Donkey Kong en de kinderen Hoe beeldend kunstenaar de pot moet laten koken C De invloed van het computerspel op de jeugd LEZERS SCHRIJVEN ZATERDAG 24 DECEMBER 1983 Meningen Kunstenaars bezetten musea of dwingen ze tot sluiten. Ze voe len zich bedreigd in hun sociale positie, onder meer door be zuinigingen die de regering doorvoert in de Beeldende Kun stenaars Regeling (BKR). Hoe is die sociale positie eigenlijk? Wij vroegen Pierre Janssen, oud-directeur van het Arnhems Museum, om commentaar. Staatssecretaris De Graaf, de bewindsman voor de BKK-bezuinigingen, heeft het zélf wetenschappelijk laten onderzoeken. 1) Hier zijn wat uitkomsten van dat onderzoek: 1. De meeste beeldende kunste- naars in Nederland kunnen niet van hun beroep bestaan. 2. Slechts zeer weinig kunstenaars zijn materieel gezien in staat als vrij kunstenaar te werken: niet meer dan één procent van de schilders, beeldhouwers, teke naars en grafici. Beoefenaren van gebonden kunst (bijvoor beeld edelsmeden of pottenbak kers) lukt dat iets beter: van hen kan 19 procent het zelfstandig redden. door Pierre Janssen Bij deze gegevens teken ik eerst aan dat ik ook een Nederlandse schilder ken met een wachtlijst voor particulieren of instellingen die iets van hem willen kopen. Ze mogen dan nog niet eens vrij kiezen: hij doet dat voor ze! Toch komt deze man vrijwel nooit in de publiciteit. Om hem geen spoor van de sensatie die de laat ste jaren om Carel Willink wap perde. Ik voeg er nog aan toe dat zijn werk verre van "gemakke lijk" is. En tenslotte vernield ik over hem dat ook hij eens van de BKR gebruik heeft moeten ma ken. Nog een ander feit. Onlangs moest ik in een ziekenhuis lang op mijn medisch vonnis wachten. In de gang hingen prenten van twee kunstenaars van wie ik weet dat ze eveneens in de Regeling heb ben "gezeten" en dat ze zich er van los konden maken dankzij een leraarschap aan een acade mie. Het ziekenhuis verwierf hun werk via de Stichting "Kunst en Bedrijf'. Beiden zijn nog steeds druk bezig met hun vrije werk ze bleven niet steken injiun onderwijs-vei- ligheid. Overigens wordt die nu bedreigd door reorganisatieplan nen voor het hoger beroepson derwijs. Academies zullen sa mengevoegd moeten worden en dat gaat banen kosten. Kunstenaarsschap Ik noem deze voorbeelden om iets te logenstraffen wat men vaak hoort: dat BKR-deelnemers er maar met de pet naar gooien. Uit het onderzoek voor de staatsse cretaris blijkt: "Het kunstenaar schap dat verreweg de meeste BKR-gebruiker realiseren is een in hoge mate geconcentreerd kunstenaarschap." - En: "Driekwart van hen zou hun inkomen liever uit de vrije markt verwerven". Dat lukte (in 1980) ook weer driekwart in het geheel niet, leert het onderzoek, ook niet uit docentschappen of ander nevenwerk. En dat zal nu wél moeten, anders moeten ze de Re geling uit. In 1986 zullen ze voor 8000 gulden moeten verkopen willen ze nog voor de BKR in aanmerking komen. Vincent van Gogh zou dus niet in de Regeling kunnen. Is dit een demagogische opmer king? Niet als men staatssecreta ris van sociale zaken of de minis ter van WVC hoort over de vrije markt. Wie van die twee durfde de opmerking te maken dat "Mondriaan ook wel eens een fruitmandje zal hebben ge maakt"? En dan tegelijkertijd over "topkunst" beuzelen en overwegen de de aankoopsubsi die voor particulieren weer in te voeren. Laat de kunstenaars fruitmandjes maken, dan is die immers niet nodig. En voor de "topkunst" komen we toch altijd te laat. Architect J.J.P. Oud vertelde dat Mondriaan hem zo nu en dan schilderijen stuurde die hij voor 400 gulden mocht verkopen. "Maar zo'n verkoop gelukte maar zelden. Hoogstens een en kele keer eens aan een kennis, die we er warm voor hadden we ten te maken." 2) Op 27 juni 1983 werd bij Christie's in Londen een Mondriaan geveild voor 6V2 mil joen gulden. Een volledig ab stract schilderij wel te verstaan, geen fruitmandje. Brave zagers Maar laat ik ophouden over de BKR. Vóór je het weet ga je dan ook kniezen over de subsidies aan Beethoven en Mahler. De Ne derlandse orkesten kunnen im mers zonder staatsgelden niet bestaan, het heilige Concertge bouw zo min als de brave zagers in de provincie. Het enige ver schil met beeldende kunst is dat men de uitgevoerde muziek niet in containers hoeft op te slaan. De vrije markt voor vrije beelden de kunst is klein, en de sociale positie van beeldende kunste naars kwetsbaar, met weinig aanzien. In het veel benijde an tieke Griekenland werd de kun stenaar slechts als "handwerks man" beschouwd en Plato ver telt met ingenomenheid dat de sofist Protagoras, die zich voor zijn lessen heel duur liet betalen, in zijn eentje evenveel geld had verdiend als de beeldhouwer Phidias en tien van diens colle ga's bij elkaar. 3) Van Jeroen Bosch en van Paul Cézanne weten we dat zij zich de originaliteit van hun kunst alleen konden veroorloven omdat ze geld van zichzelf hadden. Johan nes Vermeer verkocht ongeveer 2/3 van zijn produktie aan één buurman. Om toch iets te verdie nen werd Matthijs Maris ge dwongen tot "potboilers" (om de pot te laten koken, zo bedoelen onze bewindslieden dat nu ook). Hij haatte de kunsthandelaren die van zijn "suicides" rijk wer den. Beeldende kunstenaars bezètten de Rembrandtzaal in het Amsterdamse Rijksmuseum: straks fruitmandjes maken? (foto anpi 4) In Rotterdam heb ik na de oor log een schilder gekend die zijn vrije werk aan de straatstenen niet kwijt raakte maar wel enorm veel kon verdienen met zijn toe gepaste werk. Dat verbitterde hem zo dat er de dood op volgde. Veel maken Het moeilijkste van de vrije markt is wellicht nog niet eens het geld het herinvoeren van aankoop subsidie zal best wat kunnen hel pen (ik heb er voor mijzelf vroe ger vaak gebruik van gemaakt). Moeilijk, technisch gesproken, is voor de kunstenaars stellig dat ze véél moeten maken om iets te verdienen ook al zouden ze ver kopen. Want menige galerie heft wel vijftig procent courtage. Waarbij ik nu maar in het mid den laat hoe effectief galeries niet alleen hün maar hét publiek bereiken. Moeilijk evenzeer is het falen van het onderwijs en van de media om enig echt inzicht in beelden de kunst over te dragen. Of in zicht? Laten we het minimaal eens houden op een beetje liefde voor cultuur. Een beetje geest drift zou ook niet weg zijn. Of ge woon wat nieuwsgierigheid naar wat er speelde en wat er nu speelt, hoe "gek" het ook moge zijn (Jeroen Bosch is ook gruwe lijk gek). Hoe enthousiast wordt er vaak be richt over moderne filmkunst, hoe nuffig meestal over heden daagse schilderkunst, in een taal van bevroren aardappelen. Maar de grootste moeilijkheid is volgens mij de angst. Angst om je geld uit te geven aan wat een ander gek vindt. Angst om in je kamer iets op te hangen wat je schoonmoeder en je buurman en je jofele collega's te dol voor woorden vinden. Angst dus om uit de pas te raken bij het cohort. Dat is één. Ik heb dat dikwijls zien gebeuren. Maar er heerst ook een angst om iets te kopen wat niet "in" is, niet de "trend", niet de "toekomst" heeft. Dat gaat dus over een an dere groep, over de insiders uit het kaartsysteem van de galerie die bang zijn de boot te missen. Schichtig begluren zij elkaar uit de ooghoeken om toch vooral niet voor aap te staan. Van Wil lem Sandberg hebben zij geleerd dat ware kunst voelhoorns naar de toekomst heeft. Dus zoeken zij altijd op de tast naar de voel hoorns. Wil een kunstenaar scoren, dan zal hij als een koorddanser boven die angsten moeten balanceren. Sommige kunnen dat zonder op- of omzien. Enkelen maken er een act van, handig, met weinig ge weten. Velen halen het niet en berusten. Het enige wat zij kun nen redden is hun integriteit. Maar daat gaat de pot niet van koken. 1) Samenvattend eindverslag van het onderzoek naar het functio neren van de BKR. Ministerie van sociale zaken en werkgele genheid. 's-Gravenhage 1983. 2) Dr. J.J.P Oud in "Mondriaan" Zeist/Antwerpen, 1962. 3) Francois Chamoux, "De Griekse beschaving", Leiden 1965. 4) W. Arondéus, "Matthijs Maris". Amsterdam 1945. Milton Friedman blijkt dus de kluit een beetje te hebben bela zerd, als we de Britse economen David Hendry en Neil Ericson mogen geloven. Verbonden aan de universiteit van Oxford zullen zij deze week onder verantwoor delijkheid van de Bank of Eng land de vroegere Nobelprijswin naar ontmaskeren als een bedrie ger, zo belooft het dagblad The Guardian. Friedman zou de fei ten hebben verdraaid om bewij zen te vinden bij zijn economi sche theorieën. In zijn boek "Monetary Trends in the United States and the United Kingdom" legt de Amerikaanse econoom verband tussen de geldvoorraad en de geldontwaar ding: hoe meer geld in omloop, hoe groter het gevaar van infla tie. En inflatie is, in Friedmans monetaristische opvattingen, een doodzonde, want met geld dat steeds minder waard wordt, kan ook het bedrijfsleven steeds minder doen. Dat er verband is tussen de hoeveelheid geld in omloop en de inflatie is een alles zins aannemelijke stelling. Wat Hendry en Ericson Nobelprijs winnaar Friedman echter voor de voeten werpen is echter, dat de 'bewijzen' waarmee hij zijn theorie ondersteunt vals zijn. Friedman, zo zal iedereen intussen wel weten, is de kampioen van de vrije markt. Als het aan hem ligt, bemoeit de overheid zich nergens meer mee, behalve dan met het handhaven van de mone taire rust. Alles sal dan reg kom, dankzij het zelfregulerende me chanisme van vraag en aanbod. Dat die simpele gedachte is aan geslagen, dankt Friedman aan de economische verstarring die de tijd toevallig met zich mee bracht. De vertaling van industriële rijk dom in maatschappelijke rijk dom zoals sociale zekerheid ging problemen opleveren. Een hoge loon-, premie- en belasting druk zorgde voor directe afro ming van de winsten; de maat schappelijke bemoeienis belem merde het bedrijfsleven in zijn vrijheid. De ster van Friedman rees dan ook als vanzelf toen de olieprijzen scherp omhoog gingen, de auto- Ontmaskering Friedman is niets nieuws door Wim Fortuyn matisering zich aandiende en de concurrentie toenam van landen- in-opkomst, zoals Japan en later Zuid-Korea, Taiwan en Singapo re. De westerse industrie verou derde, winsten en bedrijfskapita len verdwenen als sneeuw voor de zon, de werkloosheid steeg, geld lenen werd duur. Het werd zaak te komen met nieu we produkten tegen een concur rerende prijs. Verlaging van lo nen, belasting- en premiedruk, moest de Westerse industrie zijn slagkracht terug te geven. De steeds meer consumerende en regulerende 'overheden' werden als schuldigen aangewezen. Friedman werd min of meer tot economisch heilsprofeet ver klaard. Ten onrechte. Daar weten de Chile- nen alles van. Na de val van de socialist Allende tien jaar'gele den liet generalissimo Pinochet de theorieën van Friedman op het land los onder de goedkeu rende blik van de Amerikanen. Het resultaat is bekend. De Chi leense proeftuin van Friedman is in een woestenij herschapen. De opgebouwde industrie, zonder enige bescherming niet opge wassen tegen de buitenlandse concurrentie, heeft het loodje ge legd. De politieke en sociale on rust is groeiende. Alleen wie tot de sterken behoort, kan het zich permitteren ook het recht van de sterkste te laten gel den. Anders dan Chili behoren de VS en Groot-Brittanniê tot die categorie. Deze landen lopen niet zo snel het gevaar dat ze worden leeggezogen door kapitaalkrach tige buitenlandse ondernemin gen en hanteren de Friedman- theorieèn met meer succes. De 'Chileense' nadelen manifeste ren zich echter ook hier: sociale verpaupering, massa-ontslagen. Maar de bedrijven die uit de ruï nes opstaan, komen dan ook ver sterkt uit de strijd en dat is winst op de lange termijn. Chili had al leen de 'pech' dat er geen bin nenlandse bedrijven overbleven of opkwamen. Het komt niet altijd goed uit om open slag te leveren op de inter nationale markt. Dat beseft ook Friedman-adept Ronald Reagan, die kwetsbare, vitale sectoren van de economie wel degelijk be schermt. Voor de landbouw en de staalindustrie basisindus trieën - heeft Reagan protectio nistische schermen opgetrok ken, bevreesd als hij is voor de concurrentie vanuit Europa en Japan. Hij heeft immers gezien wat er in Chili gebeurde? Wat er in de praktijk overblijft van Friedmans theorie is daarom in feite niet meer dan de waarheid van een koe: wie goedkoop en kwalitatief hoogwaardig kan le veren wint. Maar winnen is niet zaligmakend. Zou Ajax kam pioen willen worden met een 1 speelwijze die winst garandeert, maar die het publiek van de tri bune jaagt en Excelsior bankroet maakt? Bij een zo dodelijke com petitieslag is niemand gebaat. Het bedrieglijke van Friedman zit niet zozeer in de houdbaarheid van zijn theorie, als wel in de vol strekte eenzijdigheid. Gelijk het voetbal moet de economie uit eindelijk toch in dienst staan van 'het publiek' en niet andersom Er moet sprake zijn van een wis selwerking en dat was Friedman even vergeten. Aan dat gegeven kunnen Hendry en Ericson wei nig toevoegen. Zij benadrukken hoogstens wat al bekend is: de wereld zit te ingewikkeld in el kaar voor simpele economische recepten a la Friedman, die dat kennelijk alleen zelf weigert te geloven. redacteur Wie onlangs de speelgoedbeurs i de RAI bezocht zal het ongetwij feld zijn opgevallen dat één stand zich in bijzonder veel be langstelling mocht verheugen, nl. de stand met elektronisch speelgoed. Kinderen van alle leeftijden en ook volwassenen verdrongen zich voor de in slag orde opgestelde spelletjes. De kleinsten moesten door ouders opgetild worden omdat zelfs zij gebiologeerd werden door de nog zo mysterieuze computerwe reld. door Drs. J. Feenstra Wie sinds 5 december op de schoolpleinen kijkt wordt niet al leen getroffen door het getakke- tak en gepieppiep maar ook door het feit dat het gemiddelde aan tal computerspelletjes per kind beduidend hoger lijkt dan één. Vraag een willekeurig kind of hij zo'n apparaat bezit en hij zal met een trotse gloed in de ogen de zak van zijn jack openritsen en zijn kostbare kleinood tonen en het moet al heel raar lopen wil hij niet meteen losbarsten met een demonstratie en een verhaal over zijn hoogste score. Wat zijn nou precies computerspel letjes, waarom worden kinderen er zo door aangetrokken en wat betekent dat voor hun ontwikke ling? Dit zijn vragen waar ik in dit artikel wat dieper op wil in gaan. Allereerst is het ontstaan van com puterspelletjes een logisch ge volg van het feit dat de mens met al zijn technische vernuft de computer zodanig heeft verfijnd en ook in zijn greep gekregen dat hij er letterlijk mee kan spelen. Dit spelen bleek zo aantrekkelijk dat men computers in spelvorm ontwikkelde in alle soorten en maten. De kleinste, tevens de ca tegorie waarover ik het hier wil hebben, zijn apparaatjes van 5 x 8 cm met een beeldschermpje waarop zich een tafereel afspeelt dat d.m.v. knopjes te beïnvloe den is. Hoe beter men het beïn vloedt hoe hoger de score die men bereikt. De hoogste score die men bereikt wordt steeds in het geheugen vastgezet en het is uiteraard de bedoeling de hoog ste score te verbeteren. Hoe duurder het aparaat hoe meer mogelijkheden het programma biedt. Om de leken onder u een De vraag waarom kinderen er zo door worden aangetrokken is niet zo gemakkelijk te beant woorden. Enerzijds door vorm en techniek, anderzijds en m i. voornamelijk doordat het com puterspel een mogelijkheid biedt om individuele prestaties te ver beteren. Het feit dat het kind di rect zichtbaar informatie krijgt over zijn prestaties houdt hem gemotiveerd om door te gaan. Het blijft steeds uitdagend. Groot pluspunt voor het computer spel, daarmee voor mij het groot ste nadeel is dat men er niemand anders bij nodig heeft. Kinderen zonderen zich af om zich in alle rust te kunnen concentreren op het bereiken van een monsters core Ze trainen zo wel hun con centratievermogen en mogelijk hun reflexsnelheid, maar een en ander gebeurt zo eenzijdig dat het gevaar van vervlakking van de interessewereld niet denk beeldig is. De derde vraag die ik me stelde, nl. welke betekenis heeft het com puterspelletje voor de ontwikke ling van het jonge, zeg lagere schoolkind, is ook niet eenvou dig met goed of slecht te beant woorden. Pleiters voor het com puterspel beweren dat het kind al vroeg leert met computers om te gaan en dat het daar later veel profijt van zal hebben. Een der gelijke uitspraak lijkt me nogal ongenuanceerd en weinig weten schappelijk onderbouwd. Zeker, het mag dan 'computer'spel he ten, maar het heeft toch weinig te maken met het doorgronden en maken van programma's zoals dat bij het werken met 'volwas- sen'-computers het geval is. Vol gens mij maakt het computer 'spel' het kind wel computer- vriendelijk zodat het later min der moeite zal hebben in contact met computers, iets wat wel de gelijk van belang is voor de we reld van morgen waaruit compu ters niet meer weg te denken zul len zijn. Als grootste nadeel zie ik, ik noem de dat hierboven al, dat de com puterspelletjes de tendens tot in dividueel bezig zijn versterken, op een moment in de ontwikke ling dat kinderen juist in sociaal opzicht zo sterk gevormd wor den. De lagere schoolfase, ook wel latentiefase, is voor het kind juist de periode dat het zich van uit een rustig vaarwater, na de woelige kleutertijd, wat meer oriënteert op anderen en dan met name leeftijdgenoten. Samen spelen en samen zo de wereld verkennen is van essentieel be lang voor het opgroeiende kind. Er gaat een wereld voor het kind open als het leert lezen, schrijven en rekenen en veel van zijn tijd gaat zitten in het oefenen van de ze vaardigheden. Het computer spelletje houdt als zodanig het ri sico in zich dat kinderen minder oefenen in het omgaan met el kaar en in het aanleren van leer- en leesvaardigheden. De verlei ding is groot om op momenten van verveling naar het computer spel te grijpen in plaats van op creatieve wijze te zoeken naar een andere vorm van tijdsbeste ding. Het risico van de mogelijk wat erg somber afgeschilderde nadelen is, zoals vaak, het grootst bij die kinderen die toch al in een pro blematische situatie verkeren U kunt zich voorstellen dat het voor kinderen, die problemen hebben met het leggen van con tact met anderen extra verleide lijk is om naar het computerspel te grijpen. Er ligt m.i. ook hier een belangrijke taak voor de opvoeder die zich zal moeten realiseren dat het be zit van een computerspel ook voor hem/haar een grote verlei ding in zich heeft. Je hebt name lijk geen kind meer aan je kinde ren. Kinderen groot brengen was al niet gemakkelijk, het compu terspel heeft er een extra dimen sie aan toegevoegd. Waakzaam heid blijft geboden. Per slot is het nog steeds belangrijker om een hoge score op je rapport te krijgen dan op je spel. Ander zijds moet gezegd dat het goed doet om te zien hoe enthousiast kinderen reageren op deze nieu we rage. (De auteur is als kinderpsycholoog ver bonden aan het Academisch zieken huis in Leiden). Armoede Waar moet dat heen als je de eerste twee verpleegdagen in het zie kenhuis zelf moet gaan betalen. Je kan je daar tegen verzekeren voor tachtig gulden per persoon Tel dat bij de premie van de zie kenfondsverzekering, 214 per maand, plus een rijksdaalder ei gen bijdrage per medicijn; reken maar uit wat wij per jaar moeten betalen. Dan per 1 januari 3% in leveren, hogere huur, belasting, polissen en andere hogere kos ten van levensonderhoud. Dan gaan we snel terug naar de jaren dertig. Naar crisiscomités en maatschappelijk hulpbetoon. De armoede is een feit. maar dege nen die geld bezitten, hebben daar geen cent pijn aan. Moeten wij bejaarden in de armoede le ven of doodgaan? Het is een schande. W. Bodrij Langegracht 176 Leiden. Woensdrecht (2) idee dat het om een heel andere demonstratie ging dan die waar wij in Woensdrecht geweest wa- Uit het artikel kregen wij de in druk dat het geheel van de de monstratie een geweldig karak ter heeft gehad. Wij hebben hier echter niets van gemerkt. Voor ons was het een goede, vreedza me demonstratie, die opgevro lijkt werd door veel muziek en bloemen. Wij denken dat veel demonstran ten dit met ons eens zullen zijn. Er was een grote opkomst; de schattingen lopen uiteen van 3.000 tot 7.000 mensen. Het was maar een heel klein aantal men sen dat probeerde de basis bin nen te dringen; trouwens op aan dringen van de organisatie voeg den ze zich weer bij de rest van de demonstranten Wij vinden het onjuist dat het hele artikel aan dit incident is gewijd. Mascha Brink Karin Herrebout Lorentzkade 54 Leiden. Wij willen graag reageren op het ar tikel in het Leidsch Dagblad van 12 december over de demonstra tie tegen de plaatsing van kruis raketten op de vliegbasis Woens drecht. Het artikel en de kop "Betogers dringen rakettenbasis Woens drecht binnen" gaven ons het Meningen op deze pagina rijn voor rekening van de auteurs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11