Iedereen herkent kwaliteit Baal doet onrecht aan Oscar Wilde 'Leidse Cantorij': zuiver en nauwkeurig J. Temme, gepromoveerd op andermans smaak Zwarte theater: boeiend ondanks Duys' stem Politie ontruimt museum Stopera wordt begin 1986 geopend MAANDAG 19 DECEMBER 1983 J. Temme: "Mensen hangen wel kitsch UTRECHT - Wie durft te zeggen dat 'Het Melk meisje' van Johannes Vermeer een broddel werk is van een winter- schilder met kramp in z'n vingers? Wie bestempelt Johann Sebastian Bach tot dilletant, noemt Wil liam Shakespeare een mi nimaal begaafde brood schrijver of vindt de beel den van Michelangelo verspilling van marmer? Er zijn zo van die kunste naars waar je niet aan mag komen. Wat zij maken is kunst en boven alle twijfel verheven. Heb je het over "Het Belang van Ernst" van Oscar Wilde in een vertaling van Gerrit Komrij, opgevoerd door Baal on der regie van Edwin de Vries. Ge- i Frascati op 17 december. AMSTERDAM Lady Brack nell draait een zware shag, Gwendolen en de onschuldige Cecily blijken potige jongeda mes met haar op hun tanden en de butler maakt zichzelf tot het centrale personage en schakelt, als hem dat zo uit komt, de videorecorder aan om naar een pornofilmpje te kij ken. Met Oscar Wilde heeft het allemaal nog maar weinig te maken, maar Baal heeft er wel een voorstelling van gemaakt, waarbij een jong publiek zich kennelijk kostelijk kan amuse- Het merkwaardige is echter dat de discrepantie tussen voor stelling en tekst niet echt stoort. Wel dat er teveel sceni sche grapjes werden bedacht en dat regisseur Edwin de Vries daarmee de aandacht on nodig vap de briljante dialogen van Wilde afleidt. Men kan zich afvragen of een voorstelling van 'Het Belang van Ernst' ge slaagd is, als de enscenering meer hilariteit oproept dan de tekst. In principe zou de voor stelling, die men zich bij Baal kennelijk voor ogen had, zeker wel mogelijk moeten zijn, als men meer respect voor de tek sten van Wilde had kunnen op brengen. Het geraffineerd so bere decor en de eigentijdse aankleding van Leonie Polak, die de kostuums paarsgewijs heeft ontworpen, zouden de aandacht juist des te meer op de tekst moeten kunnen con centreren. Maar men lijkt noch de spranke lende dialogen noch de schitte rende vertaling van Gerrit Komrij serieus genomen te hebben. 'Het Belang van Ernst' is niet zomaar een blijspel dat het moet hebben van lekker komediespel. De tekst moet onder alle omstandigheden op de voorgrond blijven staan en gerealiseerd worden met een welhaast perfecte dictie én ti ming. Hierbij is ensemblespel op het hoogste niveau nodig van een gezelschap, dat bedre ven is in de luchtige conversa tietoon, die onlosmakelijk ver bonden is met de Engelse so- ciety-komedie. Geaffecteerd spreken is niet nodig, maar wel - moet de indruk ontstaan dat de kunst van het 'beschaafd con verseren' op het toneel geculti veerd wordt. Pas dan kan Wil de's dialoog zich in alle geniali teit ontplooien. Op dit punt liet Baal het echter afweten en de dictie van som mige medewerkenden zou spraakleraren grijze haren be zorgen. Niet omdat duidelijk heid en verstaanbaarheid te wensen overlieten, maar wel vanwege een slordigheid in de realisering van klinkers en me deklinkers die absoluut onver enigbaar is met dit stuk. Wat Baal doet is leuk, maar met Os car Wilde heeft het nog maar weinig te maken. PAUL KORENHOF Elsje de Wijn en Judith Brokking Adventsconcert door de Leidse Cantorij, o.l.v. di rigent en organist Joop Brons. Het Noordhol lands Koperkwartet (o.l.v. Gerrit van Slooten). bê?atS: Hoog:,andse Kerk- gehoord op 18 decem- LEIDEN Het lijkt wel alsof het traditionele Adventsconcert (het was al het tiende) steeds meer belangstellenden trekt. Lange tijd voor het begin kon men gisteravond nauwelijks meer een plaats vinden. Het was dan ook de moeite van het vroeg ko men waard. Joop Brons is er in geslaagd met zijn achtentwintig zangers een Engelse stijl te realiseren. Dit veronderstelt een per fecte zuiverheid, vooral van de sopranen, waarvan hij er veertien heeft. Dit is niet zonder gestadige training van geselecteer de stemmen mogelijk. Even nauwkeurig als hij met stem vorming en stijl te werk gaat, doet hij het ook met het tot op minu ten en seconden berekende programma. Joop Brons was wel het grootste deel van de vijf kwartier achter zijn speeltafel. Slechts bij psalm 131 zat hij beneden achter het ka binet-orgel en dirigeerde de a cappella zang van twee stukken waarvan vooral de verrukkelijke gigue (Engelse volksdans) "Tomorrow shall be my dancing day" uit muntte door fijne klank en soepele voor dracht. Alle andere stukken werden door zijn zoon Hans (een koorbas) geleid. Na de orgel-leiding met Georg Böhms' ko raalbewerking van 'Gelobet seist du, Jesu Christ' begon de gebruikelijke processio nal 'Once in Royal David's city'. Dan schrijdt het koor van achter uit de geweldi ge kerk in de rode toga's zingend naar vo ren. Hoe zuiver dat klonk, bleek wel op het moment, dat Joop aan het orgel de a cap pella zang inviel. Een onvergetelijk gebeu ren, deze intrada. De typisch Engelse psal men en hymn's, de lofzangen van Maria en Simeon, een juweel van een lied als 'Jo seph was an old man', de orgelsoli van on der meer 'Wachet auf van Bach, gevolgd door het koraal en de welluidende mede werking van het kwartet, maakten dit mu zikaal adventsgebeuren tot één van de al lermooiste concerten, die ik in deze weken hoorde. Deze zangcultuur verdient een ho ge waardering. Het eminente koor verliet de kerk op dezelf de manier als bij de intrada, nu met 'As gladness men of old'. De hoge wijde ruimte van de bewonderenswaardige Hooglandse kerk leende zich er ideaal voor. JOHAN VAN WOLFSWINKEL De Toverwinkel/het Carnaval der dieren door net Duitse Tournee-theater Euro- Studio. Gezien op 16 december in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Het bekende Carnaval der Dieren op de vertrouwde muziek van Camille Saint-Saëns tesamen met de technische middelen van het zwarte theater moet haast wel een gelukkige combinatie vor men. Het Duitse gezelschap, dat hiermee gisteravond de schouwburg aandeed, liet ook inderdaad een bonte stoet van dieren optreden. Hoogtepunten vormden daarbij de zwaan-, de vogeltjes- en de aquarium scène, waarin de illusie-mogelijkheden van het zwarte theater volop gedemonstreerd konden worden. Werkend tegen een zwarte achtergrond maakt men geraffineerd ge bruik van het ontoereikend zien van onze ogen. De op rijm vertaalde tekst bij de muziek van Saint-Saëns (er werd een opname van de Wiener Philharmoniker onder leiding van Karl Böhm gebruikt) werd door Willem Duys op band besproken. Waarom nu juist Duys daarvoor gevraagd is, blijft een raad sel; een willekeurig acteur had deze taak vele malen beter uitgevoerd. Maar dit terzijde; een niet onaanzienlijk na deel van dit ingeblikte stemgeluid is ech ter, dat er op een spontane reactie van één van de aanwezige kinderen of op een ap plausje niet gereageerd kan worden. Dat werd ook voor de pauze duidelijk, toen op muziek van Rossini 'De Toverwinkel' werd uitgevoerd. Als enige zichtbare ac teur deed de poppenhandelaar, alsof hij tot het publiek sprak. Hier werd echter (en wel hinderlijk duidelijk) nagesynchroniseerd. Hoe begrijpelijk op zich ook: het maakt het optreden wat afstandelijker, doordat de voorstelling niet meer geheel 'live' wordt uitgevoerd. Het vormde een kleine disso nant in een programma, waarop in het alge meen verrast tot enthousiast werd gerea geerd. WIJNAND ZEILSTRA. VENLO/BREDA/ARNHEM (ANP) - De gemeentepolitie heeft zater dagavond een einde gemaakt aan de bezetting van het museum Van Bommel en Van Dam in Venlo. Het museum was eerder op de dag bezet door vijftien kunstenaars uit protest tegen de bezuinigingen op de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR). De ontruiming vond plaats toen be zetters en directie van het mu seum over de situatie in overleg waren. Willem Vermaasen, woordvoerder van de bezetters meende dat de gemeente Venlo op grimmige wijze haar bedoelingen wat be treft het cultuurbeleid heeft la ten zien. Hij zei dat de politie de ontruiming met ongeveer dertig man hardhandig uitvoerde. De kunstenaars zouden geen kans hebben gekregen persoonlijke bezittingen mee te nemen. Bij actie kunstenaars in Venlo Een woordvoerder van de politie ontkende dat: "We hebben rustig bevel tot ontruiming gegeven en binnen tien minuten was ieder een weg". Volgens hem namen twaalf agenten aan de actie deel en kregen de bezetters ruim de tijd voor overleg. In Breda hebben vijftien beelden de kunstenaars de voor het pu bliek toegankelijke gangen van het Sint Ignatiusziekenhuis ont daan van 38 kunstwerken. De ac tie had plaats tijdens het bezoe kuur van het ziekenhuis. De ver wijderde kunstwerken zijn door de gemeente Breda verkregen in het kader van de BKR. Volgens een woordvoerder van de kunstenaars is de actie bedoeld om het publiek duidelijk te ma ken dat het meeste BKR-werk in bijna elk (semi-)overheidsge- bouw functioneert, "in tegenstel ling tot de algemene opvatting dat het werk bestemd zou zijn voor kelders en andere opslag ruimten". Een fototentoonstelling over de vredesdemonstratie van 29 okto ber heeft het Gemeentemuseum in Den Haag behoed voor een be zettingsactie. Een woordvoerder van de Bond van beeldende de Markies de Sade, Céli- ne, Appel, Rietveld of Pin ter, dan wordt het al moei lijker. Smaken kunnen verschillen, nietwaar. Nog moeilijker wordt het als recla memakers beweren dat het zo mooi wordt met al die Honda's op de weg. Of als een hoes ver meldt: het béste van de Beatles op één plaat. Of als Willem Duys zegt: "Muziek is mooi als het maar móói is". En wat te denken van al die struise zigeunerinnen en betraande kindertoetjes, die menig Hollands binnenhuisje kleur en fleur geven. Over smaak valt niet te twisten, is de traditio nele dooddoener in zo'n geval. Daarmee lijkt dan het laatste woord Zo niet voor J.E. V. Temme, sociaal psycholoog te Utrecht. Hij heeft een uitvoerig onderzoek gewijd aan esthetische waardering. Het resultaat daarvan is onlangs ver schenen onder de titel: 'Over smaak valt te twisten'. Op 11 no vember is hij op dat onderzoek gepromoveerd. Hoe komen men sen tot hun oordeel over een 'kunst'werk en is dat oordeel op een of andere manier te beïnvloe den? Dat zijn de vragen warmee hij zich heeft beziggehouden. "Ik was geboeid door hoe je zelf tot je oordeel komt", verklaart hij zijn onderzoekskeuze. "Sommi gen schrijven dat oordeel geheel toe aan de indruk die het kunst werk maakt. Anderen stellen dat het sociaal bepaald is. Ik wilde nagaan hoe dat nu werkelijk zit". men we niet-ambigue stimuli. Dat zijn de gevallen waarin ovei smaak inderdaad niet te twisten valt. Neem de 'Nachtwacht'. Ie dereen vindt dat mooi. Er hangt een romantiek omheen van: ge vonden op een rommelzolder, dik onder het stof, het laatste werk dat Rembrandt heeft ge schilderd. Trouwens, wist je dat er onder de Nachtwacht in het Rijksmuseum een valluik zit, waardoor het in geval van brand zo neergelaten kan worden in de poort onder het museum"? Hij hervat na dit tussendoortje: "In Utrecht is onlangs een nog onbe kende Rembrandt ontdekt, het portret van een musicerende fa milie. Het is dat daar zoveel ruchtbaarheid aan is gegeven. Daardoor is alle twijfel van tafel geveegd. Anders had ik het graag in mijn onderzoek meegenomen. Want het is van een kwaliteit die je niet direct bij Rembrandt zou verwachten". door Ariejan Korteweg niet hoopvol. Bij beelden kun je simultaan met woorden een toe lichting geven, zoals Pierre Jan sen dat vroeger op televisie deed. Die mogelijkheid is er bij muziek niet". Kortom, op visueel gebied kun je de mensen volgens Temme niet zoveel meer wijsmaken. Zelfs door de mening van een deskun dige laat de leek zich niet van de wijs brengen. Eerder zal hij uit koppigheid nog sterker aan het eigen oordeel vasthouden. Uit het onderzoek is wel gebleken dat het geven van informatie de waardering voor een kunstwerk vergroot. Op schilderijen van Jan Steen liggen vaak eieren ver spreid over de vloer. Vreemd dat in de zeventiende eeuw de men sen hun eieren zomaar lieten slingeren, kun je dan denken. Maar de waardering groeit vol gens Temme als wordt uitgelegd dat Jan Steen overal eieren schil derde om de broosheid van het leven aan te geven. Of die infor matie dan afkomstig is van Openbaar Kunstbezit of een was middelfabrikant, maakt blijkens zijn onderzoek niet veel uit. fe zou denken dat sociale verschil- JaarbGUXS len van grote invloed zijn op wat je mooi of lelijk vindt. Temme heeft dat wetenschappelijk on derzocht: het blijkt niet van in vloed te zijn. Een serie schilderij en werd voorgelegd aan zowel studentes als huisvrouwen. Bei de groepen legden dezelfde voor keuren aan de dag. Valkuil Temme heeft zich daarbij gericht op kunstuitingen, die in sociaal wetenschappelijke kringen met het woord 'ambivalent' worden aangeduid. Hun waarde, is niet duidelijk, men is onzeker over de plaats die men eraan moet toe kennen. 'Het melkmeisje' van Vermeer valt dus buiten zijn on derzoek, want daarover lopen de meningen niet uiteen. Karei Ap pel wordt al twijfelachtig, en dat geldt helemaal voor G. Tiepolo: 'Jonge vrouw bespeelt de man doline', waarop de dame in kwes tie met een ontblote borst haar instrument bevingert. Het geldt ook voor 'Glas met hyacinten' van Felipe Russeau, een stilleven dat in willekeurig welke eeuw geschilderd kan zijn. "Bepaalde werken zijn zo alge meen aanvaard dat onzeker heidsreductie geen belang heeft", aldus Temme. "Dat noe Zigeunerin Hoe zijn die wulpse zigeunerinnen dan te verklaren? Temme: "Ik weet het, de bouquetreeks wordt stukgelezen en zelf lees ik graag Harold Robbins. Mensen hangen misschien wel kitsch aan de muur. Maar dan weten ze zelf dat het geen kunst is. Ach, 't is mooi om naar te kijken, zeggen ze dan. Iedereen komt door reproduk- ties vaak met moderne kunst in aanraking: in treinen, in dames bladen, in bedrijfskantines en op blinde muren. De smaak is daar door zo ontwikkeld dat iedereen kwaliteit herkent". Voor muziek geldt dat volgens Temme niet, al kan hij dat niet met wetenschappelijke bewijzen staven: "Aan kunst in het open baar worden kwaliteitseisen ge steld. Bij muziek is dat absoluut niet het geval. De muziek in lif ten, winkels en restaurants is goed als het niet storend is. De voortekenen van een smaakont- wikkeling op muziekgebied zijn Bij een klachtenonderzoek in het Amsterdamse Rijksmuseum is Temme gebleken dat bezoekers vonden dat er te weinig informa tie voorhanden was. Een serie Hollandse genreschilderijen uit de negentiende eeuw met histo rische voorvallen tot onderwerp werd minder als kitscherig be schouwd, naarmate de proefper sonen meer informatie kregen. Daar ligt volgens Temme ook de voornaamste toepasbaarheid van zijn onderzoek. Samen met een groep studenten houdt hij zich momenteel bezig met de manier waarop in musea het best infor matie kan worden overgedragen. "Een informatievelletje per zaal werkt niet", zegt hij. "Dan krijg je het jaarbeurseffect. Mensen nemen al die papieren mee om ze thuis te lezen. Daar schiet je niks mee op". Hoe wetenschappelijk onder bouwd het onderzoek van Tem me ook is, de keuze van schilde rijen als onderzoeksobject is dat niet. Persoonlijke voorkeuren van Temme - "vage artistiek as piraties" hebben daarbij een rol gespeeld. Maar de gemakke lijke hanteerbaarheid van schil derijen heeft de doorslag gege ven. Beeldhouwwerken passen nu eenmaal niet in een diploma tenkoffertje. En Honda's zijn wat kostbaar om te onderzoeken. Kunstenaars (BBK) liet zaterdag bij de opening van de expositie weten dat zowel de vredesde monstratie als de actie van de kunstenaars op een verandering van mentaliteit in de de samenle ving zijn gericht. "Daarom heb ben de Haagse kunstenaars be sloten vooralsnog niet tot actie over te gaan". De bezetting van het Arnhems Ge meentemuseum is zondagmid dag opgeheven. De bezetters be sloten hiertoe volgens hun woordvoerder omdat wethouder G.J. Kuiper is tegemoet geko men aan een aantal van hun ei sen. Kuiper zou volgens de kun stenaars hebben toegezegd zich ervoor in te zetten gevolgen van het BKR-beleid voor kunste naars zoveel mogelijk te beper ken. Het Gemeentemuseum wordt morgen weer geopend voor het publiek. DEN HAAG - Aan de 'Indische' schrijver Rob Nieuwenhuys (rechts) is in Den Haag de Constantijn Huygens- prijs van de Jan Campertstichting uitgereikt. De schrijver kreeg de prijs waaraan een bedrag van 9000 is verbonclen voor zijn gehele werk. De prijs werd hem overhandigd door burgemeester Schols van Den Haag. (links) (Foto anp> AMSTERDAM (ANP) - Amster dam verwacht dat het muziek theater op 30 augustus 1985 wordt opgeleverd. Voor het stad- huisdeel van het gebouw wordt als opleveringsdatum 1 februari 1986 aangehouden. Dit betekent, dat het theater vier maanden later, maar het totale bouwwerk drie maanden eerder klaar is dan oorspronkelijk de bedoeling was. Het muziektheater zal in februari 1986 worden geopend. Er is nog geen definitief openingspro gramma vastgesteld. Wel zal de openingsvoorstelling een gecombineerde produktie van de Nederlandse Operastich ting en het Nationale Ballet zijn. Het gaat daarbij om twee afzon derlijke werken die een thema of een componist gemeen hebben. Welke dat zijn is nog niet be kend. Het theater kan in september 1985 door het theaterbeheer en de in wonende gezelschappen - de Nederlandse Opera, het Nationa le Ballet en het Nederlands Bal letorkest - in gebruik worden genomen. Men kan zich dan ver trouwd maken met het nieuwe gebouw en met het toneel, dat volgens de gemeente veel grote re artistieke en technische moge lijkheden biedt dan bestaande accommodaties. Dc te operaproduktie van Operastichting wordt Boris dounov van MoUSSOrgski muzikale leiding krijgt de vi operadirigent Edo de Waart.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11