'Ik mocht m n moeder meenemen
'Gevoel als bij bezoek vreemde stad'
Openbaar Kunstbezit breidt taken uit
Filmdebuut over Ierse strijd
-C
Cynthia Rhodes, tegenspeelster van John Travolta in 'Staying Alive'
Amsterdam misschien
culturele hoofdstad
Spartak-Sparta op tv
0jyOENSDAG 30 NOVEMBER 1983
Radio - tv - kunst
Hertejoch Zanker' van Jaap Drupsteen, vanavond op tv
HILVERSUM (GPD) - Geen zin
nig woord wordt erin gesproken.
Van een verhaal kun je niet spre
ken en ook de diepere betekenis
blijft volledig in raadsels gehuld.
Toch behoort 'Hertejoch Zanker'
tot de hoogstandjes uit de Neder
landse televisiegeschiedenis, al
zou het alleen maar zijn om het
fenomenale gebruik van de
nieuwste videografische technie
ken.
een televisiemaker in Nederland
is op dit terrein zo ver als Jaap
Drupsteen. Een naam die vooral
via de VPRO groot is geworden.
Hij ontwierp indertijd de opzien
barende beeldgrappen rond en
met het VPRO-vignet. Daarna
heeft hij ook tal van andere pro-
dukties gemaakt, waarvan Bel-
campo's 'Het grote gebeuren'
een van de voorbeelden is.
Voor Hertejoch Zanker liet hij zich
inspireren door het gelijknamige
muziektheaterstuk van Orkater
dat twee jaar geleden slechts een
aantal weken in een Amsterdams
theater was te zien. Een van de
betrokkenen was toen de acteur
Hans Dagelet. Hij zegt: „Vanuit
de wegwerpgedachte hebben we
toen in drie weken een program
ma in elkaar gezet dat we hoog
stens twee weken wilden spelen.
De enige bedoeling die er achter
zat was om te experimenteren
met de wisselwerking tussen
beeld en geluid. In hoeverre kan
het geluid een beeld verstoren.
Dat soort vragen. Door het hele
theater hadden we geluidsboxen
opgesteld. Zelfs tot buiten het
gebouw aan toe. Dat programma
is toen met nogal gemengde ge
voelens ontvangen, moet ik zeg
gen".
Jaap Drupsteen: „Mij interesseer
de in het programma vooral een
scène waarbij je een man uit het
raam ziet kijken. Wat hij zag dat
wist je als bezoeker niet. Dat
soort beelden zette mijn fantasie
in werking".
Voor het geluid en het raam zijn
ook in de televisieversie van Her
tejoch Zanker een opvallende
plaats ingeruimd. Wat het eerste
betreft: de geluidsband is een ta
melijk agressief klinkende colla
ge van eigen muziek, bestaande
aria's, gevormde dialoog en huis-
tuin- en keukenklanken zoals
fluitende ketels. Nogal onheil
spellend en onrustig allemaal,
waardoor een contrast ontstaat
met de harmonieus uitgebalan
ceerde beelden van Drupsteen;
beelden die sterk aan surrealisti
sche schilderijen doen denken.
Ook het raam komt in deze televi
sieversie meerdere malen terug.
Een tot stoel en typemachine
vergroeide man kijkt uit op een
soort doolhof waarin mensen in
rijen voorbij trekken. En een
strijkende vrouw wordt in een
vreemdsoortige kamer van ach
ter een op een plein uitkijkend
raam met verliefde blikken gade
geslagen.
Hertejoch Zanker bestaat uit een
aaneenschakeling van prachtig
in beeld gebrachte surrealisti
sche scènes, schilderijen op zich.
En wat de betekenis betreft, die
moet ieder voor zich invullen.
Jaap Drupsteen: „Er is geen rode
draad. Toen we met de opnamen
begonnen, wisten we zelfs niet
wat we gingen doen. De ene scè
ne riep associaties op met een an
der beeld en zo verder. Ik kan al
leen vertellen wat Hertejoch
Zanker bij mij oproept. Dat is
een bepaald gevoel. Gevoel wat
ik heb als ik een vreemde stad
bezoek. Een stad is het leukst als
je hem niet kent. Je doet een he
leboel visuele indrukken op die
op dat moment nog niet in elkaar
vallen. Dat gebeurt pas als je het
beeld van zo'n stad compleet
hebt. Het is die moeilijk formu
leerbare intentie die ik zelf ach
ter het Hertejoch Zanker proef.
Het gevoel bij een stad die je niet
kent en waarschijnlijk ook nooit
zult leren kennen". Om 21.09 uur
op Nederland 2.
AMSTERDAM (GPD) -
Nee, het is niet de eerste
keer dat ze in Amsterdam
komt, zo'n jaar of twee ge
leden is ze ook al hier ge
weest, als lid van de Ame
rikaanse popgroep The
Tubes, waarvan Cynthia
Rhodes, deel van uit
maakte als danseres en
achtergrond-zangeres. In
die twee jaar is er voor
haar veel gebeurd; tijdens
haar promotietrip vierde
ze kort geleden in Brussel
haar 27e verjaardag, de
Amerikaanse zangeres,
danseres en sinds kort ac
trice.
Na haar werk bij The Tubes, werd
Cynthia ontdekt en dat leverde
haar rolletjes op in films als „Xa
nadu", „Flashdance" en „One
from the heart", maar de grote
doorbraak kwam toen Sylvester
Stallone haar de rol aanbood van
Jackie, de belangrijkste tegen
speelster van John Travolta in de
film „Staying Alive"
daar een flink partijtje écht acte
ren bij.
„Staying Alive" het logische ge
volg op de vroegere Travolta
successen „Saturday Night Fe
ver" en „Grease". Puur amuse
ment, boordevol muziek van de
BeeGees, boordevol dansen en
met een klein verhaaltje over de
liefdesperikelen van Travolta,
Tony Manero in de film, zo'n ty
pisch macho-figuur en de twee
vrouwen die hem het naaste bij
staan, Cynthia Rhodes als Jackie
en Finola Hughes als de wispel
turige Laura.
door
Hein Kropman
Tussen al het dansen door ontwik
kelt zich een felle concurrentie
strijd rond de twee vrouwen, die
beiden heel wat zien in de swin
gende figuur van Tony, maar uit
eindelijk zal - en dat is na twee
minuten film overigens al duide
lijk - de veel sympathiekere Jac
kie als winnares uit de liefdes
strijd rond Travolta te voorschijn
komen.
Moeder
Cynthia Rhodes als Jackie in 'Staying alive': Sylvester Stallone en John
Travolta lijken enge macho-types, maar ze zijn "zo zacht als lammetjes".
16 a J°,°r J®, j°1?J Het meest opvallende wat Cynthia
mo" aar,co "nnr land overkwam
Amerikaanse, want voor deze
hoofdrol bestond haar filmwerk
uitsluitend uit wat kleinere dans
partijen. Voor haar rol van Jac
kie in „Staying Alive", kwam
'Ascendancy' bij de VPRO
HILVERSUM (GPD) - In de reeks
„Cinema primeur" toont de
VPRO vanavond Ascendancy',
liet speelfilmdebuut van de Brit
Edward Bennett. Het verhaal
gaat over het gevoelsleven van
Connie, een jonge vrouw die zich
bewust wordt van de uitzichtloze
strijd tussen protestanten en ka
tholieken in Ierland. De film
speelt in het Belfast van 1920,
maar de zaken die er in worden
aangesneden zijn nu, 63 jaar la
ter, nog altijd akelig actueel.
Ascendancy' laat vooral de hope
loosheid van de Ierse kwestie
zien. Connie een mooie rol van
Julie Covington, die eerder furo
re maakte in .Don't cry for me
Argentina' - is de dochter van
een rijke protestantse scheeps-
magnaat. Zij is vrijwel volledig
afgeschermd van de politieke
realiteit in haar vaderland opge
groeid. Haar wereld speelt zich
voornamelijk binnen de muren
van het ouderlijk huis af. Daar
worstelt Connie bovendien
voortdurend met de herinnering
aan haar broer die in de Eerste
Wereldoorlog is gesneuveld.
Hoewel Connie's vader op zijn
scheepswerf in toenemende ma
te geconfronteerd wordt met sta
kingen en relletjes, weet hij zijn
dochter daan aanvankelijk bui
ten te houden. Dat wordt echter
wat lastiger als het landhuis ter
bescherming van haar vader
door Engelse militairen in een
complete vesting wordt herscha
pen. Na een emotionele aanva
ring met een jonge luitenant die
bij de familie is ingekwartierd,
vlucht Connie het huis uit.
In de straten van Belfast krijgt zij
in alle hevigheid te maken met
de verschrikkingen die de bur
geroorlog met zich mee brengt.
Pas dan realiseert Connie zich
hoe ernstig het conflict eigenlijk
is en dat zich dit alles in haar di
recte omgeving afspeelt.
Het idee voor de film deed Bennett
op toen hij drie jaar geleden in
Ulster een banket bijwoonde. De
gasten lieten zich geenszins sto
ren door de gruwelijke oorlogs
handelingen waaraan protestan
ten en katholieken zich op het
zelfde moment buiten bezondig
den.
Bennett moest overigens heel wat
moeite doen om zijn produkt te
slijten. De Engelse bioscoopwe
reld zag er geen brood in. Uitein
delijk kreeg hij van het niet-com-
merciële British Film Institute
subsidie. Het nieuwe Britse tv-
station Channel 4 paste het beno
digde restant bij.
Niet geheel tot tevredenheid van
elke criticus werd de film dit jaar
op het filmfestival van Berlijn
bekroond met de hoogste onder
scheiding, de Gouden Beer. De
criticus van het Britse blad The
Guardian meldde dat dit gebeur
de bij gebrek aan betere films.
.Ascendancy' heeft inderdaad
momenten waarin saaiheid drei
gend om het hoekje loert. De in
getogenheid en het gevoel voor
details houden de film echter
moeiteloos overeind (om 21.15
uur op Nederland 1).
„ontvangst" op Schiphol. „Toen
ik nog deel uitmaakte van The
Tubes, was alleen de mededeling
dat er een Amerikaanse pop
groep zou arriveren, voldoende
om de groep meer dan twee uur
bij de douane bezig te houden en
werd werkelijk al onze bagage
onderzocht, op zoek naar iets als
verdovende middelen. Zelfs een
doos snoepjes die ik bij me had
werd in eerste instantie als zeer
verdacht ingeschat en ook mijn
haarband moest worden onder
zocht, want misschien zat daar
wel „iets" in. Nu wordt je ont
vangen als een soort prinsesje,
de Amerikaanse actrice wordt
met alle égards behandeld, er
wordt maar met een half oog
naar je bagage gekeken en in
twee minuten ben je door alle
hekken".
„Wat ook veel leuker is in vergelij
king met de periode met The Tu
bes is dat ik nu ook veel meer tijd
heb om toeristje te spelen. Met
de band was het vanuit het vlieg
tuig door naar het hotel, dan naar
het optreden, terug naar het ho
tel, inpakken en wegwezen. Nu
ben ik een hele week in Amster
dam en heb naast de interviews
tijd over om andere dingen te
doen en musea te bezoeken".
- Je reist niet alleen, je hebt je moe
der meegenomen op deze toer.
„Ja, ik mocht van de filmmaat
schappij voor deze promotietoer,
die vier weken gaat duren en die
na de trip door Europa ook naar
Japan gaat en Australië, iemand
meenemen en dat werd natuur
lijk mijn moeder, die vindt het
heerlijk wat haar overkomt".
Breekpunt in de carrière van Cyn
thia, geboren in de country en
westernstad Nashville, waar ze
op haar zeventiende al optrad als
danseres in „Opryland", een vi
deoband die gemaakt werd door
de popgroep Toto voor hun num
mer Rosanna. Cynthia speelde
die Rosanna en die videotape
werd gezien door Sylvester Stal
lone, de man die John Travolta
zou regisseren in „Staying Alive"
maar nog op zoek was naar de
vrouwelijke hoofdrol.
„Stallone had die tape gezien en
wilde een gesprek met me heb
ben, ik ben toen met hem en Tra
volta gaan praten en moest
proefopnamen maken en uitein
delijk kreeg ik de rol van Jackie.
Een rol die heel wat anders was
dan alles wat ik daarvoor gedaan
had. Tot aan „Staying Alive" heb
ik alleen maar gedanst in films,
nu moest ik ook gaan acteren.
Vanaf het eerste moment dat ik
in contact kwam met Stallone en
Travolta, voelde ik me meteen op
mijn gemak. Vooral Sylvester
heeft me erg goed geholpen deze
rol zo te kunnen spelen. Hij zegt
als regisseur altijd iets tegen je in
vertrouwen, neemt je mee naar
de hoek van de studio en zegt
dan zoiets als: het was prima,
maar als je het nu even anders
probeert, zou het nog beter wor
den".
Keihard
„Stallone en Travolta hebben veel
gemeen, de rollen die ze hebben
gespeeld stellen de twee altijd
voor als van die enge macho-ty
pes, vooral Sylvester in zijn Roc-
ky-films. In werkelijkheid zijn ze
helemaal niet zo, ze zijn zo zacht
als lammetjes. Stallone is altijd
ontspannen op de set, hij
schreeuwt nooit. Travolta heeft
voor deze rol keihard moeten
werken, hij had nooit eerder op
zo'n professionele manier ge
danst, de balletten zijn heel an
ders dan wat hij deed in „Satur
day Night Fever". Travolta had
zijn eigen choreograaf, die hem
vaak na de toch al vermoeiende
opnamen bleef trainen en in
strueren".
„Een ster wordt je wanneer je je
zelf in zo'n positie weet te ma
noeuvreren. Als je er een hekel
aan hebt dat de mensen je op
straat herkennen, moetje binnen
blijven. Vind je het fijn dat je op
straat wordt aangesproken, dan
ga je natuurlijk de deur uit. Ik
vind dat nog geen probleem, de
mensen vervelen me niet".
„Ja, Jackie is niet agressief genoeg
om de top te halen, dat ben ik
eigenlijk zelf ook niet. Jackie
heeft een groot hart en is tevre
den met de dingen die ze doet,
dat gaat ook voor mij op. Het gro
te verschil met Jackie en mijn ei
gen persoon is dat ik me nooit op
zo'n manier door een man zou la
ten behandelen als Tony bij Jac
kie doet in het verhaal".
„Staying Alive" eindigt in een
reusachtig opgezette dansshow,
een podium vol dansers en dan
seressen, prachtige aankleding
en decors, hoe is die finale opge
nomen?
„Voor die finale alleen hebben we
meer dan een maand uitgetrok
ken. Dat was echt reuze zwaar.
Keer op keer moesten de dans
partijen worden onderbroken
voor een nieuwe camera-opstel
ling of voor het licht. Keer op
keer was het dan weer lang
wachten en weer opnieuw begin
nen. Stukje dansen, stoppen,
dansen, stoppen, keer op keer,
vier weken lang. Vaak werkte
Stallone met zes camera's om die
scènes op te nemen en steeds
weer moesten we opnieuw be
ginnen. Na zo'n vierduizend keer
weet je het dan wel".
„Wat ik na die maand toeren over
de hele wereld ga doen? Ik heb,
samen met Eddie Murphy (de ac
teur die een hoofdrol speelt in
„Trading Places" van John Lan-
dis) een contract bij de Para
mount Studio's, wij zijn de enige
twee en in mijn contract staat dat
ik in drie jaar tijd vijf films moet
gaan maken. Niet enkel en alleen
het soort als „Staying Alive",
maar ook komedies en drama. Ik
weet op dit moment nog niet pre
cies wat de volgende film zal
gaan worden, dat hoor ik wel als
ik weer terug ben in Los Ange
les, maar eerst ga ik nog de we
reld rond.
1(1) Hey You - Rock Steady
Crew
2(3) Come back and stay -
Paul Young
3(7) Owner of a lonely heart
- Yes
4(6) Manhattan - G'Race
5 (5) Undercover of the night
- Rollling Stones
6(2) All night long - Lionel
Richie
7 (10) Happy station - Fun
Fun
8(9) Uptown girl-Billy Joel
9 (4) Suzanne - V.O.F. De
Kunst
10 (14) Shadow on the wall -
Mike Oldfïeld
11 (24) You are - Dolly Par ton
12 (17) New dimension - Ima
gination
13 8) I like Chopin - Gazebo
14 (32) Zondag - André Hazes
15 (12) Can't stop running -
Space Monkey
16 (19) Union of the snake -
Duran Duran
17 (25) Just be good to me -
S.O.S. Band
18 (20) Motor mania - Roman
Holliday
19 (11) Suddenly last summer -
The Motels
20 Magnetic - Earth, Wind
Fire
21 (22) Dark is the night - Sha-
katak
22 (28) Johnny vergeet me niet
- John Spencer
23 (13) Big apple - Kajagoog-
oo
24 Please don't make me
cry - UB 40
25 (26) Puss 'n boots - Adam
Ant
26 Love me just a little bit
more - Dolly Dots
27 (31) Love how you feel -
Sharon Redd
28 (16) Joke stop met koken -
Leidse Sleutelgaten
29 (18) Different worlds - Van-
denberg
30 (15) Sunshine reggae - Laid
Back
31 (34) Allergies Paul Simon
32 (35) In't diepst van je hart -
Frank Mirella
33 Right by your side - Eu-
rythmics
34 Heb jij mien zwien ook
zien - Dutch Boys
35 (21) Karma chameleon -
Culture Club
36 Cry just a little bit -
Shakin' Stevens
37 Stop doggin' me
around - Klique
38 (23) Say say - Paul McCart
ney M. Jackson
39 (29) This is welfare - The
Dutch
40 (33) It's raining men - Wea
ther Girls
Voor één jaar
SCHIPHOL (ANP) - Als de wensen van minister Brinkman (wel
zijn, volksgezondheid en cultuur) zullen worden gerealiseerd zal
Amsterdam in 1986 kunnen worden uitgeroepen tot de culturele
k hoofdstad van Europa van dat jaar. De minister heeft dit in
Athene voorgesteld tijdens informeel overleg tussen de tien mi
nisters van cultuur van de EG, dat maandag en gisteren in de
Griekse hoofdstad heeft plaatsgevonden. Dit heeft Brinkman
gistermiddag op Schiphol meegedeeld na zijn aankomst uit
Athene.
Van Franse en Griekse zijde is voorgesteld om met ingang van het
volgend jaar een van de hoofdsteden van de tien lidstaten uit te
roepen tot Europese culturele hoofdstad. Volgens hem was er
ruime steun van de overige lidstaten voor deze plannen. De
Griekse minister van cultuur, Melina Mercouri, tevens voorzit
ter van de vergadering, heeft Athene voorgedragen om in 1985
de eerste culturele hoofdstad van Europa te worden.
Minister Brinkman verklaarde al met het gemeentebestuur van
Amsterdam "globaal contact" hierover te hebben gehad. Het is
de bedoeling om in de culturele hoofdstad van het jaar evene
menten en manifestaties op cultureel gebied te laten plaatsvin-
den, waaraan alle lidstaten hun medewerking verlenen.
Tot nu toe bestaat er voor deze plannen alleen nog een intentie
verklaring. Minister Brinkman zei te hopen dat op de volgende
formele vergadering van de cultuurministers van de EG, vol
gend jaar in Frankrijk, concrete besluiten hierover zullen kun
nen worden genomen.
HILVERSUM (ANP) De NOS zendt woensdag 7 december een
rechtstreekse televisiereportage uit van de voetbalwedstrijd
Spartak Moskou - Sparta die in het kader van het UEFA-Cup-
toernooi wordt gespeeld in Tbilisi (Ned. 2, 16.55-18.45 uur). Ver
slaggever is Theo Reitsma.
In de pauze van de voetbalwedstrijd is het kleuterprogramma Se
samstraat te zien (17.45 uur). Dat is drie kwartier eerder dan in
de programmabladen staat aangekondigd.
De NOS-radio volgt de wedstrijd in Tbilisi met rechtstreekse re-
portagefiitsen vanaf 17.00 uur in het EO-programma op Hilver
sum 1. Verslaggever is Theo Koomen.
Kwart miljoen extra subsidie
AMSTERDAM Het ministerie
van welzijn, volksgezondheid en
cultuur heeft 250.000 gulden be
schikbaar gesteld voor een groot
aantal nieuwe activiteiten van
Openbaar Kunstbezit. In 1984 zal
Openbaar Kunstbezit videoban
den uitbrengen van kunstpro
gramma's die door de NOS zijn
geproduceerd. Daarnaast publi
ceert de stichting documentatie
boekjes over interessante kunst
programma's op de televisie. Er
komt in navolging van de weke
lijkse bioscoop- en theaterlijsten
in de dagbladen een museumlad
der die door Openbaar Kunstbe
zit wordt samengesteld.
Een ander dienstbetoon van de
stichting is de telefonische
kunstagenda met nieuws over
kunstevenementen in binnen- en
buitenland. De abonnees van
Openbaar Kunstbezit zullen van
af januari 1984 tegen gereduceer
de prijzen kunnen deelnemen
aan speciale museumcursussen.
De onderwerpen zijn uiteraard
nogal uiteenlopend. In Maas
tricht zal het bijvoorbeeld kun
nen gaan over nederzettingsar-
cheologie en in Groningen over
kunst van nu. Tot de nieuwe acti
viteiten behoren ook kunstreizen
naar Rome, Madrid, Leningrad
of New York of trips naar dich
terbij gelegen culturele steden.
De stichting Openbaar Kunstbezit
kreeg de afgelopen 27 jaar een
goede naam als informatiebron
met betrekking tot kunst. Het is
steeds de bedoeling geweest om
kunst voor een breed publiek
toegankelijk te maken. De nieu
we plannen moeten van Open
baar Kunstbezit een soort servi
ce-instituut maken op het gebied
van de beeldende kunsten. Ook
architectuur en (industriële)
vormgeving behoren dan tot de
onderwerpen.
Zes jaar geleden heeft Openbaar
Kunstbezit het systeem van de
losse reprodukties vervangen
door de uitgave van kunstschrif
ten die zes maal per jaar verschij
nen. Het waren aanvankelijk the
ma-nummers, maar de huidige
opzet van de kunstschriften is
meer gericht op actuele gebeur
tenissen in de kunst. Er zijn circa
24.000 abonnees, maar dat is niet
genoeg meent het bestuur. De
kunstschriften zijn nu al op 400
verkooppunten in het land los te
koop. Om de uitgave kostendek
kend te maken worden voor het
eerst advertenties opgenomen in
het blad. Hoewel jonge mensen
met een CJP-pas een belangrijke
korting kunnen krijgen op de
kunstschriften blijkt in de prak
tijk dat de meeste belangstellen
den toch ouder zijn dan vijfen
twintig jaar. De heer F. A. Becht
voorzitter van het dagelijks be
stuur van Openbaar Kunstbezit,
zegt dat er plannen zijn om een
speciaal kunstblad voor jonge
ren uit te geven.
Openbaar Kunstbezit wil ook op
het gebied van de particuliere in
de toekomst een bemiddelende
rol gaan spelen op het gebied van
de particuliere kunst, bijvoor
beeld door te helpen bij financie
ring en verzekering. De dienst
verlening kan volgens het be
stuur ook worden uitgebreid tot
het aanleggen van een catalogus
waarin alle videotapes en films
zijn opgenomen die in Neder
land beschikbaar zijn op het ge
bied van film- en videokunst en
informatie over kunst.
Deze omvangrijke catalogus zal
eind volgend jaar verschijnen.
Gedacht wordt bovendien aan
een losbladig systeem waarin
Nederlandse kunstenaars en
misschien later ook buitenlandse
zijn opgenomen. Deze kunste-
naarsdocumentatie zal op een
ander vlak liggen dan de infor
matie die Kunst en Bedrijf thans
geeft.
Volgens Jan Lodeizen, directeur
van het zeven man sterke bureau
van Openbaar Kunstbezit, is de
overheidssubsidie die voor twee
jaar bestemd niet bedoeld om
het personeelsbestand sterk uit
te breiden. Het bureau is nu nog
gevestigd in Weesp maar er
wordt met de gemeente Amster
dam onderhandeld over een
pand in de hoofdstad. Voorzitter
Becht zegt: „We denken aan een
gebouw dat we eventueel met
een paar andere kunstinstellin
gen kunnen delen. Onze nieuwe
activiteiten kunnen toch het bes
te worden uitgeoefend vanuit
een cultureel centrum als Am
sterdam".
Judith Herzberg wint Vondelprijs
DEN HAAG (ANP) - De Joost van den Vondelprijs voor 1984 (groot
22.000 gulden) is de Nederlandse dichteres Judith Herzberg (49) toege
kend. De prijs wordt waarschijnlijk over een jaar uitgereikt.
De prijs is ingesteld door de stichting FVS in Hamburg en is verbonden
aan de universiteit van Munster. De jaarlijkse onderscheiding valt
beurtelings ten deel aan een Nederlander, Vlaming of een Noord-west
duitser voor een eminente prestatie op cultureel gebied, in het bijzon
der als ze een grensoverschrijdend karakter heeft.
Judith Herzberg krijgt de prijs als dichteres en voorts als schrijfster voor
toneel en film. Ze werkte mee aan film als "Twee vrouwen", "Een
vrouw als Eva", "Rooie Sien" en "Charlotte".