Filmfestival wint aan
internationale betekenis
Als de atoombom barst
ni!i
1P
1
'Rotterdam' krijgt steeds meer allure
Vrij circuit
'The day after': een tv-film in de bioscoop
ik '"fllii.- Uk. ii
r AW JF
'The day after'; regie: Ni
cholas Meyer; hoofdrol
len: Jason Robards, Steve
Guttenberg en JoBeth
Williams; theater: Lido 1,
Leiden; leeftijd: 16 jaar.
iiiiiiiiiiiiimimiiniiiiiiiiiiii
het witte doek te kort. Een regis
seur zal voor de bioscoop heel
andere effecten zoeken dan
Meyer nu voor 'The day after'
koos. Het sterkst is de film daar
om dan ook in het eerste gedeel
te, als de bom nog moet barsten.
In losse, elkaar snel opeenvol
gende scènes wordt het leven in
Kansas, een gemiddelde Ameri
kaanse stad getekend. In snel
treinvaart leren we de hoofdper
sonen oppervlakkig kennen.
Niet bepaald een nieuwe aanpak
voor een 'catastrofe-film', maar
het werkt wel. Zeker om de ver
schillende reacties op het nade
rende onheil te tonen. De onrust
bij degenen die de Cuba-crisis
hebben meegemaakt en het ver
trouwen in de goede afloop. Dat
laatste hebben de meesten dus.
Als Kansas eenmaal getroffen is en
de radio-actieve 'fall out' de ver
dere omgeving langzaam kapot
vreet, verliest 'The day after' aan
merkelijk aan zeggingskracht.
De film wordt langdradig en het
verhaal raakt langzamerhand
doordrenkt van een zurig mora
lisme. Vooral het slotbeeld van
twee oudere mannen die troost
bij elkaar zoeken, werkt op de
lachspieren en dus averechts.
Eén van de hooidpersonen in 'The
day after' citeert halverwege Ein
stein: "Ik weet niet hoe de derde
wereldoorlog zal zijn. Maar ik
weet wel hoe de vierde wereld
oorlog wordt gevoerd. Met stok
ken en stenen".
'The day after' bevestigt min of
tneer die stelling, maar maakt
ons niet veel wijzer ovei WO III.
BART JUNGMANN
Jason Robards op de puinhopen van Kansas.
Is 'The Day after' inderdaad één
van de belangrijkste films ooit
gemaakt? Ja, als de kijker geheel
argeloos is op het terrein van nu
cleaire oorlogsvoering. Nee, als
de kijker ook maar iets weet van
Pershings, SS 20-raketten en wat
dies meer zij. Nee, als de kijker
'The day after' puur cinemato
grafisch beoordeelt.
Regisseur Nicholas Meyer heeft
dus groot gelijk als hij zegt dat
'The day after' een echte tv-film
is. De bioscoop selecteert zijn
publiek, maar voor de tv is tegen
woordig geen enkele huiskamer
veilig meer. De boodschap, voor
zover je die The day after' kunt
toedenken, bereikt dan tenmin
ste de juiste personen. Afgezien
nog maar even van het feit dat de
schok die 'De dag daarna' (echt
mooi is die vertaling niet) in de
VS veroorzaakte, in Europa on
denkbaar is. Wij zijn in vergelij
king met de Amerikanen veel
meer vertrouwd met de oost-
west-verhoudingen en al haar ri-
Omdat 'The day after' voor televi-
(foto pr7 sie is bestemd, schiet de film op
Soms als ik tijdens een film in Tria
non de slaap niet kan vatten,
slaat mijn fantasie op hol: als ze
nu de aankleding eens verbeter
den en zorgden voor een betere
programmering, zou deze bio
scoop dan niet de beste van Lei
den zijn?
Ja. Maar ondertussen.... steeds heb
je het gevoel dat je elk moment
door de stoel kunt zakken. Waag
het niet te gaan verzitten. Onheil
spellend gaat het stoeltje dan
kraken: jammerklachten.
De meeste films die in dit theater
worden vertoond hebben één
ding gemeen: altijd komen er
mensen in voor die hun mede
schepselen van het witte doek
willen jagen, om het maar eens
humanistisch te zeggen.
Dat geldt ook voor 'Mr. Boo', een
film die sinds gisteren in Trianon
Hoe Hui elke
minuut weer
niet leuk is
Mr. Boo; regie: M. Hui; acteurs: M.
Hui, S. Hui; theater: Trianon;
leeftijd 12 jaar.
draait. De grootste humorist van
Azië in de rol van detective jube
len de affiches. En: elke minuut
een schaterlach. Elke minuut? Ik
heb niet één keer gelachen, mis
schien moet ik toch eens naar de
acupuncturist. Fout, roept mijn
alter ego. Die Hui, de naam zegt
het al, brengt iemand eerder aan
het huilen dan het lachen. Trou
wens, de films in Trianon verto
nen ook in een ander opzicht ver
wantschap: halsbrekende acro
batiek op het doek, telkens. Ook
in deze film. Op een bepaald mo
ment zie je twee mensen aan een
flat hangen. Het wordt tijd dat
we eens proefondervindelijk
vaststellen dat de stunts niet rea
listisch, dat wil zeggen: onuit
voerbaar zijn. We doen dat vol
gens de methode Bomans. Deze
schrijver las een boekje van Karl
May en probeerde vervolgens de
tijgersluipgang uit. Want, dacht
hij, niemand kan zo sluipen. Ge
lijk had hij. Het resultaat van zijn
pogingen: een omgeploegd voor
tuintje. Mocht u dus ondergete
kende binnenkort aan de Pie
terskerk zien hangen, schrik dan
niet, ga niet roepen, hij is bezig
aan een onderzoek.
WIM BRANDS
Wreed keizerrijk Caligula voor
tweede maal onderwerp film
Bob Guccione, uitgever van het Amerikaanse sexblad Penthouse, maak
te vier jaar geleden 'Caligula' mogelijk. Een film waar aanvankelijk heel
wat talent in was geïnvesteerd (Gore Vidal), maar door ruzies in een
onsmakelijk eindprodukt resulteerde.
Slechte smaak bleek een goede basis voor financieel succes en nu pro
beert regisseur David Hills daar met een tweede versie
een graantje van mee te pikken. 'De film bevat wrede
sche scenes die als zeer schokkend kunnen worden
advertentie. Er is dus niets veranderd.
De Nederlandse Laura Gemser mag ditmaal als Miriam e<
len. Zij maakt deel uit van een complot om de wrede
keizer ten val te brengen. Miriam wordt de minnares
tracht hem door drugsgebruik geheel uit te schakelen. Na een halluci
nerende reis door het verwoeste Rome, krijgt Caligula weet van Mi
riams plannen. Met eigen handen beëindigt hij haar leven.
Een eenvoudige soldaat, heimelijk verliefd op Miriam, krijgt van de Se
naat toestemming om haar dood te wreken.
n 'Caligula'
pornografi-
meldt de
i hoofdrol spe-
krankzinnige
Caligula
ROTTERDAM (GPD) - Hoe-
wel het festival van Film
International (vandaag
begon de dertiende ver
sie), is omgedoopt tot tot
Film Festival Rotterdam,
is het belang dit jaar 'in-
ternationaler' dan ooit.
door
Pieter van Lierop
De toevloed aan onafhankelijke,
kunstzinnige werkstukken uit de
wereldcinema volgde allang een
natuurlijk geworden bedding
naar de Maasstad. Huub Bals en
zijn organisatie vonden enige ja
ren terug echter dat in een tijd
dat het maken van kunstzinnige
films steeds moeilijker wordt,
men niet kan volstaan met het
opwachten van kant-en-klare
produkten. Men wilde ook im
pulsen geven aan het tot stand
komen van belangrijke film
kunst.
Dank zij de immense goodwill die
Film International (nu als uitvoe
rende instantie van de onafhan
kelijke stichting Film Festival
Rotterdam) in de loop der jaren
gekweekt had, wordt 'Rotter
dam' nu een internationaal tref
punt voor instanties die actief
zijn met het produceren van
kunstfilms. Er komt een 'Cine-
m-art'.
Deze Cine-m-art is een filmmarkt,
waar gehandeld wordt in voltooi
de produkties, films die nog niet
gereed zijn maar wel al te koop
zijn en films die alleen nog maar
bedacht zijn, maar nog gefinan
cierd moeten worden. Maar de
marktwaren dienen wel min of
meer in de lijn te liggen van, zeg
de Film International-traditie.
De belangstelling voor deze
kunstfilmmarkt is onverwacht
groot gebleken, mede dank zij de
aantrekkelijke condities die voor
de deelnemers geschapen wer
den.
Het organiseren van deze nevenac
tiviteit in het festival, kost onge
veer twee ton, van het totale bud
get dat een krap miljoen be
draagt, maar Huub Bals gaat er
van uit dat de Cine-m-art als ze
eenmaal geïnstitutionaliseerd
raakt binnen een paar jaar zijn ei
gen kosten opbrengt.
De markt vindt plaats in het Hil-
tonhotel en daar zullen stands
zijn ingericht door belangrijke
produktieorganisaties als het
British Film Institute, het Duitse
Filmverlag der Autoren, het
Zwitserse Cactus Films, het
Franse Institut National de la
Communication Audiovisuelle,
nationale producentenbureaus
uit diverse landen en tal van on
afhankelijke filmproducenten.
Aangezien veel van deze instanties
niet alleen verkopen, maar ook
inkopen en omdat 'Rotterdam'
jaarlijks ook steeds meer buiten
landse journalisten trekt, liggen
er ook aantrekkelijke commer
ciële mogelijkheden voor Neder
lands filmproducenten. Rotter
dam zal trouwens drie op papier
belangwekkende Nederlandse
films in première brengen: het
reeds in Venetië gepresenteerde
en in Sorrento reeds bekroonde
Naughty Boys (van,Eric de Kuy-
per), De Witte Waan (van Adriaan
Ditvoorst) en De Tijd (van Johan
van der Keuken).
Erland Josephson en Oleg Jankovsky spelen hoofdrollen in 'Nostalgia' van Andrej Tarkovski.
Andere aanpak
Niet alleen door de Cine-m-art,
maar ook door een gewijzigde
aanpak krijgt het festival dit jaar
meer allure. Vorig jaar heeft men
bij wijze van experiment in het
riante Luxor-theater een meer
populair festival gecreëerd bin
nen het grote festival. Men was
tevreden over de resultaten en
verschuift het hart van de mani
festatie naar het stukje centrum
tussen Hilton en Luxor, waar -
zeg maar - het hoofdprogramma
komende zondag van start gaat
om te duren tot en met de zondag
daarna.
Alleen de filmgekken die willen
proberen om alles te zien. (100
gulden voor 100 films) dienen
zich van tijd tot tijd in het clau
strofobisch makende labyrint
aan de Gouvernestraat te storten
met onder meer de theaters 't
Venster, De Lantaarn en Het
Filmhuis. Wie echter comfort op
hoge prijs stelt en een sterke pro
grammaselectie wil meemaken.
kan zich behaaglijk nestelen in
Luxor en aan de overkant van de
straat de talkshows gaan volgen
in het Hilton, of zich daar storten
in het muzikaal vertier dat spe
ciaal wordt aangericht.
Tot de internationale gasten die
voor onder meer de openbare
talkshows naar Rotterdam ko
men, behoren beroemdheden als
Karen Black, Rutger Hauer (als
hoofdrolspeler van de film Eure
ka, van Nicholas Roeg die óók
komt), de regisseur Andrej Tar
kovski, Henry Jaglom, John Say-
les, Miklós Jancso, Joseph Man-
kiewicz aan wiens fameuze films
een speciaal retrospectief wordt
gewijd, en vele anderen. En per
traditie zorgt 'Rotterdam' voor
spectaculaire verrassingen. Zo
hoopt men (in verband met
Roegs film) ook nog op Gene
Hackman.
Geen klappers
Vorig jaar had het festival een paar
stevige klappers voor het grote
publiek: One from the heart, La
notte di San Lorenzo onder
meer. Zulke klappers ontbreken
dit keer, maar het -programma
kent wel een weelde aan kleinere
populaire films die om verschil
lende redenen soms toch heel
bijzonder zijn. Met name de in
Rotterdam altijd goed gedijende
John Sayles zorgt voor aange
naam amusement met niet alleen
nieuwe, zelf geregisseerde werk
stukken (Brother from another
planet en Baby it's you) maar
ook van een gangsterfilm als La
dy in Red en de SF-film Battle
beyond the stars, waarvoor hij
ooit de scenario's leverde.
Er zijn ook opvallend veel muziek
films in het programma, zoals
Chantal Akermans Les annees
'80, Black Wax (van Robert Mug-
ge) en Eric de Kuypers reeds eer
der genoemde Naughty boys. In
Cannes waren al te zien Tarkovs-
ki's Nostalgia en Bressons l'Ar-
gent. Twee films die toen de Spe
ciale Juryprijs mochten delen,
maar op het moment dat die on
derscheiding toegekend werd en
de prijzen opdreef, al maanden
tevoren door Bals waren aange
kocht.
Overigens presenteert Film Inter
national al sinds jaren de films
van zowel Tarkovski als Bresson,
omdat de commerciële impor
teurs er geen interesse voor had
den en waarschijnlijk ook deze
hoogwaardige kunstfilms niet
eens cadeau zouden willen heb
ben. Makkelijk zijn ze geen van
beide, maar wel heel indrukwek
kend om uiteenlopende redenen.
Somberder
l'Argent zou, volgens de bejaarde
Robert Bresson zelf, zijn laatste
film zijn en is somberder dan al
les wat deze veteraan eerder te
zien heeft gegeven. Een jongen
die een vals bankbiljet bij toeval
in bezit heeft gekregen, wordt
verdacht van valsemunterij en
wordt veroordeeld, wat hem niet
alleen zijn vrijheid kost, maar
ook het geluk van zijn pril gezin.
Als hij uit de gevangenis komt is
hij een ander mens geworden en
hij begaat een aantal lugubere
moorden. Het is een film die mi
nimale aandacht geeft aan psy
chologische ontwikkelingen,
maar een briljante demonstratie
is van de Bresson-stijl die alles
uit de beelden wegzuivert wat
overbodig is en alle handeling en
■'essenties vangt in bij voorkeur
het markante detail. Geld, zo de
monstreert Bresson, maakt niet
alleen ongelukkig, het is boven
dien een smerig corrumperend
artikel, dat slechts bedrukt pa
pier is - een fictie - en tegelijker
tijd een macht heeft die dood en
verderf zaait.
Tarkovski is een Russische mees
ter van beroemde films als Sola
ris, De Spiegel en Stalker.
Nostalgia heeft hij in Italië ge
maakt en is een tot machtige vi
sioenen verwerkte uitdrukking
van de spreekwoordelijke Russi
sche zwaarmoedigheid, die een
extra impuls kreeg door Tar-
kovski's eigen ontheemdheid tij
dens het maken van de film. Het
gaat dan ook over een Rus in Ita
lië, die een tegenhanger heeft in
een Italiaan (gespeeld door de
Zweed Erland Josephson) die
zich een vreemdeling voelt in ei
gen land.
Curieus was het dat juist Bresson
en Tarkovski in Cannes die prijs
moesten delen, want ze maken
kunstfilms die eikaars tegendeel
vormen. Bresson is een asceet,
die sobere films maakt (l'Argent
kostte desondanks bijna 13 mil
joen Franse frank) en iedere
vorm van sentiment categorisch
uit de weg gaat. Tarkovski door
drenkt zijn Nostalgia met emo
ties en als het woord barok niet
bestond, mocht het speciaal voor
deze film worden uitgevonden.
I'liil!"1'!
IIRiJIII
1 "mul'
lliiiilll
'Minui' in
BLIJVERS
"Staying alive" - John Travolta
wordt er4niet beter op, Lido 2,
Leiden.
"Never say never again" - De 'enige
echte' James IJond?. Studio. Lei
den. Euro 1, Alphen.
"Trading places" - Misschien wel
de beste komedie van 1983, Lido
4, Leiden.
"Jaws 3, 3D" - Driedimensionale ka
ken duiken op bezoeker af, Euro
4, Alphen, nu ook in Luxor, Lei-
(OP)NIEUW)
"An officer and a gentleman" - Me
lodrama met Richard Gere, Euro
3, Alphen.
"De genadeslag" - City 1. Katwijk.
"The Entity" - griezelfilm met Bar
bara Hershey in de hoofdrol. Eu
ro 4, Alphen.
"Black Cat" - griezelfilm. City 1
Katwyk.
"Frances" - Jessica Lange in een
veelgeprezen hoofdrol. City 2,
"Osterman weekend" - bloedige
thriller met Rutger Hauer, City 3,
Katwijk
"Le Rouffiant" - spannende film
met Lino Ventura, City 4, Katwijk
SEXFILMS
NACHTFILMS
"Love for sale" - Rex, Leiden.
"Love hotel" - Euro 1. Alphen.
"Zondige hoogstandjes" - Euro 2,
Alphen.
"An officer and a gentleman" - Eu
ro 3. Alphen.
"The Entity" - Euro 4, Alphen.
DEN HAAG
"The day after" - Asta (463500). al.
"Trading places" - Bijou (461177), al.
"Tootsie" - Calypso (463502), al.
"Carmen" - Babylon 1 (471656), 16
jr.
"Twilight zone" - Babylon 2, 12 jr.
"De vier vuisten slaan op hol" - Ba
bylon 3. al.
"Ghandi" - Euro (667066), al.
"De killer keert terug" - Odeon 1
(462400), 16 jr.
"Wargames" - Odeon 2, al.
"Neven say never again" - Odeon 3,
12 jr.
"L'homme blessé" - Odeon 4, 16 jr.
"Robin Hood" - Odeon 4, al.
"Studentensex" - Le Paris 1
(656402), 18 jr.
"Vanessa's het schoolmeisjes" - Le
Paris 2, 18 jr.
"Amanda by night" - Le Paris 3, 18
jr-
"Jaws 3. 3D" - Cineac 1 (630637), 12
jr.
"Breathless" - Cineac 2, 16 jr.
"Curse of the pink panther" - Ci
neac 3. al.
"Never sav never again" - Metropole
1 (456756). 12 jr.
Woody Allen's "Zelig" - Metropole
2. al
"Sophie's choise" - Metropole 3. 16
jr.
"IYading places" - Metropole 4. al.
"Ludwig" - Metropole 5. 16 jr.
"Staying alive" - Passage (460977),
al.
AMSTERDAM
"The survivors" - Alfa 1 (278806), al.
Woody Allen's "Zelig" - Alfa 2, al.
"De illusionist" - Alfa 3, 12 jr.
"Trading places" - Alfa 4, al.
"Twilight zone" - Bellevue Cinera
ma (234876/266227), 12 jr.
"The day after" - Calypso 1 (266227/
234876), 12 jr.
"De vier vuisten slaan op hol" - Ca
lypso 2, al.
"Curse of the pink panther" - Calvp-
so 3. al.
"Kamermeisjes met wulpse wen-
sen" - Centraal (248933), 18 jr.
"Les uns et les autres" - Cinecenter
(236615), al.
"La vie est un roman" - Cinecenter.
16 jr
"The world according to Garp" - Ci
necenter. 12 jr.
"De grote"wordt verwachf'show" -
Cinecenter. 16 jr.
"Wargames" - Cinema 1 (151243), al.
"Jaws 3. 3D" - Cinema 2, 12 jr.
"Staying alive" - City 1 (234579). al.
"De killer keert terug" - City 2.16 jr.
"Robin Hood" - City 2, al.
"Max Dugan" - City 3, al.
"Anonieta" - City 4, 16 jr.
"Prénom Carmen" - City 5, 16 jr.
"Wraak in Dallas" - City 6, 12 jr.
"Never say never again" - City 7, 12
jr-
"Het loon van de angst" - Kriterion,
16 jr.
"From here to eternity" - Studio K,
16 jr.
"Wargames" - Leidsepleintheater
(235909), al.
"Pikante standjes" - Parisien
(248933), 18 jr.
"36 deadly styles" - Rex (246132), 16
jr.
"El Sur" - The Movies 1 (245790). 16
jr.
"De glimlach van een zomernacht" -
The Movies 2. 16 jr
"Dans la ville blanche" - The Movies
3, 16 jr
"Gabriela" - De Uitkqk (237460). 16
jr.
"Never say never again" - Tuschins-
ki 1 (262633), 12 jr.
"Carmen" - Tuschinski 2, 16 jr.
"Jaws 3. 3D" - Tuschinski 3. 12 jr.
"Breathless" - Tuschinski 4. 16 jr.
"Papillon" - Tuschinski 5, 12 jr.
Woody Allen's "Zelig" - Tuschinski
6, al.
"Sophie's choice" - Alhambra 1,
(233192). 16 jr.
Steven Spielberg's "Duel" - Alham
bra 1. 12 jr.
"Apocalypse now" - Cineac
(243639). 16 jr.
"The day after" - Rembrandtplein-
theater 1. (223542), 12 jr
"De vier vuisten slaan op hol" -
Rembrandtpleintheater 2, al.
Vorig jaar keerde Anthony Per
kins terug naar het motel waar
in hij in 1960 als Norman Bates
zoveel kijkers de schrik op het
lijf jaagde. Dat vervolg op 'Psy
cho' was zeker de moeite
waard, al bleef het natuurlijk
in de schaduw vap, het Hitch-
cock-origineel. Wie zich daar
nog eens van overtuigen wil,
kan woensdagavond terecht
op Duitsland 3. Zelfs zij die de
film nimmer zagen, kennen
vast wel de douche-scène die
het op de tv nog altijd goed
doet.
Het verhaaltje in het kort: Ma
rion Crane (Janet Leigh) gaat
er met een buidel vol geld van
door om samen met haar ge
liefde in Californië een"nieuw
leven te beginnen. Slecht weer
noopt haar te stoppen bij het
genoemde motel, waarna na de
rillingen kunnen gaan lopen.
De prachtige muziek van Ber
nard Herrmann werkt daar
hard aan mee. Aanvang 22.30
uur. Mooi laat dus.
Verder bij de Duitsers zaterdag
avond 'Dr. Mabuse: die 1000
Augen', de laatste film van
Fritz Lang. De figuur van Dr.
Fritz Lang, regisseur
Mabuse: die 1000 Augen'.
(foto ANP)
Mabuse was er in 1933 onder
meer de reden van dat Lang
Duitsland ontvluchtte. In 'Das
Testament des Dr. Mabuse'
had hij duidelijk de Nazi's ge
hekeld. Een rijke Hollywood-
carrière volgde, in 1960 keerde
hij terug naar Duitsland en
rondde zijn carrière af met 'Die
1000 Augen'. Commissaris
Kraus (Gert Fröbe) krijgt daar
in te maken met een aantal do
delijke ongelukken in een lu
xueus hotel. Het doet hem
sterk denken aan de praktijken
van de vooroorlogse misdadi
ger Mabuse. Duitsland 1, 20.15
De laatste grote film van Greta
Garbo was in 'Conquest' en die
is morgenavond op Nederland
1 (23.15 uur) te zien. Ze speelt
daarin Marie Walewska, de
minnares van Napoleon en dat
is een rol van Charles Boyer.
K O (Oude Vest) houdt zich de
ze weken bezig met regisseur
Brian De Palma. Dinsdag is
van hem 'Sisters' te zien. Een
mysterieuze thriller uit '72.
Een journaliste ontdekt een
moord en waarschuwt de poli
tie. Die neemt haar niet serieus
en als ze zelf op onderzoek
gaat, ontdekt ze het bizarre le
ven van een tweeling. Aanvang
20.00 uur.
Het Kijkhuis (Vrouwenkerk-
koorstraat) heeft tot en met
zondag 'Death in Venice' op
het programma staan. De be
kendste film van Luchino Vis
conti met in de hoofdrol Dirk
Bogarde. Hij is een wat verwar
de musicus die van streek
raakt bij het zien van een scho
ne jongeling. Maandag tot en
met woensdag 'Les Carabi-
niers', een film van Jean-Luc
Godard. Typisch voorbeeld
van nouvelle vague en anti-mi-
litairistisch van toon. Aanvang
20.00 en 22.15 uur.
'Der Mann auf der Mauer' is een
film van Reinhard Hauff en
vrijdag en zaterdag te zien in
het LVC-filmhuis (Breestraat).
Het gaat over een man die is
geobsedeerd door de Berlijnse
Muur en aan beide zijden rela
ties onderhoudt. Dinsdag weer
de vaste avond voor vrouwen
films in het Filmhuis: ditmaal
drie korte films van de Ameri
kaanse filmpionierster Maya
Deren. Woensdag een zoge
naamde Indonesische avond
met 'Indonesia calling' van Jo
ris Ivens. Nederlands bekend-
r
Joris Ivens, maker van 'Indone
sia Calling'. (foto ANP)
ste filmregisseur sympathi
seert daarin met de Indonesi
sche vrijheidsstrijd. Boven
dien wordt 'Het land van mijn
neiKomst' van Marion Bloem
nog eens gedraaid. Donderdag
ten slotte het prachtige 'Come
back to the five and dime Jim
my Dean, Jimmy Dean' van
Robert Altman. Aanvang alle
avonden 20.00 en 22.15 uur.
In het LAK-theater (Cleveringa-
plaats) dinsdag om 20.00 uur
'Apocalypse Now', Coppola's
imposante epos over de Viet-
nam-oorlog. Een huivering
wekkende tocht door de jungle
van Vietnam.
Filmclub Oscar (Alphen) draait
maandag (19.00 en 21.30 uur)
'Last Tango in Paris'. Qok hier
in Marlon Brando, ditmaal on
der regie van Bernardo Berto-
lucci. Filmkring Katwijk heeft
in de City-bioscoop 'La Strada'
(20.15 uur). Een oudje van Fel-
lini met Anthony Quinn.