c
Herenstraat 10': op z'n Amerikaans
Politiepersconferentie en de media
Kunst te kijk
TV-rubriek
Zevendelige serie bij de TROS
b
Nat. Ballet in Den Haag
Uit in de Randstad
Nieuw ballet Danstheater
ZATERDAG 3 DECEMBER 1983
Radio - tv - kunst
De media-gebeurtenis van de af
gelopen week was uiteraard de
bevrijding van Heineken en
Doderer, en meer nog de pers
conferentie die de politie daar
over hield. Een vlekkeloze uit
eenzetting van hoofdinspec
teur K. Sietsma (van wie een
vriend me vertelde, dat hij zo'n
tien, twaalf jaar geleden bij zijn
entree bij de Amsterdamse po
litie al werd aangemerkt als de
grote coming man in het appa
raat), gevolgd door het vraag-
en antwoordspel tussen hem
en het honderdtal journalisten
dat aanwezig was. Ik heb maar
één vraag gesteld, uit beschei
denheid uiteraard. Het had mij
gefrappeerd, dat tegelijk met
de bevrijding van de gegijzel
den een 22-tal verdachten van
één grote familieclan waren
gearresteerd.
Hoe kom je in één klap aan zo'n
gigantisch aantal verdachten,
vroeg ik me af, nog voordat je
ook maar iemand gearresteerd
hebt, en nog voordat ook maar
iemand van de verdachten in
de gaten heeft gehad dat ze
verdacht en geschaduwd wer
den? Mijn vraag was dus, of die
22 verdachten allemaal gear
resteerd waren omdat ze fami
lie van elkaar waren, of omdat
ze inderdaad één voor één ver-
dacht werden van daderschap
of medeplichtigheid?
Het laatste was het geval, zei
hoofdinspecteur Sietsma
De volgende dag werden vijf van
de familieleden weer losgela
ten omdat ze niets met de gijze
ling te maken bleken te heb
ben gehad.
Radio STAD, zo hoorde ik later,
had de hele persconferentie
uitgezonden, zeer tot genoegen
van zijn luisteraars, heb ik be
grepen. Veronica was ook od
de persconferentie present,
heeft het begin ervan 'live' uit
gezonden, maar heeft daarna
gedeelten ervan, en interview
tjes achteraf, over de rest van
het programma uitgestrooid, -
zoals men de as van een gecre
meerde overledene uitstrooit
boven zee, zal ik maar zeggen.
„We vonden het niet onze taak
om op Hilversum 1 zo'n pers
conferentie integraal uit te zen
den. Als we op Hilversum 2
hadden gezeten, was het wat
anders geweest", zei men mij
bij Veronica.
Ook Echo van de KRO was aan
wezig. Hij (echo is mannelijk)
heeft om half 12 de eerste vijf
minuten van de persconferen
tie uitgezonden op Hilversum
3, daarna om 12 uur een samen
vatting van het voorafgaande,
om 12.20 weer een stukje per
conferentie, en om 1 uur een
gesprekje met Sietsma. „Het
vragenhalfuurtje van de pers
hebben we natuurlijk niet uit
gezonden", zo werd mij ge
zegd.
Zo heel natuurlijk vind ik dat ei
genlijk niet. Als de journalis
ten (voor het merendeel sinds
drie weken 'gespecialiseerd' in
de Heineken-ontvoering) na af
loop van de toch al uitvoerige
uiteenzetting van de hoofdin
specteur nog een karrevracht
vragen hebben, dan moeten de
luisteraars thuis toch ook met
veel vragen het bos zijn inge
stuurd, met zulke ongetwijfeld
geliefde, veelbeluisterde pro
gramma's als 'Vraag en ant
woord' met Vincent van Enge
len bij de KRO, 'Will wil wei-
van Will Luikinga bij de VOO.
Als toevluchtsoord allebei pro
gramma's waar ik speciaal
vroeg voor op sta, ik zal dat
niet ontkennen, maar als zich
eens per eeuw een persconfe
rentie aandient van de gerucht
makendste kidnapping in Ne
derland die technisch gezien
rechtstreeks kan worden uitge
zonden, dan geloof ik toch dat
ook de grootste smulpapen
van de programma's van Will
en Vincent voor één keer een
radicale programmawijziging
voor lief zouden hebben geno
men.
Er zijn immers zaken waarover je
niet de „belangrijkste feiten"
wilt horen, maar waarvan je
ALLES wilt weten. Niet alleen
het naadje van de kous, maar
de TOTAALKOUS, inclusief
het been dat erin steekt, en de
persoon die aan het been vast
zit (om van diens familie dus
maar te zwijgen). Kortom: AL
LES.
door
Nico Scheepmaker
me restte tussen het begin van
de persconferentie en het mo
ment dat ik hoorde dat die
persconferentie in Amsterdam
gehouden zou worden, het eer
ste deel liftend, en het tweede
deel met de taxi (mijn vrouw
had de auto), nog op tijd op de
persconferentie aanwezig was,
en die A (haver) tot Z (gort) heb
meegemaakt. Het grote „ik-
was-erbij-gevoel!".
Jamaar, dat is een beroepsdefor
matie, de mensen thuis zijn al
lang tevreden als zij de hoofd
punten zo snel mogelijk thuis
bezorgd krijgen, zal men in
Hilversum zeggen. Geloven ze
dat nou zelf? Ik ken alleen
maar mensen die bij zo'n inte
graal uitgezonden persconfe
rentie aan het toestel gekluis
terd zouden zitten, want ieder
normaal mens heeft toch drie
weken lang met Doderer en
Heineken meegeleefd? Tech
nisch gesproken had de televi
sie (de NOS) de persconferen
tie ook rechtstreeks kunnen
uitzenden, en ik zou dat ook ze
ker gedaan hebben. Maar blijk
baar verschilt mijn beroepsde
formatie, en die van Radio
STAD, op essentiële punten
met die van „Hilversum".
HILVERSUM (GPD) - Men neme
een rijke familie: vader zaken
man met tanend succes, moeder
beetje dom maar hart van goud,
goede zoon, slechte zoon en
mooie jonge dochter. Voeg er
een even slechte als rijke neef
aan toe. Laat rijke neef, slechte
zoon en mooie jonge dochter res
pectievelijk in drugshandel en
-gebruik terechtkomen, vermeng
een en ander met nog wat fami-
(1 lie-intrige, mooie vrouwen, au
to's en actie en doe de familie in
een crisis geraken waarin ieder
een ten onder dreigt te gaan. Zet
het resultaat gedurende zeven
wekelijkse afleveringen van vijf
tig minuten op een hoog vuur en
u hebt: „Herenstraat 10", het Ne
derlandse antwoord op Dallas,
Dynasty en Falcon Crest.
Deze aanwijzingen uit het Ameri-_
kaanse televisiekookboek volg
den schrijver Hans Keuls en re
gisseur John van de Rest nauw
gezet op en het resultaat is vanaf
vanavond elke week te zien. Na
zijn succes met series als „Cen
traal Station" en „De fabriek"
kwam Hans Keuls al weer drie
jaar geleden met zijn voorstel
voor Herenstraat 10 bij de TROS.
Het verhaal van de familie Van
Laar, een Gooise familie die ka
pitaal vergaarde in de wijnhan
del, is de Nederlande tegenhan
ger van zo men wil, de Ewing-
story. Herenstraat 10 is de monu
mentale villa van de familie en
deze dreigt al meteen in het be
gin verkocht te moeten worden,
omdat de zaak in financiële
moeilijkheden is geraakt. De zor
gen worden door vader Louis
(Luc Lutz) besproken terwijl de
rest van het gezin: moeder Em
my (Ellen Vogel), jongste zoon
Peter (Frederik de Groot), doch
ter Loes (Cristel Braak) zich ver
maakt aan de tennisbaan, waar
oudste zoon Karei (Derek de
Lint) laat zien dat hij beter kan
tennissen dan leren.
door
Chris Kijne
Zo begint een verhaal waarin de te
rugkeer van de inmiddels rijke
neef Gerard (Bram van der
Vlugt) een belangrijke ontwikke
ling vormt. Vader Louis haalt
hem in de zaak en is zo uit de
eerste zorgen, maar op de lange
duur leidt zijn aanwezigheid tot
rampspoed en ellende. De ma
nier waarop Gerard zijn kapitaal
heeft vergaard, blijkt niet koos
jer en Keuls laat via verschillen
de lijnen de hele familie in con
tact komen met de boze buiten
wereld die door Gerard wordt
belichaamd. De veilige haven
van Herenstraat 10 schudt op
zijn grondvesten, maar het zal al
lemaal best goed aflopen.
Het script van Keuls is door regis
seur Van de Rest zo aangepast,
dat de Amerikaanse methode
kon worden gevolgd. Dat wil
zeggen dat er de eerste vijf minu
ten al een Rolls Royce, een Ja
guar, een andere exclusieve
sportwagen en een Jumbo Jet
door het beeld zijn geschoven,
terwijl we aan het privé-zwem-
bad al een glimp hebben mogen
opvangen van de borsten van
Cristel Braak.
Ook de rest van het verhaal is op
snelheid toegesneden. De dialo
gen zijn kort en krachtig, de ge
beurtenissen volgen elkaar snel
op en dat biedt mogelijkheden
voor de gewenste manier van
filmen. Veel beeldwisselingen
door een razendsnelle montage,
zo snel soms dat de kijker als een
gummiballetje heen en weer
springt door het verhaal. De eer
ste aflevering is daarbij extra on
rustig, omdat er veel moet ge
beuren en alle karakters geïntro
duceerd moeten worden. Later
in de serie daalt dit tempo iets,
maar er blijft nog steeds weinig
ruimte voor detail of subtiliteit.
Uitgaande van het doel waarvoor
de serie gemaakt is: pretentie
loos amusement dat moet boeien
door snelheid, actie en een zeke
re voorspelbaarheid in het ver
haal, zodat de kijker zich thuis
aan bespiegelingen over de ver
dere ontwikkelingen kan overge
ven, is 'Herenstraat 10' bekwaam
gemaakt. De wijze van werken is
arbeidsintensief, vooral wat de
montage betreft, en daarom is de
serie nu pas op het scherm. Maar
er is duidelijk veel werk van ge
maakt.
Een aantal bezwaren blijft er wel
aan kleven. Het bedenkelijke ni
veau van sommige acteurs wordt
onderstreept wanneer zij in korte
krachtige scènes hun punt moe
ten scoren, terwijl ook de kunst
matigheid van de dialogen hier
door soms geaccentueerd wordt.
Wanneer Keuls Louis van Laar
laat zeggen „We zijn te kleinscha
lig bezig geweest. Hebben te laat
ingespeeld op de nieuwe markt
De familie Van Laar uit 'Herenstraat 10' met o.a. Luc Lutz (tweede van links), Cristel Braak (vierde van links)
en Ellen Vogel vijfde van links). (Foto gpd>.
situatie", dan is dat geen zin die
een ondernemer echt zegt bij een
dreigend faillissement, maar
waarvan hij denkt dat een onder
nemer dat zegt:
Ook over de 'van dik hout zaagt
men planken'-intrige van het
verhaal en de oppervlakkigheid
waarmee het wordt verteld, kan
men treurig worden. Maar dat er
een markt is voor dit soort amu
sement is bewezen, en dan is er
niets op tegen dat ook Neder
landse televisiemakers hun
steentje bijdragen. Wanneer dat
tenminste niet gebeurt met de
pretentie dat het produkt behal
ve te amuseren, ook iets over de
werkelijkheid zelf zegt.
De TROS wil dan ook terecht niets
meer dan de kijker vermaken.
Hoofd drama-televisie Ted Moo-
ren: „Het is gewoon een Ameri
kaans schema. Je neemt een be
paald gegeven, maakt alle men
sen vervolgens mooier, rijker en
gemener, en laat het verhaal zich
volgens een vast patroon ontwik
kelen. Dat is een bepaald soort
drama, die wij puur als amuse
ment uitzenden. Er zijn nu een
maal veel mensen die dat willen
zien. Ik wil ook best andere din
gen maken, maar dit moet er ook
zijn".
Schrijver Hans Keuls had andere
bedoelingen met het verhaal:
„Voor mij is het drugsprobleem
na de atoombewapening de be
langrijkste bedreiging voor onze
samenleving. Daarom heb ik dit
verhaal geschreven, waarin de
moeder de centrale figuur is.
Voor een junk is het op een gege
ven moment afgelopen, maar
voor de mensen die overblijven,
blijft de ellende bestaan. Dat wil
de ik laten zien".
Volgens Keuls is de aantrekkelijke
vorm van het verhaal daarbij ge
kozen om de kijker niet kwijt te
raken. Dat zal wel lukken. Een
groot aantal kijkers zal Heren
straat 10 ongetwijfeld geboeid
volgen. Het lijkt echter onwaar
schijnlijk en ook onwenselijk dat
zij daarbij nog iets van een bood
schap waarnemen (vandaag om
20.29 uur op Nederland 1). Ver
volgens zes weken lang zelfde
tijd. zelfde net).
LEIDEN/LEIDERDORP - Aan de
reeks lopende exposities voegt
zich in deze decembermaand een
nieuwe serie.
Zo wordt in de kunsteriaarswerk-
plaats 'De Bange Duivel' aan de
Rijndijkstraat tot 3 januari een
overzichtsexpositie gehouden
van etsen en tekeningen van Ab
Steenvoorden. Carlka Feyen is
present met een studie naar rela
tie tussen beeld en geluid. Op de
dag van de opening, vandaag van
15 tot 24 uur, zal zowel 's-mid-
dags als 's-avonds het animatie
filmpje 'Con Moto, muziek in be
wegende beelden' van Carla
Feyen worden vertoond. Aan
sluitend wordt een muziekthea
ter-act uitgevoerd door Michel
de Bakker. Ook zijn er piano-im
provisaties door Huub de
Vriend. De expositie van Ab
Steenvoorden en Carla Feyen is
geopend op dinsdag-, woensdag-
donderdag- en zaterdagmiddag
van 1 tot 5 uur.
Onder het motto 'Wie zoet is krijgt
kunst' wordt tot 18 december in
de galerie Van der Nat in Leider
dorp een verkoopexpositie ge
houden van grafiek, keramiek,
klein plastiek, kerstkaarten e.d.
De galerie is geopend zaterdags
van 10 tot 16 uur.
Etsen van Hubertien Heijermans
hangen tot het einde van deze
maand in de galerie-koffiebar Fe-
nix aan de Botermarkt.
Een tentoonstelling van gekleurde-
inkt-tekeningen en -illustraties
van de Engelsman Keith Foun
tain is ingericht in de Openbare
Bibliotheek aan de Nieuwstraat
in Leiden. Een aantal van Keith
Fountains tekeningen zijn werk
tekeningen, bedoeld ter illustra
tie van boeken. Het onderwerp
bestaat voornamelijk uit dieren.
Ook heeft Fountain met deze
techniek komieken van het witte
doek uitgebeeld. De expositie
van deze grafisch ontwerpen
duurt tot 9 januari. -
In de Leidse Holiday Inn expose
ren tot 5 januari Elisabeth van
Haersolte en Monica Elias - Van
Panthaleon van Eek. Van Elisa
beth van Harsolte zijn er aquarel
len te zien, van Monica Elias et
sen en portretten in aquarel en
krijt.
Tien nieuwe schilderijen van de
Leidse kunstenaar Willem van
Scheijndel hangen gedurende de
decembermaand in Scarabee
(Pieterskerkchoorsteeg).
Betty Brink exposeert tot en met 4
januari haar etsen, litho's en te
keningen in het gemeentehuis
van Leiderdorp.
Het belangrijke deel van het werk
in de tentoonstelling bestaat uit
vier-kleuren-etsen. De laatste ja
ren is Betty geobserdeerd door
de ballonvaart en zeilvliegen.
De lucht en het landschap zijn in
haar voorstellingen minstens zo
belangrijk als de objekten zelf.
Naast het onderwerp gaat Betty
ook uit van de techniek die zij
hanteert, het drukken van vier
kleuren-etsplaten, elk met eer
andere kleur overelkaar.
De tentoonstelling is elke werkdag;
open van maandag tot en mei
vrijdag van 8.00-17.00 uur.
DEN HAAG - Het Nationale Ballet
geeft van dinsdag 6 tot zondag 11
december in het HOT-theater in
Den Haag zes voorstellingen van
het Holland Festivalprogramma
1983, dat uit louter werk van ei
gen choreografen bestaat, 'In
and out' van Hans van Manen,
'Confectiepassen' van Toer van
Schayk, 'Momentum' van Jan
Linkens en 'Ik hou gewoon m'n
adem in' van Rudi van Dantzig.
Het is voor het eerst dat deze klei-
ne-zaalproduktie buiten Amster
dam te zien is.
Hans van Manen's 'ln and out', de komende week in het HOT.
(Foto pr)
ROTTERDAM
De Doelen
zaJL kl. zaal, 20.15 uur, Daniel Kwar
tet, Anton Webern 100 jaar geleden
geboren.
zo 4, gr. zaal, 19.30 uur, Het Brabants
Orkest o.l.v. André VanderNoot.
do 8,20.15 uur, Hans de Weerd, gitaar,
vr 9, gr. zaal, 20.15 uur, Ensembles
Rotterdams Conservatorium, o.l.v.
Arie van Beek en Barend Schuur
man.
Rotterdamse Schouwburg
do 8, vr 9, 20.15 uur, RO Theater 'On
der ogen van het Wésten' van Jo
seph Conrad.
Piccolo Theater
woe 7, do 8,20.30 uur, Theaterassocia
tie 'Gesprekken met de beul' naar
het boek van Kazimierz Moczarski.
vr 9, 20.30 uur, Toneelgroep Sater 'Ta
bleau de la troupe'.
Theater Zuidplein
za 3, gr. zaal. 20.15 uur, Richard 111
van Shakespeare,
woe 7, do 8. arlecchino, 20.30 uur. Het
Vervolg 'De bruiloft van een straat-
vr 9, 20.15 uur, Romeens Staatsballet
Fantasio met 'De notenkraker' op
muziek van Tsjaikowski.
vr 9, Arlecchino, 20.30 uur, Cabaret
Dubbel en Dwars 'Mag ik even afre
kenen?'.
Hofpleintheater
za 3, zo 4, 20.15 uur, Martine Bijl met
haar theatershow,
vanaf di 6, 20.15 uur, 'Sukses' van
Norman Beim, met Willem Nijhölt
en Linda van Dijck.
Luxor Theater
elke avond 20.15 uur, 'Evenaar', musi
cal met Jos Brink,
vanaf di 13, 20.15 uur. 'De zoon van
Louis Davids', musical.
AMSTERDAM
Carré
za 3, 20.15 uur, zo 4,14 uur, Hoofdstad
Operette met lm weissen Rössl.
vanaf di 6, 20.15 uur, 'De Vrek' van
Molière door Toneelgroep De Ap-
Concertgebouw
zo 4, gr. zaal. 14.15 uur, Residentie-Or
kest o.l.v. Lucas Vis.
vr 9, gr. zaal, 20.15 uur. Concertge
bouworkest o.l.v. Bernard Haitink,
Ortrun Wenkel, alt.
Nieuwe De La Mar Theater
za 3, 20.15 uur, Robert paul, theater
show, gast: Eileen Egas.
zo 4,14 uur, Alexandra Radius en Han
Ebbelaar, hoogtepunten uit roman
tische klassieke balletten,
zo 4, ma 5, 20.15 uur, Adèle's keus, so
loprogramma Adèle Bloemendaal.
woe 7 fm za 10, 20.15 uur. Tineke
Schouten's Wan Woeman Sjow.
Stadsschouwburg
za 3, 20.15 uur, 'De nacht, de moeder
van de dag' van Lars Norén.
zo 4, 14 uur, di 6, 20 uur, De Neder
landse Operastichting, 'Idomeneo'
van Mozart,
woe 7.20.15 uur, Toneelgroep Theater
'De bontjas' van Gerhart Haupt-
mann.
vr 9, 20 uur. De Nederlandse Operas
tichting met 'Die lustigen Weiber
von Windsor' m.m.v. Het Omroep
orkest, Het Nederlands Operakoor,
leden van het Nationale Ballet.
De Kleine Komedie
za 3, zo 4. 20.15 uur, Schaubühne uit
Berlijn.
woe 7, 20.15 uur, The Dutchies met
hun nieuwe muziektheaterpro
gramma F and Chips.
DEN HAAG
Koninklijke Schouwburg
za 3, woe 7, do 8, vr 9, 20.15 uur, zo 4,
14 uur, Haagse Comedie: première
van De Biechtvaders, van Vincenzo
di Mattia, regie: Lodewijk de Boer.
ma 5, 20.15 uur, Publiekstheater: De
weerstaanbare opkomst van Arturo
Ui, van Bertolt Brecht.
di 6, 20.15 uur, Galas Karsenty-Her-
bert: Noix de Coco, de Marcel
Achard, avec Catherine Rouvel en
Henri Tisot, Franstalige voorstel
ling.
Circustheater
za 3, 20 uur, Nederlandse Operastich
ting 'Die lustigen Weiber von Wind
sor'.
do 8, vr 9, 20.15 uur, Nederlands
Danstheater, nieuw ballet van
Christopher Bruce op muziek van
Kurt Weil; Mental Model en Dream-
time.
Congresgebouw
za 3, 20 uur, Unicef-gala (TROS-tv).
do 8, vr 9, 20.15 uur, Residentie-Or
kest o.l.v. Hans Vonk, Jard van
Nes, alt, m.m.v. Residentie- en Rot
terdams Kamerkoor o.l.v. Gerard
Akkerhuis, Jongenskoor St. Bavo
o.l.v. Fons Ziekman.
Diligentla
zo 4. 14.30 uur, Kamermuziek door
het Amsterdams Pianotrio,
woe 7, 20.15 uur, Residentie-Orkest
met Kamermuziek van John Stan
ley, Van Anrooy, Van Beethoven,
vr 9, 20.15 uur, Adèle Bloemendaal
met Adèle's keus.
HOT
za 3, 20.30 uur, Hot Dansfestival 1983,
Dansgroep Krisztina de Chatel met
Wiederkehr.
di 6, woe 7, do 8. vr 9. 20.30 uur. Hot
Dansfestival 1983, Het Nationale
Ballet met In and out, Confectie
passen, Momentum en Ik hou ge
woon mijn adem in.
Theater Aan de Haven
za 3, 20.30 uur, Toneelgroep Sater: Ta
bleau de la Troupe,
di 6, woe 7, do 8, vr 9. 20.30 uur, Nieu
we Komedie: Weduweverbranding
van Jörg Graser.
LEIDEN
Schouwburg
do 8, 20.15 uur, 'De verloren zoon',
door het Poolse Pantomimetheater
Henryk Tomaszewski.
vr 9, 20.15 uur, Dennis Wayne Dan
cers uit New York.
LAK-Theater
za 3, 20.30 uur, Jozef v.d. Berg:
Troev'.
zo 4,15 uur, kindervoorstelling Jozef
v.d. Berg.
woe 7, do 8, 20.30 uur, Werkteater:
'Gebroed',
vr 9, 20.30 uur, Best Wel: 'Giovanni'.
Stadsgehoorzaal
vr 9, 20.15 uur, Rotterdams Philhar-
monisch Orkest o.l.v. James Con-
lon, solisten: Daniel Wayenberg,
Louis van Dijk, piano.
LEIDEN/V OORSCHOTEN - Het
kamerorkest 'Madrigalesco'
geeft op woensdagavond 7 de
cember een concert in de Leidse
Stadsgehoorzaal. Dirigent is
Hênk Briër, soliste Theodora Ge-
raets. Zij zal het eerste vioolcon
cert van Paganini vertolken. Het
orkest opent met een Diverti
mento van Jan Koetsier. Van
Mozart zal worden uitgevoerd de
Symfonie nr. 34 en twee sonates
voor orgel en orkest. De laatste
werken worden vertolkt met me
dewerking van de organist Joop
Brons. Het concert van 'Madriga
lesco', dat om half negen begint,
wordt voorafgegaan door een be
speling van het weinig gebruikte
orgel van de Stadsgehoorzaal.
Joop Brons treedt in dit voorpro
gramma, dat om kwart voor acht
begint, solistisch op en brengt
bovendien met medewerking
van een koperensemble een
werk van Hendrik Andriessen
ten gehore. Orkestleden Con
stance Backer en Corianne
Hoekstra zijn te horen in werk
voor twee fluiten en orgel.
De pianisten Daniël Wayenberg en
Louis van Dijk zijn de solisten op
het meesterserie-concert van
K&O op vrijdagavond 9 decem
ber in de Stadsgehoorzaal. Bei
den zijn op dit concert door het
Rotterdams Philharmonisch Or
kest te horen in het concert voor
twee piano's en orkest van Fran
cis Poulenc. Daniël Wayenberg
is tevens alleen te beluisteren in
het pianoconcert in G van Ravel.
Verder staan werken van Bern
stein en Debussy op het pro
gramma. Het orkest wordt geleid
aoor de nieuwe chef-dirigent en
artistiek leider James Conlon.
Het Barokensemble Voorschoten
geeft op zaterdagavond 10 de
cember in de Voorschotense
Dorpskerk zijn jaarlijkse concert
voor de burgerij. Het program
ma, waaraan drie solisten hun
medewerking verlenen, ver
meldt hoofdzakelijk werken uit
de vroeg- en de midden-barok
van Engelse, Franse, Italiaanse
en Duitse componisten. Het en
semble staat onder leiding van
Malcolm Hund-Davies. Het con
cert begint met de ouverture tot
de opera Armide van Lully. Voor
de pauze worden werken uitge
voerd van David Funck (een sui
te voor strijkers), een concerto
grosso van Geminiani en een
adagio en fuga voor barokluit
(solo) van Joh. Seb. Bach. Dit
werk zal worden uitgevoerd door
de luitiste Ireen Thomas. Na de
pauze begeleidt zij op theorbe
(basluit) de sopraan Marianne
Hund-Davies in een lamento van
Monteverdi. Het ensemble ver
volgt zijn uitvoering met een
concert van Henrico Albicastero
en een sonate voor trompet en
orkest van Purcell. Hierin treedt
Kees van Venetië op als solist.
De toegang tot dit concert is vrij,
maar er zal een bijdrage worden
gevraagd ter bestrijding van de
kosten. Daarbij vraagt het en
semble ok aandacht voor extra
steun ten behoeve van het instru
mentenfonds.
DEN HAAG (ANP) - Het Nederlands Danstheater brengt in zijn derde
programma van het seizoen op 8 december in het Circustheater in
Scheveningen de première van "Das Berliner Requiem" een ballet van
Christopher Bruce op muziek van Kurt Weill en teksten van Bertolt
Brecht.
Met dit nieuwe werk staan op het programma "Mental model" van Wil
liam Forsythe op muziek van Stravinski, en "Dreamtime" van Jiri Ky-
lian op muziek van Toru Takemitsu.
Het Leidse K&O laat op deze avond weer gratis bussen ryden, die om
kwart over zeven vanaf molen 'De Valk' vertrekken.
AMSTERDAM (ANP) De Martinus-Nijhoff-prijs 1984 voor verta
lingen is toegekend aan Peter Kaaij en Rosemarie Still. De prijs,
een bedrag van 7500 gulden, wordt op 26 januari in Den Haag uitge
reikt.
Peter Kaajj krijgt de prijs voor zijn vertalingen van Duits proza. Rose
marie Still vertaalt modern Nederlands proza en poëzie in het
Duits.