c 'Hamlet is ook kind van de moderne tijd' Bachkoor: na pauze goed geconcentreerd Lopen door oud communieboekje Artotheken voelen zich benadeeld Miles Davis mogelijk naar North Sea Jazz WOENSDAG 2! DECEMBER 1983 Kunst Haagse Comedie maakt van Elseneur een gevangenis Repetitiefoto van de Haagse komedie met 'Hamlet', v.l.n.r. Kees van Lier, Hans Hoes en Reinier Heidemann. DEN HAAG (ANP) - De artothe ken voelen zich 'opgelicht' door de minister van WVC. Deze scheept hen volgens de Vereni ging Overleg van Artotheken (VOA) voor 1984 af met 117.000 gulden, nog geen vier procent van de som die volgend jaar be schikbaar is voor de tijdelijke rijksregeling kunstuitleen. De artotheken achtten zich voor de tweede keer in korte tijd ernstig benadeeld. In 1982 was er een ex tra subsidie voor kunstuitleen die de artotheken aan hun neus voorbij zagen gaan. De bewinds man wordt nu ook verweten, dat hij zonder overleg de verdeel sleutel heeft veranderd. De rijkssubsidie zou verdeeld wor den aan de hand van de aantallen inwoners van plaatsen met een kunstuitleeninstelling. Brink man heeft er een ingewikkelder formule voor bedacht. Daarbij is hij ervan uitgegaan, dat de arto theken kunstwerken uitlenen die gemeenten hebben aange kocht, bijvoorbeeld via de beel dende kunstenaarsregeling (BKR). Hij gaat zo voorbij aan het feit, dat de artotheken ook andere kunstwerken verwerven, aldus VOA-woord voerder Mi-, chiel Morel. DEN HAAG 'Hamlet'. De naam heeft een magische klank, zelfs voor menigeen die nog nooit een schouw burg betreden heeft. Maar voor een gezelschap dat Sha kespeare's legendarische tra gedie op het repertoire wil nemen, stapelen de proble men zich huizenhoog op. Door de enorme lengte is een uitvoering zonder coupures onmogelijk en de veelheid aan interpretatiemogelijkhe den houdt gelijke tred met de hoeveelheid vraagtekens die het stuk oproept. Een week voor de première van aanstaande vrijdag lijkt het alsof in de kantoren van de Haagse Comedie een veldslag heeft ge woed. Ten dele valt dit te wijten aan de in gang zijnde verbou wing, maar ook Hamlet eist zijn tol. Zeker van titelrolvertolker Hans Hoes, die tijdens een uit zonderlijk zware repetitieperio de werd geconfronteerd met een pijnlijke blessure aan zijn linker hand, opgelopen tijdens een schermrepetitie, waardoor hij de weken voorafgaande aan de pre mière met een arm in het gips moest lopen. Wat blijft hem desondanks zo aan trekken? "De twintigvoudige dubbelzinnigheid, in rol en stuk. Die moet je gaan spelen of al thans proberen te spelen. Het voordeel is dat je er veel kanten mee uitkunt. In onze opvatting is Hamlet een kind van deze tijd ge worden. Misschien uit een milieu van nouveaux riches, maar gelijk ook - dat mag je niet vergeten - een vorstenzoon. En als in zijn fa milie dan de verschrikkelijkste dingen gebeuren en zijn vader op een afschuwelijke manier ver moord wordt, dan roept dat om wróók"! Aan regisseur Guido de Moor, die ook de decors en kostuums voor zijn rekening nam, de vraag in hoeverre de hele voorstelling 'van deze tijd' is geworden: "Het stuk is zo modern en zo 'nieuw', dat het zonder enig probleem naar deze tijd verplaatst kan wor den. Dan komt het bijna moder ner over dan veel nu geschreven wordt. Je moet alleen een paar hele kleine veranderingen aan brengen, bijvoorbeeld het woord harnas vervangen door veldte- nue. Verder hoefje niets te force ren. Het speelt zich gewoon af in een periode zoals die zich regel matig in de wereldgeschiedenis heeft voorgedaan en dié ik zou willen betitelen als "een maat schappij op weg naar de zelf moord". Bijvoorbeeld een perio de tussen twee wereldoorlogen. Er is er één geweest, iedereen hoopt dat het beter gaat, maar de 5 alweer op komst". DEN HAAG (ANP) De vereniging van Vrienden van de Haagse Comedie heeft prijzen toegekend aan Anne-Marie Heyligers, Guido de Moor en Jules Royaards. De prijswinnaars krijgen hun oorkon de en het daarbij behorende bedrag van 1000 gulden morgenavond na de voorpremière van "Hamlet". Met een enquête onder de vrienden van de Haagse Comedie zijn de prijswinnaars bepaald. Anne-Marie Heyligers scoorde bijzonder hoog met haar vertolking van Emily in het gelijknamige stuk van William Luce. De Moor krijgt de prijs voor zijn professor Halder in "Goed" van C P. Taylor, en Royaards voor zijn rol in "De gelaarsde kat" van De Moor en (Leidenaar) Watze Tiesema. "Daartussen zit een tijd van deca dentie, grilligheid, ellende, waar in ook kunstzinnige hoogtepun ten ontstaan. En in die decadente wereld op weg naar de zelfmoord (in deze voorstelling gesitueerd in een toekomstige tijd, zeg 1985), wrdt een moord begaan die voor een sneeuwbaleffect zorgt. Het slechte wordt in bewe ging gezet en rolt door, terwijl er op de achtergrond politieke en militaire manoeuvres op gang zijn, en er een jonge generatie is die daartegen opbokst". De Moor vervolgt: "Binnen dat ge heel is Hamlet een soort renner achter de waarheid aan. Hij weet dat hij ook zijn ondergang tege moet gaat, maar dat weerhoudt hem niet. In die afbrokkelende wereld is hij het positieve ele ment, misschien vergelijkbaar met een Menno ter Braak hier vóór de oorlog. Maar het is niet alleen een filosofisch drama, het is tegelijk ook een thriller, een spannende thriller zelfs. Die ele menten moeten er allebei in zit ten." door Paul Korenhof De voorstelling van de Haagse Co medie speelt zich af in een licht- decor met metalen staketsels, die een gevangenis moeten suggere ren. Hans Hoes: "Het kasteel van Elseneur blijft een gevangenis voor Hamlet. Hij mag even naar Wittenberg om te studeren, maar zodra hij terugkomt, moet hij weer blijven. Dan loopt hij tegen Ophelia aan, in ieder geval één persoon die aardig tegen hem doet. Hij wordt van de weerom stuit verliefd op haar, maar hij blijft de zoon van de vorst, met alle gevolgen van dien. Dat staat ook in de tekst: 'Hij kan grazen aan een langer touw, dan jou is toegestaan, Ophelia! Of ze echt van elkaar houden, weet ik niet, maar ze hebben elkaar wel no dig". "En ondertussen zit hij met dat probleem, dat de moordenaar van zijn vader getrouwd is met zijn moeder. Op dat moment wordt hij helemaal op zichzelf te ruggeworpen. Hij is gek op zijn moeder, maar hij kan absoluut niet verkroppen wat zij gedaan heeft. Als hij dan Ophelia ziet, dankt hij meteen: "Die kan net Uitvoering van het Weihnachtsora- torium van J.S. Bach door het Bachkoor Holland, o.l.v. Charles de Wolff, m.m.v. het Amsterdams Kamerorkest. Solisten: Barbara Schlick, sopraan, Syliva Schlüter, alt, Howard Crook, tenor, Max van Egmond, bas. Pieterskerk, 20 december. LEIDEN - Zelden wordt het Weihnachtsoratorium van Bach in zijn geheel uitgevoerd. Een reden daarvoor is het feit dat het bestaat uit zes afzon derlijke cantates. Bach heeft nooit de bedoeling gehad deze als één geheel, als één orato rium uit te voeren. De eerste drie cantates waren geschre ven voor resp. eerste, tweede en derde kerstdag; de vierde cantate voor nieuwjaarsdag; de vijfde voor de zondag na nieuwjaar en de zesde cantate voor zondag Epiphania. Een andere reden was de lange duur van het werk. Dit laatste bezwaar is door de di rigent Charles de Wolff onklaar gemaakt: binnen de tijdsspan ne van drie uur trokken alle re citatieven, koralen, synfonia's, aria's (waar nodig met da-ca- po's) in hoog tempo voorbij. Het is waarschijnlijk voor een groot deel aan deze hoge tempi te danken dat de uitvoering licht en transparant bleef, on danks de talrijke bezetting van het koor. Aanvankelijk was de balans tus sen het Amsterdams Kameror kest en het Bachkoor niet opti maal, de koorklank bleef te veel op de achtergrond. In de eerste vier cantates leek de concentratie eveneens nog niet ten volle aanwezig: onritmi sche schommelingen zorgden soms voor onnodige onrust. Na de pauze was de muzikale inzet op alle fronten veel duidelijker aanwezig: koor 43 ('Ehre sei dir') werd energiek, verend en goed articulerend gezongen. Vooral de alten en de bassen lieten een sterke en goed ge steunde klank horen, terwijl de sopraanklank in de hoge pas sages de neiging had kaal te worden. De koralen waren bijzonder van sfeer; dictie en dynamiek wer den logisch met elkaar verbon den. Helaas kon de tenor Hein Meens wegens een griepaanval niet zingen. Hij werd vervangen door Howard Crook, die de on mogelijke tenoraria's soepel en zelfs met versieringen (hij was de enige solist die dit wat uit gebreider deed) bracht. Prach tig declamerend en volkomen ontspannen zong Max van Eg- mond zijn partij. De sopraan Barbara Schlick was lyrisch expressief. In haar aria 'Flösst, mein Heiland' werden de echo's effektief benut - zelfs de hobo kreeg een 'echte' solo. De enige solist die uit de toon viel was. naar mijn mening, Sylvia Schlüter. Haar toonvor- ming is erg indirect; de laagte heeft te weinig kern en de tek sten die zij zingt zijn slecht ver staanbaar. Het Amsterdams Kamerorkest (leden van het Concertge bouworkest) speelde alert en doorzichtig; de instrumentale soli lieten muzikale vakbe kwaamheid horen, vooral de soli van de eerste violist waren opvallend mooi. Misschien kwam dit mede omdat hij - als enige - agogische accenten aanbracht het verbreden van de eerste tel). ELLEN LOOYESTIJN. Werk Fred Hansen in Waaggebouw Overzichtstentoonstelling schilderijen Fred Hansen ET, Waaggebouw, te Leiden. Nog te zien tot maandag 26 december. Openingstijden van 11.00 tot 18.00; donderdagavond tot 21.00 LEIDEN - Van veel kunstenaars wordt de lijdensgeschiedenis pas bekend als hun penselen'-al voor goed in de terpentijn staan. Achteraf kunnen biografieën dan leiden tot een beter inzicht in hun werk. Niet zelden bren gen zulke documenten ook de waardering er voor op gang. Fred Hansen Et bespaart zijn toe komstige biografen veel werk door nu reeds melding te maken van zijn gekwelde leven. In het stencil, dat ter gelegenheid van deze overzichtstentoonstelling van zijn werk is vervaardigd, wordt geboekstaafd hoe hij na diepe depressies is gekomen tot een nieuwe manier van schilde ren: het Spiritueel Realisme. Fred Hansen Et neemt achter zijn ezel plaats en begint zonder een uitgewerkt idee te schilderen, zo meldt dat stencil. "Hij heeft een diep weten en al schilderend laat de synthese zich dan langzaam begluren, aftasten en wordt ge boren in de momenten van exis tentie".Ik heb deze zin wel twin tigmaal gelezen en het resultaat van die bezigheid was dat mij een gevoel bekroop alsof ik met een volle maag in een achtbaan had gezeten. Wat in vredesnaam bedoelt Hansen Et met 'een diep weten'? Als ik als 'ezel' iemand tegenover mij zou krijgen in wiens hoofd dit zou opkomen, zou ik vast de neiging niet kun nen onderdrukken om' mij bal kend uit de poten te maken. Het Spiritueel Realisme wordt voorgesteld als iets volstrekt nieuws. Wie echter de schilderij en van Hansen goed bekijkt kan zich niet aan de indruk onttrek ken dat de kunstenaar is bëin- vloed door het Magisch Realis me. Ook het Meta-realisme is niet ongemerkt aan hem voorbij gegaan, al vind ik Hansens werk sympathieker en soberder dan dat van zijn leermeesteres Diana Vandenberg. Hansen Et probeert de kijker voortdurend een waas voor ogen te toveren: symbolen, die op de divan van Freud lijken te zijn ge boren, zorgen voor de diepzin nigheid in zijn werk. Nu ben ik niet zo'n droomuitlegger en ik heb mij dus ook afgevraagd wat de toeschouwer in hemels naam moet aanvangen met de twee knap geschilderde cheru bijntjes die hem vanaf een wolk je op hun steriele glimlachjes onthalen? Wil Hansen Et ons hiermee soms duidelijk maken dat hij d'ydelheden hier beneden uitlacht met een lodderoog? En dan het mannelijk geslachtsdeel in een nap? Goed, het is knap weergegeven en menigeen zou er misschien voor in zwijm vallen, maar wat kan ik anders doen dan prevelen: Heer, laat deze schaal aan mij voorbijgaan! Node mis ik in Hansens werk een zekere spanning. Het is vooral lief en onschuldig en daarbij doordesemd van een zekere reli giositeit. Ik had af en toe het ge voel alsof ik door een oud communieboekje liep. Op zich was dat geen onprettige ervaring voor een doorgewinterde zon daar als ik, maar allengs werd het mij toch wat te fondanterig. Hoe modern zijn credo ook op het eerste gezicht lijkt, in wezen is Hansen een traditioneel kunste naar. Zijn onderwerpkeuze is soms nogal achterhaald. Die droevige clowns bijvoorbeeld. Zouden we die nu niet eindelijk in hun woonwagen van hun wel verdiende rust laten genieten? Met het bovenstaande wil niet ge zegd zijn dat Hansen niet kan schilderen. Integendeel, zijn techniek is goed. Daarvan ge- i, aftasten en geboren worden in de momenten van existentie". (Foto pri tuigt onder andere een doek waarop een naakte, trompet spe lende, dame is weergegeven. Je krijgt als je het ziet bijna de aan vechting haar te vragen of ze 'The Last Post' even ten gehore zou willen brengen in het Waag gebouw. CEES VAN HOORE zo worden". Hij komt bij haar om steun te zoeken, concludeert dat hij het alleen moet doen, en op dat moment valt de beslissing te doen alsof hij gek is. Dat is voor hem de enige oplossing". Is die band tussen moeder en zoon echt zo sterk? Guido de Moor: "Natuurlijk"! Hij houdt van zijn moeder en zijn moeder is gek op hèm. Ze zullen allebei wel opkij ken als de een ander nadrukke lijk op de mond zoent maar dat is toch eerder een signaal dan ui ting van een frustratie. En op een gegeven moment wordt Hamlet ook weer het kind en wordt Ger trude een bezitterig, overheer send vrouwmens. Hij wordt wel gek van de gedachte dat zijn moeder met een andere vent vrijt, maar er was niets aan de hand geweest als dat een goede vent was geweest en als alles nor maal was gelopen. Heeft Hamlet politieke idealen? Hans Hoes: "Als hij op die troon was terechtge komen, had hij zich er ook voor geïnteresseerd, maar nu wordt hij zo met menselijke conflicten geconfronteerd, dat hij gewoon geen tijd heeft voor politiek. Pas aan het slot wordt het politieke moment voor hem interessant. Dan wijst hij Fortinbras als troonopvolger aan, omdat die in staat is geweest daden te stellen waar Hamlet nooit aan toe is ge komen. Dat roept bij hem res pect op. Maar de tekst van Sha kespeare is wel degelijk politiek, omdat het een ontmaskering is van een tijdloze hypocrisie. Daarom ook heeft Shakespeare bewust een stuk gecreëerd rond een jongen, die als mens voort durend om zich heen tast in een niet-weten maar een wel willen- weten". "Wij kunnen wel steeds met z'n al len als mens politiek willen be drijven, met vijfhonderdduizend mensen de straat op gaan, zoals hier laatst gebeurde, maar er zit steeds iets aan de top wat niet deugt. Ik heb immense bewon dering voor die mensen die de straat op gaan, ik krijg er echt de tranen van in mijn ogen als ik het op de televisie zie, maar ik doe het zelf niet. En waarom niet? Omdat ik denk, en dat is dan een laffe gedachte, bijna een Hamiet- gedachte, dat het niets uithaalt omdat het daar niet zit. We zijn nu een maand verder, geen hond praat er meer over en in het kan toor van de FNV, waar ik iedere dag langs loop, zitten ze onder neonbuizen weer de volgende ac tie voor te bereiden. En die komt ook, en die zal weer niets veran deren". "Skakespeare moet dat geweten hebben en daarom heeft hij dit stuk geschreven met de medede ling: mensen, wij moeten op zoek naar de waarheid! Die moet iedereen als individu proberen te vinden, bij zichzelf en bij de an der. Maar het zal nooit lukken, en dat moet hij ook geweten heb ben. Hopelijk komen de mensen even de zaal uit met de gedachte: 'Dat zal mij niet overkomen'. Maar het gebeurt weer, de hypo crisie slaat onvermijdelijk toe. Misschien al voor ze de schouw burg uit zijn." i2.8h 1(3) You are - Dolly 2(1) Hey You - Rock Steady Crew 3(2) Owner of a lonely heart - Yes 4(4) Happy station - Fun Fun 5(7) Love me just a little bit more - Dolly Dots 6 (12) Reggae nights - Jimmy Cliff 7(9) Please don't make me cry - UB 40 8 8) 2000 miles - The Preten ders 9 (16) Running with the night - Lionel Richie 10 (21) Thriller - Michael Jack- 11 (13) Meidengroep - Kinde ren voor Kinderen 12 (10) Magnetic - Earth, Wind and Fire 13 5) Come back and stay - Paul Young 14 6) Manhattan Grace 15 (30) Let's stay together - Ti na Turner 16 (27) My oh my - Slade 17 (19) This is not a love song - Pil 18 (18) Cry just a little bit - Shakin Stevens 19 (29) Hee Amsterdam Drukwerk 20 (32) Where is my man - Ear- tha Kitt 21 (24) Heb jij mien zwien ook zien - Dutch Boys 22 Move over darling - Tracey Ullman 23 (11) Zondag - André Hazes 24 (28) Sketches of Spain - The Nits 25 The right side won - What Fun 26 Eenvoud - Goede Doel 27 (20) Right by your side - Eu- rythmics 28 (14) Undercover of the night - Rolling Stones 29 Schlagerfestival - D. Christiaan and Roy Black 30 Sandy's song - Anita Meijer 31 (22) Johnny vergeet me niet - John Spencer 32 Victims - Culture Club 33 (15) Uptown girl - Billy Joel 34 Fragezeichen - Nena 35 (23) Just be good to me - S.O.S. Band 36 (17) Shadow on the wall - Mike Oldfield 37 Far from over - Frank Stallone 38 (25) Union of the snake - Duran Duran 39 (26) New dimension - Ima gination 40 (31) Stop doggin' me around - Klique Keith Richards (40) getrouwd MEXICO STAD (AP) - Keith Ri chards, de lead gitarist van de Rolling Stones is in Mexico ge trouwd met de 27-jarige Patricia Hansen. Zowel voor Richards als voor de Amerikaanse actrice Pa tricia Hansen is het het eerste hu welijk. Getuige bij het huwelijk was Mick Jagger, van wie verwacht wordt dat hij binnenkort ook in het hu welijk zal treden. Negende festival op 13, 14 en 15 juli DEN HAAG (GPD) - Miles Davis, Sarah Vaughan, Miriam Makeba, Dave Brubeck en Lionel Hampton zijn door organisator Paul Acket voorlo pig „vastgelegd" voor het North Sea Jazzfestival 1984 Deze negende versie van het befaamde jazzfestijn wordt op 13, 14 en 15 juli wederom gehouden in het Haagse Congresgebouw. Voorts is de terugkeer op het Europese concertpodium van J. J. Johnson, samen met onder anderen Nat Adderley, Shelly Manne en Cedar Wal ton, te verwachten. James Moody en Kenny Burrell maken deel uit van de groep van Freddie Hubbard die eveneens naar Den Haag komt. Er zal op het komend festival meer „fusion" te horen zijn dan tot nu toe Op de voorlopige lijst staan David Sanborn, Spyro Gyra en Patrice Rushen. De jazzrock is vertegenwoordigd met Stanley Clarke, George Duke en de Japanse groep Casiopea. Verder staat er een klarinet-sessie op het programma, waaraan David Murray, John Carter, Alvin Batiste en Jimmy Hamilton deelnemen Lester Bowie komt met een nieuwe groep. Cecil Taylor en Max Roach zijn als duo te beluisteren. Ook de blues is weer in ruime mate aanwezig met B. B. King, Magic Slim, Johnny Johnson, Willie Dixon en anderen Het Duke Ellington Orchestra onder leiding van Mercer Ellington geeft een concert ter herdenking van het feit dat (dan) 10 jaar geleden Duke Ellington overleed. In het kader van een andere herdenking - 50 jaar geleden werd het Quintette du Hot Club de France opgericht - wordt er onderhandeld over een optreden van Stephane Grappelli. Bassist Miller ook overleden AMSTERDAM (GPD) - Een derde lid van de Springband, bassist Harry Miller, is eind vorige week overleden aan de gevolgen van een ongeluk dat twee andere leden van dit 13-koppige jazzensemble op 26 november al het leven kostte. Trompettist Jeff Reynolds en trombonist Joep Maessen vonden de dood toen hun auto door rukwinden van de weg af werd geblazen en vervolgens een boom raakte. Sindsdien heeft Miller in coma gelegen. Twee ander leden van de Springband - Louis Lanzing en Maarten van Norden - werden bij die gelegenheid ernstig gewond De Stichting Jazz en Geimproviseerde Muziek presenteerde gisteravond in samenwerking met de Melkweg een herdenkingsconcert in de Melk weg in Amsterdam. De baten komen ten goede aan het naar aanleiding van dit ongeluk opgerichte Noodfonds Improviserende Musici

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 23