Met dank aan mevrouwConnery
Opgroeien in het
Hongarije van
de jaren zestig
f JW m
'"Hllk "Will, ""I
Een goede knokpartij
is er niet meer bij
r iiilllf M
iiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Mannetjes-
maker nu
in Leiden
Echtgenote haalde Sean over nog één keer James Bond te spelen
Televisie
Vrij circuit
VRIJDAG 25 NOVEMBER 1983
Paul Anka, Elvis Presley en Little
Richard als muzikaal decor voor
een Hongaarse film. Opmerke
lijk, even opmerkelijk en bijzon
der als 'En de tijd stond stil...'
zelf is. Regisseur Péter Góthar
vertelt daarin van de tieners in
Hongarije. Opgroeiend in een
land dat nog de sporen draagt
van een volksopstand (1956),
aangeraakt door de begeerten
die het westen over het ijzeren
gordijn aanreikt: muziek en coca
cola.
De film staat allereerst (in zwart
wit) stil bij de gebeurtenissen
van 1956. Een man die meedeed
aan de opstand, vlucht op het
laatste moment naar Wenen. Zijn
vrouw en twee zonen Dénes en
Gébor blijven achter. Op die
twee, en met name Dénes, con
centreert het verhaal zich vervol
gens. Samen met zijn vriend Vil-
mon kijkt hij op naar de oudere
scholieren en wordt hij tussen
passie en vrees heen en weer ge
slingerd als het om meisjes gaat.
Wat dat betreft weinig verschil
met de teenager-films, zoals die
in de VS worden gemaakt.
Maar in 'Mególl az Idö' (de origine
le titel) is natuurlijk wel wat
meer in de hand. De straffe
'En de tijd stond stil...'; re
gie: Péter Góthar; hoofd
rollen: Istvón Znamenak,
Anikó Ivón en Sóndor
Sóth; theater Kijkhuis,
Leiden (tot en met zondag)
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIII
schooldiscipline heeft in deze
film alles te maken met de ge
beurtenissen van 1956. Er is zelfs
een speciale conrector om de be
langen van de staat te bescher
men. De jeugd verzet zich daarte
gen, maar voelt zich ook niet ver
want met die "ouwe kerels" van
'56. Hun inspiratie komt voort uit
wat er van het westen binnensij
pelt. De nieuwe muziek die ze
niet verstaan, maar op het ge
hoor meezingen en cola waarvan
ze denken dat je er high van
wordt.
Hun grote voorbeeld is Pierre die
het gezag als geen ander tart en
op een gegeven moment zelfs on-
Sdndor Söth (links) en Istvdn Znamenak.
(foto pr>
der de tonen van 'Jailhouse
Rock' portretten van Lenin van
de muur rukt.
Zijn verschijning (mooie rol van
Sandor Söth) roept herinnerin
gen op aan James Dean en vooral
ook om die reden zijn er al verge
lijkingen getrokken met 'Rebel
without a cause'. Beetje gezocht
en het plaatst 'En de tijd stond
stil...' ook in een verkeerd kader.
Het is niet alleen een portret van
rebellerende jongeren, maar
geeft ook aan wat er met de ou
deren gebeurde in die beginjaren
zestig. Als zodanig is het beslist
een geslaagde film.
Maar ook als kijkspel is 'En de tijd
stond stil' de moeite waard met
de bekende roestbruine kleuren
die ook in 'Another Way' zo over
heersten. Cameraman was dan
ook niemand minder dan Lajos
Koltai en die toonde zijn kunnen
al in 'Mephisto'.
BART JUNGMANN
Jeugdbendes: de laatste tijd wor
den er over dit fenomeen steeds
vaker films gemaakt. En ze slaan
Inmiddels hebben ook de minder
getalenteerde filmers zich op het
genre gestort. Ook zij willen wel
een graantje van het succes mee
pikken, de kunstluizen!
Castellari, een naam die herinne
ringen aan de mafia oproept, is
zo iemand. Hij heeft het genre
goed bestudeerd, maar niet lang
genoeg, helaas. Zo slaagt hij er
bijvoorbeeld niet in ook maar
iets over te brengen van de
romantiek van de bende.
1990. De Bronx is niemandsland
geworden. De overheid bemoeit
zich niet meer met dit gebied en
laat de bendes elkaar afslachten;
wat eigenlijk nog niet zo'n gek
idee is. Uiteindelijk komt de po
litie er toch aan te pas. Nog meer
bloed dus.
En altijd weer flitsende messen. Zo
komen er op een bepaald- mo
ment messen uit een motor. Een
ouderwetse knokpartij waarbij
'The Bronx Warriors'; ac
teurs: Vic Morrow en Fred
Williamson; regie: Enzo
G. Castellari; theater:
Trianon; leeftijd: 16 jaar
flinke hoeken worden uitgedeeld
- ho maar! Allemaal staal wat er
blinkt.
Trouwens, dat de Bronx geen ge
bied is om je poedel 's avonds
even uit te laten wisten we. Maar
de gruwelijkheden die in deze
film worden afgeschilderd, vin
den daar toch echt niet plaats.
Waarschijnlijk ook niet in 1990.
Is dat wel het geval dan zal on
dergetekende tegen die tijd zor
gen dat hij op de maan zit.
WIM BRANDS
Hans Veerman zingt een chanson en Henk van Ulsen begeleidt hem op de piano. Beiden spelen een rol in 'De
Mannetjesmaker', de eerste Nederlandse film met een 'politieke' lading. In Veerman is duidelijk project
ontwikkelaar Zwolsman te herkennen en Van Ulsen heeft in de film opvallend veel weg van politicus Schmel-
Vorige week is op deze pagina uitgebreid aandacht besteed aan dit speelfilmdebuut van Hans Hylkema. In 'De
Mannetjesmaker' wordt Ben Korsten geportretteerd. Korsten ging zich na een journalistieke carrière bezig
houden met het coachen van politici. In de jaren zestig diende zich een groep kleurloze politici aan en boven
dien deed de televisie zich steeds meer gelden. Public relations werden daarom steeds belangrijker.
Korstens ster rees snel, maar daalde even gezwind. Hij raakte verslaafd aan alcohol en morfine en nadat hij in
een interview de vuile was had buiten gehangen, lieten zijn politieke 'vrienden' hem vallen. 'De Mannetjesma
ker' is sinds gisteren in het Leidse Lido-theater te zien. (foto pr>
AMSTERDAM - De Filmweek Amsterdam mag dan een
pijnlijke flop zijn geworden, waar niet alleen het publiek
maar vrijwel ook alle aangekondigde belangrijke gasten
zijn weggebleven, op de slotdag werd het toch nog even
feestelijk door de komst van de Schotse acteur Sean
Connery, ter gelegenheid van de première van 'Never say
never again'.
In deze film speelt hij na twaalf
jaar opnieuw James Bond, de rol
die hém 20 jaar geleden beroemd
maakte. Het is overigens ook de
beste Bond-film van de laatste 12
jaar. Op 8 december gaat hij in 65
Nederlandse theaters draaien.
Sean Connery gaf een persconfe
rentie en legde uit waarom hij te
ruggekomen was op het besluit
«om nooit meer de rol te spelen
van geheim agent 007.
De voorgeschiedenis van 'Never
say never qgain' is dat iemand
ooit zo slim geweest is om van
Bond-auteur Ian Fleming de
rechten te kopen op het boek
'Warhead', dat weliswaar al
verfilmd was onder de titel
'Thunderball', maar behalve de
titel was ook de oorspronkelijke
intrige ongebruikt gebleven.
Sean Connery: „Kevin McClory zat
aan dat script te schrijven en
vroeg mij op zeker moment om
te adviseren. Toen heb ik een tijd
met Len Deighton aan het draai
boek zitten schaven en toen
vroeg McClory ineens waarom ik
dan eigenlijk niet gelijk ook
maar de hoofdrol zou gaan spe
len. Ik voelde daar eerst niet zo
veel voor, maar mijn vrouw
bracht me ertoe het aanbod te
heroverwegen en ik heb me toen
over laten halen".
„Onmiddellijk nadat dit bekend
werd gemaakt, werden we over
spoeld door advocaten die ons
het recht betwistten om deze
film te maken. Ik heb toen ge
zegd dat als men met mij verder
wilde, eerst maar gezorgd moest
worden dat al die juridische
kwesties waterdicht waren afge
regeld. Een jaar of drie later leek
dat gebeurd te zijn en producent
Jack Schwartzman zei dat we
verder konden. Toen hebben we
de film gemaakt. Dat ik er in
meespeel, is dus eigenlijk door
mijn vrouw veroorzaakt en aan
haar hebben we ook de nieuwe
titel te danken. 'Never say never
again', dat heeft zij verzonnen".
- Irving Kershner als regisseur, dat
is uw keuze geweest?
„Ik kende hem al een hele lange
tijd en de Bond-films werden al
tijd geregisseerd door Britse re
gisseurs. Dat hoort zo. Toen ik
erin toestemde om aan 'Never
say never again' mee te werken,
had ik als eis gesteld dat ik over
het script,, de cast, de regisseur
en de cameraman zou mogen be-
slisen. Aangezien ik een cast wil
de met acteurs die in staat zijn
tot werkelijk driedimensionaal
acteren, was er ook een regisseur
nodig die met echt goede acteurs
overweg zou kunnen en tegelij
kertijd voldoende verstand zo
hebben van de speciale techni
sche problemen. Kershner is zo
iemand".
door
Pieter van Lierop
„Ik wilde niet teveel van die tech
nische hokuspokus„in de film,
want 'Never say never again' zou
voor mij het ideale Bond-avon-
tuur moeten worden; een span
nend, detective-verhaal, met
spionage, maar degelijk opge
bouwd en goed gefotografeerd
en ook echt goed geacteerd.
Daarom wilde ik zo graag ook
Klaus Maria Brandauer als de
schurk van het stuk. Ik had hem
gezien in de Mephisto-film en ik
acht Brandauer een van de beste
tien acteurs ter wereld".
- Wat vindt u van de.Bond-films die
na die van u gemaakt zijn?
„Ik heb ze niet allemaal gezien, dus
mijn oordeel is niet helemaal eer
lijk. Tijdens de opnamen van
'You only live twice' merkte ik,
los van de conflicten die ik toen
nog al eens met producenten
had, dat het een kant opging die
niet meer overeenkwam met
mijn eigen smaak. Steeds meer
technische goocheltrucs. 'Dia
monds are forever' was nog een
stap verder in die verkeerde rich
ting, met ook meer grappen om
de grappen zelf, wat nooit goed is
voor een verhaal dat veronder
steld wordt spannend te zijn. Die
gewijzigde aanpak is toen geërfd
door Roger Moore, die het ook
niet helpen kon en er maar mee
moest overweg zien te raken".
„Vanaf toen zijn de films een soort
parodieën geworden; komedies
met stunts. Ze waren succesvol,
maar naar mijn gevoel was ie
dere geloofwaardigheid weg,
geen spatje realisme meer over,
terwijl ik dat nou juist altijd de
sterkste kant van de Fleming-
verhalen gevonden had, in com
binatie met een meer ingehou
den humor. Met 'Octopussy' zijn
ze toch weer iets meer terugge
komen bij de originele atmosfeer
en met 'Moonraker' waren ze wel
heel erg ver afgedwaald. Met 'Ne
ver say never again' nu wilde ik
een film maken die interessant
genoeg zou zijn, zelfs als het toe
vallig geen Bond-film geweest
zou zijn".
- Wat verklaart volgens u het succes
van de Bond-films?
„Ik zou het moeilijk kunnen zeg
gen. Toen ik de eerste deed in
1963, had ik nooit kunnen ver
wachten dat ik hier en nu zou zit
ten te praten over nog steeds
Bond-films. Ik denk niet dat ik er
zelf nog ooit één zal doen, omdat
ik nogal expliciete ideeën heb
over formule en kwaliteit, terwijl
ik het nooit meer wil meemaken
om - net als voor 'Never say ne
ver again' - me te gaan bemoeien
met de pre-produktie, de eigen
lijke produktie en de post-pro-
duktie. Maar Roger Moore gaat
volgend jaar weer wel een nieu
we Bond-film maken. Het gaat
maar door".
„In 1963, toen 'Dr. No' meteen zo'n
succes was, wist men algemeen
te vertellen dat het een kwestie
van perfecte timing geweest was.
Het was in Engeland de periode
van nog voor de hoogconjunc
tuur. Er was nog voedselschaar
ste, kledingschaarste en de Brit
se cinema stond nog helemaal in
het teken van het gootsteen-dra
ma. En ineens kwam er zo'n film
over een man die buitengewoon
opwindende avonturen beleeft
in een wereld vol exotische loka-
ties en weelde, snelle auto's, goe
de wijn en seksuele surprises.
Dat sloeg wel aan, ja".
- U bent sinds uw voorlaatste optre
den als James Bond 12 jaar ou
der geworden, had ook uw rol op
dat punt niet meer aanpassing
wenselijk gemaakt?
„Ik ben er niet te ijdel voor ge
weest. Het had van mij best ge
mogen en we hebben er ook op
zitten broeien. Ik had het wel
grappig gevonden om 007 zo te
spelen dat, als hij weer eens bij
zo'n mooie vrouw in bed gaat lig
gen, hij eerst op de badkamer
even rustig een kopje kamille
thee zou nuttigen om kracht te
verzamelen voor de seksuele
gymnastiek.
Maar het bleek dat die manier van
aanpassingen verzinnen, meer
problemen veroorzaakte dan op
loste. Want het zou dan bijvoor
beeld ineens eigenlijk ook nodig
zijn om James Bond iedere keer
kamillethee te laten drinken
voor hij iemand een klap geeft,
bij wijze van spreken. We zijn er
dus maar vanaf gestapt. Maar het
is wel waar: die ideale leeftijd
voor zo'n karakter zou een jaar of
35 zijn geweest".
- Wat beschouwt u, afgezien van uw
Bond-optredens, als uw beste
film?
Ik was nogal tevreden over 'Robin
and Marian', hoewel die film wei
nig bekijks getrokken heeft,
maar dat schijnt nu ineens via vi
deo-verkoop enorm bij te trek
ken. Ook 'The man who would
be king' vind ik zelf tamelijk ge
slaagd en 'The wind and the
lion'. Ik onderscheid mijn films
altijd op een A-kant en en B-
kant. De A-kant is of ik er zelf
tevreden over ben, de B-kant is
de response van het publiek. Het
mooist is natuurlijk als de A-kant
en de B-kant bij elkaar komen:
een film waar ik zelf trots op ben
en waar het publiek ook waarde
ring voor blijkt te hebben. Zo be
zien moet dan 'The man who
would be king' mijn beste film
zijn geweest".
Cubby Broccoli, de producent van
de bestaande James Bond-reeks,
heeft alles in het werk gesteld
om het tot stand komen van 'Ne
ver say never again' te verhinde
ren, via pesterijen, intimidaties
van personeel en een hele reeks
processen die Broccoli telkens
verloor, maar er loopt er nog
steeds één. Toen onlangs de
Franse cinemateek een retros
pectief van Sean Connery-films
wilde maken, weigerde Broccoli
om daarvoor ook maar één Ja
mes Bond-film af te staan.
De persoonlijke vriendschap tus
sen Roger Moore en Sean Conne
ry heeft nooit geleden onder die
koude oorlog. Sean Connery:
„Voor ik ermee begon, had ik
Roger verteld dat dit zou gebeu
ren. Zo lagen de kaarten. En tus
sen Roger en mij is er niets ver
anderd. We vonden het wel leuk
om eikaars rivaal te zijn, ook al
had ik ooit gezegd nooit meer
een James Bond film te zullen
maken. We hadden zelfs een heel
mooi einde bedacht voor mijn
film. Ik zou dan samen met mijn
tegenspeelster, Kim Bassinger
over Piccadilly wandelen en dan
zouden we daar plotseling tegen
Roger oplopen en dan zou hij
zeggen: 'Never say never again'!
We vonden dat allebei buitenge
woon grappig, maar we zouden
het nooit langs de juridische ad
viseurs hebben gekregen".
BLIJVERS
"Return of the Jedi" - Spektakel dat
er wezen mag. Euro 2. Alphen.
"De Illusionist" - Sublieme gekte
van Freek de Jonge, Lido 3. Lei
den.
"Vrijdag de 13de, deel 3" - Nog grie
zeliger in 3D, Luxor, Leiden, Eu
ro 4, Alphen, City 2, Katwijk.
"The Osterman weekend" - Thriller
van Sam Peckmpah. Lido 2, Lei-
Lelouche. Studio, Leiden.
Porky's 2" - Nogal flauwe grap
pen, boodschap is bijzaak, Lido 1,
Leiden, Euro 1, Alphen.
(OP)NIEUW
"Papillon" - Ontsnapping van ge
vangeniseiland, Euro 3. Alphen
"Cycloon" - Natuurrampenfilm, Ci
ty 1. Katwijk.
"Once upon a time in the West" -
Western, City 2. Katwijk.
"The Octagon" - Chuck Norris aan
het (vecht)werk, City 3, Katwijk.
"The Verdict" - Paul Newman in rol
van verlopen advocaat, die er
toch weer bovenop komt. City 4.
SEXFILMS
"Memoires of love" - Rex, Leiden.
NACHTFILMS
"De snelle meiden" - Rex, Leiden.
"Porky's 2" - Euro 1, Alphen
"Return of the Jedi" - Euro 2, Al
phen.
"Bedcarrière van een fotomodel" -
Euro 3, Alphen.
"Candy, een tiener die wat wil" -
Euro 4, Alphen.
DEN HAAG
"The Osterman Weekend" - Asta
(463500), 16 jr.
"Monty Python's Life of Brian" -
Bijou (461177), 12 jr.
"De mannetjesmaker" - Calypso
(463502), al.
"Trading places" - Babylon 1
(471656), al.
"Live on the Sunset Strip" - Baby
lon 2, 16 jr.
"Man, vrouw, kind" - Babylon 3. al.
"Parasite" - Cineac 1 (630637), 16 jr.
"La Traviata" - Cineac 2. al.
"Octopussy" - Cineac 3, al.
"The good, the Bad and the Ugly" -
Euro (667066), 12 jr.
"Return of the Jedi" - Metropole 1
(456756), al.
"De Illusionist" - Metropole 2, 12 jr.
"Trading places" - Metropole 3, al.
"Sophie's choice" - Metropole 4, 16
"Brandende liefde" - Metropole 5,
16 jr.
"De genadeslag" - Odeon 1 (462400),
12 jr.
"De uitdaging"- Odeon 2. 16 jr.
"Caligula 2" - Odeon 3. 18 jr.
"Return of the Jedi" - Odeon 4, al.
"Zondige melodie" - Le Paris 1
(656402). 18 jr.
"Slip Up" - Le Paris 2. 18 jr.
"Roommates" - Le Paris 3. 18 jr.
"Black Angels of Death" - Passage
(460977), 16 jr.
AMSTERDAM
"Exposed" - Alfa 1 (278806), 16 jr.
"Danton" - Alfa 2, 12 jr.
"Educating Rita" - Alfa 3. al.
"Man, vrouw, kind" - Alfa 4. al
"Traversees" - Alhambra 1 (233192),
16 jr.
"Sophie's choice" - Alhambra 2, 16
jr.
jr.
'Trading places" - Calypso 1
(266227/234876). al.
"Superman 3" - Calypso 2. al.
"The world according to Garp" - Ca
lypso 3. 12 jr.
"Voor vrijende vogels" - Centraal
(248933), 18 jr
"Brandende liefde" - Cineac
(243639), 16 jr.
"L'Homme blessé" - Cinecenter
(236615), 16 jr.
"Erendira" - Cinecenter. 16 jr
"Tootsie" - Cinecenter. al.
"The Osterman Weekend" - Cinema
1 (151243), 16 jr.
'Trading places" - Cinema 2. al.
"Return of the Jedi" - City 1
(234579), al.
"De mannetjesmaker"- City 2, al.
"Scherprechters" - City 3, 12 jr.
"High road to China" - City 4. al
"Octopussy" - City 5. 12 jr.
"La Traviata" - City 6. al.
Monty Pvthon's "The meaning of li
fe' - City 7, 16 jr
"Danton" - Kritenon, 12 jr.
"Het proces" - Studio K, 16 jr.
"De illusionist" - Leidsepleinthea-
ter (235909), 12 jr.
"In love" - Parisien (248933), 18 jr.
"De uitdaging" - Rembrandtplein-
theater 1 (223545), 16 jr.
"Caligula 2" - Rembrandtpleinthea-
ter 2 (223545), 18 jr.
"Sun Dragon" - Rex (246132), 16 jr.
"Dressed to kill" - Saskia (244152),
16 jr.
"Colpire al cuore" - The Movies 1
(245790), 16 jr.
"All about Eve" - The Movies 2, al.
"Erendira" - The Movies 3, 16 jr.
"De genadeslag" - Tuschinski 1
(262633), 16 jr.
"Gejaagd door de wind" - Tuschins
ki 2. 12 jr.
"Vrydag de dertiende, deel 3" - Tu
schinski 3, 16 jr.
"Octopussy" - Tuschinsky 4. 12 jr.
"The king of comedy" - Tuschinsky
5, al.
"De illusionist" - Tuschinsky 6, 12
Acteur Michel Serrault dook vo
rig jaar op in twee prachtige
films. De één was 'Garde k
Vue' met Lino Ventura, de an
der was 'Les fantómes de cha-
pelier', een film van Claude
Chabrol en morgenavond via
Duitsland I (22.05 uur) te zien.
Het is een verfilming van een
roman van Georges Simenon.
Serrault is hierin een keurige
burgerman die op een dag on
gemerkt zijn vrouw om het le
ven brengt. Uit angst dat één
van haar vriendinnen het
merkt, ruimt hij die ook uit de
weg en wie zal de brave mon
sieur Labbé verdenken?
Morgenmiddag 'The man who
shot Liberty Valance', één van
de betere westerns. John Ford
maakte de film in 1961. De keu
rige James Stewart komt het
wilde westen temmen, maar
heeft daarbij wel de hulp van
ruwe bolster John Wayne no
dig. België 1, 16.00 uur.
Ook over het Wilde Westen gaat
'The ballad of Cable Hogue'
van Sam Peckinpah. Een voor
zijn doen niet al te gewelddadi
ge film, waarin de oude goud-
James Stewart speelt mee in
'The man who shot Liberty Va
lance'. (Foto AP).
zoeker Hogue (Jason Robards)
net aan de dood ontsnapt. Er
gens in de woestijn bij een ver
borgen bron begint hij vervol
gen een pleisterplaats voor
postwagens en krijgt gezel
schap van een prostituée (Stel
la Stevens). Volgende week
vrijdag België 1. 20.15 uur.
In de serie Cinema Primeur,
brengt de VPRO woensdag
(Ned. 1, 21.15 uur) één van de
winnaars van het laatste Ber-
lijnse filmfestival. Het is de En
gelse film 'Ascendancy' (de an
der was 'La Colmena'). De film
speelt in het Ierland van de ja
ren twintig en indirect geeft re
gisseur Bennett zo kritiek op
de situatie in Noord-Ierland.
Jeanne Moreau speelt een hoofd
rol in 'Lift naar het schavot'
van Louis Malle, die in het ka
der van de Nouvelle Vague in
het Filmhuis LVC wordt ge
draaid. Een man probeert de
moord op de echtgenoot van
zijn minnares als zelfmoord te
bestempelen. Maar hij komt
vast te zitten in de lift. (van
avond en morgenavond 21.15
uur).
'La route de Corinthe' van Clau
de Chabrol is de laatste van
zijn satirische avonturenfilms
over twee geheime agenten die
in Griekenland hun werk heb
ben. (woesndag 20.00 en 22.15
'Zazie dans le métro' van Louis
Malle besluit de filmweek in
het LVC. (donderdag 20.00 en
22.15 uur).
In Het Kijkhuis drie Zweedse
films: 'Haxan' van Benjamin
Christensen uit 1922, een klas
siek meesterwerk dat de bron
werd voor vele horrofilms
(maandag), 'The simplemmded
murderer' van Hans Alfredson
uit 1982. Een armoedige jon
gen, zuiver en puur van karak
ter, wordt door de barbaarshe
den van een rijke boer ge
dwongen die te vermoorden
(dinsdag en woensdag), 'Mon
tenegro' van Dusan Makave-
jev, een Bunuel-adept en
kroonprins van het nieuwe ab
surdisme. Centraal staat een
Amerikaanse vrouw die door
toeval in contact komt met een
groep Joegoslavische gastar
beiders. (donderdag tm. zon
dag). Aanvang voorstellingen:
20.00 en 22.15 uur.
Bij K&O is 'Vier lange hete da-
Jeanne Moreau. (archieffoto)
gen' te zien, een Canadese film
uit 1974 van Douglas Jackson.
Cliff Reynolds, verslaggever
voor een locaal televisiesta
tion, krijgt opdracht een repor
tage te maken over de hittegolf
die het land teistert. Jammer
voor hem, komt er op de film
ook een ontsnapte gevangene
Ie staan die er alles voor over
heeft de band in zijn bezit te
krijgen, (dinsdag 20.00 uur).
In het LAK staat dinsdag de
Tweede Wereldoorlog centraal.
'Nuit et brouillard' (Nacht und
Ncbcl) van Alain Resnais is
een studie van concentratie
kampen. Deze film begint om
20.00 uur en wordt om 21.00
uur gevolgd door 'Julia', waar
in Jane Fonda de schrijfster
Lillian Hellman speelt. Lillian
heeft zich teruggetrokken om
een boek te schrijven over haar
vriendschap met Julia, die in
het Duitsland van vlak voor de
Tweede Wereldoorlog in de an
ti-fascistische beweging zit en
ook Lillian bij haar werk be
trekt. Met Vanessa Redgrave
als Julia.