'Niet op wereld
om aardig te
worden
gevonden
Derde tv-net moet meer kunst en cultuur
brengen
H. Heyting
weg bij
Farce
Majeure
Goede-Doelzanger Henk Westbroek:
Omroep Gouda
krijgt zend
machtiging
voor één jaar
WOENSDAG 4 JANUARI 1984
Radio - tv - kunst
PAGINA 21
Als antwoord op toenemend aantal 'krimi's, kwissen, kwakers en knoeiers'
V.l.n.r.: prof. Van der Heuvel (Wetenschappelijke Raad voor het Rege
ringsbeleid), publicist Hans Keiler, musicus Reinbert de Leeuw en publi
cist Bart Tromp tijdens de persconferentie van de stichting 'Het derde
net'. (Foto ANP)
DEN HAAG (GPD) - Er moeten
minimaal drie avondvullende
programma's per week over lite
ratuur, muziek, theater, beelden
de kunst, film en architectuur op
de televisie komen. Deze pro
gramma's die moeten uitblinken
in kwaliteit, kwantiteit en conti-
nuiteit zouden verzorgd moeten
worden via een apart derde cul
tureel tv-net. Als wordt uitge
gaan van 15 uur zendtijd per
week, zouden de kosten - exclu-
sief de benodigde faciliteiten van
het NOS-apparaat - ruim 32 mil-
joen gulden bedragen, die zou
den kunnen worden gefinan
cierd uit de omroepmiddelen.
Dit plan is gisteren in Den Haag ge
lanceerd door de onafhankelijk
en autonoom opererende Stich
ting „Het Derde Net". In het be
stuur hebben onder anderen de
componist Reinbert de Leeuw,
de publicisten Hans Keiler en
Jan Blokker en Holland Festival-
directeur Frans de Ruiter zitting.
De bedoeling is dat de tien pro-
cent van de Nederlandse bevol-
king die volgens een Intomart-
onderzoek op één of andere ma
nier belangstelling voor kunst en
cultuur heeft door dit initiatief
wordt aangesproken en zijn ad
hesie aan het plan betuigt. Ver
volgens zal „de politiek" ervan
overtuigd moeten worden dat
deze minderheid eveneens op de
vaderlandse buis aan zijn trek
ken behoort te komen.
Reinbert de Leeuw, die namens
het bestuur het woord voerde,
zei zijn hoop te hebben gevestigd
op het eind januari te houden de
bat over de afgelopen zomer ver
schenen Medianota van minister
Brinkman (WVC). Hij vindt dat
de politici een grote verantwoor
delijkheid hebben voor het aan
deel kunst en cultuur in een mas
samedium als de televisie. Dat
aandeel is sinds het bestaan van
de tv veel te gering. En het ziet er
naar uit dat door de opkomst van
de nieuwe media - de in principe
in handen van de commercie ge
legde exploitatie van abonnee-te
levisie - het culturele aanbod nog
kleiner zal worden, omdat de
strijd om de kijkers door de toe
nemende concurrentie steeds
groter zal worden en het peil van
de programma's daardoor voort
durend verder in de richting van
nóg meer „krimi's, kwissen.
kwakers en knoeiers" zal worden
aangetast.
Hoewel minister Brinkman in zijn
nota aangeeft dat de zendge
machtigden tenminste twintig
procent van hun programma's
aan cultuur moeten besteden,
vraagt de stichting „Het Derde
Net" zich af of dit wel realiseer
baar is en getuigt van werkelijk
heidszin. Reinbert de Leeuw-
„Gezien de praktijk van de laat
ste jaren hebben wij er heel wei
nig vertrouwen in dat het beter
zal gaan. En bovendien: cultuur,
hoe waardeert de omroep dit be
grip? Behoren bijbelkwissen en
Toppop daar ook toe? Hoe dan
ook zal het aanbod versnipperd
blijven. Daarom pleiten wij voor
zo'n onafhankelijk net".
De Leeuw wees er verder op dat de
VPRO en (voor een deel) de NOS
in het algemeen wel een redelijk
cultuur-aanbod leveren. Aan de
andere kant zal de NOS, zo blijkt,
de komende zomer door de pro
gramma's die aan de Olympische
Spelen worden gewijd geen mi
nuut zendtijd kunnen besteden
aan kunst (Holland Festival). Of
de omroeporganisaties het wat
betreft de cultuur niet helemaal
zullen laten afweten, als er een
derde kunstnet zou bestaan, was
een vraag die De Leeuw niet kon
beantwoorden. Het theaterbe
zoek tijdens het weekeinde zal er
blijkens onderzoeken in elk ge
val niet op achteruit gaan.
Of het plan gezien de kosten poli
tiek haalbaar is, is de stichting
onbekend. De Leeuw:„Wij moe
ten de kamerleden overtuigen
van hUn verantwoordelijkheid.
Eerst moet dat besef er zijn en
dan moet de overheid verder na
gaan hoe het geld er komt. Er
gaat 900 miljoen gulden in de
omroep om en er valt dus ons in
ziens wel wat te schuiven".
Of er een derde cultureel net komt
bijvoorbeeld via de Teleac-con-
structie in samenwerking met de
NOS, waarvan immers de techni
sche faciliteiten moeten worden
betrokken, sluit het stichtingsbe
stuur niet uit. In elk geval wil
zo'n derde net niet concurreren
met de bestaande omroepen die
wegens de toepassing van het ge
talscriterium per slot van reke
ning niet anders kunnen dan de
smaak van de grote massa vol
gen, aldus het bestuur.
Hoewel het accent van de derde
net-programma's, die telkens
tenminste vier uur lang moeten
zijn, op Nederlandse produkties
zal liggen, zal zeker ook aandacht
worden besteed aan buitenland
se kunst en cultuur.
DEN HAAG - Hetty Heyting
(30) heeft haar medewerking
aan NCRV's „Farce Majeure"
opgezegd. In totaal heeft zij
aan zes afleveringen van het
satirische programma mee
gedaan. Heyting, die vooral
de aandacht op zich vestigde
als Froukje Gelderblom,
strijdster voor vrouwene
mancipatie, heeft te kennen
gegeven zich niet met de stijl
en werkwijze van „Farce Ma
jeure" te kunnen verenigen.
De cast van „Farce Majeure"
heeft altijd alleen uit mannen
bestaan. Als experiment
werd vorig jaar oktober, toen
de NCRV het programma
weer ging uitzenden, Hetty
Heyting, bekend van de
jeugdserie Familie Knots,
voor het vrouwelijk aandeel
in de satirische tv-show aan
getrokken. Op een aantal
punten hield Heyting er ech
ter andere ideeën op na dan
haar mannelijke collega's, die
al lange tijd dezelfde formule
op het programma toepassen.
Het team van „Farce Majeure"
betreurt het vertrek van Hey
ting, maar respecteert haar
beslissing. Eén en ander
heeft tot gevolg dat de eerst
volgende aflevering op 16 ja
nuari a.s. weer in de oude sa
menstelling zal worden ge
maakt.
De eerste zes afleveringen van
het programma hadden een
kijkdichtheid van 30 procent.
Op Sinterklaasavond keken
ongeveer 4 miljoen mensen,
die het programma met 7.0
waardeerden.
Hetty Heyting (Foto gpd)
UTRECHT - De barkeeper krijgt
iets giecheligs als Henk West
broek, zanger van Het Goede
Doel, café Marktzicht aan de
Breedstraat in Utrecht binnen
komt. „Kaneel", zegt de barkee
per. „Kaneel helpt". Hij heeft net
op de radio gehoord dat er ten
gevolge van een vergiftigde kro
ket iets aan Henk schort. Het
aanvankelijk breed bemeten in
terview met Veronica over de
tweede lp van de Utrechtse
groep kon daardoor niet in een
Hilversumse studio plaatsvin
den. Henk zou die afstand zon
der een toiletwagen niet hebben
kunnen overbruggen.
De populairste zanger (als het in
wendig functioneren van een
popster nieuws is dan moet hij
wel populair zijn) mompelt iets
en gaat in zijn lange versleten le
ren jas met daaronder een rode
pyamabroek ver van de mensen
aan een tafeltje zitten.
Door
Bert van den
Hoed en Pieter
van de Vliet
We praten over Bulletje, het be
roemdste schoolblad van Neder
land, dat in zijn glorietijd drie
rectoren van het inmiddels opge
heven gemeentelijk atheneum te
Utrecht deed sneuvelen. Het
ging om het recht op redactione
le onafhankelijkheid en dat
sprak zelfs de Telegraaf aan. Bul
letje haalde dan ook menig me
dium. Ook Henk haalde de kran
ten herhaaldelijk, want hij was
het oer-Bulletje.
Als het om interviews gaat hebben
de redacteuren van schoolkran
ten nog steeds Henk's voorkeur.
Met „echte" journalisten ligt dat
nu wat anders.
„Bij het eerste interview ben je ge
vleid. Ze nemen je serieus, denk
je. Na de vijfentwintigste keer
weet je alle vragen en antwoor
den. En je weet dat sommige
journalisten al weg willen voor
dat ze gekomen zijn. Anderen be
reiden hun zaakjes niet goed
voor. En ook daarna doen ze hun
werk niet goed. Het is zeer sto
rend om incompleet te worden
geciteerd".
Uit de stapels interviews komt
Henk naar voren als „een mollige
dertiger die de pappa van zijn
fans had kunnen zijn" (maar dat
god zij dank niet is). De muziek-
krant Oor typeerde hem als een
„belachelijke entertainer die dik
buikig en schichtig over het po
dium rondloopt maar de aan
dacht vasthoudt op persoonlijk
heid". Henk zou ook een gestoor
de motoriek hebben, lopen als
een logge eend. Menigeen vindt
hem een matig zanger met een
niet uit te wissen Utrechts ac
cent. Vaststaat dat hij geen echt
vrolijke jongen is, geen optimist
Dat blijkt uit de liedjes: lachen
met een wrange ondertoon.
„Geef ze een kerk bij gebrek aan
werk Een Paus, Prins Claus
of Mickey Mouse om in te gelo-
Het Goede Doel schrijft de deejays
niet naar de bek. Mijnheer West
broek, die voor veel teksten
zorgt, is lang niet bij iedereen po
pulair. „Ik ben niet op de wereld
om aardig gevonden te worden".
Opschudding ontstond onder an
dere over „O was ik maar een gij
zelaar, dan stond altijd mijn eten
klaar". Eén deejay veinsde ver
ontwaardiging en weigerde de
plaat te draaien.
Het gesprek stokt. Henk moet kot
sen. Na de derde wind gaat hij
verder over wat kan en niet kan.
„Het bloed druipt langs haar lin
ker dij uit haar vagina naar bene
den". En bijvoorbeeld: „God is
dood en het spijt me niet".
Wat wel kan is een opsomming van
afgrijselijke clichés met verras
send onverwacht iets heel dich
terlijks. „Ik hou van Holland en
een zucht van de ziedende zee en
van elke speelfilm op de teevee
maar het meest hou ik van
baby's".
Anarchist
Is Westbroek een anarchist? Dat is
hem eerder gevraagd. Het ant
woord blijkt hetzelfde. „Ik weet
nu hoe je het schrijft", zegt de
zoon van een eenvoudig arbei
dersgezin uit Zuilen. En: „We
gaan er toch geen therapiesessie
van maken4" Ook zal mijnheer
Westbroek zich afvragen of wij
een boekje psychologie voor be
ginners hebben gelezen nu het
gesprek de kant dreigt op te gaan
van „de mens achter de ster".
Gekken
„Je weet dat succes en roem tijde
lijk zijn. Als je niet op de televisie
komt ben je heel snel vergeten.
Maar het is natuurlijk wel prettig
om op rekening, zonder je naam
te hoeven noemen, te drinken in
de kroeg. En dat je die rekening
dan later ook nog kan betalen. Er
zijn mensen die je op straat te
genkomt en die hoi Henkie tegen
je roepen. Dat is best leuk. Het
wordt minder leuk als ze je direct
voor je bek willen slaan. Die gek
ken heb je ook. Het is me een
paar keer overkomen".
Vertelt dat hij zich betrapt op rare
dingen. Stapt een trein in en
merkt dat hij twijfelt of hij links
of rechts af zal gaan. Links zit
een complete schoolklas, rechts
„gewone" mensen. Als je naar
links gaat kom je in die hele
schoolklas terecht en zit je voor
dat je het weet met een rooie
bam handtekeningen uit te delen
terwijl die kinderen om je heen
door elkaar zitten te gillen wat ze
nu wel van je vinden. Zolang ze
van me afblijven vind ik het best
Henk Westbroek: "Ik word ook altijd gefotografeerd als ik doodziek ben, zoals nu". (Foto gpd)
Ik hou niet van zo'n ding van
twaalf dat opeens om je nek
hangt. Maar als je naar rechts
gaat laat je je leven weer door an
deren beheersen en dat wil je
ook niet. Uiteindelijk ga je tus
sen die schoolkinderen zitten en
herkent geen mens je, hahaha.
„Ik word ook altijd gefotogra
feerd als ik doodziek ben, zoals
nu. Maar op teevee schmincken
ze je vijftien jaar jonger. Dat
scheelt weer".
Commercieel
„Commercieel is het het beste om
een plaat een maand voor kerst
uit te brengen. We hebben voor
'Tempo Doeloe', onze tweede lp,
acht weken in de studio gezeten
zonder het daglicht te hebben ge
zien. Dat is verschrikkelijk lang.
Het schijnt een mooie herfst te
zijn geweest, zeggen ze. Er zullen
een heleboel platen moeten wor
den verkocht om de kosten van
de studio er uit te krijgen. We
hadden gepland de plaat in vier
weken op te nemen, maar we
hebben wat pech gehad. Nee, dat
heeft niets met de kwaliteit van
de band te maken. Hoe beter de
band, hoe langer je nodig hebt in
de studio".
„Een van de nummers op de nieu
we plaat, 'Tolerantie', is heel een
voudig, op niet meer gebaseerd
dan twee akkoorden. Daar doen
mensen meesmuilend over, maar
het is lastig zo'n nummer er goed
op te krijgen. 'Tolerantie' is een
voorspelbaar nummer. Je kunt
het in een keer meezingen. Daar
om moet je ervoor zorgen dat je
evenwicht in het nummer
brengt. Dat het niet gaat verve
len voor het is afgelopen. Je
moet er gevoel en spanning in
leggen en het kan erg lang duren
voor dat is gelukt. We zijn daar
perfectionistisch in. Maar we
spelen niet alleen eenvoudige
nummers. Het titelnummer
'Tempo Doeloe' is waanzinnig in
gewikkeld, daar gebruiken we
vier verschillende kwartmaten
Koebel
„Je moet afstand kunnen nemen
van je eigen produkt, met de
oren van de luisteraar kunnen
luisteren. Blijft het spannend4
En als het echt goed is word je
ontroerd door je eigen produkt.
Tot die tijd blijf je er aan knutse
len. Wanneer valt het viooltje in,
begin je met het refrein. We
werken bijvoorbeeld met omge
keerde echo's. Het geluid ver
sterft niet maar zwelt dan juist
aan. En dat is heel mooi. Voor
mooi is geen recept te geven. Je
kunt op een gegeven moment
verzinnen dat het heeel mooi is
om net op dat ene moment een
koebel te laten klinken. Even
maar, een keer. En als dat num
mer dan af is merk je dat je die
koebel net zo goed weg kan la
ten, dat het een onnodige partij
is. Je hebt tientallen varianten
als het gaat om goede smaak".
,De tweede lp 'Tempo Doeloe' lijkt
niet op de eerste. De een zal zeg
gen: god zij dank, hij lijkt niet op
de eerste. De ander: Nou zeg, die
lijkt ook niet op de eerste. Maar
ik vind hem zelf heel mooi. 'Tem
po Doeloe' (of geboren voor het
geluk) is een mooi, gemeen lief
desliedje. Aan het begin wordt
de liefde bezongen, aan het eind
relativeer je dat gevoel weer, met
het meest clichématige eind dat
we maar bedenken konden".
,Hoe belangrijk is liefde nog in een
mensenleven? In feite kiezen we
natuurlijk voor de poen. Een
hoop liedjes in de popmuziek
gaan over neuken, want dat is
een bijzonder amusante bezig
heid voor de meeste mensen.
Maar eigenlijk is eten veel be
langrijker. Dat doe je drie keer
per dag. En wie neukt er nog drie
keer per dag? Over een kroket of
een duivenborst valt nu eenmaal
niet zo'n mooi liedje te schrijven.
Toch: als je vier weken niet eet
ga je dood en als je vier weken
niet neukt word je hooguit wat
dikker. Je krijgt eerst het vreten
en dan de moraal. Niemand weet
wat liefde betekent. Hoe zwaar
weegt het, wat kan je er mee
doen. Het is een zeer onbestemd
gevoel, moeilijk te beschrijven.
Wie kan daar vijftig pagina's
boeiend over schrijven4 Wolkers
begint na drie pagina's te zeme
len. Een liedje duurt gelukkig
maar een paar minuten".
Linkserig
Als presentator van het VIP-spel,
dinsdag voor de VARA-radio,
merkte Henk Westbroek hoe
leuk dat medium is als je op de
verkeerde knoppen drukt. „Het
is verrassend als alles mis gaat.
Daar kwam dan nog bij dat ik zo
nu en dan het koningshuis bele
digde, met een licht Utrechts ac
cent". Westbroek draagt de VA
RA een goed hart toe, maar is er
geen lid van. Hij doet evenmin
mee aan wervingsacties in de
trant van: ook Henk W. is lid van
de VARA.
Hij is wel lid van de VPRO. En wat
Veronica betreft: van een avond
je word je niet accuut links, maar
het is wel gezellig. Goed, het
moet gek lopen als er niet een
paar machinegeweren in voorko
men, of een kerkdienst opgeno
men vanuit een helikopter, maar
ik bespeur dat ze goede journa
listen aantrekken die niet alleen
blote tieten kunnen verslaan. En
zouden dat opeens slechtere
journalisten worden als ze naar
Veronica gaan4 Het verschil tus
sen Veronica en VARA is nog
maar Frits Bom. Die gaat over
onrecht. Dat is zo waardevrij dat
ze hem binnenkort wel bij Vero
nica zullen hebben".
„Ik ben wat linkserig. Niet: we zijn
zo links, we zijn zo goed. Ik heb
een socialistische achtergrond.
Het is in principe niet slecht het
enigszins op te nemen voor men
sen die niet zo'n brede rug heb
ben. Die bolle van Tros-Aktua,
daar krijg ik een spontane neus
bloeding van. Arm zijn de men
sen al, maar hij zorgt er voor dat
ze echt dom blijven. Kijk, ik zing
ook voor rechtse mensen. Maar
ik heb bijvoorbeeld geen zin om
als clown te fungeren in een reac
tionaire show als die van Ivo Nie-
he om vervolgens via een omweg
in de Privé te komen".
Het dagelijks leven van Henk
Westbroek is niet wild, noch on
stuimig. Hij houdt van een pilsje,
wandelen met de hond, lijken
naar de teevee. Hij woont al
twaalf jaar samen met dezelfde
vriendin in een schamel optrekje
van 90.000 gulden in de Utrecht
se binnenstad dat hij kocht om
dat hij de keuken zo mooi vond.
Hij houdt van de zekerheid van
een vaste betrekking. Het laatste
min of meer vastige dat hij op dat
punt deed was meewerken aan
een onderzoek naar het huwe
lijksleven voor het Nederlands
Instituut voor Sociaal Sexuolo-
gisch Onderzoek (NISSO) in
Zeist („De meesten neukten al
lang niet meer en als ze het al de
den was het met een ander").
Diep in zijn hart en onder pseu
doniem zou hij graag iets willen
schrijven voor André Hazes
maal meer verdienen). „Maar ik
vrees dat ik er net niet dom ge
noeg voor ben".
1(1) You are - Dolly Parton
2(5) Love me just a little bit
more - Dolly Dots
3(6) Reggae night - Jimmy
Cliff
4(7) Please don't make me
cry - UB 40
5 (10) Thriller - Michael
Jackson
6 (15) Let's stay together -
Tina Turner
7(9) Running with the night
Lionel Richie
8(3) Owner of a lonely heart
- Yes
9 2) Hey you - Rock Steady
Crew
10 (16) My oh my - Slade
11 4) Happy station - Fun
Fun
12 (25) The right side won -
What Fun
13 (22) Move over darling
Tracey Ullman
14 (20) Where is my man
Eartha Kitt
15 (19) Hee Amsterdam
Drukwerk
16 (26) Eenvoud - Goede Doel
17 8) 2000 Miles - Preten
ders
18 (32) Victims - Culture Club
19 (29) Schlagerfestival - D.
Christian en R. Black
20 (11) Meidengroep - Kinde
ren voor Kinderen
21 Thuis ben - Hans de
Booy
22 (13) Come back and stay
Paul Young
23 (30) Sandy's song - Anita
Meijer
24 (17) This is not a love song
- Pil
25 Only you Flying Pic
kets
26 (34) Fragezeichen - Nena
27 (18) Cry just a little bit -
Shakin' Stevens
28 (12) Magnetic - Earth,
Wind and Fire
29 Love is a golden ring -
The Cats
30 (14) Manhattan G'race
31 (24) Sketches of Spain
The Nits
32 Fraction too much fric
tion Tim Finn
33 (37) Far from over Frank
Stallone
34 (21) Heb jij mien zwien ook
zien - Dutch Boys
35 Intimiteit - Kadanz
36 I got rhythm The
Broads
37 (27) Right by your side
Eurythmics
38 (23) Zondag - André Hazes
39 (33) Uptown girl Billy
Joel
40 (28) Undercover of the night
Rolling Stones
(Stichting Ned. Top 40)
GOUDA (ANP) De regio
nale omroep Gouwestad
in Gouda heeft van minis
ter Brinkman van WVC
tot 1 januari 1985 een
zendmachtiging gekregen
voor radio- en televisie
uitzendingen in de plaat
sen Gouda en Reeuwijk.
Gouwestad zal voorlopig via het
centraal antenne-net twee radio
programma's per week uitzen
den en eenmaal per maand een
radio- of televisieprogramma
over een belangrijk plaatselijk
evenement.
De regionale omroep moest voor
heen voor elke uitzending apart
een zendmachtiging bij de minis
ter van WVC aanvragen. Door de
zendmachtiging voor 1984 kan
Gouwestad op vaste tijdstippen
maandagavond en zaterdag
middag - radioprogramma's
gaan uitzenden. Via het zogehe
ten mededelingenkanaal van de
Centrale Antenne Inrichting wil
de regionale omroep 24 uur per
dag een plaatselijke berichten
dienst onderhouden.
Gouwestad zal zichzelf financieel
moeten bedruipen door bijdra
gen van begunstigers. Wel is de
omroep nog met het ministerie
van WVC in onderhandeling
over subsidie voor programma's
voor minderheden.