Orwells toekomstbeeld is in essentie onjuist De kapper ZATERDAG 24 DECEMBER 1983 Kerstbijlage Leidsch/Alphens Dagblad PAGINA V 1984, het jaar van Orwell, nadert. De gebeurtenissen die Orwell in zijn beroemde boek „1984" beschrijft, gaan over deze tijd. In het westen heeft men dit boek sociologische en futurologische betekenis toegekend. Het is dan ook heel redelijk om de volgende vragen te stellen: in hoeverre beantwoorden de omstandigheden waarin de mensheid nu verkeert aan het beeld dat Orwell in zijn boek heeft voorspeld? Zullen de voorspellingen eigenlijk wel uitkomen, als we aannemen dat hij zich bijvoorbeeld enigszins in de tijd heeft vergist en als wij zijn voorspellingen verdagen naar tijden die verder in de toekomst liggen? Ik wil hier niet ingaan op de literaire capaciteiten van het boek. Die acht ik bijzonder hoog en Orwell beschouw ik als een van de grootste schrijvers van onze eeuw. Maar, zoals het gezeg de luidt, „ook al is Plato mijn vriend, de waarheid is me dier baarder". En als ik dan uitga van de hierboven door mij aange haalde interpretatie van Orwells werk, dan kan ik niet één bladzij de vinden die ik zonder bezwa ren kan accepteren. Nu al kan zonder het moment af te wachten dat de klok op 31 december het jaar 1983 uitluidt, met totale zekerheid worden ge concludeerd dat het door Orwell geschapen beeld van de toe komst (gezien vanuit zijn tijd) van de samenleving slechts wat betreft enkele secundaire en op pervlakkige details en dan alleen onder voorbehoud en met de grootste moeite juist is, maar dat het in essentie en in zijn totaliteit opjuist is. Orwells voorspellingen zullen immers nooit en nergens uitko men om de eenvoudige reden dat er objectieve wetten van kracht zijn in het maatschappelijk leven en de evolutie en dat deze wetten niet ondergeschikt zijn aan de wil van de massa's, regeringen, partijen of profeten, maar dat de activiteiten van de massa's, par tijen, regeringen en profeten on dergeschikt zijn aan hen. Deze wetten sluiten a priori een ont wikkeling in de evolutie van de mensheid uit zoals Orwell die in zijn boek beschrijft. Deze bewe ring zal ik later met behulp van concrete voorbeelden verduide lijken. Volgens Orwell zal de wereld in 1984 verdeeld zijn in drie su permachten en wat stukjes „nie mandsland". Eén supermacht zal ontstaan nadat de USSR West- Europa heeft bezet, de tweede nadat de VS eerst het gehele Amerikaanse continent in bezit heeft genomen en vervolgens Engeland heeft bezet en de derde nadat China zich de gebieden in het haar toekomende deel van de wereld heeft toegeëigend. De su permachten zullen zich voortdu rend in staat van oorlog met el kaar bevinden en wel twee tegen een, in verschillende, combina ties. De oorlog zal worden ge voerd om goedkope arbeids krachten te verkrijgen in het nie mandsland, arbeidsprodukten te vernietigen en een gebrek aan consumptieartikelen te creëren. Ongevaarlijk? Elke supermacht zal over mo gelijkheden beschikken die de twee andere samen niet kunnen vernietigen. Bovendien zal de oorlog ongevaarlijk zijn voor de grote supermachten. Er zal een klein aantal burgers bij betrok ken zijn, voornamelijk specialis ten. De supermachten zullen eenzelfde maatschappelijk sys teem en ongeveer eenzelfde le venswijze hebben. Een systeem dat na de vernietiging van het ka pitalisme is ontstaan en de USSR en incidenteel Hitler- Duitsland als prototypen heeft. De toestand waarin de mensheid in het boek verkeert, zal eeuwig zijn. Ik denk dat de lezer zelf wel in staat is om in te schatten van hoeveel gezond verstand de idee getuigt van een ongevaarlijke oorlog om goedkope arbeids krachten te verwerven en con sumptie-artikelen te vernietigen. In onze tijd siddert de hele we reld in werkelijkheid van angst voor een nieuwe wereldoorlog. Elk van de twee (en niet drie!) su permachten beschikt over mili taire macht die voldoende is om de hele civilisatie te vernietigen. De wereld zucht in werkelijk heid onder het juk van de over bevolking. Goedkope arbeids krachten haastten zich zonder oorlog vrijwillig naar de westerse landen. Als er geen beperkende maatregelen worden genomen, dan zal het westen er letterlijk in verdrinken. De wereld is in feite verdeeld in twee maatschappelij ke systemen die vijandig tegen- Volgens de sinds enkele jaren in München wonende Russische schrijver en filosoof Aleksandr Zinovjev zal Orwells toekomstbeeld nooit en nergens gestalte krijgen. En ook heeft de huidige communistische Sowjet-samenleving vrijwel niets gemeen met de maatschappij van "1984". Waarom legt hij uit in onderstaand essay dat hij op ons verzoek schreef. Aleksandr Aleksandrovitsj Zinovjev (61) heeft het grootste deel van zijn leven, naar eigen zeggen, tot redelijk genoegen in de USSR doorgebracht. Hij verliet dat land pas toen hij daartoe in 1978 werd gedwongen. Toen wilde hij gehoor geven aan een uitnodiging uit de VS, maar kreeg te horen dat hij alleen een uitreisvisum voor West-Duitsland kreeg en bovendien het land binnen vijf dagen moest verlaten. Het was de op één na laatste maatregel die de staat tegen hem nam, nadat hij in 1976 zijn eerste literaire werk „Gapende Hoogten" (een filosofische satire op een fictieve samenleving die verduveld veel leek op de USSR) bij gebrek aan een welwillende uitgever in de USSR in Zwitserland liet uitkomen. Toen hij een week in de Bondsrepubliek was, bleek hem zijn Sowjet-staatsburgerschap te zijn ontnomen. Toch was hij ondanks de armoede en ontberingen in zijn jeugd altijd een loyaal Sowjetburger geweest. Zijn enige smet was een kleine jeugdzonde: wat anti-Stalinistische uitlatingen op een studentenavondje. Het kwam hem op een arrestatie te staan. Strafvervolging wist hij te ontlopen door toen de oorlog uitbrak vrijwillig dienst te nemen in het Rode Leger. De onderscheidingen die hij daar wegens moedig gedrag aan overhield, werden hem tegelijk met zijn wetenschappelijke titel in 1977 afgenomen. Na de oorlog maakte Zinovjev zijn studie aan de filosofische faculteit van de Moskouse Komonosov-universiteit af. In 1954 werd hij lid van de partij. Uit overtuiging, niet voor zijn carrière. Hij was zelfs een paar jaar actief in de partij, maar raakte geleidelijk ontgoocheld en wijdde zich verder uitsluitend aan de wetenschap. In 1967 werd hij hoogleraar aan de filosofische faculteit, redactielid van het tijdschrift „Filosofische problemen" en adviseur voor diverse staatscommissies. Er verschenen talloze wetenschappelijke artikelen en boekwerken van zijn hand. Doordat de westerse vakliteratuur inmiddels veel toegankelijker was geworden in de USSR, vervreemdde hij meer en meer van Marx en Lenin. In de jaren zeventig leidde dat tot een reeks conflicten op zijn faculteit tot hem zijn hoogleraarschap in 1977 werd afgenomen. In het Westen was hij inmiddels bekend geworden door zijn „Gapende Hoogten" (1976) en „Lichtende Toekomst" (1978), literair werk, doorspekt met wetenschappelijke theorieën over maatschappij en samenleving. Zinovjev leeft vrij geïsoleerd in München. Hij heeft geen behoefte om zich aan te sluiten bij groepen, ook niet bij de kolonie Sowjet-emigranten. Hij voelt zichzelf beslist geen dissident en wil ook niet met ze worden geidentificeerd. Volgens hem kan de verdwijning van dissidenten in de USSR tot een nuttig effect leiden. „Pas als de ijdelheid en drang naar sensatie onder de mensen wegvalt, zal er daar een beweging tot stand komen die echt bereid is offers te brengen voor de goede zaak". over elkaar staan. Hun verschil lende belangen zijn al in alle sfe ren van het maatschappelijk le ven met elkaar in botsing geko men. Bij een toekomstige wereld oorlog zal de hele bevolking van de vechtende (en ook van de niet vechtende) landen betrokken ra ken. Er zal geen verschil meer tussen front en achterland zijn. Maar ons wordt in het boek be loofd dat de oorlog ongevaarlijk zal zijn en in een uithoek zal wor den uitgevochten door alleen een klein aantal specialisten. En de wereld blijft die geniale voor spellingen maar toejuichen. Op niets gebaseerd Volgens Orwell zullen er in 1984 dus die drie eerder genoem de supermachten bestaan. Deze voorspelling kan worden geana lyseerd en tot voorbeeld dienen om te laten zien dat Orwells so ciologische en historische ideeën op niets zijn gebaseerd. Er be staan objectieve wetten voor de vorming en het bestaan van gro te groepen individuen in een so ciaal geheel. En die hebben de onontkoombare kracht van na tuurwetten. Geen enkele machti ge partij, laat staan een eenzame profeet, kan deze wetten veran deren. De USSR zal in de komende honderd jaar niet in staat zijn om haar eigen grondgebied in cul tuur te brengen, laat staan heel Europa. De Sowjet-Unie be schikt over militaire macht die toereikend is om de legers van al le Europese landen te verplette ren. Er zijn echter talloze andere factoren nodig, waarover de USSR niet alleen nu niet be schikt, maar waarover zij in de komende tientallen jaren (mis schien zelfs eeuwen) niet zal be schikken, teneinde Europa voor een tamelijk lange tijd (bij Or well voor altijd) te bezetten. Een zo'n factor is bijvoorbeeld dat er in dit land geen volk is dat de ambitie heeft om een volk van heersers te zijn en dat volgens de wetten van overheersing en on dergeschikt zijn in staat is om de baas te spelen over de onderwor pen volkeren. En die wetten zijn eveneens objectieve feiten. Het Russische volk is het enige dat voor deze rol in aanmerking zou kunnen komen, maar wordt zelf vernederd en onderdrukt in het Sowjet-imperium. Het Russi sche volk moet, als het wil din gen naar het leiderschap over grote massa's andere volkeren, eerst een voor zo'n groot volk waardige positie bij zichzelf thuis zien te verwerven, zijn cul tuur op een zo hoog mogelijk peil brengen en een naar historische en internationale maatstaven ge meten actief volk worden. En daar zijn, ik herhaal het nog eens, eeuwen voor nodig, als het al he lemaal mogelijk is. Wat de VS betreft: die zijn niet eens in staat af te rekenen met hun eigen piepkleine weerbarsti ge buren. Het zal nog heel lang duren voordat zij het gehele Amerikaanse continent in bezit hebben. De Engelsen zullen zich in ieder geval heel wat eerder en vrijwillig onderwerpen aan de Sowjets dan ze de VS zullen toe staan hun land in te lijven. Onwerkelijk Wat betreft de maatschappij structuur, de levenswijze en de problemen die in de westerse landen aanwezig zijn, komt het door Orwell geschetste beeld van de mensheid in 1984 nog minder overeen met de werkelijkheid. Het kapitalisme is in het westen nog altijd niet vernietigd. We kunnen er nauwelijks op reke nen dat er in de komende tiental len jaren met het kapitalisme zal worden afgerekend (als er na tuurlijk geen nieuwe wereldoor log uitbreekt, of het westen er na zo'n oorlog heelhuids afkomt). Het levenspeil in het westen is buitengewoon hoog. Er wordt hier in gigantische hoeveelheden koffie naar binnen geslagen en nog echte koffie ook. Over wij nen, vlees en fruit heb ik het dan nog niet eens. door Aleksandr Zinovjev Sex blijkt niet alleen niet ver boden te zijn of tot het nulpunt teruggebracht, maar maakt in te gendeel zo'n weelderige bloeipe riode door dat het helemaal geen kwaad kan als er op zijn minst minimale morele beperkingen zouden worden opgelegd. De tendenties naar het socialisme zijn in het westen ongetwijfeld erg sterk. Maar dan wel naar een bepaald socialisme: een comfor tabel, gezapig democratisch so cialisme „met een menselijk ge zicht" Kortom, een socialisme in het kader van het... kapitalisme. Men hoopt er hier in te slagen om de tekortkomingen van het kapita lisme te verhelpen zonder zijn verdiensten te verliezen, en de verdiensten van het communis me te verwerven zonder de ge breken ervan. Die hoop is op zijn minst naief. Maar ondanks dit al les lijkt het bestaande commu nisme, dat een bedreiging voor het westen is, in werkelijkheid net zo weinig op het angstaanja gende beeld in Orwells boek als alle andere aspecten. De bestaande communistische samenleving heeft weinig ge meen met zijn beschrijving. Zij is niet beter en niet slechter. Zij is gewoon anders. Uiteraard heeft de informatie over het be staande communisme die Orwell uit verschillende bronnen kreeg, (o.a. de roman „Wij" van de Rus sische schrijver Zamjatin) in vloed gehad op zijn werk, maar bij zijn werk ging hij uit van het begrip, het voorstellingsvermo gen, de criteria, smaak, mentali teit en psychologie van de wes terse lezer. En zijn beschrijvin gen zijn tot nu toe werkelijk de sterkste en meest karakteristieke uiting van hoe een westers ie mand, die nog nooit onder de omstandigheden van het reële communisme heeft geleefd, over dit communisme buitengewoon oppervlakkige en incidentele in formatie heeft en zelf onder de Menigeen kent Valkenburger Gerrit Bremmer als haarstylist. De meeste lezers van deze krant kennen hem echter in een andere hoedanigheid: hij is ook weerprofeet. Niet altijd heeft de kapper het bij het rechte eind, maar hij doet zijn best. Kan hij zeggen of we in '84 een mooie dan wel een slechte zomer krijgen? "Wat vraag je me nu?" We herhalen de vraag. "Nee, luister eens, het weer kan ik achtenveertig uur van tevoren voorspellen. En ik kan dus niets zinnigs zeggen over het volgende jaar. Die almanakken doen dat wel, maar dat is kletspraat. Daar doe ik niet Wat 1984 betreft dobbert Bremmer heen en weer tussen pessimisme en optimisme. Met meteorologische nauwgezet heid probeert hij een blauwdruk van de toekomst te geven. "Nederland behoort tot de vijf landen met de minste inflatie. Mooie zaak. Aan de andere kant: op oudejaarsavond zal de schuld van de Nederlandse staat 233 miljard gulden bedragen". Pardon? "Ja, dat hoor je goed jongen: 233 miljard gulden. Je moet dat soort dingen wel goed bekijken hè. Dat is dus niet zo mooi". Er zijn veel i hun haar niet meer bij de kapper laten knippen. Mogen we het oordeel van de haarstylist daarover? "Ach, je doet er niks aan, helemaal niks. Ik zie dat soms wel hoor, ik bedoel: er lopen mensen rond die slecht zijn geknipt. En dan denkt Bremmer: jij bent niet bij de kapper geweest". Wordt hij dan boos? "Natuurlijk niet. Niet alle thuisknippers richtten overigens een ravage aan. Pas op hoor, dat heb ik niet beweerd!" relatief welvarende omstandig heden van een westerse demo cratie met illusies over zekere onaantastbare behoeften, eigen schappen en rechten van de mens, zich een communistische samenleving voorstelt. Orwells beschrijving van de toekomstige maatschappij heeft tot doel om bij de lezer een gevoel van angst, verontwaardiging en protest op te wekken. Daarom domineren de zuiver negatieve verschijnselen van de Stalinperiode, onzinnige sprook jes die Russische emigranten naar het westen hebben meege bracht en oppervlakkige wester se observaties. Om een be schrijving van het bestaande communisme te begrijpen zijn andere begrippen, criteria, voor stellingsvermogen, smaak etc. nodig. Om die angst, verontwaar diging, protesten en andere emo ties te ondergaan, is levenserva ring nodig onder de omstandig heden van het bestaande com munisme. Oplossing Het bestaande communisme pretendeert allereerst een oplos sing van de problemen en de li quidatie van de tekortkomingen van de kapitalistische samenle ving te zijn. Het komt als de ver lichting van veel mensen tot ons. En op die basis ontwikkelt het zich en legt het zijn ware aard als een nieuwe vorm van onder drukking, slavernij en ongelijk heid bloot. Daarbij brengt het een nieuw type mens voort, een sociaal wezen met een wereldbeschouwing, met opvattingen over'de maatschap pij, de waarden en de zin van het leven en met ^fieuwe criteria voor alles wat £r om hem heen gebeurt. En voor die mens is de samenleving well niets meer dan een vage toe speling op de tekortkomingen van de bestaande maatschappij waarin hijzelf leeft, in het bijzon der op het gebrek aan con sumptieartikelen, het aangeven van elkaar, de geschiedverval sing, enzovoort. Ik geef hier slechts enkele los se voorbeelden, waaruit blijkt dat Orwells beschrijving niet overeenkomt met de bestaande communistische samenleving. Daarbij ga ik uit van het klassie ke model, de Sowjet-Unie, waar voor het eerst in de geschiedenis zo'n samenleving werd gereali seerd. In die samenleving is ie dereen verplicht te leren lezen en schrijven. Het geven van onder wijs is hier bovendien geen ui ting van de nobele bedoelingen van de machthebbers, maar het is een absolute bestaansvoor waarde voor de hele economie, cultuur en administratie. Het Sowjet-onderwijssysteem over treft in vele opzichten het wes terse, dat erkennen zelfs wester se experts. Kinderarbeid is ver boden. De mensen voelen zich er aanzienlijk langer kind dan in het westen. Garanties Hoewel het levenspeil over het algemeen genomen lager is dan in het westen worden daarente gen alle basisfactoren voor het bestaan gegarandeerd: werk, on derwijs, woonruimte, medische verzorging, ouderdomsvoorzie ningen. Gezinnen vallen niet uit een, kinderen maken zich niet los van hun ouders. Liefde en sex worden niet vervolgd, tenzij deze de vorm van zedenbederf of abnormaliteiten aannemen. De communistische samenleving lost het probleem van de een zaamheid en de isolatie van het individu in de maatschappij op uiterst voortreffelijke wijze op. Het is een typisch westers pro bleem. in de USSR is het onbe kend. Maar de mensen moeten er wel veel voor betalen: het indivi du is wat betreft al zijn basis functies in het leven een integre rend deel van het collectief en wordt volledig door dat collectief gecontroleerd. En daar is hele maal geen geheimzinnig tele- scherm voor nodig, de leden van dit collectief weten namelijk al les van elkaar en zelfs nog voor dat de betreffende persoon het zelf weet. Sociologisch gezien is de com munistische samenleving niet verdeeld in de Partij en de „pro- les", maar in elementaire sociale cellen - waarin de eigenschap pen van het geheel zijn terug te vinden en in verschillende soorten groepen van deze cellen. Dat betekent uiteraard niet dat er in deze samenleving geen par tij is. Die is er wel. Maar die speelt een heel andere rol dan Orwell haar toeschrijft. Zo'n ele mentaire cel van het geheel heeft een structuur die heel wat ge compliceerder is dan Orwells sa menleving in haar totaliteit In deze samenleving zijn de partij leden niet geisoleerd van de ove rige burgers. Het merendeel var hen houdt er een levenswijze op na die zich niet van die vai partijlozen onderscheidt Genoegens In de geprivilegieerde lagen van de bevolking erven de kinde ren door hun betere opleiding en connecties de status van hun ou ders. In deze samenleving i den alle geneugten van het leven in overeenstemming met de so ciale positie van het individu ver deeld. De mensen streven hier niet om de macht zelf macht, maar om de genoegens die door deze macht toegankelijk worden. Het diepste geheim var Orwells Partij is sociologisch ge zien absurd. Deze maatschappij heeft helemaal geen mystieke ge heimen. Haar grauwheid, banali teit, alledaagsheid en doelmatig heid maken haar zo angstaai\ja- gend. Ook de ideologie van Orwells postkapitalistische maatschappij is, als we haar vergelijken met de ideologie van de bestaande com munistische samenleving, even eens absurd. „Wij", verklaart een zegsman in de top van Orwells maatschappij, „hebben afgezien van de idee van de negentiende eeuw omdat er bepaalde objec tieve natuurwetten bestaan. Wij", proclameert hij, „scheppen onze eigen natuurwetten. De rea liteit bestaat slechts in het collec tieve bewustzijn van de Partij verder nergens. De realiteit be vindt zich in de schedel. We heb ben het bewustzijn onder contro le en daardoor ook de materie' Met een dergelijke ideologie kan een samenleving onmogelijk lang worden bestuurd. De ideo logie van de communistische menleving steunt op de weten schap en maakt gebruik va verworvenheden van deze tenschap, omdat zo'n samenle ving in principe onmogelijk der de onderkenning van objec tieve wetten onder controle kan worden gehouden. Bijdrage De communistische samenle ving, ik herhaal het nog i lijkt helemaal niet op de sai leving die Orwell heeft beschre ven. Dat doet echter niets af de betekenis van Orwells werk Iemand heeft eens gezegd dat de waarde van een geleerde wordt bepaald door het aantal me dat hij in verwarring heeft ge bracht en hoe lang hij dat heeft gedaan. Deze formule kan ook worden toegepast bij de waarde ring van een persoonlijkheid op het gebied van het sociaal den ken. Vanuit dat oogpunt heeft Orwell een overweldigende bij drage geleverd aan de westerse beeldvorming over de toekomst en de postkapitalistische samen leving. Het westen zal zich in de komende jaren dan ook waar schijnlijk wel niet van hem afke ren. Orwells boek zal nog lange tijd invloed uitoefenen op het denken en voelen van miljoenen mensen in het westen. „Onwetendheid is kracht" is de leuze van Orwells samenle ving. Leugenachtig, onberispe lijk als de leuzes van welke maat schappij dan ook. Over de histo rische kracht die de onwetend heid als maatschappelijke wet matigheid heeft, wordt gezwe gen. Vertaling: Connie Brood.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 35