c „Je moet als pastoraal werker Hchtziniiig zijn" "Nooit zal uitkomen wie heeft gestoken" AZL-dominee Bovenberg: kerk moet niet te gewichtig doen Advocaat vrijgesproken Alphenaar: Nieuwe opzet van Tafeltje Dekjenu feit Pas ontdekt filmdocument vertoond op receptie van gemeente Kerstboom brandjes blijven woeden Aangifte van mishandeling WOENSDAG 4 JANUARI 1984 Leiden LEIDEN - Als je in het Academisch Ziekenhuis Leiden ligt en een be roep doet op de dienst Geestelijke verzorging hoef je niet te rekenen op een profeet of een zendeling aan je bed. De belerende houding die vroeger zo vaak het pas torale werk kenmerkte, is aan het verdwijnen. Het luisteren naar en het meevoelen met patiën ten staat nu op de voor grond. door Saskia Stoelinga Dominee Bovenberg draagt zijn overtuiging op een wat rebelse wijze uit. Vijf jaar geleden kwam hij in dienst van het AZL. "Ik schrok toen even", zegt hij in zijn kamer waar een kruisbeeld ontbreekt. "In de kerkzaal stond een podium. Langs dat podium drapeerde men bloemen en daartussen mocht ik mijn woord doen. Dat vertikte ik, ik ging niet als een Jan Klaassen of Katrijn een vertoning geven in een pop penkast. Nu is er een keurige altaartafel in de liturgische kleuren en dat geval komt een eind de zaal in te staan". Hij stelt het tevreden vast. Op een kastje ligt een gecopieerd blaadje met de woorden: 'lief de, is luisteren en tijd nemen voor elkaar'. De tijd van 'de kerk spreekt en jij luistert' is bij hem voorgoed voorbij. Elke zondag wordt er in die kerk zaal een dienst gehouden. Eerst voor de rooms-katholie- ken, daarna voor protestanten. Hoewel Bovenberg graag de oecumenische gedachten ver tolkt, denkt hij dat één oecu menische dienst voor alle pa tiënten de kerkgangers op dit moment toch een beetje zou overvallen. Vijftien tot twintig patiënten ko men naar de kerkzaal toe; de rest - volgens ingewijden zijn dit er heel veel - volgt het in bed op de radio of in een zaal op een televisiescherm. Boven berg doet dit werk graag. "Met elk koor dat we uitnodigen ko men ook familieleden mee. Dat is gezellig. We hebben op die manier een volle zaal. Heel aangenaam. Je kunt zo ook reageren op de situatie die zich op dat moment voordoet". Enige zelfspot is hem niet vreemd. Lange tijd heeft de do minee gedacht dat hij er tij dens het preken wel aardig bij stond. Onlangs zag hij video beelden van één van zijn dien sten. "Verschrikkelijk. Mijn eerste reactie was: wat een kop. Ik constateerde dat mijn mimiek slechts bestond uit ste reotiepe bekkentrekkerij. Wat zo'n camera registreert is mee dogenloos. Met alles wat on echt is, val je door de mand. Nee, als je die band vijfmaal hebt gezien, kom je de eerste uren niet meer uit bed. Het blijft schaven en nog eens schaven". Smokkelen Bovenberg is sinds een jaar hoofd van de dienst Geestelij ke Verzorging. In de dienst zit ten zes pastores: drie katholie ke, twee Nederlands hervorm de en één gereformeerde. Zij gaan op bezoek bij mensen die te kennen hebben gegeven be hoefte te hebben aan zo'n be zoek. Dat kan bij patiënten zijn die aangesloten zijn bij een kerkgemeenschap, maar waar van de geestelijke niet langs kan komen of bij niet-kerkelij- ken die graag willen dat ie mand van de dienst contact met ze opneemt. Onlangs is het besluit genomen om berichten over opname en ontslag van kerkleden alleen dón aan de predikanten toe te zenden als kerkleden bij hun opname zelf te kennen hebben gegeven dat zij berichtgeving op prijs stellen. Hierdoor zou de privacy van de patiënt beter worden gewaarborgd. Tot voor kort gaf de dienst opnamebe- richten door over alle mensen die tot een kerkelijke gemeen te behoorden. Bij de opname werd dan niets gevraagd. Predikant drs. K. Vegter uit Oegstgeest heeft in het Oegst- geester Kerkblad tegen dit be sluit geageerd. Hij vermoedt dat dit een zekere vereenza ming tot gevolg kan hebben. Bovenberg legt uit waarom dit niet zo is. "Als je aan het begin 'nee' hebt gezegd, houdt dat niet in dat er geen weg meer terug is. Oh nee, reeds bij he,t beklimmen van het bed krijg je een folder met een kaart er bij die je kunt invullen als je toch nog contact wilt. Op één of ander manier smokkel je zo'n kaart wel de la kens uit. En anders zijn er ge noeg verpleegkundigen die ons op de hoogte kunnen stel len van zo'n wens". Zwarte kerels "Als pastoraat proberen we over de hele linie veel doordachter bezig te zijn. We hebben geen zieltjes nodig. Als je met res pect met iemands 'kostbaarhe den' omgaat, kweek je ge meenschapsgevoel. Het klinkt heel verwaand, maar toch denk ik dat ik het bij het rechte eind heb. Ik zal het anders pro beren uit te leggen. Kijk, als ie mand zorgvuldig met je om gaat, niet dwingerig, krijg je een veilig gevoel. Je gaat er over nadenken. Er kan dan een echte behoefte aan contact ont staan". Hij waarschuwt voor sociale dwang. Vroeger in zijn kerk heeft hij dat genoeg ervaren. "Sociale dwang is iets heel an ders dan gemeenschapsge voel". Voorts wijst hij op de ka rikaturale gedachten die men sen nog van de kerk hebben. "Wij vechten daar niet tegen. Het is toch mooi als ze denken dat wij engerds zijn, zwarte ke rels die raar doen en typische taal uitslaan. Ze zijn dan erg verrast als ze zien dat er een mens tegenover ze staat. Ja, daar heb je profijt van. De buurvrouw die verontschul digt dat ze 'niks' is, blijkt dan ook met je te willen spreken. Ik moet altijd lachen als men sen zeggen: ik ben niks. Oh, roep ik dan, is dat niks wat daar ligt?". Enthousiast praat Bovenberg over zijn omgang met patiën ten. "Voorzichtig, geen propa ganda", roept hij, als hij zijn ei gen gedrevenheid in de gaten krijgt, "want dan krijg je weer het effect van: zie je wel dat wij geen slechte jongens zijn". Religieus Hoe gelovig is een zieke? Van het ene op het andere moment ver andert zijn toon. "Een heel mooie vraag. Ik zal proberen er een passend antwoord op te geven. Allereerst: ieder mens heeft iets in zich dat je reli gieus kunt noemen en ieder mens heeft zijn eigen funda mentele reserves". "Wanneer iemand het ziekenhuis ingaat, gebeurt er ongelofelijk veel. Daar moet je oog voor hebben. Als mens verkeer je op zo'n moment in een crisissi tuatie of hoe je dat verder ook wilt noemen. Naar gelang de ernst van de crisis spreek je je reserves aan. Juist wanneer je dat kunt en je probeert te zoe ken waar de mogelijkheden zitten om die crisis te overwin nen, ben je met het geloof be zig en niets anders. Op dat mo ment kun jij helpen en op dat moment weten we elkaar ook te vinden. Het maakt niet uit of je dan aan de poort ja of nee hebt gezegd". Op iedere knie legt hij een hand en verzucht: "Ik heb nu denk ik, de bijbel en vooral ook het Oude Testament achter me, want voor mij is het diepste wezen vna religie: vrijheid. Dus niet een stel opgelegde re gels". Daarna volgt fel: "Niet: wij bie den hulp en verwachten ver volgens gehoorzaamheid of be kering. Het zou belachelijk zijn als je alleen maar mag geloven als je daarvoor betaalt of regel matig naar de kerk gaat. Zodra ik iemand op wat voor een ma nier vermaan of terugwijs, be tekent dat dat ik me van hem verwijder. Als een patiënt in een crisissituatie verkeert, zit hij toch al geïsoleerd en dan heeft hij een volledige erken ning van zijn eigen waarde het hardst nodig". Lichtzinnig Gaat het pastorale werk tegen woordig meer de richting uit van het maatschappelijke werk? "Natuurlijk. Het maat schappelijk werk kent bepaal de vaardigheden waar de mo derne theologie dankbaar ge bruik van maakt, zoals ge spreksvaardigheid en luis tervaardigheid. In mijn tijd was daar nog geen sprake van. Mijn opleiding was gestoeld op een sterk theologische grond slag. Je moest het Woord bren gen". Doet u dat nu niet meer? "Op een andere manier. Het mag u wel licht opgevallen zijn, dat woor den als God, Christus of Heili ge Geest door mij nauwelijks worden gebezigd. Dat is opzet telijk zo. Het zijn niet van die vanzelfsprekende woorden. Het voorbarig gebruik er van wekt onbedoeld veel afstand, misverstand, afkeer of onbe grip. Pas in een echt gesprek met elkaar, waar de woorden van de bijbel concreet worden, krijgen ook deze namen hun eigen plaats. Ons pastoraat gaat van de overtuiging uit dat in de bijbel de diepste waarden van het mens-zijn worden ge zien en beschermd". Na een stilte zegt hij: "Je moet daar niet te gewichtig over doen. Met dat gewichtige be driegt de kerk zichzelf maar. Per definitie moet je als pasto raal werker lichtzinnig zijn. Pas dan gaan er allerlei deuren open. Ontwapenend hè? Wat wil je meer in deze tijd?" Hij herhaalt het woord nogmaals: "ont-wa-pe-nend". huizen aan 'Tafeltje Dekje' mee: V.d. Willigenhof, Huis op de Waard, Robijnzicht, Roomburg, Lorentzhof en Groenhoven. Er zullen voortaan vijf, soms zelfs zeven, maaltijden per week wor den verzorgd voor tweehonderd klanten. Naar verwachting zul len er dit jaar dan ook tussen de veertig- en vijftigduizend maal- tijden worden bezorgd. Bedoeling 1 ning is om ouderen zolang moge lijk zelfstandig te laten wonen. De laatste tijd is het de gewoonte geworden dat ook bejaardenhui zen daar hun steentje aan bij dragen. Zo kunnen ouderen uit de wijk bijvoorbeeld ook vaak ge bruik maken van de recreatie ruimte of open eettafel van een bejaardenhuis. Redactie: Bart Jungmann Jaap Visser LEIDEN 'Tafeltje Dekje', de maaltijdvoorziening voor oude ren, werkt sinds deze week vol gens een nieuwe formule. De klanten van 'Tafeltje Dekje' zul len in plaats van diepvriesmaal tijden voortaan verse maaltijden voorgeschoteld krijgen. De be jaardenhuizen in verschillende wijken zullen die maaltijden be reiden, terwijl vrijwilligsters van de Unie van Vrijwilligers ze bij de ouderen in de wijk rond brengen. De UW beschikt daar toe over meer dan honderd vrij willigsters. Mevrouw Teekens, als voorzitter van de UW, overhandigde giste ren symbolisch de eerste maaltijd aan vrijwilligster mevrbuw Men- ges (zie foto Holvast). Daarmee was de maaltijdvoorziening 'nieuwe stijl' officieel een feit. Voorlopig doen er zes bejaarden- DEN HAAG/LEIDEN - "We zitten met een waanzinnige situatie: er is een dode en er zijn twee moge lijke daders. Het trieste is dat je nu niet in staat bent om aan te tonen wie nu werkelijk de steek heeft toegebracht. In deze zaak zal nooit en te nimmer een dader kunnen worden aangewezen. Onze rechtspraak heeft een gul den regel: er is recht gesproken. Iedereen die er bij betrokken was, is verhoord. Daar blijft het bij, zo bepaalt ons rechtssys teem. Er mag niet meer worden gemodderd in deze zaak". Zo reageert dr. M. Imkamp, advo caat, op de vrijspraak in hoger beroep van de twintigjarige Al phenaar H. V.. De rechtbank ver oordeelde de man eerder tot drie jaar gevangenisstraf. Hij zou eind mei op de hoek van de Groenhovenstraat een 24-jarige inwoner van Wassenaar met messteken om het leven hebben gebracht. Rechtstreeks gevolg van een vechtpartij tussen twee groepen jongeren uit Leiden en Alphen. Imkamp hekelde voor het hof het onderzoek van de Leidse politie. Hij blijft daarbij: "De politie is zeer nalatig geweest. Voor mij is het nog steeds onbegrijpelijk dat zij de schedes van de messen en de zakken van de jacks niet op bloedsporen heeft onderzocht. Ik sta er werkeliik versteld van". Een feit blijft, mr. Imkamp is daar heel duidelijk over, dat de rechtsbedeling in ons land scherp heeft gefaald. "We zitten met een man (een vriend van H. V.) die in heel Alphen loopt rond te bazuinen dat hij de dader is. Aanpakken kun je hem niet meer. Dat is de consequentie van onze rechtsspraak. Er loopt een moordenaar vrij rond. Hoe gek het ook klinkt, maar we moeten dit op de koop toe nemen." De vraag blijft hoe het mogelijk was dat politie en rechtbank zul ke belangrijke onderdelen van een onderzoek hebben gelaten voor wat zij waren? Mr. Imkamp: "Dat kun je je inder daad afvragen. Aan de andere kant begrijp ik het ook wel. De politieman heeft maar een be paalde tijd voor een zaak; hij kan er niet te lang bij blijven stil staan. Kortom, er moet, wat hem betreft, wat gebeuren. In dit ge val zijn er natuurlijk wel grove blunders gemaakt. De recher cheurs die het onderzoek ver richtten, hebben niet goed en niet voldoende geluisterd. Be denk daarbij wel dat de politie in een heel andere relatie tot een verdachte staat dan een advo caat." Geduld en urenlange gesprekken deden Imkamp uiteindelijk over tuigen: zijn cliënt kan de fatale steek niet hebben toegebracht. "Uitputtend ben ik bezig ge weest om de onderste steen bo ven te krijgen". Overigens schuift de politie alle be schuldigingen over fouten in het onderzoek ter zijde. Volgens de voorlichter zou de politie "niet zorgvuldiger hebben kunnen werken". H. V. heeft, op negen dagen na, ze ven maanden in de strafgevange nis in Scheveningen doorge bracht. Ten onrechte, heeft het Haagse gerechtshof bepaald. Laat hij de zaak nu verder rus ten? Imkamp: "Dat denk ik niet. Er zal genoegdoening moeten komen. Die jongen heeft zo ontzettend geleden, daar moet een schade vergoeding voor komen. Zijn werk is hij door deze kwestie kwijtgeraakt en een uitkering heeft hij niet. Wat voor claim we gaan indienen, weet ik nog niet. Daar heeft de familie ook het no dige in te zeggen". Strip-tease (1) "Dit is de tweede keer dat ze me zoiets flikt", verzucht stripte kenaar Eric Schreurs. 'Ze' is zijn moeder die ons voor de tweede keer tipte. Na het lezen van kerstbijlage met het thema 1984, stuurde ze ons onmiddel lijk naar de Hansenstraat, waar haar zoon Eric werkt en woont met vrouw en kind. "Jullie moeten eens gaan praten met Eric, want hij heeft in opdracht van zijn uitgever een strip ge maakt over het boek 1984 van George Orwell". Ruim drie jaar geleden had me vrouw Schreurs ons ook al zoiets geflikt. Toen moesten we eens met Eric gaan praten omdat hij op het punt stond een aanval te doen op het we- reld-duurrecord striptekenen. In het Amsterdamse strip-anti quariaat De Zaak Zonnebloem zou de toen 22-jarige student aan de Academie voor Beel dende kunst op vrijdag 25 ok tober 1980 met negen collega's een record-poging wagen. In Steeds van 21 oktober kondig de een vastberaden Schreurs aan dat hij maar om één reden meedeed: winnen! En winnen deed hij. Na vijfen twintig uur en acht minuten te kenen, legde Eric Schreurs als laatste zijn pen neer, zo ver meldt inmiddels het Guiness wereldrecordboek. Drie jaar, tien weken en vijf da gen later draaft de inmiddels 25-jarige tekenaar wederom in deze rubriek op. Er is in de tussentijd veel veran derd. Hij heeft niet alleen een kind verwekt, maar ook vijf stripalbums die allemaal het levenslicht hebben aan schouwd dank zij de Amster damse uitgever Espee. Schreurs kan bij vlagen leven van zijn tekenwerk. "Maar ik besta bij de gratie van het feit dat de dame regelmatig werkt". Ondanks dat hij z'n ei gen uitgever heeft en een dag strip in dagblad De Waarheid, kan Schreurs zijn pennevruch- ten maar mondjesmaat slijten. "Dat komt omdat de strip in Nederland nog altijd niet als een volwassen medium wordt beschouwd. Men ziet de strip als iets voor kinderen. Mijn werk wijkt dus af van de norm omdat ik realistisch teken. Kuifje zal bijvoorbeeld nooit eens een boer laten en hij hoeft nooit te pissen. In mijn strips komen alle platvoersigheden voor die ook in het gewone le ven voorkomen. En dat stuit kennelijk nog een hoop men sen tegen de borst". Strips van zijn eerste album, 'Ge- harrebar', hebben een tijdje de Panorama opgevrolijkt. "Maar daar ben ik dus weer vlot uit- gedonderd", merkt Schreurs droog op. "Ze vonden het te weinig een strip voor het hele gezin". Zijn kortstondige optreden in Panorama heeft Schreurs wel flink wat bekendheid opgele verd. Want inmiddels zijn er van 'Geharrebar' meer dan tienduizend exemplaren ver kocht en is dit album in de her druk. Strip-tease (2) Zo'n half jaar geleden vroeg Es- pee of Schreurs er wat voor voelde een strip te maken waarin parallellen werden ge trokken tussen het 1984 van George Orwell en het werkelij ke 1984. "Eerlijk gezegd had ik nog nooit van die vent ge hoord", bekent Schreurs. "Maar ik ben dat boek gaan le zen en ik had meteen een hekel aan 'm. Wat een saaie doem denker. Ik heb begrepen dat hij doodziek was toen hij '1984' schreef en hij heeft waarschijn lijk gedacht: 'Oké kolerelijers, ik de pijp uit, maar dan zal het met jullie óók slecht aflopen'. In elk geval heb ik moeten worstelen om dat boek door te komen. Het allerlaatste deel heb ik zelfs ongelezen gela ten". Na de worsteling met Orwell's boek volgde een worsteling met pen en papier. "Ik had aanvankelijk geen idee hoe ik al dat sombere, humorloze ge doe in een strip moest verwer ken. Ik ben er echt vreselijk mee bezig geweest. Uiteinde lijk is het me toch gelukt. Het resultaat is een strip waarin Or well een beetje in het ootje wordt genomen, maar waarin toch blijkt dat een aantal van zijn voorspellingen min of meer zijn uitgekomen. Zoals de verplichte ochtendgymnas tiek. Ik heb een link gelegd naar al dat aerobic- en jogging- gedoe. Da's dan zogenaamd vrijwillig, maar het word je van alle kanten wel zo erg opge drongen dat je haast zou den ken dat je er niet meer buiten kunt". Strip-tease (3) Eric Schreurs '1984' is voor een deel autobiografisch. Het ver haal begint met een stripteke naar die in bed Orwell's in 1948 geschreven '1984' zit te lezen en daar nogal van in de war raakt. Omdat de schepper van deze sombere lectuur hem te gelijk irriteert en boeit, besluit de striptekenaar Orwell op pa pier te zetten, van dat papier een vliegtuigje te vouwen om zo de Engelse doemdenker het werkelijke 1984 in te werpen. Orwell komt tot leven en trekt langs een decor van dichtge- LEIDEN - Tijdens de gebruikelij ke nieuwjaarsreceptie van de ge meente wordt vrijdag een uniek, onlangs ontdekt filmdocument vertoond. Een amateur-filmer uit het Haagwegkwartier maakte in 1945, het bevrijdingsjaar, een film over Leiden en Leidenaars onder de titel 'Nederland Be vrijd. Flitsen uit en na den Oor log '40-'45'. De film wordt vrijdagavond twee maal in de raadszaal van het stadhuis vertoond. Aanvangstij den zijn 20.45 en 21.45 uur. De re ceptie zelf, waar burgemeester en wethouders alle belangstel lenden uitnodigen, duurt van 20.00 tot 22.00 uur. Het gemeen tebestuur ontvangt in de burger zaal en aansluitende ruimten van het stadhuis. LEIDEN - Veertien keer moesten politie en brandweer gisteren uitrukken om stapels kerstbo men op te halen of kerstboom- brandjes te blussen. Door één van de brandjes vatte ook een aanhangwagentje vlam. Behalve naar de Roomburgerlaan, het Roekenpad, de Leliestraat en de Uiterstegracht moest de pol- tie ook naar de Kaiserstraat waar een elektriciteitsgebouw, dat niet meer in gebruik is, in brand stond. In het gebouwtje lagen zo'n veertig bomen die in brand waren gestoken. LEIDEN - Een 26-jarige Leide- naar heeft bij de politie aangifte gedaan van mishandeling. In de nacht van maandag op dinsdag, omstreeks één uur, werd hij op de Steenstraat geslagen en ge schopt door een zestal jongeren, die met hem opliepen. Toen er een taxi naderde sloegen de jon geren op de vlucht. timmerde panden, muren die onder de grafitti zitten, schreeuwerig neon en joggen de 'trendvolgers'. Na een tries te rondgang door een maat schappij die van de verloede ring aan elkaar hangt, belandt Orwell in een supermakt waar hij helemaal overstuur raakt van de hem bespiedende tele visiecamera's. Op de hielen gezeten door de po litie en zijn verwekker, de striptekenaar, die hem wil uit leggen dat het allemaal zo erg niet is, vlucht Orwell uiteinde lijk weer naar het verleden. Schreurs minder sombere maar wel cynische kijk op 1984 is dus opgenomen "in een album waarin ook een strip van de Amsterdamse tekenaar Wim Hanssen prijkt. Een exemplaar van dat album mag Schreurs binnenkort aanbieden aan on derwijsminister Deetman. Leerlingen van de Rembrandt- scholengemeenschap die in onze kerstbijlage met '1984' hebben gestoeid, zullen hem escorteren. Schreurs: "Ik voel me best gevleid hoor dat die man dat boek wil aanpakken. Maar ik heb werkelijk geen idee waarom m'n uitgever juist hem heeft uitgekozen. En ik heb ook begrepen dat ik 's avonds met 'm moet gaan eten en ik heb absoluut geen idee wat voor een gezicht ik daar bij moet trekken". Een zuinig gezicht natuurlijk. J.V.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1984 | | pagina 3