'Op gruwelijke manier met mensen gesold' Van componeren kun je niet leven Residentie Orkest evenwichtig Bart Scheepens van Nieuwe Komedie Ballet'fraude' in Moskou Brief Monroe te koop Broos en grotesk toneel Opera 'Winter Cruise' bloedeloze heropvoering De Nieuwe Komedie brengt morgen en woensdag 'De Gijzelaar' van Brendan Behan in het LAK-theater in Leiden. Het gezelschap heeft een moeilijke tijd achter de rug. De overheid dreigde de subsidie in te trekken waar door de Haagse Nieuwe Komedie met opheffing werd bedreigd. Hieronder volgt een interview met Bart Scheepens, acteur en voormalig artistiek leider. DEN HAAG (GPD) - Je zou kun nen zeggen dat „De Gijzelaar" voor de Nieuwe Komedie een speciale betekenis heeft. Het stuk van de Ierse schrijver Bren dan Behan, waarin de onmacht van een groep mensen om het le ven van een jonge soldaat te red den wordt beschreven, zou vori ge maand nooit zijn première in het Scheveningse Theater aan de Haven hebben beleefd als niet eerder dat jaar op het allerlaatste moment een meerderheid van de Tweede Kamer had beslist dat het gezelschap moest blijven. Aan dat besluit was een ellendige periode voorafgegaan. Een tijd waarin het voortbestaan van de groep voortdurend aan een zij den draad hing. Eerder, in dé zo mer van 1982, leek het vonnis de finitief geveld. Het overlijdens bericht was per telefoon bij artis tiek leider Bart Scheepens thuis- gezorgd. „Ik stond soep te trekken, ik weet het nog precies. Uw groep is op geheven, deelde het ministerie van (toen nog) CRM mij mee. Mijn eerste reactie was: wacht even, mijn soep kookt over, even het gas uitzetten. Totaal perplex ben ik naar mijn pannetje gelo pen". Daarna lange maanden van wur gende onzekerheid. Ministers, adviesraden, het parlement: de Nieuwe Komedie kan blijven, kan niet blijven, kan misschien blijven. Tenslotte het finale be sluit: de onthoofding van Pro loog dat eveneens op het liquida tielijstje voorkwam en gratie voor het Haagse ensemble. De subsidiëring werd voortgezet. De Nieuwe Komedie kon tóch aan het nieuwe seizoen (1983-'84) be ginnen, hoewel de ontslagaan vragen voor 31 medewerkers al klaarlagen om naar het arbeids bureau verstuurd te worden. „Dat eindeloze gehakketak over ons voortbestaan zou ons genekt hebben, als wij juist in die perio de niet heel geinspireerd aan het werk waren geweest met „Sugar and Spice" onder leiding van Bernard Goss, een Brits regis seur. Maar toch voelde je elke dag dat onheil dat je boven het hoofd hing. Goss heeft ons over die malaise heengetrokken'! Pas later kwamen de reacties op de spanningen. Huilbuien. Niet aan vakantie kunnen toekomen. Bart Scheepens (40) zegt: „Er is op een gruwelijke manier met mensen gespeeld. Ik denk dat het niet eerder is voorgekomen dat men sen zo behandeld zijn door de po litiek. In het bedrijfsleven zou een manager er zeker voor ont slagen zijn". Maar de nachtmerrie is voorlopig voorbij. Men ging er in het Sche veningse Theater aan de Haven met nieuwe energie tegenaan. „De weduweverbranding" van Jorg Graser uit het vorige sei zoen werd doorgespeeld, Edda Barends ging solo aan de slag in door Peter Huysman „De liefdesgeschiedenis van de eeuw" van Maria Tikkanen, „De Gijzelaar" heeft dus inmiddels zijn première beleefd en „Broe der Eichmann" van Heinar Kip- phardt is in voorbereiding. Zelfvertrouwen Bart Scheepens:„We zijn er gezond en met nieuw élan uitgekomen. We hebben zelfs onze zelfkritiek niet overboord gezet: het stuk dat bedoeld was als eerste pro- duktie voor het nieuwe seizoen, „De mooiste uren" van Polia- koff, hebben we geschrapt. We kwamen er niet uit. Het zou geen bijdrage aan het Nederlandse to neel en de Nieuwe Komedie zijn geweest. Er was lef voor nodig en artistiek zelfvertrouwen dat we dat besluit namen na een sei zoen, waarin ons overleven op het spel stond" Scheepens, die in september '82 het artistiek leiderschap neerleg de en sindsdien alleen nog speelt („Toppen van geluk", „Proces in Praag", „Sugar and Spice", „La vie en rose"), neemt in „De Gijze laar" de rol voor zijn rekening van Mr. Mulleady, een huurder van een kamer in een bordeel an nex hotel in Dublin, dat het dé cor vormt voor de scherpe satire van Brendan Behan over geweld (IRA) en pogingen tot liefde en menselijkheid. Het is een zeer onderhoudende, „levenslustige" en ambitieuze voorstelling ge worden, waarin vrijwel over de hele linie uitstekend geacteerd, gedanst en gezongen wordt. Er is met erg veel inzet aan ge- - werkt onder leiding van regis seur Hartmut Alberts. En hoewel het stuk door de pers controver sieel is ontvangen (goede en aan zienlijk minder goede recensies), loopt de produktie storm. „Het is in Scheveningen iedere avond uitverkocht, we moeten stoelen bijschuiven. Gerrit Komrij, die het stuk vertaald en bewerkt heeft, zei mij na de première dat hij zeer tevreden was. Voor het volgend seizoen gaat hij voor ons een nieuw stuk schrijven, dat waarschijnlijk „Faust III" zal he ten" Bar en boos De Nieuwe Komedie is na het „ramp"-seizoen '82-'83 weer vol goede moed en eigenlijk heeft men de moed in artistiek opzicht nooit laten zakken, in tegendeel. Maar Bart Scheepens blijft rea list. „Het gevaar is nog niet gewe ken. De toekomst is allesbehalve onbewolkt. Het jaar van waar heid wordt 1985. Er moet een nieuwe toneelnota verschijnen en in '85 zou het hele Nederland se toneelbestel wel eens op de helling moeten. Het toneel ver keert in een crisis, lijdt aan ma- laise-verschijnselen. Tenminste, dat wordt beweerd door de poli tiek, door de omringende advies organen, door een aantal recen senten". „Maar ik geloof daar niets van. Er is geen acteurscrisis, er is hoog uit sprake van een crisis onder de beleidsmakers, de leiders van de gezelschappen, de regisseurs, de dramaturgen, de leden van de Raad voor de Kunst, de toneelre censenten. Vooral de Raad voor de Kunst doet veel te veel aan politiek, terwijl het zijn taak is voorstellingen te beoordelen". Scheepens erkent dat de theater- cultuur in Nederland niet zo diep geworteld is als in de ons omrin gende landen. „Als het bij ons economisch slechter gaat, gaan er ogenblikkelijk stemmen op om te bezuinigen. Plotseling moeten er dan gezelschappen worden opgedoekt, moeten er frisse winden door het bestel gaan waaien, is een systeem van louter ad-hoc produkties het mooiste wat er is. Maar het zijn allemaal etiketten die moeten verbergen dat ons geld afhandig wordt gemaakt". „Ik ben ervan overtuigd dat het to neel naar de knoppen gaat als je de vaste gezelschappen eruit gooit. De toneelspeelkunst komt alleen werkelijk tot bloei als je de ensembles in stand houdt. Waar om zou er bijvoorbeeld geen ruimte mogen zijn voor grote ge zelschappen als de Haagse Co- medie en het Publiekstheater, die het gehele repertoire bestrij ken? Maar mijn stellige indruk is dat er mensen bij de Raad voor de Kunst zijn die zich heilig heb ben voorgenomen om het de Haagse Comedie zo moeilijk mo gelijk te maken of liever nog te breken". Het tekeergaan tegen ensembles door de Raad voor de Kunst noemt Scheepens bar en boos. „Dat is uiterst dubieus en onfris. De raad gaat voortdurend zijn boekje te buiten. Die mensen moeten alleen de minister advi seren, maar zij bemoeien zich no ta bene met de inrichting van 't tableau de la troupe. Gevestigde gezelschappen vinden ze een vloek! En die zouden dan door toedoen van deze mensen te zij ner tijd ontbonden moeten wor den. Acteurs en actrices op straat, de WW in, en dan spelen zonder salaris met behoud van uitkering". „Nee, het zijn niet die acteurs en actrices die een gevaar zijn voor het toneel, maar de leidinggeven den en de adviessprekenden die in hun stoelen blijven zitten, waardoor er niets verandert. Ik zie veel toneel in het buitenland - Berlijn, Parijs, Brussel, Londen -, en als ik de prestaties vergelijk, dan zeg ik: het is met ons acteer talent nog zo slecht niet gesteld, al wordt er dan ook heel drama tisch over gedaan". Radio - tv - kunst de acteurs DEN HAAG (GPD) - Nagenoeg alle beroepsfotografen en een groot deel van de componisten moeten bijverdienen omdat zij niet van hun hoofdberoep kunnen leven. Voor fotografen bestaan die bij verdiensten vooral uit commer ciële opdrachten, terwijl 85 pro cent van de componisten hun toevlucht moet zoeken tot lesge ven en uitvoeren van muziek om de kosten van bestaan en beroep te kunnen dekken. Dat blijkt uit een onderzoek door het Instituut voor Onderzoek van Overheidsuitgaven dat in op dracht van het ministerie van WVC is gehouden. Vooral componisten komen door hun neveninkomsten in een on duidelijke positie voor de belas-» tingdienst en de uitvoeringsorga nen van de sociale zekerheid. De* vraag is of zij moeten worden be schouwd als zelfstandigen of als werknemers met neveninkom sten. Fotografen worden met het probleem geconfronteerd dat zij4 door hun bijverdiensten veelal niet in aanmerking komen voor* regelingen voor de beeldende kunst, zoals bijvoorbeeld de BKR. MOSKOU (Rtr) - Balletliefheb bers die een favoriete ster toejui chen van het Bolsjoi-ballet in Moskou maken in sommige ge vallen deel uit van een bende die zich met succes schuldig maakt aan afpersing. Dit is gisteren ont huld door de Sowjet-krant So- vietskaya Rossia. Volgens het blad komen jonge dansers die vinden dat zij wat steun uit het publiek nodig heb ben voor hun carrière, vaak in verleiding kaartjes weg te geven voor voorstellingen, waarvoor weinig plaatsen te krijgen zijn. Dit is zo ver gegaan dat er nu georganiseerde bendes bestaan van 'klappers', die later meer kaartjes of geld eisen via subtiele dreigementen, aldus de krant. Deze houden onder meer in: het la ten rinkelen van de telefoon van een danser gedurende de hele nacht voordat hij moet optreden^ het na elkaar gaan kuchen wan neer een danser opkomt of, zoal§ een keer is vastgesteld in een theater in Moskou, het loslaten van muizen in de zaal tijdens een solo. De krant doet als oplossing de sug gestie aan de hand het aantal vrijkaartjes te beperken. Bij een recente voorstelling van 'Doornroosje' waren dit er meer dan 180. De bezetting van de nieuwe vleugel i dagmiddag staken kunstenaars ee. Kunst Regeling. an het Stedelijk Museum in Amsterdam gaat onverminderd door. Zater- kunstwerk in brand uit protest tegen de bezuinigingen op de Beeldende (Foto ANP) - een smeekbede aan Lee Stras berg van actors' studio om ont, slagen te worden uit een psychia trisch ziekenhuis - wordt op 26 januari in New York geveild en zal naar verwachting minstens 18.000 dollar opbrengen. De inhoud van de brief van twee kantjes in het onbeholpen hand schrift van een kind werd vorige week bekendgemaakt door Charles Hamilton Galleries, de vendumeesters. "Ik zit hier opgesloten met al die halfgare mensen. Als ik in deze nachtmerrie blijf word ik zeker ook gek - help me alsjeblieft, Lee", schreef Monroe. Zij zat in februari 1961 in de Payne Whit ney psychiatrie clinic in New York City. Strasberg, de man van een acteer methode die belichaming vond in acteurs als Marlon Brando en James Dean, ging niet op de brief in, maar Marilyns tweede man, baseballspeler Joe Dimag- .gio, vloog naar New York en ver kreeg een paar dagen later haaf vrijheid. "Het is de meest tragische brief die Marilyn Monroe ooit schreef', zei woordvoerster Diane Barbaro van Charles Hamilton. Barbaro voorspelde dat wanneer de brief met envelop op 26 januari wordt geveild, hij 18.500 dollar zal op brengen, tweemaal de veiling- prijs van eerdere brieven van de hand van Monroe. 'Anja en Esther bij F Act 'Anja en Esther' van Klaus Mann, door F Act met onder andere Joke Tjalsma, Judy Doorman, Pierre Bokma, Peter Sonneveld en Ma- thieu Güthschmidt. Gezien op 8 ja nuari in het Piccolotheater te Rot terdam. Aldaar te zien fm 21 ja nuari; in Leiden (Laktheater) op 10 en 11 februari. ROTTERDAM 'Anja en Esther', het eerste toneelstuk Klaus Mann, werd geschreven tussen de twee wereldoorlogen, en weerspiegelt dan ook de geest van de Duitse jeugd in die tijd. Somber en pessimistisch over de maatschappij uiting gevend aan doodsgedachten in ge sprekken en gedichten, zo slij ten Anja, Esther, Kaspar en Ja cob hun dagen in het "Herstel lingsoord voor gevallen kinde ren'. Uit angst voor de wereld zijn zij na hun herstel in het in stituut gebleven, en helpen zij 'de oude' bij de opvoeding van de nieuwe lichting kinderen. De komst van buitenstaander Erik verstoort het harmonisch samenzijn; wanneer hij weer drongen avontuurtje opeens een ander mens wordt, was we derom in handen van Emd Hartle, wier vertolking de be langrijkste reden werd om de ze voorstelling te bezoeken. De bemanning bestond echter voornamelijk uit dergelijke Hollandse zangers, die ver geefs poogden door de wol ge verfde zeelui uit te beelden. Daarmee paste de uitvoering overigens uitstekend in een seizoen, dat nog steeds in het teken staat van saaiheid en middelmatigheid. Het wordt tijd dat er eens iets gebeurt! PAUL KORENHOF vertrekt, neemt hij Esther en Kaspar mee. Erik is hun ver losser; Anja daarentegen is meer dan ooit gevangen in het instituut en in haarzelf, nu de twee mensen om wie ze het meest geeft, haar hebben verla ten. Het gebouw waarin het "Herstel lingsoord" gevestigd is, is een klooster. De zeven taferelen spelen zich in een aantal ruim tes in en rond het klooster af. Het dekor geeft op knappe wij ze de verschillende ruimtes weer, terwijl het als geheel een ruimtelijke indruk maakt. Evenals het dekor is het spel een mengeling van stilering en realisme. Zoals er wel een ech te kloosterdeur en kloosterta fel zijn, maar de bomen door zuilen worden weergegeven, zo worden Anja, Esther en Kaspar als echte personages gespeeld, maar worden de ove rigen slechts aangeduid. Met opzet lijken de werkvrouwen en 'de oude' hun tekst zonder overtuiging te brengen; vaak echter lijkt het op puur dilet tantisme. Bij Jacob en met name Erik, is de stilering duidelijker als zo danig te herkennen. Gebaren en tekst zijn gescheiden, en Erik geeft al zijn handelingen en tekstzegging net een beetje meer nadruk dan nodig. De fraaiste scènes zijn echter die waarin uitsluitend Anja, Es ther en/of Kaspar voorkomen. Joke Tjalsma, Judy Doorman en Pierre Bokma weten dan een sfeer te scheppen van ver trouwen en intimiteit. Tegen over deze broze momenten staan echter de groteskere, die helaas in de meerderheid zijn. JACQUELINE MAHIEU 'Winter Cruise' van Hans Henke- mans door de Nederlandse Ope rastichting met het Amsterdamse Pbilharmonisch Orkest o.l.v. An ton Kersjes. Gezien in het Circus theater op 7 januari. Voorstellin gen in Amsterdam op 10,12,15, en 16 januari. SCHEVENINGEN - Het opera seizoen, dat tot nu toe lijkt te worden bepaald door bezuini gingen, werd zaterdagavond door de Ned. Operastichting voortgezet met een reprise van Henkemans' 'Winter Cruise', vrijwel geheel verzorgd door studioleden en overig huisper soneel. Het publiek kwam dan ook niet bepaald in groten ge tale toegestroomd, maar. dat was na de première in 1979 al te voorzien. Bood Henkemans' opera toen nog de charme van het onbekende en het onder houdende van een anekdotisch verhaal, de hernieuwde ken nismaking accentueerde een bloedeloosheid en een langdra digheid die voor een 'komi sche' opera dodelijk kunnen zijn. In het libretto heeft de compo nist een kort verhaal van So merset Maugham uitgesmeerd over drie bedrijven waarin ie dereen keurig en uitgebreid converseert, zonder dat uit de tekst enig gevoel voor drama tiek blijkt en er geen gebruik wordt gemaakt van de specifie ke mogelijkheden van het me dium opera. Voor de muziek van Henkemans, die vrijwel niets anders doet dan op een nadrukkelijke, bijna kinderlij ke wijze illustreren, geldt het zelfde: keurig maar ondrama tisch. Dat Henkemans' sterk Frans beïnvloede componeer- trant melodisch en harmo nisch aangenaam in het gehoor ligt, mag vanuit dramatisch oogpunt nattwelijks relevant worden genoemd. Meer in vloed kan uitgaan van de uit voering, maar die kabbelde on der leiding van Anton Kersjes gezapig voort. In het inventie ve scheepsdecor van Patrick Robertson en Rosemary Ver- coe had Elijah Moshinsky in dertijd een gedetailleerde regie ontworpen, die door Jan Bouws met zorg opnieuw was ingestudeerd. De rol van de ou de vrijster, die na een opge- Residentie Orkest o.l.v. Hans Vonk m.m.v. wolfgang Manz, piano. Suite Pelléas et Mélisande van Gabriel Fauré, Pianoconcert in d K.V. 466 van Mozart, en Sym- phonie in C van Strawinsky. Gehoord in de Stadsge hoorzaal op 7 januari. LEIDEN Ondanks of misschien wel dankzij het door gebrek aan repetitietijd schrappen van de balletsuite van Prokofieff was het programma van het Residentie Orkest evenwichtig van sa menstelling, al verenigde het werken van zeer uiteenlopende componisten: Mozart als het idea le rustpunt tussen Fauré en Strawinsky. Dat tijd gebrek zal zeker te maken hebben met de op han den zijnde tournee door Amerika van het orkest, dat zijn zaterdag gedemonstreerde topvorm wel licht aan dezelfde oorzaak ontleende. Hoe het zij, onder leiding van Hans Vonk werd een avond musiceren geboden met grote perfectie in orkestspel en interpretatie. In de aristocratisch- verfijnde wereld van Fauré's 'Pelléas et Mélisan de' spreidde het orkest een weelde aan klankkleuren ten toon, verzadigd maar toch transparant. Van de 21 pianoconcerten van Mo zart staan slechts twee in een mineurtoonsoort, K.V. 466 in d K.V. 491 in c, beide behorend tot de mooiste concerten die Mozart geschreven heeft, en desondanks betrekkelijk weinig gespeeld. Van deze twee is het eerste het meest dramatisch en romantisch, tot het moment dat vlak voor het eind van het derde.deel, in het rondo, een soort uitjouw-motiefje de stemming doet omslaan en het geheel vreugdevol eindigt. De tweede prijswinnaar van het Concours Reine Elisabeth, de 22-jarige Duitse pianist Wolfgang Manz, maakte zijn hoge Massificatie in dit con cours ten dele waar. Zijn spel was onpretentieus, met gevoel voor de melodische lijnen waar dit concert zo rijk aan is. Dat hij vooral in het tweede deel aan de oppervlakte bleef zal een kwestie van groei zijn. De gejaagdheid in datzelfde tweede deel zal waarschijnlijk op rekening van een nog geringe podiumervaring en daarmee samenhan gende innerlijke spanning geschreven moeten worden. Strawinsky schreef zijn Symfonie in C in een tijds bestek van vier jaar, een zeer moeilijke periode van zijn leven. De familie-kwaal tuberculose, waaraan zijn dochter, vrouw en moeder kort na elkaar bezweken bleek ook hem aangetast te hebben. Hij zocht zijn heil, letterlijk zoals hijzelf schreef, in het componeren van deze in klassieke vormen gegoten symfonie; de weerslag van zijn persoonlijke lijdensweg is echter nergens in de muziek te vinden, zoals dat bij een klassiek com ponist als Mozart trouwens ook het geval is. Het is een symfonie met klassieke kenmerken maar voorzien van het onmiskenbare Strawins- ky-label in ritmiek en instrumentatie, met ruime mogelijkheden voor prachtige soli in de diverse orkestgroepen. De uitvoering die Hans Vonk met zijn mensen van dit werk gaf was pittig en leven dig, en zal bij de volgende uitvoeringen nog aan spontaneïteit kunnen winnen. In ieder geval be looft de conditie van het Residentie Orkest het beste voor de aanstaande tournee. MIES ALBARDA. Pierre Bokma (links) als Kaspar en Mathieu Güthschmidt als Erik in 'Anja en Esther'. (Foto Leo van Velzen).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 9