'Elk systeem vreest seksualiteit' De doodgraver ZATERDAG 24 DECEMBER 1983 Kerstbijlage Leidsch/Alphens Dagblad PAGINA IX Het is al eerder gezegd: zonder enige vrijheidsbe perking is geen cultuur of beschaving mogelijk. Van daar dat elke samenleving - primitief of ontwikkeld het seksuele gedragspa troon van haar onderdanen aan normen en waarden pleegt te onderwerpen. Maar hoe het er in Orwells afschrikkingsroman '1984' aan toe gaat, is ronduit beangstigend. Daar is de seksualiteit teruggebracht tot een beschamende bezig heid die slechts één doel heeft: het voortbrengen van kinderen ten behoeve van de Partij. Huwelijken tussen partijle den krijgen pas de goedkeuring van een speciaal daartoe inge stelde commissie, als nagenoeg vaststaat dat beide partijen zich niet lichamelijk tot elkaar aan getrokken voelen. Als uit laatklep voor instincten die niet helemaal onderdrukt kun nen worden, staat de Partij prostitutie met vrouwen uit de verworpen klasse weliswaar oogluikend toe, zolang die maar klandestien en vreugde loos blijft. Maar onzedelijkheid van partijleden onderling is een onvergeeflijke misdaad, zo wordt een ieder vanaf de kin derjaren ingeprent. De liefde tussen de beide hoofdpersonen Winston en Julia wordt ze dan ook noodlottig. Negatief Dr. Gerda van Dijk: "Als je kijkt naar allerlei menselijke culturen door de eeuwen heen, dan zie je dat elke cultuur haar eigen opvattingen over waar den en normen van seksualiteit tot normaal heeft gemaakt en tegelijkertijd alle andere opvat tingen als abnormaal buiten sluit. Dat golft door de hele ge schiedenis heen. De Griekse manier van denken over sek sualiteit in het hellenistische tijdperk was anders dan bij ons in de Middeleeuwen. Het is kennelijk een principe: men or ganiseert leven en dood en dus organiseert men seksualiteit". "En wat dan opvalt is dat de meest negatieve houding ten opzichte van seksualiteit die ook heel erg heeft doorgewerkt in allerlei politieke systemen daarna is terug te vinden in het Victoriaanse tijdperk. En met negatief bedoel ik dat sek sualiteit zoals in het geval van '1984' wordt beperkt tot de voortplanting. Het enige insti tuut waarin die voortplanting wordt toegestaan is het huwe lijk. En dan telt eigenlijk alleen maar een huwelijk tussen een vruchtbare man en een vrucht bare vrouw, met als doel kinde ren te krijgen" "Hetgeen betekent dat alle andere vormen van seksualiteit worden uitgesloten. En welke vormen zijn dat dan? Op de eer ste plaats de seksualiteit met je zelf. Je bent er als mens mee geboren en als die je als kind al wordt afgeleerd - en dat ge beurt ook nog steeds in onze hedendaagse cultuur - dan is zoiets uiteindelijk al een stuk negatieve opvoeding naar je la tere seksuele beleving toe. Maar met andere groepen be doel ik ook seksualiteit van ge lijke geslachten, van ouderen, van zwangere vrouwen,- van vrouwen in de overgang, enzo voorts. Om het anders te zeg gen: elke vorm van seksualiteit waarin het plezier op de voor grond staat wordt afgewezen. Dat is kenmerkend voor het Victoriaanse tijdperk, waarbij dan ook nog een enorme schei ding wordt gemaakt tussen de seksuele beleving van mannen en vrouwen. Het samengaan van liefde en seksualiteit, zoals dat in de vrouwelijke beleving heel sterk aanwezig is dus in timiteit, warmte, koestering en dergelijke - is eigenlijk pas herontdekt met de opkomst van de vrouwenbeweging. Daarvóór gold een norm die we nu nog tegenkomen in de por nografie: hoe groter, hoe beter, hoe meer, hoe vaker. En met de man altijd in de actieve en de vrouw in de passieve rol". Verbod Terug naar Orwells '1984', waarin voor de geprivilegeerde groepen welhaast een verbod op seksualiteit geldt. Hoe rea listisch is Orwells waarschu wing in dit opzicht? Dr. Van Dijk wil er dit over zeggen: "Elk totalitair systeem - en dan niet alleen een systeem zo als wij dat in de Oostbloklan den en in China willen lokalise ren, want ook het nazi-systeem heeft wat dit betreft het een en ander op zijn conto elk sys teem grijpt terug op aspecten van seksualiteit als ze van pas komen, maar verbiedt ze een voudig als ze dat systeem on dermijnen. Of men nu kijkt naar de rooms-katholieke kerk, de islam of de Partij in '1984', in dit opzicht zijn ze gelijk. Men is bang voor het afleidende, ver slavende aspect van seksuali teit. Men vindt dat je alleen de volledige aandacht aan de zaak Bestaat er een verband tussen de verplichte geboortenbeperking in China en de beloning van een 'broedmoeder' tijdens het nazi-regime? Dr. Gerda van Dijk, als seksuologe verbonden aan het Academisch Ziekenhuis te Leiden en voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Vrouwelijke Artsen, ziet rechtstreekse lijnen met de gang van zaken rond de seksualiteit in Orwells '1984'. "Elk totalitair systeem grijpt terug op aspecten van seksualiteit als ze van pas komen, maar verbiedt ze eenvoudig als ze dat systeem ondermijnen". Een gesprek over seksuele onderdrukking als machtsmiddel. Dr. Gerda van Dijk: "Men is bang voor het afleidende, verslavende aspect van seksualiteit". (foto Dirk Ketting) I I I I kan geven als je er niet door wordt afgeleid". "Als ik vervolgens kijk naar de sancties die in verschillende Amerikaanse staten bestaan voor andere dan toegestane vormen van seksualiteit; tot op de dag van vandaag ben je daar wettelijk strafbaar voor alle an dere coitale gedrag dan de mis sionarishouding. Mensen die niemand kwaad doen worden gestraft, dat is iets wat ik heel belachelijk vind. Kijk ik naar een organisatie als de EO, en vervolgens naar de zeer burger lijke opvattingen over seksuali teit in de Sowjet-Unie, dan zie ik alweer overeenkomsten: om verschillende redenen is ook hier weer het huwelijk zaligma kend en worden bijvoorbeeld homoseksuelen onderdrukt". "In China liggen de zaken in wezen al niet anders. Er is een hoge verplichte leeftijd om met elkaar te trouwen en het voort- plantingsaspect wordt er ook nog anderszins beperkt: je mag één kind hebben eventueel een tweede maar daarboven moet elke zwangerschap wor den afgebroken. Dat mag dan deels een maatschappelijke noodzaak zijn, het is tegelijker tijd ook een ondrukking van de individuele wil. Of de partij nu kinderen nodig heeft of juist niet, als de partij van bovenaf dit soort normen oplegt dan is voor mij het belonen van een 'broedmoeder' tijdens het nazi- regime in essentie hetzelfde als onderdrukking van elke derde zwangerschap omdat zoiets niet van pas komt uit een oog punt van bevolkingspolitiek. En ik denk dat bijvoorbeeld het afwijzen van anticonceptie en abortus door de rooms-katho lieke kerk net zo onderdruk kend is als wat China doet door het juist op te leggen". "Voor een goed begrip: ik ben helemaal niet tegen het ge loof, omdat dat voor iemand een zeer positieve waarde kan zijn. Maar ik denk dat de ma nier waarop de kerk altijd heeft ingegrepen in met name de ple zierige en relationele aspecten van seksualiteit, dat die zeer negatief zijn geweest. Er is veel schade aangericht, en het ge beurt nog steeds. En dat terwijl het Hooglied toch in alle toon aarden de liefde bezingt" Angst "Watje nu in Orwells boek te genkomt is dat seksualiteit enorm gevreesd wordt door het systeem. Althans waar het gaat om groepen die belangrijk zijn voor de machtsstructuur. En waarom is men er bang voor? Omdat het afleidt van de prin cipes. En omdat seksualiteit door Willem Schrama een begin van onafhankelijk heid kan zijn. In zijn seksuele beleving is ieder mens immers uniek, het is een ik-ervaring. Het moment waarop je een be paalde seksuele ontmoeting met iemand hebt, bestaat het heelal uit jou en die ander." "En in het geval van Orwells '1984' speelt de Partij dan geen rol meer. Dat uitschakelen van alle belangen buiten die bele ving op dat moment, daar is men bang voor. Dat is uiteinde lijk een stukje individualiteit of zo je wilt een stukje relationeel functioneren dat niet kan wor den toegestaan. De Partij wil al leen maar zinloze, kritiekloze, blinde, dove, stomme volgers. En zodra je op seksueel gebied beleeft wat Winston en Julia beleven, dan val je buiten die categorie. Dan word je mens en ben je geen robot meer. En dat kan niet". N. van Rij werkt voor begrafenisvereniging De Laatste Eer uit Rijnsburg. 1984? Heeft bij eigenlijk nooit over nagedacht. Een sombere toekomst? Ach, dat zal wel loslopen. Gaat er iemand dood, dan verzorgt hij de hele begrafenis. "Ze bellen me dan: Van Rij, je moet weer komen. Ik verzorg dus heel erg veel. Wassen doe ik niet; dat doen de zustertjes. Maar ik haal de auto op. En daarna gaan we de kist brengen. Het lijk moet soms met een brancard worden opgehaald, dat wil zeggen: als het ergens anders wordt opgebaard". Zakelijk praat Van Rij over zijn vak. En waarom ook niet? Het is een vak als elk ander. "Ik doe dit werk alweer een tijdje. Kijk, van huis uit ben ik steenhouwer. Vroeger maakte ik vrij veel grafstenen. Nou, op een gegeven moment ben ik vertegenwoordiger van grafmonumenten geworden. Dat werk doe ik ook nog steeds. Daarnaast ben ik dus grafdelver, zeg maar gewoon: doodgraver". Somber werk; heeft Van Rij nooit het idee dat de dood hem op de hielen zit? "Hoezo? Ja natuurlijk, het is geen vrolijk werk. De nabestaanden van een dode zijn niet in een feestelijke stemming tijdens de begrafenis; dat begrijpt u ook wel. En het is logisch datje met die mensen meeleeft. Ik leef oprecht mee, heus. Maar goed, als de begrafenis weer achter de rug is..." Wat gebeurt er dan? "Dan neem ik eens rustig afstand van het hele gebeuren. Dat moet ook. Je kunt niet blijven piekeren over de dood. Het lijkt me dat dat geen zin heeft. Bovendien heb je in dat geval absoluut geen leven meer. Af en toe moetje dit werk ook een beetje zakelijk benaderen. Als de begrafenis achter de rug is, dan kan ik weer zingen en fluiten". "De link naar onze huidige samenleving is eigenlijk dat ik elk systeem wantrouw dat onze seksualiteit probeert om te vor men naar een aangenomen norm van: zo is het en zo moet het. Want dat leidt er weer toe dat we niet willen weten hoe het kan, maar hoe het móet. De meest voorkomende vraag in mijn praktijk is: hoe moet het eigenlijk? En als ik dan zeg: luister 's, seksualiteit is net zo individueel als een vingeraf druk, je zult er achter moeten komen wat je eigen seksuele beleving is, dan koppel je dat eigenlijk zoveel los van ie mands achtergronden dat men er bang van is. Eigenlijk doen wij met onze kinderen iets heel geks. We confronteren ze er niet mee, en ze moeten het maar leren van de groep die het even slecht weet als zijzelf, na melijk hun leeftijdgenoten". "Als mensen hier komen met seksuele problemen en ik vraag ze wat ze geleerd hebben over seksualiteit, dan luidt het ant woord vaak: niets. En wat men dan bedoelt is dat ze niet ge zegd is: je mag dit wel en dat niet. Maar in feite weet een kind op lagere school leeftijd al ontzettend veel over seksuali teit. Alleen krijgt het uit zijn omgeving allerlei normen mee, zelfs zonder dat er daadwerke lijk over gesproken wordt. De manier waarop er bijvoorbeeld over sletten en stoere mannen wordt gepraat, dat zijn normen waar iemand het zijn verdere leven maar mee moet doen. En soms is iemand een heel leven bezig om die normen enigszins te leren relativeren en er van los te komen". Revolutie "Seksualiteit en onderdruk king zijn als begrippen bijna niet van elkaar los te koppelen. Freud zei het al: een kind is pervers en moet die perversi teit leren onderdrukken om tot een normale seksualiteit te ko men. Waarbij hij niet definieert wat dan wel normale seksuali teit is, want dat weet immers ie dereen: dat is de heteroseksua liteit binnen het huwelijk. Nou, dat zijn normen waar we nu heel langzaam van af komen. We zijn aan het erkennen dat ie der mens heeft recht op een ei gen seksualiteit, en dat is denk ik een heel democratisch grondrecht. Maar aan de ande re kant is dat ook weer een der mate grote vrijheid dat die voor heel veel mensen bedreigend overkomt". "We hebben de periode van de zogenaamde seksuele revo lutie gehad, maar dat woord re volutie is mijns inziens te sterk. Er is natuurlijk wel degelijk sprake geweest van een zekere vrijmaking van allerlei aspec ten van seksualiteit, zoals bij- voorbeeld'de emancipatie van vrouwen en homoseksuelen. Over allerlei groepen kan nu openlijk gesproken worden, zo als bijvoorbeeld transseksuali- teit, pedofilie, enzovoort. Maar aan de basale opvattingen over seksualiteit is eigenlijk weinig veranderd, behalve dat duide lijk is geworden hoe sterk sek sualiteit binnen de traditionele man-vrouw verhouding de vrouw onderdrukt en daardoor in feite ook de man. We zijn wéér in een soort keurslijf ge perst van: dat is normaal, wat mannen in feite heel sterk be perkt in hun emotionele en li chamelijke ervaringen. Die zo genaamde revolutie heeft ertoe geleid dat de man nog sterker dan voorheen van de vrouw eist dat ze een orgasme heeft, want dan is hij de goeie min naar. Terwijl vrouwen geleerd hebben hun seksualiteit veel relationeler te beleven. Voor haar is dat ook een romantisch dineetje, gefêteerd worden, vioolmuziek op een bankje. Ik wil niet zeggen dat hun behoef te anders is, maar dat ze andere dingen leren met hetzelfde woord. Porno voor de man is Chic, Playboy en al dat soort gedoe. Porno voor de vrouw is de Kasteelreeks, de Bouque- treeks en de Jasmijnreeks waarin het verzorgingsaspect, de koestering en de relatie veel centraler staan. Die worden net zo goed een karikatuur als in de mannenporno het lichamelijke aspect". Werkkrachten "Nogmaals: met name in de negentiende eeuw is het ver schil tussen mannelijke en vrouwelijke seksualiteit enorm vergroot. De vrouwelijke werd vrijwel ontkend en de manne lijke werd als norm gehanteerd. Daar zat ook een filosofie ach ter: als je mannen nou maar seksueel tevreden stelt heb je betere werkkrachten aan ze, dan kunnen ze maatschappe lijk beter functioneren. Dat zie je ook een beetje terug in Or wells boek. Er is en groot ver schil in behandeling van man en vrouw. Winston wordt na zijn dwalingen opnieuw opge voed. Julia krijgt een hersen operatie, haar seksualiteit wordt weggesneden, zoals dat wordt beschreven. Met andere woorden: hij wordt serieus ge nomen. Daarin is Orwell ook weer een kind van zijn tijd, denk je dan maar". Het boek '1984' heeft haar na herlezing in verband met dit interview - overigens verre van gerustgesteld. Ze is tot de conclusie gekomen dat Orwells afschrikwekkende toekomst beeld angstig dichtbij is geko men. "De mate waarin een sys teem het individu volledig kan misvormen, dat grijpt je toch aan. De manier waarop marte lingen en hersenspoelingen mensen kunnen verwijderen van hun eigen ideeën en opvat tingen. Het is realiteit, overal op de wereld. En neem het ver schijnsel Nieuwspraak, dat in feite alleen wordt ontwikkeld om mensen af te leren zelf te denken. Ik realiseerde me plot seling hoezeer je met gebruik van allerlei eufemismen emo ties kunt bedekken en van welk een waarde in feite de hoeveelheid woorden en uit drukkingsmogelijkheden is waarover een mens kan be schikken. Hoe belangrijk het is als je je problemen in woorden kunt uitdrukken". "En laten we niet de martels- cenes vergeten die Orwell ons voorschotelt. Dat is iets wat Amnesty International ons da gelijks laat zien. En laten we onszelf niets wijs maken: het begint al in een Nederlandse gevangenis. Ook daar bestaan maatregelen die niet menselijk zijn. En het vervelende is: over de hele wereld kan er niet ge marteld worden of de hulp van artsen is daarbij in het geding. Daar lenen wij artsen ons voor, en daar ben ik op dit moment heel erg mee bezig. Het is maar een detail in '1984': de arts geeft een spuitje en er kan weer doorgemarteld worden. Een detail, maar ik weet dat het ge beurt. Let wel, ik wi! geen be schuldigingen uitspreken te gen individuele personen, maar ik denk dat artsen zich meer bewust zouden moeten zijn van het feit dat ze aan een dergelijk systeem meewerken. Dat be gint al met het geforceerd voe den bij een hongerstaking. En wie eet waar het eindigt. En daar weet ik geen oplossing voor".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 39