'Er is te weinig werk' -C Henk en Harry: heel gewóóóón £2... TV-rubriek Acteur-therapeut Tim Beekman Uit in de Randstad CONCERT AGENDA LEZERS SCHRIJVEN ZATERDAG 17 DECEMBER 1983 Radio - tv - kunst Sinterklaasavond in een Noord- hollands dorp. De traditie wil dat die door de gezinnen X en Y en misschien ook wel geza menlijk gevierd wordt. De tra ditie wil verder, dat de mannen elk jaar kunnen rekenen („ver rast worden op" is misschien wat te boud gezegd) op een paar sokken, een das en een chocoladeletter. En nog wel het een en ander, maar die sok ken, das en chocoladeletter zijn vaste prik. In voorgaande jaren riep iedereen, zodra het paar sokken uit het papier te voorschijn kwam, zulke kwasi- enthousiaste kreten als: „Nee maar! Sokken, wat leuk, Wim!", of: „Alles wat ik ge dacht had, maar dat niet!", of: „Die Sinterklaas weet toch al tijd weer iets nieuws te verzin nen!" Maar dit jaar riep iedereen, als de sokken of de das of de chocola deletter op de proppen kwa men, schaterend uit: „Wat ge wóón! O, wat verschrikkelijk gewóón! We hebben hem nu dan toch eindelijk gevonden: de gewone man!" De kracht van Pisa is, dat Henk en Harry er elk keer weer in slagen iets te creëren dat aan slaat bij het Nederlandse volk. Vorig jaar was dat nog: „Op je poef!", dit jaar is het: „Wat ge wóóóón!" De Fred Haché Show en de Barend Servet Show en Sjef van Oekel had den dat ook, met zulke simpele zaken als „bal gehakt" en „reeds!" Dat zulke kreten (denk aan het vroegere „water verf!" van Wim Sonneveld als de orgelman) spreekwoorde lijk worden en deel gaan uit maken van het gespreksjargon is voor een deel te danken aan hun eigen eigenaardige kracht, maar voor een deel toch ook aan de herhaling. Als de lei ding van het journaal decre teerde dat de nieuwslezers en nieuwslezeressen elke keer af scheid moesten nemen met de woorden: „Veel zien!" (de af scheidsgroet van de „vader" van het protestants militair te huis in Ermelo, die ons er na enkele keren tafeltennissen al daar van weerhield om nog va ker te komen), zou heel Neder land na een maandje bij het af scheid nemen „veel zien!" roe pen. Niet dat dit altijd en onherroepe lijk werkt: „Voor straks welte rusten en gezond weer op" is een afscheidsgroet die ieder een zonder mankeren aan Son- ja Barend zal weten toe te schrijven, maar spreekwoorde lijk is ze niet geworden. Al thans niet bij mijn weten. Mis schien is dat niet volks genoeg. Wat Pisa van Van Kooten en De Bie onderscheidt is dat de humor volkser, directer is. Zelfs als ze om en nabij hetzelf de doen (Wim de Bie als me vrouw, Henk Spaan als Nana Mouskouri), denk je bij Henk Spaan in eerste instantie aan de Engelse komiek Bennie Hill, en bij Wim de Bie aan Dustin Hoffman in zijn rol van Tootsie. De grimeur en kleed ster van Pisa mogen in dit ver band ook wel eens geroemd worden, want het 'moet een heksentoer, om niet te zeggen tovenarij zijn om iemand met zo'n kop als Henk Spaan op al leszins overtuigende wijze om te bouwen tot Nana Mouskouri of Rudi Carrell. De mannetjes en vrouwtjes van Koot en Bie (wat lastig dat ze nu weer Van Kooten en De Bie zijn gaan heten, ik hoop niet dat prinses Christina ook weer net zo zal willen gaan heten als de straten en scholen die naar haar genoemd zijn) zijn niet op bepaalde, van radio en tv be kende personen geënt, maar op types in de Nederlandse sa menleving. Voorbeelden: de vieze man, de leraar Duits, en F. Jacobse en Tedje van Es, die deze week een resurrectie be leefden (goed Nederlands woord, zie Van Dale: pagina 2044). Een nieuwe creatie was de han dige handelaar in halfedelste nen die geneeskrachtig zouden zijn. Als bewijs voerde Kees van Kooten het blad Privé aan, dat op de voorpagina meldde dat prins Bernhard zijn doch ter Irene met een edelsteen ge nezen had, en een boek van de onvermijdelijke Mellie Uildert over de geneeskrachtige wer- door Nico Scheepmaker king van halfedelstenen. Scha terend, hikkend van de lach, vertelde Kees in zijn rol van handige handelaar dat de ste nen volgens Mellie léven, maar wel heel langzaam voegde hij daar, hikkend van de lach aan toe, daarmee tussen neus en lippen een hommage brengend aan de dichteres M. Vasalis („ik droomde dat ik langzaam leefde... langzamer dan de oud ste steen"), die diezelfde mid dag de P. C. Hooftprijs in ont vangst had genomen uit han den van minister Brinkman. Bij ontstentenis van WVC-amb- tenaar Van Puthoven ontving de minister Van Kooten en De Bie ter gelegenheid van de ver worven B-status royaal, maar op zijn hoede. Kees en Wim be loonden die geste door Wim niet een van zijn aanvallen van razernij, en Kees niet een van zijn hilarische lachbuien te la ten krijgen. Want neem nu die geneeskrachtige halfedelste nen. Je moet toch wel van ge wapend beton zijn om na die continue lachbui van Kees nog langer in de geneeskrachtige werking van halfedelstenen te geloven! AMSTERDAM Als acteur is hij al een jaar zonder werk. „Maar de telefoon gaat vaker dan ooit", zegt Tim Beekman. Het zijn dan wel geen regisseurs die bellen, maar mensen met jeugdtrauma's die ho pen dat Beekman ze ge neest. Als Speyer-thera- peut is de 42-jarige acteur onlangs een nieuwe weg in geslagen. „Min of meer noodgedwongen", zegt hij. „Ik houd nog steeds van het theatervak, maar er is simpelweg te weinig werk." Hij is te zien in de jeugdserie van 'Briefgeheim', die Veronica een jaar geleden opnam. Sindsdien heeft Beekman niet meer voor de camera's, noch op de planken ge staan. En dat verwondert hem niet eens zo. „Ga maar eens na hoeveel toneelgezelschappen er in de loop der jaren zijn verdwe nen en voeg daarbij de bezuini gingen bij de omroepen. Stuk voor stuk hebben die hun budget voor drama met vijftig procent verlaagd." Tim Beekman heeft dit zien aanko men. „Jaren geleden ai. En zoals door Sjak Jansen ieder weldenkend mens wilde ik me wapenen. Doorgaan met je hoofd in de wind heeft niet veel zin. Ik ben toen de opleiding voor Speyer-therapeut gaan vol gen. Daar kom je niet zomaar op, maar ik had het voordeel dat ze mij nog kenden. Van twaalf jaar geleden, toen ik zelf in therapie ben gegaan om van mijn jeugd trauma's af te komen." Emoties Bëekman consulteerde daartoe Si mon Speyer, een Amerikaan die een eigen therapie had ontwik keld. Een behandelwijze die beoogt af te rekenen met emotio nele problemen en trauma's die in de eerste vier levensjaren ont staan. „Een nogal Freudiaanse benade ring dus", zegt Beekman. „Zoals Sigmund Freud het ook stelde, word je in de eerste vier jaren van je leven gevormd. In die pe riode is een kind het meest ont vankelijk voor invloeden van buitenaf. Een bepaalde opvoe ding kan dan natuurlijk door werken in het latere leven." „Speyer zegt: een mens wordt ge programmeerd, net als een com puter. En zoals een computer op nieuw kan worden geprogram meerd, kan dat met een mens ook. Dat is kort gezegd onze taak. Wij voeren de patiënt terug naar zijn eerste levensjaren en la ten hem zijn trauma's opnieuw beleven. Pas dan kan hij ermee afrekenen." Het opvallende aan de Speyer-the- rapie is dat ze wordt gegeven door therapeuten die nu eens geen psycholoog of psychiater zijn, maar geïnteresseerde leken - weliswaar met een gerichte op leiding. De kiem voor de Speyer- therapie werd in Leiden gelegd. Het was prof. Bastiaans die Speyer de gelegenheid gaf zijn theorieën te ontvouwen voor de Leidse universiteit en in de Jel- gersmakliniek. Volgens de denkbeelden van Speyer dient een patiënt in tien opeenvolgende urenlange ses sies zijn jeugdagressies af te rea geren. Beekman heeft daartoe zijn spreekkamer geluiddicht ge maakt. „Want soms komen de meest afgrijselijke emoties los." Slaapmasker Aan het begin van elke sessie moet de patiënt op de klassieke psy- chiaterbank gaan liggen en krijgt hij een slaapmasker voor. Dat helpt hem in een soort trance te geraken. Zodra dat is gebeurd, laat de therapeut hem zijn trau matische jeugdervaringen herbe leven. Beekman schetst het voorbeeld van een man die niet wist hoe hij een goed gesprek moest begin nen en daartoe tevergeefs een psychiater had geraadpleegd. „Hij zat maar tegenover me, zei geen woord. Ik gaf hem een kop je thee en zei: beste man, zeg het nou maar, wat scheelt eraan? En hij begon zich toch op te fok ken." „Op een zeker moment zei hij: 'Ik heb zin om jou op je bek te slaan'. Dat durfde hij natuurlijk niet, maar het ijs was toen wel gebroken. Ineens vertelde hij al les, alles wat hem had dwars ge zeten. Ik had hem een kussen ge geven en daar liet ik hem maar op los slaan. Iedereen die hem in zijn jeugd kwaad had berok kend, kreeg ervan langs." Na de tien sessies volgt een perio de van drie maanden waarin de therapeut de patiënt geregeld te rugziet. Vlak na de behandeling treedt doorgaans een geestelijke inzinking op. Maar is de patiënt één anderhalve maand verder, dan zal hij voorgoed genezen zijn van kwalen die hij anders levens lang met zich had meegedragen. Althans: zo'n tachtig procent van het aantal Speyer-patiënten ge neest van zijn neuroses en trau ma's. Het honorarium dat Beek man daarvoor in rekening brengt bedraagt vijf procent van het bruto jaarsalaris met een mini mum van tweeduizend gulden. Kleine rollen Beekman schat het aantal Speyer- therapeuten in Nederland op on geveer dertig; heel wat minder dan er hier acteurs zijn. „En op een acteur zit niemand te wach ten", constateert Beekman. „Wij zijn in tijden van nood de eersten die gemist kunnen worden. Ze ker in een land dat eigenlijk geen theatertraditie kent." Belangstelling voor het toneel had Beekman al als kleine jongen. Hij bezocht de toneelschool in Maastricht, maar maakte die niet af. Hij trad toe tot het Neder lands Kamertoneel in Antwer pen, speelde nadien nog bij En semble (het latere Globe) maar een veelgevraagd en beroemd ac teur is hij nooit geworden. „Nee, die droom is nooit gereali seerd", geeft Beekman toe. „Hoofdrollen heb ik niet veel ge had. Het waren meestal kleine rollen: in Floris, Een brug te ver, Dr. Vlimmen. Maar ach, ik heb geleerd ook met weinig tevreden te kunnen zijn." „De tijd is voorbij dat ik met mijn kop tegen het plafond knalde als er geen werk was. Ik verveel me nu geen seconde meer. Hoewel: een acteur wil zich kunnen uiten, wil voortdurend iets van zichzelf laten zien. En als dat niet kan, is dat wel eens om gek van te wor den. Ik heb het nadeel dat ik twaalf jaar na dato nog altijd met het heertje uit Ti-Ta-Tovenaar word vereenzelvigd. Dat is de pest met het publiek hè. Dat Tim Beekman: "Soms komen de meest afgrijselijke emoties los". denkt dat je bent zoals je speelt." (foto Peter Senteur» jaar bezig professioneel te schilderen. Volgens een mededeling van de Eerste Leidse Kunststichting is dat voor hem een reden om zijn werk te tonen op een jubileumtentoonstelling. Deze expositie, die uit meer dan honderd schilderijen zal bestaan, wordt gehouden in het Waaggebouw. Het werk van Fred Hansen, die zich zelf een vertegenwoordiger noemt van het 'spiritueel realisme', is er te zien van zaterdag 17 december tot en met maandag 26 december. De ope ningstijden zijn van 11 tot 18 uur en op donderdagavond tot 21 uur. De kunstenaar zal tijdens de expositie zelf aanwezig zijn, zo staat in het persbericht als bijzonderheid te lezen. Niet alleen kunstenaar Hansen bestaat tien jaar; ook de in Wassenaar gevestigde Art Gallery Gérard viert het tweede lustrum. Op deze jubi leumexpositie is een verzameling werk vertegenwoordigd vanaf de vroeg 19de eeuw tot en met het begin van deze eeuw. De catalogus bevat de namen van o.a. Weissenbruch, Maris, Mauve, Israëls, Blom- mers, Roelandsen, Van Noort en Arntz. De tentoonstelling duurt van 17 tot en met 31 december. Zij is dagelijks van 11 tot 17 uur en op zondag van 13 tot 17 uur te bezichtigen. Van 20 december tot en met 1 januari is er in de Warmondse galerie De Pomp een expositie in de kerstfeer. Er zijn schilderijen, versierde kaar sen, kerstkaarten, droogbloemcollages en kerstfiguren van porselein. De schilderijen, die geëxposeert worden, zijn voorstelling van de win ter, sneeuw en ijs. Bijeengebracht door een vijftal, in de bollenstreek bekende kunstenaars en kunstenaressen. Freek de Jonge met 'De Mythe' in het Circustheater. (foto pr) 'Kerstklanken' in Pieterskerk LEIDEN Onder de titel 'Kerstklanken' zullen op eerste en tweede kerstdag in de (verwarmde) Pieterskerk twee gratis toegankelijke kerstconcerten worden gegeven. Deze concerten, die om drie uur be ginnen en ongeveer een uur zullen duren, kwamen tot stand na een initiatief van Holiday Inn Leiden, dat zocht naar een mogelijkheid om gasten met een speciaal kerstarrangement een passende tijdspassering in de oude binnenstad aan te bieden. Bij de presentatie van deze plan nen verklaarde de heer Verhoeff van de Stichting Orgelstad Leiden echter, dat dit initiatief in samenwerking met de VW en de Pieters kerk gretig was aangegrepen in de hoop, dat dit het begin wordt van een nieuwe traditie. Volgens de heer Jochemus, beheerder van de Pie terskerk, past dit tevens in zijn streven om dit monument zoveel moge lijk voor de eigen Leidse bevolking toegankelijk te maken. Aan het concert op eerste kerstdag wordt medewerking verleend door de organist Jan Schmitz, de mezzo-sopraan Anja van Wijk en de hoboïst Hans Roskam, die een afwisselend programma zullen verzorgen met o.a. orgelwerken van Bach, Franck en Vierne, kerstliederen van o.a. Cornelius en Reger, en een sonate voor althobo en orgel van de Russi sche componist F^jodor Akimenko. Op tweede kerstdag treden op de organist Joop Brons en het kamermu- ziekensemble Intermezzo met o.a. enkele oude Nederlandse kerstliede ren, gezongen door de mezzo-sopraan Vera Verzijden. Verder zal dan een kerstcantate van Telemann te horen zijn alsmede een cantate van Hanff, de sarabande uit de Suite in c van J.S. Bach en Noël van Daquin. Er zal een collecte worden gehouden waarvan de opbrengst ten goede komt aan het orgel van de Pieterskerk. Hetzelfde geldt voor een eventu eel batig saldo dat voortvloeit uit de verkoop van koffie met kerst brood. LEIDEN/VOORSCHOTEN - Het kerstconcert van K&O wordt dit jaar verzorgd door het Leid se koor 'Ex Animo' en het Ge westelijk Orkest onder leiding van David Porcelijn. Dit muzi kale evenement, waaraan ook de Leidse organist Joop Brons zijn medewerking verleent, heeft plaats op woensdagavond 21 december. 'Ex Animo' wordt geleid door Wim de Ru, als solis ten treden aan de cellist Herre Jan Stegcnga, de violist Jean Jacques Kantorow en de pianist Alexander Warenberg. Dit trio zal Beethovens bekende Triple- concert ten gehore brengen. Het koor voert met begeleiding van het Gew. Orkest werken van Buxtehude (Das neu geboren Kinderlein) en Handel (het Hal- lelujah-koor) uit. Verder staan composities van Stamitz (Sym fonie concertante) en Haydn (Symfonie nr. 101) op bet pro gramma. Het concert wordt be sloten met samenzang van kerstliederen. Het Voorschotense koor 'Exultate Deo' en het Rijnlands Christelijk Mannenkoor uit Leiden geven voor het derde achtereenvolgen de jaar een gezamenlijk kerst concert in de Vliethorst in Voor schoten. Het concert is op don derdagavond 22 december. Aan deze uitvoering van het geva rieerde programma werken mee de sopraan Marianne Koopman, de harpiste Erica Waardenburg, de fluitist Dieks Visser, de ho boïst Han Kapaan, de pianist Loek v.d. Leeden en de organist Addie de Jong. Als declamator treedt op Peter v.d. Bos. Het ge heel staat onder leiding van San- der van Marion. De Leidse Cantory onder leiding van Joop Brons verzorgt mor genavond, zoals al eerder ge meld, een adventsconcert in de Hooglandse Kerk. En het Bachkoor Holland geeft dinsdagavond 20 december in de Pieterskerk een, ook al eerder aangekondigde, uitvoering van het Weihnachtsoratorium. ROTTERDAM De Doelen za 17, kl. zaal, 15.30 en 20 uur, Het Ne derlands Kamerkoor o.l.v. Eric Ericson. ma 19, kl. zaal, 20.15 uur, Landini Consort m.m.v. Richard Hill, coun tertenor. di 20, woe 21, do 22, gr. zaal, 20.15 uur, Rotterdams Philharmonisch Or kest o.l.v. James Conlon, m.m.v. Martin van de Merwe, hoorn. ,vr 23, gr. zaal, 20.15 uur, Kerstprome- nadeconcert, Rotterdams Philhar monisch Orkest o.l.v. James Con lon. Rotterdamse Schouwburg za 17, zo 18, di 20, woe 21, 20.15 uur, 'Onder de ogen van het Westen', to neel van Joseph Conrad, RO Thea ter. do 22, vr 23, 20.15 uur, 'Giselle' Het Nationale 3allet, do 22 m.m.v. Ale xandra Radius en Han Ebbelaar; vr 23 m.m.v. Karin Schnabel en Fred Berlips. Theater Zuidplein za 17, zo 18, gr. zaal, 20.15 uur, 'De Jor- daan', toneel van Israel Querido, Nooys Volkstheater, m.m.v. Henk Molenberg, Carry Tefsen e.a. Luxor Theater za 17, di 20, woe 21, do 22, vr 23. 20.15 uur, 'De zoon van Louis Davids, nieuwe Nederlandse musical. Hofpleintheater za 17, di 20, woe 21, do 22, vr 23, 20.15 uur, 'Huwelijkscarrousel' bijspel van Leslie Stevens. AMSTERDAM Bellevue za 17, kl. zaal, 20.30 uur, Toneelgroep Centrum 'Blessuretijd' van Peter Blok, Marieke van der Pol, Maria Carré t/m vr 30, beh. zo 18, ma 19, 20.15 uur, 'De dader heeft het gedaan' van An nie M.G. Schmidt en Harry Ban- nink. Concertgebouw za 17, gr. zaal, 20.15 uur, Concertge bouworkest o.l.v. Bernard Haitink. zo 18, gr. zaal, 20.15 uur, Chr. Orato riumvereniging Groot Noord/Ne- derlands Bach Orkest o.l.v. Willem Wiesehahn. di 20, gr. zaal, 20.15 uur, Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton Kersjes. woe 21, kl. zaal, 20.15 uur, Rian de Waal, piano. do 22, kl. zaal, 20.15 uur, Amsterdams Nonet. De Kleine Komedie ma 19, 14 en 20.15 uur, LAMDA 'Oh, what a lovely war' van Joan Little- di 20, t/m vr 23, 14 en 20.15 uur, Pur per 'Comedy Close harmony'. De Meervaart ma 19, woe 21, 20.15 uur, Ryk de Gooyer, Kees Terbrugge, Frederik de Groot e.a. 'Koppen dicht' van Michael Frayn, regie: Willem Nn- holt. Nieuwe De La Mar Theater za 17, woe 21 t/m vr 23, 20.15 uur, Ti neke Schouten 'Wan Woeman Sjow'. zo 18, 14 uur, Alexandra Radius en Han Ebbelaar 'Hoogtepunten uit romantische klassieke balletten'. Stadsschouwburg za 17, 20.15 uur, Het Publiekstheater 'De nacht, de moeder van de dag' van Lars Norén. zo 18, 14 uur, ma 19, woe 21, 20 uur, Nederlandse Opera Stichting 'Die lustigen Weiber von Windsor' van Otto Nicolai. di 20, 20.15 uur, Haagse Comedie 'De biechtvaders' van Vincenzo di Mat- vr 23', try-out, 20.15 uur, Het Publiek stheater 'Adam in ballingschap' van Vondel. DEN HAAG Koninklijke Schouwburg za 17, zo 18, 20.15 uur, Luc Lutz e.a. in 'Meneer Lievegoed'. HOT ma 19 t/m woe 21, 20.30 uur, Haagse comedie, voorpremière van 'Volle Maan'. Appeltheater t/m za 24, beh. zo, ma, di, 20.15 uur, Theatergroep De Appel met 'De Vrek'. Nederlands Congresgebouw t/m vr 30, 20.15 uur, beh 19, 24 en 25, 20.15 uur, Jos Brink e.a. in 'Even- za 17, 20.15 uur, Utrechts Symfonie Orkest m.m.v. Emmy Verhey, Circustheater t/m woe 21, 20.15 uur, beh. vr, za, zo, Freek de Jonge 'De mythe', za 17, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater 'Das Berliner Requiem/ Mental Model/Dreamtime. zo 18,12.15 uur, Daniël Wayenberg en Louis van Dijk 'Van Beethoven tot Beatles'. Theater Aan de Haven ma 19 t/m vr 30, beh. za, 20.30 uur, zo 14 uur, Nieuwe Komedie met 'De gijzelaar'. Diligentia za 17, 20.15 uur, Toneelvereniging Uit Eigen Kracht met 'Het pleintje', zo 18, 11.30 uur, Nathaniel osen, cello en Gerard v. Blerk, piano; 14.30 uur, Dang Thai Son, piano. Nieuwe kerk za 17, 20.15 uur, Haags Matrozenkoor en Ton v. Eek, orgel, kerstliederen van Bach. LEIDEN Schouwburg za 17, 20.15 uur, 'Sukses' van Norman Beim met Willem Nijholt en Linda van Dyck. woe 21, do 22, vr 23,20.15 uur, 'De Jor- daan', ontroerende volksmusical door Nooy's Volkstheater. Lak-Theater za 17, 20.30 uur, Lak-drama 'Moria'. Stadsgehoorzaal woe 21, 20.15 uur, Groot Kerstcon cert: Gewestelijk Orkest o.l.v. Da vid Porcelijn, Koor Ex Animo o.l.v. Wim de Ru; Herr Jan Stegenga, cel lo, Jean Jacques Kantorow, viool, Alexander Warenberg, piano, m.m.v. Joop Brons, orgel. Pieterskerk di 20, 19 uur, Bachkoor Holland, Weihnachtsoratorium van Bach, Amsterdams Kamerorkest, Barba ra Schlick, sopraan, Sulvia Schlü- ter, alt, Hein Meens, tenor, Max van Egmond, bas, dir.: Charles de Wolff. Micotheater Imperium za 17, vr 23, 20.30 uur, 'Kerstmisvolk', een kerstspel, regie: Ans Alting. Muziekkannibalen Bestaat Kiss uit pornografische muziekkannibalen? Dat in elk geval niet. Wat men over deze formatie zegt, schrijft of roddelt moet ieder voor zich weten, maar wat wij onlangs in het Leidsch Dagblad lazen dat ging wat te ver. Er werd door Wim Koevoet ge schreven over Hitiers keurtroe pen omdat de naam Kiss eindigt op dubbel s. Dit raakt natuurlijk kant noch wal, want weinigen zijn er maar over gevallen dat de laatste twee letters van Wims achternaam de naam vormen van het wezentje ET uit de bio scoop. Wat ons wel opvalt, is dat elke har- drock-groep die in Leiden heeft opgetreden, flink wordt afge kraakt, bijv. Kiss, Status Quo, Golden Earring, Motörhead en zovoort. Welke voorkeur iedereen heeft moet hij zelf weten, maar laat in het vervolg als er een hardrock- groep optreedt in Leiden, er een journalist een verslag over schrij ven die van deze muziek houdt. Volgens Wim Koevoet is 'Lick it up* een elpee om op te gaan staan. Dat is weer zo'n argument waaruit blijkt dat hij niet van de ze muziek houdt. Al gaat Wim Koevoet op tien Kiss-elpees staan, dat maakt ons niet uit. Wij lachen alleen maar om zo'n oner varen muziekkannibaal. Uwe Thomé en Erwin van Polanen Schelpenkade 65 2313 ZZ Leiden Naschrift redactie De vergelijking met Hitiers keur troepen is gemaakt omdat KiSs voor de 'dubbel s' bewust het zelfde lettertype hanteert als in Nazi-Duitsland de Sicherheits Schutz. redactie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 33