'Werkelijkheid laat zich nooit plooien' Hoe een butler elke keer de weg kwijt is 'Liquid Sky': E.T. en de scene van New York Cineast Joris Ivens 85 jaar Televisie VRIJDAG 23 DECEMBER 1983 Film PAGINA 17 'The Missionary', film van Michael Palin "«Hu '"«Hu '"I Film: The Missionary; re gie: Michael Palin; ac teurs: Michael Palin, Mag gie Smith; theater: Lido 4; alle leeftijden. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiii Zwartkijkers hebben beweerd dat 'The meaning of life' wel eens de laatste film van het Monty Python-team kan zijn geweest. De leden bewandelen tenslotte steeds vaker hun ei gen paden: ze gaan ook zelf films maken. Of Monty Python binnenkort ophoudt te bestaan - God verhoede het. Eén van de teamleden die een tijdje gele den een eigen film maakte is Michael Palin. Wie anarchisti sche humor la Monty Python verwacht komt bedrogen uit. 'The Missionary' is weliswaar een film die zo nu en dan zeer humoristisch is, maar de ab surditeiten worden niet als saucijsjes aan elkaar geregen. De film van Palin zou je een humoristische zedenschets kunnen noemen. Het gedrag van de vertegenwoordigers van kerk en adel worden vol gens goed Engelse traditie be spot. 1906. Een dominee die jarenlang het Woord heeft verkondigd in Afrika wordt teruggeroepen naar Engeland. Hij moet geval len vrouwen in Londen weer op de been helpen en zorgen dat ze de brede weg naar de he mel gaan bewandelen. En daarvoor is geld nodig, want de dominee moet tenslotte in een Londense achterbuurt een te huis stichten voor de straatma delieven en nachtvlinders. Zijn aanstaande vrouw, een naie- ve dame die nog zo fris is als een nog niet ontloken krokus je, helpt hem. Hij moet maar eens een rijke dame bezoeken die zij kent. Die dame smacht naar liefde, en zo kan het ge beuren dat de dominee ver zeild raakt in allerlei verwikke lingen. Zijn tehuis wordt overi gens een succes. Zo'n succes dat zijn werkgever, de kerk, hem gebiedt er weer mee op te houden. De afloop van de film zal ik niet verraden. De mooiste scenes in deze film hebben betrekking op één per soon: een butler die telkens verdwaalt in het huis van zijn meester. Dwaalt hij niet door het huis - al dan niet met een schaal eten - dan wordt hij wel gesignaleerd bij de vijver. In de buurt van het doolhof. Zijn eigen slaapkamer weet hij ook niet meer zo goed te vin den. En zo kan het voorkomen dat hij op een avond vertwij feld het bed van zijn meester nadert. Die kent de kuren van de butler inmiddels en rea geert dan ook laconiek, zij het enigszins verbolgen: kom er maar naast liggen. WIM BRANDS SORRENTO - Het is met een zeke re schaamte dat je er als Neder lander getuige van bent, met hoeveel eerbied, warmte en égards Joris Ivens omgeven wordt door de Italianen tijdens het 20e festival van Sorrento. De 85-jarige cineast die \n alle film- kringen ter wereld geweldige faam geniet als 'de vliegende Hollander', heeft in Nederland nimmer een hommage gekregen die enigszins vergelijkbaar is met wat hem in hetbuitenland regelmatig ten deel is gevallen. Nooit een daverende ovatie, zo als toen hij in Sorrento, in een zaal met 2000 man publiek, even dacht onopvallend te kunnen gaan kijken naar 'De Lift' van Dick Maas. Nooit een drukbe zochte persconferentie van an derhalf uur, zoals hij er nu een gaf ter gelegenheid van het feit dat hem voor zijn hele oeuvre de Vittorio de Sica-prijs was toege kend. door Peter van Lierop Ivens leidde een tumultueus leven. Exacte beschrijvingen van op zienbarende gebeurtenissen wer den opgetekend in 'Aan welke kant en in welk heelal', een ui terst leerzaam boek dat onlangs verscheen (vertaald uit het Frans) bij uitgeverij Meulenhoff. Ivens is de eerste cineast ter we reld geweest die het documentai re-filmen een getuigende beteke- .nis heeft gegeven. Vroeger ging men ervan uit dat een documen taire objectief moest zijn. De ou de documentaristen pretendeer den met hun films dat ze lieten zien hoe de dingen waren, Ivens probeerde over te brengen hoe hij de dingen zelf zag. „Voor mij is het maken van een film een avontuur, waarvan je nooit tevoren precies kunt zeg gen hoe het afloopt. Al doe ik nog zoveel aan research voordat ik me daadwerkelijk aan het filmen zet, het zijn uiteindelijk de voldongen feiten waar je tij dens de opnamen tegenaan loopt, die het wezen van docu mentaires uitmaken. De werkelijkheid laat zich nooit plooien. En als ik dan op dingen stootte die niet pasten in de visie die ik zelf had, dan ben ik nooit te beroerd geweest om ook die zaken mee te registreren. De cineast die de tegenstrijdighe den die je overal kunt aantreffen, opzettelijk verdonkeremaant, die maakt geen documentaires meer, maar propagandafilms. Eén keer heb ik me aan zoiets be zondigd. dat is geweest 'Le ciel, la terre'; een film van dertig mi nuten vol wapperende rode vlag gen, bedoeld om maar één ding aan de wereld duidelijk te maken en dat was dat de Amerikaanse imperialisten van Vietnam dien den af te blijven. Het was een strijdfilm. Met latere documen taires over Vietnam heb ik die beelden en die visie proberen te Nog kort geleden 'in Vrij Neder land en nog korter geleden in de Haagse Post, werd de mening volgehouden dat Ivens altijd in propagandafilmen gebleven is. In zijn grote China-film ('Hoe Ju- kong de bergen verzette') zouden de feiten wel degelijk zijn verfraaid, al wist men niet zeker te zeggen of Ivens misleidde, of zelf misleid was. Een aandoenlij ke bejaarde apotheker was door iemand herkend als beroepsac teur. Ivens: ,£)e mevrouw die dat ge schreven heeft, heb ik geant woord in een briefje waarin ik ongeveer het volgende stelde: 'U heeft eens een reisje gemaakt door een land met vele honder den miljoenen inwoners en als u later een film ziet, herkent u daar één persoon van wie u zeker weet dat hij niet is wie hij voor geeft te zijn. Mevrouw, ik vind dat ongelooflijk knap van u. Ik heb daar de diepste bewonde ring voor'. Het is ook eigenlijk te gek voor woorden, zo'n aantij- giftg- Die oude apotheker die kende ik persoonlijk en niet alleen hem, maar ik kende ook al zijn kinde ren en kleinkinderen; zijn hele familie. Ik heb in dat dorp een hele tijd doorgebracht voor ik er ging filmen en voor ik besloot die apotheker te filmen. Kom nou, ik ben niet onnozel. Voor ik ergens met opnamen begin, ver diep ik mij in de stof'. „Toen ik in 1934 'Nieuwe gronden' maakte, over de drooglegging van de Zuiderzee, toen wist ik te voren al precies hoeveel omwen telingen per minuut een cement- molen maakte, hoeveel een inge nieur daar verdiende en wat het weekloon was van een arbeider. In China heb ik me net zo zorg vuldig op mijn onderwerpen voorbereid, als ik het vroeger.in Nederland al deed. Er hebben geen acteurs in mijn China-docu- mentaires rondgelopen. Ik mocht er filmen wat ik wilde. Ik had permissie van Tsjoe Enlai persoonlijk. Natuurlijk zijn er dan op locatie altijd wel plaatse lijke overheden en middenka ders die proberen om je in te pakken, omdat ze met hun ver antwoordelijkheden gunstig uit Joris Ivens temidden van een nieuwe generatie regisseurs. Van links Seunke, Joris Ivens, Annette Apon en Dick Maas. proberen te komen. Waar dat ge probeerd werd, heb ik onmiddel lijk mijn koffers gepakt en er niet meer gefilmd". ,Ik begrijp niet hoe men in Neder land zo lichtvaardig dit soort ern stige beschuldigingen durft te ui ten. Het is typisch Nederlands denk ik. Men kan het slecht zet ten als een landgenoot interna tionaal aan de weg timmert, zoals ik gedaan heb: ik heb op vertrou welijke voet gestaan met be roemdheden als Poedovkin, John Ford, Eisenstein, Hem- mingway, Mattei. Ik heb wereld leiders ontmoet als Castro, Roo sevelt en Ho Tsji Min. In Neder land vindt men het dan nodig om je nederigheid bij te brengen. Men verzint wel wat. Het is een raar trekje van een volk waar ik altijd trots op gebleven ben erbij te horen. Zelfs als dat volk mij liever kwijt dan rijk leek te zijn en ook al bracht ik meer tijd bui ten de Nederlandse grenzen door dan erbinnen. Mijn bijnaam 'De vliegende Hollander' ben ik al tijd strelend blijven vinden". 'De vliegende Hollander' is ook de titel van een speelfilm die Ivens nog een keer zelf hoopt te ma ken, of te laten regisseren op ba sis van een nog nader uit te werken scenario. Hij ontving ooit 17.000 gulden voor het uit werken van dit plan, dat volgens hem inmiddels veel en veel meer waard is geworden. Zevenen twintig pagina's tekst in één avond geschreven. De opzet had Ivens 45 jaar geleden bedacht sa men met de dichter Marsman. Ivens: „Het gaat over een kapitein die God wil uitdagen en daarom tegen de geboden in op zondag zee kiest met zijn schip. God straft hem daarvoor met de doem tot eeuwig zwerven. Maar in elke eeuw mag hij 24 uur terugkomen op het vasteland en als hij dan een vrouw vindt die van hem houdt, zal God hem vergeven. De eerste keer duikt hij op in de ze ventiende eeuw op Manhattan en hij wordt er verliefd op een In diaanse vrouw die echter door dronken Hollandse zeelieden wordt vermoord. In de achttien de eeuw duikt hij op in Marseille en wordt verliefd zich op een re volutionaire die uiteindelijk geen tijd voor hem heeft. In de negentiende eeuw komt hij te recht in Batavia waar liefde geen kans krijgt omdat de kapitein walgend van de koloniale uit wassen vroegtijdig weer het rui me sop kiest". „In de twintigste eeuw zal hij uit eindelijk terugkeren in Rotter dam. Het mag dan duidelijk zijn dat in dit verhaal zekere raak vlakken zitten met mijn eigen le- naar rechts: Lili Rademakers, Orlow (foto GPD) ven. Ook ik hoop uiteindelijk in Nederland te kunnen sterven, als alles klaar is. Ik ben oud en ik heb geen angst voor de dood. Maar ik wil voor 'De vliegende Hollander' gemaakt wordt eerst nog een film over China voltooi en. Geen politieke film, maar een 'cine-poeme', zoals 'Regen'. Een dichterlijke impressie over het enige land ter wereld dat altijd zichzelf is gebleven, ondanks steeds wisselende geestelijke stromingen. China kende vroe ger het 'taoisme', daarna het 'confucianisme' en het 'boedd hisme'. Nu is het een communis tisch land, maar het is in diepstë wezen niet veranderd. China blijft me boeien, terwijl ik mijn geloof in de Sowjet-Unie allang verloren heb. Ik ben nog steeds een romantische idealist, maar mijn meningen zijn onafhanke lijker dan ze vroeger waren". ,Ik heb officieel mee geprotes teerd toen in Polen de staat van beleg werd uitgeroepen en de door Solidariteit verworven vrij heden werden tenietgedaan. Dat begrijpen mijn Chinese vrienden niet zo goed; dat ik meedoe aan dat soort protesten, maar ze res pecteren het wel. Ook in China gebeuren wel dingen die mijn in stemming niet hebben, maar ze veranderen niets aan mijn ver liefdheid op dit fascinerende land". ROME Terence Hill, momenteel weer samen met Bud Spencer actief in 'Vier Vuisten', maakt in Rome opnamen voor een nieuwe film. Hij speelt daarin Don Camillo, een figuur die in de jaren vijftig door de Franse acteur Fernandel beroemd werd. Hill produceert en regisseert de film ook Zelf. (Foto AP) 'Liquid Sky' is wat je noemt een close encounter of the third kind, een regelrecht contact met een buitenaards wezen. Het over komt Margaret, de hoofdrol speelster van 'Liquid Sky'. De 'alien' heeft in een UFO ter groot te van een frisbee op haar dak plaats genomen. Wat hij daar uit spookt, wordt door een Duitse wetenschapper ontdekt. Het we zen blijkt zich te voeden met her sencellen van mensen die een or gasme beleven en aangezien Margaret nimmer klaarkomt kiest deze E.T. voor haar part- Zo'n gegeven toont direct in wat voor bizarre film we hier beland zijn. Het zal er wel mee te maken hebben dat de Russische regis seur Slava Tsukerman nog niet zo lang in New York zit en zich ook nog wat buitenaards zal voe len. Wellicht moet in hem dan ook die Duitser worden gezien die niet zo goed raad weet met de de scene van de 'Big Apple'. Of ziet Tsukerman in zichzelf het gespeeld door Anne Carlisle en hierin kan een pleidooi voor de androgyne mens worden gezien. Het komt tot een climax als bei den aan het slot door de modefo tograaf gedwongen worden tot geslachtsgemeenschap. In de tekening van die 'new-wave- wereld' (of is dat al weer een ach terhaalde term?) is Tsukerman aardig geslaagd. Gecombineerd met de suggestieve, monotone muziek worden vaak leuke effec ten bereikt. Maar 'Liquid Sky' is vooral zo'n film die wisselend af stoot en aantrekt. Aan de ene kant intrigerend in zijn aparte aanpak, aan de andere kant irri terend in zijn pompeuze stijl. 'Liquid Sky' (staat voor heroïne) gaat echter met name mank aan een duidelijke aanpak. Het is geen science fiction, het is geen horror en het is geen zeden schets. Het valt er tussenin, je krijgt er als kijker geen vat op. Frustrerend voor hem en (naar ik aanneem) frustrerend voor de filmmaker. BART JUNGMANN - jr M "«Hi. ""Illlk "II 'Liquid Sky'; regie: Slava Tsukerman; hoofdrol: An ne Carlisle; theater: Kijk- huis, Leiden (tot en met zaterdag) onbekende wezen dat alles in de meest fantastische kleuren ob serveert? Tsukerman situeert zijn film in het avant garde-wereldje van de mo de. Getoond wordt de in glas en staal opgegroeide jeugd en haar bevroren gevoelens. Emoties zijn taboe; sex en drugs zorgen voor de kicks. De al genoemde Marga ret en Jimmy zijn min of meer de personificaties van dit milieu. Beide rollen worden (heel knap) BLIJVERS "De vier vuisten slaan op hol" - Spencer en Hill als geheim agen ten tegen wil en dank. Luxor, Lei den, Euro 3, Alphen. "Staying alive" - John Travolta wordt er niet beter op, Lido 2, "Never say never again" - De 'enige echte' James Bond?. Lido 1, Lei den, Euro 1 en 2, Alphen. "Trading places" - Beste komedie van 1983, Studio, Leiden. "Jaws 3, 3D" - Driedimensionale ka ken duiken op bezoeker af, Euro 4, Alphen. "Porky's 2" - Nogal flauwe grappen, boodschap is bijzaak, City 1, Kat- (OP)NIEUW "Highroad to China" - Avonturen film. City 2, Katwijk. "Even en oneven" - Vier vuisten-se rie, City 3, Katwijk. "Bronx warriors" - Onaangename straatvehcter, City 3, Katwijk. "Star wars/Empire strikes back" - Science fiction, City 4, Katwijk. SEXFILMS "Een zwoele zonnetrip" - Rex, Lei- NACHTFILMS DEN HAAG "De vier vuisten slaan op hol" - Asta (463500), al. "Les uns et les autres" - Bijou (461177), al. "Curse of the Pink Panther" - Ca lypso (463502), 12 jr. "Wargames" - Babylon 1 (471656), al. Woody Allen's "Zelig" - Babylon 2, al. "Trading places" - Babylon 3, al. "Jaws 3" - Cineac 1 (630637), 12 jr. "Robin Hood" - Cineac 2, al. "The blues brothers" - Cineac 2, 16 jr. "Octopussy" - Cineac 3, al. "Wargames" - Euro (667066), al. "Never say never again" - Metropole 2, al. "Robin Hood" - Metropole 3, al. "Sophie's choice" - Metropole 3, 1 "Return of the Jedi"- Odeon 2, al. "Robin Hood" - Odeon 3, al. "De mannetjesmaker" - Odeon 3, al "De Illusionist" - Odeon 4, 12 jr. "Geheim agent OOSex" - Le Paris 1 (656402), 18 jr. "Trashi, vrouw van uw dromen" - Le Paris 2, 18 jr. "Erotisch spiegelbeeld" - Le Paris 3, 18 jr. "Staying alive" - Passage (460977), AMSTERDAM Woody Allen's "Zelig" - Alfa 1 (278806), al. "Curse of the pink panther" - Alfa 2, al. "De illusionist" - Alfa 3, 12 jr. "Danton" - Alfa 4, 12 jr. "Robin Hood" Alhambra 1 (233192), al. "Sophie's choise" - Alhambra 1, 16 jr. Woody Allen's "Zelig" - Alhambra 2, al. "Wargames"- Bellevue Cinerama (234876/266227), al. "Robin Hood" - Cineac (243639), al. "The blues brothers" - Cineac. 16 jr. "De vier vuisten slaan op hol" - Ca lypso 1 (266227/234876), al. "The Osterman Weekend" - Calypso 2, 16 jr. "The world according to Garp" - Ca lypso 3, 12 jr. "Josefine Mutzenbacher" - Centraal (248933), 18 jr. "Les uns et les autres" - Cinecenter (236615), al. "Hou je smoel...hier die stoel" - Ci necenter, al. "Exposed" - Cinecenter, 16 jr. "La mort de Mario Ricci" - Cinecen ter. 16 jr. "Wargames" - Cinema 1 (151243), al. "Jaws 3" - Cinema 2, 12 jr. "Staying alive" - City 1 (234579), al. "Robin Hood" - City 2, al. "De mannetjesmaker" - City 2, a!. Monty Python's "The meaning of li fe" - City 3, 16 jr. "De vierde man" - City 4, 16 jr. "Robin Hood" - City 5, al. "Prénom Carmen" - City 5, 16 jr. "Return of the Jedi" - City 6, al. "Never say never again" - City 7, 12 jr. "An American in Paris" - Kriterion, al. "Het proces" - Studio K, 16 jr. "Trading places" - Leidsepleinthea- ter (235909), al. "Wellust zonder grenzen" - Parisien (248933), 18 jr. "Snuff bottle connection" - Rex (246132), 16 jr. "De vier vuisten slaan op hol" - Rembrandtpleintheater 1 (223545), al. "Caligula 2" - Rembrandtpleinthea ter 2 (223545), 18 jr. "Time Bandits" - Saskia (244152), 12 jr. "Prénom Carmen" - The Movies 1 (245790), 16 jr. "Ereaserhead" - The Movies 2,16 jr. "Erendira" - The Movies 3, 16 jr. "Never say never again" - Tuschins- ki 1 (262633), 12 jr. "Carmen" - Tuschinski 2, 16 jr. "Jaws 3" - Tuschinski 3, 12 jr "Curse of the pink panther" - Tu- schinsky 4, al "Brandende liefde" - Tuschinsky 5, 16 jr. "Gejaagd door de wind" - Tuschins ky 6, 12 jr. "Antonieta" - De Uitkijk (237460), 16 jr. Volgende week vrijdag is wat be treft films op televisie de inte ressantste dag. België 1 pakt uit met 'Heaven can wait' van en met Warren Beatty. Niet te verwarren met de gelijknami ge film die Ernst Lubitsch maakte. Beatty speelt een (Amerikaanse) rugbyspeler die bij een ongeluk sterft en de verantwoordelijke engel er van overtuigt dat zijn tijd nog niet gekomen is. Hij mag terugke ren in het lichaam van een an der en dat is natuurlijk aanlei ding voor de nodige verwikke lingen. Aanvang 20.20 uur. Duitsland 1 zendt om 23.00 uur 'The big sleep' uit. Een be faamde detective uit 1946 met Humphrey Bogart onovertrof fen als Philip Marlowe. De 'pri- vat eye' wordt ingeschakeld door een oude baas en daarbij afwisselend tegengewerkt en geholpen door diens dochter (een prachtrol van Lauren Ba- call). Liefhebbers van een Franse thriller kunnen terecht op Nederland 2 waar 'l'Heri- tier' wordt uitgezonden. Jean- Paul Belmondo speelt de erf genaam in kwestie die belaagd wordt door neo-fascisten. Aan vang 23.55 uur. Het aanbod van de kerst valt een tikkeltje tegen. Interessant is (zondag, Duitsland 1, 22.35 uur) 'Brief Encounter' of zoals de even mooie Duitse vertaling luidt 'Flüchtige Begegnung'. Julie Andrews - te zien in 'The sound of music'. (foto pr) Niet de bekende versie van Da vid Lean uit 1947, maar die uit 1974 van Alan Bridges met Sophia Loren en Richard Bur ton in de hoofdrollen. Anna (Loren) heeft een goed huwe lijk, maar krijgt kennis aan dr. Harvey (Burton). Ze ontmoe ten elkaar eens in de week, vluchtige ontmoetingen, maar worden toch verliefd op elkaar. Bij de Belgen zondagavond om 20.25 uur 'The sound of music', de evergreen van de ever greens. Julie Andrews als de leuke gouvernante bij de fami lie Von Trapp. Maandagavond op Nederland 1 'Jour de fête'. Jacques Tati als de razende postbode Francois die als zodanig hét slachtoffer wordt van twee kermisklanten. Eigenlijk heel zielig, maar te gelijk heel grappig. Aanvang 20.18 uur. Louise Brooks is nog één keer te zien in het Filmhuis LVC. Van avond en morgenavond draait daar 'Die Büchse der Pandora of Loulou' van GW von Pabst. Louise Brooks is hierin de re- vuester Loulou die op haar bruiloft met iedereen flirt, in clusief met de lesbienne Anna Geschwitz, een voor die tijd (jaren twintig) nogal controver sieel gegeven. (21.15 uur). De twee kerstdagen wordt 'Apo calypse now' van Francis Ford Coppola vertoond, het indruk wekkende Vietnamepos met o.a. Martin Sheen, Robert Du- vall en Marlon Brando.(21.15 uur). In het Kijkhuis na drie dagen 'Li quid Sky' nog meer humor. Vzrijdag staat 'Wie zingt er zo?', een Joegoslavische satire op het programma. (20.00 en 22.15 uur). 'SPl Mi Y YY -■jL- w BB y

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17