'Een wonderkind ben ik absoluut niet' Zeventienjarige violiste Isabelle van Keulen: 'Fien' als tv- serie Danny Kaye weer in ziekenhuis Duizend(en) reacties op VPRO-advertentie Gouden Harpen toegekend KRO en NCRV nemen proef met regioradio v Radio - tv - kunst J DE HOEF (GPD) - Over het nut van concoursen heeft Isabelle van Keulen (17) zo haar eigen mening. „Ik ga er nooit naar toe om te winnen. Aan de andere kant word je gedwongen om een zo goed mogelijke prestatie te leveren. En soms betekent een hoge klassering een duwtje naar boven". Vier jaar geleden won de toen 13-jarige violiste uit De Hoef (omgeving Uithoorn - NH) de Haagse Viooldagen, een con cours (voluit: Viooldagen Iordens-Baronesse Sweerts de Lan- das) voor jongens en meisjes van 10 tot 14 jaar dat deze maand opnieuw gehouden wordt en waarvan het slotconcert op 28 januari in de Schönbergzaal van het Koninklijk Conser vatorium in Den Haag plaatsheeft. De aan de eerste prijs verbonden publiciteit bezorgde Isabelle inderdaad het „duwtje" dat nodig was om zich in breder ver band te presenteren. Indirect heeft zij het aan de Viooldagen te danken dat zij morgenavond de kans krijgt met het Resi dentie-Orkest onder leiding van Hans Vonk het 4e Vioolcon cert van Hindemith te spelen. Isabelle van Keulen: 'fris en onschuldig „Concoursen? Zenuwtoestanden zijn het. Maar je doet er een macht aan ervaring op. En er achteraf op terugkijkend heb ik er toch vaak mijn voordeel mee gedaan en er ontzettend leuke herinneringen aan overgehou- den". Eind volgend jaar, wellicht begin 1985, vertrekt Isabelle van Keu len voor een jaar naar het Con servatorium van Moskou, waar zij les zal krijgen van één van de grote Russische meesterviolis- ten, Wladimir Spiwakov. Houdt dat in dat Isabelle, nog voordat zij goed en wel begonnen is aan haar officiële conservatorium- opleiding in Amsterdam, bezig is één van Neerlands topviolisten te worden? Geschrokken veert ze op. „Geen idee", zegt ze lachend. „Mis schien valt er wel een vinger van m'n hand of blijk ik niet tegen de spanningen van grote concerten op te kunnen. Hoewel, in dat laatste geloof ik niet zo erg, want ik ben nogal een kouwe". Dezelfde twijfels heeft ze over het eventueel meedoen aan het tien de Oscar Back-concours in 1985. „Nee, dat is nog helemaal niet ze ker. Er worden zulke hoge eisen en verwachtingen aan je gesteld. De druk is misschien te zwaar voor me. Maar ik ga wél het pro gramma („stukken" Beethoven, Ravel, Mozart en Paganini en voor de finale met het Nationaal Jeugdorkest Mendelssohn, Sibe lius, Tsjaikowski en Beethoven) instuderen". Over hoe haar prestaties worden beoordeeld, .heeft Isabelle een bescheiden mening. „Ik schijn heel fris en onschuldig te spelen. Ik zoek altijd naar de kern van het stuk en vermijd zoveel moge lijk onnodige franje. En ik zou verder een heel goede toon heb ben, een toon met veel verschil - Jasperina de Jong als Fien (Foto ANP) door Peter Huysman lende timbres en nuances. Mijn vibrato's zijn mijn sterkste kant". Op haar derde jaar kon Isabelle van Keulen al noten lezen. Drie jaar later kreeg zij haar eerste „halve viool". „Wat was ik bele digd toen de schooljuffrouw mij vroeg: wanneer krijg je de ande re helft?". Haar eerste lessen kreeg ze op de Muziekschool van Uithoorn, van Theo de Bakker. Toen ze 11 jaar was, werd ze toe gelaten tot de vooropleiding van het Sweelinck-conservatorium in Amsterdam, waar ze het eerste halfjaar les kreeg van (wijlen) Bets van der Horst en daarna van Davina van Wely, die nu nog steeds haar pedagoge is. „Zij is het die mij voornamelijk heeft gevormd". Vanaf haar negende jaar trad ze op als soliste, onder meer in Vivaldi- concerten in Eindhoven en Ant werpen. Sindsdien was ze te be luisteren op tal van concerten in het land. Jaren later (april '83) nam ze deel aan het internationa le Jehudi Menuhin-concours in Folkestone aan de Engelse oost kust, waar ze tweede plaats en de Publieksprijs in de wacht sleep- t_e. „Een heerlijke tijd was dat. Na tuurlijk was het weer een zenu wentoestand, maar de sfeer was fantastisch, vooral ook doordat je er in contact kwam met totaal andere speelstijlen uit China, de Verenigde Staten en Japan. Ik hield er onder andere een con cert met de Royal Philharmonic uit Londen aan over" In cafés Een ander hoogtepunt voor Isabel- DEN HAAG (ANP) De musical 'Fien' met in de hoofdrol Jasperi na de Jong wordt in 1985 als tele visie-serie door de KRO uitge zonden. Dit is gisteren meege deeld door het impresariaat Gis- lebert Thierens. In andere hoofd rollen zullen onder anderen Ge rard Thoolen, Loeki Knol en Ktty Courbois verschijnen. 'Fien' is een musical van Eric Herfst, Ivo de Wijs en Joop Stok- kermans. In de laatste week van december had de laatste theater voorstelling in het Circustheater in Scheveningen plaats. Ie was de afgelopen zomer door een aantal Russische violisten geleide cursus in het Franse Tours. „Dat waren één voor één schitterende musici. Ik heb daar lessen van Boris Gutnikov ge kregen. In de avonduren speel den we in cafés, je kent dat wel, met het schoteltje rond". ,Op een keer kwam daar Wladimir Spiwakov binnen. Ik schrok me dood. Ik ben meteen gestopt, ik durfde niet meer. Maar hij zei: ga door. Daar heb ik waarschijnlijk aan te danken dat ik door hem ben uitgenodigd om een jaar in Moskou te komen studeren on der zijn leiding. Anderhalf jaar geleden was hij met Haydn te ho ren in het Amsterdam Concert gebouw. Die man speelt zó for midabel...". Haar oordeel over het verschil tus sen de Russische en Amerikaan se vioolschool is duidelijk. „Ei genlijk mag ik dat niet zeggen, maar ik vind de Amerikaanse school zo agressief, zo gericht op de techniek. Zoveel dieper dan deze gemaaktheid, deze „show", gaat de Moskouse school. Oi- strach en Kremer, dat is bij mij meteen raak". UTRECHT (GPD) - De KRO, de NCRV en zes regionale omroe pen hebben gisteren in Utrecht de inhoud bekendgemaakt van hun proefneming met een afwis selend landelijk en regionaal ra dioprogramma. Dit experiment met het zogenaamde 'landelijk- regionaal geintegreerd radiopro gramma' zal gedurende vier uit zenddagen van KRO en NCRV op Hilversum 1 plaatsvinden (12, 13, 19 en 20 januari). De deelne mende regionale omroepen zijn Radio Fryslan, Radio Noord, Ra dio Oost, STAD Radio Amster dam, Omroep Brabant en de Re gionale Omroep Zuid. Er zal gebruik worden gemaakt van een in het buitenland al lang beproefd' systeem, waarbij de fm-zenders gedurende de regio nale programmabijdrage zullen worden ontkoppeld en per regio een eigen aanbod zullen verzor gen; voor de resterende tijd ver zorgen de KRO respectievelijk de NCRV een landelijk radiopro gramma met actualiteiten, praat programma's en lichte muziek De eerste Nederlandse landelijk- regionale radiodagen - van zeven tot zeven - zullen ongeveer 65 procent muziek en 35 procent ge sproken woord bevatten. Met uitzondering van Amsterdam zal het experiment niet te volgen zijn in de Randstad, Zeeland, de Kop van Noord-Holland en het westelijk deel van Noord-Bra bant. Via de fm-zenders en op de middengolf zal in die gebieden het gebruikelijke landelijke Hil versum-1-programma worden uitgezonden. Deze beperking Geen gekleef De kamer waar met Isabelle van Keulen wordt gepraat, kijkt uit op weiland en water. Aan de wand schilderijen van haar va der, hoogleraar visuele commu nicatie aan de Rijksacademie in Amsterdam. Een vrijstaand huis: een voordeel voor iemand die drie uur per dag viool studeert. komt voort uit het ontbreken van een landelijke bedekking met re gionale radio-omroepen. Naar verwachting zullen de benodig de zenders in 1985 gereed zijn om de witte plekken op de Neder landse regionale radiokaart in te vullen. In september 1982 had het overleg orgaan van regionale omroepen (ROOS) zich al voor integratie naar dit model uitgesproken. Een jaar later kregen ze het NOS- bestuur achter zich. In de huidi ge situatie bij regionale uitzen dingen - onderbreking van het Hilversum-3-programma door de diverse regionale stations - is in het verleden door vrijwel alle partijen als onbevredigend erva- De radiobazen van KRO en NCRV, Gerard Hulshof en Paul Hollaar kwamen daarom vorig jaar met een gezamenlijke radio- nota waarin vergaande voorstel len werden gedaan. Voor wat be treft het aangekondigde regiona le experiment hebben zij inmid dels de instemming van de ande re landelijke omroepen geoogst. Om praktische redenen zal het 'raamprogramma' gedurende de ze proefneming echter slechts door de twee genoemde omroe pen worden verzorgd. Aan de vierdaagse proef met het landelijk-regionaal geintegreerd radioprogramma zal een onder zoek worden verbonden van de NOS Dienst Kijk- en Luisteron derzoek, waarbij men zich met name zal richten op dc kwaliteit van het experiment. „Nee, niet met de stopwatch in de hand. Ik speel als ik zin heb, maar dan ook heel geconcen treerd, nooit langer dan twee uur achtereen. Ja, ik heb bijna altijd zin. Om televisie, sport, disco geef ik niets. In mijn leven staat de muziek centraal. Daar zet ik vrijwel alles voor opzij. Vrienden en vriendinnen heb ik wel. maar die hebben toch allemaal op een of andere manier ook met mu ziek te maken". Zou het kunnen zijn dat zij morgen verliefd raakt op een man die als mijnbouwingenieur toevallig al leen werk in Zuid-Amerika kan krijgen en haar vraagt mee te gaan? Haar onmiddellijke ant woord: geen sprake van, dat ge- plak en gekleef, nee. vele malen liever de viool. Dreigt iemand als Isabelle, die haar hele leven heeft ingericht naar één doel, namelijk een zo goed mogelijke violiste worden, niet te isoleren van an dere plezierige dingen van het le ven? „Ik voel me niet eenzaam, in tegendeel. Ik heb veel vrien den, maar ik erken dat gesprek ken bijna steeds uitdraaien op 'het' vak". Gymnasium Het komt goed uit dat zij dit jaar haar einddiploma gymnasium gaat halen. Zij krijgt dan de noodzakelijke vrije tijd om aan op een aantal aanbiedingen (op nieuw Folkestone en Tours, Zwitserland, drie concerten met het Noordhollands Filharmo nisch Orkest) in te gaan. In sep tember begint zij haar opleiding aan het Sweelinck-conservato rium. „En verder hoop ik dan maar dat ik een beurs krijg om naar Rusland te kunnen gaan". Isabelle van Keulen lacht breeduit Een zeer gelukkige violiste, voor wie muziek maken pure nood zaak is, zit tegenover ons. Behal ve haar begaafdheid voor het in strument dat zij reeds als kleuter zonder aarzeling als het enige ware uitkoos, lijkt zij verder alles mee te hebben om een grote car rière tegemoet te gaan: een stati ge blonde gestalte, een knap ge zicht, even doortastend als vrien- delijk-bescheiden, zeer ter zake uit haar woorden komend. „Ik denk dat ik vioolspelen zo leuk vind, omdat mijn ouders me er nooit werkelijk toe gedwongen hebben. Het is altijd vanuit mij zelf gegaan. Nee, nee, een won derkind ben ik absoluut met. Ik speelde toen ik tien was Vivaldi. Een wonderkind speelt op die leeftijd Sibelius". Danny Kaye (Foto GPD LOS ANGELES (AP) De Ameri kaanse komiek Danny Kaye is gisteren in een ziekenhuis opge nomen, nadat hij in Los Angeles de jaarlijkse Rose Bowl Parade had afgenomen en de aftrap had verricht voor een benefiet-voet balwedstrijd. De 70-jarige Kaye zou een lichte longontsteking hebben. In fe bruari vorig jaar lag Kaye enkele weken in het ziekenhuis na een operatie aan zijn kransslagader De Millers - Pia Beek en de Mil lers zijn weer eens samen te zien en te horen op 16 januari in de Kleine Komedie in Amsterdam Dit legendarische sextet wordt gevormd door Susy Moller (zan geres), Hari-y Verbeke (tenorsax), Coen van Nassou (vibrafoon), Ir vin Rochlin (piano). Dolf Delpra- do (bas) en Toony Nusser (slag werk). Zij staan onder leiding van Ab de Molenaar. HILVERSUM (GPD) - De VPRO heeft gisteren ruim duizend reac ties gekregen op de advertentie in de kranten van die dag, waar in programma- en produktiemedewerkers werden gevraagd. Het gaat om zeven deeltijdbanen. Radiodirecteur Jan Haas broek verwacht dat minstens 4000 personen zullen solliciteren. In de bijna een halve pagina grote advertentie werd er de nadruk op gelegd geen sollicitatiebrief te schrijven, maar telefonisch een sollicitatieformulier aan te vragen. De VPRO bleek vervol gens vrijwel de hele dag in gesprek en de lijn was vaak overbe last. De VPRO zoekt nieuwe medewerkers in verband met het berei ken van de B-status. De omroep krijgt met ingang van 1 oktober van dit jaar 35 uur radiozendtijd en kan die niet vullen met het huidige personeelsbestand. Directeur Haasbroek deelde mee. Hij vertelde dat een groot aantal reacties afkomstig was van mensen die al bij een omroep werken, „van de VARA tot de KRO". Hij zei niet verbaasd te zijn over het enorme aanbod: „Mijn broer Nico heeft pas Radio Rijnmond opgezet. Voor een paar banen kreeg hij daar ook al 2000 reacties". Van de vijf nieuwe programmamedewerkers verlangt de VPRO bij voorkeur een journalistieke opleiding en ervaring. Kandida ten met radio-ervaring hebben echter de meeste kans. Van de twee aan te stellen produktiemedewerkers verwacht de nieuwe B-omroep organisatietalent en accuratesse. Op de vraag hoe Haasbroek de kandidaten gaat selecteren had hij geen panklaar antwoord. Na enig denkwerk zei hij: „We zoeken zware jongens en lichte meisjes. Het doorlopen hebben van de School voor de Journalistiek kan een rol spelen. Je moet tenslot te toch ergens een grens trekken. En radio-ervaring is natuurlijk belangrijk". Aan o.a. Flory Anstadt en Golden Earring HILVERSUM (ANP) - De stichting Conamus in Hilversum heeft de Gouden Harpen 1983 toegekend aan Flory Anstadt, producer van de plaat "Kinderen voor kinderen", de popgroep Golden Earring, zanger producer Jonny Hoes en pianist Laurens en Rooyen. De Gouden Harpen worden jaarlijks toegekend aan componisten, tekst dichters en uitvoerende kunstenaars, die zich verdienstelijk hebben gemaakt op het gebied van de Nederlandse lichte muziek. De prijs voor het lied van het jaar ging naar het nummer "L.A.T.", gezon gen door Rob de Nijs, met tekst van Belinda Meuldijk en muziek van Hans Vermeulen. In Randstad niet te beluisteren KENT - Ex-Beatle Paul McCartney in de modder als soldaat tijdens de Eerste Wereldoorlog, een scène uit een videofilm voor de promotie van de single 'Pipes of Peace' van de gelijknamige elpee. In de film, die in het Engelse Kent wordt opgenomen, speelt McCartney de rol van een Britse en een Duitse soldaat, die elkaar tijdens een wapenstilstand ontmoeten (Foto ANP)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 17