'Rock 'n roll-wereld is onecht In katzwijm voor vitale veertiger -C Andy Partridge van popgroep XTC, een 'spitsvondig' buitenbeentje Omroep weigert teruggang TROS recht op Day after" ANP stopt met viditel Prijzen voor debuten Hogenbijlprijzen uitgereikt Afstandelijke chaos Schrijfster Oosterbroek overleden Première 'Djazzex' DONDERDAG 24 NOVEMBER 1983 Radio - tv - kunst Ondernemingsraad NOS vindt protest te zwak door John Oomkes Het oordeel is vrij algemeen: de popmuziek maakt een ern stige depressie door. Anno 1983 lijkt het erop alsof de revolte van de punk nooit heeft plaatsgehad, of op zijn minst twee jaar geleden al was uitgewerkt. De commer cie heerst als nooit tevoren. Gladde platenprodukties be heersen het beeld van een steeds verder verbrokkelende markt. Toch zijn er uitzonderingen, al zijn ze op de vin gers van een, wellicht twee handen te tellen. Mummer, de zesde elpee van de Britse groep XTC is zo'n plaat, die in ieder geval straks te boek zal staan als een van de beste platen in zo niet de beste. i „Het is waar", zegt Andy Partridge, heen en weer schuivend op de bank waar we hebben plaatsge nomen voor een gesprek. „Spits vondigheid en vernuft hebben XTC altijd bepaald. Ik hoop dat we daar minder en minder op durven te vertrouwen naarmate we ons verder ontwikkelen. Maar sommige mensen passen tamelijk brute middelen toe om de aandacht op zich gericht te krijgen en anderen proberen het door list. Weer anderen moeten het redden met hun knappe toetje. Ik heb enkel mijn spits vondigheid". Het is duidelijk, hier is geen afge sleten botterik aan het woord. Andy Partridge nadert de dertig en vormt al een kleine tien jaar samen met Colin Moulding de kern van een Engelse band, die door de jaren heen steeds sterker te horen heeft gekregen dat zijn songs de vergelijking met die van The Beatles kunnen door staan. Vanuit de landelijke rust van het plaatsje Swindon hebben Par tridge, Moulding en gitarist Dave Gregory van tijd tot tijd steeds fraaiere albums op de buitenwe reld losgelaten. Na het onstuimi ge begin met White Music (1978) en Go 2 (1978) vertoonden Drums and Wires (1979), Black Sea (1980), English Settlement (1982) en dan nu Mummer (1983) een steeds volmaaktere vorm van songschrijverschap. De lied jes van XTC blinken uit door scherpe teksten, fraaie melodie lijnen en voor pop ongebruikelij ke arrangementen. „Spitsvondigheid is het enige dat ik bezit", zegt Partridge in grote oprechtheid. Boterhammen ver zwelgend zit hij naast me. „Echt knap ben ik niet; ik heb daarvoor te veel gelijkenis met een aardap pel. Dus moet ik wel spits zijn om andere mensen te intrigeren. Ik heb ooit geschreven dat ver nuft mijn favoriete sport was. Er is niets dat ik liever doe dan de degens kruisen met een ander geestig tiep". - Wat is het nadeel van vernuft? „Oh, iedereen denkt altijd dat je hen in de hoek wilt zetten, of een stapje hoger probeert te staan dan zij. Maar je staat een treetje hoger, of je wilt of niet, zo is dat nu eenmaal met spitsvondig heid. Je moet nu eenmaal dat ty pische spelletje winnen van je gesprekspartner. Er daarnaast kun je spitsvondigheid uitste kend toepassen om je gevoelens wat verborgen te houden. Maar ik ben wat minder vernuftig te genwoordig. Ik besef dat het an dere mensen soms te zeer in ver legenheid kan brengen. Maar zelf verontrust het me niet. Ik heb ge leerd met mezelf te leven. Het is nu o.k. tussen mij en mezelf. Als je niet met jezelf overweg kunt, nou... je brengt 24 uur per dag met jezelf door". - Vernuft is een trucje om gezond te blijven, niet? „Het is eèn ander middel om jezelf te verdedigen. Ik ben bijvoor beeld ongelooflijk cynisch over de hele popbusiness. Als je zoals ik zo'n zes jaar lang dag in dag uit bezig bent geweest met het ma ken van opnamen en tournees, dan ónderga je een bewustzijns vernauwing. Nu, achteraf, kan ik door mijn microscoopje kijken en alle details zien die ik toen over het hoofd zag. Je schrikt als je ziet wat er allemaal fout kan gaan". „Als ik me rot voel dan haat ik die muziekwereld. De popscene, de rock 'n roll-wereld is ongelooflijk onecht en vals. Ik probeer zelf niet volgens maatstaven te leven die daarin voor echt doorgaan. Ik haat het. Ik beschouw mezelf bij- Andy Partridge van XTC: "Ik lijk teveel op een aardappel om echt knap te zijn. Dus moet ik wel spits zijn om anderen te intrigeren." voorbeeld niet als een internatio nale persoonlijkheid; ik denk over mezelf als een privé-per- soon. Ik hou niet van feestjes; ik ga er nooit op af. Ik gebruik geen drugs. Ik doe niets waarvan ver ondersteld wordt dat sterren er hun dagen mee vullen. Ik pro beer mezelf te verstoppen. Ik be zit zelf niets dat kostbaar is. Ja, mijn gitaar, en ik geloof dat die niet eens mijn eigendom is". Toch is die song o eerlijk. Je geeft toe dat je zelf ook gecorrumpeerd bent. „Jazeker. Ik weet dat dat gebeurt, maar,ie kunt je er nooit helemaal van losmaken. Ik ben gestopt met optredens omdat ik concer ten op een te grote schaal en in tourneeverband beschouw als slavenwerk. Ze hebben niets met werkelijke communicatie tussen een artiest en zijn publiek van doen. Ik ben gestopt vlak voor een optreden. Twintig minuten voor de aanvang van een concert. Alle 15.000 plaatsen van The Hol lywood Bowl, een groot open luchttheater, waren bezet, maar ik kon niet meer. De tour moest worden afgelast. Wat denk je wat dat voor spanningen opriep? De enige manier waarop je je echt kunt losmaken is door te stop pen. Maar dat zou slecht voor me zijn, want ik hou ervan om platen te maken. Ik kan slechts hopen dat de platen die wij maken niet misleidend zijn". - Jullie Amerikaanse platenmaat schappij heeft XTC laten vallen omdat de groep onverkoopbaar werd geacht. De Engelse maat schappij vond de songs op Mum mer belachelijk en weigerde die in een hoes uit te brengen waarop jullie vermomd rondliepen als de karakters uit het spontane plat telandstoneel (vandaar Mum mer). „Mummer is een heel oude Engel se traditie. De dorpsbevolking past dat toe in een soort passie spel van muziek en toneel. Meestal gaf het aan dat het oude jaar was afgestorven, de oogst binnen was en dat het nieuwe jaar weldra aangebroken zou zijn. Het is een heel oude traditie met heidense en middeleeuwse trekjes, vol religie, seks en drank. Maar het belangrijkste daarbij is datje de slager van om de hoek niet mag herkennen tij dens het spel". „Meestal zijn het de mensen van het platteland die zich daar nog aan overgeven. Ik beschouw me zelf meer als een jongen van het platteland dan iemand uit de gro te stad. Dat verbergen, dat bevalt me. Ze stellen bescheidenheid op prijs. Ze grimeren hun ge zicht. Op het moment dat je hen zou herkennen zou de magie eraf zijn. Zo zijn wij ook. Als wij wor den gemaakt tot sterren, in de ogen van iemand anders, dan tast dat onze kracht aan, denk ik". - Eén van de redenen popindustrie zo leeg is, heeft te maken met zijn verwachting dat de artiest een trucje moet laten „Ze zeggen: wat jij doet is fantas tisch. Frank Zappa zei dat ook: okay, wat jij doet is fantastisch. Je mag niet iets doen dat minder is dan fantastisch in hun ogen. Maar wat ik doe is heel normaal, heel gewoontjes. Hou jij ervan4 Nou, het is zo gewoon9 De men sen verwachten dat je elke keer een goedkoop trucje uitje mouw tovert. Ze houden er niet van om er over na te denken. Rockmu ziek is zo'n beperkte zaak". HILVERSUM - Wanneer de om roep in 1984 behalve de opgeleg de bezuiniging van 30 miljoen ook de kosten van het niet door gaan van de trendvolgersopera- tie moet dragen, groot twintig miljoen, zal de Raad van Beheer van de NOS geen verantwoor ding meer nemen voor het be leid. Dat verklaarde NOS-voor- zitter Jurgens gisteren desge vraagd. Jurgens voegde daaraan toe overigens niet te verwachten dat het kabinet die extra korting op de omroepbegroting zal aan brengen. Eerder deze week had de onderne mingsraad van de NOS voor speld, dat de bezuiniging op de omroepbegroting wel eens 805 arbeidsplaatsen zou kunnen kos ten in plaats van de door de Raad van Beheer begrote 335. Kern van die redenering was, dat de omroep zou moeten opdraaien voor het feit dat minister De Ko ning er dit jaar niet in is geslaagd het omroeppersoneel trendvol ger te maken. NOS-voorzitter Jurgens zei niet te verwachten dat dit zal gebeuren. Wel ligt voor de hand, aldus Jurgens. dat de regering op korte termijn zal proberen het omroeppersoneel alsnog in een aparte wet tot trendvolger te maken. Zodoende wordt het ontstane gat opgelost in de arbeidsvoorwaardensfeer en niet uit de exploitatiebegro ting van de omroep. Het overleg tussen ondernemings raad en Raad van Beheer over de voorgestelde bezuinigingen is in middels vastgelopen. Volgens de ondernemingsraad is de NOS- leiding te weinig fel in haar pro test tegen de bezuinigingen. Na schorsing van het overleg heeft de ondernemingsraad zich dan ook zelf per brief tot de minister gewend met het dringende ver zoek zijn besluit te herzien. NOS- voorzitter Jurgens ontkende dat de Raad van Beheer zich te ge makkelijk neerlegt bij de bezui nigingen. Gesprekken met de minister hebben echter aange toond, dat er nauwelijks kans is op intrekking van het besluit, al dus Jurgens. HILVERSUM - De TROS heeft de eerste rechten op uitzending van de film 'The day after', de Ameri kaanse produktie over een atoomaanval op de stad Kansas, waarvan de uitzending dit week einde in de VS voor grote op schudding zorgde. Dat is althans de conclusie van het bureau van de NOS dat de claims die omroe pen op buitenlandse produkties kunnen leggen registreert. Over de situatie rond 'The day af ter' is inmiddels in Hilversum grote verwarring ontstaan. Oor spronkelijk hadden de TROS, de NCRV en de VPRO in 1982 al een claim gelegd op de vierdelige mi ni-serie van die titel. NCRV en VPRO trokken deze later in, zo dat de TROS als enige recht op uitzending had. Vorige maand dienden de afdeling actualiteiten van de NCRV en de afdeling do cumentaires van de KRO een claim in op de documentaire 'The day after', die dit weekeinde te zien is geweest. Navraag van de NOS in Amerika heeft inmiddels uitgewezen dat het hier om dezelfde produktie gaat. Het claimbureau conclu deert dan ook dat de TROS nog steeds de oudste rechten heeft. Wel zou de NCRV bezwaar kun nen maken tegen het feit dat de TROS deze claim onder een on juiste omschrijving van het pro gramma heeft ingediend. De NCRV heeft inmiddels laten we ten dat bezwaar niet in te dienen. DEN HAAG (ANP) - Het Alge meen Nederlands Persbureau (ANP) zal op 1 januari zijn activi teiten in Viditel, de viewdata dienst van de PTT. beëindigen. Dit heeft de directie van het ANP meegedeeld. Het besluit tot beëindiging van de viditel-activi- teiten is genomen omdat tegen over de kosten voor het onder houd van de ANP-200-dienst in viditel slechts geringe opbreng sten staan. Het ANP is vanaf de invoering van viditel in Nederland, in 1979, steeds als zelfstandig informatie leverancier bij viditel betrokken. Daarnaast verzorgde een redac tie in de periode van augustus 1980 tot augustus 1982 een spe ciale nieuwsdienst voor de view- dataproef krantel-600 van de ver eniging de Nederlandse dagblad pers. De viewdatactiviteiten van het ANP zullen zich in de toekomst hoofdzakelijk richten op beslo ten gebruikersgroepen binnen een eigen viewdatasysteem. ROME - De fresco's van Michelangelo in de Sixtijnse kapel in de Pie terskerk van het Vaticaan worden gerestaureerd. Een Japans televisiesta tion betaalde drie miljoen dollar voor de exclusieve rechten van een repor tage over de restauratie. (Foto ap> AMSTERDAM (ANP) - Het Gou den Ezelsoor, de jaarlijkse prijs voor een debuterende Neder landstalige schrijver van wie in een jaar de meeste boeken zijn verkocht, wordt deze keer ge deeld door Veronica Hazelhoff uit Groenekan die het kinder boek 'Nou moe' schreef, en Rene Stoute uit Amsterdam voor diens biografisch werk over druggebruik 'Op de rug van vuile Zowel van 'Nou moe' als van 'Op de rug van vuile zwanen' zijn in 1982 rond 10.000 exemplaren ver kocht. van de prijs is niet er twee winnaars zijn, zodat de laureaten de 2.500 gulden moeten delen. De prijzen worden op 1 december in de Ree horst in Ede uitgereikt. HAARLEM (ANP) In het provin ciehuis te Haarlem zijn gister middag de Hogenbijlprijzen voor 1983 uitgereikt aan de Haagse violist Willem Noske en de ama- teur-smalfilmers Ed en Vera Tietjens uit Rottevalle in Fries land. De commissaris van de ko ningin in Noord-Holland, de heer R.J. de Wit, overhandigde de prijswinnaars onder grote be langstelling een beeldje en een geldbedrag van 25.000 gulden. De kunstenaars krijgen die prij zen op grond van hun verdienste voor respectievelijk de klassieke muziek en het amateur-smalfil- Het was de eerste keer dat de Ho genbijlprijzen werden uitgereikt. De onderscheiding is een initia tief van de Haarlemse muziek handelaar Henny Hogenbijl, die twee jaar geleden overleed. Naast de muziek hield hij zich in' zijn vrije tijd vooral bezig met smalfilmen. Bij zijn leven richtte de heer Hogenbijl een stichting op, die jaarlijks bijzondere pres taties op het gebied van de klas sieke muziek en het smalfilmen moet onderscheiden. De kosten hiervoor worden betaald uit zijn nalatenschap. Rob de Nijs in Stadsgehoorzaal Bijgewoond: Rob de Nijs en band. Ruud Bos: vleugel, Peter Berk: slagwerk, Hans Jansen: synthesi zers, Jochem Fluitsma: gitaren. Jan Vermeulen: basgitaar. Ferry Lever: gitaren. Gezien op 23 no vember, Stadsgehoorzaal Leiden. LEIDEN Alsof het een bijeen komst van het Katholieke Vrouwengilde betrof, zoveel vrouwen en meisjes draafden gisteravond in 'zondagse kle ren' op voor het (tiener)idool Rob de Nijs (41). De zaal zat stampvol luid meezingende, deinende en soms gillende da mes. De man-vrouw verhou ding bedroeg ongeveer één op tien. De Nijs gaf zijn gehoor waar het voor kwam: alle hits uit zijn eenentwintigjarige loopbaan, meezingers, gevoeli ge teksten, 'romantiek', senti ment en handzoentjes. De dames lagen aan zijn voeten. "Robbie, Robbie", galmde het kort na de pauze door de Ge hoorzaal. Aan het einde van het dik twee uur durende op treden zat niemand meer op zijn stoel. Met beide armen in de lucht werden de hits "Malle Babbe" en "Zondag" meege bruld. De door K O georga niseerde avond kon voor de aanwezigen niet meer stuk. De Nijs bedaarde het op hol gesla gen gehoor met een vertaalde versie van de schitterende Jac ques Brei compositie 'Ne me quitte pas'. Hoe je ook over het muzikale genre van Rob de Nijs denkt ("gezwijmel", "weëe muziek" zijn veelgehoorde kwalifica ties), hij brengt het eerlijk en vakbekwaam. Het publiek krijgt waar voor zijn geld. Ook de begeleidingsband is van ho ge kwaliteit. Voor het meren deel zijn het gelouterde muzi kanten (Ruud Bos, Jan Ver meulen, Hans Jansen) die hun sporen al hebben verdiend. Een speciaal compliment ver dient de jonge gitarist Jochem Fluitsma die venijnig, glashel der en bij wijle heel hoog uit haalde op zijn instrument. Absoluut wanstaltig was de shir treclame die de begeleidings band voerde. De heren traden op in sweaters met daarop de naam van een bekende fabri kant van sportschoenen. De Nijs droeg onder zijn - uiter aard - strakzittende pantalon gympen van hetzelfde merk. Géén gezicht. Behalve de reggae-achtige uit voering van het nummer 'De Pieper' was het allemaal erg ri sicoloos en voorspelbaar. Chansons en rockers wissel den elkaar regelmatig af en tussen elk nummer was er een (flauw) grapje voor het klap- grage publiek. Humor van het soort: "Zal ik u een geheim vertellen waar de roddelpers drie weken achtereen de ko lommen mee kan vullen???". Nieuwsgierige stilte. Het Ge- De meeste geintjes sloegen ech ter aan en de aanwezige vrou wen vonden het allemaal pri ma. De Nijs kon alles maken. Persoonlijk kon ik na ander half uur liedjes over geluk ('Als je slaapt'), romantiek ('Ik wil je') en liefde ('Voor Sonia doe ik alles') een diepe zucht en ga pende bewegingen niet meer onderdrukken. Misschien werkt dat bij vrouwen anders. De honderden vrouwen vroegen tenminste na twee uur swin gen en zwijmelen nog steeds om méér. Zij waren nog lang niet uitgekeken op het uiterlij ke evenbeeld van Cliff Ri chard. Ongetwijfeld beleefden de fans een onvergetelijke avond. Om dat te bereiken had De Nijs in elk geval erg zijn best gedaan. En zo hoort het ook. DIRK JAN ROELEVEN Vivienne Newport op HOT-dansfestival 'Perslcaire', choreografie van Vi vienne Newport, gedanst door Company Vivienne Newport. Ge zien op 23 november in het HOT- theater, Den Haag. Aldaar ook nog op 24 november. DEN HAAG - Een opgesloten ge voel tijdens-, en een zucht van verlichting na de voorstelling, dat waren achtereenvolgens m'n overheersende sentimen ten tijdens deze eerste kennis making met het werk van Vi vienne Newport. Zij is naar Ne derland gehaald als voornaam ste trekpleister van het HOT- dansfestival, in het kader waar van ze hier haar drie laatste choreografieën uitvoert. New port kreeg haar opleiding aan de vermaarde Folkwang Dans studio in Duitsland en maakte acht jaar deel uit van het Wup- pertaler Danstheater van Pina Bausch. Ondanks haar Engelse afkomst heeft haar werk iets typisch Duits: expressief, zwaar op de hand en met een permanente suggestie van oerdiepe beteke nissen. In haar thematiek is de invloed van Bausch goed te merken. De figuren in 'Persi- caire' zijn ijdel, agressief en vol onbegrip jegens elkaar. Ze zit ten elkaar zwaar op de huid en zijn toch lucht voor elkaar. Vandaar het opgesloten ge voel, dat nog werd versterkt door een rommelig, overvol de cor, met sofa's van de uitdrage rij en een dansvloertje met schaakbordpatroon. Newport haalt de invulling van die thematiek echter niet ais Bausch uit directe persoonlij ke ervaringen, maar plaatst daar de schakel van de litera tuur tussen. 'Persicaire' is ge baseerd op het werk van de Franse schrijver Jean Cocteau. Misschien komt het daardoor dat haar choreografie op geen en kele manier een vergelijking met Bausch kan doorstaan. Waar de laatste er steeds voor zorgt haar ernst te relativeren en haar dansers na een voor stelling bekenden van je zijn geworden, blijven de figuren in 'Persicaire' steeds op een grote afstand. Ze gaan verscho- Een scène len achter een ondoordring baar waas van literaire teksten Hun mistroostig wereldje roept medelijden, maar geen zelfonderzoek op. Ook dramatisch schort er nogal wat aan de voorstelling. De flarden tekst. Engels, Duits en Frans door elkaar, zijn maar zelden goed te verstaan. Vaak wordt de aandacht verdeeld, omdat op veschillende plaat sen tegelijk wat aan de hand is. Veel scènes doen denken aan een half afgebreide trui: rafelig en koud. Vooral wat betreft de. schaarse, dansscènes is dat jammer. De typische, oosterse arm- en handbewegingen zijn mooi en roepen de vraag op waarom daar niet meer ge bruik van is gemaakt. Per slot zijn haar spelers als danser ge schoold en dat gaat hen aan merkelijk beter af dan het acte ren of declameren. 'Persicaire' bevat hier en daar veelbelovende momenten, maar wekt als geheel een chao tische indruk. Daar kon ook de vondst van een na de pauze 180 graden gedraaid decor niets aan veranderen. Company Vivienne Newport speelt vrijdag in het HOT-thea- ter de stukken 'Trrigger' en 'Hinter der Scheune uberfrisst sich em Ochse'. ARIEJAN KORTEWEG ZAANDAM (ANP) - De schrijfster Annie Oosterbroek-Dutschun is zondag na een ernstige ziekte op 65-jarige leeftijd overleden in haar woonplaats Zaandam, zo is gisteren bekend geworden. Me vrouw Oosterbroek genoot grote bekendheid door de meer dan zestig streekromans, waarvan een aantal in trilogievorm, die zij sinds 1950 schreef. Veel van haar boeken werden verschillende malen herdrukt. Van haar boe ken zijn naar schatting van haar uitgevers in totaal acht miljoen exemplaren verkocht. Al op de lagere school schreef An nie Oosterbroek-Dutschun ver haaltjes. Haar eerste roman 'Het oever' verscheen in 1950. Deze roman werd een van haar bekendste werken, naast de An- nemarie-trilogie, die in 1972 ver scheen en die ook talloze malen werd herdrukt. Van recenter da tum zijn de moeder Fenna-trilo- gie en de dubbelroman Toch kwam de ware liefde' liefde zonder compromis'. Andere be kende titels zijn 'Tante Johanna' (1962) 'Zij zoeken de vrede' (1970) en 'Nu geen tranen meer' (1971). Een van haar laaste romans was 'Voor altijd de jouwe' (1981). DEN HAAG - 'Djazzex', de vorig jaar opgerichte professionele jazzdansgroep. geeft zondag in het Congresgebouw in de Den Haag de eerste voorstelling van haar tweede produktie. De ver maarde Amerikaanse danser en choreograaf Alvin McDuffie ver leent hieraan medewerking als gastdanser. Hij maakte ook 'Switching gears' voor de groep, dat zondag in pre mière gaat. Andere nieuwe werken zijn 'After the night is go ne" van Glenn v.d. Hoff en een op een gospel gebaseerde dans van Noes Fiolet Het programma be vat verder de oudere choreogra fieën Two' en 'Spiders'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 27