KITS 'Je ziet maar': dom omaatje wel aardig jongerenprogramma Geen geld voor het JAC in Katwijk The Jam schreeuwt om jonge popgroepen 'Next Crisis' klinkt heel professioneel Nederlandse religieuzen op vredesmissie WOENSDAG 1 FEBRUARI 1984 Varia PAGINA U In Boekblad citeert Albert Helman de schrijver Ramon Gomez de la Serna, die eens gezegd heeft dat in de herfst ook de bladen uit de boe ken zouden moeten vallen. Een soort continue lente-zomer-herfst- wintersituatie die de boekproduk- tie keurig op peil zou houden maar ook iedere boekverbranding of boekvergrachting overbodig zou maken. U begrijpt al waar ik heen wil: de recente onlusten in Amsterdam, waar eerst door een groep Amster dammers tegen 'racisme en discri minatie' de bibliotheek van de Ne derlands Zuidafrikaanse Vereni ging NZAV vernield, besmeurd, overhoop gehaald en ten dele ook in de gracht is gegooid, en daarna door de vrouwenaktiegroep 'De Duivelse Kring' bij Athenaeum Nieuwscentrum en Pegasus in Am sterdam de voorraad Playboys ge- kidnapped en vervolgens in de gracht is gegooid, omdat de vrouw daarin alleen als lustobjekt wordt gezien. Beide akties dienen te worden afge keurd. Ik begrijp overigens best dat de Amsterdammers tegen racisme en discriminatie verontwaardigd zijn over de negatieve reakties in de kranten op hun dadendrang, want, zo zullen zij ongetwijfeld re deneren, het enige wat wij doen is wat boeken, wat bezit, wat geeste lijk bezit in zekere zin in de gracht pleuren, als reaktie op de aktivitei- ten van de Zuidafrikaanse politie, die zonder pardon hele dorpen van zwarte Zuidafrikanen met de grond gelijk maken, gezinnen uit elkaar rukken, mensen naar onher bergzame gebieden jagen, enzo voort enzovoort. Daar wordt in de Nederlandse kranten en op de tele visie wel de nodige aandacht aan besteed, maar de verontwaardi ging breekt pas goed los als er 'mooie, onvervangbare boekwer ken' worden vernield. Alsof een he le bibliotheek ook maar kan opwe gen tegen één geschoffeerd of dood geschoten mens! Daar hebben ze natuurlijk gelijk in. Het ene is veel erger dan het an dere. Maar het komt allebei niet te pas, en wie, terecht, morele maat staven stelt aan andermans gedrag zou ook niet maar ééntiende deel van diens wangedrag als wraak voor zijn eigen rekening moeten willen nemen. De nazi's vermoord den de joden en zij verbrandden de onwelgevallige boeken, het eerste was onnoemelijk veel erger dan het laatste, maar het blijft schandelijk, en het wordt niet minder schande lijk als de andere partij een derge lijke praktijk overneemt. Dat geldt dus ook voor die vrou wenaktiegroep die de Playboys in de gracht gooide. L)e motieven van deze feministes zijn uiteraard nobel, ze hebben on getwijfeld ook hun deel van het ge lijk, maar hun ongelijk zit in het stelen en vernielen van die Play boys. Ik twijfel ook niet aan de no bele motieven van de aktiegroepen in Amerika, die de bibliotheken van de middelbare scholen navlooi- en op 'onoirbare' boeken die vervol gens uit die schoolbibliotheken worden weggecensureerd. Dr. Lee Burress van de' Universiteit van Wisconsin, een expert op het gebied van censuur, heeft onlangs een lijst samengesteld van de 30 boeken die tussen 1965 en 1982 het meest onder die (over het algemeen conserva tief-christelijke) censuur te lijden hebben gehad. Hier volgt deze lijst van de Top Dertig, waarbij ik er nu vast de aandacht op vestig dat er zes boeken van Nobelprijswin naars bij zitten: 1. 'The Catcher in the Rye' - J.D. Sa linger 2. 'Go Ask Alice' - Anoniem. 3. 'Of Mice and Men' - John Stein beck 4. '1984' George Orwell 5. 'The Grapes of Wrath' - John Steinbeck 6. 'Lord of the Flies' - William Gol- ding 7. 'Forever...' - Judy Blume 8. 'Our bodies, Ourselves' - The Bos ton Women's Health Book Collecti ve 9. 'My Darling, My Hamburger' - Paul Zindel 10. 'The Adventures of Huckleberry Finn' - Mark Twain 11. 'To Kill a Mockingbird' - Har per Lee 12. 'Brave New World' - Aldous Huxley 13. 'Manchild in the Promised Land' - Claude Brown 14. Slaughterhouse-Five' - Kurt Vonnegut Jr. 15. 'The Learning Tree' - Gordon Parks 16. 'Black Like Me' - John Howard Griffin 17. 'The Lottery' - Shirley Jacksón 18. 'One Day in the Life of Ivan De- nisovich' Alexander Solzhenitsyn 19. 'The Scarlet Letter' - Nathaniel Hawthorne 20. 'A Separate Peace' - John Knowles 21. 'One Flew over the Cuckoo's Nest' - Ken Kesey 22. 'Johnny Got His Gun' - Dalton Trumbo 23. 'The Diary of A Young Girl' - Anne Frank 24. 'I Know Why the Caged Bird Sings' - Maya Angelou 25. 'Deliverance' - James Dickey 26. 'The Good Earth' - Pearl Buck 27. 'A Hero Ain't Nothin' but a Sandwich' - Alice Childress 28. 'The Exorcist' - Williain Peter Blatty 29. 'A Farewell to Arms' - Ernest Hemingway 30. 'It's OK if You Don't Love Me' - Norma Klein Het jongeren adviescentrum (JAC) in Katwijk krijgt geen subsidie van de gemeente. Een meerderheid van de Katwijkse gemeenteraad heeft vorige week donderdagavond een voorstel van burgemeester en wethouders verworpen om het JAC geldelijke steun uit de ge meentekas te geven. Hoewel Katwijks burgemeester Bos en wethouder Parlevliet een vurig pleidooi hielden voor het verstrekken van subsidie aan het JAC, stemden alleen de WD, de PvdA, de Vrije Lijst en D'66/Gemeentebelan- gen voor het voorstel. De overi ge partijen stemden tegen. De stemmen van het CDA gaven de doorslag. Het JAC is ruim twee jaar actief in Katwijk. Dat kon door een startsubsidie van enkele lande lijke fondsen. In ongeveer hon derd gevallen verleenden de JAC-vrijwilligers hulp aan jon geren met problemen. Volgens de burgemeester en twee van de vier wethouders heeft het JAC de afgelopen twee jaar veel goed werk ver richt. Daarom wilden zij het JAC met bijna tienduizend gulden steunen. Dat geld is on der meer nodig om de huur van de ruimte waar het JAC is gevestigd te betalen en de tele foonkosten. Het CDA voelde echter niets voor het voorstel. Volgens die partij heeft de naam JAC een slechte klank. Bovendien zou het JAC niet het belang van het gezin (als 'hoeksteen' van de samenleving) voorop stel- Redactie: Anneloes Timmerije. Bijdragen en vragen: Postbus 54, 2300 AB Leiden. Telefoonnummer 071-J44941, toestel 245. KITS bekijkt de komende weken wat de tv te bieden heeft aan jongerenprogramma's. We onderzoeken de kwaliteit van de min of meer traditionele muziekprogramma's, maar ook van jongerenprogramma's als 'Spop' van de NCRV en 'Je ziet maar' van de VARA. We geven onze mening graag voor een betere. Vind je dat er te weinig echte jongerenprogramma's op de beeldbuis te zien zijn, of heb je zo maar wat op je lever, schrijf het op en stuur het aan de redactie van KITS, postbus 54, 2300 AB Leiden. len, maar het belang van de jongere. Ook vond het CDA dat de statuten en het huishou delijk reglement van het JAC wel wat duidelijker konden. Het CDA ging, ondanks de lof trompet van de burgemeester en de wethouder, niet door de bocht. Zelfs wilden de chris ten-democraten geen maand uitstel om nog eens met het JAC te praten. Hoewel het werk van het JAC door een meerderheid van de Katwijkse gemeenteraadsle den blijkbaar niet wordt ge waardeerd, probeert een aantal medewerkers het adviescen trum toch voor Katwijk te be houden. Of dat lukt blijft nog de vraag. Binnen enkele we ken zal een definitief besluit moeten worden genomen. Twee medewerkers van het eerste uur, Piet Grootendorst en Leo Stroeve, stappen in elk geval zwaar teleurgesteld op. Hulp voor bands Bollenstreek Het 'Pop Kollektief Bollenstreek' (PKB) is ter ziele. Maar er komt een kleinere organisatie voor in de plaats. In een laatste poging het twee jaar geleden opgerichte PKB van de ondergang te redden, hield het bestuur een algemene ledenver gadering. Daar kwamen slechts veertien bezoekers opdagen. Het popcollectief klaagde toch al zo over de geringe belangstel ling in de streek voor de activiteiten. Om de twaalf amateur-popgroepen in de bollenstreek te blijven helpen, proberen enkele vroegere leden van het PKB een soort van management voor die bands te beginnen. Dat management moet dan concerten gaan regelen voor de muzikanten. Op die manier zal het verdwijnen van het PKB naar verwachting min der schade aan de regionale popmuziek toebrengen. De groepen in de bollenstreek zullen elk afzonderlijk worden gevraagd, wat ze van de nieuwe opzet denken. Wie weet wie Oma Jacoba is? Oma Jacoba is de mascotte van het jongerenprogramma 'Je ziet maar' dat de VARA-televi- sie elke veertien dagen uit zendt. Een aardig, gerimpeld omaatje dat blijkens de uitzen ding van afgelopen vrijdag wordt misbruikt om T-shirts in te pakken voor de 'Je ziet maar-club'. Met als beloning: een T-shirt voor haar klein zoon. Een beetje oudbollig. Je moet maar durven. 'Je ziet maar' is een tamelijk nieuw tv-programma voor jon geren. Het wordt gepresen teerd door ex-rockzangeres Hanneke Kappen en wordt ge maakt volgens de zogenaamde 'sandwich-formule' waar de VARA het patent op lijkt te hebben. Die sandwich-formule wil eigenlijk zeggen dat een aantal wat 'zwaardere' onder werpen wordt ingeklemd tus sen aantrekkelijke muziek en andere lichte kost. Afgelopen vrijdag was 'Je ziet maar' op de buis. En inder daad: muziek (Johnn^ Cougar, het duo Vrienten en Brood met hun muzikale Nederlandstali ge co-produktie), een gefilmd verslag van een wandeltocht van twee werkloze jongeren uit Assen naar het huis van minis ter De Koning in Voorschoten, een interview met een van een vuurrode hanenkam voorziene punker ("Punk is niet racis tisch, al zijn er misschien wel een paar nazi-punks, maar daar moet ik niks van hebben"), een interview met Tina Turner die ook 'Proud Mary' nog ten ge hore bracht, een geflimd grap pig bedoeld item over 's lands grootste kruidenier die ook in Hanneke Kappen van 'Je ziet 1984 op de kleintjes let (in feite pure reclame) en een 'item' over acné oftwel jeugdpuistjes en wat daar tegen te doen valt. Wat dat laatste betreft: tv heet een snel medium, maar de krant is toch vaak sneller, im mers: vorige week heb je in KITS al over de jeugdpuistjes ellende kunnen lezen. Goed, dat was in grote lijnen de inhoud. Is 'Je ziet maar' nu een goed jongerenprogramma? Ja, ik denk het wel. Even afgezien van dat lullige omaatje biedt het programma naast pure 'verstrooiing' ook informatie. De formule werkt. Het is een vlot programma, waarbij je je voor de buis niet hoeft te ver velen. Maar dan die club. Trouwe kij kers kunnen lid worden van de 'Je ziet maar-club'. Dat kost je twaalf piek en daarvoor krijg je een T-shirt en na elke uitzen ding een speciale 'Je ziet maar- krant'. Dat nu lijkt me pure geldklopperij. De gedachte die erachter zit is duidelijk: nu lid van de 'Je ziet maar-club', straks van de VARA. Maar daarvoor is één goed jongeren programma toch echt niet ge noeg. De volgende uitzending van 'Je ziet maar' is 9 februari, 20.00 uur, Nederland 2. HANS VELDHUIZEN René Vallentgoed zit met smart te wachten op de aanstormen de popgroepjes uit Leiden en (wijde) omgeving. Met Ruud Laurier wil hij beginnende bandjes de gelegenheid geven de Tweede Binnevest- gracht in Leiden. Maar de jon ge popmuzikanten hebben kennelijk drempelvrees want tot nog toe heeft er niemand gereageerd op de oproep van dit tweetal om zich massaal aan te melden voor een Jam avondje. René Vallentgoed is wat je met een duur woord impressario noemt. Dat wil zeggen dat hij optredens regelt voor muzi kanten en artiesten. "Al een paar jaar organiseert hij in het café De Uyl van Hoogland cul turele middagen. De ene keer treedt er een dichter op en de andere keer een muziekgroep of een popbandje. In het begin kwamen daar niet zo veel men sen op af, maar nu zit het café aan de Nieuwstraat op zondag middag vaak barstensvol. Vallentgoed en Laurier, die eige naar is van The Jam, hopen dat op woensdagavond hetzelfde gaat gebeuren. Volgens René moet dat zeker lukken omdat hij in Leiden struikelt over de popbandjes, zoals hij zelf zegt. "En die bandjes kunnen haast nooit optreden omdat er in Lei den nauwelijks zaaltjes zijn. In het Leids Vrijetijdscentrum worden dan wel eens 'Pop aan de bak-avonden' gehouden voor groepjes uit de regio, maar het LVC is eigenlijk nog veel te groot voor een bandje dat net met optreden is begon- Iedereen die zich zichzelf goed genoeg vindt om in The Jam op te treden, kan René bellen (131264). "Ik hoef niet eerst een demobandje te hebben, want ik ga er van uit dat iemand die zichzelf aanmeldt best flink goefend zal hebben" Inmiddels hebben de Leidse Ho- trocks een begin gemaakt met de woensdagavond-optredens aan de Tweede Binnevest- gracht. Het optreden van deze rock roll-groep, die al een beetje bekendheid heeft, was niet bepaald een succes te noe men. Er was maar een handvol nieuwsgierigen op af geko- Vanavond treden de Amster- damse/Leidse Blue Tomatoes op, op 8 februari komen de Fal cons uit Den Haag naar de Jam, op 15 februari treedt de Leids/Katwijkse groep Les Za- zous op, een week later ge- René Vallentgoed (rechts) en Ruud Laurier willen beginnende groepjes op woensdagavond in The Jam laten optreden, (foto Holvast) volgd door de Leidse reggae- groep Uwanna terwijl op 29 fe bruari de beurt is aan Epsylon, ook uit Leiden. Het programma voor de maand maart zal afhangen van het aantal groepen dat zich bij Re né en Ruud aanmeldt. Inmiddels heef René Vallent goed al een tweede 'podium' kunnen versieren voor het Leidse poptalent. In café Het. Keizertje in de Kaiserstraat kunnen groepen uit Leiden en omgeving binnenkort ook aan de bak. Dus, wie durft er tus sen de schuifdeuren vandaan te komen en in het licht van de schijnwerpers te stappen? Wij beloven dat we in Kits een stukje zullen schrijven over het meest talentvolle groepje dat aan de groepenpresentatie in The Jam en het Keizertje meedoet. Er zit muziek in het kleine we reldje van de popmuziek in de Leidse regio. De laatste tijd is flink wat pla tenmateriaal verschenen van groepen uit Leiden en omgeving. En dan bedoel ik niet The Shorts waar toeval lig één Leidse jongen in speelt, nee échte popgroe pen waar allemaal regiobe woners in spelen die échte popmuziek maken. Eén van die groepen zullen we er even uitlichten: Next Crisis. Een Leidse band waar vyf jongens en één meisje in spelen. De naam van de groep betekent: vol gende crisis, geen vrolijke naam natuurlijk en inder daad is de muziek van dit sextet nu niet direct vrolijk Toch kun je op bepaalde nummers van Next Crisis hartstikke lekker dansen. Dat is vooral te danken aan het ritmische drumwerk van Erk Willemsen die te genwoordig in Amsterdam woont, maar van oorsprong een Leiderdorper is. Erk heeft ook de eerste elpee van de groep, die gewoon 'Next Crisis' heet, geprodu ceerd. En dat heeft hij echt op een voortreffelijke ma nier gedaan. Vooral wanneer je weet dat Next Crisis deze debuutel pee in eigen beheer heeft opgenomen. Dat wil zeggen dat de plaat is uitgebracht buiten een platenmaat schappij om. De bandleden hebben zelf de produktie- kosten betaald. En omdat een uurtje opnemen in een studio al verschrikkelijk veel geld kost, kun je je wel voorstellen dat de groep niet rustig de tijd heeft kun nen nemen om alles zo goed mogelijk op de plaat te zet ten. Ook heeft de groep niet over de meest supersoni sche apparatuur kunnen be schikken. En daarom is het zo knap dat 'Next Crisis' echt heel professioneel klinkt. Belist geen crisisplaat, of schrijf je tegenwoordig kriesisplaat? JAAP VISSER De zeven Nederlandse religieu zen die naar Nicaragua (Midden- Amerika) gaan voor een 'vredes missie' van een maand vertrek ken komende zondag. Zaterdag middag om 3 uur wordt in de Geertekerk aan het Geertekerk- hof in Utrecht een afscheids- dienst gehouden. Het verzoek om sympathie te be tuigen met deze vredesmissie heeft zoveel reacties opgeleverd, dat voor de uitzending van de ze ven in Utrecht grote belangstel ling uit het hele land wordt ver wacht. Veel individuele religieu zen beschouwen de groep als hun vertegenwoordiging. De leden van de delegatie zullen van 2 uur afin de kerk aanwezig zijn om mensen die inlichtingen wensen over hun motieven en hun bezoekprogramma te woord te staan. De Conferentie van Religieuzen in Nicaragua deed onlangs een be roep op religieuzen in de Ver enigde Staten en Europa om daadwerkelijk solidariteit te be tuigen met dit land, dat zich in een belangrijke fase van ontwik keling bevindt en dat voortdu rend wordt bedreigd door bui tenlandse interventie. Het be zoek van de zeven Nederlandse religieuzen is een antwoord op dit beroep. Pax Christi Neder land heeft met steun van het Centraal Missionair Beraad Reli gieuzen het initiatief daartoe ge- Doel van de reis is vooral om te zien, hoe het bevrijdingsproces in Nicaragua wortelt in het ge loof en in activiteiten van chris tenen en basisgemeenschappen. Na terugkomst in Nederland wil len de deelnemers uitvoerig ver tellen over hun ervaringen. In de groep zitten een paar bene dictijnen, een franciscaan, een dominicaan en een jezuiet en en kele zusters. Gij sen tegen Bisschop Gijsen van Roermond heeft zich gedistantieerd van de recente brochure, waarin een aantal vooraanstaande rooms-ka- tholieken, bekend onder de naam 'Mariënburggroep', pleit voor een doorgaande vernieu wing van het kerkelijke leven. De bisschop is bij de bestudering van de brochure opvattingen te gengekomen die, volgens hem, vele gevaren inhouden en die het juiste zicht op de kerk van Chris tus, de leer en de traditie verduis teren. Helderheid over het geloof geven alleen de Schrift en de traditie, schrijft Gijsen in een reactie. In het al dan niet aanvaarden hier van voltrekt zich de scheiding der geesten, tussen hen die het christendom naar waarheid wil len belijden en beleven, en hen die het z§lf willen invullen of zich overwegend laten leiden door wat 'men' aanvaardbaar acht. De Mariënburggroep relativeert het geloofsgegeven, dat de totali teit van de openbaring in de Ka tholieke Kerk te vinden is, meent de bisschop van Roermond. Men kan niet de bisschoppen, in ver bondenheid met de Kerk van Ro me, het apostolisch geloof laten bewaren en tegelijk uit eigen ver antwoordelijkheid andere wegen van kerk-zijn en geloofsbeleving zoeken dan de paus en de bis schoppen wijzen en voor juist verklaren. "Wie zo tewerk gaat, beweegt zich uit de ene kerk". De bisschop betrekt dat concreet op het 'fundamentele verschil' tussen priester en leek, de vrouw in het ambt, de leer aangaande sexualiteit en huwelijk en de oe- De Mariënburgers geven, volgens mgr. Gijsen, blijk van een menta liteit en zienswijze die bepaald zijn door het Landelijk Pastoraal Overleg in Noordwijkerhout. "De kerk is voor hen niet veel meer dan een conglomeraat van allerlei gemeenschappen, die het predikaat 'christelijk' zelf invul len. Echt leergezag erkennen zij niet en nog minder een plaatsbe kleder van Christus op aarde, die in naam van de Heer heel de christenheid gezagvol leidt". Beroepen Hervormde Kerk: beroepen te Angeren (Geld.) voor deelwerk W. Dijkstra Groesbeek, te Maas sluis J. den Dikken Oldebroek; bedankt voor Zevenbergen B. Martel Pijnacker. Gereformeerde Kerken: beroepen te Wij he kandidaat B. Ramaker Zwolle; aangenomen naar Dok- kum (voor theologisch docent in Chili) kandiaaat Ij. de Boer Oegstgeest. Christelijke Gereformeerde Ker ken: beroepen te Driebergen A. van Heteren Werkendam. Gereformeerde Gemeenten: be dankt voor Poortvliet M. Mon driaan Waardenburg. Onderscheiding. Mevrouw W. de Ru-Schouten, directeur van het persbureau van de Nederlandse Hervormde Kerk, is om haar journalistieke verdiensten be noemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Zij kreeg de on derscheiding gisteren in het ge meentehuis van haar woon plaats, Voorburg. Mevrouw De Ru werkt sinds 1964 bij dit pers bureau. Omdat zij 65 jaar is ge worden, zoekt de Hervormde Kerk nu naar een opvolger. Polen. De Poolse Raad van Ker ken meldt vooruitgang in de be trekkingen tussen kerk en staat. Volgens de acht minderheids kerken die lid zijn van de raad worden veel meer religieuze acti viteiten toegestaan dan voor heen. Er worden bijvoorbeeld veel sneller vergunningen ver leend voor de bouw van kerken. Invoer van bijbels en het druk ken en verspreiden van bijbels en godsdienstige lectuur onder vinden praktisch geen beperkin gen meer. De Lutherse Kerk heeft onlangs de eerste 'christe lijke boekwinkel' (niet-katho- liek) geopend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 11