c
l'Alles moet in evenwicht zijn'
Kunst te kijk
"Heftig werk van een gedreven schilder
Visuele hoorn
des overvloeds
'Het Goede Doel' op
herhalingsoefening
Uit in de Randstad
CONCERT
AGENDA
IIJDAG 27 JANUARI 1984
Radio - tv - kunst
>taal uit het lood, de 'Momenten' van Fredy Wolf-Wubben
ilDEN - "Strikt logisch wil
bezig zijn; iets logisch la-
bn ontstaan vanuit een be
taald gegeven. Dan blijkt het
flsthetisch ook te kloppen. Ik
>oeg geen krullen toe om het
tewust mooier te maken,
kan versieringen doe ik
tiet".
Leidse beeldend kunstenares
Yedy Wolf-Wubben (43) maakt
ilastieken. Haar meest recente
zerk, een serie 'Momenten',
(foto Grorcjt momenteel tentoonge-
teld in galerie De Sluis in Leid-
chendam. Opvallende objecten,
JQ^iie door de combinatie van staal
»Ov-/net in brons uitgevoerde lappen
tof of stukken touw een sterke
panning hebben. Ze laat staal
n brons steeds wederzijds af-
iankelijk zijn van elkaar. De
ironzen lappen plooien zich naar
iet staal, golven zich er over-
leen, worden erdoor gespannen
if gevouwen. Maar ook het staal
6 niet zo zelfstandig als het lijkt.
Cen schuine plaat, een V-vorm
ip z'n kant, moet overeind wor-
len gehouden door een gerafel-
le lap. Steeds staat het staal uit
let i0od en heeft de gedrapeerde
nodig om een nieuw even-
preseyicht te vinden,
ofdrect bronzen touw is soms wat ei-
rtse, hjenzinniger dan de stof. Het
,m priemt omhoog, klemt zich vast
aa£ Man het kille staal als een bomen-
PJ b^ij na een napalm-aanval. Bij een
plastiek golven de tou-
e Am^en ajg water over een boogvor-
Y^ige metalen goot. Aan beide
g
uiteinden van die goot buigen ze
wijder uit, en houden zo het ge
heel in balans.
"Alles moet bij mij in evenwicht
zijn. Als er een sokkeltje aan te
pas moet komen, hoeft het voor
mij niet meer. Het is vaak passen
en uitkienen om het zo ver te
krijgen. Maar voor mij is het een
voorwaarde dat een plastiek
geen ondersteuning van buitenaf
nodig heeft. Het zijn gefixeerde
momenten, bevroren als een fo
to".
Die spanning van de vorm keert te
rug in de verschillende structu
ren van de gebruikte materialen.
Voor de dragende constructies
zijn gladde platen gebruikt, van
roestvrij staal of cortenstaal. Dat
laatste is een materiaal waarop
zich snel een ondiepe roestlaag
vormt, waarna het corrosiepro-
ces tot staan komt. Dat gladde,
stalen oppervlak contrasteert
met het ruwe voorkomen van het
brons, waarin de textiel weefsels
nog te herkennen zijn.
"De materiaalkeuze is voor mij erg
belangrijk. Roestvrij staal heeft
me een tijd lang bijzonder aange
sproken, omdat het luchtig is en
koel. Ik kan me er strak en direct
mee uitdrukken. Stenen beelden
hebben van zichzelf al zwaarte.
Dat past niet bij mij".
Met het gebruik van cortenstaal
sluit Fredy Wolf-Wubben aan bij
een trend onder beeldend kun
stenaars, bij wie dit materiaal
snel aan populariteit wint. Het
publiek is, getuige de reacties op
van dit materiaal gemaakte plas
tieken die in woonwijken wer
den geplaatst, nog niet gewend
aan roestende kunst. Misschien
omdat het te goedkoop aandoet.
De kunstenares streelt liefkozend
over de roestvorming op een
plastiek die in het tuintje van De
Sluis staat opgesteld. Het vochti
ge klimaat maakt dat de corrosie
ook het 'roestvrije' deel ervan be
gint aan te tasten. "Mooi is dat,
hoe langzamerhand die twee me
talen tot één geheel groeien. Ik
gebruik cortenstaal meestal in
met de stalen plaat en de stof
naar de bronsgieter. Vreemd ge
noeg leveren dan juist de 'open
plekken' in de beelden het mees
te werk op. Zoals gezegd staan
de staalplaten altijd uit balans.
Ze worden slechts door de bron
zen lap overeind gehouden. De
lap is in die fase nog van stof, en
kan dus geen steun bieden. Ster
ker nog, het textiel heeft zelf
steun nodig om in de gewenste
vorm te worden gehouden.
grotere plastieken. Het trekt Alle open plekken worden daarom
minder de aandacht dan roestvrij
staal. Een groot vlak daarvan
gaat overheersen, terwijl ik juist
het brons de boventoon wil laten
voeren. Ik vind het een mooi ma
teriaal. Je zet het een tijd buiten,
laat de regen zijn werk doen zo
dat de roest er een tweede huid
op vormt. Dan komt het staal tot
leven".
Aanraken
De plastieken van Fredy Wolf-
Wubben noden uit tot aanraken.
Even de vingertoppen laten glij
den over het brons om je ervan te
overtuigen dat het geen echte
stof is, die daar ligt uitgespreid.
De textielstructuur is 'net echt.'
door
Ariejan Korteweg
"Het wordt bijna weer figuratief'
zegt de kunstenares. Ze brengt
die gewaarwording tot stand
door een ingewikkeld en zorg
vuldig produktie-proces. Als de
plastiek is ontworpen, gaat ze
opgevuld met een mengsel van
gravel en gips. De lap wordt in
gesmeerd met was. Daar gaat ze
met een brander overheen, om
de structuur van de stof weer
naar voren te halen. Vervolgens
gaat dit ingekapselde geheel in
de gloeiend hete oven, waar de
was smelt en de textiel ver
brandt. In de opening, die ont
staat op de plaats waar eerst de
textiel zat, wordt vloeibaar brons
gegoten.
Fredy Wolf-Wubben werkt pas
sinds enkele jaren met deze com
binatie van staal en 'stoffig'
brons. Daarvoor maakte ze raam
werken met geknipte en gebo
gen stalen platen. Daarin over
heerste, nog nadrukkelijker dan
bij de serie 'Momenten', de logi
ca. De gebogen platen waren
steeds even lang als de gestrekte.
Er werd geen compromis ter wil
le van de esthetica gesloten.
Haar werk wordt nog bij galerie De
Sluis in Leidschendam tentoon
gesteld tot 16 februari. Het is er
ook te koop. De prijzen variéren
van zeshonderd gulden voor de
Fredy Wolf-Wubben bij een van
haar 'Momenten': uit bala-ns staan
de stalen platen, overeind gehou
den door een in brons gegoten lap
Stof. (foto Holvast)
kleintjes tot het tienvoudige er
van voor de grote plastieken. In
maart doet ze mee aan de exposi
tie 'Beelden binnen' in het Stede
lijk Museum in Amsterdam,
waar vijftien leden van de Neder
landse Kring van Beeldhouwers
werk tonen, dat binnen kan wor
den geplaatst. In Leiden staat
een beeld van haar in het Hoogh-
kamerpark. Of liever gezegd:
stond. Want baldadige jeugd en
harde storm hebben er volgens
Fredy Wolf-Wubben gezamenlijk
voor gezorgd, dat de plastiek
voor herstelwerkzaamheden is
verwijderd.
'b1a°d01av Vorsel in galerie Denise Stephan
Wegei
Voorbeeld van Olav Vorsels werk bij Denise Stephan.
i Concert 'Het Goede Doel'. Gehoord
Ifl de ^ei.dse Stadsgehoorzaal op
1
26 januari.
LEIDEN - Sjaak Voortman
schoot zijn doel voorbij. De
Langeraarse pop-impresario
trok tien maanden geleden met
Het Goede Doel een barstens-
ge volle Stadsgehoorzaal. De
meer dan duizend plaatsbewij
zen vlogen in de voorverkoop
de deur uit. Voortman dacht
gisteravond met dit Utrechtse
E muziekgezelschap wederom
een slag van jewelste te slaan.
Hij werd een illusie armer. Nog
-,.,lVT,„ geen vierhonderd, overigens
laaiend enthousiaste fans, be-
- reikten glijdend en glibberend
de Leidse poptempel aan de
Breestraat.
Ondergetekende was vorig jaar
maart getuige van de massale
reH bijval voor het keihard om-
hooggevallen Goede Doel. Ik
^1 °P die bewuste vrijdag-
Co avond in de Stadsgehoorzaal
van de ene in de andere verba
zing. In muzikaal opzicht
ondi kwam de groep verrassend uit
„mi de hoeken van het podium. De
hoeken waarin de toenmalige
slagwerker Hans Boosman (in
middels opgestapt en vervan
gen door Ab Tamboer), toetse
nist Henk Temming en bassist
Steven Wienjus stonden opge
steld. Dit drietal was verant
woordelijk voor een uitsteken
de ritmische basis waarop
vooral gitarist Sander van
aooj Herk en zanger Henk West-
ennl broek naar hartelust konden
stoeien.
ej. Maar het meest frappante van dit
10Qj avondje Nederpop waren toch
wel de Doe Maar-taferelen in
de zaal. Meer dan duizend Goe
de Doel-verdedigers zongen
werkelijk elk liedje van het be
gin tot het eind uit volle borst
mee, terwijl in het massale ge-
;ks
oub
drang voor het podium menige
bakvis in zwijm viel.
Dat er gisteravond een Rode
Kruis-ambulance voor de
Stadsgehoorzaal werd gepar
keerd, leek mij dan ook beslist
geen overbodige voorzorgs
maatregel.
Maar eenmaal binnen bleek al
snel dat de sterk vertegen
woordigde Rode Kruis-afvaar-
diging geen enkele keer in ac
tie hoefde te komen. De op
komst was simpelweg zo ge
ring dat er voor iedere concert
ganger minstens één vierkante
meter swingruimte voorhan
den was zodat zelfs de meest
fanatieke Westbroek-aanhan
ger ook met de grootste wil van
de wereld gewoon niet flauw
kón vallen.
Ook de muzikale prestatie van de
zes muzikanten gaf trouwens
geen enkele aanleiding voor
oververhitte reacties. Aanvan
kelijk waande ik me in een af
levering van de Play-Back-
show. Het Goede Doel lijkt on
derhand een karikatuur van
zichzelf te worden. Hoewel de
groep sinds het optreden van
tien maanden geleden een el
pee en twee hits rijker is, had
het optreden van gisteravond
veel weg van een mislukte her
halingsoefening.
'Alles draait om de eenvoud',
heet de laatste successingle
van de Utrechtenaren. En die
eenvoud dragen de componis
ten Temming en Westbroek
nadrukkelijk uit, zowel in mu
zikaal als tekstueel opzicht.
Het spreekwoord zegt dat een
voud de kenmerk van het ware
is. En het ware is dat Het Goe
de Doel gewoon een leuk Ne
derlandstalig groepje is dat
volkomen terecht niet meer
dan een halfvolle Stadsgehoor
zaal trekt.
JAAP VISSER
Leiden - Expositie schilderijen van
Olav Vorsel, Galerie Denise Ste
phan, Bakkersteeg 18-20 Leiden.
Geopend: vrijdag-, zaterdag- en
zondagmiddag van 1.30-5.30 uur,
andere tijden na telefonische af
spraak. De tentoonstelling duurt V
m 19 februari.
LEIDEN - Veel non-figuratief
werkende schilders hebben
nogal wat moeite met het vin
den van een titel voor hun pro-
dukten. Inventief als de mees
ten zijn, lossen zij dat pro
bleem op door hun werkstuk
ken titels als "Compositie 1"
en "Compositie 2" mee te ge
ven.
De schilder, die op het ogenblik
onder het pseudoniem Olav
Vorsel exposeert in Galerie
Denise Stephan, komt op een
wat speelsere wijze aan de
doopnaam voor zijn 'kinderen'
Als hij de laatste hand heeft ge
legd aan een schilderij gaat hij,
gewapend met een fluoresce
rende viltstift, op zoek in zijn
'zakbijbeltje', 'Ulysses' van Ja
mes Joyce. Geen slechte me
thode, lijkt mij, want wat heeft
de beroemde Ier nu eigenlijk
niet beschreven. Zo komt Vor
sel aan uiterst suggestieve ti
tels als 'But a long threatening
comes at last' en 'Shaking into
gay life'. Een aardige bijkom
stigheid is nog dat de'op deze
wijze gevonden titels perfect
blijken te passen bij Vorsels
schilderijen.
Olav Vorsel is pas op latere leef
tijd gaan schilderen omdat een
'innerlijke noodzaak hem daar
toe dreef. Dat gedrevene is in
zijn werk goed te zien. De felle
kleuren en het dynamische lij
nenspel doen vermoeden dat
we hier te maken hebben met
een kunstenaar die het weerge
ven van zijn driftleven als één
van zijn voornaamste bezighe
den ziet.
Dat de schilder voor zo'n Scandi
navisch aandoend pseudoniem
als Olav Vorsel heeft gekozen,
lijkt mij niet toevallig. Het
komt mij zo voor dat deze
naam een indirecte verwijzing
inhoudt naar Edvard Munch
(let op de identieke v), aan
wiens werk dat van Vorsel a
prima vista doet denken. Be
kijk je een schilderij als "The
Note of Banishment Sounds
Uninterruptedly", dan kan je
de overeenkomst met 'De
Schreeuw' van Munch bijna
niet ontgaan. De figuren zijn
bij Munch herkenbaarder, de
kleuren zijn anders, maar de
'schreeuw om aandacht' is ook
op Vorsels schilderij te vinden.
Alleen - Vorsel schreeuwt in
zijn eigen 'taal'.
Veel van Vorsels werk is trou
wens zo heftig, al kun je hem
geen pure expressionist noe
men. Je kunt zien dat de Co
brabeweging, die het 'rauwe',
bijna 'oerkrachtige' schilderen
propageerde en lak had aan al
les wat niet mocht, niet onge
merkt aan hem is voorbijge
gaan. Zijn kleuren lijken nog
het meest op die van Appel. Je
zou kunnen zeggen dat hij van
twee richtingen, Cobra en het
expressionisme, de goede ele
menten heeft behouden en
daaraan het authentieke, dat
wat van hemzelf is, heeft toege
voegd.
Vorsels latere werk, dat uit 1982,
neigt naar meer soberheid, ook
'in kleur. Daarvan is 'Shaking
into gay life' een goed voor
beeld. Hij heeft hier gewerkt
met meer rustgevende kleuren
zoals blauw, zwart, grijs en wit.
Vloeien op zijn andere doeken
de 'figuren' nog in elkaar over,
op zijn laatste schilderijen lijkt
de voorstelling een meer be
grensde vorm aan te nemen.
Met enige fantasie kun je in
'Shaking into gay life' een fi
guur ontwaren die zichzelf een
masker voorhoudt, waarvan de
trekken misprijzen lijken uit te
drukken. Het woordje 'gay' in
de titel vormt in samenhang
met deze mimiek een schril
contrast. Of niet? Se non
vero, ben trovato. (Als het
niet waar is, is het goed gevon
den).
Olav Vorsel is auto-didact. Ik
denk dat dit hem tot voordeel
heeft gestrekt. Het is maar be
ter dat leermeesters van zoveel
natuurlijke aanleg afblijven.
Vorsels 'obsessieve' schilderij
en werken op het oog als een
maalstroom waarin de blik on
verbiddelijk wordt meegezo
gen. Hoe de diepte er uitziet?
Dat moet u zelf maar ervaren.
CEES VAN HOORE
Shusaku Dormu Dance Theatre
'Oblique' door Shusaku Dormu
Dance Theatre (Shusaku Takeu-
chi, Toshiko Karashima, Margot
Nies, Terence Roe en Karin
Schaafsma), met muziek van Tom
my Bachmann en Gerard Stok
kink. Gezien in de Leidse Schouw
burg op 26 januari, aldaar ook
vanavond.
LEIDEN Een doorzichtig
scherm over de volle lengte en
hoogte van het toneel. Daar
achter een schuine, glazen
wand, van onderaf blauw be
licht. Zacht murmelend
stroomt er water over. Boven
de wand, in het schemerdon
ker, twee roeiers; witte matro
zen, zo weggelopen uit een
operette of de film 'Querelle'
van Fassbinder. Ze roeien met
reusachtige riemen. Op één
van de bladen daarvan ligt een
naakte vrouw. Haar losse haar
golft in de branding.
Dat is één van de taferelen uit
'Oblique' van Shusaku Dor
mu Dance Theatre. De voor
stelling bevat er vele van een
zelfde surrealistische kracht.
Daardoor ontstaat een sfeer
waarin alles mogelijk wordt.
De fantasieën verdringen el
kaar haast van de planken in
een overdaad die nooit
schaadt.
'Oblique' (Frans voor 'scheef) is
een herziene versie van 'Wa
ves' en tegelijkertijd een revan
che voor deze Holland Festi-
val-produktie, die door gebrek
aan tijd en middelen niet werd
wat ervan was verwacht. De
goede elementen ervan, zoals
het doorzichtige scherm, de
schuine wand en de hierboven
beschreven scène werden be
houden. De slordigheden zijn
verdwenen. Het resultaat is
een voorstelling waarvan bij
wijle een hallucinerende wer
king uitgaat.
De vele taferelen lopen naadloos
in elkaar over. De zee en de
scheepvaart vormen de rode
draad die ze verbindt. In de
openingsscène zie je wezens
overeind krabbelen van de zee
bodem. Captain Cook komt op
en sleept het karkas van een
schip achter zich aan. Vrou
wen kronkelen over de grond
met vliezen tussen hun benen.
Mannen zitten in vreemdsoor
tige dekstoelen. Een minia-
tuur-Titanic vaart over de
schuine wand en wordt getor
pedeerd met biljartkeuen; het
water kleurt zich rood. Als en-
tre'acte zijn achter het scherm
steeds matrozen bezig. Ze
klimmen in het want, roeien of
schrobben het dek.
Het is niet direct zeer vernieu
wend of modern theater wat
Shusaku Takeuchi met zijn
groep brengt. Daarvoor is het
te barok en pompeus, teveel op
effecten berekend. Een deel
van de beelden is niet in een
kader te plaatsen en lijkt alleen
ter versiering opgenomen. Het
is wel theater dat getuigt van
een grote verbeeldingskracht
en van liefde en zorg voor het
detail.
Opvallend was dat nu niet alleen
Shusaku, maar ook de andere
spelers tot goede dans- en mi
mische prestaties kwamen. In
'Oblique' wordt meer gedanst
dan in eerdere produkties. Er
is een aantal swingende dan
sen met een zo fascinerende,
ritmische choreografie dat ze
wat mij betreft veel langer had
den mogen duren.
Een grote pluim komt toe aan de
muziek. Het is moeilijk voor te
stellen dat achter het scherm
maar twee muzikanten bezig
waren. Ze beheersen met hun
instrumentarium een grote va
riëteit aan stemmingen en we
ten steeds de sjuite sfeer te
scheppen. Ook de geluids
weergave was vrijwel perfect.
Hoogstens vijftig mensen zaten
er gisteravond in de schouw
burg bij deze misschien wel
mooiste voorstelling van dit
seizoen. Als één man stonden
ze na afloop op om de groep te
bedanken.
U heeft vanavond alsnog de kans
een blik te werpen in deze vi
suele hoorn des overvloeds.
ARIEJAN KORTEWEG
ROTTERDAM
De Doelen
vr 27, kl. zaal, 20.15 uur, Shura Cher-
kassky, piano - Bach/Busoni, Schu
mann, Berg, Liszt.
za 28, zo 29, kl. zaal, 20.15 uur, Fiesta
Gitana in het teken van Frederico
Garcia Lorca.
zo 29, hal, gr. zaal, 14.30 uur, Kon. Or
kest-Vereniging 'Symphonia' o.l.v.
Henk Brier, m.m.v. Sander Sittig,
piano - Mendelssohn, Liszt, Litolff,
Borodin.
ma 30, kl. zaal. 20.15 uur, jazz from
U.S.A.: Woody Show Quintet,
di 31. kl. zaal, 20.15 uur, jubileumcon
cert door Het Nederlands Klarinet
kwartet t.g.v. 5-jarig bestaan,
m.m.v. Djoke Winkler Prins, so
praan en Hans Krul, contrabas -
Keuris, Bank, Stark e.a.
woe 1, hal, grote zaal, 12.45 uur, Con
certo Rotterdam o.l.v. Heinz Frie-
sen, m.m.v. Ronald Brautigam, pia
no.
do 2, kl. zaal, 20.15 uur, Leo Brouwer,
piano.
Theater Zuidplein
vr 27, za 28. gr. zaal, 20.15 uur, 'De
Nacht', nieuwe voorstelling van
Penta Theater,
zo 29, gr. zaal, 20.15 uur, 'Der Bettel-
student', operette van F. Zeil en R.
Genee, Deutsches Tourneetheater
Munchen, m.m.v. Musica Koor
Boekarest, Roemeens Symphonie
Orkest e.a.
woe 1, do 2, gr. zaal, 20.15 uur, 'Ham
let', drama van Shakespeare, Haag
se Comedie, m.m.v. Jules Croiset,
Irins Snijders e.a.
Rotterdamse Schouwburg
vr 27, 20.15 uur, 'De Vrek', toneelspel
van Molière, toneelgroep De Appel,
m.m.v. Eric Schneider, Sacha Bult
huis, Trudy Labü e.a.
za 28, 20.15 uur, 'Een maand op het
land' van Iwan Toergenjev, Toneel
groep Theater, m.m.v. Margreet
Blanken, Do van Stek e.a.
zo 29, 14 uur, 'De man met de rode
hoed', nieuwe voorstelling voor
kinderen,
di 31,20 uur, 'La Vie Parisienne', ope
ra van Jacques Offenbach, De Ne
derlandse Operastichting, m.m.v.
Marco Bakker, Anne Marie Dur,
Het Promenade Orkest, Het Neder
lands Operakoor e.a.
Piccolo Theater
vr 27, za 28, 20.30 uur, 'De jood van
Malta', toneel van Christopher Mar
lowe, door Pro Theater,
woe 1, do 2, 20.30 uur, 'De Gijzelaar'
gespeeld door de Nieuwe Komedie.
AMSTERDAM
Bellevue
vr 27. za 28. kl. zaal, 20.30 uur, '1983'
met 'Sommige adviezen' met Jur-
riên Rood, Willem van de Sande
Bakhuijzen, Jan Willem Jurg, Pie-
ter Bas Huygen.
di 31, kl. zaal, Hanke/Weiss Gezel
schap, 'De bittere tranen van Petra
von Kant' van Fassbinder.
zo 29, gr. zaal, 20.30 uur. Toneelgroep
Centrum 'Sterke drank in Oud-
Zuid'.
Carré
t/m zo 18 mrt, beh. zo/ma, zo alleen 14
uur, 20.15 uur, Jos Brink, Frank
Sanders, Georgette Hagedoorn, Lu
cie de Lange e.a. in 'Evenaar' van
Jos Brink en Frank Sanders.
Concertgebouw
vr 27, kl. zaal, 20.15 uur, Beaux Arts
Trio, Beethoven,
za 28, gr. zaal, 15 uur, Radio Filharmo
nisch Orekst o.l.v. Walter Weller/
Boris Bjelkin, viool,
za 28, di 31, gr. zaal, 20.15 uur, Amster
dams Phüharmonisch Orkest o.l.v.
Ken-Ichiro Kobayashi/Alicia de
Larrocha, piano,
zo 29, gr. zaal, Amsterdams Phühar
monisch Orkest o.l.v. Kees Bakels/
Christiaan Bor, viool,
zo 29, gr. zaal, 20.15 uur, Alicia de Lar
rocha, piano,
ma 30. gr. zaal, 20.15 uur, Vladimir
Ashkenazy, piano,
di 31. kl. zaal. 20.15 uur. Hüda Harris,
mezzosopraan, Rudolf Jansen, pia-
Hugo Metsers, Marijke Veugelers,
Ton Kuyl in 'Schijn bedriegt' van
Norman Beim.
Nieuwe De La Mar Theater
t/m zo 12, beh. ma, zo uitsluitend 14
uur, 20.15 uur, Het Publiekstheater
met 'Zomer' van Edward Bond
ma 30, 20.15 uur, Adèle Bloemendaal
in 'Adèle's keus'.
Stadsschouwburg
vr 27, za 29, 20.15 uur. Het Publiek
stheater met 'Adam in balling
schap' van Joost van den Vondel,
zo 29. 14 uur, ma 30, 20 uur. Neder
landse Opera Stichting 'La vie Par*
sienne' van Offenbach,
di 31, 20.15 uur. Het Nationale Ballet.
DEN HAAG
Circustheater
vr 27, za 28, 20.15 uur, Nederlands
Dans Theater 'Svadebka' 'Elegia'
en 'Sinfonietta'.
ma 30, 20.15 uur, Nationale Ballet:
'Pianovariaties IV* 'Piannovariaties
V 'Niemandsland' en 'Four tempe
raments'.
Koninklijke Schouwburg
vr 27, za 28, ma 30, di 31, 20.15 uur, zo
29,14 uur, 'Hamlet' van Shakespea
re, gespeeld door de Haagse Come
die.
zo 29, 20.15 uur, 'De biechtvaders',
door de Haagse Comedie.
woe 1, do 2, 20.15 uur, 'Huwelijksca-
roussel', comedie m.m.v. Kitty Jan
sen, André v.d. Heuvel, Manfred de
Graaf.
Diligentia
vr 27, za 28, 20.15 uur. Cabaret Nar
met 'Man vermist',
zo 29. 11.30 uur, gezinsconcert met
Gemini Ensemble: fluit, hobo,
viool, altviool, cello - Debussy en
Dvorak.
woe 1, 20.15 uur, 'Conjunto yaravi',
volksmuziek uit het Andes-geberg-
te.
Nederlands Congresgebouw
za 28, 20.15 uur, zo 29, 14.15 uur, Rot
terdams Phiharmonisch Orkest,
gast RO-serie o.l.v. Lucas Vis,
m.m.v. Arnaldo Cohen, piano - Ros
sini, Chopin, Sibelius, Bizet.
HOT
za 28, woe 1, do 2, 20.30 uur, 'Volle
maan', door de Haagse Comedie.
ma 30, di 31, 20.30 uur, 'Ovomaltme'
van Gerardjan Rijnders en Bert
Edelenbos, gespeeld door Zuidelijk
Toneel Globe.
Appeltheater
woe 1, do 2, 20.15 uur, 'De Huisbe
waarder', van Harold Pinter, ge
speeld door de De Appel.
Kleine Schouwburg
za 28, 20.15 uur, 'Het orakel', nieuwe
show van Seth Gaaikema.
Nieuwe Kerk
woe 1, 20.15 uur, 'petite messe solen-
nelle', concert door leden v.h. Ne
derlands Kamerkoor, J. van Im
merzeel en W. Jordans, piano, L.
van Doeselaar, harmonium.
LEIDEN
Schouwburg
vr 27, 20.15 uur, Shusaku Dormu
Dance Theatre met 'Oblique', mys
terieuze Japanse beweging en
dans.
di 31, woe 1, 20.15 uur, 'De zoon van
Louis Davids', musical m.m.v. o.a.
Jenny Arean, Lex Goudsmit
LAK-Theater
vr 27, 20.30 uur, Ton Pompert Triomf
der architectuur',
za 28, 20.30 uur. Ravage: 'Wie volgt,
verdwijnt',
zo 29, 15 uur, Klef: 'jullie kunnen me
wat'.
woe 1, 20.30 uur, Leids Theater: twee
eenacters van Holierhoek
do 2, 20.30 uur, Jim v.d. Woude: 'Kop
zeer aan die waanzee'.
K&O-gebouw
woe 1, kapelzaal, 20.15 uur, kapelcon
cert, Bernard van den Boogaard,
piano - Mozart, Brahms, Chopin,
Rachmaninoff.
Oegstgeest
Groene Kerkje
zo 29, 14 uur, concert door de harpis
ten Edward Witsenburg en Chris
Koning - werken van o.a. Salzedo,
Bach, Tournier, Fauré, Natra en
Thomas.
LEIDEN- Een selectie van tekeningen uit het kunstbezit van 'Ars Aemu-
la Naturea' is van zaterdag 28 januari tot en met 26 februari te bezichti
gen in de Ars-studio aan de Pieterskerkgracht.
Zeefdrukken en aquarellen van Jan van Zonneveld hangen tot en met 16
februari in het verpleeghuis 'Leythenrode' aan de muur. Het betreft
voornamelijk landschappen en vakantie-indrukken.
LEIDEN/OEGSTGEEST- De har
pisten Edward Witsenburg en
Chris Koning geven zondagmid
dag een concert in het Groene
Kerkje in Oegstgeest. Op het pro
gramma staan werken van o.a.
Salzedo, Bach, Tournier, Fauré,
Natra en Thomas.
De pianist Bernard van den Boog
aard treedt woensdagavond in de
Kapelzaal van K&O op. Hij zal
Mozarts Sonate KV 310, de Kla-
vierstücke opus 118 van Brahms,
de Ballade in g van Chopin en
Rachmanioffs Variaties op een
thema van Chopin, opus 22 uit
voeren.
Het Leidsch Politie Muziekgezel
schap concerteert vrijdagavond
in de Stadsgehoorzaal. Het con
cert wordt verzorgd door de
brassband onder leiding van
Cees Brugman, de tamboers on
der leiding van Roel Paling en
het Zuidamerikaans ensemble
Corvjunto Yaravi. Er is bal na.
BALLET- Het Nederlands Dans
Theater brengt op zaterdag 4 fe
bruari in het Scheveningse Cir
custheater drie balletten van Ji-
ri Kylian. Voor deze voorstel
ling verzorgt de Leidse Volksu
niversiteit K&O weer een losse
kaartverkoop.
Er zullen gratis bussen rijden.