat op de televisie weinig programma's met mu ziek waren te zien. Toch kan je moeilijk elke week naar die muziekprogramma's kijken. Op het laatst heb je je buik vol van steeds diezelfde filmpjes en diezelfde populaire deun tjes. De IKON (dat betekent: Inter Kerkelijke Omroep Neder land) heeft daar wat op gevon den. Ze lieten programmama ker Hans Melissen, uit Amster dam, een heel nieuw soort mu ziekprogramma maken. Deze Hans maakte een serie die zich in een discotheek afspeelt, naar het voorbeeld van een En gelse serie. Met veel muziek en herrie. En de discotheek heet ook 'Herrie'. In deze discotheek komen de jongeren uit de serie bijna al tijd. Als ze thuis zijn is bijna alles zwart-wit, met maar een paar gekleurde dingen. Alleen in de discotheek is alles hele maal in kleur. Daar vinden de jongeren ook dat ze echt een leuk leven hebben, niet thuis. Ondanks dat ze in 'Herrie' heel vaak niks zinnigs tegen elkaar hebben te zeggen. In de discotheek gebeuren ook vaak de dingen die Hans Melis sen aan de kijkers wil over brengen. Zoals vorige week, toen er een reggaebandje speelde en alleen Surinamers en Antillianen werden toegela ten. De blanke Nederlanders vonden dat niet leuk. Zij hiel den niet van die muziek die het bandje speelde. En ze begon nen ruzie te maken met de kleurlingen. Dan kan je je voorstellen dat kleurlingen het niet leuk vin den als zij niet in de Neder landse discotheken mogen ko men. Als jij kleurling was zou je misschien ook wel ruzie ma ken. Dat wil Hans Melissen naar de jongeren overbrengen. Afwisseling In de muziek die in 'Herrie' is te horen zit gelukkig ook wat meer afwisseling dan in Top pop. Twee weken geleden speelde er een bandje in de dis cotheek waarvan de leden als Astenx en Obelix waren ver kleed. Dat bandje heette 'The Oxx' en speelde ruige har drock. Adje, die samen met Syl belang rijk is in de serie, zat met een ruig probleem: hij was werk loos. Als Adje nu maar niet zo'n kreng van een moeder had was dat niet erg geweest. Maar zijn moeder is een type dat vindt dat een werkloze zoon het huishouden moet doen om dat hij toch te lui is om te werken. Terwijl Adje wel dege lijk allerlei vieze baantjes pro beert. Zoals grote, glibberige schollen opensnijden. Gelukkig kan Adje zich in de dis cotheek uitleven. Al wordt dat moeilijk omdat hij weinig geld heeft, want hij verdient niks. Werkloos ?ijn is helemaal niet leuk en lang niet altijd je eigen schuld. Mensen kijken veel te vaak op werklozen neer, wil Hans Melissen daarmee duide lijk maken. Gelijk heeft hij toch? Kruising 'Herrie' is eigenlijk een kruising tussen een bijzonder muziek programma en een bijzondere jeugdverhaal. De muziek is niet alleen om naar te luisteren maar speelt ook een rol. Het verhaal is ook bijzonder omdat er steeds een verteller - dat is Hans Melissen zelf - hele grap pige opmerkingen maakt over wat er gebeurt. Dat is heel wat anders dan bij 'The A-team'. Eigenlijk zet die verteller de vol wassenen die in 'Herrie' spelen telkens een beetje in hun hemd. Hij kiest partij voor de jongeren. En als hij zijn com mentaar geeft dan ziet hij er soms heel vrolijk en kleurig uit. 'Om de scènes een beetje luchtig te maken', zegt Hans Melissen er zelf wat van. (Zie ook pag. 21). RAYMOND PEIL Wachthokjes bij bushaltes, ruiten in leegstaande gebouwtjes, tele fooncellen, lantaarnpalen. Ze zijn niet langer veilig voor verniel zucht. Evemin als bomen, planten en struiken hebben ze te lei den van toenemend vandalisme. Pure vernielzucht. Voor vele honderdduizenden guldens wordt er jaarlijks in Leiden en de omliggende plaatsen vernield. De schuldigen zijn - hoe wel ze lang niet altijd worden gepakt - snel aangewezen: jonge ren. En dan vooral jongeren tussen de tien en de twintig jaar oud. Volgens de politie is vandalisme het meest voorkomende 'agres sieve* misdrijf. Uit cijfers van de rijkspolitie in Leiderdorp blijkt dat in de streek rond Leiden het aantal vernielingen aanzienlijk hoger is dan het landelijk gemiddelde, ongeveer vijf procent om precies te zijn. Vooral de laatste drie jaar is het vandalisme enorm toegenomen. Steeds meer gevallen van vernielingen wor den aan de politie gemeld. Binnenkort begint de rijkspolitie een actie tegen het toenemend vandalisme in de streek. Ook de gemeentepolitie in Katwijk en Noordwijk heeft plannen in die richting. Het is de bedoeling dat de bevolking meer wordt betrokken bij de bestrijding van ver nielend geweld. De politie is bovendien van plan tijdens de sur veillance beter te letten op vernielingen. Project Verder is het de bedoeling dat er een betere voorlichting wordt gegeven aan de burgers, met name aan scholieren. De gemeente politie in Noordwijk is van plan samen met de gemeentelijke afdeling onderwijs een speciaal project tegen het vandalisme op poten te zetten. De politie in Katwijk wil nog dit voorjaar leerlin gen van lagere en middelbarescholen in het zeedorp voorlichten over wat nu precies vandalisme is. Een dergelijk project is al eerder gehouden en wierp toen al snel vruchten af: het aantal vernielingen liep snel terug. De plaatsvervangend korpschef van de Noordwijkse politie, in specteur Wegman, zegt dat de politie de jongeren 'positief wil benaderen. "Jongeren weten vaak beter waarom precies vernie lingen worden aangericht dan een politieman", zegt hij. Volgens Wegman moet de politieman door de bril van een jongere leren kijken, zodat hij beter in staat zal zijn vernielingen te voorko men. Redactie:- Anneloes Tinunerije. Bijdragen en vragen: Postbus 54, 2300 AB Leiden. Telefoonnummer: 071-144941, toestel 245. KITS bekijkt de komende weken wat de tv te bieden heeft aan jongerenprogramma's. We onderzoeken de kwaliteit van de min of meer traditionele muziekprogramma's, maar - zoals vandaag - ook van een serie als 'Herrie', van de IKON. We geven onze mening graag voor een betere. Vind je dat er te weinig echte jongerenprogramma's op de beeldbuis te zien zijn, of heb je zo maar wat op je lever, bel dan, of schrijf het op en stuur het aan de redactie van KITS, post bus 54, 2300 AB Leiden. Bolle Joop, Teun en Harvey hebben hun leven gebeterd. Zeggen ze. In hun 'glorietijd' als vandaal, hoorden ze nog bij de beruchtste en meest vernielzuchtige bende van Katwijk. "Het ging gewoon om de sloop kick. Prachtig was dat om er met z'n allen tegenaan te gaan", zegt Teun. Gedrièen zitten ze rond de tafel en ver tellen honderduit op voor waarde dat hun namen wor den veranderd en dat de loca tie in Katwijk onduidelijk zal blijven. "Toen ik een jaar of vijftien was", lijkt de uit de kluiten gewassen Harvey te bekennen,"ging ik met een groepje vrienden veel naar dicoavonden in Tripodia in Katwijk. Je dronk een pilsje of tien en dan wilde je je wel uitleven. Dan kreeg je het te pakken hè. Op een gegeven moment was het elke week raak. De weg terug naar huis was wel het meest lachen... Dan nam je een telefooncel on der handen of je gooide paar glazen in. Geen gew. ruiten, maar juist die met alarmbeveiliging. Het was waanzinnige sensatie om er een steen doorheen te kinkelen en dan hard weg te rennen." Pikken Diefstal heeft het trio eveneens op hun kerfstok. "Dat was toen gewoon in", zegt Harvey. "Je deed het niet altijd voor het geld om je zakgeld aan te vul len, maar het was ook voor de spanning. Wanneer we de gele genheid kregen, pikten we al leen om te pikken." De stoere boys zijn nu een stuk ouder, rond de twintig en daar om een stuk rustiger. Ze leven van een uitkering en worden naar eigen zeggen tegenwoor dig goed opgevangen. Ieder heeft in zijn leven al voor vele tonnen schade aangericht, on der meer met 'interieur-ver bouwing'. Daarvan is slechts een fractie ("Een duizendje of vijf') terugbetaald. Voor de meeste feiten moeten ze echter nog voorkomen bij de rechter. Joop: "Het werd op een gegeven moment ook wel een beetje te dol. Om de week zaten we op het politiebureau. Niet voor lang, maar toch... Je ouders durfden er niet veel van te zeg gen. Ze vonden het allemaal niet zo leuk." Teun valt hem in de rede: "Het is toch wel de moeite waard geweest vraagt hij aan Joop. "We heb ben onwijs gelachen die tijd. Pure gein was het als je niet werd gepakt. En nog steeds voelt het heerlijk aan om iets te vernielen. Nu gaat dat wel be wuster dan vroeger. Toen rot zooide je maar wat aan", ver telt Teun trots met een grijns op zijn gezicht. Stuk in je kraag Alcohol speelt een belangrijke rol bij het vernielzuchtig trio. "Als je nuchter bent, doe je niet zo makkelijk iets rottigs. Een flink stuk in je kraag is wel handig", zegt Harvey. "En je moet natuurlijk met een groep je van ongeveer tien man zijn. Er is altijd wel iemand die be gint en dan doet de rest vanzelf mee." Blijkbaar vermaakt het drietal zich het beste met de politie. 'Agentje pesten' is een van hun meest geliefde hobby's. "Ook al hadden we helemaal niets gedaan. Dan was het nog dikke pret om in de struiken de dui ken of hard weg te rennen wanneer de politie voorbij reed", aldus Teun, die er bo vendien aan toevoegt dat hij de Katwijkse politie "kinderach tig" vindt doen. Sinds het ontstaan van de bende met Joop, Teun en Harvey, zijn er in Katwijk meer groepjes van vernielzuchtige jongens gekomen. Harvey zegt daar over: "Dat zit 'em in de leeftijd. Als ze onder de twintig zyn, willen ze zich bewijzen. Na een paar jaar zullen ze net als wij gaan nadenken en dan draaien ze wel bij." Of ik een stukje wilde schrijven over agressie en popmuziek. Ik had 'ja' gezegd voor ik er erg in had. Maar eenmaal achter het beeldscherm (moderne type machine met een soort televi sieschermpje) gezeten, moest ik toch eerst eens heel diep na denken. Want bestaat er eigen lijk wel agressie in de popmu ziek? Wekt popmuziek agres sie op? En bestaat er agressie ve popmuziek? Eerst maar even de 'dikke Van Dale' geraadpleegd. "Agressie is aantasting met geweld" staat er. En agressief wordt als "aan vallend" en "aantastend" om schreven. Is popmuziek een aantasting met geweld? Als ik 's avonds laat een plaat van pakweg Iron Maiden opzet en ik draai de vo lumeknop wijd open dan wor den niet alleen mijn speaker boxen met geweld aangetast, datzelfde geldt voor mijn trom melvliezen om maar te zwijgen van de gewijde stilte waarin mijn buren, die ongetwijfeld dol zijn op James Last en Mie- ke Telkamp, meestal de avond doorbrengen. Maar daar gaat het natuurlijk niet om, zoals jullie ongetwij feld begrijpen. De vraag is of popmuziek jongeren opzweept tot agressief gedrag. Ik betwijfel het. Ik denk niet dat bepaalde popmuziek alleen, hoe ruig ook, iemand kan aan zetten tot bijvoorbeeld het in gooien van winkelruiten of het in elkaar slaan van voorbijgan gers. Wel ben ik er van over tuigd dat keiharde, opzwepen de popmuziek in combinatie met vooral alcoholgebruik mensen buiten zinnen kan brengen. Dat heb ik zelf meerdere keren aan den lijve ondervonden, zo als dat deftig heet. Zo bezocht ik een paar jaar gele den voor de krant een optre den van de Engelse groep Sta tus Quo in de Groenoordhal- len. De vier immer in versleten spijkergoed gehulde kabaai makers trokken zo'n vijfdui zend fans, van wie vele honder den, zoals we dat tegenwoor dig noemen, dwars door het lint gingen. Zij lieten zich door de gierende, jankende, ééntonige en vooral keiharde muziek (nou ja) volle dig uit balans brengen. Behal ve ongecontroleerd hun hoofd heen en weer laten slingeren (headbangen), lieten zy zich vollopen met bier. En omdat fanatieke 'headbangers' door overdadig zweten nogal wat vochtverlies lijden, kunnen zij natuurlijk flink wat biertjes verwerken. Het gevolg: ze ra ken in een onverschillige stem ming, wat zich bij sommigen uit in agressief gedrag. Elkaar omver duwen en trekken en bier over elkaar heen gooi en, zijn dan nog onschuldige spelletjes. Er zijn er ook die ru zie gaan zoeken met iedereen die geen versleten spijkerjac- kie aanheeft waarop met een dikke zwarte viltstift STATUS QUO is gekalkt. Bij het concert (belachelijk woord natuurlijk in dit ver band) van Status Quo in de Groenoordhallen maakten on geveer tien strontvervelende, agressieve headbangers mij en de fotograaf op zeker moment het werken onmogelijk. Dat ze bier over ons heen gooiden, was nog tot daar aan toe, maar toen enkele Quo-fans ons daadwerkelijk gingen bedrei gen, besloten de fotograaf, die werd uitgescholden om zijn donkere huiskleur, en ik de 'concertstal' te verlaten. Echt uit de hand liep het bijna anderhalf jaar geleden toen in de herfstvakantie de 'beton- groep' Mötorhead in de Stads gehoorzaal optrad. Uren vóór het pptreden veroor zaakten tientallen beschonken fans van deze Engelse groep een grote chaos in de binnen stad. Op de Breestraat werden passerende bussen, auto's en fietsers met bierflesjes beko geld. De politie moest een paar keer keihard ingrijpen en er werden zelfs een paar arresta ties verricht Maar 's avonds, tijdens het optreden, gebeurde er nagenoeg niets schokkends. Een bewijs dacht ik, dat het agressieve gedrag van de fans niet zozeer wordt veroorzaakt door de muziek, die alleen maar kei- en keihard is, maar vooral door het zogenaamde 'groepsgedrag' en overmatig drankgebruik. In agressie opweKKende muziek geloof ik dus niet erg. Het is ei genlijk net als met het voetbal vandalisme. Niet het soms har de en gemene spel op het veld is de oorzaak van de rellen op de tribunes, maar de drank misbruik en de drang van jon geren die vaak een uitzichtloos bestaan lijden om zich te be wijzen tegenover de leden van groep waarmee zij optrekken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 15