Big Man uit schaduw Bruce Springsteen Sterke 'eigen' bijdrage aan sfeerrijk festival Saxofonist Clarence Clemons maakt eigen plaat met eigen groep Onderzoek toneelbestel Concertzaal kost meer WOENSDAG 1 FEBRUARI 1984 Radio - tv - kunst PAGINA 25 AMSTERDAM - Ergens halverwege het tot dan toe gea nimeerd verlopen gesprek veert Clarence Clemons geïrriteerd op. Met een onheilspellende grijns op z'n gelaat vertrouwt de reusachtige saxofonist zijn vriend John T. Bowen toe: "I think this guy is looking for trou ble". Hij schiet overeind en beent naar de rijkelijk ge vulde koelkast van zijn hotelsuite. "Big man needs mo re blood", bromt hij en schenkt zich nog eens nijdig een campari in. Vervolgens duikt hij de badkamer in om het praten verder aan J.T. over te laten. Oorzaak van de plotselinge irritatie bij Big Man Clemons: het informe ren van de interviewer naar de activiteiten van Bruce Springsteen, de rockheld aan wiens zijde Clemons we reldberoemd is geworden. Maar de reden waarom Big Man onlangs Amsterdam aandeed was om te praten over zijn eerste solo-album, 'Rescue', dat hij met de steun van zijn eigen begeleidingsband, The Red Bank Rockers, in elkaar heeft gezet. En het liefst wil de in Norfolk (Vir ginia) geboren saxofinist op dit moment over niets anders praten dan over zijn eigen solo-acties, die volgens hem beslist niet dui den op een naderend einde van Springsteens E Street Band. Hoewel er een hechte en diepe vriendschap bestaat tussen Springsteen en Clemons, wil Big Man slechts oppervlakkig over The Boss praten. Vandaar de boze uithaal van deze voormalige beoefenaar van het American Football. En de verte genwoordiger van de platen maatschappij had ondergeteken de nog zo gewaarschuwd: "In Italië hebben we één persconfe rentie gegeven voor alle journa listen. En om te voorkomen dat iedereen alleen maar vragen over Springsteen zou stellen, hebben -f we Clarence geïntroduceerd met i de woorden: 'Ladies en gentle men. As you all can see, this is nót Bruce Springsteen'. En dat hielp" Met 'Rescue' heeft Clemons een gedateerde rock roll-plaat af geleverd. Zelf zegt hij met de rauwe, zwarte rhythm blues van zijn eerste soloplaat te zijn teruggekeerd naar zijn 'roots'. "Ik ben echt zielsgelukkig met deze plaat. Voor mij is een droom in vervulling gegaan. De droom om ooit eens zelf een plaat uit te brengen met mijn eigen mu ziek". door Jaap Visser Big Man vervolgt: "Een heleboel mensen waren verbaasd en ge schokt toen in september de plaat uitkwam. Ze konden het al lemaal niet zo goed plaatsen. 'Is het nu rhythm blues of rock roll', werd me steeds gevraagd. Het is dus beide. Inderdaad, een feestplaat. En zo hoort het ook te zijn, want: 'When Big Man comes to town it's party time'. Ha, ha, ha! Tot nu toe heeft Clemons weinig reden gehad om te lachen om de verkoopcijfers van 'Rescue'. De plaat is in de States niet echt aan geslagen. Clemons heeft er even wel een verklaring voor: "Ameri kanen zijn enorm trendgevoelig. Ze lopen achter de dingen aan die toevallig in de mode zijn. 'A programdirector' van een radio station kwam op een zeker mo ment naar me toe om te zeggen dat hij de plaat prachtig vond en dat hij en z'n vrouw er elke avond naar luisterden. Maar hij kon de plaat niet op de radio draaien omdat-ie niet klonk zoals de muziek die op dat moment uit New York kwam". Clemons verwijt de Amerikanen geen gevoel meer voor rhythm blus te hebben. "Wat dat betreft kunnen de Europeanen de Ame J.T. en Big Man: "We hebben een feestplaat gemaakt, rikanen nog een lesje leren. Hier zeggen de mensen tenminste nog wat ze voelen en ze zijn ook niet bang om hun gevoelens te uiten. Vandaar dat jullie ook niet zo trendy zijn als in de States. Nee, wij hollen achter jullie trends Clemons (verbaasd): "Daar kan ik niet zo goed over oordelen, maar in elk geval tref ik hier meer ge voel voor 'R and B' aan dan in de States. Daarom verwacht ik dat mijn plaat het hier beter zal doen dan in de States" Opmerkelijke verschijning op 'Rescue' is de volslagen onbe kende zanger John T. Bowen. Hij is nauwelijks zo groot als de alt sax van Big Man, maar is geze gend met een machtige stem Zijn ruige, diepe keelgeluid past uitstekend bij het opzwepende saxgeluid van Clemons. Die merkt dan ook terecht op: "If my sax could speak, it would sound like Johnny" Maar waar komt J.T., 36 al, van daan. Is hij zomaar uit de hemel komen vallen, in de handen van Clarence Clemons? J.T.; "Clarence en ik zijn al vele ja ren goede vrienden. Ik heb van alles gedaan, binnen en buiten de muziek. Ik heb zelfs nog als portier gewerkt in de beachclub van Clarence in Jersey. Ik wist dat we ooit eens samen een plaat zouden maken. Ik heb lang moe ten wachten, maar het is de moeite waard geweest" Ook voor J.T. is met zijn eerste be zoek aan Europa een wens in ver vulling gegaan. "Hier heb ik van gedroomd. In '67 toen Otis Red ding stierf, kwam er een plaat van hem uit: 'Live in Europe'. Een fantastisch album met een geweldige sfeer. Toen ik die plaat voor de eerste keer beluis terde, dacht ik hoe fantastisch het zou zijn om een keer naar Eu ropa te kunnen. Nu zou ik hier ook dolgraag willen optreden. Clemons voegt daar aan toe: "En die kans bestaat. Er zijn plannen voor een Europese toer van de Red Bank Rockers. Wanneer? Ik heb geen idee, ergens in '84" Waar hangt dat van af? Clemons: "Van een heleboel facto ren. Vooral natuurlek van wat er met de E Street Band gebeurt. Bruce is op dit moment bezig lr 'Witte Waan' een hoogtepunt in Rotterdam ROTTERDAM - Toen Huub Bals voorstelde om de nieuwe Neder landse speelfilm De Witte Waan zijn wereldpremière te laten be leven tijdens het Filmfestival Rotterdam, vonden regisseur Adriaan Ditvoorst en producent Jan Vrijman dat een schitterend idee. Maar distributeur Goedings verbood het, omdat Film Inter national (de „aannemer" van het Rotterdamse gebeuren) gesubsi dieerd wordt en Goedings' be drijf The Movies niet. Het is nu onzeker geworden wan neer en door wie de Witte Waan in roulatie gebracht zal worden, want ondanks het kleinzielige veto van Goedings, beleefde de film gisteren zijn „wereld-try- out" voor een internationaal pu bliek in Rotterdam. Om geen olie op het vuur te gooien, werd de pers dringend verzocht de recensies op te zouten, maar er zal toch wel mogen worden vastgesteld dat Adriaan Dit voorst zijn twee vorige films (Fla nagan en De mantel der liefde) heeft overtroffen. Met de Witte Waan wórdt een portret geleverd van een kunstenaar die heroine gebruikt om (als een zeearend) boven zichzelf en de grauwe massa „verliezers" uit te stijgen. Het tegenbeeld van de tragische Adviseur APhO AMSTERDAM (ANP) - De Oost- duitse dirigent Thomas Sander- ling (41) is per 1 februari 1984 be noemd tot artistiek adviseur van het Amsterdams Philharmonich Orkest. Hij zal in die functie een aantal taken overnemen van An ton Kersjes, die vorig seizoen als chef-dirigent afscheid nam. Sanderling dirigeerde als gastdiri- gent orkesten in de DDR en in tal van Westeuropese landen. In april 1983 vestigde hij zich in West-Duitsland. Zijn eerste op treden met het APhO was in de cember 1981. OVERLEDEN - De Duitse au teur Edzard Schaper is in een zie kenhuis in Bern op 76-jarige leef tijd overleden. Edzard Schaper stelde in zijn werk vooral de problemen van het reli gieuze denken en handelen aan de orde. 5,1 Ikohcc cth. FESTIVAL ROTTERDAM junk waar men meestal aan denkt bij het woord 'heroïne'. Thorn Hoffman als de kustenaar, staat ook nog in een Oedipus- verhouding tot zijn moeder, een na een verkeersongeval tot inva liditeit gedoemde toneelvedette. Samen lappen die twee de we reld en de gangbare moraal aan hun laars. De beelden van de Witte Waan behoren tot de mooi ste, de meest indringende die 'Rotterdam' te zien heeft gege ven tot nu toe. De voorstelling vond plaats in het uitstekend gevulde Luxor-thea- ter (900 zitplaatsen), waar maan dag tijdens de voorstelling van Tarkowski's Nostalgia en zondag bij Naughty Boys publiek zelfs op de trappen moest plaatsne men. De schaalvergroting van het festival blijkt een succesvol verlopende operatie. De menigte buitenlanders die via de Cine-M- Art naar Rotterdam zijn getrok ken, verlevendigen nog extra het festivalbeeld dat niet eerder zo veel sfeer gehad heeft als dit jaar. Enigszins teleur stelde een dag eer der Johan van der Keuken met zijn nieuwe film De Tijd. Een filmgedicht dat begint met enige van Bert Schierbeek afkomstige teksten over tekens van aarde en tekens van water in aarde en nog zo wat tekens. De beeldtekens zijn nogal obligaat met reeksen muren van bak steen, betonnen schuttingen, uit gesleten vloerdelen, stapels ka pot glas, pilaren vol grafitti die - en dat is wel weer aardig - opge nomen werden via een almaar doorrijdende camera. Opnamen verder van de Darwiniaanse mens als resultaat van het uit de zee en modder gekropen zoog dier en flauwe, obligate registra ties van het kleine-kinderen-wor- den-groot-soort. De formule, elk commentaar blijft gelukkig achterwege, heeft wel spankracht. Dat weet Van der Keuken wel te bewijzen. Maar je zou je bij het geheel kunnen af vragen waarom dit type half-ab- stracte films toch per definitie vergezeld moet worden door elektronische muziek waar je ho rendol van wordt. Die vraag heeft hier echter geen geldig heid, omdat Van der Keuken juist was uitgegaan van een reeds bestaande compositie van Louis Andriessen. Een geldig ex cuus dus, maar gelukkiger word je er niet van. Een andere markante Nederlandse bijdrage aan het Rotterdamse festivalprogramma, leverde Rut- ger Hauer via zijn hoofdrol in 'Eureka', van regisseur Nikholas Roeg die in het verleden opzien baarde met 'Dont' look now' en 'The man who fell to earth'; mooi gemaakte films (Roeg begon in het vak als cameraman) met op vallend veel ruimte voor boven natuurlijke verbanden tussen aardse gebeurtenissen. 'Eureka' past in het rijtje en gooit magische stenen, kristallen bol len, kabala, tarotkaarten en voodoo op een hoop om de in druk te wekken dat was voorbe schikt. Dat Gene Hackman goud moest vinden in Alaska en daar door Rutger Hauer later tegen over zich moest krijgen als een schoonzoon die jaloers is op het fortuin van Hackman en de mys terieuze banden tussen Hack man en diens beeldschone doch ter Theresa Russell. Het loopt uit op een uitzonderlijk gruwelijk drama. Ondanks het magnifieke acteren van Hack man, Russell en Rutger Hauer overtuigt 'Eureka' allerminst. Pretentieuze hokus pokus. De persconferentie van Roeg lever de geen verhelderende inzichten op. Wel de wetenschap dat de ci neast Rutger Hauer ontmoet had tijdens de opnamen van de tv-se- rie over Albert Speer, nadat hij de Nederlander eerder gezien had in Turks Fruit en Soldaat van Oranje. Hij was vooral onder de indruk van Hauer's vermogen om uiterlijke kracht en innerlijke kwetsbaarheid uit te stralen en prees zijn vermogen om uit een rol alles te halen wat er in zit. DEN HAAG (ANP) - Een werkgroep onder leiding van oud-CRM- minister Hans de Boer gaat adviseren over de vraag welke gezel schappen de eerstkomende jaren het toneelaanbod zullen moe ten verzorgen. Minister Brinkman van WVC verwacht dat de werkgroep vóór 1 april klaar is met haar werk en dat hij voor de zomer er zijn oordeel over heeft gevormd en de kwestie kan voorleggen aan o.m. de Raad voor de Kunst en de Tweede Ka mer. De werkgroep bestaat uit leden uit verschillende geledingen van de toneelwereld. De Raad voor de Kunst heeft nog niet zo lang geleden de minister aanbevolen het toneelbestel te herzien. Volgens de opdracht aan de werkgroep ziet de minister wel wat in de ideeën van de raad, zoals afschaffing van subsidiëring door de ene overheid onder voorwaarde dat de andere overheid het ook doet, meer ruimte voor incidentele produkties en een flexibeler systeem voor het subsidiëren van Nederlandse toneelgezelschappen. Diverse theatermakers hebben plannen om met compleet nieuwe gezelschappen te beginnen. Het overheidsgeld voor toneel is evenwel beperkt. De plannen kunnen dan ook niet worden ver wezenlijkt, tenzij er ruimte voor geschapen wordt ten koste van bestaande gezelschappen. De spreiding van voorstellingen over het land moet in elk geval veilig worden gesteld, vindt Brinkman. De werkgroep zal zich daar ook over moeten uitlaten. De spreiding lijkt steeds meer te worden bedreigd door financiële problemen op gemeentelijk vlak. Schouwburgen proberen meer dan voorheen de risico's van voorstellingen op de gezelschappen af te wentelen. met het voltooien van een nieu we plaat. Een plaat mét de Band. Wanneer die uitkomt, geen idee. Ergens in '84. Hoe de plaat pre cies zal klinken, weet ik ook niet. Als Bruce mij nodig heeft dan kom ik naar de studio en blaas een partij in. Wat hij verder met het materiaal doet, weet ik niet. Ik kan je alleen verzekeren dat het een echte Bruce-plaat wordt. Met stevige rock". Dat Clemons niet betrokken is bij de produktie van de nieuwe el pee van Bruce Springsteen en de E Street Band bevestigt het ver moeden dat de muzikale samen werking tussen Clemons en Springsteen, die nu ruim tien jaar duurt, haar langste tijd heeft gehad. Clemons: "Onzin. Ik ben zelf de laatste tijd veel te veel met m'n eigen album in de weer geweest om me met Bruce' zaken te kun nen bemoeien. Bovendien heb ben we zojuist met de Red Bank Rockers een toer door de States gedaan". Juist ja. De leden van de E Street Band hebben het te druk met hun solo-activiteiten. Eerst brengt Steve Van Zandt een eigen plaat en vervolgens jij. Clemons: "Nou en? In artistiek op zicht is Bruce een geweldige werker. Ik heb enorm veel res pect voor 'm. Hij is meer dan een vriend. Wij hebben elkaar voor de eerste keer in Ashbury ont moet. Dat was in '70 of '71. Een soort muzikale liefde op het eer ste gezicht. Ik was 'the missing link' in zijn leven en hij was dat in die van mij. Het was net alsof we in al die jaren daarvoor, maar een beetje hadden rondgedoold. Vanaf het eerste moment is er een hele hechte band tussen ons ontstaan" Maar Bruce is zo'n perfectionist dat hij bijna twee jaar over het maken van één elpee doet. Jullie hebben dus alle tijd voor eigen experimenten en het is best te be grijpen dat jij, na al die jaren in de schaduw van Bruce te hebben geleefd, zelf eens in het voetlicht wil stappen. Clemons: "Als jij spelen in de E Street Band spelen in de scha duw van Bruce wilt noemen dan moet jij dat weten. Ik zie het an ders. Ik zie het als een bepaald leven leiden, waarvan ik geniet. En dat is alles. Punt uit. Het gesprek dreigt abrupt te wor den beëindigd, maar na onderge tekende een tijdje met J.T. alleen te hebben gelaten, keert Big Man weer lachend terug. De onheil spellende grijns is verdwenen. Waarom heb jij je plaat eigenlijk 'Rescue' (verlossing, bevrijding red.) genoemd? Clemons: "Because my wife res cued me from obscurity. Voordat ik haar (de beeldschone Zweedse Tina red.) leerde kennen, was ik een echte killer. Dat kwam door m'n football-verleden. Ik ben zelfs nog semiprof geweest bij de Newark Bears. Ik hing altijd de bink uit. Ik speelde een keer met een rockbandje in een of ander zaaltje toen er een paar het podium opkwamen die zo tevreden waren over onze ziek. Ze gaven ons twintig m ten om onze biezen te pakken Anders zouden ze de stekker het stopcontact trekken. Ik ben naar voren gestapt en heb gezegd dat ik ze in dat geval alle hoeken van de zaal zou laten zien. Vanaf dat moment ga ik door het leven als de Big Man. Maar dankzij Ti- na ben ik achteraf toch best een aardige jongen geworden". Over football gesproken. Doe je nog wat aan sport? Clemons: "Jazeker. Elke keer als ik het podium opstap. Dan is het net alsof ik de scheidsrechter voor het begin van de wedstrijd hoor fluiten. De manier waarop wij bijvoorbeeld met de E Street Band rock roll maken is zwaarder dan American Foot ball. Voor de rest ben ik zeer zui nig op mijn lichaam. Het lichaam is namelijk de tempel waarin de geest rondwaart. Als je lichaam afsterft dan is je geest ook tot sterven gedoemd. Of ik christen ben? Jazeker. Alleen geloof ik op m'n eigen manier. Net als Bruce trouwens. Maar beiden geloven we in iets. In iets waarvan Bruce ooit heeft gezegd: 'God gave me something I'm afraid of lose'. Thorn Hoffman en Pirn Kambeau als zijn invalide moeder in de film 'De Witte Waan' (fotoGPDi 1 1) Love of the Common People - Paul Young 2 5) Fraction too much Fric tion - Tim Finn 3 3) The Right Side Won - What Fun 4 4) Only You - Flying Pic kets 5 2) Love me Just a Little bit More - Dolly Dots 6 (17) Listen to the Radio - Tom Robinson 7 (12) Far from Over - Frank Stallone 8 8) Wij zijn de Vuilnisman - Andre van Duin 9 (11) Obsession - Vanessa 10 (13) Als je Wint - H. Vrienten en H. Brood 11 (20) Zwart Wit - Frank Boeij- en Groep 12 (14) Fragezeichen - Nena 13 (28) You are Beautiful - Chic 14 (18) Dolly the Doll - Babe 15 7) Thuis ben - Hans de Booy 16 (19) Nobody Told Me - John Lennon 17 (16) Oude liefde roest niet - V.O.F. De Kunst 18 (23) Let's Break - Master Ge nius 19 6) You Are - Dolly Parton 20 Radio Ga Ga - Queen 21 A Rockin' Good Way - S. Stevens en B. Tyler 22 Macho - Doe Maar 23 (24) Let no Man put us Under - First Choice 24 9) Thriller - Michael Jack- 25 (10) Let's Stay Together - Ti na Turner 26 (35) Wishful Thinking - Chi na Crisis 27 (15) Love is a Golden Ring - The Cats 28 (34) Sugar Sugar Baby - Highway 29 (33) The Universal Song - Kim Carnes 30 Relax - Frankie Goes to Hollywood 31 Guardian Angel - Mas querade 32 (27) Starting at the End - Do ris D and the Pins 33 How About It - M.D.M.C. 34 (25) Reggae Night - Jimmy Cliff 35 (32) Pipes of Peace - Paul McCartney 36 (36) Steamhammer Sam - In- taferon 37 (21) Eenvoud - Goede Doel 38 (22) My oh My - Slade 39 (26) I got Rhythm - The Broads 40 (29) Ole en Marie doet niet mee - Havenzangers DEN HAAG (ANP) - Gezamenlijke huisvesting van het Neder lands Danstheater en het Residentie-Orkest aan het Spui in Den Haag zal meer kosten dan de 25 miljoen gulden waarvan het ministerie van WVC uitgaat. Volgens een rapport van een ge meentelijke werkgroep kost gezamenlijke huisvesting tussen de 25,8 en de 27,5 miljoen gulden. Als de gemeente besluit tot het combinatieplan zou zij er goed aan doen om by het ministerie een hogere bijdrage te vragen dan de toegewezen 7,75 miljoen gulden, zo betoogt de werkgroep. Het rapport geeft drie mogelijkheden om uit de huivestingsperi- kelen te geraken: niet bouwen, het bouwen van een balletzaal in Schevenignen en een concertzaal aan'het Spui en tenslotte het bouwen van een combinatieplan in drie varianten. Nieuwbouw voor de twee gezelschappen zou in alle gevallen lei den tot financiële problemen voor het Congresgebouw, waar nu het RO concerteert, en het Circustheater, op het ogenblik uit valsbasis van het NDT. In het rapport wordt nog geen uiteindelijke voorkeur voor een van de drie varianten aangegeven. Er worden wel stedebouwkundi- ge en culturele argumenten genoemd voor een combinatieplan. De belangrijkste hiervan zijn dat Den Haag een culturele cen trumfunctie moet blijven vervullen en dat het Spui voor elke vorm van vervoer gemakkelijk bereikbaar is. Het rapport van de werkgroep wordt de komende week bespro ken binnen het college van B en W van Den Haag. Voor half februari wil de minister van WVC weten of Den Haag het aan bod van 7,75 mihoen gulden voor een combinatiegebouw accep teert. Op het ministerie houdt men voorals nog geen rekening met verhoogde financiële verlangens van de gemeente, zo deel de een woordvoerster gisteravond mee.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 25