Bachmeier-fibns overtuigen niet 'Lekker spelen en niet teveel rompslomp' Makers geven geen verklaring voor motief van moord in rechtszaal PODIUMBUK DINSDAG 31 JANUARI 1984 Radio - tv - kunst im d BONN (GPD) Marianne Bach- meier, de Westduitse die wegens dJ het neerschieten in de rechtszaal I van de vermoedelijke moordenaar ust van haar zevenjarig dochtertje, een vid gevangenisstraf van zes jaar heeft iffe gekregen, bevindt zich al ruim twee weken in psychiatrische behande- ;chl ling. Het ministerie van justitie van e v de deelstaat Nedersaksen heeft dat ie 1 bevestigd. De 33-jarige Marianne □p Bachmeier zou sterk depressief Kar zijn. Gevaar voor zelfmoord is aan- wezig. Daarom ligt zij nu in de ge- üe- sloten afdeling van het ziekenhuis in Hildesheim. Marianne Bach- ei^ meier moest eind oktober van het 3TÏ vorig jaar de gevangenis in, nadat zij eerder vrij kon rondlopen en voordien haar proces een media-ge- deo beurtenis van de eerste orde was ge< geweest, ïrk £*Iet is niet bekend gemaakt waardoor de depressies van Marianne Bachmeier .U1j! veroorzaakt zijn, maar het is niet uitge- j 1 sloten dat er een samenhang bestaat '<?lg met het feit dat onlangs twee films over U haar in de Duitse bioscopen zijn geko men: ,De zaak-Bachmeier - geen tijd voor tranen' van Hark Bohm en .Anna's ïkei Moeder' van Burkhard Driest. Naar aan- .j leiding van die films is er opnieuw een gigantische en vaak onfrisse publiciteit rondom de vroegere cafébezitster uit Lubeck ontstaan. Weekbladen als der Spiegel en Stem wijd den coverstory's aan de beide films en gingen diep in op de strijd die tussen beide regisseurs zou zijn losgebrand om toch in elk geval als eerste in de bio scoop te komen. De boulevardpers trok wederom alle registers open en schreef over Marianne in de gevangenis en haar verhoudingen met de vader van het ver moorde dochtertje en de nieuwe vriend. door Hans Amesz Bachmeier, dat betekent een hogere opla ge! Bachmeier, voor elk wat wils. Voor diegenen die van mening zijn dat kin dermoordenaars, en vooral als daarbij seksualiteit in het geding is, zonder vorm van proces meteen aan de hoogste boom moeten worden opgehangen. Maar ook voor hen die vinden dat dat een verschrikkelijke gedachte is, want die zijn door de veroordeling van Ma rianne Bachmeier niet geschokt in hun geloof aan de rechtsstaat. Het was als een film en nu is het een film. Op 6 maart 1981 schoot Marianne Bach meier, een mooie jonge vrouw, de ver moedelijke moordenaar van haar doch tertje, Arina, in de rechtszaal in Lubeck neer. Volgens de aanklacht had de man, de werkloze slager Klaus Grabowski, het meisje misbruikt en gewurgd. Gra bowski had al eerder blijk gegeven van seksueel ziekelijk en afwijkend gedrag. Daarvoor werd hij ook behandeld: ca stratie. Het ging min of meer goed met hem en toen besloot een arts Grabows ki, met toestemming van de rechter, hormonen te geven. Niet lang daarna doodde hij de kleine Anna Bachmeier. Nadat Marianne Bachmeier zes schoten had gericht op de rug van Grabowski werd zij van het ene moment op het an dere een beroemdheid in de Bondsrepu bliek Duitsland. Zo bezien is het geen wonder dat er nu maar liefst twee films tegelijk over haar in de bioscopen draai en. Toen Marianne Bachmeier op 24 oktober van het vorig jaar naar de gevangenis ging - weggebracht door haar vriend - om de resterende straf van twee jaar uit te zitten, was er wederom of nog altijd een camera bij. Met toestemming van Mariane Bachmeier draaiden Stefan Aust en Lucas Maria Bohmer een televi siefilm, waarin de media-affaire Bach meier geprotocolleerd en kritisch door gelicht zou worden. Dat is redelijk ge lukt. De film over de films toont geen heldin Bachmeier, maar veel meer een slachtoffer. Mariane Bachmeier komt in de tv-documentaire uitgebreid aan het woord: een vrouw die een cliché van zichzelf is geworden. Maar iemand die toch geloofwaardig maakt dat zij tegen standster van .zelfjustitie' is en dat het recht niet in eigen hand mag worden ge nomen. Een vrouw die het naar eigen zeggen moeilijk heeft met alle publici teit rondom haar persoon. Dat Marianne Bachmeier een attractieve vrouw is, heeft de pers steeds belicht. Zo lang, zo uitvoerig en ook met zulke aanduidingen dat uit de .moeder van de wraak' een soort Femme Fatale is ge worden. De aanvankelijk bijna overal geldende gevoelens van sympathie voor Marianne Bachmeier verdwenen meer en meer, toen bekend werd dat zij een leven had geleid dat op zijn minst nogal fors afwijkt van de spreekwoordelijke .normale, Duitse, grondige, nette le venswijze'. De beide Bachmeierfilms, die tot nu toe geen commerciële uitschieters zijn ge worden en dat dus wel niet meer zullen bereiken, zijn er niet in geslaagd de toe schouwer indringend en overtuigend te laten zien waarom bepaalde omstandig heden ertoe kunnen leiden dat het ene slachtoffer (Marianne Bachmeier) het andere slachtoffer (Klaus Grabowski) vermoordt. Een gegeven dat al door Fritz Lang is uitgewerkt. Tevoren is zeer veel over de films gepubli ceerd zonder dat de schrijvers van die stukken ze gezien hadden. In de publie ke opinie is daarom een beeld ontstaan van twee totaal verschillende produk- ten: Bohms film ,De zaak-Bachmeier': een gevoelige, psychologische schilde ring; .Anna's Moeder', van Driest, een keiharde, commerciële film waarin de regisseur pornografische elementen niet zou schuwen. Dat is kletskoek. Weliswaar heeft Driest, die in de Bondsrepubliek Duitsland toch al moet leven met het etiket van de 'macho' bij uitstek, Gudrun Landgrebe, van ,Die Flambierte Frau', uitgezocht voor de hoofdrol en laat hij nogal veel vuldig en niet ter zake doende de bor sten en tepels van haar zien, zijn film heeft niets met pornografie te maken. Net zo min als de film van Bohm met we tenschap te maken heeft. Zijn poging om de daad van Marianne Bachmeier, in de film Marie genoemd en gespeeld door het jonge talent Marie Colbin, voor te stellen als een soort noodzakelijk ge volg van haar levensloop en vooral daar van dat de moordenaar Grabowski haar dochtertje (en daardoor haarzelf) als verleidster en afperster heeft afgeschil derd, is niet goed gelukt. Maar dat neemt niet weg dat beide films best het aanzien waard zijn. De Duitse filmpers oordeelt verschillend, maar met uitzondering van Die Zeit wordt in het algemeen de voorkeur gegeven aan de film van Hark Bohm boven die van Burkhard Driest. Het is interessant om het oordeel van mensen te horen die de echte zaak-Bachmeier niet hebben mee gemaakt of, nog beter, daar nooit van hebben gehoord. Dat wordt echter zoe ken, want de affaire-Bachmeier was ook in het buitenland een grote media-ge beurtenis. Vandaar dit verhaal. [dus LEIDEN - Toneel en dans, een musical en een komisch duo. Dat is de keus die theaterlief hebbers deze week in Leiden kunnen maken. neDe musical betreft 'De zoon von Louis Davids' van Gerben Hel- linga en Jacques Klöters met Jenny Arean, Lex Goudsmit, Gerrie van der Klei, Johan ICC Ooms, Joost Prinsen en vele an deren. Dit gezelschap komt er van vanavond en morgenavond mee naar de Leidse Schouw- oDffl burg. Over deze musical, die jPj>] enkele maanden geleden in première is gegaan, is in deze 1 kolommen vrij lovend geschre- stai ven' T is *n elk ^et;a^ sVTake 1 van een levendig eri kleurrijk spektakel. Johan Ooms geeft zo'n perfecte reincamatie van de ruim honderd jaar geleden geboren Louis Davids, dat het volgens de recensent soms eng en ontroerend tegelijk is. Hel- e linga en Klöters, die hun musi- cal presenteren als een terug- Jr blik van 'de zoon' van de legen- l*en darische cabaretier, houden ia te mef £auids bezig op het ^n..° hoogtepunt van zijn carrière, dus in de jaren dertig, toen cri sis en werkloosheid hand in i hand gingen met het opkomend fascisme en racisme. Men kan uwsi negatief interpreteren en slee) bun verwijten dat zij op deze manier trachten munt te slaan ne uit de huidige economische toe- stand, maar er is volgens de in deze krant verschenen recensie 1642 00'c een an<^ere interpretatie enk; mogelijk. De teksten van Louis Kath Davids blijken namelijk bij 'one na^eT Inzien heel wat minder q'( tijdgebonden dan dikwijls s^er werd aangenomen en wie zijn nicl "edjes waardeert, hoeft dat be- i een n*e* a^en °P nostalgische t me< Qr°nden te doen. Voor sommi gen is het wel even wennen dat Martin van Dijk en Hans Ver- rseric meulen de bekende melodieën van.weleer in een modern jasje hebben gestoken, wat bijvoor- ,r^e beeld kan leiden tot een swin gende 6/8-maat die lijkt te wringen met de tekst. Dergelijk momenten zijn echter schaars, dus er is geen reden tot paniek. Met Lex Goudsmit als zingende toneelknecht kan er nauwelijks iets misgaan en hetzelfde geldt ||l voor Jenny Arean, die als Mol- r. LEIDEN - 'Het Leids Theater' is de naam van een nieuw Leids amateurgezelschap. Het klinkt wat weids en pretentieus, maar de oprichters haasten zich om te verklaren dat dat absoluut niet de bedoeling is. "Nooit aan gedacht dat mensen daar over zouden kunnen vallen", zeggen ze. "We zochten ge woon een naam, een echte mi'i'iiiiiiii Leidse naam die nog niet eer der is gebruikt. Toen lag dit uur nogal voor de hand. We weten jedra heus wel dat we niet de enige er hei Leidse toneelgroep zijn". ert *Met gezelschap is ontstaan als ge- mes fi volg van interne moeilijkhe- <f< den bij de grote Leiderdorpse toneelvereniging Toverlei. Over de aard van die strubbe lingen willen de leden van het Leids Theater verder niets in met de krant hebben om niet op- n sle< nieuw zout in de wonden te strooien. In de zomer van het aniro Yorig ïaar stapten ongeveer e aj tien mensen op bij Toverlei. Vier van hen: Sheila Lever, Els Wenink, Ed Meyvogel en Ro- inders nald Derogee, besloten samen een nieuwe groep te beginnen, visie We wilden met een klein groep je toneel gaan spelen", vertel- mes, I *en Sheila en Els, die bij Tover- Met lei vaak *n hoofdrollen te vin- liel ei den waren. "We dachten er alle vier hetzelfde over: lekker spe- ir han len met niet teveel rompslomp Hall er omheen". >e groep begon met lege han- laliteit den- De verworvenheden van Toverlei: decorstukken, kos tuums, een oefenruimte en een geldelijke basisj stonden niet meer tot hun beschikking. In Redactie Pieter C. Rosier ly zingt, speelt en danst dat de stukken er af vliegen. Lof is er ook voor Gerrie van der Klei als een ex-diva, die met haar man (Joost Prinsen) in een vooroorlogse STER-reclame is terechtgekomen. Dan is er nog de debutante Karin Bloemen, die een ontdekking wordt ge noemd. Aanzienlijk minder gunstig is vorige week de voorstelling van 'De moeder van David S.' door het Mechels Miniatuur Teater beoordeeld. Deze voor stelling is zaterdagavond te zien in de Leidse Schouwburg. Vanuit de media, die veel aan dacht aan het werk van Yvon ne Keuls hebben besteed, is be kend, dat zij uit persoonlijke betrokkenheid deze problemen heeft beschreven. Op basis van haar boek, tot stand gekomen na tal van gesprekken met ge zinnen met een verslaafd kind, is daarna de toneelversie ont staan, die nu door het Vlaamse gezelschap op het repertoire is genomen. Dat de voorstelling niet geslaagd is, zou voorname lijk aan het stuk zelf liggen. Het stuk wil het. publiek 'con fronteren met de angst, de on macht, de woede, het medelij den en de paniek, die het gezin S. te verwerken krijgt alvorens het moment van loslaten berikt kan worden'. De opbouw van dit stuk laat deze langzame op bouw echter op geen enkele wij ze zien, zo staat in de recensie te lezen. De verschillende perso nages zijn daartoe veel te sta tisch uitgewerkt. De vele korte scènes zouden monotoon van opzet zijn en de zoon, om wie het in dit stuk gaat, is geen ogenblik sympathiek, zodat iets van medelijden, iets van begrip voor zijn situatie onmo gelijk wordt gemaakt. Deze 'Moeder van David S.' tendeert naar een smartlap, aldus het wéinig vleiende oordeel van de recensent. 'Sprakeloos' is de titel van het nieuwe programma van het duo Mini en Maxi dat maan dagavond in het theater aan de Oude Vest in première gaat. In deze theatershow van de muzi kale clowns Karei de Rooy en Peter de Jong wordt zoals de ti tel al aangeeft geen woord ge sproken. Mini en Maxi bespe len tal van instrumenten, waarmee allerlei fratsen wor den uitgehaald. Bovendien brengen ze in hun show ook en kele goochelnummers. Bij Peter de Jong (Maxi) en Karei de Rooy (Mini) is er geen rolverde ling; er is zelfs geen tekst. Er zijn twee mannen, met hun spe cifieke postuur en daaruit voortkomende uitstraling en daar doen ze het mee. Het pro gramma omvat twee delen. Het begin en het einde van elk van deze delen geeft volgens de pro grammatoelichting de artistie ke relatie weer, die Mini en Ma xi met elkaar hebben. In 'Lumi neus', de strijd om een plaats in het licht, die beslecht wordt, wanneer er, als bij toeval, een samenklank ontstaat. En in 'Een voorspellende droom' en. Mini en Maxi in 'Sprakeloos'. na de pauze, in 'Marionet' en 'Twee clowns' vindt men dezelf de elementen terug. Vermel ding verdient nog de medewer king van de danseres Ans Bos- velt als verbindende schakel. Het LAK biedt morgenavond on derdak aan alweer een nieuwe amateurjgroep. Het gaat om het Leids Theater, dat een een- acter van Kees Holierhoek(Vin- gers aan de macht) en een een- acter van Edward Albee(Het verhaal van de dierentuin) op zal voeren. Elders op deze pagi na meer hierover. En dan eindelijk op donderdag avond in het LAK-theater de al vele malen uitgestelde solo voorstelling Jim van der V/ou de: 'Kopzeer aan die Waanzee'. Een theaterprogramma, dat een logisch gevolg moet zijn van zijn activiteiten binnen Hauser Orkater en De Horde. Vanaf de oprichting van het gezelschap maakt Jim van der Woude deel uit van Hauser Or kater, nu opgesplitst in ver schillende groepen die binnen de Stichting Orkater zelfstan dig werken. Ook Jim van der Woudes soloprogramma wordt door Orkater uitgebracht. Eerste produktie van het Leids Theater in het LAK de zomermaanden werd gere geld in de tuin gerepeteerd. Sinds kort hebben ze een oe fenruimte boven sociëteit de Boemerang in Katwijk. "Als je behalve jezelf nog iets an ders nodig hebt, kost het geld. En dat is er niet", stellen Sheila en Els bondig. De keuze van de twee eenakters, die samen het eerste programma van de groep vormen, is mede door die omstandigheid bepaald. Zowel 'Vingers van de macht' van de Leiderdorper Kees Ho- lierhoek als 'Het verhaal van de dierentuin' van Edward Al- bee kunnen met een kleine rol bezetting en zonder noemens waardige decorstukken wor den gespeeld. "We willen er so wieso naar streven hulpmidde len waar mogelijk achterwege te laten. De mensen moeten ge boeid raken door het spel, niet door het decor", zeggen Sheila en Els. Giller Al geven ze toe, dat ze uit een noodgedwongen klein aanbod hebben moeten kiezen, toch zeggen ze volledig achter de keuze van beide eenakters te staan. 'Onze voorkeur gaat uit naar het moderne-, maar niet kinderen wordt op een subtiele manier het wisselen van de macht uitgebeeld. De acteurs moeten in dit stuk kinderen uitbeelden. "Voor ons is het een uitdaging om te voelen zoals een kind voelt. Het is heel gemakkelijk om er een giller van te maken, door idiote stemmetjes op te zetten. Van kinderen kun je zo veel leren op het gebied van spontaniteit, ook als het gaat om machtsverhoudingen. Ze verzoenen zich eerder, zijn èen paar minuten na een woedeaanval al weer bereid om samen te spelen". Na een generale repetitie met hun eigen kinderen als publiek ontstond het idee om 'Vingers van de macht' ook op scholen te gaan spelen. De eerste op voering op school de Noorder- wiek werd een succes. "In deze tijd van bezuinigingen wordt bij scholen juist in het drama geschrapt. Vanwege het thema macht leent dit stuk zich juist zo goed om bij lessen maat schappijleer te gebruiken" Overigens is het Leids Theater niet voornemens zich vooral op optredens bij scholen toe te leggen en zeker niet op vor- Els Wenink (links) en Sheila Lever van het Leids Theater "Als je behalve jezelf nog iets anders nodig hebt, kost het geld. En dat is er niet" (foto Holvast» ultra-moderne repertoire; Pin ter, Albee, Sartre, Dürrenmatt. Licht bizarre stukken met veel gevoel erin. Je moet er ook als speler iets aan kunnen bele ven. We zijn gek op dialoog en komen wat dat betreft in beide eenakters uitgebreid aan onze trekken". 'Vingers van de macht' is een al vaak gespeelde eenakter van Holierhoek. Toneelgroep Cen trum heeft het stuk ooit op het repertoire gehad. Het verhaal is geschreven voor volwasse nen, maar heeft de kinderwe reld als voorbeeld. Aan de hand van verhoudingen tussen PAGINA 17 Vitesse uiteen ARNHEM (GPD) - De Neder landse popgroep Vitesse is uit een. Spanningen tussen de bandleden onderling hebben het afgelopen weekeinde tot een definitieve breuk geleid tussen Herman van Boeyen enerzijds en Rudi Engelbert, Otto Kooymans en gitarist Carl Carlton anderzijds. De in Am- hem woonachtige Carl Carlton heeft laten weten met bassist Rudi Engelbert en toetsenist Otto Kooymans een nieuwe band te beginnen. Het drietal zal daarin worden bijgestaan door zanger Anton Verhagen en drummer Bertram Engel. De drie Vitesse-muzikanten heb ben de breuk al geruime tijd geleden zien aankomen. Om dat het de groep echter inder tijd behoorlijk voor de wind ging, zijn de vier nog bij elkaar gebleven. In het afgelopen weekeinde is de knoop uitein delijk doorgehakt. Drie geflop te singles en onderlinge me ningsverschillen maakten een verdere samenwerking niet erg zinvol. Terwijl Vitesse her en der in den lande optrad, was de nieuwe band die „The Raiders of the last Corvette" (kortweg The Raiders) gaat heten, al in op richting. De groep heeft zelfs al een korte tournee door Duits land gemaakt. Volgens Carl Carlton zal in maart-april de eerste plaart van The Raiders verschijnen. Wat Herman van Boeyen gaat doen is nog onbekend. Hij zou ex- Herman Brood-gitarist Danny Lademacher inmiddels heb ben benaderd. Jim van der Woude, die zich zelf liever speler dan acteur noemt omdat hij geen rollen wil leren maar zich in zichzelf wil ver diepen en in situaties die daar mee te maken hebben, over de voorstelling: 'Er wordt vooral beeldtaal in gesproken. Het heeft te maken met strips. Ik ben een groot bewonderaar van Kamagurka, die taal staat me ook aan. Ik houd van een heel directe herkenbaarheid op en zo'n moment wil ik er dan een heel andere, totaal onver wachte draai aan geven. Ik denk dat het mij om de combi natie van spel en emoties te doen is. Ik probeer voortdu rend mezelf opnieuw te verba zen en daarmee de mensen die naar me komen kijken. Je hebt mensen die uren kunnen vertel len over bijvoorbeeld een sim pel schoentje. Nou, ik ben ie mand die dan gewoon alleen maar uren met zo'n schoentje bezig wil zijn op het toneel, zon der daarbij een woord te hoe ven zeggen'. De voorstelling van Jim van der Woude in het LAK is overigens al uitverkocht. In hetzelfde LAK-theater ver schijnt op vrijdag—en zater dagavond 'De Omweg' met 'Do dendans', geschreven door Strindberg, bewerkt door Dür renmatt en vertaald door Her man Koch. Marlies Heuer en Die van Duin waren eerder in het LAK met de voorstelling 'De Omweg'. Naar deze voor stelling noemt zich nu de groep, die behalve uit deze twee ac teurs ook nog uit Dennis Mal- herbe bestaat. DE regie is van Wanda Reisel. De kindervoorstelling op zondag middag in het LAK wordt ver zorgd door de theatergroep 'Stekelbees' met 'Moeder, er zit een vriend in m'n soep'. 'Stekel bees' noemt zich een groep, die zich bezig houdt met vormend en experimenteel theater. In 'Moeder, er zit een vriend in m'n soep' worden rond de the ma's vriendschap en afgunst, haat en liefde, solidariteit en eenzaamheid de dingen bij de naam genoemd, zo meldt het persbericht. Voor kinderen van zes tot twaalf jaar. mingstoneel. "We richten ons op theaters en willen ook mee doen aan het Landjuweel (een landelijke wedstrijd voor ama teurtoneel, red.) Strohalm Aan beide eenakters wordt mee gewerkt door een gastspeler: respectievelijk Martha van den Akker en Bas Pleit, beiden uit Katwijk. Het Leids Theater is van plan ook in de toekomst met gastacteurs te werken. "We vinden de contacten met andere gezelschappen leuk. Het lijkt ons prettig als er wat meer onderlinge uitwisseling komt". Tot slot nog iets over 'Het ver haal van de dierentuin', de tweede eenakter, die door de speelduur van één uur de hoofdmoot van het program ma vormt. De behoefte aan, en onvermogen tot menselijk con tact vormt het thema van deze eenakter van Albee. Een man, ten einde raad, knoopt in een park in New York als laatste strohalm een gesprek aan met een ander. Dat blijkt een rus tig, evenwichtig persoon, dage lijks op hetzelfde bankje in het park te vinden. De stroeve dia loog tussen beide personen be slaat zowat het hele stuk. De dramatische afloop is eigenlijk al bij het begin te voorspellen. Voor een volgende produktie hoopt het Leids Theater ge bruik te kunnen maken van een gastregisseur van de aca demie voor Woord en Gebaar in Utrecht. ARIEJAN KORTEWEG ie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17