Ik ben een open boek' 'Moria': stijlvol vormgegeven theateravontuur Kerstconcert met veel kunst er in Soulzangeres Tina Turner: VRIJDAG 16 DECEMBER 1983 Radio - tv - kunst J MUNCHEN (GPD) - „Waar om zou ik me moeten af pijnigen over de vraag wat het leven aan mij onthouden heeft? Dat moet je van je afzetten. Alleen het resultaat telt. Je kunt je tegen een man verzetten. Dat zou kun nen. Als jij het moet op nemen tegen een groepje potige kerels dan laat je dat ook uit je hoofd. In casseer je hun slagen. Word je in elkaar getrapt. Laat het lichaam die klappen maar opvangen. Zorg dat je geest geen op- tater krijgt, dan kun je straks tenminste herstel len". Tina Turner balt haar vuis ten. „Wat kun je doen aan watje rechtens zou toeko men? Sommige mensen zijn daar hun hele leven mee bezig. Mijn leven is zó geweest dat ik het leven neem zoals het komt en me over al het mooie ver heug. Er het beste van maak. Dat is mijn hou ding. Ik ben niet bitter, ik zoek geen wraak". door John Oomkes 'Happy Birthday' staat er op de lui fel. Het Hilton in München viert zijn tiende verjaardag met gepas te trots. Maar in het restaurant van het hotel zit Annie Mae Bul lock rustig te wachten op de din gen die komen. Wat zijn tien ja ren als je al een kwart eeuw of meer van je doet spreken als de altijd bruisende Tina Turner. Wat is oud als je de jeugd jaar in jaar uit tart met shows die het publiek zelfs naar adem doen snakken? Maar voor het moment springt ze wat economischer om met haar energie. Tot het eind van dit jaar is ze immers voortdu rend op tournee. Als ze sinds begin oktober twee vrije dagen heeft gehad was het veel. Televisie-studio in, hotel uit. Gala-avond hier, concert daar. Een monsterachtig leven voor iemand die de vijf kruisjes angstwekkend dicht moet zijn genaderd. Maar het publiek in Carré in Amsterdam heeft dat deze week niets van gemerkt. En het nieuwe Arnhemse uitgaans centrum The Box heeft gisteren stevig op zijn grondvesten moe ten blijken te staan. Het grootste deel van die 25 jaar bracht Tina door aan de zijde van haar echtgenoot Ike Turner in de spraakmakendste soulrevue die de showbusiness heeft gekend. Het was een avondvullend pro gramma met een ronkende rhythm blues spelende band met centraal een onverstoorbare, lange man met de gestalte van een doodgraver. Voor het orkest een ongewoon felle zangeres met een act als van een krolse kat. Dat was lange tijd te vurig en te erotisch voor de Amerikaanse beeldbuis, maar in de jaren zes tig ging Europa er plat voor. Acht jaar geleden kwam de schei ding tussen Ike Tina. De om standigheden waaronder het duo voortaan gescheiden wegen ging, bleef lange tijd duister. Maar het heeft er alle schijn van dat Ike Tina één maal te vaak on der handen heeft genomen. Ze wachtte het moment af waarop haar echtgenoot in slaap geval len was en verliet het hotel nog diezelfde nacht met wat klein geld en slechts een betaalpas voor benzine op zak. Het leven begon opnieuw. In dit geval met een dubbele achterstand. Tina moest de eerste jaren contractue le verplichtingen nakomen en bovendien zich van de schaduw van de dominante Ike zien te be vrijden. Ze zegt het zonder bitterheid. „Ik was een marionet. Zeker, een marionet. Zo leefde ik. Dat was mijn leven. Ik kan er nu pas vrij uit over praten, zonder schaam te. Destijds mét Ike, had ik er wel voortdurend een schuldig gevoel over. Schaamde ik me diep. Want zo'n leven als met hem, dat was mijn levensstijl niet. Het was - achteraf gezien - ook volslagen onnodig. Leven in een situatie die niet de mijne is. Het heeft zestien jaar geduurd voordat ik er een eind aan maakte. Ik ben er niet meer verbitterd over; dat brengt je nergens. Maar ik ben er wél door gebrandmerkt. Ik moet zijn stempel van mij af zien te wassen totdat ik volledig vrij kan zijn". Ze vertelt over die jaren zonder op smuk. „Ik liep als aan een draad je, een halsband. Je werd gere gisseerd. Weer een ander restau rant, weer een ander vliegtuig, een auto. Ik was een schaduw die werd gestuurd. Een gevangene die op het podium werd gelucht. Maar daar werd ook voorge schreven hoe ik moest zingen. Ik was een performer, geen vrouw. Doe dit, vergeet dat niet, let hier op. Het duizelde me vaak. Zing, riep hij dan, maar het kwam zelfs voor dat ik de woorden kwijt was. Dat was niet grappig, dat is niet grappig als je nog enig zelf respect over hebt". „Ik was, ik bén een vrouw. Dingen gebeuren met vrouwen. Ike kon niet met mij als vrouw communi ceren. Hij was enkel de zaken- man-muzikant. In die omstan digheden moest ik mijn werk doen. Als de band teveel aan het jagen was, als het ritme te snel ging, kon ik me niet omdraaien en vragen of het niet wat langza mer kon. Als het te hard was, mocht ik niet roepen dat het wel zachter kon. Dat was niet geper mitteerd". Uit die donkere dagen stamt een van Ike Tina Turner's mooiste bijdragen aan de geschiedenis van de popmuziek, een breed-or- kestraal opgezette jam merklacht, waarin Tina's stem het tegen golven van strijkers moest opnemen. De produktie van dit klassiek geworden num mer, River Deep Mountain High, lag in handen van de jonge, maar geniale Phil Spector en niet in die van Ike. De plaat kreeg in Eu ropa zeer veel aandacht, maar werd in Amerika genegeerd. In 1966 lagen de opvattingen over wat zwart en wat blank cultuur goed was nog ver uiteen. Een zwarte zangeres die een rock nummer zong werd door de zwarte radiostations straal verge ten. „In die tijd hield ik me daar niet mee bezig", vertelt Tina. „Ik had geen enkel benul van zaken of politiek. Ik zong en hoewel ik al jaren prof was kende ik de busi ness niet. Ik nam alleen waar hoe men er op reageerde. Phil Spec tor had me eindelijk eens de kans gegeven om echt te zingen, zonder dat ik op mijn tenen moest lopen om zo hard mogelijk te schreeuwen. Ik snakte naar zo'n kans. Van Ike moest ik me altijd alleen maar geven. Had on ze hele act iets pervers, iets dat de kant van pornografie op ging. Ik ben absoluut niet vies van ero tiek. maar het moet stijl hebben, vind ik. Als het kan een zekere humor bezitten. Tongue in cheek. Die kans kreeg ik van Ike niet. Van hem moest ik alles se rieus nemen. Phil liet me zingen; die wilde alleen dat ik de melo die zou volgen en mijn hele stern- bereik zou benutten. Ik vond het geweldig". Dat gevoel even vrij te zijn, dat Ti- na aan River Deep Mountain High beleefde, viel - o, lot der iro nie - samen met het afscheid van Phil Spector. River Deep Moun tain High was zijn eerste grote mislukking in Amerika en hij trok er drastische consequenties uit. „Hij is nog altijd dezelfde ge sloten figuur", zegt Tina zacht jes. „Ik kwam hem vier jaar gele den in een vliegtuig tegen. Je moet als het ware tussen de re gels lezen om te weten wat hij be doelt. Echt verwijten kun je hem niks. Te gevoelig. Ik heb met hem zitten praten zonder te kun nen begrijpen waarom hij er op 266jarige leeftijd mee gekapt heeft. Later kwam ik zijn moeder tegen en die heeft me enige hoop gegeven op een terugkeer. Als hij weer wil produceren sta ik in de rij". De soep op haar bord koelt dras tisch af. De vis ligt er nog onaan geroerd bij. Zelfs een gesprek wordt door Tina Turner met gro te energie aangepakt. Als ik haar attent maak op de gerechten wordt de tong met voortvarend heid gevild. Haar oog valt even op een goedgeklede Duitse vrouw. „Mode. Ik kijk altijd de vrouwen na. Kerels komen bij mij op de tweede plaats. Ik jaag niet op mannen. Ik kijk naar wat mensen aan hebben, hoe ze zich kleden. Je kunt me in een kamer opsluiten en dan nog zou ik de mannen die zich daarin bevin den niet opmerken, tenzij het een buitengewoon mannelijke man is. Ik kijk naar vrouwen, naar alle leeftijden, jong, wat minder jong. Ik zie graag hoe de oudere meisjes zich houden". Ze moet nadenken over de vraag ol ze zichzelf niet geëxploiteerd heeft gevoeld. „Even alles op een rijtje krijgen, hoor", aarzelt Tina. „Die mogelijkheid doet zich al tijd bij me voor. Ik ben bepaald niet iemand die zich afwerend opstelt. Ik ben een open boek. Anderen maken daar soms, mis schien vaak misbruik van. Ik denk dat ik destijds flink mis bruikt ben geworden. Ja, abso luut". In de jaren zestig hadden de soul zangeressen een reputatie opge bouwd dat ze zelfstandiger wa ren dan hun blanke collega's. Dat ze meer in staat waren dat te zeggen wat voorheen alleen door mannen werd verkondigd. Ze propt een stuk vis weg. „Perfor- men is een natuurlijk talent. Zin gen, dansen, ritme, gevoel. De meerderheid van mijn ras kan het voordat het kan lopen. Gooi een kind op tafel en de kans is groot dat het onmiddellijk zal gaan tapdansen als het zwart is. Dat wordt ons aangeboren. Je moet daar geen minderwaardig heidscomplex van oplopen noch er bang voor zijn. Er zijn perfor mers die bang zijn voor het pu bliek, die de schrik om hun hart krijgen van mensenmassa's. Dat heb ik absoluut niet. Ik heb het performen van nature meegekre gen". Tina lacht hard als er geconsta teerd wordt dat daar het meisje spreekt dat christelijk werd op gevoed, in kerkkoren zong en weet wat plicht is. „Niemand heeft gezegd dat het leven een voudig is. Soms denken mensen alleen dat het eenvoudig hoort te zijn". Ze gelooft krachtig in een meegaan met je tijd. Is om die reden in zee gegaan met Martin Ware en Glenn Gregop' van Heaven 17, specialisten in elektronica, als nieuwe producers. Ze zegt dat ze zelfs naar de maan zou gaan als dat binnenkort tot de mogelijk heden zou behoren „Het verle den ligt nu eenmaal achter je Dat heb je gehad. Waarom zou je er in rond blijven hangen. Afge ven op al het nieuwe? Eh... ik denk dat ik teveel durf om angst voor de toekomst te hebben. Komt er een oudere vrouw op me af, die vraagt: Tina, je draagt nog steeds minirokken? Ja, zeg ik dan. Wat wil je? Ik begin nét. Ik zal er heus niet straks zo uit zien als een meisje van achteren, weest en dus zie je mijn jaren zodat je schrikt van de voorkant. niet. Als ik eenmaal stop, kun- Maar ik ben er nog lang niet ge- nen ze me wegdragen" MORIA - Toneelproduktie van LAK-drama. Regie: Kees Eps- kamp. Gezien op 15 december in het LAK. Aldaar nog te zien op 16 en 17 december. LEIDEN - Theater hoeft zeker niet altijd herkenbare, alle daagse situaties te tonen; het mag ook beslist zijn eigen rea liteit scheppen - dat maakt nu juist, dat -theater weer iets avontuurlijks krijgt. Het is dan vaak een verademing, wanneer daardoor je waarnemingsver mogen - al is het maar even en in geringe mate - ontregeld wordt. 'Moria'. de nieuwste produktie van de sector drama van het LAK, blijkt daartoe in staat te zijn. Om via die eigen toneel realiteit de aandacht van het publiek voortdurend vast te houden, is daarbij vaak de gro te moeilijkheid. Dat is dus ook één van de grootste verdien sten van deze produktie, dat dit uitstekend gelukt is. Overal en vaak gelijktijdig gebeurt er wel iets op het toneel, waar door het publiek slechts af en toe lacht maar hoofdzakelijk stilzwijgend en gespannen het toneelgebeuren volgt. 'Moria' is een voorstelling, waar in ook de muziek niet, zoals vaak in muziektheater, naast het toneelgebeuren staat, maar essentieel in de produktie geintegreerd is. Het hoofdthe ma (de dodendans 'Mattasin' uit ca 1500) vormt een eenheid met de plechtige, rituele bin nenkomst van de dames, die zich naar de tafel begeven. De muziek maakt echter ook een belangrijk deel uit van het op treden van de mannen, die als een soort smurfjes steeds van onder de tafel komen om hun spelletjes uit te voeren. Een verhaalstructuur ontbreekt in 'Moria'; het geheel speelt zich af binnen het kader van een conferentie over humor, waarbij - zoals in het program ma - de nadruk op de vormge ving ligt. Wat dat laatste be- Fragment uit 'Moria treft: de voorstelling oogst door de decoropbouw en de doeltreffende belichting heel fraai. De conferentietafel is te vens verstopplaats voor de mannen en vormt het speel vlak voor een deel van het stuk. De figuur Moria zelf is volgens de programmagege vens ontleend aan 'Morias En- komion', 'De Lof der Zotheid' van Erasmus, waarin de Zot heid als persoon haar eigen lof verkondigt. Waarschijnlijk moetje de verbinding naar de ze produktie zo leggen, dat ook in dit stuk over humor, mis schien als vorm van zotheid op te vatten, wordt getheoreti seerd. De tekst van een in 1938 in New York gehouden conferentie over humor is als uitgangspunt van deze produktie echter her kenbaarder. De discussie van de vrouwen, die wetenschap pelijk ernstig over het onder werp delibereren, en het spel van de mannen zijn niet ge makkelijk met elkaar in ver band te brengen. Toch is de op bouw van het geheel zo sug gestief, dat je dit verband ten minste veronderstelt en je dus voortdurend nieuwsgierig blijft. Dat alles draagt ertoe bi), dat 'Moria' een stijlvol vormge geven theateravontuur is ge worden. WIJNAND ZEILSTRA. Rijnlands Chr. Mannenkoor Kerstconcert door "Rijnlands Chr. Mannenkoor. Dirigent: Sander van Marion. Reinata Heems kerk (alt), Louise Rettich (sopraan), Henk van den Brink (bas), Addie de Jong (orgel en piano), Han Kapaan (hobo), Dieks Visser (fluit), Erika Waardenburg (harp), Pieter C. van den Bos (de clamatie). Plaats: Stadsgehoorzaal. Gehoord: 15 december. LEIDEN - Het traditionele kerstconcert van het Rijnlands Mannenkoor had. daartoe ge noopt door de geweldige belangstelling, aan één avond niet genoeg. Ook gister avond kon de zaal de liefhebbers nauwe lijks bevatten. Welnu, men heeft kwaliteit voor het toegangskaartje gekregen. Het programma, toch wel overvol, was met zorg en zeer afwisselend samengesteld. De gekozen stukken en niet minder de manier waarop ze werden verklankt, stonden op verantwoord artistiek niveau. Het werd een concert met veel kunst er in. De verlichting en de bloemendecoratie ga ven het nog een extra accent. Hoe sfeervol ook, het ging toch allereerst om de muziek. De inleiding, een plechtige Intrade van met brandende kaarsen in twee rijen voort schrijdende mannen, die zich op het toneel verenigden, was als van ouds. Ze zongen, onder het gaan het door hun dirigent ge maakte lied: "We hebben de kaarsen ont stoken", en, eenmaal in een monumentale boog opgesteld het (Nederlandse) "Stille Nacht". Pieter van den Bosch declameerde, in een lichtbundel gevangen, duidelijk en indrin gend van zegging, gedichten van Jan Wit en Nel Benschop, later nog één van Michel van der Plas. Na het "Nu zijt wellekome" werden de kaarsen gedoofd. Behalve tij dens de, door Addie de Jong aan het orgel begeleide samenzangen, moesten we het met een zwak schemerlicht stellen, zodat de tekst van Arnold M. Bruckhorsts "Wei nachtsgeschichte" jammer genoeg niet te volgen was. Wel een goed geschreven, pret tig aan te horen vrij omvangrijke cantate, met koorzang en aria's. De mannen zongen hun niet gemakkelijke partijen gebonden, mooi van klank en, tot in het forte be heerst. Ook in andere liederen trof de be schaafde voordracht. Het is onmogelijk zelfs maar een summier overzicht te geven van wat er muzikaal te waarderen en vaak te genieten was. Van de voortreffelijke houtblazers en de harpiste hoorden we heel mooie vertolkingen van waardevolle muziek. En de solo-zangers deden afzonderlijk en in combinaties meestal niet voor de instrumentalisten on der. In enkele gevallen luisterden ze stuk ken voor mannenkoor op. De pianist on- derscheide zich door briljante begeleidin gen. Sander van Marion verdient lof voor zijn ordenende, inspirerende directie en goede bewerkingen. JOHAN VAN WOLFSWINKEL. Gereben: geringe belangstelling Hongaarse folkloristische muziek door hei ensemble Gereben, voor afgegaan door het Nederlandse duo Crackerhash. Leidse Schouw burg. 15 december. LEIDEN - Slechts een dertigtal liefhebbers van folkloristische muziek woonde gisteravond een optreden bij van het en semble Gereben. dat zich voor het eerst buiten Hongarije pre senteert. De drie leden van dit ensemble brachten een pro gramma van authentieke liede ren en dansen van het Hon gaarse platteland ten gehore in een stijl die gebaseerd is op de traditionele uitvoeringsprak tijk. Daarbij werd niet alleen gebruik gemaakt van het hier ook bekende folkloristische in strumentarium, maar ook van verschillende snaarinstrumen ten (cello-achtigen en leden van de citherfamilie) die hier vrijwel onbekend zijn. Een specialiteit van Gereben bleek echter het streven om de tradi tionele uitvoeringspraktijk te gebruiken als basis waarop verder voortgeborduurd kon worden. Met hun arrangemen ten in improvisaties voorzagen zij aldus een oude volksmuziek van nieuwe elementen, waar mee zij tegelijkertijd een ande re traditie, die van de improvi satie weer in ere trachtten te herstellen. Vóór luchtig amusement zorgde het duo Crackerash in het voorprogramma met een geva rieerd programma van voorna melijk Nederlandstalige lied jes uit eigen koker. Cracke rash, bestaande uit Paul Ruil man en Bert Aalbers, combi neerde in zijn optreden de mu zikale sfeer van zeemanslied en boerendans met een ironi sche maatschappijvisie die nu en dan aan die van Jaap Fi scher deed denken. Dat de tij den veranderen, bleek echter uit een zekere mate van direct heid in het taalgebruik van Crackerash. die men noch bij de voormalige Leidse trouba dour, noch bij de meer traditio neel getinte folkloristische mu ziek zal aantreffen. PAUL KORENHOF LONDEN (DFA) - De Britse Staatsbibliotheek (British Library) is voor een niet nader bekend miljoenenbedrag in het bezit gekomen van een psalterium dat in de dertiende eeuw door naamloze monniken is ver vaardigd. De waarde van het psalterium was geschat op rond de 1.750.000 pond sterling. Het psalterium berustte sinds 1825 in de bibliotheek van de Hertogen van Rutland. De huidige wil het geld dat het boek heeft opge bracht besteden aan renovering van zijn kasteel Belvoir Het psalterium is geschreven in het Latijn en rijkversierd. (Foto ap> Kuiistenaarsacties duren voort Boymans morgen weer open ROTTERDAM/EINDHO VEN/AR NHEM (ANP/GPD) - Het Rot terdamse Museum Boymans van Beuningen, dat sinds het afgelo pen weekeinde in verband met acties van beeldende kunste naars tegen de bezuinigingen van het rijk op de BKR-regeling is gesloten, zal morgenmiddag weer worden geopend. Daarover hebben de actievoerende beel dende kunstenaars en de directie van Boymans gisteravond over eenstemming bereikt, zo heeft een woordvoerder van het mu seum meegedeeld. Zaterdagmid dag zal meteen een nieuwe expo sitie worden geopend namelijk die van schilderijen en tekenin gen van Siegmar Polke. De bezetting van het Van Abbemu- seum in Eindhoven is inmiddels beëindigd Het museum was sinds woensdag bezet door een aantal kunstenaars uit protest te gen het regeringsbeleid. De be zetting werd opgeheven nadat het college van b en w had beslo ten het museum desnoods onder dwang te sluiten. Het Van Abbe museum blijft de komende da gen wel gesloten om de veilig heid van de kunstwerken te ga randeren. Het rijksmueum Kröller-Müller in Otterlo is op last van het ministe rie van WVC voor onbepaalde duur gesloten. De sluiting houdt, aldus een woordvoerder van WVC, verband met mogelijk te verwachten acties bij het mu Ook het Rijksmuseum en het Vin cent van Goghmuseum in Am sterdam houden de deuren nog steeds dicht. Protesterende kun stenaars bivakkeren overigens nog steeds in het Rijksmuseum en in het Stedeluk Museum. DOE MAAR De popgroep 'Doe Maar' heeft de afgelopen week tijdens een optreden op Curasao een aantal als scabreus omschre ven nummers uit haar repertoire moeten weglaten op verzoek van de gezaghebber van het eiland, R. Casseres. Dc groep moest de nummers 'Heroïne' en 'Loopje lui achterna' ach terwege laten omdat de gezaghebber van het eiland had gedreigd anders geen vergunning voor het optreden af te geven Op het Bovenwindse eiland Sint Maarten is de popgroep ook enkele keren opgetreden. Daarbij zijn de bewuste nummers wel gebracht. De komende dagen treedt de groep op Aruba op Men verwacht, dat ook alle nummers uit het repertoire van 'Doe Maar' daar zullen worden gebracht. angst voor de toekomst (foto GPD) Tina Turner: 'ik denk dat ik te veel durf heb te hebben'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 25