Veronica herdenkt Kennedy Zwakke uitvoering van flauw sprookje Ischa Meijer eist 12.000 Aan komst Sint op televisie Met documentaire en discussie TV-film over censuur 'Hoogleraar vol verlangen': teleurstellend solotoneel Dichter Dobru (48) overleden Nieuw operagebouw in Parijs •HILVERSUM (ANP) - De VPRO zal de nieuwe film van de Franse cineast Ray mond Depardon mede pro duceren. De film gaat over een reis met twee auto's door Ethiopië, Soedan en Egypte en zal waarschijnlijk volgend jaar tijdens het filmfestival in Cannes in première gaan. De VPRO zond woensdag avond Depardons "Faits di vers" uit, een reportage over het werk van de Parijse poli tie. Van weekblad Privé ADVERTENTIE HM JAN WOLKERS Gifsla De nieuwe roman 232 pagina's Paperback f 22,50/BF 450 Gebonden f 32,50/BF 650 BIJ DE BEZIGE BIJ AMSTERDAM - Het weekblad Vrij Nederland eist 1500 van het blad Privé als schadevergoeding voor van een door de journalist Ischa Meijer geschreven interview met de acteur Jeroen Krabbé. De schrijver zelf vraagt een vergoeding van 12.000. VN's advocaat, mr. G. J. Kemper deelde gistermiddag mee, dat de geëiste 15Ó0 driekwart bedraagt van het honorarium dat aan Meijer voor zijn artikel is betaald. In een civiele procedure wordt aan de rechter ver zocht Privé te verbieden in de toekomst nog op vergelijkbare wijze te citeren en over te nemen op straffe van een dwangsom van 100.000 per overtreding. In VN stond onlangs een interview van Meijer met Jeroen Krabbé, waar in uitvoerig werd ingegaan op diens privéleven. Het weekblad Privé ontleende veel gegevens aan het VN-artikel, waaruit ook met bronver melding werd geciteerd. Volgens de advocaat van VN heeft Privé ge handeld in strijd met de citaatbepalingen in de auteurswet. Korte aan halingen zijn toegestaan, maar niet hele stukken van het betoog zonder dat men er zelf iets wezenlijks aan toevoegt, aldus de raadsman. HOORN (ANP) - Sinterklaas komt zaterdag weer aan in ons land. De intocht van de Sint met zijn Pieten zal van 12.00 tot 13.00 uur recht streeks op Nederland 1 te zien zijn. De Sint zal wanneer hij met zijn stoomboot in de haven aankomt worden welkom geheten door de bur gemeester van Hoorn. Daarna volgt een feestelijke ontvangst in de Oos- terkerk, samen met de kinderen van Hoorn. Aart Staartjes zal het feest verslaan. VRIJDAG 18 NOVEMBER 1983 Radio - tv - kunst Engelse miss de mooiste LONDEN -Het 19-jarige Engelse model Sarah-Jane Hutt is gisteravond in de Royal Albert Hall in Londen gekozen tot de mooiste van de wereld. De nieuwe miss World, die een rode avondjapon droeg, werd. voor televisiepubliek van naar schatting vijfhonderd miljoen kijkers gekroond. De show werd rechtstreeks per satelliet uitgezonden. Op de tweede plaats eindigde de 18-jarige Columbiaanse Rocio Florez en derde werd de 20-jarige Braziliaanse Catia Pedrosa. HILVERSUM (GPD) - Veronica besteedt aanstaande zon dag ruim tweeëneenhalf uur aandacht aan de Ameri kaanse president John F. Kennedy, die op 22 november 1963 in Dallas werd vermoord. In de eerste plaats in een documentaire van Co Patist, die in twee uur archiefmate riaal een beeld geeft van voornamelijk de periode van Kennedy's verkiezingscampagne in 1960 en zijn bijna driejarig presidentsschap daarna. Vervolgens discus sieert een forum onder leiding van Ferry Hoogendijk een half uur lang over de betekenis van Kennedy. De documentaire begint met een korte schets van Kennedy's car rière voor zijn geslaagde gooi naar het presidentsschap. Vanuit de kinderkamer via het ambassa deursschap van zijn vader in Londen naar het Congres en la ter de Senaat. Al snel belanden we echter in 1960, wanneer Ken nedy eerst binnen de democrati sche partij een harde strijd moet voeren voor zijn nominatie en het vervolgens opneemt tegen zijn republikeinse tegenstander Richard Nixon. Daarna wordt een schets gegeven van de belangrijkste beslissin gen en crises waarmee Kennedy tijdens zijn presidentsschap te maken heeft gehad: de rassen- problematiek in eigen land, de mislukte invasie in Cuba, de kernwapenwedloop en de groeiende spanning tussen Oost en \Vpst met als dieptepunt de crisis rond Russische kernraket ten op Cuba en als hoogtepunt de ondertekening van het ver drag tegen kernproeven in de dampkring. Een enorme hoeveelheid archief materiaal wordt daartoe over de kijkers uitgestort en daar zitten veel interessante beelden tussen. Met name de opname van het overleg in de presidentiële ka mer, de Oval Office, bijvoorbeeld tijdens de onenigheid rond toela ting van zwarte studenten op een universiteit in Alabama. Daar neemt de president zelf via zijn broer Robert en diens ondermi nister stelling tegen de rascisti- sche gouverneur Wallace. In dat geval betreft het dan ook mate riaal dat door overheidsperso neel is opgenomen en nog nooit eerder werd uitgezonden. Gedurende de twee uur ontstaat met name een goed beeld van de opmars van Kennedy naar he' Witte Huis, van zijn globale poli tieke opvattingen en van zijn uit straling. De hele documentaire is echter wel vanuit de visie van Kennedy zelf gemaakt, zodat elk spoor van kritiek ontbreekt. Zo danig zelfs dat de commentaar stem ons af en toe een blik in de hersenpan van John F. gunt door te melden dat „de gedachte aan zijn eigen kinderen en alle ande re kinderen op de wereld" hem gedurende de Cuba-crisis op de been heeft geholpen. Een uit spraak die volgens de maker van de documentaire gestaafd wordt door geluidsopnamen van het kabinetsoverleg tijdens de crisis. Ook op andere momenten sluit de film klakkeloos aan op de my the die zich rond Kennedy en zijn familie heeft gevormd. Patist heeft bij de samenstelling van zijn film vooral gebruik ge maakt van de Amerikaanse do cumentaire 'Being with J.F.K.', die daar nog door ABC moet worden uitgezonden. Van die twee uur durende film gebruikte hij ongeveer de helft. Een andere Amerikaanse documentaire en het NOS-archief deden de rest, hoewel de laatste bron bedroe- fend weinig opleverde, aldus Pa tist. Dat het nu geschetste beeld van Kennedy nogal eenzijdig is, vindt volgens de maker vooral zijn oorzaak in het gebrek aan materiaal. In elke film komen de zelfde beelden terug en dat zijn doorgaans opnamen van openba re bijeenkomsten, speeches en dergelijke. En zoals bekend wordt de politiek daar niet ge maakt. Na de documentaire voert Ferry Hoogendijk een studiogesprek met NAVO-secretaris-generaal Luns, die ten tijde van de moei lijkheden rond Nieuw-Guinea minister van buitenlandse zaken was, oud-minister van binnen landse zaken Toxopeus, oud- PvdA-minister en Europees se cretaris Mansholt, oud-ambassa deur in de VS Van Rooijen en de huidige fractieleider van D'66 in de Tweede Kamer, Maarten Eng- wirda, die na het winnen van een opstelwedstrijd indertijd feeste lijk door de Amerikaanse presi dent werd ontvangen. Op ver zoek van Veronica is het forum samengesteld uit mensen die Kennedy persoonlijk hebben ge kend. Hun taak is de betekenis van Kennedy voor de wereld en voor Nederland in het bijzonder in een half uur nader toe te lich ten (zondag, Nederland 2 21.00 uur). John Kennedy ontvangt een aantal opstelwinnaars, onder wie Maarten Engwirda, die men omcirkeld op de foto ziet. (Foto Veronica) HILVERSUM (GPD) - „Woorden achter tralies" is de aansprekende titel van een film van 35 minuten, die Gerrit Bussink en Bernard Neuhaus maakten over censuur. Door die beperkte duur - het Humanistisch Verbond, dat de film vanavond uitzendt, heeft niet veel weg te geven - richtten zij zich op één aspect van censuur: de problemen die een schrijver heeft door de dreiging van of de daadwerkelijke praktijk van Na een algemene inleiding, waarin recht gedaan wordt aan de vele ver schijningsvormen van censuur en de uiteenlopende bewegingen of machten die zich ervan bedienen, bestaat „Woorden achter tralies" uit gesprekken met de Zuidafrikaanse schrijver Breyten Breytenbach en de Duitse journalist Gunther Wallraff. Breytenbach spreekt over zijn ervaringen met de harde, directe censuur waar hij in Zuid-Afrika mee te maken heeft. Gunther Wallraff vertelt over zijn confrontatie met de aartsconservatief Axel Springer. Wallraff werkte enkele maanden onder een valse identi teit bij het dagblad Bildzeitung en deed in een boek verslag van zijn ervaringen. Een verslag dat de uitgever van Bildzeitung, Springer, lie ver niet zag verschijnen. Midzomemachtsdroom bij Nationale Ballet Nationale Ballet met 'Midzomer- nachtsdroom' (reprise) van Frede rick Ashton, muziek: Felix Men- delssohn-Bartholdy (ouverture en fragmenten uit A Midsummer Night's dream) en 'Onder mijne voeten' van Rudi van Dantzig, mu ziek: Peter Schat (eerste symfonie opus 27). Gezien op 17 november in de Stadsschouwburg van Amster dam. Aldaar ook op 18 t/m 21,28 en 29 november. AMSTERDAM - De compositie 'Midzomemachtsdroom' van Mendelssohn -is al voor veel choreografen een bron van in spiratie geweest, George Ba- lanchine maakte er in 1962 een ballet op, in het verre verleden voorafgegaan door Petersburg- se balletten van Marius Petipa en Mikhail Fokine. De versie van de Engelse choreograaf Frederick Ashton dateert van 1964 en werd in 1977 voor het eerst door het Nationale Ballet gedanst. Met Shakespeare heeft de Midzo memachtsdroom van Ashton weinig meer te maken. De hoofdpersonen uit diens werk zijn overgenomen, maar alle vaste grond is hen onder de voeten vandaan gehaald. De diepgang die ze bij Shakespea re hadden, is door Ashton op geofferd aan een vlot en ro mantisch balletsprookje, waar van maar moeilijk is voor te stellen dat het nog geen twin tig jaar geleden werd gemaakt. Het verhaaltje is snel verteld: op een door de maan beschenen open plek in het bos betwisten elfenkoning Oberon (Lindsay Fischer) en zijn vrouw Titania (Valerie Valentine) elkaar het bezit vap een kind. De faun Puck (Bruno Barat) sprenkelt in opdracht van Oberon een liefdeselixer in de ogen van Ti tania, waarop zij verliefd wordt op de boerenpummel Spoel ^red Berlips). En passant laat Puck twee menselijke paartjes, die in het bos wandelen, nei gingen tot partnerruil krijgen en voorziet Spoel van een ezelskop. Eind goed, al goed: een nevel doet bij iedereen de schellen weer van de ogen val len. Van het kind wordt niets meer vernomen, Oberon en Ti tania vallen elkaar in de armen en Spoel raakt zijn ezelskop kwijt. Als romantisch verhalend ballet sluit wat qua stijl betreft aan bij de echte klassiekers uit het Door een liefdeselixer wordt Titania (Valerie Valentine) verliefd op zen boer met een ezelskop (Fred Berlips). (foto Jorge Fatauros) ballet-repertoire, zoals Giselle bekoring houden door de vir- en Les Sylphides. Waar echter tuositeit van de choroegrafie deze balletten ook nu nog hun de passie van het verhaal, blijft van Midzomemachtsdroom niet veel meer over dan een flauw sprookje, gedragen door die typische met mime onder steunde uitvergrotingen van bewegingen, die bij klassiek ballet vaak voor humor door gaan. Een zware rolbezetting had het stuk nog enigszins kunnen redden, en karakter kunnen suggereren waar dat in feite niet aanwezig is. Het Nationale Ballet had echter gekozen voor aankomende solisten. De rol len vergden zichtbaar zoveel van hen, dat ze geen ruimte hadden om de personages te profileren. Ook het corps de ballet maakte een logge en on zorgvuldige indruk. Bij dat alles moet een uitzonde ring worden gemaakt voor Bruno Barat, die een zeer licht voetige en energieke faun neerzette. Hij sprong hoger dan een duivel uit een doosje en maakte zo de Midzomer- nachtsdroom toch nog een beetje goed. ARIEJAN KORTEWEG 17 november in het LAK-theater. LEIDEN In deze solotoneelvoorstelling kijkt de hoogleraar, David Kepesh, te rug op een door tegenstrijdige verlan gens beheerst bestaan. Het college van "de professor van het verlangen", de ti tel van het boek van Philip Roth, wordt aangevangen als hij reeds bekeerd is tot het 'normale leven'. Als zijn verlangen naar extreme vormen van seks een veili ge plaats heeft gekregen binnen een hu welijk. Dit normale leven beheerst de gehele voorstelling, waarin Wiebe Brouwer het verleden van Kepesh herleeft. Een storm van vèrbaal geweld ondersteunt het verlangen van Kepesh om niet het slachtoffer te worden van zijn verlan gens. Dat de tekst de overhand heeft in dit stuk maakt het langdradig: het spe len van een roman en dan in je eentje is een krachttoer. In een inleidend schrijven van de regis seur wordt een schets gegeven van zo wel het ontstaan van het stuk als de in houd. Het verlangen was "solotoneel, van een hoog niveau". Men is uitgeko men bij het boek van Roth en een klas sieke vorm van toneel, waarin dit boek op soms levendige wijze in gekorte ver sie werd gedeclameerd. Bespiegelingen, dialogen, personages en dromen wer den gespeeld als een reeks toneelstuk jes in een toneelstuk: een college dat het karakter droeg van een bekentenis. Bij het spelen van in boekvorm scherp ge tekende afwisselingen verviel Wiebe Brouwer te vaak in toontjes, gebaartjes en studentencabaret. Het ontbreken van een sterke dramatische taal legde te veel gewicht op de tekst. Een tekst die op sommige plaatsen veelbelovend leek te zijn, maar overwegend saai en stereo type was, soms regelrecht uit op effekt. Ook de regie heeft hier niets aan kun nen doen. Het leek of speler en regis seur te veel in de ban van het verhaal waren geraakt. In een uiterst sober decor, waar de veel kleurige en strakke Rietveld-stoel sym bolisch centraal stond, bewoog Kepesh zich door zijn verleden en voltrok zich het drama, dat door Trommel "de totale vernietiging van elk menselijk verlan gen" wordt genoemd. De uitgebreide verwijzing naar Kafka illu streerde de onsamenhangendheid van dit stuk, dat duidelijk te hoog gegrepen is. Kan het Verlangen wellicht een the ma zijn dat leidt tot vervreemdende en bizarre beelden, hier werd Kafka terug gebracht tot een kreet op een T-shirt: Kafka is O.K. De redelijk gevulde zaal kon deze voor stelling echter wel waarderen en gaf een staande ovatie. Een niet onaardige af ronding van een met een klassiek geslo ten einde getooid onderhoudend avond je uit. KOOS DE MIK. Aimie-Romeinprijs voor Burnier AMSTERDAM (ANP) - De Annie- Romeinprijs is dit jaar toege kend aan de schrijfster Andreas Burnier. De prijs, die is ingesteld door het feministische maand blad Opzij, wordt elke twee jaar toegekend aan een vrouw die met haar literair of essayistisch werk de vrouwenbeweging on dersteunt of vooruit helpt. Annie Romein was tot haar dood in 1978 medewerkster van Opzij. De prijs - een bedrag van vijf duizend gulden zal op 2 de cember in Amsterdam worden uitgereikt. Een jury, onder voorzitterschap van Hannemieke Stamperius, heeft de keuze op Andreas Bur nier laten vallen wegens haar "vele eigenzinnige, originele en altijd interessante en tot naden ken stimulerende publikaties op het gebied van de vrouwencul tuur". Andreas Burnier maakte zich al voor de tweede emancipatiegolf bekend als feministe. Volgens de jury heeft zij in haar werk van Andreas Burnier. het begin af aan met grote moed geijverd voor cultuurtransforma tie, die zij als essentie van het fe minisme beschouwt. Eerder kreeg ze voor haar werk de J. Gnesshofprijs en de Lucy B.- en C.W. van der Hoogtprijs. De Annie-Romeinprijs, die nu voor de derde maal is toegekend, is eerder toegekend aan Joke Smit en het redactie-collectief van het blad Lover. PARAMARIBO/DEN HAAG (ANP) De Surinaamse dichter en politicus Robin Ravales, beter bekend onder zijn pseudoniem Dobru, is op 48-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Paramaribo overleden. Dobru was in juli ern stig ziek geworden en voor een behandeling naar Cuba overge bracht en juist vorige week in Suriname teruggekeerd. Dobru was een van de kleurrijkste figuren uit de Surinaamse literai re wereld. Hij was één van de eer sten die het Sranan Tongq (Suri naamse taal) zonder folkloristi sche bedoelingen gebruikte in proza en poëzie. Dobru was een vooraanstaand lid van de Partij Nationalistische Republiek (PNR) van advocaat mr. Eddy Bruma. Hij speelde een belangrijke rol in het politieke proces voorafgaand aan de onaf hankelijkheid van Suriname en droeg, mede door zijn literatuur, in ruime mate bij tot het hiermee samenhangende bewustwor dingsproces van het Surinaamse volk. Dobru was van 1973 tot 1977 lid van het parlement en werd minister van cultuur in het eerste kabinet Chin a Sen, na de staatsgreep van 25 februari 1980. Dobru was getrouwd en had twee kinderen. PARIJS (Reuter) - De Canade se architect Carlos Ott heeft donderdag de opdracht ge kregen een omstreden nieuw- operagebouw neer te zetten op de historische plek van de Bastille, waar de Franse revo lutie begon. President Frangois Mitterrand had zich persoonlijk ingezet voor het project van twee miljard frank, (bijna een mil jard gulden), ondanks een golf van protest over 'geld verspilling' en het ontwijden van een historische plaats in Parijs. Het operagebouw, dat plaats zal bieden aan ruim 3000 be zoekers, moet in 1988 klaar zijn. Het zal te zijner tijd het Paleis Garnier, tehuis van de Parijse Opera sinds 1873, ver vangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 25