LAK-theater: glamour van stationswachtkamer Wat te doen tegen faalangst? C Euthanasie LEZERS SCHRIJVEN Universiteit [imiifBffisiwil Eenvurehouten stelling als: LEEFWAND over Vriendschap Roem en Sex DONDERDAG 12 JANUARI 1984 Meningen De eerste helft van het thea terseizoen 83/84 zit erop. Na een lange winterpauze - alsof de dagen rond kerst niet bij uitstek een tijd zouden zijn, waarin mensen zin kunnen heb ben in een avondje uit klopt het hart weer vol verwachting van de ver rassingen die Leidse Schouwburg en LAK- theater in petto hebben. door Ariejan Korteweg Daaronder een "brok i ■tiek" met, ik citeer: "Peter Harris samen met zijn o zo ondeugende hond", "een spannend trapeze nummer van de charmante Miss Aura", en "een slangemens dat u de kriebels bezorgt". Dat alles aangekondigd door "de char mante spreekstalmeesteres Wil- ma Teuteberg". U kunt er om la chen maar het staat echt, zwart op wit, in het officiële schouw burgprogramma. En wat meer is, zo'n wintercircus is niet eens misplaatst in de Leidse Schouwburg. In de eerste plaats mag je al lang blij zijn als er in dit voor miljoenen opgeknapte ge bouw weer eens wat wordt geor ganiseerd. Per slot van rekening staat het bijna tweederde deel van het jaar dromerig te verin teresten aan de Oude Vest. Bovendien, qua sfeer past zo'n cir cus er wel: 'romantisch', 'ondeu gend', 'spannend' en 'charmant'. Die typeringen gelden net zo goed voor de schouwburg: de romantiek van de pluche gan getjes en stoelen, de ondeugd van de popperige afmetingen, de spanning om wie je er tegen het lijf kunt lopen onder de char mante, barokke krulletjes en frutsels. Toegegeven, Brasil Tro pical was leuker geweest, maar zo'n wintercircus hoort echt thuis in de enige schouwburg in de wijde omtrek. De schouwburg kunnen we dus verder laten rusten. Daar gaat al les kalm z'n gangetje. Een plu chen paleisje waarvan eens per week de lampjes gaan branden. Dan spiegelt de gevel zich braaf in zowel het water van de Oude Rijn als het programma-aan bod. Stoelenplan Over nu naar de kern van de zaak. Niemand had in Leiden ooit van een variabel stoelenplan ge hoord. Tot in september het nieuwe LAK-theater werd ge opend. Hopelijk is dat stoelen plan zo variabel, dat de stoeltjes 's zomers bij droog weer op het Stadhuisplein kunnen worden opgesteld. Dat lijkt de enige kans om er ooit nog niet-studenten op te laten zitten. Daarover later meer. Eerst terug naar de opening. Druk bezocht natuurlijk, want gratis drank en hapjes. De eerste vlekken op de asfalt vloer, die niet bedoeld is voor auto's of fietsen, maar voor studenten onder tweefasen- druk. Toespraken van vertegen woordigers van universiteit en gemeente. Over en weer werden sneren uitgedeeld over de finan ciering van het theater. Het Leids Academisch Kunstcen trum werd ooit opgericht voor studenten, maar is uitgegroeid tot de enige instelling in Leiden en omgeving waar modern thea ter kan worden genoten. Daarom draagt ook de gemeente, zij het met tegenzin, haar steentje bij. Bij de nieuwe behuizing van het LAK verbleekt de term 'modern' tot een understatement. Het is de wereld op z'n kop en wat dat be treft dus geschikt voor modern theater. Van buiten wittig met metalen roosters, waaraan een luchtfietser de modder van zijn schoenen kan vegen. Een zelfde dakbedekking op de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag begon al na een jaar de eerste tekenen van roestvorming te vertonen. Jammerklacht Als je een ingang hebt gevonden (voor een duidelijk bord 'theater' was kennelijk geen ruimte in de begroting) kom je in een grote hal. Een hoge, lege ruimte, waar tussen de W-vormige gekleurde glasplaten in de nok (de W van wetenschap?) een jammerklacht klinkt om ruimtelijke vormge ving die het voorportaal van een theater waardig zou zijn. Aan de gevels hangt hier en daar moder ne kunst, die duidelijk maakt dat hedendaagse kunstenaars meest al denken in termen van vlek ken, strepen, stippen en pakpa pier. Door-de-weeks en overdag gaat het nog wel. Dan krioelt het van de studenten, die in een winkeltje in de hal een Eppo of Kasteelroman kunnen kopen om tijdens de col leges te lezen. Ook de grote lunchruimte met uitzicht op de Singel geeft drukte. Daar is die hal op gebouwd. 's Avonds is het anders. De asfalt- vlakte ligt leeg en verlaten. Een cavalerie-eenheid zou er zonder noemenswaardige schade aan te richten kunnen oefenen. Met de kraag omhoog kun je dan naar een glazen hok, dat de benaming LAK-foyer heeft gekregen. Hier hangen dezelfde kunstwerken als in de hal, met hier en daar een streep de andere kant op. Het moderne materiaal van het ge bouw is hier plots verrijkt met een schrootjesplafond, u mis schien welbekend van vakantie huisjes in de aanbieding. Het ge heel straalt de warmte uit van een kapotte ijskast op de Noord pool. Zorgvuldig zijn alle sporen verwij derd die erop zouden kunnen wijzen dat dit iets met een thea ter van doen heeft. Nergens affi ches, programma's van andere theaters of kranteknipsels. De LAK-leiding wil graag program ma's brengen, die uitnodigen tot napraten. Maar waar moetje dan napraten? Toch niet in deze wachtkamer met de glamour van station Lammenschans op een winderige zondagmorgen? Glazen lift Het enige wat nog enigszins aan theater herinnert, is de perma nente performance in de hal. Achter een balie zitten bewa kingsambtenaren, die best be reid zijn de bezoeker een LAK- programmaboekje in de hand te drukken. Het enige mooie aan het gebouw is eigenlijk de glazen lift, die een panoramisch uitzicht biedt over de hal van deze leerfabriek. En het theater zelf natuurlijk. Tech nisch bij-de-tijds, mooie akoes tiek, bruine baksteen en variabe le stoelen. Voor artiesten schijnt het een lustoord te zijn. Maar als publiek ben ik altijd weer blij als ik het mausoleum kan verlaten: weer ontsnapt aan de witgejaste onderzoeker, die je zou kunnen meesleuren naar zijn kamertje voor enge experimen ten. Studenten zijn misschien inmid dels vertrouwd met een dergelijk kille benadering van geestelijke cultuur. Voor de doorsnee Leide- naar is de drempel tot dans en toneel op slag een Hondsrug ge worden. Nee, dan het Levendaal-LAK. Daar kon je tenminste nog eens strui kelen over de blikken witte bo nen in tomatensaus. (de auteur is redacteur bij deze krant). i hoge lege ruimte met een asfaltvlakte en een glazen hok (links), dat de benaming LAK-foyer heeft gekregen Deze brief schrijf ik naar aanlei ding van het programma over eu thanasie van TROS-Aktua van afgelopen zaterdagavond. On danks de dramatische hoofdrol die Wibo van der Linde zichzelf had toebedeeld een programma dat het probleem met euthanasie duidelijk aangeeft: wanneer eu thanasie in de toekomst zal wor den toegestaan zal dit niet altijd op vrijwillige basis worden toe gepast, maar ook kunnen wor den opgelegd door anderen. Al leen is het dan geen euthanasie meer maar moord. Het is een feit dat mensen te mani puleren zijn. Dat toont het geval- Van Bemmelen in TROS-Aktua duidelijk aan. De heer van Bem melen dwong zijn vrouw eutha nasie te plegen met de belofte dat hij het daarna zelf ook zou doen. Maar die belofte hield hij niet: hij stierf later een natuurlij ke dood. Hij had zijn vrouw eu thanasie opgelegd en dus eigen lijk bewust vermoord. Er kan nu wel worden gezegd dat euthana sie in de toekomst goed zal wor den geregeld en dit niet meer zal voorkomen. Maar het is bekend dat met regels altijd kan worden gesjoemeld. De kans bestaat dat men gaat zeggen dat bepaalde mensen zo ziek zijn dat ze beter dood kunnen zijn. Oftewel: je gaat bepalen waar de grens ligt tussen een menswaardig bestaan en een niet menswaardig bestaan dat maar moet worden afgebro ken. Dat is gevaarlijk,want waar leg je die grens? Wie bepaalt die? Kan de grens worden bepaald door het slachtoffer zelf? Ik zeg nee, omdat het slachtoffer kan zijn gemanipuleerd zoals in het ge- val-Van Bemmelen. Of het slachtoffer zit in tijdelijke moei lijkheden en denkt niet meer ra tioneel na. Moet de overheid dan maar gaan bepalen waar die grens ligt? Zo in de trant van: die vrouw is ongeneeslijk ziek, laat haar maar sterven (alsof er nooit iemand op wonderbaarlijke wij ze herstelt). Of: ze ligt in coma, trek die slangen er maar uit (alsof er nooit iemand uit coma bij komt). Of: iemand kan zo geeste lijk gehandicapt zijn, dat het maar beter is dat hij dood is. Een volgende stap kan zijn: zijn intel ligentie is zo laag, hij moet maar inslapen, want zo kan je geen menswaardig bestaan meer lei den. Of: opa is zo lastig de laatste tijd, we stoppen hem maar niet in een bejaardentehuis, we zul len hem gelijk maar euthanasie laten plegen. Waar wordt in vredesnaam de grens gelegd? De nazi's hadden Voor menig opvoeder en kind staat dezer dagen de schoolkeuze voor de deur. Kiezen voor iets nieuws of iets anders heeft alles te maken met de vraag hoe kinderen zich in het onderwijs - en thuis - ontwikkelen. Mevrouw C.T.M. Aben, beroepskeuze-adviseuse in Alphen aan den Rijn, schrijft voor onze krant de komende weken een aantal artike len, waarin zij enkele praktische aspecten van het onderwijs belicht. Vandaag een eerste proeve van haar hand over faalangst. Er is sprake van veel, minder of weinig faalangst. Bij de een werkt spanning positief. Bij de ander leidt die tot slechtere pres taties. Aangeboren Het ene kind is meer onzeker dan het andere. Misschien ziet u die verschillen al als u naar uw eigen kinderen kijkt. Zeker in een gro tere groep zult u faalangstige kinderen tegenkomen. Het ene kind wil precies weten hoe het een karweitje moet aanpakken en stelt veel vragen. Een ander kind heeft aan een half woord ge noeg en gaat met zelfvertrouwen aan de slag. Er zijn dus kinderen die frank en vrij op nieuwe op drachten reageren. Andere kin deren voelen zich angstig en ze nuwachtig bij nieuwe dingen. door Ine Aben Het woord faalangst zegt het al: angst om te falen, angst om het niet goed te doen, angst het er niet goed van af te brengen. Ook volwassenen hebben last van faalangst. Kijkt u maar naar uzelf en naar andere volwassenen. De verschillen zijn dan duidelijk. 'Voor een rij-examen bijvoor beeld zal menigeen nerveus zijn, maar heeft de een toch veel meer last van onzekerheidsgevoelens dan de ander. Faalangst treedt vooral op in situa ties waar iets van afhangt, dus in vrestatitsituaties. Ook in onbe kende situaties kan die angst ons parten spelen. Bijvoorbeeld wan neer u voor het eerst in een nieu we auto rijdt. Of wanneer u naar een onbekend iemand toe moet. Wordt deze angst door iedereen hetzelfde ervaren? Er zijn kinde ren en volwassenen die zich zo angstig voelen dat zij niet meer goed kunnen presteren. Proefwerken worden verknoeid doordat men denkt niets meer te weten. Een leerling die tijdens een repetitie tot zijn schrik merkt dat de tijd al voor de helft verstreken is, kan zich niet meer concentreren. U zag zelf vreselijk op tegen dat sollicitatiegesprek, zodat u tijdens dat gesprek niet uit de verf kwam. Wij spreken van negatieve faalangst als die tot slechtere prestaties leidt. Het zal duidelijk zijn dat dit soort angst niet bevordelijk is voor het goed doorlopen van de school. Er zijn ook mensen die juist span ning nodig hebben om tot goede prestaties te komen. Zij zijn on der die hoogspanning juist op hun best. Dit wordt positieve faalangst genoemd. Een mens kan in de ene situatie negatieve angstgevoelens hebben, bijvoor beeld in de schoolsituatie. De zelfde mens heeft bijvoorbeeld bij een sportwedstrijd positieve spanningsgevoelens. Mensen reageren dus heel verschillend. Faalangst is voor een deel aange boren, reacties van ouders en op voeders kunnen die faalangst beïnvloeden. Wanneer kunnen kinderen zich gespannen voe len? Op school kan dat bij de mondelin ge beurt voor de klas zijn. Ook bij een onverwachte vraag van de leerkracht en bij een opdracht die niet goed begrepen is. Nega tief faalangstige leerlingen vallen tijdens de lessen het liefste niet op. Zij houden zich rustig en krij gen liever geen beurt. Zij steken niet gauw hun vinger op als zij iets weten. Zij nemen weinig ini tiatief en hebben het gevoel dat zij het beter aan een ander kun nen overlaten. Die kan het toch beter, denken zij. Aan welk gedrag kunt u eventueel zien of uw kind negatief faalang- stig is? Deze kinderen laten dui delijk merken behoefte aan over zichtelijkheid te hebben. Een taak kan het beste in kleine stap pen worden onderverdeeld, zo dat zij die stap voor stap kunnen afwerken. Negatief faalangstige kinderen hebben, misschien tot vervelens toe, behoefte om te horen of zij op de goede weg zitten. Zij zijn afhankelijk van de volwassene. Zij zijn sterk geneigd een op dracht precies uit te voeren zoals hun is opgedragen. Deze kinde ren vragen begrip en warmte van de volwassene. Zij zijn erg ge voelig voor sfeer, zij kunnen tot goede prestaties komen bij een prettige sfeer. In een onpersoon lijke sfeer voelen zij zich niet op hun gemak. Zij moeten het ge voel hebben dat zij fouten mogen maken. Dan drukt de angst om te falen minder op hen. Men kan tegen negatief faalangsti ge kinderen beter niet zeggen dat zij het toch niet kunnen. De moed om ergens aan te beginnen zal hun in de schoenen zakken. Hun faalangst wordt versterkt. Vallen en opstaan Na dit gelezen te hebben denkt u als volwassene misschien ook dat er geen beginnen aan is. On zekere kinderen goed aanpakken lijkt u inmiddels een hele opga ve. Mogelijk heeft u zich zelf al tijd onzeker gevoeld, zonder dat u daarbij steun heeft ervaren. Daar wij allemaal mensen zijn met beperkingen, moeten wij niet teveel in één keer willen. Het leren goed te reageren op faal- angstig gedrag van kind of leer ling kost tijd. Het gaat gepaard met vallen en opstaan. Het is zinnig om eens na te gaan of faalangst in onze omgeving voor komt. Hoe hebben wij er tot nu toe op gereageerd? Kinderen die veel hulp en begeleiding vragen, kunnen u dermate ergeren dat u uw geduld verliest. Ook is het mogelijk dat het u vertedert dat uw kind uw hulp zo nodig heeft. In plaats van het kind od weg te - wat u verwacht van het kind moet binnen het bereik liggen. Verwachtingen die het kind niet kan waarmaken, ontmoedigen. - kom tegemoet aan de behoefte aan duidelijkheid en overzichte lijkheid. Stel het kind op zijn ge mak door aanwijzingen te geven. - in het gezin moet het kind de ge legenheid krijgen zijn zelfver trouwen te ontwikkelen; het kind moet zijn capaciteiten kun nen verkennen, eerst met steun en aanmoediging van de ouders, later meer zelfstandig; bijvoor beeld: u geeft het kind een stem in het kapittel bij het kopen van zijn kleren; u wijst het hierbij op uw financiële mogelijkheden en op kleuren die bij elkaar passen. - geef blijk van uw goedkeuring als het faalangstige kind iets goed doet. - als u ook niet direct een ant woord heeft op de vraag van uw kind bekijk dan de opgave rus tig, laat uw kind zien hoe het met onzekerheid kan omgaan. - in de schoolsituatie kan het mo gen samenwerken met kinderen met meer zelfvertrouwen posi tief zijn; elke school heeft hier over natuurlijk haar eigen ideeën, waar u naar kunt infor- - kiezen voor een geleidelijke stu- dieweg, bijvoorbeeld eerst mavo en dan pas havo kan voor het kind prettiger zijn. er weinig moeite mee. Door mid del van subtiele propaganda pro beerde men het aanvaardbaar te maken dat geestelijk gehandi capten en ongeneeslijk zieken maar beter dood konden zijn. Dat ze die mensen ook daadwer kelijk ombrachten en andere be volkingsgroepen meenamen is bekend. Al deze voorbeelden tonen volgens mij duidelijk aan dat het heel moeilijk en gevaarlijk is om te gaan rommelen in het gebied van wie mag sterven en wie moet blijven leven. Je kan dan ook be ter die grens stellen door eutha nasie gewoon te blijven verbie den. Ik zou niet graag willen be horen tot de 80 procent van de bevolking die welwillend staat tegenover euthanasie en op wiens verantwoording in de toe komst mensen vermoord zullen worden. Dick Bavelaar, Snipstraat 5, Leiderdorp Onlangs was ik op kosten van de Rijksuniversiteit Leiden voor onderzoekswerkzaamheden in Marburg an der Lahn. In die prachtige stad zetelt de oudste protestantse universiteit van de Duitse Bondsrepubliek, de Phi- lipps Universiteit. De stad op zich is al een bezoek waard, maar daarvoor kwam ik niet. Ik wilde namelijk een van de toonaangevende Duitse peda- ADVERTENTIE Meningen op deze pagina zijn voor rekening van de auteurs gogen, prof. dr. Wolfgang Klafki spreken en interviewen over een onderzoek dat onder zijn leiding was uitgevoerd samen met een tiental basisschoolleraren. Het onderzoek had het niet onaan zienlijke bedrag van 2 miljoen Duitse mark gekost en had in to taal 6 jaar geduurd. Verder wilde ik uitgebreid in het onderzoeks materiaal snuffelen. Hetgeen ook allemaal gelukt is, maar dit ter zijde. Een aantal zaken viel mij tijdens het bezoek op. Vooral de goede omgangsvormen tussen studen ten onderling en in relatie met hun docenten. Geen beleefdheid naar het leek, om straks des te beter voor de dag te kunnen ko men in sollicitatiegesprekken, maar een al over langere tijd in geslepen fatsoenspatroon. Ook docenten weten echter nog wat hoffelijkheid is, heb ik gemerkt! Even weg uit een Nederlandse uni versiteitsstad. zonder berichten over taakverdeling, voorwaarde lijke financiering, clustervor ming, integratie, profilering, be zuiniging en afslanking of wat dies meer zij! Niet eens zo heel ver weg blijkt die losgeslagen be stuurlijke machinerie helemaal niet te bestaan. Ook geen no non sense mentaliteit, vooral ten aan zien van alpha- en gamma-vak ken, waar ais een kwaadaardige woekering links en rechts in ge sneden moet worden Sterker nog, de universiteit is niet maar een onbekend en onbe mind werkverschaffend insti tuut, maar wordt als een veelbe tekenend en belangrijk facet van het maatschappelijk en culturele leven gezien. Misschien heeft dat iets te maken met de sterkere cultuurgevoeligheid van de ge middelde Duitser. Hoe het ook zij, zelfs in het zon dagsblad Maz, zum Sonntag, een in Midden-Hessen verschijnend nieuws- en advertentieblad, is er een aparte rubriek onder de kop 'Belangwekkend, Kort en Bon dig, berichten uit de Philipps Universiteit'. De diverse weten schappen komen vrij evenredig verdeeld aan bod in de berich ten. Er wordt onder meer mel ding gemaakt van voordrachten in binnen- en buitenland, van prijzen die in ontvangst geno men zijn of gaan worden en van gasthoogleraarschappen, her en der te vervullen. Een goede zaak zo'n rubriek, mijns inziens, om dat de 'buitenwacht' zo enigszins op de hoogte kan blijven van het reilen en zeilen van de respektie- velijk hun universiteit. Op de frontpagina rechts in de hoek onder 'vandaag' is dan ook niet de naam van een Duitse Vanessa of een fysieke kracht patser aan te treffen, maar geheel in stijl een aankondiging in de trant van: Hugo Claus in Leiden (Studium Generale) en: Kunst markt in Oegstgeest. Misschien is zo'n rubriek (Kort en bondig, berichten uit de RUL') iets voor de Leidse dagbladen. Want het zondagsblad in Leiden zal z'n be leid in dezen nog wel niet direct wijzigen. Siebren Miedema, Zeeforel 14, Leiden. ADVERTENTIE De bankroof van Johan (14) en Wijnand (15) BUIT 72 MILLE IJflf ii OVERAL TE KOOP .ll-Ü,",!!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 11