Brinkman wil kunstaankoop stimuleren Gevecht rond het Frascati-theater Vasalis: P.C. Hooftprijs Karikaturaal stuk vol clichés Lof 'Con Amore' voor Weinachtsoratoiium Degelijke uitvoering van 'Engels' concert Grubert: meester- pianist Yourcenar gewond DONDERDAG 15 DECEMBER 1983 Baal wil exploitatie overnemen AMSTERDAM (ANP) - In Am sterdam is een strijd ontbrand over de exploitatie van het thea ter Frascati in de Nes. Toneel groep Baal, sinds de heropening in oktober 1981 de hoofdbespeler van dit theater, wil de exploitatie van Frascati overnemen van de Theaterunie. De toneelgroep Baal zal de gemeente Amster dam, eigenares van Frascati, het krediet vragen om de artistieke en zakelijke exploitatie van het theater voor haar rekening te kunnen nemen. Dit blijkt uit de nota "Baal in Frascati - een nieuwe opzet", die de toneel groep gisteren openbaar heeft gemaakt. Dat is volgens de Theaterunie, die ook theater De Brakke Grond in het Vlaams Cultureel Centrum exploiteert en incidentele thea» terprodukties verzorgt, gebeurd in strijd met de afspraken. De no- T ta van Baal biedt geen enkel uit zicht op een verdere samenwer king met Baal, aldus directeur L. Helmer van de Theaterunie, die zelf ook een nota over Frascati heeft geproduceerd. Studentenorkest weer op tournee AMSTERDAM (ANP) - Het Ne derlands Studentenorkest maakt van 16 tot en met 24 januari een tournee door ons land. Een groep van 85 studenten uit het hele land musiceert dan ten bate van de Stichting Handicap en Studie. Onder leiding van Louis Stotijn speelt het orkest werken van Smetana, Elgar, Willem van Ma nen en Stravinsky. Het Neder lands Studentenorkest speelt achtereenvolgens in de steden Bergen, Groningen, Utrecht, Arnhem, Eindhoven, Middel burg, Rotterdam, Leiden en Am sterdam. Hoewel Baal de hoofdbespeler is wordt het gezicht van Frascati echter in belangrijke mate mede door anderen bepaald. Baal speelt met onderbrekingen 7,5 maand per jaar in Frascati. De theaterunie verzorgt de program mering van de rest van het sei zoen en is verantwoordelijk voor de exploitatie. Baal constateert dat de gekozen opzet voor Fras cati, met overlappende verant woordelijkheden van de Thea terunie en Baal, niet goed werkt. Na ongeveer twee jaar spelen in Frascati is Baal niet tevreden over de plaats die Frascati, over het gehele seizoen genomen, in Amsterdam inneemt. Baal stelt o.m. dat Frascati wordt gerund als een conventionele schouwburg met een progressief tintje. De Theaterunie vindt op haar beurt de huidige situatie in Fras cati niet verantwoord. Baal huurt het gebouw acht maanden per jaar, voor ongeveer eenderde van de tijd staat Frascati leeg. Met het oog op de grote stroom ver zoeken tot ondersteuning en be geleiding van produkties die de Theaterunie ontvangt (nu al meer dan veertig voor het ko mende seizoen), is de leegstand niet te accepteren. De theateru nie betoogt dat zij met ongeveer dezelfde middelen die de ge meente Amsterdam haar nu ter beschikking stelt, ruim 150 voor stellingen per seizoen meer zou kunnen verzorgen wanneer zij de volledige verantwoordelijkheid voor Frascati krijgt. Daarnaast zouden dan ook nog veel theate rinitiatieven ondersteund kun nen worden. Door het ter be schikking stellen van repetitie ruimten, het geven van techni sche bijstand en het aanbieden van artistieke ondersteuning. Binnen deze opzet kunnen de voorstellingen van Baal even eens worden opgenomen, meent de Theaterunie. Acties voortgezet DEN HAAG (GPD) - Volgend jaar wordt achttien miljoen gulden méér uitgetrokken voor maatregelen die leiden tot rechtstreek se inkomensvorming van beeldende kunstenaars, vormgevers en architecten. Het belangrijkste gevolg hiervan voor de 'kunstconsument' is, dat bij aankoop van kunstwerken in erkende galeries rentesub sidies worden verstrekt. Jongeren onder de vijfentwintig jaar, die een spaartegoed bij een kunstuitleen openen, krijgen daar bij een premie van het rijk van vijftig gulden. MUIDEN (ANP) - De P.C. Hooftprijs 1982 is gister middag in het Muiderslot in Muiden uitgereikt aan de dichteres M. Vasalis, pseudoniem voor Margare- tha Droogleever Fortuyn-Leenmans. Deze staats prijs voor letterkunde werd haar overhandigd door minister Brinkman van cultuur (links op de foto). De prijs, die tienduizend gulden bedraagt, is de bijna 74-jarige schrijfster toegekend voor haar dichtwerk. Vasalis publiceerde haar eerste dichtbundel in 1940: "Parken en Woestijnen". IN 1947 volgde "De vogel Phoenix" en in 1954 verscheen haar derde en laatste dichtbundel "Vergezichten en gezichten". Met de ge dichten uit deze drie bundels heeft Vasalis volgens de jury steeds een breed publiek aangesproken door de menselijke gevoelens die zij op geheel eigen wijze in taal heeft ondergebracht. In het juryrapport wordt het werk van Vasalis klas siek voor de Nederlandse literatuur genoemd. Ge constateerd wordt dat het oeuvre niet omvangrijk is, maar dat het kwalitatief en emotioneel van een rijk dichterschap getuigt. De jury wil met de bekroning van het werk van Vasalis ook de belangrijke invloed van de dichteres op de Nederlandse poëzie bevesti gen. In het rapport wordt de nadruk gelegd op bete kenis die het werk van Vasalis heeft op de jongere generatie. De jury van de P.C. Hooftprijs 1982 bestond uit Red bad Fokkema, Judith Herzberg, Harry Scholten, Rob Schouten en Ad Zuiderent. Het was de tweeëndertig ste keer dat deze staatsprijs voor de letterkunde werd uitgereikt. (Foto anp> Dit heeft minister Brinkman van cultuur bekend gemaakt in een brief aan de Tweede Kamer. Door een overheveling van twin tig miljoen gulden van het minis terie van Sociale zaken naar het departement van WVC heeft Brinkman over 1984 de beschik king over in totaal circa 38 mil joen gulden voor de uitvoering van het beeldende kunstbeleid. De overheveling is een onder deel van de kortingsoperatie op de BKR (Beeldende Kunste naars Regeling). De bewindsman zegt in ?jn brief een klimaat te willen scheppen waarin beeldende kunst tot bloei kan komen. Structurele subsi dies zullen worden beperkt. Zo veel mogelijk middelen moeten worden aangewend voor een "flexibel beleid", dat inspeelt op actuele ontwikkelingen in de kunst en specifieke behoeften van kunstenaars. De minister wil zijn beleid richten op het beter op elkaar afstemmen van vraag en aanbod en op een goede sprei ding van kunst. Voor werk-, studie- en reisbeurzen voor kunstenaars wordt negen miljoen gulden uitgetrokken. Bij Centrum met 'Sterke drank in Oud-Zuid' 'Sterke drank in Oud-Zuid' van Guus Vleugel en Ton Vorsten- bosch door Toneelgroep Centrum. Gezien op 14 december in Cen trum Bellevue. AMSTERDAM - Het drankver- bruik in de intellectuele bo venlagen van onze randstede lijke gemeentschap schijnt in de afgelopen jaren hand over hand te zijn toegenomen en een toneelstuk over dat pro bleem staat bij voorbaat bol van de actualiteit en de maat schappelijke toepasselijkheid. Wel moet er natuurlijk even een keuze gemaakt worden tussen verschillende manieren van benadering: zowel de ver werking tot smartlap als het belichten van de sociologische achtergronden liggen voor de hand, maar voor èen auteur met een vaardige pen valt een ontginning v.an de humoristi sche kanten ook niet te ver smaden. Er valt immers heel wat af te la chen over een handvol intellec tuele zatlappen die vrijwel con stant in beschonken toestand op het toneel zitten en daar heel geaffecteerd de meest dol le dingen zeggen, en een paar homofielen erbij kan ook geen kwaad, zeker niet als ze zich lekker nichterig gedragen. Trouwens, een verhouding tus sen een jonge knul en een ou dere vrouw doet het ook altijd en daarvan hebben Vleugel en Vorstenbosch toen maar de kapstok gemaakt, waaraan zij hun stuk konden ophangen. De vrouw had vroeger literaire ambities, heeft nu een goede baan bij een 'kwaliteitskrant' en is aan de drank, de jongen heeft eveneens literaire ambi ties en blijkt in staat mensen gewetenloos te gebruiken als sporten op zijn eigen maat schappelijk laddertje. Tot zover is er weinig aan de hand en kan er om 'Sterke drank in Oud Zuid' flink gelachen wor den, al lijkt het er wel op dat er in de straten achter het Am sterdamse Concertgebouw al leen maar karikaturen wonen. De trein ontspoort echter als het schrijversduo (dat ook de regie voor zijn rekening nam) het vormprincipe van de karika tuur gaat verbinden met de daarmee totaal tegenstrijdige inhoudelijke kenmerken van de smartlap, die het juist niet moet hebben van relativering, maar van inleving. De vrouw zweert de fles af, de jongen raakt daarentegen juist aan de dfank, vervalt van kwaad tot erger en eindigt als junk in een rolstoel, nadat hij het ontslag van zijn vriendin en indirect de dood van twee van haar vrien den heeft veroorzaakt. En dat alles krijgt dan een sociolo gisch achtergrondje door het afschieten van losse flodders als 'de dictatuur van de massa', 'vervlakking' en 'Veronica-cul- tuur'. Tussendoor worden we dan nog geconfronteerd met een moe derfiguur uit de jaren zestig en zeventig, die natuurlijk con stant 'stoned' en 'op zoek naar haar identiteit' is, maar geluk kig zichzelf en haar seksuali teit hervindt in een lesbische relatie. Kortom: de hele doos met de clichés van twee decen nia wordt op. het toneel omge keerd met als enige troost, dat de voorstelling lang niet slecht is en dat er flink gelachen kan worden. Vooral om Henny Orri in een perfecte parodie op Ma ry Dresselhuys. Ook de hoofd rol van Ingeborg Elzevier had trouwens boeiende momenten, maar iets meer soberheid en 'underacting' zou geen kwaad kunnen. Fraai was het Caligari- achtige decor van Paul van den Berg. PAUL KORENHOF. Ingeborg Elzevier Weihnachtsoratorium van J.S. Bach door de Chr. Oratoriumvereniging Con Amore o.l.v. Piet Kiel, m.m.v. het Oordts Kamerorkest. Solisten: Rita van Harmeien sopraan, He- leen Resoort alt, Jos v.d. Lans te nor, en Arthur Schildmeyer bas. Gehoord op 14 december in de Hooglandse Kerk. LEIDEN - Met de uitvoering van vier cantates uit Bach's zg. Weihnachtsoratorium in een zeer volle Hooglandse Kerk heeft Con Amore ook dit jaar weer een uitstekende bijdrage geleverd aan de reeks kerst concerten in Leiden, een uit voering die zeker met lof in an nalen van dit koor vermeld dient te worden. Onder de zeer vaste leiding van Piet Kiel zong het koor gedisci plineerd en verzorgd als steeds. Ondanks de grootte en de onevenredige verdeling van mannen- en vrouwenstemmen was het totale klankbeeld evenwichtig, met uitzondering van enkele uitschieters bij de sopranen. De koralen werden strak en le vendig gezongen, de polypho- ne gedeelten klonken overtui gend en sluitend. Hierbij gaa* de dirigent een pittig tempo niet uit de weg, wetend dat het koor dit wel aan kan. Toch is het de vraag of een zekere te7 rughoudendendheid in dit op zicht niet verstandiger zou zijn, gezien de lange nagalm van de Hooglandse Kerk. Ik maak me sterk dat het 'Ehre sei Gott' uit de tweede cantate achterin de kerk als een polyphone brei heeft geklonken. Van de solisten moet in de eerste plaats Heieen Resoort ge noemd worden die haar aria's met een zuiver stijlgevoel zong. Haar stem is strak en toch expressief, en zij zingt haar teksten met grote intelli gentie. Jos v.d. Lans, die Wou ter Goedhart verving, zong zijn Evangelistenpartij zeer plas tisch; in zijn aria's legde hij een grote flexibiliteit en zangtech- nische beheersing aan de dag. Het stemtype van Rita van Harmeien leent zich naar mijn smaak slecht voor deze mu ziek: het wijde vibrato verdoe zelt in snelle passages de melo dische lijnen. Arthur Schild meyer toonde zich weinig stemvast. Beiden vielen in het geheel ook in letterlijke zin nogal uit de toon, zodat hun duet uit de derde cantate meer malen aan een zijdend draadje hing. De begeleiding door het Dordts Kamerorkest was verrassend goed en verzorgd, met zonder uitzondering opvallend stijlvol gespeelde soli. MIES ALBARDA. Concert "A Christmas Carol Con cert" door Choir of the Englisch Department, University of Leiden. Gehoord: woensdag 14 december, Oudshoornsekerk in Alphen aan den Rijn. ALPHEN AAN DEN RIJN/LEI DEN De Engelse koorlitera tuur is zeer rijk en vanuit een ononderbroken traditie ope- bouwd. Een onmiskenbaar Brits element daarin zijn de 'Christmas Carols', al dan niet van Engelse origine, maar al tijd met een zeer eigen en boeiende harmonisatie. Het is daarom geen gek idee ge weest van een aantal leden van de Engelse faculteit van de Leidse Universiteit om met dit materiaal jaarlijks een concert te verzorgen. In Alphen is het nu de tweede keer dat jlit koor optreedt en gezegd moet wor den dat het de tussenliggende periode niet aan kwaliteit heeft ingeboet. Het programma dat geboden werd was, ondanks de toch wat beperkte thematiek, zeer geva rieerd. Van Preatorius tot ei gentijdse componisten en alles even gedegen uitgevoerd. Die degelijkheid komt uiteraard op rekening van dirigent Colin Ewen te staan, die hier en daar zelfs overdreven degelijk bezig was. Het uitgebreid aangeven van elke noot in zeer grootse en omstandige gebaren was ook in de muziek te horen. Veel lijnen, zowel melodisch als harmonisch, verdwenen door het stuk 'slaan' daarvan door de dirigent. Een euvel dat vorig jaar ook reeds aanwezig was. Een en ander heeft niet al leen tot gevolg dat helderheid verdwijnt, tevens kunnen hier door moeilijk nuances worden gemaakt, en vooral bij vaak ge hoorde kerstmelodieën zit men eerder op een interpretatie te wachten dan op uitsluitend een uitvoering. Niettemin heeft het ensemble zeer zeker de kwaliteit in huis om ook aan klank en 'body' meer te kun nen bieden. Uiteraard mag men van dit en semble niet verwachten dat het 'Engels' zou klinken; daar voor ontbreken de specifieke counter-tenors en een redelijke hoeveelheid bassen, maar een meer dan redelijke uitspraak van het Engels moet wel moge lijk zijn. Veel klinkers (vooral slotmedeklinkers) werden in geslikt of te nadrukkelijk, en dus fout, uitgesproken, liai sons traden op waar dat perti- i de Leidse Universiteit tijdens e nent niet mag en dergelijke. Jammer, temeer daar een zeke re vorm van perfectie zonder meer benaderd had kunnen worden. Het koor treedt morgenavond op in de Leidse Lodewijkskerk. PETER VAN MUIJEN <Jaum Grubert (p Plaats: K. en O.-Ka hoord: 14 december. LEIDEN - Naum Grubert, in Ri ga geboren, in Moskou gestu deerd, sinds dit jaar in Leiden gevestigd, is een groot, tevens een heel bescheiden kunste naar. Voor applaus trekt hij zich snel terug, en ook wan neer hij eenmaal met spelen begint. Dan is Naum volkomen in de wereld, de sfeer van het verklankte werk opgenomen. Het is er hem klaarblijkelijk in het geheel niet om te doen, zijn toehoorders te doen weten hoe virtuoos, hoe briljant hij het wel kan. Het is namelijk zo, dat hij de zwaarste obstakels aan kan, maar ze niet met opzichti ge lef neemt, als het niet beslist nodig is. Hij streeft veel verder en hoger dan een bewonde renswaardige vaardigheid al léén, Zijn spelen is vertellen van muzikale dingen en dro- Men bemerkte het al spoedig in de vertolkingen van twee van Schuberts Moments musicaux (I en II). Die toonden geen spoor van melodieuze behaag zucht. Het waren vertellingen in alle rust, uit een droomtoe stand opgekomen. De pianist onderbrak zijn verhaal nu en dan heel even om het des te be ter te verduidelijken. Een Alle gretto in c-klein, ook van Schu bert, toonde meer uiterlijk le ven, maar werd toch nauwe lijks tot een suggestief gebeu ren gemaakt. Het viel op, hoe feilloos de handen onafhanke lijk van elkaar te werk gingen. Ze kunnen met geheel ver schillende dingen gelijktijdig bezig zijn. Schubert had het voor de pauze, meer dan een uur, alléén voor het zeggen. Zijn Sonate in Bes groot duurt erg lang, met name in de beide eerste delen. Men sprak vroeger wel over een "Göttliche Lange". Grubert puurde de muzikale diepte tot op de bodem uit. Het was een heel merkwaardige prestatie, niet slechts pianistisch, maar ook psychologisch. Maar toch werkten voor mij het prachtige Scherzo en het slot-allegro als een verfrissende ontspanning. Men wist nu, dat de pianist het zo óók kan. Later hoorden we van Debussy drie "Estampes", waarvan vooral 'Jardins sous la pluie" wondermooi klonk. De con certgever besloot met twee stukken van Liszt, waarmee hij zonder ophef zijn grote virtuo siteit demonstreerde.. "Funéraillcs", op de dood van heldhaftige Hongaarse vrien den gecomponeerd, speelde hij aangrijpend, de verschillende stemmingen om die begrafenis raak verbeeldend. De kleurige 12de Rhapsodie was de finale. JOHAN VAN WOLFSWINKEL de verdeling daarvan worden kwalitatieve criteria in acht ge nomen. Het Praktijkburo Beel dende Kunst, dat adviseert bij bijzondere kunstopdrachten, krijgt 2,5 miljoen gulden. Aan in formatie over- en spreiding van beeldende kunst wordt volgend jaar 4,4 miljoen gulden toege kend. Voor de rentesubsidie bij galerie aankopen heeft Brinkman één miljoen gulden beschikbaar. Om jongeren te stimuleren kunst te kopen wordt drie ton uitgetrok ken. De tijdelijke rijksregeling Kunstuitlenen wordt volgend jaar voor de laatste maal toege past. Acties De acties van kunstenaars tegen het beeldende kunstbeleid van minister Brinkman, en vooral te gen diens maatregelen betreffen de de BKR, gingen gisteren on verminderd voort. Protesterende kunstenaars bezetten gisteren het Van Abbemuseum in Eind hoven en de Schutterszaal van het Frans Halsmuseum in Haar lem. De bezetting van het Stede lijk museum in Schiedam is gis teren opgeheven. Het museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam blijft voorlopig nog gesloten. Vijftig kunstenaars, die het Van Abbemuseum in Eindhoven wil den bezetten, kwamen gisteren niet verder dan de hal. Directeur R. Fuchs vindt het zijn plicht musea te allen tijde voor het pu bliek open te houden. Hij had al le andere ruimten laten vergren delen. De kunstenaars hebben aangekondigd voor onbepaalde tijd in de hal te bivakkeren. In het Frans Halsmuseum in Haar lem is alleen de Schutterszaal met de werken van Frans Hals bezet. De kunstenaars eisten van directeur D. Snoep dat hij het ge hele museum zou sluiten. Snoep ging daar niet op in, maar sloot wel uit solidariteit met de actie de Schutterszaal voor het pu bliek. Museum Boymans-Van Beunin gen in Rotterdam blijft voorlopig gesloten, maar is niet bezet. Pro testerende kunstenaars en mu seumdirectie zijn daar met el kaar in overleg gegaan. De kun stenaars willen dat het museum gesloten blijft, tot dat overleg re sultaten oplevert. De bezetting van het Stedelijk mu seum in Schiedam werd gister middag, vijf dagen na het begin, opgeheven. Het museum blijft echter, mede door een wisseling van exposities, tot na kerstmis gesloten. De voormalige bezet ters zeggen de toezegging te heb ben gehad, dat het museum her opent op de dag dat de Tweede Kamer debatteert over de bezui nigingen op de BKR. Volgens adjunct-directrice Stroman is echter overeengekomen, dat het museum samen met het gemeen tebestuur vaststelt, wanneer het museum heropent. Het Rembrandthuis in de Joden- breestraat in Amsterdam heeft gisteren de poorten weer voor publiek geopend. De bezettingen van Stedelijk- en Rijksmuseum in Amsterdam gaan ongewijzigd door. NAIROBI (AFP) De schrijfster Marguerita Yourcenar, aan wie onlangs in Amsterdam de Eras musprijs werd uitgereikt, is gis teravond bij een verkeersonge luk in Nairobi ernstig gewond. Ze was sinds een dag of tien in de Keniase hoofdstad op vakantie. Een paar uur na het ongeluk durf den de artsen nog geen definitie ve uitspraak te doen gezien de leeftijd van de schrijfster. Ze is 80 jaar. In de buurt van haar hotel, het 'Norfolk', werd mevrouw Your cenar aangereden door een auto en meteen opgenomen in een zie kenhuis. Imperium LEIDEN - De Leidse toneelver eniging 'Imperium' brengt ook dit jaar een kerstspel uit. Het stuk heet 'Kerstmisvolk' en is ge regisseerd door Ans Alting. Er zijn voorstellingen op 16, 17, 23 en 24 december in het Microthea ter. De toegang is gratis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 27