"Wat is Amerika zonder Rusland?" De dominee ZATERDAG 24 DECEMBER 1983 Kerstbijlage Leidsch/Alphens Dagblad George Orwell en zijn boekwerk "1984": het is nog steeds een 'verplicht' nummer op de boeken lijst. De visie van een aan tal jonge mensen op dit in 1948 geschreven toe komstbeeld mag daarom ook zeker niet ontbreken. Dertien middelbare scho lieren uit vijf havo en vier atheneum waren na het le zen ("het engels was niet altijd even gemakkelijk") bereid om hierover van ge dachten te wisselen. Voordat we met het verhaal beginnen eerst de namen. We gebruiken de foto als lei draad. Van links naar rechts zijn te bewonderen en met een beetje inbeelding mis schien te horen: Linda van Borssum (16 jaar/4 athe neum); Bas Bloem (18/5 ha vo); Jannie Cuelenaere (15/4 ath); Ronald Rosdorff (18/5 havo); Rob Breuken (18/5 ha vo); Lowieke van Daalen (19/5 havo); Astrid Rosdorff (18/5 havo); René van Rooijen (20/5 havo); Arnout van Haarlem (17/5 havo); Sabine Wernars (18/5 havo); Martin van Dijk (19/5 havo); Corina van! den Berg (15/4 ath) en David Tei,- geler (15/4 ath). Zittend op de tafel: de leraren Michel Stik- keloirum en Erik de Vette. Als iedereen heeft plaatsge nomen en de frisdrank is ver deeld, kan het gesprek begin nen. David stelt: "Orwell pro beerde in '1984' de mensen te waarschuwen tegen elk sys teem dat zich opstelde als een bedreiging van de vrijheid en eigen persoonlijkheid van het individu". Dat is niemand van de aanwezigen ontgaan. In het boek heeft een systeem van lugubere perfectie greep op de wereld gekregen, waar in de enkeling ten onder gaat in een volkomen kansloze strijd tegen "de Partij", die met de meest barbaarse mid delen de mens dwingt tot "vrijwillige" aanvaarding van een levens- en wereldbe schouwing. In hoeverre heeft Orwell ge lijk gekregen? Martelingen 'Winston draaide archief exemplaren op het télescherm en vroeg om de aangegeven nummers van de Times. De ta ken die hij had ontvangen hadden betrekking op artike len of nieuwsberichten, die men om een of andere reden meende te moeten laten veran deren, of, zoals de officiële term luidde, te rectificeren'. René meent dat veel zaken de werkelijkheid niet benade ren. In geschiedvervalsing, de taak van Winston Smith, de hoofdpersoon in het boek, ambtenaar bij het ministerie van Waarheid, gelooft hij niet. Ook denkt hij evenals Ronald dat zo'n land als Orwell heeft beschreven nooit zal kunnen bestaan. "Tenminste gedu rende de tijd dat ik leef', zegt hij er voorzichtig achteraan. David vindt juist dat een he leboel dingen wél echt zijn. "Ze gebeuren alleen niet in één land, maar vinden ver spreid over de hele wereld plaats". Als voorbeeld noemt hij de martelingen. Amnesty International komt elke dag nog met nieuwe voorbeelden. "En wat te denken van de he dendaagse machtsstrijd tus sen Rusland en Amerika. Or well voorzag de opkomst van de supermachten. Hij spreekt van drie machten. Als je Chi na niet uitsluit heeft hij op dit punt nog steeds het gelijk aan zijn kant". Astrid komt met het voor beeld dat de personages in het boek hun gevoelens niet mo gen laten blijken. "De Partij beheerst de liefde van de mens en dus het hele mecha nisme van liefde en haat. Dat boezemt mij angst in". Arnout heeft hetzelfde. Corina zou het ook afschuwelijk vinden als ze haar emoties niet meer zou mogen tonen. Voorzet 'Winston wist niet, waarom White in ongenade was geval len. Misschien was het wegens corruptie of onbekwaamheid. Misschien was hij verdacht van ketterse neigingen. Of mischien - en dat was het al lerwaarschijnlijkst - was het alleen maar gebeurd, omdat zuiveringen en vaporisaties een noodwendig onderdeel vormden van het raderwerk der regering'. Arnout: "David heeft net al Chili genoemd, maar in Zuid- Amerika heeft men inderdaad met die angst te maken. Je kunt je naaste niet vertrou wen. In El Salvador zijn bij voorbeeld de bekende doden lijsten, waarop staat wie er worden opgepakt, gemarteld of eventueel gedood. Die Ujs- luidsprekers, computers, beeldschermen en verborgen camera's. Voelen jullie je in je privacy aangetast? Rob: "Op dit moment nog niet. Het lijkt me zeer onpret tig als er werkelijk een tijd aanbreekt dat met één druk op de knop al je persoonlijke gegevens uit de computer rol len". Als hij erop gewezen wordt dat dat technisch al mogelijk is. schudt hij zijn wijze hoofd. Daarvan is hij nog niet op de hoogte. Hoewel de leerlingen van de Rembrandt Scholenge meenschap 'grootgebracht worden' met computers kun nen ze zich nauwelijks voor stellen welke onaangename gevolgen daaruit kunnen ont staan. Arnout zegt: "Je moet een goede beveiliging ontwik kelen. Op zich is het niet erg als er persoonlijke gegevens worden ingevoerd. Het gaat er alleen om voor welke doelein den ze worden gebruikt. Dat moet goed worden geregeld.". "Exact", reageert Martin, "in Nederland zitten we nog maar pas in de beginfase. Ik ben ervan overtuigd dat de opkomst van de computer technologie de mensen in hun privacy zal beperken. Ook al heb je regels. In Zweden zijn ze al zo ver dat ze via je rijbe wijs te weten kunnen komen of je nog ergens boetes of schulden bij de politie of rechterlijke macht hebt staan. Op zich is dat nog niet eens zo erg. Het wordt vervelend als allerlei niet bevoegde perso nen toegang tot die informatie krijgen. Dat moeten we voor komen". David weet zeker dat deze vooruitgang niet meer is te stoppen. "Het is een soort au tomatisme geworden: alles moet steeds mooier en beter worden. "Hij neemt de waar schuwing van Orwell wel de gelijk serieus. "Als we tech nologie niet in de hand hou den, dan zou het daar weieens op uit kunnen draaien". Jannie reageert schou derophalend. Eigenlijk heeft ze er nog maar weinig last van. Ze vindt het niet nodig om vooruit te lopen op dingen die nog moeten komen of mis schien nooit gebeuren. "Het is mij te theoretisch" Toekomst 'Als het gelui van een doodsklok klonken Winston weer de woorden in de oren: Oorlog is vrede. Vrijheid is slavernij. Onwetenheid is kracht'. Tot slot: Orwell schreef het boek in 1948. Het is nu bijna 1984. We hebben met z'n allen geconstateerd dat sommige voorspellingen van hem zijn uitgekomen. De bedoeling van zijn roman hebben we al lemaal begrepen. Als we nu 36 jaar verder zijn dan zitten we in het jaar 2020. Wat is dan jouw beeld van de samenle ving? Bas: "Om persoonlijke re den hou ik mij niet zo bezig met een toekomstvisie. Ik wil studeren tot het moment dat ik dood ga. Dat heeft weinig met een politiek stelsel of wat dan ook te maken. Daar hou ik mij niet zo mee bezig. Ik denk dat ik mij op deze ma nier wel kan handhaven". Corina: "Ik groei mee met de veranderingen. Net zoals nu al het geval is. Ik denk wel dat de politiek steeds somber der wordt. Ook zal de machts strijd tussen Rusland en Ame rika nooit ophouden". Arnout: "Twee dingen: of het is heel kaal geworden door een kernoorlog en ben ik in elk geval van de aardbo dem verdwenen, of er zjjn zo veel mensen bijgekomen dat er een 'struggle for life' is ont staan. Er zal moeten worden gevochten om een plaats op deze aarde. Sociale voorzie ningen zijn er niet meer." Sabine: "Heel grauw. Ik zie het niet al te rooskleurig in". Martin: "Misschien zijn de kernraketten tegen die tijd wel verroest. Er zijn vast en zeker weer ergere dingen waar je je druk om kan ma ken. Het wordt niet leuker of beter". René: "Je hebt meer vrije tijd en je gaat veel minder werken". Astrid: "Door de invoering van de computer zal alles veel onpersoonlijker worden. Je zult niet meer met z'n allen werken. Het is allemaal heel moeilijk voor te stellen. Ik denk dat v: het boek van Or well in het jaar 2020 nog meer tot zijn recht zal komen." Lowieke: "Ik ben vrij opti mistisch. Geen Derde Wereld oorlog". Jannie: "De kernwapens zijn er dan al lang weer uitge gooid. Het zal allemaal wel loslopen". David: "Als het zo doorgaat is de aarde onleefbaar gewor den door de lucht-, water- en milieuvervuiling. De mensen zullen het merendeel van hun tijd binnenshuis moeten doorbrengen". Linda: "Ik merk het wel. Ik geloof dat we allemaal rustig oud kunnen worden". wel zeggen: dat zijn de wa pens en de grote leiders, maar er staat ook altijd nog een volk achter. Als je de mensen op een juiste manier op warmt, kun je ze heel makke lijk tegenover elkaar krijgen". Twee grootmachten bepa len de spanning in het wereld beeld en eigenlijk weten ze niets van elkaar. Dat is toch heel merkwaardig? "Dat is juist de oorzaak", zegt Bas fel. "Ze willen ge woon weinig van elkaar we ten. Stel je voor dat ze elkaar per ongeluk aardig gaan vin den. Nu weten ze niets; je kunt dan toch veel makkelij- door Saskia Stoelinga ker haten?" Jannie meent dat er ook heel weinig echte infor matie over het Russische volk is te vinden. "Je moet, denk ik, zelf naar dat land gaan om ze te leren kennen. Misschien blijkt dan dat er ook gekke mensen wonen, er een nor maal gezinsleven is en op scholen feesten worden gege ven." Vrijheid? 'Winston stond op het punt een dagboek te beginnen. Dat was niet illegaal (niets was il legaal, omdat er geen wetten bestonden), maar bij ontdek king kon hij er vrijwel zeker op rekenen dat hij de dood straf zou krijgen, of ten minste 25 jaar in een dwangarbei derskamp'. Eén ding weten de leerlin gen in elk geval heel zeker: in Rusland is er minder vrijheid dan hier in Nederland. In Or- wells boek is er helemaal geen vrijheid. Ze zijn van mening dat dat een overtrokken beeld is. "Zo is het in Rusland ook niet", wordt er van alle kanten geroepen. "Door te overdrij ven probeerde hij de lezers juist te waarschuwen voor zo'n staat." Dominee S. Meijers uit Leiden vindt het wel een goed idee om mensen aan de tand te voelen over hun toekomstverwachting. Maar hij wil niet direct antwoord geven op onze vraag. "Nee, daar heb ik nu geen tijd voor. Bovendien moet ik toch even nadenken over dit onderwerp. Belt u overmorgen nog maar eens". Dat doen wij. De dominee vertelt dat hij in de nacht voordat wij zouden opbellen heeft nagedacht over de toekomst. Hij heeft wat op papier staan. Of hij dat kan voorlezen? Dominee, steek van wal! "Voor het jaar 1984 verwacht ik een toename van sociale onrust, die samenhangt met het gevoel van innerlijke ontreddering dat leeft op de bodem van de harten van velen. Zolang mensen zich niet meer intuitief of bewust voegen naar iets of iemand boven hen uit, zal het saambindende in onze maatschappij blijven slijten". Bent u daar nog, wil de dominee weten. Jazeker. Hij vervolgt: "De dwanggedachte dat iedereen aan zijn trekken moeten kunnen komen zal nog wel even zaad blijven schieten. Dat het Koninkrijk van God ook het komende jaar zijn gang zal gaan verwacht ik niet slechts, ik geloof het. Het gaat zijn niet opzienbarende gang en het kiest zijn weg tussen onze nederlagen door". "Voor een krant geldt dat goed nieuws geen nieuws is, maar in de kerk is het goede nieuws juist het nieuws". Hij stopt even, zegt dat het einde in zicht is, en vervolgt: "Goed ik ga verder. En ik mag vertrouwen dat mensen zich tot het échte nieuws zullen wenden naar de mate waarin zij gaan ontdekken dat het wisselende nieuws van iedere dag slechts herhaling is van wat reeds was en het hart leeg laat". Minstens één generatie sidderde bij de gedachte aan Orwells toekomstbeeld. Maar hoe kijken de jongeren van 1984 er zelf tegenaan? Dertien leerlingen van de Rembrandt scholengemeenschap lazen het boek op ons verzoek. Daarna volgde een ontwapenend gesprek over politieke machinaties, over de dreiging van een kernoorlog, over vrijheid en privacy. En natuurlijk ook over het jaar 2020. "Het zal Geef eens aan: hoe vrij vin den jullie dat we hier zijn? Ronald: "Ten opzichte van andere landen zijn wij heel vrij". Zijn zuster Astrid vult hem aan: "Natuurlijk zijn hier ook bepaalde regels, maar dat is noodzakelijk, anders wordt het een chaos. Totale vrijheid in die zin, dat je aan geen en kele instantie of persoon ver antwoording hoeft af te leg gen, dat wil toch niemand?" Hoe denkt Arnout daar over? Hij fronst zijn wenk brauwen. Als 17-jarige heeft hij daar eigenlijk geen pasklaar antwoord op. Hij weet dat hij naar school moet en af en toe kan dat heel on aangenaam zijn. "Dat is een verplichting", verzucht hij. Al pratend komt hij tot de vol gende conclusie: "Na school zal het wel op werken uit draaien. Zo zit de maatschap pij immers in elkaar. In ons hele systeem word je, on danks de grote werkloosheid, verplicht om te werken. 'Ar beid adelt' staat nog altijd hoog in het vaandel geschre ven. Eigenlijk, als je het goed bekijkt, is dat een onvrijheid, een beperking. Je kunt dat haast niet doorbréken, want zonder werk krijg je geen geld". Anderen zien het niet zo zwaar. De meesten voelen zich vrij. René heeft af en toe wel eens last van de sociale controle. "Mensen vinden dat ik me op een bepaalde manier moet gedragen" Zijn beide buren roepen onmiddellijk: "Dat is een persoonlijke in stelling. Daar trek jij je toch niets van aan. Je kunt je daar aan toch onttrekken". Hij voelt zich een beetje in het nauw gedreven en sputtert nog wat tegen, maar kan daar mee geen aandacht meer trek ken. Corina draagt een negatief aspect van vrijheid aan. Zij zegt: "We hebben veel vrijhe den: vrijheid van meningsui ting, vrijheid van demonstra tie; maar wat heb je nu pre cies aan die vrijheid?" Ze noemt als voorbeeld de grote demonstratie tegen kernwa pens in Den Haag. "Vele dui zenden mensen protesteerden daar tegen. Toch vinden ze bij de politici in Den Haag weinig gehoor. Nogmaals, wat heb je dan aan die vrijheid als de me ning van het volk toch niet wordt gehoord". Zij krijgt veel bijval. De meesten had den het nog niet van die kant bekeken. David werpt haar voor de voeten dat dit heeft te maken met een verrechtsing van de maatschappij. "Je weet, als je voor dit kabinet hebt geko zen, dat de kernwapens er ko men. Daarom zou ik graag- zien dat over deze discutabele zaak een volksstemming wordt gehouden". Tot slot roert Martin de dienstplicht nog even aan. Het kon niet uitblijven. De he ren in het gezelschap klagen steen en been. Wij stappen vlug over op een ander onder werp: privacy. Privacy 'Smith!', gilde de feeksachti ge stem van het telescherm. '6079 Smith W. Ja, jij' Dieper buigen, alsjeblieft. Je kunt het beter dan je doet. Je doet je best niet. Dieper, alsjeblieft. Zo is het beter kameraad'. In de roman van Orwell wordt iedereen voortdurend gecontroleerd of liever gezegd bespioneerd door middel van Leerlingen van de Rembrandt scholengemeenschap in gesprek over Orwells "1984": er is geen reden om de wereld te vernietigen .ten worden ook rustig open baar gemaakt. Daar heerst een collectieve angst. En je kunt beslist niet doen en laten wat je zelf goed acht". Als David hierover ook zijn afgrijzen heeft geuit, wil hij ■graag nog even terugkomen op de geschiedvervalsingen die anno 1983 plaatsvinden. "Weet iemand nu waarom dat Koreaanse vliegtuig door Rusland is neergehaald? Zo wel Amerika als Rusland be richten daarover in hun eigen voordeel. Ik heb het idee dat ze allebei de kluit belazeren". De voorzet is gegeven; een aantal leerlingen brandt los. Een eventuele wereldoorlog komt dan snel ter sprake. Or well is zijn verhaal begonnen op het moment dat er net een atoomoorlog heeft gewoed. Lowieke is wat dat betreft veel pessimistischer. "De atoombommen zijn op dit mo ment oneindig veel sterker. Kans op leven na zo'n oorlog is er echt niet". Sabine: "Je voelt de spanning tussen Rusland en Amerika, maar toch kun je volgens mij niets voorspellen over een atoomoorlog". Wie denkt dat deze leerlingen leven met de voortdurende dreiging van een kernoorlog heeft het mis. In hun antwoor den klinkt een grenzeloos op timisme door. Overigens valt in dit gesprek op dat hun me ning over Rusland is geba seerd op weinig kennis. Ze zeggen zelf ook niet veel van het Russische volk af te we ten. Geen van de jongeren is ooit naar een Oostblokland geweest. Kernoorlog Op de vraag hoe zij een kernoorlog zien, antwoordt Lowieke resoluut: "Als er een kernoorlog uitbreekt, is die hele hang naar macht over. Er is dan gewoon niets meer". Later bedenkt hij een reden waarom zo'n oorlog niet zal plaatsvinden. Wederom komt David met een tegenzet: "Ik denk dat Reagan en Andropov zulke goede schuilkelders hebben, kilometers onder de grond, dat ze het wel zullen overle ven". Ronald denkt aan een Derde Wereldoorlog met con ventionele wapens. "Veel oor logen worden op het moment zo gevoerd". René en Martin houden zich weinig met kans berekening en oorlog bezig. "Oorlogsdreiging: je leeft er mee. Echt beïnvloeden doet het ons leven niet". Jullie lezen praktisch elke dag krantekoppen over het wapenoverleg in Genève dat stagneert, over oorlogen en de ontelbare doden, over drei gingen; dat moet op de één of andere manier toch wel tot jullie doordringen? Na een lange stilte begint Bas weer: "Wat zou Amerika eraan hebben als Rusland weg zou zijn. Nee, ze hebben allebei geen plausibele reden om de wereld te vernietigen". Daarna volgt Rob: "Ik geloof dat het Russische volk hele maal niet is gemotiveerd om een oorlog te steunen. René: "Ik denk dat die mensen on geveer hetzelfde leven als wij hier. Alleen kunnen wij véél meer als individu opereren, terwijl daar alleen maar de mens in een collectief geldt". Arnold denkt dat het slechts een hele klein^ groep is die actief met oorlog voeren bezig is. Linda heeft lange tijd niets gezegd en sceptisch ge keken, maar eindelijk meldt ze zich: "Je kunt natuurlijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 37