Bejaarden gekneld in keurslijf van verpleegtehuizen 'Youth for Christ' speerpunt kerk naar jongeren Leidse studente doet onderzoek l \nterv\ew naar verzorging oudere mensen Gemeenten kopen kunstwerken door Louis Engelman DONDERDAG 29 DECEMBER 1983 Varia Dij mijn speurtocht als bijbelvor- sende leek naar de juiste data van Jezus' geboorte en sterfdag stuitte ik in de bijbel en de beide tv-films die rond de kerst over Jezus ver toond werden, op een paar dingen die mij aan het denken zetten. Ik heb in een vorige Tnjfel al rond borstig toegegeven dat ik de bijbel erop ben gaan nalezen toen ik op eens geconfronteerd werd met ene Elisabet (spelling Groot Nieuws Bijbel), moeder van Johannes de Doper, van wier bestaan ik mij tot dan toe niet bewust was geweest. Ik beloof dan ook dat ik voortaan 'de bijbel!' zal zeggen als mij gevraagd wordt welk boek ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland of een bungalowtje van Sporthuis Cen trum. V/at Elisabet betreft zijn de makers van die beide tv-films ge ducht in hun geloof te kort gescho ten. Dat Maria, voordat zij ge meenschap had gehad met haar verloofde Jozef (of met de purper- verkoper, die mogelijkheid blijft onbesproken) zwanger raakte van de heilige Geest werd in beide films zonder morren aanvaard, maar dat Elisabet gewoon zwanger raakte van haar man Zacharias geloofden zij kennelijk niet. We le zen immers (Lucas 1:7): „Elisabet was onvruchtbaar en zij waren beiden hoogbejaard", maar beide Elisabets in de tv-films waren wel iswaar niet piep, maar ook zeker nog niet stok. begin veertig, schat ik. Zacharias had zo te zien wèl de leeftijd waarop Charlie Chaplin zijn kinderen bij Oona O'Neill ver wekte, maar Elisabet ('zij waren beiden hoogbejaard') durfde men toch niet zo oud te maken als, bij voorbeeld, Georgette Hagedoom. Duidelijk bewijs van gebrek aan geloof'. Al lezend in de vier evangeliën vielen me nog een paar dingen op dezelfde dingen ongetwijfeld die alle schriftgeleerden al lang zijn opgevallen, maar ik signaleer ze toch maar even, want als ik er iet wat verwonderd tegenaan zit te kijken, zal dat met een groot deel van de lezers ook wel het geval zijn. Om me. nu even tot de verhouding tussen Johannes de Doper en Jezus te beperken: het frappeerde me, hoezeer Johannes' uitspraken over de 'meerwaarde' van Jezus in de verschillende evangeliën (en de Handelingen) met elkaar overeen kwamen, terwijl anderzijds ook de kleine onderlinge verschillen me weer intrigeerden: „Ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen los te maken" (Lucas 3:17). „Ik ben zelfs niet goed genoeg om me voor hem te bukken en zijn san dalen los te maken" (Marcus 1:17). „Maar ik ben niet goed genoeg om de riemen van zijn sandalen los te maken" (Johannes 1:27). „Iemand voor wie ik niet goed ge noeg ben om hem zijn sandalen uit te doen" (Handelingen 13:25). „Ik ben zelfs niet goed genoeg om zijn sandalen te dragen" (Matteus 3:11). Ik heb in de volgorde van de uit spraken nog naar een climax ge werkt, maar u zult het desondanks met mij eens zijn dat er een opmer kelijke overeenkomst tussen de vijf versies is, vooral als je in aanmer king neemt dat ze, in genoemde volgorde, naar schatting in 80, 70, 90, 85 en 75 na Christus geschreven zijn. Het regeerakkoord en de Han delingen van het CDA leveren al meer interpretatieverschillen op, en als Lubbers ergens iets zegt staat het de volgende dag op vijf ver schillende manieren in de krant. En dan te bedenken dat Lucas niet van de vlucht naar Egypte rept, dat Matteus over Elisabets wonder bare zwangerschap zwijgt, dat Marcus geen woord vuil maakt over Maria's onbevlekte ontvange nis, en dat Johannes in alle talen zwijgt over de stal, de herders en de drie wijzen. Maar wèl vermelden ze alle vier die sandalen die niet los gemaakt, uitgetrokken of gedragen zouden mogen worden! Is dat niet wederbaar? 4>fl «v nog iets: Elisabet wordt een wt ite', soms ook een 'nicht' van enoemd, dus Jezus en Johan na Kde Doper) waren neefjes. En niet alleen waren Elisabet en Ma ria nauw aan elkaar verwant, ze waren ondanks het leeftijdsver schil (Maria wordt dan op 15 ge schat, Elisabet is 'hoogbejaard') blijkbaar ook aan elkaar gehecht. Hoe valt het anders te verklaren dat Maria, nadat de engel Gabriël haar verteld heeft dat zij zwanger is van de heilige Geest en dat ook Elisabet, 'zo oud als ze is', al zes maanden zwanger is, haar spul letjes pakt, verloofde Jozef in Naza reth achterlaat en haastig op weg gaat naar het bergland van Judea waar Elisabet woont? V/aar precies staat er niet bij, maar bijvoorbeeld Betlehem ligt ook in Judea en is op de kaart hemelsbreed zo'n 115 kilo meter van Nazareth verwijderd. Ik schat dat, in die tijd, in bergland, te voet of sjok sjok sjok op een ezel tje, toch al gauw een dag of vijf rei- Als zwangere 15-jarige! Zou een Is raëlische vandaag de dag op de zelfde. manier deze tocht willen on dernemen, dan zouden haar vrien dinnen vragen waarom ze niet lie ver bij haar vriend achterop de mo tor een uurtje door geaccidenteerd terrein rijdt om van haar zwanger schap af te komen? Maar goed, Ma ria ging (voor of nadat zij Jozef verteld had wat Gabriël haar had verteld?) naar de zes maanden zwangere Elisabet, bleef daar drie maanden logeren (Lucas 1:56), maakt samen negen maanden, en ging toen weer terug naar Naza reth. Vlak voor of vlak na de ge boorte van Johannes? Het laatste ligt veel meer voor de hand, maar de bijbel geeft daar geen ophelde ring over. Toch jammer. Helpen om uittocht te keren In de afgelopen twintig jaar zijn er in ons land ruim driehonderd verpleegtehuizen geopend. Er wonen nu vijftigduizend voornamelijk bejaarden, die extra verzor ging en verpleging behoeven. Duizenden verzorgenden - vooral vrouwen - werken zich dagelijks uit de naad om de zorg goed te laten verlopen. Maar sluit hun pro gramma aan bij de wensen van de verzorgingsbehoevenden? De Leidse psychologiestudente Mia Duijnstree (31) stelde in gesprekken met ver pleeghuisbewoners vaak het tegendeel vast. Zij beschreef haar ervarigen in een deze maand verschenen boekje onder de titel: „Als je goed luistert, hoor je ze hui len". Het zijn ragfijne miniaturen geworden, vol menselijke onmacht, verdriet, hoop en berusting. LEIDEN - Haar eerste bezoek aan een verpleegtehuis herin nert Mia Duijnstee zich nog als 'zeer typerend'. „Er zat een man in een rolstoel op de gang naar buiten te kijken. Zonder iets te vragen, zette de ver pleegster die er langs moest, hem opzij. Hij kon nu de tuin niet meer zien. Ik weet nog dat ik dacht: oh, gaat dat hier zo. Stel je voor dat ik op dit mo ment jouw stoel een kwart slag zou draaien. Je zou toch vra gen of ik niet goed bij m'n hoofd was?". Met de opdracht een onderzoek je te doen naar leefsfeer in ver pleegtehuizen werd Mia Duijn stee op pad gestuurd door de docent van ziekenhuisweten schappen, een bijvak in de bij na door haar afgeronde studie arbeids- en organisatiepsycho logie. „Ik moest erachter komen waar om je in verpleegtehuizen zo veel mensen voorovergebogen ziet zitten. Waarom er zoveel lusteloosheid is, zoveel ver driet. Waar komt dat vandaan? Immers, er wordt toch alles voor ze gedaan". De studente koos voor inter views met verpleeghuisbewo ners. „Dan merk je dat deze mensen verschrikkelijk verle gen zitten om iemand die met ze komt praten. Ze zijn daar erg ontvankelijk voor. Maar te gelijkertijd blijkt dat er bijna nergens ruimte is om een pri- végesprek te voeren. Er zitten allemaal medebewoners om heen. Die gaan zich ermee be moeien. Zeggen bijvoorbeeld tegen de vrouw, die verdriet heeft omdat ze haar privacy moest opgeven, dat ze niet zo moet zeuren. Ze had zich daar maar bij neer te leggen. Dat hadden zijzelf ook allang ge daan". Geen eigen identiteit Zonder alle verpleegtehuizen over één kam te willen scheren („ik ben ook in heel goede ge weest") constateerde Mia Duijnstee, dat in een aantal te huizen het dagprogramma on wrikbaar vast ligt en alle ande re activiteiten overheerst. „Alles speelt zich in een periode van twaalf uur af. De mensen worden ingepast in het dienst rooster van de verpleging. Van het eigen ritme moet geheel af stand worden gedaan. In mijn interviewtjes heb ik gepro beerd te beschrijven wat de be woners daarmee wordt aange daan. Onbewust, want ik ben ervan overtuigd dat het verzor gend personeel het beste met de verpleegden voor heeft". Het systeem is er echter onder meer de oorzaak van dat de be woners hun eigen identiteit verliezen. „De hoogwaardige verzorging en verpleging is ontstaan uit een positieve over weging", vindt Mia Duijnstee, „maar de mensen raken hun zelfbeschikking kwijt. De na druk ligt op het verlies van functies, niet op wat ze nog wel kunnen. Alles wordt voor de bewoners gedaan. Voor eigen spulletjes is meestal geen plek. Ze slapen met vier of zes perso nen op een kamer. In sommige tehuizen kan men nooit eens alleen zijn. Op wc's zitten geen sloten, er zijn badkamers waar iedereen zo maar in en uit loopt. Werkelijk soms onvoor stelbaar". Gevoelens Van het verzorgend personeel mag, aldus de onderzoekster, niet automatisch worden ver wacht, dat het oog heeft voor de gevoelens van de bewoners. „Meisjes worden op 18-jarige leeftijd in het systeem ge plaatst. Ze komen op een afde ling en werken zich gaar om vóór vijf uur 's middags met het dagprogramma klaar te zijn. Aan de individuele be hoeften van de mensen komen ze eigenlijk niet toe" Volgens Mia Duijnstee zouden de directies en medewerkers in verpleegtehuizen zich vaker moeten afvragen wat hun doel is. „Gaat het erom jaren aan het leven toe te voegen, of le ven aan de jaren? Met andere woorden: zet je de verzorging bovenaan of het beetje levens geluk dat je de bewoners nog mee kunt geven?" In een aantal tehuizen wordt mo menteel al voor het laatste ge kozen. Daar krijgt bijvoor beeld 'n suikerpatiënt wat méér insuline toegediend om hem ook eens een toetje na de warme maaltijd te laten eten. Niet de totale zorg staat er voorop, er wordt gedaan wat nodig is, terwijl verder aan dacht wordt gegeven aan het leefklimaat. Moeilijk is dat vaak wel, omdat de meeste ver ken: beroepen te Deventer-Lan- geslag A. M. van Leeuwen Vlaar- dingen. Religie in Europa Volgens de helft van de Westeuro- peanen kan het christendom een antwoord geven op de vraag naar de zin van het leven. De aanbidding van God en vroom heid zijn niet meer de hoogste waarden, wél eerlijkheid, fat soen, verdraagzaamheid en res pect voor anderen. Weliswaar vindt 70 procent de Tien Geboden van belang, maar daarvan krij gen de geboden die betrekking hebben op de verhouding tussen mensen voorrang. Ongeveer 17 procent van de Westeureopeanen noemt zich ongodsdienstig of atheïstisch. Dat zijn de resultaten van een in ternationaal onderzoek naar waarden- en normenbeleving in West-Europa. In negen landen. waaronder Nederland, hebben 12.400 mensen ruim 100 vragen over ethische en godsdienstige zaken beantwoord. De uitkomst van dit onderzoek zal in ons land op 3 februari volgend jaar wor den gepresenteerd aan de Hoge school voor Theologie en Pasto raat in Heerlen. Enkele resultaten zijn nu al ge publiceerd in het tijdschrift 'Pu- blik-Forum' van kritische chris tenen in West-Duitsland. Van de rooms-katholieken gaat 37 procent regelmatig naar de kerk, van de protestanten 9 procent. De kerken trekken minder men sen, niet-christelijke godsdien sten en opvattingen meer. In reïncarnatie gelooft 20 procent van de Westeuropeanen. De ondervraagden denken het meeste geluk in het gezin te kun nen vinden. Deze 'terugtocht tot binnen de eigen vier muren' is in alle landen waarneembaar, meldt het rapport. W ereld-vredesraad De Wereldraad van Kerken gaat een Duits voorstel uitwerken om te komen tot een 'christelijke we- reld-vredesraad'. Op Sardinië (Italië) weigert de gevangenis-aalmoezenier Salva- tore Bussu zijn ambtswerk te doen zolang de 'mensonwaardi ge toestanden' in de gevangenis 'Badu e Carros' (Nuoro) voortdu ren. Gevangenen in isoleercellen zijn een hongerstaking begon nen. De bisschop van Nuoro wei gerde met Kerst een mis op te dragen. Priester Bussu schreef zijn bis schop, tegen elke vorm van ge weld te zijn. Tegen het terrorisme van de rode brigades, maar ook tegen het geweld van de staat als reactie daarop. "Het laatste valt minder op. maar is evenzeer te veroordelen". Meer kunstenaars volgend jaar in BKR ARNHEM/DORDRECHT (GPD) - De gemeente Arnhem heeft 60 kunstwerken aangekocht om daarmee 36 beeldende kunste naars over de 3.000 gulden-grens te helpen. Zoals bekend besliste de Tweede Kamer op de valreep van dit jaar, dat alleen kunste naars die in 1983 voor minimaal 3.000 gulden aan werk op de vrije markt verkochten, het komend jaar een beroep kunnen doen op de Beeldende Kunstenaars Re geling. Met de aankopen was een bedrag van 85.000 gulden gemoeid. De gemeenteraad had voor deze kunstaankopen 110.000 gulden ter beschikking gesteld. De Arnhemse wethouder van cul tuur G. Kuiper is tevreden over de kwaliteit van het aangekochte werk: "De selectiecommissie heeft niets hoeven af te wijzen. Ik reken er op dat we voor min stens 15.000 gulden ervan weer kunnen verkopen Dan zijn we min of meer uit de kosten. Er res teerde nog 70.000 gulden in de BKR-pot". De gemeente Dordrecht kocht on langs al 62 kunstwerken voor een totaal bedrag van 99.000 gulden. Daarmee verwierven 37 kunste naars voor volgend jaar het recht op een BKR-uitkering. Ook de gemeente Hardinxveld-Giessen- dam wil nog deze week werk van kunstenaars uit de eigen plaats aankopen. Bij de gemeente Leiden worden dergelijke aankopen volgens voorlichter Meijer niet overwo gen. voor een bewoner betekent,' wanneer je hem met 'opa' aan spreekt, terwijl die man hele maal geen familie van je is. Dat kan heel vernederend zijn". ,Als je goed luistert hoor je ze hui len", uitgeverij Intro, Nijkerk, prijs f8,50. Niek van Exel (Zeist), sinds 1 ja nuari van dit jaar directeur van 'Youth for Christ', gelooft, dat de ze jongerenbeweging kan helpen om de uittocht van jongeren uit de kerk te keren. Een speciaal nummer van het YfC-informatie- blad 'Inhoud', getiteld 'Dienst baar aan de kerk', bracht hem tot deze conclusie. In dit nummer - gratis te verkrijgen bij 'Youth for Christ'-Nederland, postbus 73, 3970 AB Driebergen - vertelt on der anderen een aantal predi kanten over hun ervaringen. Ds. Niek van Exel merkt de laatste tijd steeds meer, dat er in de ker ken belangstelling ontstaat voor vernieuwing van het jongeren werk. En ook dat de rol die 'Youth for Christ' daarbij kan spelen wordt gewaardeerd. "Er wordt gezocht naar manieren om de uittocht van jongeren uit de kerk te keren". Er zijn verschillende redenen waarom jongeren uit de kerk gaan. Een ervan noemt ds. Van Exel de 'vervreemding'. "De boodschap sluit niet aan bij hun leefwereld. Ook het taalgebruik niet. De invulling van het jeugd werk is voor hen te vaag". Directeur Van Exel - tot vorig jaar zendingspredikant in Brazilië - ziet twee kanten aan de opdracht van 'Youth for Christ': jongeren bereiken met een duidelijke boodschap, die aansluit bij hun leefwereld, en dan een brug naar de kerk zijn. Met als 'bijver schijnsel' dat er door dit soort jongerenwerk aan de grenzen van de kerk ook een evangelisch geluid de kerken ingaat. "Juist 'Youth for Christ' bezit de deskundigheid van jongeren in het aanspreken van leeftijdgeno ten. "Op veel plaatsen geven wij ideeën en stimulansen om met groepen jongeren weer in con tact te komen. Tal van piaatelijke situaties in Nederland zijn voor beelden van vruchtbare samen werking tussen 'Youth for Christ' en de kerk. Van Exel ziet 'Youth for Christ' als een 'speer punt' van de kerk naar jongeren toe. Te hoog salaris Veel hervormde predikanten ver dienen 'te veel', doordat hun ge meente in een klasse met een ho ger traktement is ingedeeld. Van de 1400 gemeenten zit 70 procent niet in de groep waar de algeme ne regeling ze plaatst. Tot deze conclusie is de werkgroep 'Die nen en Verdienen' gekomen na een onderzoek aan de hand van Van Alphens 'Nieuw Kerkelijk Handboek', zo meldt 'De Kerk voogdij', maandblad van de Ver eniging van Kerkvoogdijen in de Nederlandse Hervormde Kerk. De predikanten die zich in deze werkgroep hebben verenigd pleiten voor meer gelijkheid in de salarissen en voor een lager salarisniveau. Predikanten mo gen niet zo ver afstaan van men sen met een gewoon inkomen, vindt de groep. Geld uit neven functies moet niet de predikant maar de kerk ten goede komen. De hervormde gemeenten zijn in gedeeld volgens het aantal zielen per gemeente. Deze indeling werd indertijd gemaakt om pre dikanten de zekerheid van een salaris te bieden. Aan deze mini- mumregels hoeft een kerkvoog dij zich niet te houden. De in druk bestaat, dat veel gemeenten meer bieden om een 'goede' pre dikant te kunnen aantrekken of behouden. De bruto-tractementen lopen uit een van minimaal f. 46.000 in groep 4 tot maximaal f. 69.900 in groep 1. Deze bedragen zijn in clusief vakantietoeslag en tege moetkoming in de ziektekosten verzekering. Daarnaast heeft on geveer 90 procent van de her vormde predikanten vrij wonen, waarover echter belasting moet worden betaald. De werkgroep 'Dienen en Verdie nen' pleit voor een indeling in groep 3 (minimaal f. 48.000 bruto per jaar), zonder periodieke ver hogingen maar wel met een goe de werkkostenregeling. Beroepen. Hervormde Kerk: be roepen te Beilen kandidaat J. F. Bakker Hijken; aangenomen naar Gulpen-Vaals A. J. Plug Venlo, naar Markelo W. J. van der Wal Amsterdam. Gereformeerde Kerken: benoemd tot pastor van het psychiatrisch ziekenhuis te Wolfheze mevr. ds. J. Nusselder Enschede. Nederlands Gereformeerde Ker- pleegtehuizen er nog altijd uit zien als een ziekenhuis. Een bewoner hoort bij zijn binnen komst ook dat er 'een bed' voor hem of haar is, in plaats van een eigen ruimte. Onmondig Mia Duijnstee heeft in de geprek- ken met verpleegden ervaren hoe vreselijk ze het vinden als een onmondig kind te worden behandeld. „De mensen zeg gen dat ze weliswaar een han dicap hebben, maar ook nog heel veel zelf kunnen en willen doen. Het systeem staat ze dat vaak niet toe. Zo zat ik eens met een man te praten, die het vreselijk speet mij geen kopje koffie te kunnen aanbieden. Dat kon niet omdat alles van uit een centrale keuken werd geregeld. Ik vraag me op zo'n moment af waarom er op de af deling geen koffiezetapparaat kan worden neergezet. Door hun eigen drukte horen de verzorgenden een dergelijke vraag niet meer. Of de bewoner durft hem niet tegen het perso neel uit te spreken om geen zeurkous te zijn. Want die meisjes hebben het toch al zo druk". Mia Duijnstee gelooft dat er met kleine creatieve oplossingen al veel verbeterd zou kunnen worden. „Waarom maar één kapper voor het tehuis, zodat alle vrouwen er hetzelfde uit zien? Waarom niet even aan een bewoonster gevraagd wat zij die dag wil aantrekken in plaats van zo maar een jurk uit de kast te trekken. Let wel: dat gebeurt niet bewust. Zo'n on gelijkwaardige behandeling is de uitkomst van het systeem, niet de intentie". De Leidse studente hoopt dat haar boekje aan de gedragsve randering kan bijdragen. „Ik heb niet bedoeld een zwart boek te schrijven. Dat kan het ook niet zijn, omdat in veel te huizen serieus wordt gezocht naar een andere manier van verzorging. Wel zou ik het zinvol vinden als dergelijke boekjes tijdens de opleiding van verpleegkundi gen worden gebruikt. Als een waarschuwing voor de valkui len waarin je zo gemakkelijk trapt. Want het is voor een ver zorgende goed te blijven kij ken naar de effecten van je ge drag. Je mag je bijvoorbeeld best eens afvragen wat het „Hoelang ik hier precies ben weet ik niet. ongeveer vier jaar geloof ik. Toen ik hier net was vonden de zusters me erg lastig. Ik heb altijd een scherpe tong gehad en eigen lijk ben ik driftig van aard. Ze zeggen dat ik dat nu al aardig afgeleerd heb. We slapen met z'n vieren op een kamer, 's Nachts ben ik veel wakker, ik weet precies op welke tijden de anderen naar de w.c. gaan. Tegenover me ligt een mevrouw die niet he lemaal goed bij haar hoofd is. Soms kruipt ze in haar slaap naar het voeteneind van haar bed. Dan bel ik de zuster. Overdag zit ik wel aan een gezellige tafel. Hoe de mensen allemaal precies heten weet ik niet, maar ik heb geen he kel aan ze. M'n dochter kan niet veel ko men. Ze zit bij het UW en daar heeft ze het erg druk mee. Soms komen m'n klein kinderen op bezoek. Ze vra gen me altijd om geld. De zus ter heeft gezegd dat ik ze niks meer moet geven, maar ach, ik doe het graag, dan komen ze nog eens langs". Vrouw, 84 jaar, weduwe, zit in rolstoel. Mia Duijnstee Mevrouw vertelt veel over vroe ger. Ze is blij dat hier mensen zijn die haar helpen. In het bejaardenhuis ging het niet meer alleen. Er komt een zus ter langs; ze zegt tegen me vrouw: „Ik zal u rechtop zet ten, dat gaat zo niet langer, u bent helemaal vooroverge- zakt". Mevrouw: ,.Ach zuster, laat me alsjeblieft zo zitten, dan heb ik het minste last van mijn rug". Zuster: „Dat kan niet, zo krijgt u een kromme rug". Mevrouw: „Dan maar een kromme rug, tenslotte ben ik al 97, zolang hoef ik niet meer Zuster: ,Ja, maar we willen u graag tot het eind toe goed houden". Ze zet mevrouw rechtop en ver dwijnt. Tegen mij zegt me vrouw: „Ik kan zo niet zitten. Wilt u me weer een beetje naar voren trekken. Ze kun nen hier maar niet begrijpen dat ik op ben". Als ik mevrouw aan het eind van het gesprek bedank voor het contact zegt ze:JVee, u be dankt, dat is het enige waar je hier gebrek aan hebt, ie mand om eens mee te praten". Vrouw, 97 jaar, weduwe, zit in rolstoel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11