Bezuinigingen kunnen 805 plaatsen kosten 'Afstand kunst en publiek te groot' Geen zendtijd AVRO Europese verkiezingen Ook ledenraad VPRO wil tv-talent steunen Moderne Nederlandse kunst in Stedelijk' Expositie Ierse kunst Geslaagd feesteoncert van 55-jarig 'Kunst en Genoegen' Verzorgde Terugkeer van mevrouw Savage' bij Timdelerclub MAANDAG 21 NOVEMBER 1983 Ondernemingsraad NOS: HILVERSUM (GPD) - De bezuiniging op de om roepbegroting van 1984 zal in het ergste geval niet 335 arbeidsplaatsen kos ten, maar 805. Behalve de dertig miljoen verlaging die minister Brinkman heeft opgelegd, zal de om roep mogelijk ook de ge volgen moeten dragen van het voorlopig niet door gaan van het trendvolger schap en zal de begroting een zelfde tekort vertonen als vorig jaar. Gevolg: een totale verlaging van de be groting met 63 miljoen en een evenredig verlies aan arbeidsplaatsen. Dat is de mening van de onderne mingsraad van de NOS, zoals verwoord in een concept-reactie op de bezuinigingsvoorstellen van de raad van beheer. Volgens die plannen, die een invulling vormen van de door minister Brinkman opgelegde bezuini ging van dertig miljoen, zou het verlies aan arbeidsplaatsen vol gend jaar maximaal 335 bedra gen en nog eens 135 in de twee jaar daarna. Behalve de bezuiniging van dertig miljoen voorziet de OR echter een bijkomende verlaging van de begroting met 20 miljoen als ge volg van het uitstel van de trend volgersoperatie. Minister Ruding van financiën heeft verklaard dat deze tegenvaller voor het kabinet binnen de omroepbegroting moet worden opgelost, maar vol gens een woordvoerder van WVC zijn de meningen in het ka binet hierover nog verdeeld. Daarnaast verwacht de OR een soortgelijk begrotingstekort als vorig jaar, rond acht miljoen, en nog een tweetal tegenvallers waardoor in totaal 63 miljoen minder beschikbaar zal zijn. Aangezien de raad van beheer gesteld heeft dat iedere bezuini ging in de toekomst ten koste van de personeelsbegroting zal gaan, leidt dit tot een maximaal verlies van 805 arbeidsplaatsen in 1984, aldus de OR. In de reactie op de bezuinigings voorstellen uit de ondernemings raad zware kritiek op de opera tie. De bezuiniging staat niet in relatie met de medianota en is in tegenspraak met het meeijaren- beleid van de NOS. Bovendien komt het bezuinigde bedrag niet vrij om het financieringstekort te verlagen, omdat het volgens de wet slechts voor omroepdoelein- den gebruikt mag worden. Sean Connery terug als James Bond PARIJS - De Engelse filmster Sean Connery is terug als James Bond. Hij speelt de hoofdrol in de film 'Never say never again', die eind vorige week in Monte Carlo in première is gegaan. Op de foto Sean Connery met zijn tegenspeelster Barbara Carrera pose- rend voor een affiche van de film in Parijs. (Foto AP) HILVERSUM (GPD) - De leden raad van de VPRO is er in princi pe mee akkoord gegaan uit ver enigingsmiddelen een stichting in het leven te roepen „ten be hoeve van de ontwikkeling van radio- en televisietalent en het mogelijk maken van experiment en vernieuwing". Het komend vooijaar zal het bestuur met uit gewerkte voorstellen komen. De ledenraad van de VPRO be sprak zaterdag in Utrecht het rapport van de commissie Toe komst VPRO, waar de genoemde stichting in wordt voorgesteld. De stichting zou over eigen tecn- nische faciliteiten moeten be schikken, waaronder een studio mogelijkheid waar zonder tus senkomst van NOS-technici ge werkt kan worden. Een en ander betekent echter met dat de VPRO een eigen facilitair bedrijf naast dat van de NOS wil oprichten, zo stelde het bestuur zaterdag. De ledenraad ging ook akkoord met de, bestuursvoor stellen voor de groei van C- tot B-omroep. Ook in België actie tegen 'Transport' BRUSSEL (GPD) - Belgische vrachtwagenchauffeurs heb ben zaterdag enige tijd de uit gangen van de gebouwen van de Belgische omroep in Brus sel geblokkeerd uit onvrede over de serie „Transport". Deze serie, die ook in Neder land wordt uitgezonden, is gemaakt door de Belgische BRT en de VARA. Belgische zowel als Nederlandse vrachtwagenchauffeurs vin den dat de tv-serie geen juiste weergave geeft van hun be roep. De Belgische chauf feurs hieven hun blokkade na een korte tijd op nadat zij hun hart hadden gelucht te genover medewerkers van de BRT. Vorige week had BRT-direc- teur-generaal Bert Hermans de Belgische chauffeursver eniging „Belgian trucker club" al geantwoord niet te willen ingaan op de eis om de uitzending van de serie stop te zetten. Hermans wijst er in zijn brief op dat de BRT in meer serieuze documentaires al voldoende aandacht be steed heeft aan de problemen van de vrachtwagenchauf feurs en hij vindt de actie ei genlijk ook maar merkwaar dig. „De BRT heeft ook geen eisen of acties gekend van de petroleumfederatie toen Dal las werd uitgezonden", aldus de BRT-directeur-generaal. HILVERSUM (GPD) - De AVRO heeft van minister Brinkman van WVC geen extra zendtijd gekregen voor een serie voorlich tingsprogramma's rond de Europese verkiezingen die in de zomer van 1984 worden gehouden. Deze programma's zullen nu niet doorgaan, aldus een AVRO-woordvoerder. De AVRO wilde volgend jaar op een vast tijdstip een serie korte voorlichtingsprogramma's uit zenden om het Nederlandse pu bliek te betrekken bij de Europe se verkiezingen. Vanwege de programmatische opzet en het speciale karakter had de omroep daartoe extra zendtijd aange vraagd bij minister Brinkman. Deze heeft echter laten weten dergelijke uitzendingen meer een taak voor de NOS te vinden en het AVRO-verzoek afgewe zen. Het is vanwege de tijd niet meer mogelijk tegen deze beslis sing in beroep te gaan, zodat de programma's komen te verval len, aldus een AVRO-woordvoer der. Eenhoornprijs AMSTERDAM (ANP) - Ter bevor dering van het schrijven van lite rair proza heeft de Marten Toon der Stichting in Amsterdam de Eenhoornprijs voor debuterende schrijvers in het leven geroepen. Aan de prijs die volgend jaar voor het eerst zal worden uitgereikt is een geldbedrag van 10.000 gul den verbonden. Recordprijzen voor Franse meesters in New York NEW YORK/AMSTERDAM (ANP/ GPD) Het schilderij "De wan deling" van Eduard Manet (1832- 1883) heeft vorige week op een veiling van impressionistische en moderne schilderijen bij Christie's in New York bijna vier miljoen dollar (12 miljoen gul den) opgebracht. Dit is een re cord voor een werk van 'deze meester. Eenzelfde bedrag werd betaald voor een schilderij van Paul Cé- zanne (1839-1906), getiteld "Su- crier, poires et tapis" (suikerpot, peren en tapijt). Andere prijzen waren 1,265 mil joen dollar (3,'8 miljoen gulden) voor het schilderij "Vrouw met witte hoed" van Pierre Renoir (1841-1919) en 1,21 miljoen dollar (3,6 miljoen gulden) voor een "Danseres" van Edgar Degas (1834-1917). Het schilderij "De haven van Zaan dam", in 1871 geschilderd door Claude Monet heeft op een vei ling, eveneens in New York, 962.500 dollar (2.887.500 gulden) opgebracht. Het werk dat een ge deelte van de havenkom voor stelt kwam in handen van een Amerikaanse privé-verzamelaar. 'De Appel' AMSTERDAM (ANP) - Een ten toonstelling van moderne Neder landse schilderkunst van de af gelopen vijftig jaar met werk van 26 vooraanstaande kunstenaars is tot en met 8 januari 1984 te zien in het Stedelijk Museum in Am sterdam. De expositie, georgani seerd door het Bureau Beelden de Kunst Buitenland in het ka der van het cultureel verdrag tus sen Griekenland en Nederland, was in september en oktober dit jaar te zien in het Rijksmuseum in Athene. Uitgangspunt van de expositie was de ontwikkeling van de Neder landse schilderkunst te schetsen na Mondriaan, maar wel te be ginnen met De Stijl aan de hand van enkele werken van de enige na de Tweede Wereldoorlog nog in leven zijnde kunstenaar van deze beweging, Bart van der Leek. De tentoonstelling is opgebouwd langs drie lijnen: bij "Abstracte en formele schilderkunst sinds Mondriaan" zijn behalve Bart van der Leek vertegenwoordigd Ben Akkerman, Jan Dibbets, Ed gar Fernhout, Daan van Golden, Rob van Koningsbruggen, Jan Rosland en Jan Schoonhoven. Bij de "Realistische tendensen" vindt men werk van Charley Toorop, Pyke Koch, Constant, René Daniels, Ger van Elk, Lu- cassen, Lucebert en Co Westerik. Bij de "expressionistische stro mingen" tenslotte Herman Kruy- der, Pieter Ouborg, Karei Appel, Armando, Gerrit Benner, Cor- neille, Jef Diederen, Hans van Hoek, Ger Lataster en Bram van Velde. Minister Brinkman op eerste congres OKW: Prinses Margriet bewondert op deze foto een gouden harp uit de vijftien de eeUW. (foto ANP) AMSTERDAM (ANP) - Prinses Margriet heeft in het afgelopen weekein de de tentoonstelling Ierse Kunst met ongeveer honderd voorwerpen in het Rijksmuseum in Amsterdam geopend. De tentoonstelling be slaat een periode van zo'n 4500 jaar, van 3000 vóór Christus tot 1500 na Christus. De vroegste getuigenissen van artistieke produktiviteit in Ierland stam men uit de tijd rond 3000 vóór Christus. Dat zijn bewerkte stenen uit de jongste steentijd. Het oudste voorwerp van de expositie is een met groeven versierde steen uit het grafveld van Knowth. Men weet niet waarvoor dit voorwerp diende. Uit de tweede eeuw vóór Christus zijn er fijngepolijste hamers, een strijdbijl en rijkversierde voorraadpotten. Er zijn verder fraaie gouden kunstvoorwerpen te zien die tussen 1800 en 600 vóór Christus vervaardigd zijn zoals de lunula evenals produkten van goudsmeedkunst uit de Ierse 'gouden eeuwen', van de achtste tot de zesde eeuw vóór Christus. Maar ook de kunstvoorwerpen van na die tijd tonen dat Ierland een rijke kunsttraditie heeft, waarvan bij voorbeeld kunstnijverheidsprodukten, boekverluchtigingen, beensnijwerk, schrijnen en andere kunstvoor werpen getuigenissen vormen. De tentoonstelling was eerder te zien in New York, Parijs, Keulen en Berlijn. UTRECHT (ANP/GPD) - Kunst en wetenschap zijn sinds de vorige eeuw steeds verder af komen te staan van wat zelfs een geïnteresseerd publiek kan bevatten. Minister Brinkman van Welzijn, Volksgezondheid en Cul tuur (WVC) constateerde dit zaterdag in Utrecht op het door achthonderd mensen bezochte eerste congres van de jonge ver eniging voor Ónderwijs, Kunst en Wetenschap (OKW). Doel van deze particuliere vereni ging, die inmiddels tweeduizend leden en veertig plaatselijke af delingen - al dan niet in oprich ting - telt, is aandacht voor sa menhang tussen onderwijs, kunst en wetenschap. De minister gebruikte in zijn be toog het onderscheid dat de so cioloog Abram de Swaan heeft gemaakt tussen 'kunstkunst', kunst voor kunstenaars, kenners en ingewijden, en 'gunstkunst', kunst die zich in een publieke belangstelling mag verheugen. Hij is het ermee eens, dat op het terrein van de kunsten moet wor den aanvaard dat er ontwikkelin gen zijn die aanvankelijk ten minste - alleen door een zeer klein publiek met een bijna spe cialistische kennis van zaken kunnen worden gevolgd. Maar volgens hem is het niet zo, dat het juist een wezenskenmerk van echte, ware, grote kunst zou zijn dat die naar zijn aard het be grip en waarderingsvermogen van een breder geïnteresseerd publiek te boven gaat, of dat kunstenaars zich van een pu bliek niets hoeven aan te trek ken. De overheid heeft volgens de mi nister met name een taak, naar mate er meer sprake is van 'kunstkunst', zij het dat daarbij (financiële) beperkingen gelden. Waar het meer om 'gunstkunst' gaat, kan de overheid haar ver antwoordelijkheid wat meer de len en in bepaalde gevallen ook financieel wat meer terugtreden, aldus Brinkman. Wel zijn er volgens hem vooral op het gebied van de gunstkunst dringend structuren nodig die de mensen houvast bieden en waar binnen ze zelf initiatieven kun nen ontplooien, al was het maar ontvangt 250.000ste DEN HAAG (ANP) - Theater groep De Appel in Den Haag heeft zaterdagavond de kwart- miljoenste bëzoeker sinds de op richting in 1972 mogen begroe ten. Acteurs en actrices van de groep brachten de familie Sjou- ke uit Den Haag een serenade bij de kassa van het Appeltheater. Na de voorstellingen kreeg de fa milie een eeuwigdurend Appel paspoort alsmede een mand met Appelprodukten aangeboden door burgemeester Schols van Den Haag. Toneelgroep De Appel werd in 1982 opgericht. Na 370 voorstel lingen in het Scheveningse Thea ter aan de Haven verhuisde men in 1976 naar het wat grotere Ap peltheater, eveneens in Scheve- ningen. In de twee zalen van dit theater brengt De Appel op het ogenblik 'De Vrek' van Moliere en 'De huisbewaarder' van Pinter. Jubileum-concert "Kunst en Genoe gen". Plaats: Stadsgehoorzaal. Ge hoord: 19 november. LEIDEN - "Kunst en Genoe gen", algemeen bekend als K en G, door de jongens van het eerste uur gewoon als een ont spannende bezigheid naast an dere verenigingsactiviteiten begonnen, bestaat 55 jaar. Het jubileum-concert, zaterdag avond in de volle Stadsgehoor zaal sloot de lustrum-feeste lijkheden af. K en G maakte in al die jaren een indrukwekkende groei door. Begonnen als een mondorgel clubje van bescheiden om vang, werd het een korps met een veelheid van kostbare in strumenten en een, in eigen land en tot over de grenzen vermaarde speelkwaliteit. Jeugd van beneden de zestien, de onmisbare reserve, zorgt voor een groeiende aanwas van de senioren. Het bleek, gege ven de grote belangstelling en blijvende animo, nodig, een derde groepering in het leven te roepen. Dat gebeurde in ok tober j.l. Spelers van boven de vijf en dertig, de "veteranen", kunnen er nun liehebberij in blijven beoefenen. We hoorden hen zaterdag nog niet, maar dat komt nog wel. Het concert was groots opgezet, met aan bloemen, vlaggen en belichting geen gebrek. De stemming van de talrijke vrienden in de zaal was en thousiast. Voorzitter E. Dijk stra leidde het festijn met een van dankbaarheid getuigende korte toespraak in. Presentator Hans van Willigenburg (van de KRO) praatte de muzikale ge beurtenissen vlot aan elkaar, vertelde wetenswaardigheden over dirigenten, over de aard van de te spelen stukken. Hij had ook een kort interviewtje met de allereerste voorzitter (van 1928), de heer Slegten- horst. De 'oud' en zeker ook jong K en O zo'n hoge spelkwaliteit heb ben bereikt, danken ze, behal ve aan eigen, blijkbaar onver- slijtbare ambitie en ijver, aan hun leiders, alle vier uit de Ma riniers Kapel afkomstig: Nico de Jeu, Joop Peters, M.C. Vuyk en adviseur J. Koops. Uit de senioren traden nu en dan aparte groepjes van o.a. saxo fonisten en trombonisten (waaronder Nico de Jeu zélf) naar voren. Alles wat we hoorden, ook van de 'hoop der toekomst', stuk ken van vooral Engelse, ook wel van Spaanse origine, wer den voortreffelijk geblazen en getrommeld. De rijkdom aan prima instrumenten verzeker de een, volgens de partituren, volledige verklanking. Het pu bliek genoot volop. Leiden mag trots zijn op dit korps, dat uit puur genoegen met de kunst bezig is. En hóe! JOHAN VAN WOLFSWÏNKEL 'De terugkeer van John Patrick door de 'Timde lerclub'. Gezien op 18 november in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - De wereld is een gek kenhuis - dat is al vaker be weerd en al vaker als uitgangs punt voor een toneelstuk geko zen. De zogenaamde abnorma liteit van het kleine wereldje in een kliniek wordt dan op to neel getoond en afgezet tegen de ons omringende, als 'nor maal' beschouwde werkelijk heid. Afhankelijk van toneel schrijver en van het uitvoeren de gezelschap wordt aan dit thema meer of minder filosofi sche diepgang gegeven. Het stuk van John Patrick, dat de 'Timdelerclub' onder regie van Gérard van Kamp heeft in gestudeerd, ontkomt niet aan een zekere zakagendaspreu- kenwijsheid, zoals bijvoor beeld: "Probeer de mensen te zien, niet zoals ze zijn, maar zo als ze zo vreselijk graag zouden willen zijn". Uiteindelijk moet de toeschouwer tot de conclu sie worden gebracht, dat het le ventje in de kliniek zo gek nog niet is. De leden van de 'Tim delerclub' hebben zich niet al te opdringerig op deze bood schap gestort, maar de in dit stuk aanwezige spelmogelijk- heden proberen uit te buiten. Zo spelen Magda de Frel, Ernst Jan van Heijningen, Jeanne den Hoed en Auke Krispijn met zichtbaar plezier de rol van enige excentrieke persona ges. Vooral laatstgenoemde valt door haar aantrekkelijke spel duidelijk op. Agnes Ou- werkerk is Mevrouw Savage, die de dokter (Riet Krijspijn) uit de financiële problemen helpt. Twee wispelturige in dringers (Wim de Ru en Anne- miek Verheij) leveren een be langrijke bijdrage aan de ont wikkeling van het gegeven van dit stuk. Bijrollen waren er nog van Nico van Leeuwen, Lies- beth van Leeuwen, Willeke v.d. Ree en de zeer jonge Daph ne Ouwerkerk, die de zaal een vertederd 'Ach' ontlokte. Door het bij de sfeer passende decor, de redelijke tekstbe- heersing en de overzichtelijke regie maakte dit stuk als ge heel een verzorgde indruk. WIJNAND ZEILSTRA. om de extreme gedachtengang dat echte kunst niets met pu bliek te maken zou hebben een halt toe te roepen. De voorzitter van de vereniging OKW, K L. Poll, zei dat het waar devol is dat de overheid een groot deel van de verantwoorde lijkheid op zich genomen heeft voor het aanbod van onderwijs en kunst en voor de beoefening van wetenschap. Maar daarnaast is de vereniging er van overtuigd, dat er tegenwich ten nodig zijn tegen de overheer sende positie van de staat: "Als dat tegenwicht ontbreekt, wordt de\ invloed van het ambtelijk denken te groot, van de ambtelij ke taal, de ambtelijke procedu res". Hij betoogde, dat er in de staatscultuur behoefte bestaat aan kritische vrijplaatsen van waaruit het doen en laten van de staat onbelemmerd beoordeeld kan worden. Het is de bedoeling, dat de vereni ging OKW in elke plaats waar ze een afdeling heeft 'OKW-huizen' sticht die .verschillende functies krijgen. In de eerste plaats een schoolfunctie (cursussen en le zingen) en in de tweede plaats een functie als centrum voor stu die en onderzoek waar mensen uit de kringen van onderwijs, kunst en wetenschap zich een paar maanden kunnen terugtrek ken, verder moeten de OKW-hui zen volgens Poll functioneren als werkplaats en als ontmoetings plaats. Als andere activiteiten waarmee de vereniging zich zal bezighouden noemde hij een cultureel kanaal voor abonneetelevisie, een OKW- uitgeverij, een wetenschapsmu seum en een schoolagenda met informatie over kunst. Hans Croiset uit leiding Publiekstheater AMSTERDAM (ANP) - Hans Croiset gaat per 1 augustus 1985 de leiding van het Publieksthea ter in Amsterdam verlaten. Hij is dan twaalf jaar directeur/artis tiek leider geweest van dit in 1973 door hem opgerichte hoofd stedelijke gezelschap. Croiset wil het bestuur in de gelegenheid stellen een nieuwe leiding te be noemen. Het bestuur heeft het besluit van Croiset aanvaard en voert nu be sprekingen die op korte termyn tot de vorming van een nieuwe leiding zullen leiden, heeft het Publiekstheater laten weten. Hans Croiset zal m de toekomst wel als acteur/regisseur aan het Publiekstheater verbonden blij ven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 11