'Ik stippel geen carrière uit Hollywoodvertegenwoordigd op Rotterdams Filmfestival Haalt Boudewijn de Groot de vijftig? Ned. Operastichting dreigt niet meer in Den Haag op te treden Rembrandt gestolen MAANDAG 6 FEBRUARI 1984 Radio - tv - kunst „Op een gegeven moment kreeg ik - denkend aan hoe lang ik nog te leven zou hebben - het onweerstaanbare gevoel dat ik de vijftig niet zou halen. Dat mijn deadline de vijftig zou zijn. Het is niet zo dat ik me dat aantrek of er nerveus van word. Ik leef überhaupt niet met toekomst in mijn hoofd. Ik plan nooit, zeker niet op langere termijn. Ik stippel geen carrière uit. Ik beloof mezelf niks. Ik weet ook totaal niet wat ik wil. Ik heb geen ambities naar de toekomst toe. Ik leef nu, in de actuele situatie; hoe tijdelijk die ook is. Dat maakt me op zich niets uit". De rust in de boerderij van Tineke Vos doet denken aan de visites die vroeger op zondagmiddag werden gebracht aan oudooms en -tantes. Zodra je daar aan de thee zat, leek de tijd stil te staan. Hing het stof roerloos in het scherpe licht van de namiddag zon. Even eerder heeft Tineke een aanval van huisvrouwen plicht gehad. Met stofdoek liep ze drukdoenerig door de oude deel die als huiskamer dient. Maar nu is de stilte weergekeerd, slechts onderbroken door de so nore, zachte stem van Bo, zoals Boudewijn de Groot tegenwoor dig heet. Vanuit de verte dringt slechts nu en dan Tinekes schal lende lach door terwijl ze aan de telefoon haar volgende talkshow voor Veronica's maandagmiddag voorbereidt. „Met het verleden houd ik me ook niet bezig, althans niet in nostal gische zin. Dat heb ik jaren wèl gedaan, tot het bijna tot een ma niakale situatie uitgroeide. Din gen die een paar maanden eerder gebeurd waren, groeiden al uit hun proporties. Daar zat ik al met heimwee aan te denken. Het werd echt een soort obsessie. Op een bepaald moment kon ik er niet meer tegen. Heb ik ermee gekapt. Uitgerekend op dat mo ment stak toen die nostalgierage van de jaren vijftig de kop op. Generatiegenoten van mij, van ons misschien, die daar steeds last van hebben, voortdurend blijven zeiken over hun jongens tijd. Alsmaar zitten te denken aan die jaren vijftig. Eén comple te nostalgia-fobie. Ik heb me af gezet tegen die rage. Ben er voor mezelf als een bezetene tegenin gegaan. Niets was me te mal om daarmee te breken". Z.O., het reportageprogramma van de VARA op zaterdagmorgen, was ook besmet met de bacil van de nostalgie. „Ze waren van plan een programma te maken over Rob de Nijs, omdat die zoveel jaar bestond. Mensen die op een of andere manier van belang ge weest waren voor zijn carrière werden bijeengeroepen in Artis. Tja, waarom in Artis, maar goed. Het was allemaal reuze gezellig. De bedoeling was om te laten ho ren wat zich allemaal tijdens Robs carrière had afgespeeld. Onherroepelijk leidde dat tot ge zeur over vroeger". Chansonnier Pierre Dudan overleden LAUSANNE (AFP/DPA) - De vooral in Frankrijk bekende Zwitserse chansonnier en com ponist Pierre Dudan is zaterdag in Epalinges bij Lausanne overleden. Hij was 68 jaar. Dudan schreef enkele chansons die over de hele wereld populair werden, zoals 'Clopin-Clopant' en 'Le cafe au lait au lit'. Zijn eer ste internationale sqcces was 'Parti ans laisser d'adresse', dat, gezongen door Lucienne Boyer, beroemd werd. Andere liedjes waren onder meer 'Le ciel de Pa ris', 'Monsieur qui parle tout seul', 'Mon bebe' en 'Mon Le- Dudan maakte meer dan 1500 chansons en melodieën. Hij speelde voorts in een aantal films ('Manouche', 'l'homme qui mourra demain') en schreef ook verscheidene boeken. „Toen ik de uitnodiging kreeg, dacht ik dat het over de muziek van toen en nu in 't algemeen, en die van Rob in het bijzonder zou gaan. Daar wilde ik best wat over zeggen. Mijn komst had een ze kere functie, want ik was zijn producer geweest. Maar het kwam neer op een onophoude lijk gezanik over de jaren vijftig en zestig. Naar wat voor muziek we toen luisterden? Hoe we er toen uitzagen? We, we, we. Ik werd daar doodnerveus van. Ik had het net allemaal van me af kunnen zetten". door John Oomkes „Ik ben opgestaan en heb gezegd: ik kan niet meer en ik wil niet meer. Je zag iedereen geschokt rondkijken, huh. Sorry, zei ik, maar het lijkt me het beste dat ik wegga. Ik wil duidelijk niet meer daarmee geconfronteerd wor den. Ik ben daar mijn hele leven ontzettend door geobsedeerd ge weest, om de een of andere re den. Ik heb tot een zekere leeftijd in het verleden geleefd. Ik had ook nauwelijks toekomstidealen. Wat vage jongensdromen, ja: een beroemde filmster worden of zo - dat soort onhaalbare idealen" Bo wil het verleden loslaten, maar heeft het hem niet in een ijzeren greep? Hoe zit het met de liedjes die hij avond aan avond als hij op tournee is, moet zingen? „Dat heeft niet zozeer met het verleden te maken voor mij. Ze komen wel uit het verleden, maar daar heb ik op zich geen he kel aan. Ik zou ze nu niet schrij ven. Als iemand mij nu zo'n tekst zou geven, zou ik zeggen: dat is me te ouderwets, daar kan ik geen muziek bij maken. Maar het is een deel van mijn repertoire, een heel oud deel van mijn reper toire. Ik zal ze ook niet zomaar in mijn kamertje uit volle borst gaan zitten zingen of zo. Maar ze vormen een deel van het reper toire dat ik als zanger heb opge bouwd. Ik heb ze niet meer in mijn vaste programma zitten, maar nog wel bij de toegiften. Nummers als Testament, Ver dronken Vlinder..." „Ik wijs het verleden niet af, ik re fereer er nog dagelijks aan. Het helpt me ook met het innemen van standpunten nu en het ac cepteren van de situatie nu. Je kunt leren van het verleden. Maar met de nostalgia, met het syndroom, heb ik zeer grote moeite. Lennaert heeft er ook zo'n last van. Daar word ik hele maal nerveus van - hoe die alleen maar over het verleden praat. Dat doet denken aan sigaren en rode port! Eh, ik wil alleen maar zeggen dat ik op 't moment leef en niks uitstippel. Nergens emo tionele banden mee heb". De onthechting, het uit de weg gaan van verantwoordelijkhe den en verplichtingen, de angst voor het settelen; die gevoelens kennen de mensen die de jaren zestig hebben meegemaakt maar al te goed. De nostalgie mag dan uit den boze zijn, die jaren heb ben je toch gevormd. Boudewijn: „Ik heb geen banden met mensen die verplichtingen scheppen. Ik kan een heel sterke band met iemand hebben en dan kan het toch voorkomen dat ik hem of haar jarenlang niet zie. Als het weerzien dan daar is, dan kan ik de draad weer gewoon op- de relatie voortzetten. Dan is er wel een aantal jaren overheen gegaan, maar toch... Dat is heel moeilijk te accepteren door de meeste mensen. De meesten denken datje niet meer in hen geinteresseerd bent als je een tijd niets van je laat horen". „Ik hecht me ook nooit zo aan een ander, zelfs niet aan degene met wie ik samenwoon. Hoewel ik daar ontzettend veel van houd. Ik kan me makkelijk van iemand losmaken, weggaan en weer te rugkomen. Als ik dan niet met mijn vriendin bijvoorbeeld sa men ben, dan draag ik haar nog wel in mijn hoofd, in mijn wezen bij me. Dat zelfde geldt voor an deren op wie ik gesteld ben. De meesten hebben voortdurend contact nodig. Even een brief, even bellen. Onthechting, ik weet niet of dat het juiste woord is, maar ik ga geen fysieke hech ting aan". Toch is Boudewijn veelal afhanke lijk van zijn omgeving; al was het maar om zich comfortabel te voelen. Zo werkt hij al jaren met dezelfde musici. Sessiemensen van professie die het klappeni van de zweep kennen. Musici als Hans Hollestelle, Hans Jansen, Jan Rietman, Louis Debij en Jan Vermeulen. „Ze zijn gedegen. Niet zozeer ver nieuwend als wel betrouwbaar Het is ontzettend moeilijk voor me om te werken met mensen die ik niet ken. Daar word ik on zeker van. Het duurt lang voor dat ik me comfortabel voel. Als het een sociaal gebeuren betreft dan gaat het nog wel, maar bij een werksituatie... Ik vind het fantastisch om vernieuwende mensen om mc heen te hebben. Maar ik merk dat ik het niet kan. Als ik dat moet afwegen, dan ver schuift het zwaartepunt telkens weer zo dat ik kies voor mensen die ik ken en van wie ik weet dat ze betrouwbaar zijn". „Misschien ben ik wel heel conser vatief. In ieder geval is het tradi tioneel. Dat heb ik ook als ik in een hotel de nacht moet door brengen, of uit eten ga in een res taurant. Zo progressief of avon tuurlijk ben ik niet. Ik stort me alleen in het onzekere als het om mij alleen gaat. Niet als derden erbij betrokken zijn, zoals wan neer ik werk. Als ik werk publi ceer heeft dat altijd met derden te maken. Ga ik in een hotel sla pen dan is er meestal ook wel ie mand bij. Als ik alleen ben maakt het me niets uit. Ach, het zal wel met onzekerheid te ma ken hebben". Zo heel vaak hebben we Bo niet in beeld gehad de laatste jaren. Hoe sterk is de eenzame fietser, Wie ik ben en waar ik woon, Van een af stand; het waren elpees met tel kens een flinke tussenpoos. Vindt Boudewijn die artistieke ontwik keling bevredigend? Bo: „Ontwikkeling?... Het is iets heel icidenteels geweest. Er is geen sprake van ontwikkeling. Het is meer een hink-stap- sprong-achtig geheel. Als je het zou comprimeren tot een eh... fa miliealbum, ja... dan zie je een ze kere ontwikkeling, maar het ziet er zeker niet fanatiek uit. Ik ben niet als een bezetene met mijn carrière bezig. In eerste instantie lééf ik. Eens per levensfase, of -periode neem ik de pen ter hand en zet de zaak op een rijtje op een elpee". De nieuwe plaat gaat Maalstroom Boudewijn de Groot 'Met het verledeia houd ik me ook niet bezig'. heten en bevat geen teksten van Lennaert Nijgh, door de jaren heen Bo's trouwe dichter van ge voelens. Maalstroom geeft een overzicht van driejaren van gro te onzekerheid. Gevoelens van angst, twijfel, breken mèt. Hij vertelt hoe de tekst van het ti telnummer loopt. Een man valt van de 88e verdieping naar bene den, recht op een chaotische stad af. „Het is geen prettige tijd ge weest. Ik heb heel wat depressie ve momenten gekend. Ik heb nooit aan zelfmoord gedacht, dat niet, maar het was wel af en toe heel somber. Ik dacht wel: het zal wel weer goed komen. En, als dat niet gebeurt, dan had ik ten minste de wetenschap dat ik lééf. In het ergste geval kan ik dan overal een streep onder zetten. Mijn leven een totaal andere richting geven, eieren voor mijn geld kiezen, het hazepad nemen, hoe je het ook noemt. Zodat je met de hele handel niets meer te maken hebt. Het was geen totale levensonzekerheid" ,Het had natuurlijk te maken met jezelf af te vragen: ben ik nu goed bezig? Is het interessant? Moet ik niet iets tota.al anders doen? Eieren kiezen voor je geld is een makkelijke oplossing. Eh... oplossing, eh, nee. Je lost de onzekerheid niet op. Je flikkert alleen het verleden weg. Maar el ke keer dat de hoofdpijn op kwam, loste die zich ook weer op." DEN HAAG (ANP) - De Neder landse Operastichting wil niet meer in Den Haag optreden als de gemeente Den Haag niet te rugkomt op haar besluit om de subsidie aan het gezelschap met ingang van 1985 te beëin digen. Uit cultureel oogpunt is dit hoogst ongewenst. Dit schrijft de stichting in een of ficieel bezwaarschrift tegen de gemeentelijke beslissing, die vorig jaar al werd genomen. Dit jaar krijgt de opera nog ruim zes ton van Den Haag. Volgens de Operastichting is door het wegvallen van de Haagse subsidie de kans erg groot geworden, dat het rijk een nog veel groter bedrag aan subsidie intrekt. De subsidiëringen van centrale en lagere overheden zijn name lijk al jaren aan elkaar gekop peld. De eenzijdige beslissing van de gemeente zou tot on overkomelijke financiële pro blemen leiden, aldus de stich ting. De operastichting zegt geen kans meer te zien andere gemeenten te benaderen voor voorstellin gen en subsidie in 1985. Voorts zijn de meeste contracten met kunstenaars en orkesten voor 1985 al rond. Het gereedkomen van de Stope ra in Amsterdam (en daarmee het vertrek van de Operastich ting uit het Circustheater in Scheveningen) kan volgens het operagezelschap niet als ar gument dienen, omdat dit ge bouw in feite in de plaats ko men van de gebrekkig uitge ruste Stadsschouwburg in Am sterdam. Bovendien is de Stopera pas in 1986 klaar. BRUSSEL (DPA) - Onbekende hebben in twee plaatsen ten noorden van Brussel dertig schil derijen gestolen, waaronder ver moedelijk een Rembrandt uit de zeventiende eeuw. De 'Vaandel drager' van de Nederlandse meester heeft een geschatte waarde van 50 miljoen Belgische franken (2,5 miljoen gulden). Naar zaterdag bekend is geworden heeft de recherche in een huis in Machelen-Diegem, waar negen tien doeken verdwenen zijn, geen sporen van inbraak gevon den. Ook was tot nu toe geen be vestiging te krijgen voor de stel ling dat er echt een Rembrandt in het spel is. Opclracht aan schrijvers en vertalers AMSTERDAM (ANP) - Het Fonds voor de Letteren heeft aan negen schrijvers en vertalers opdrach ten verstrekt. Ernst van Altena heeft opdracht gekregen zes ballades van de Franse middeleeuwse dichter Villon en een dertigtal verzen van tijdgenoten van Villon te vertalen. Jaap Goedegebuure zal een reeks samenhangende op stellen over de ontwikkeling van de Nederlandse literatuur tussen 1960 en 1980 schrijven. Wim Ha- zeu is opgedragen tot het schrij ven van een biografische schets over A. Maija en een biografie van Gerrit Achterberg. Huug Kaleis is opgedragen een bundel essays gewijd aan W.F. Hermans, diens leven, al diens werk en alle thema's te schrijven. Cyrille Offermans heeft de op dracht in het kader van een strikt experimentele benadering een onderzoek te verrichten naar het werk van de Duitse schilder Paul Klee. De opdracht tot het schrijven van een essay over de status van de kinder- en jeugdliteratuur bin nen het geheel van de Neder landse letterkunde is verstrekt aan H.Th. Tromp. Kristien Warmenhoven heeft de opdracht gekregen tot het verta len van het episch dichtwerk 'Gedicht van het einde' van de Russische dichferes Marina Tsvetajeva en Marja Wiebes en Yolanda Bloemen zullen een bundel essays getiteld 'Nekropo- hs' van de Russische dichter Vla dislav Chodasevitsj vertalen. Met deze opdrachten is een bedrag van 116.850 gulden gemoeid. ANTIEKBEURS - In de Grote Kerk in Den Haag wordt tot 13 februari een kunst- en antiek beurs gehouden. De beurs is vol gens de beproefde formule opge zet: meubels, tapijten, sieraden, juwelen, zilver, glas en kristal, tin, porcelijn, aardewerk, beel den, versieringen, klokken, mu ziekinstrumenten e.d. Er zal een aparte afdeling kunst zijn, waar voornamelijk schilderijen wor den aangeboden. Er worden ook pauze-pianoconcerten gegeven. Veel belangstelling voor documentaire over Robert Bresson SAN REMO - De 31-jarige zangeres Romina Power, dochter van de reeds vele jaren geleden overleden Ameri kaanse filmacteur Tyrone Power, heeft alle reden om te lachen. Samen met haar 40-jarige Italiaanse echtge noot Albano won ze zaterdagavond het songfestival van San Remo. (foto pr> ROTTERDAM (GPD) - Een van de charmes van het Rotterdamse Filmfestival is dat Hollywood in het programma meestal ook een plaatsje krijgt. Het gaat natuur lijk om de beste kanten van het Hollywoodse filmen te laten zien. Een paar jaar geleden werd bijvoorbeeld een retrospectief vertoond van Nicholas Ray („Johnny Guitar"). Dit jaar is er speciale aandacht voor het werk door Paul Bollen van Joseph L. Mankiewicz, van wie al geruime tijd met veel suc ces All About Eve uit 1950 langs de Nederlandse filmhuizen cir culeert (dondedag tot en met zondag in het Leidse Kijkhuis. Op het festival draaien nu The Moneypot (1966) en People Will Talk (1951). De laatste is heel lang geleden ver toond en slechts door weinigen gezien. Waarom mag Joost we ten. Want People Will Talk is een perfect gemaakte comedie over een zonderlinge docent medicij nen, dokter Praetorius, die de medische wetenschap dichter bij de werkelijke noden van de pa tiënten wil brengen. De invulling van de rollen is volgens de beste tradities van Hollywood ge schied, met Cary Grant in de hoofdrol. Hij is eigenlijk nooit zo'n groot mimisch talent ge weest, maar goede regisseurs als Mankiewicz weten precies hoe ze iemands fysieke aantrekkings kracht op het publiek moeten uitbuiten. Cary Grant blijkt geknipt voor de figuur van dokter Praetorius. J\\M FESTIVAL ROTTERDAM ook omdat hij de juiste toon weet te vinden voor de gevatte en hoogst boeiende dialoog uit het toneelstuk van Curt Goetz, waar op de film gebaseerd is. Het is overigens frappant te zien hoe in 1951 al een typisch man nelijke held, met zwaar aange dikt overwicht op vrouwen, een buitengewoon vreemde vriend schap met een man onderhoudt, die in die .dagen op zijn minst argwaan moest wekken. Joseph Mankiewicz (74), zelf aanwezig op het festival, vertelt dat hij bij de produktie over die nevenrela tie van de held wel werd aange sproken maar geen krimp had gegeven. Waarom hij sinds Sleuth (1972) geen films meer gemaakt had? Omdat zijn manier van films ma ken (die hij natuurlijk de enige juiste vindt) te duur is geworden. Hij schrijft altijd zelf de scena rio's, maar ook de dialogen. Om die zaken door twee verschillen de personen te laten schrijven vindt hij onzinnig. Het grondig repeteren erkent hij ook tot de ontontbeerlijke voorbereidin gen. Dat alles kost veel tijd en dus veel geld. Een tegenvaller is Eureka, de nieu we film van Nicholas Roeg, die zoveel succes heeft gehad met zijn Don't Look Now Zijn nieu we film over de tragische levens gang van een schatrijk geworden goudzoeker (Gene Hackman) is lang niet zo'n gave vertelling ge worden als de vorige, waarin alle gebeurtenissen rond de persona ges doortrokken lijken van het bovennatuurlijke. Eureka is veel meer een aaneen schakeling van meestal natura listisch gefilmd geweld, waar de surrealistische beelden (heel fan tastisch, dat wel) als het ware bo venop gelegd zijn. Rutger Hauer, in de rol van de schoonzoon van de machtige rijkaard, blijkt niet zo'n gelukkige greep te zijn. De zwarte Amerikaanse film Bro ther's Wedding van Charles Bur nett werd gelukkig aangekocht voor vertoning in Nederland. Want het is een heel goed ge maakt, bij tijd en wijle ontroe rend portret van het leven in een negerwijk in Los Angeles. Om de werking van sociale welstands- verschillen te laten zien koos de regisseur het verhaal van een jongen die knel komt te zitten tussen de middenklasse en de minst bedeelden, waar de mis daad gemakkelijk vat op krijgt. Door de licht-parodische toon zetting, met name in de dialogen, ontstaat een betrouwbaar, ge nuanceerd beeld van het dage lijks leven in een zwarte gemeen schap. Bresson Veel belangstelling is er op het fes tival voor de Nederlandse docu mentaire over de Franse meester Robert Bresson. Doordat hij als de grote kunstenaar van het weg laten gezien wordt, geldt hij als een moeilijke filmer, hoewel de basisverhalen meestal niets uit zonderlijks hebben Bij de pre mière gisteravond van zijn nieuwste film, „l'Argent", in het Luxortheater, waren ruim 700 van de 900 zitplaatsen bezet en er liep haast niemand weg. Zo kan dus ook de belangstelling voor „De Weg naar Bresson" ver klaard worden. Jurrien Rood en Leo de Boer noe men hun documentaire „een ont dekkingsreis door een ascetische filmstijl", waarbij ze de bejaarde meester, die zich niet gemakke lijk laat benaderen, ook nog aan het woord hebben gekregen Bresson ontkende daarbij dat er een pessimistische moraal in zijn films zou zitten. „Ik heb alleen nooit onderwerpen die losstaan van deze tijd. En als men dan schoonheid wil scheppen, is het maar beter deze tijd vooral hel der onder ogen te zien". Enkele uitspraken uit de film die anderen over Bresson gedaan hebben: Louis Malle: „Voor hem is alleen zijn manier van filmen goed. De anderen bestaan ge woon niet. Zij maken gefotogra feerd theater" Paul Schrader: „Hij filmt de gewone dingen van alle dag. Hij doet dat met voort durende herhalingen. Toch voel je dat er iets staat te gebeuren. Dan, op een kritisch moment, ex plodeert er iets". Hoever het werk van Bresson af staat van de gewone cinema - zelf noemt hij zijn films cinematogra fie (het schrijven met bewegende beelden) - hebben de makers van de documentaire treffend aange geven door hun film te doorsnij den met allerlei beelden van het mondaine gedoe op het festival in Cannes De prijsuitreiking m 1983 door Orson Welles aan ui twee verlegen grootmeesters Bresson en Tarkovsky li een haast pijnlijke illustratie van die kloof

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 9