'Elke omroep een eigen radiozender Erbarmelijk slecht toneel Johnny-'Tarzan'-Weissmuller overleden Adviseur 'Willem van Oranje' collaboreerde met Duitsers -C Annie Schilder weg bij BZN Gedateerd gitaarspel Perfekte stilering van Delos Strijkkwartet Carlos Tralie met 'Okay Doe': aan kleurige gekte ontstegen Min 8' vrolijk kinderstuk MAANDAG 23 JANUARI 1984 Radio - tv - kunst Annie Schilder. Spieren als kabeltouwen, breed in de schouders, ge kleed in een lendedoekje en op de lippen de bekende Tar- zan-kreet 'Aaa eee oo'. Zo kennen miljoenen in alle de len van de wereld Johnny Weissmuller, die op 79-jarige leeftijd in Acapulco is overle den. Weinigen herinneren zich nog, dat Weissmuller een uiterst succes vol atleet was, voordat hij in 1932 voor de camera's ging staan om met een minimum aan tekst Tar- zan de aapmens te vertolken. Hij maakte in die rol zo'n indruk, dat allen die het na hem probeerden als een imitatie werden be schouwd. Niet van Weissmuller, maar van Tarzan. Zozeer golden die twee als een eenheid. De op 2 juni 1904 in Chicago gebo ren zoon van een Oostenrijkse immigrant begon zijn carrière als zwemmer. Drie jaar nadat hij op 15-jarige leeftijd werd ontdekt door kampioen-fokker Bill Bach- rach werd hij de eerste mens, die de 100 meter vrije slag aflegde binnen de één minuut: 58,6 se conden. In totaal vestigde hij 67 records op de vrije slag. Bij de Olympische Spelen van 1924 in Pariis en van 1928 in Amsterdam Managers lokten het sport-idool naar de film. Van de meer dan tweeduizend gegadigden was het Johnny Weissmuller, die de rol van aapmens kreeg. Deze eerste geluidsfilm 'Tarzan of the apes' (1932 onder regie van W.S. van Dyke) was meteen een door slaand succes. Het succes van la tere Tarzan-vertolkers als Lex Barker, Gordon Scott, Denny Miller en Bruce Bennett werd voornamelijk bepaald door de mate, waarin zij op Weissmuller leken. Hijzelf trad tot 1954 in een twaafltal Tarzan-films op. waar onder 'Tarzans vergelding', 'Tar zan en zijn zoon', 'Kreet uit de jungle', 'Tarzan in gevaar'. Sindsdien verplaatste hij zich niet meer via de lianen van het woud. De laatste levensjaren waren zelfs tragisch. Na de gebroken heup, die hij in 1953 in Las Vegas opliep, kwamen hart-aanvallen, ademhalingsmoeilijkheden en symptomen van kanker. In 1979 werd hij aan de keel geopereerd. De postbode van Acapulco bracht een gestage stroom wen sen voor beterschap naar zijn huis. Bij sommige luidde de adressering alleen 'Tarzan Aca pulco'. Johnny Weissmuller: 'Aaaa e HILVERSUM (GPD) - De 25-jarige Annie Schilder, zangeres van de Volendamse formatie BZN, zal deze groep zeer binnenkort ver laten. De druk op het gezinsle ven van de Volendamse slagers- dochter, die zelf een dochter van twee jaar heeft, werd te groot door haar werk met BZN. Annie Schilder zal worden opgevolgd door de 20-jarige Carola Smit, nu nog zangeres van de groep Friends, eveneens uit Volendam. De producer van BZN liet vanmor gen weten, dat Annie Schilder ei genlijk al sinds de geboorte van haar dochter wilde ophouden met haar zangcarrière. Zij heeft hiermee evenwel gewacht tot de groep een geschikte opvolgster had gevonden. Sinds december worden door BZN plaatopna men gemaakt met Carola Smit, die zodanig verlopen dat Annie nu de knoop heeft doorgehakt. Zij heeft acht jaar bij BZN gezon gen. Eind maart zal er een nieuwe single van BZN verschijnen, waarop zanger Jan Tuyp voor het eerst met Carola Smit te ho ren zal zijn. Ook op de nieuwe el pee, waaraan op het ogenblik ge werkt wordt, zal uitsluitend de e zangeres te horen zijn. Willem Ruis stopt met show HILVERSUM (GPD) - Willem Ruis. stopt aan het eind van dit seizoen met de presentatie van de Willem Ruis Lotto Show, die hij nu maandelijks voor de VARA maakt. Ruis is niet tevreden over het gebrek aan regelmaat waar mee het' programma wordt uitge zonden. Een woordvoerster van de VARA bevestigde vanmorgen, dat Ruis in augustus zijn laatste Lotto Show zal maken, terwijl ook de toekomst van de door hem ge presenteerde quiz „Vijf tegen Vijf' nog onduidelijk" is. Het con tract dat Willem Ruis met de VA RA heeft loopt in september af, maar volgens de VARA zijn bei de partijen aan het zoeken naar een basis om dit te verlengen. Minister Brinkman positief over plan DEN HAAG - VVD-fractievoorzitter Ed Nijpels (links) heeft in het Ned. Congresgebouw een aantal Gouden Harpen uitgereikt. Tot de gelukkigen behoorde de popgroep 'Golden Earring'. Top-Pop-presentator Ad Visser naast Nijpels) was er bij. v ANp DEN HAAG (GPD) - Minister Brinkman (WVC) staat positief tegenover de suggestie dat elke omroeporganisatie de beschik king krijgt over een eigen radio zender. Als de technische moge lijkheden er zijn en de financie ring binnen het huidige omroep- budget blijft, is hij bereid het plan in het kabinet te verdedi gen. Dit heeft de bewindsman zaterdag in antwoord op vragen verklaard in het TROS-radioprogramma 'Kamerbreed'. Hij zei daarin ver der nog altijd achter zijn opvat- tine in de Medianota te staan dat de omroepen niet betrokken moeten worden bij de exploitatie van abonnee-tv. Het omroepbe stel is non-commercieel en hoort dat te blijven. Voor de concur rentie die de omroep door abon nee-tv met vrijblijvend amuse ment, sport en films zou worden aangedaan, is hij niet bevreesd. Het publiek is niet uitsluitend geinteresseerd in Amerikaanse seriefilms en sportgebeurtenis sen zoals de Olympische Spelen, zo is zijn oordeel. "Het wil varia tie, Nederlandse cultuur en in formatie, een volledig program ma met een eigen gezicht. Dat brengen volgens hem de omroe pen", aldus de minister. De minister voelt niets voor een derde televisienet als de consu ment voor de kosten moet op draaien. De kijker gaat steeds meer betalen en de bewindsman gelooft niet dat de mensen het er voor over hebben nog eens tien gulden per jaar verplicht voor een derde net neer te tellen. Er is al voldoende aanbod op de Ne derlandse en buitenlandse tv. Evenmin is de minister te vinden voor de opvatting de grote A-om roepen (TROS en AVRO) de su- perstatus met bijbehorende ver meerderde zendtijd te verlenen. DEN HAAG (GPD) - De Vlaamse historicus dr. Rob van Roos- broeck (83), die in het eindsta dium van het script voor de tv- serie 'Willem van Oranje' - een coproduktie van AVRO, Veroni ca en BRT - als belangrijkste ad viseur werd aangetrokken, heeft zowel in de tweede als in de eer ste wereldoorlog gecollaboreerd met de Duitsers. Volgens een woordvoerder van de AVRO zijn alle betrokkenen bij de serie daarvan op de hoogte ge weest. Ook is er volgens deze woordvoerder contact geweest met dr. Lou de Jong, die erop ge wezen zou hebben dat de histori sche visie van Van Roosbroeck op Willem van Oranje nooit gele den heeft onder zijn (toenmalige) pro-Duitse opvattingen en activi teiten. In NRC-Handelsblad van afgelo pen vrijdag doet de Amsterdam se historicus dr. G. R. Zonder geld in de ingezonden-brievenru briek het oorlogsverleden van Van Roosbroeck gedetailleerd uit de doeken. Hij is van oordeel dat „een collaborateur van zijn formaat niet betrokken zou mo gen worden bij de popularisatie van onze nationale geschiedenis. Zeker in een tijd, waarin het fas cisme hier en daar weer de kop lijkt op te steken". In de jaren '30 ontpopte Van Roos broeck zich volgens Zondergeld als buitenland-commentator van het dagblad De Schelde en als medeoprichter van de Duits- Vlaamse arbeidsgemeenschap als fascist. Reeds tijdens de eer ste wereldoorlog koos hij als Vlaamse nationalist voor de Duitse bezetter, zoals hij direct na het uitbreken van de tweede wereldoorlog voor de Duitse SS- idee van een Groot Germaans Rijk koos, waarin Vlaanderen en Nederland niet meer dan Duitse provincies zouden zijn. Hij werd een belangrijk propagandist van de Algemene SS-Vlaanderen en was actief in talrijke collabora- teusrorganisaties ais de Vlaamse en de Nederlandse Cultuurraad. Onder druk van de Duitsers werd Van Roosbroeck in 1941 be noemd tot hoogleraar in Gent. Een jaar later werd hij wethou der van onderwijs in het geheel door nazi's bezette Antwerpen. Na de bevrijding vluchtte hij naar Duitsland, waar hij in de al daar gevormde en bijna geheel uit ex-SS'ers bestaande Vlaamse regering in ballingschap als mi nister van onderwijs werd opge nomen. Na een verblijf in Duits land dook hij onder in Neder land, waardoor hij aan de dood straf, waartoe hij bij verstek was veroordeeld, kon ontkomen, al dus Zondergeld. In 1959 verscheen van Van Roos broeck het boek 'Wilhelm van Oranien, der Rebell'. In de jaren '60 begon hij weer in het Neder lands te publiceren en sinds de jaren '70 is hij ook in Belgiè als historicus weer geheel aanvaard. Voor zover de woordvoerder van de AVRO weet, heeft de mede werking van Van Roosbroeck zich beperkt tot onder meer het aanbrengen van enkele kleine wijzigingen in de toI van Philips II. Vaa Roosbroeck werd ge vraagd de makers van de serie onder regie van Walter van der Kamp bij te staan op initiatief van de Leidse historicus prof. J. Woltjer. Volgens de AVRO-zegs- man staan het gezag en de des kundigheid van Van Roosbroeck op het terrein van Willem van Oranje voor alle betrokkenen bij de serie, maar ook daarbuiten, buiten kijf. „Hij wordt nu een maal beschouwd als een groot kenner van dit deel van de ge schiedenis en men kon dus niet om hem heen". In de NCRV-gids van 7 januari jl. heeft Walter van der Kamp ver klaard dat het Van Roosbroeck is, die ervoor gezorgd heeft dat de serie tot in de puntjes histo risch is verantwoord. 'De moeder van David S.' door Mechels Miniatuur Teater 'De moeder van David S.' van Yvon ne Keuls. Uitgevoerd door het Me chels Miniatuur Teater. Re^le: Re- né Verreth. Gezien op 21 januari in Tripodia, Katwijk. Nog te zien op Recital Marijke Rodriguez Mell Gitaarrecital door Marijke Rodri guez Mell. Werken van o.a. Torro- ba. Villa Lobos, Sor en Albeniz. Kapelzaal van K&O, 20 januari. LEIDEN - Misschien was het zo'n twintig jaar geleden moge lijk om zonder blikken of blo zen een ambitieus gitaarpro gramma uit te voeren, zonder je druk te maken over wat er precies in de partituur staat: nu doet dat toch enigszins vreemd aan. De gitariste Marijke Rodriguez Mell speelde de bekende en vaak moeilijke werken uit de gitaarliteratuur met zoveel fou ten en slordigheden dat de stukken soms bijna onherken baar waren. Op amateuristische wijze werd het tempo verbonden aan de dynamiek: zij ging sneller wan neer zij hard speelde en langza mer wanneer zij zachter speel de. Ook was het tempo voordu rend aan allerlei impulsieve schommelingen onderhevig die vanuit de partituur vrijwel nergens verklaarbaar waren. Desondanks heeft Marijke Ro driguez Mell een handigheid op het instrument die onmis kenbaar is, zoals met name hoorbaar was in de eerste pre lude van Villa Lobos. Zonder nauwgezetheid, zelfkritiek en een wat positievere presentatie is deze handigheid alleen on voldoende. ELLEN LOOYESTIJN. Bij het kijken naar 'De moeder van David S.' moet je steeds twee zaken duidelijk scheiden: de ernst van de gethematiseer de drugs-problematiek en de toneelbewerking van dit gege- Vanuit de media, die veel aan dacht aan het werk van Yvon ne Keuls hebben besteed, is bekend, dat zij uit persoonlijke betrokkenheid deze proble men heeft beschreven. Zo heeft zij voor de boekuitgave van De Moeder van David S. gesprekken gevoerd met 140 gezinnen met een verslaafd kind. Op basis van dit boek is daarna de toneelversie ont staan, die nu door dit Belgi sche gezelschap op het reper toire is genomen. Als toneelstuk (en dan gelden dus andere beoordelingscrite ria) is De Moeder van Davis S. in de uitvoering van dit gezel schap erbarmelijk slecht. En dat ligt in de eerste plaats aan het stuk zelf. De bedoeling is duidelijk: het stuk wil het pu bliek "confronteren met de angst, de onmacht, de woede, het medelijden en de paniek, die het gezin S. te verwerken krijgt alvorens het moment van loslaten bereikt kan wor den". De opbouw van dit stuk laat deze langzame ontwikkeling echter op geen enkele wijze zien. De verschillende personages zijn daartoe veel te statisch uitge werkt. De vele korte scenes (volgens het programma: 32) zijn zo monotoon van opzet (in meer dan de helft ervan komt David weer eens thuis, zijn moeder helpt hem weer en gaat het weer mis), dat het al snel gaat irriteren. De moeder is slaaf van haar zoon en pro beert aan de andere kant alles en alles voor hem te regelen. Dat blijft zo tot de allerlaatste minuut. Het zo belangrijk geachte moment van loslaten komt dan uiteindelijk zeer plotseling en wordt slechts ge suggereerd. Dez 5 geen ogenblik sympa thiek, zodat iets van medelij den, iets van begrip voor zijn situatie volstrekt onmogelijk gemaakt wordt. Deze hoofd personen komen dus al niet uit de verf, om nog maar te zwij gen van de andere personages. Daarbij heeft de regisseur voor 'verhuistoneel' gekozen: na ie dere scene gaat het licht uit, de muziek aan en wordt er met re- quisieten gesjouwd, wat maar zelden enige functie heeft. De toneelbewerking van deze ern stige problematiek bevindt zich op een hellend vlak: De Moeder van David S. tendeert naar een smartlap. WIJNAND ZEILSTRA Heddy Suis en Luc Springuel David S.'. (Foto pui toffieconcert door het Delos Strijk kwartet. Uitgevoerd werden: Strijkkwartet opus 18, nr. 3 van L. v. Beethoven, Strijkkwartet opus 3 van A. Berg en Strijkkwartet opus 67 van J. Brahms. Stadsge hoorzaal, 22 januari. LEIDEN - Voordat er een noot gespeeld was, viel het Delos Strijkkwartet op: de cellist Doulas McNames zette zich tussen de tweede violiste Da niel Rouslin en de altvioliste Barbara Wetsphal, in plaats van uiterst rechts te gaan zit ten, tegenover de eerste voliste Jan Baty. Eigenlijk is deze op stelling uitermate logisch: de celloklank komt beter in ba lans met de violenklank, is minder snel te opdringerig, en de vaak melodisch belangrijke altviool kan zich gemakkelij ker profileren. Dat leverde met name in de laatste twee delen van het strijkkwartet van Brahms spannende taferelen op: de dialoog tussen de eerste viool en de altviool in het der de deel kreeg de intensiteit van een liefdesduet. Het Delos Strijkkwartet is in vele opzichten ongelofelijk uitgeba lanceerd. De partituren zijn kennelijk uitgebreid geanaly seerd: tot in de kleinste détails is de funktie van elke stem op elk moment uitgewerkt. Dit heeft tot gevolg dat geen van de instrumenten solistische neigingen ging vertonen. Er heerste een perfecte harmonie tussen de individuele prestatie en het kwartet als eenheid. Dit leidde echter niet tot een be vroren volkmaaktheid; leven dige concentratie bleek alleen al uit hun manier van spelen; veel oogcontact en een zicht baar genoegen in het musice- Deze concentratie en muzikali teit maakten zelfs van het ta melijk ontoegankelijke en soms naar langdradigheid zwe mende strijkkwartet van Berg een gebeurtenis, waarin emo ties als vertedering en felle wanhoop en agressiviteit el kaar bliksemsnel opvolgden. Juist het delicate evenwicht tussen stilering en creatieve re productie maakten de uitvoe ringen van het Deloskwartet tot een belevenis: nergens ging men te ver en toch ging men ver genoeg. ELLEN LOOYESTIJN 'Okay Doe' solotheater door Carlos Trafic, gezien op 21 januari in het Hooftstraattheater in Alphen. ALPHEN AAN DEN RIJN - Een aantal jaren geleden orga niseerde de gemeente Amster dam voor het eerst een Festival of Fools, en verleende daarmee de broodnodige erkenning voor een internationale groep zeer unieke theatermakes. Ge bruik makend van verschillen de technieken als mime, clow nerie, acrobatiek en muziek wisten de Fools met hun soms slordig ogende, maar techn- sich zeer precieze acts het Am sterdamse straatbeeld om te toveren tot een fascinerende combinatie van alledaagse werkelijkheid en kleurige gek te. Zij bekleden sindsdien een eigen bescheiden plaats in het kleine zalencircuit. De uit Buenos Aires afkomstige mime- en toneelspeler Carlos Trafic is één van de Fools die het niveau van de korte, alleen maar grappige act ver is ontste gen. In zijn anderhalf uur du rende solo-spectakel 'Okay Doe' 'het verhaal van zijn le ven' - doet hij het publiek vrij wel continu onder de stoelen liggen van het lachen. Zijn ab surd komische scènes hebben echter tegelijkertijd iets verte derend kinderlijks. Hij speelt met een bloem, een meetlat of een plastic bekertje en fanta seert ze tot de meest wonderlij ke dromen. Al snel wordt dui delijk dat deze dromen zelf niet zo onschuldig zijn. Zijn kinderlijke fantasieën nemen de vorm aan van obsessies: vrouwen, gekte en de gesple tenheid van de acteur. Hij begint het stuk als een won derlijke brabbeltaal uitslaande vijftiger. Uit een gitaarhoes haalt hij twee vrouwenbenen. Wat later ligt hij met een geïm proviseerde vrouw in het park. Dan is er zonder merkbare overgang plotseling Rosalia, zijn echtgenote: een ballon aan een dik touw. Vervolgens laat hij Monika zien, een baby-pop je terwijl hij zelf verandert in King Kong. Zo stormt het programma ver der, totdat hij tegen het einde vrijwel ontkleed het speelvlak aanveegt "Dit is mijn leven", zegt hij, "het noodlot van de acteur". Tot slot speelt hij, als een synthese van alle driften en kinderlijke fantasieën uit zijn show, zijn zoon: Tomasito; een gelukkige Fooi, die op een speeldoosje Fur Elise ten geho re brengt JAN ZOET Min 8, een kinderproduktie van Im perium. Gezien op 22 januari in het Micro theater in Leiden. Al daar nog te zien op 28 en 29 januari en oo 4. 5. 11 en 12 februari. LEIDEN Voor de eerste keer heeft Imperium zich gewaagd aan kindertheater. 'Min 8' heet dit kinderstuk en bestaat uit vrolijke, doldwaze spelmo menten die zich afspelen in een bepaald niet alledaags ge zin. Alhoewel dit laatste niet helemaal juist is: vele grappen zijn juist gebaseerd op alle daagse situaties (zoals huis werk maken, eten enz.), die in dit gezin echter tot komische toestanden leiden. Maar hele maal 'normaal' zijn pa en ma, Gordijn (Gerard Jonk en Clara Smit) en zoon en dochter (Kees van Zandwijk en Renée Wes- terhoff) ook niet. Wat te den ken bijvoorbeeld van een pa, die zijn gezinsleden gymles in de kamer geeft, en van een ma, die vanuit haar bed in een aquarium vist. Met name voor kindertheater is het van belang dat er voor af wisseling wordt gezorgd: dat gebeurt hier ook door nog en kele andere personages te la ten optreden. Hanneke de Goe- je speelt een directrice, het schoolvriendinnetje en een paar werksters. Deze werk sters komen solliciteren en moeten aan merkwaardige ei sen voldoen om te worden aan genomen. Door middel van dit herhalingsmotief zijn de losse scènes met elkaar verbonden en ontstaat er toch een afge rond geheel. De titel (min 8) slaat op de bij ziendheid van de verschillende gezinsleden; een gegeven, dat echter geen hoofdrol speelt, maar slechts een aspect vormt. Een opstelopdracht voor kin deren van de lagere school vormde bij de voorbereiding een van de bronnen voor im provisaties, die aldus bij de fantasiewereld van de kinde ren kunnen aansluiten. Voor de leeftijdsgroep van 8-12 jari gen is 'Min 8' dan ook in eerste instantie (maar gezien de aardi ge vondsten zeker niet uitslui tend) bedoeld. De regie is van sociaal psycholoog Bob van Ooyen, die dit stuk als stage opdracht vanuit zijn part-time opleiding docent dramatische vormgeving bij Imperium heeft opgezet. WIJNAND ZEILSTRA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 9