Carrière van een mannetj esmaker "Ik kies mijn rollen heel zorgvuldig'' Ben Korsten en zijn invloed op politici VRIJDAG 18 NOVEMBER 1983 Tegen onze gewoonte in vandaag op de filmpagina een recensie van een film die nog niet in de Leidse regio draait. Het gaat om 'De Mannetjesmaker', een film waarmee regisseur Hans Hylke- ma debuteert. Gerard Thoolen speelt Ben Mertens, de man- netjesmaker-in-kwestie. Die fi guur is gebaseerd op Ben Kor sten, een man die in het begin van de jaren zestig politici op het terrein van public relations advi seerde. De verfilming van Korstens zo tra gisch geëindigde leven heeft zo veel stof doen opwaaien dat naar onze mening niet kon worden ge wacht op een première in Leiden of Alphen. r .Jir A "MIIIK. HIIIII, -<||| |k'De Mannetjesmaker'; re-'| gie: Hans Hylkema; hoofdrollen: Gerard Thoolen, Carol van Her- wijnen en Hans Veerman; theater (onder meer): Ca lypso, Den Haag en City 2, Amsterdam; alle leeftij den lllllllllllllllllllllllllllllllllli! Rond de "De Mannetjesmaker" heeft het al gerommeld sinds met de opnamen werd begon nen. De speelfilm berust op een stukje recente historie en dat is in dit land tamelijk ongebruike lijk. "De Mannetjesmaker" werpt een niet al te fraai licht op de gedragingen van een aantal confessionele politici en er werd, o, ironie, ook nog een fors bedrag rijkssubsidie in gestoken. Alles bij elkaar voldoende om bij velen de zenuwen door de keel te laten gieren. "De Mannetjesmaker" voert ons terug naar het begin van de jaren zestig. Die periode markeerde, politiek gezien, het einde van een tijdperk. De krachtige persoon lijkheden die na de oorlog het land op poten hadden gezet en nogal onder-ons-achtig bezig wa ren geweest, waren van het to neel verdwenen. Vooral de KVP, toen nog een bloedgroep apart, miste na het vertrek van de leeuw Romme een krachtige leidershand. Zijn opvolgers, of wat daarvoor po seerde, bezaten zijn postuur en overwicht niet en evenmin zijn invloed. Schmelzer, Veringa, Cals, De Jong, Klompé, Veldkamp - ze waren op dat tijdstip alles, behalve in spirerend en smaakmakend. Dat was des te beroerder, omdat de journalistiek zich veel meer dan daarvoor kritisch ging roeren. Bovendien kwamen tal van Bin- nenhofse aangelegenheden door de opkomst van de televisie als het ware onder een vergrootglas te liggen. Daarmee was het ter rein rijp geworden voor de komst van een functionaris die in dit land in de politiek nauwe lijks nog bekend was: de public- relations adviseur. Dat werd voor de hierboven genoemde po litici (en nog anderen) Ben Kor sten. Als journalist had hij voor het Haarlems Dagblad gewerkt, ver volgens was hij mensen en be drijven in publiciteitszaken gaan bijstaan. Veldkamp, de toenmali ge minister van sociale zaken, loodste hem het Haagse politieke circuit binnen. Korsten zette zich aan het werk van tal van be windslieden het imago te verbe teren, om mannetjes van hen te maken. Zwolsman Zijn arbeidsgebied werd steeds Rechts Gerard Thoolen als Ben Korsten in de film: Ben Mertens) en links Carol v hem een handje helpt bij zijn aftakeling. Herwijnen als de sinistere, ambitieuze medicus Ouderkerk, die omvangrijker en hij overschreed in feite het pr-terrein. In kabi netsformaties trad hij hier en daar op als souffleur, bij sommi ge benoemingen speelde hij een rol en in die hoogst bedenkelijke samenklontering van KVP-poli- tici rond Zwolsman, die toen hoog te paard zat en op een machtiging voor commerciële tv aasde, verleende hij belangrijke hand- en spandiensten. Men moet zijn rol over- noch on derschatten. Korstens grote fout was dat hij meende min of meer tot de kring van de ouwe jongens te behoren en dat de kopstukken die hij van advies voorzag bok zijn vrienden waren. Maar in de politiek gaat het om macht; wie daarbij kan helpen wordt gebruikt. Vriend schap is in die gelederen een ui terst schaars goed. Korsten, ondanks zijn gewiekst heid ook een naïeve man. kwam dat hardhandig aan de weet toen hij zelf in moeilijkheden geraak te. Al lang had hij last van de pressiviteit. Die aanvallen na men in frequentie toe. Hij pro beerde er aan te ontkomen door een overvloed aan alcohol en ten plotte morfine. Hij raakte de greep op zijn werk kwijt en in die sfeer maakte hij als publi- citeitsadviseur een ontzettende blunder: in 1967 gaf hij aan de Haagse Post een interview waar in hij man, paard noemde en nogal pochte op zijn invloed en kennis. Het veroorzaakte de no dige opschudding. Zijn op drachtgevers reageerden ijzig en begonnen hem snel buitenspel te manoeuvreren. Korsten werd te gevaarlijk voor hen en voor hun Steeds dieper raakte hij nu in het moeras. Teleurstellingen en mor fine sloopten hem. In 1969 werd hij opgenomen in een kliniek en daar kwam korte tijd later een eind aan zijn leven. Volgens een hardnekkig gerucht zou een on bekende bezoeker, die hem een overdosis morfine toediende, daar de hand in hebben gehad. Bij zijn begrafenis lieten de groten, die hij jarenlang had gediend, met grote zorgvuldigheid ver stek gaan. Met uitzondering van Van Riel, maar dat was ook een mannetje dat Korsten niet had behoeven te maken. Ironie Deze geschiedenis ligt ten grond slag aan de film "De Mannetjes maker" van Hans Hylkema. Ui terst ironisch wordt aan het be gin gemeld dat elke gelijkenis met bestaande personen, louter op toeval berust. Het leuke, het boeiende is dat de gelijkenis juist zo frappant is. De film ontleent er een groot deel van zijn charme aan. Het leidt soms tot bijkans parodie-achtige situaties zonder dat het ontkrachtend werkt op het drama. Ook al dragen de poli tici in kwestie andere namen, je ziet bij de meesten zo wie met wie wordt bedoeld, daarvoor was Hylkema geen moeite te veel. Gerard Thoolen, in de film Ben Mertens, lijkt sprekend op Ben Korsten. Hij zet hem zeer aan vaardbaar neer, niet als "de Ras- poetin van Den Haag", zoals hij, zeer overdreven, werd betiteld, maar als een tragische man die verstrikt raakt in zijn zakelijke en politieke besognes. Andere sleutelfiguren: de zo fraai zingende Hille is Zwolsman (Hans Veerman). Van der Wall is Schmelzer (Henk van Ulsen), mej. Cuypers is mej. Klompé (Diana Dobbelman). Kamphuis is Veldkamp (Egbert van Pari don), Simon Müller is Sidney v.d. Bergh, de voorzitter van het bestuur van het Academisch Zie kenhuis Leiden (Jaap v.d.Mer- we). Maas is oud-premier Cals en De Boer oud-premier De Jong. De man die in de medische bege leiding van Korsten een omstre den rol heeft gespeeld was de destijds aan het Academisch Zie kenhuis Leiden verbonden inter nist dr. A.J.Ch. Haex, broer van de toenmalige staatssecretaris van defensie. Korsten, onder be handeling bij Haex, zou deze hebben geholpen aan zijn benoe ming tot voorzitter van de Natio nale Gezondheidsraad. Hoe het ook zij, in de film draagt de arts de naam van Hendrik Ou derkerk (zeer sinister uitgebeeld door Carol van Herwijnen). Hij is het meest kille, hardvochtige en ambitieuze sujet van het hele stel. Als zijn benoeming er een maal door is. werpt Ouderkerk de deur voor de om morfine hui lende en smekende Mertens in het slot. Later, wanneer de poli tie Ouderkerk aan de tand voelt over de morfine-leveringen houdt hij alles feilloos van zich af met een beroep op het medisch geheim. Om de film "rond" te maken, heeft Hylkema hier en daar fictie moe ten toevoegen, maar over het al gemeen houdt hij zich vrij strak aan de bekende feiten van de zaak-Korsten. De artistieke kracht van de film zit vooral in de weergave van de dramatische aftakeling van de hoofdfiguur. Daar waar Hylkema een bijpad betreedt, zoals in het begin als hij de KVP-top en hun dames in een nogal erotisch sfeertje dompelt, komt hij minder realistisch over. In dit verband is het wel aardig Henry Faas. een belangrijke poli tieke kroniekschrijver in die tijd, even aan te halen. De KVP-dames hebben hem, zo schrijft hij, nooit een moment kunnen opwinden. Dat zij zich zó gedroegen kan hij zich moeilijk voorstellen. Als er al een kat ge knepen werd dan wel zeer in het donker. "De Mannetjesmaker"is beslist de moeite waard, vooral voor wie geïnteresseerd is in het reilen en zeilen van politici in deze des tijds zo geruchtmakende affaire. Wie dat niet is, blijft tegen de buitenkant van een niet zó bij zonder verhaal aankijken en mist zodoende een hoop. RUUD PAAUW Mary Steenburgen Oscar-kandidate voor rol in 'Cross Creek' ANTIBES (GPD) - De actrice Mary Steenburgen wordt door de Amerikaanse kritici vrijwel una niem getipt als Oscar-kandidate voor haar rol in Cross Creek. De ze door Martin Ritt geregisseerde film gaat over Marjorie Kinnan Rawlings die in 1928 abrupt brak met haar frustrerende huwelijk en journalistiek werk, om zich te vestigen in een woest stuk van Centraal-Florida en zich daar volledig te gaan wijden aan de romankunst. Het is niet het soort film waar het grote publiek gauw voor te hoop zal lopen, maar in tussen heeft Mary Steenburgen er haar prestige als karakter-ac trice aanzienlijk mee opge schroefd. Mary Steenburgen (gehuwd met acteur Malcolm McDowell, van wie ze twee kinderen heeft) maakte nog maar zes films, maar het betrof van meet af aan hoofd rollen en ze speelde onder de re gie van grootheden als Jack Ni- cholsen (Going South), Milos Forman (Ragtime) en Woody Al len (Midsummernight's Sex Co medy). Mary Steenburgen pleegt de haar toegezonden scripts scherp te se lecteren: „Als twee acteurs onder één dak wonen en ze hebben ook nog kinderen, dan betekent dat, datje niet tegelijkertijd alle twee met verschillende films bezig kunt zijn. Ik karj niet langer van de ene produktie naar dc andere doorrennen. Malcolm en ik ver delen de activiteiten zowel bin nen- als buitenshuis. Ik kan dus ruimschoots de tijd nemen om telkens mijn volgende project te kiezen en ik kan wel vertellen dat ik, na het script voor Cross Creek gelezen te hebben, niet lang heb hoeven -nadenken. Ik kende Marjorie Kinnan Raw lings eigenlijk alleen via haar meest bekende boek: The Year ling. Toen ik via het script haar geschiedenis leerde kennen was ik bijzonder geïmponeerd door haar als vrouw. We hadden ge meen dat wel alle twee uit ons geregelde bestaan hebben moe ten uitbreken, om te bereiken wat we ons hadden voorgeno men. Voor mij was dat, mijn fa milie in Arkansas verlaten toen ik 19 jaar oud was, om in New York mijn geluk te gaan beproe ven als actrice. Marjorie Kinnan Rawlings legde min of meer een omgekeerde weg af, van Long Is land naar Florida, waar ze de zelfstandigheid en rust zocht om boeken te gaan schrijven. - Martin Ritt heeft als regisseur vaak Oscar-nominaties gehad, maar de eigenlijke Oscars kwa men dan uiteindelijk opvallend vaak terecht niet bij hem, maar bij de actrices die hij geregiseerd had. Begrijp je dat? Heeft hij een speciale methode om uit actrices het beste te halen.? „Het komt me voor dat hij zich vooral aangesproken voelt door verhalen waar sterke vrouwen rollen in zitten. Maar het is ook een feit dat hij voortreffelijk met acteurs om gaat. Hij is zelf acteur geweest en is heel sensitief. Er is iets merkwaardigs aan veel regis seurs, zelfs de best met wie ik ge- werk heb, vaak hebben ze het ge voel dat het onmannelijk is om de te spelen karakters te bedis cussiëren. Ze maken zich veel drukker over de visuele kant van de film. Waar de camera moet staan, welke lenzen er gebruikt moeten worden, dat vinden ze concreter, daar stoppen ze al hun vernuft in. Meer dan in gcdach-, ten over de wereld van de perso nages. Martin Ritt is. wat dat be treft een opvallende uitzonde ring. Hij heeft niet de meeste schroom om over personages te spreken. Niet dat hij er te ver mee gaat, op die manier dat hij iets van je afpakt datje zelf liever had willen invullen. Maar als je erom vraagt, kan hij je altijd heel precies uitleggen wat de vrouw, die je spelen moet, wél zou doen of nooit zou doen. En daarbij houd hij respect voor je vakkun digheid. Als ik op de set vanuit een ooghoek Marty's gezicht naast de camera opving, dan zat hij onveranderlijk te genieten, te glunderen als een klein kind. Dat stimuleert". - Je ambities, waar kwamen die ei genlijk vandaan? „Als kind leefde ik het grootste deel Van mijn tijd in een denk beeldige wereld, omdat ik zo vre selijk veel las. Alsof mijn leven ervan afhing. Ik hield van woor den en bracht ze tot leven in mijn hoofd. Daar begon eigenlijk het acteren. Het was niet zo heel erg leuk, vroeger bij ons thuis in Ar kansas, voornamelijk als gevolg van de slechte gezondheid van mijn vader. Hij was machinist op vrachttreinen, maar hij was heel vaak ziek. Hij had een hartkwaal, waaraan hij pas een paar jaar ge leden geopereerd kon worden, omdat we het vroeger niet kon den betalen. Dat lezen en acteren van mij, was domweg een kwes tie van de werkelijkheid ont vluchten. Ik geloof ook niet dat ik iemand tekort gedaan heb door naar New York te verhuizen en voor mezelf te gaan zorgen. Ik geloof zelfs dat ik door het op bouwen van een carrière, ze thuis heb kunnen helpen". BLIJVERS "Brandende Liefde" Nieuwe Wol kersverfilming. Niet zo best. City 3. Katwijk. "De Illusionist" - Sublieme gekte van Freek de Jonge, Lido 3, Lei- "The meaning of life" - Pythons pakken ouderwets uit en hebben veel te bieden, Euro 3. Alphen. "Vrijdag de 13de" - Nog griezeliger in 3D. Luxor. Leiden, Euro 4, Al phen, City 2. Katwijk.. "The Osterman weekend" - Thriller van Sam Peckinpah, Lido 2, Lei- (OP)NIEUW "Les uns et les autres" - Indruk wekkend spektakel van Claude Lelouche, Studio. Leiden. "The nightporter" - Nazislachtoffer komt kampbeul weer tegen, de sado-masochistische verhouding begint opnieuw. City 1. Katwijk. "Garantie tot de hoek" - Autohan delaren spelen onbetrouwbare spelletjes. City 3. Katwijk. "Brandende liefde" - Wolkersverfil- ming stelt teleur. City 4. Katwijk. "Neighbours" - John Beluslu in zijn laatste film, die helaas niet leuk is, City 4, Katwijk "Het huis bij het kerkhof" - Griezel film, Euro 1. Alphen. "The good, the bad and the ugly" - Western. Euro 2, Alphen. SEXFILMS "Opwindende dromen" - Rex, Lei- NACHTFILMS "The sound of love" - Rex. Leiden. "Het huis bij het kerkhof" - Euro 1. Alphen "De bloedhete verleidster" - Euro 2, Alphen. "Bedcarrière van een fotomodel" - Euro 3. Alphen. "Vrijdag de 13e, deel 3" - Euro 4, DEN HAAG "The Osterman Weekend" - Asta (463500), 16 jr. "Monty Python's Life of Brian" - Bijou (461177), 12 jr. "De mannetjesmaker" - Calypso (463502), al. "Trading places" - Babylon 1 (471656), al. "'n Moordboef" - Babylon 2. 16 jr. "Man, vrouw, kind" - Babylon 3. al. "Parasite" - Cineac 1 (630637). 16 jr. "La Traviata" - Cineac 2, al. "Octopussy" - Cineac 3, al "Brandende liefde" - Euro (667066), 16 jr. "Return of the Jedi" - Metropole 1 (456756). al. 'Amarcord' is één van de meest persoonlijke films van Feden- co Fellini. De Italiaanse regis seur keert daarin terug jaren dertig, naar Rimini, de plaats waarjiij opgroeide. "De Illusionist" - Metropole 2. 12 jr. 'Trading places" - Metropole 3. al. "Sophie's choice" - Metropole 4. 16 jr "Brandende liefde" - Metropole 5. 16 jr. "De uitdaging" - Odeon 1 (462400). 16 jr. 'The Bronx warriors"- Odeon 2, 16 jr. "Caligula 2" - Odeon 3. 18 jr. "Return of the Jedi" - Odeon 4. al. "Roommates" - Le Pans 1 (656402), 18 jr. "Liefdesgodinnen" - Le Paris 2, 18 jr. "The seduction of Cindy" - Le Paris 3. 18 jr. "Ho" - Passage (460977), 16 jr. AMSTERDAM "Man. vrouw, kind" - Alfa 1 (278806). al. "Danton" Alfa 2, 12 jr. "Educating Rita" - Alfa 3. al. "Erendira" - Alfa 4. 16 jr. "De illusionist" Alhambra 1 (233192). 12 jr. "Sophie s choice" - Alhambra 2. 16 jr. jr. "Trading places" - Calypso 1 (266227/234876), al. "Superman 111" - Calypso 2, al "The world according to Garp" - Ca lypso 3, 12 jr. "Sex society" - Centraal (248933). 18 "L'Homme blessé" - Cinecenter (236615), 16 jr. "Niagara - Gentlemen prefer blon des" - Cinecenter, 12 jr. "Tootsie" - Cinecenter, al. "The Osterman Weekend" - Cinema 1 (151243), 16 jr. "Trading places" - Cinema 2. al. "Return of the Jedi" - City 1 (234579), al. "De mannetjesmaker "- City 2, al. "Scherprechters" - City 3. 12 jr. "High road to China" - City 4, al. "Octopussy" - City 5. 12 jr. fe" - City 7, 16 jr. "Danton" - Kriterion. 12 jr. "Het proces" - Studio K. 16 jr. "De illusionist" - Leidsepleinthea- ter (235909). 12 jr "Meisjes die in brand staan" - Pari- sien (248933). 18 jr. "De uitdaging" - Rembrandtplein- theater 1 (223545). 16 jr. "Caligula 2" - Rembrandtpleinthea- ter 2 (223545), 18 jr "De dragon's snake fist" - Rex (246132), 16 jr. "Dressed to kill" - Saskia (244152), 16 jr. "Colpire al cuore" - The Movies 1 (245790), 16 jr. "All about Eve" - The Movies 2, al. "Erendira" - The Movies 3. 16 jr "Internationale filmweek Amster dam" - Tuschinki (262633) "Vrijdag de dertiende - deel 3" - Tu- schinski 3. 16 jr. "Hans - het leven voor de dood" - De Uitkijk (237460), 16 jr. In het Italiaanse Hollywood, Cinécitta werd een dorp opge bouwd dat er sterk op leek. De film draait rond een groep jon gens die zich niet bekommeren om de politiek (het fascisme van Mussolini), maar meer oog hebben voor de meisjes. Hoog tepunt in het leven is echter als een hoge. fascistische functio naris op bezoek komt. Dinsdag 20.15 uur, België 2. Het andere Belgie (BRT 1) ver toont vrijdag 'Slap shot', een geslaagde komedie van George Roy Hill met Paul Newman in de hoofdrol. Hij is de routinier van een ijshockeyteam dat een traditie van verliezen aan het opbouwen is. Dan worden de drie broers Hansen aangetrok ken. Dikke brilleglazen en kei hard. Newman ziet weer kan sen voor de Charlestown Chiefs en met flink wat gebik- kel, keren de ijshockeyers weer terug aan de top. 'Slap Shot' kent zijn zwakke mo menten, maar is toch ook vaak onweerstaanbaar leuk. Morgenavond op Duitsland 2 om 20.15 uur 'Picnic'. Een ouwetje van Joshua Logan en een verfilming van het gelijknami ge toneelstuk. William Holden speelt de zwerver Carter die te rugkeert naar zijn geboorte plaats om daar werk te vinden. Dezelfde avond 'The Fog', een thriller van John Carpenter. Volgens een oude legende wordt een Californische vis sersplaats gehuld in een dikke mist. Dat betekent tevens dood en verdoemenis Duitsland 1. 22.35 uur. Sommigen beschouwen 'The big sleep' als de beroemdste detec tive in de geschiedenis. De film is gemaakt naar dc Raymond Chandler en Humphrey Bogart speelt de rol van de cynische detective Phi lip Marlowe, met Lauren Ba- call aan zijn zijde. Te zien in het LAK, dinsdag 21.00 Vooraf wordt 'The primitive man' vertoond, van de filmpio nier D.W. Griffith. Deze uit 1912 daterende film is'vooral van belang uit cinematogra- fisch-historisch oogpunt. (20.00 uur) De Franse nouvelle vague vormt de hoofdmoot in het filmpro gramma van het LVC. 'Et Dieu créa la femme' van Roger Va- dim met Brigitte Bardot wordt vanavond en morgenavond ge draaid (21.15 uur). Francois Truffauts eerste film 'Les 400 coups' is woensdag te zien (20.00 en 22.15 uur) en 'Deux ou trois choses' van Jean-Luc Godard draait don derdag (20.00 en 22.15 uur). Het Kijkhuis vertoont 'Mephisto* van dc Hongaar Istvan Szabo (maandag tm. woensdag 20 00 uur). De film, gebaseerd op het gelijknamige boek van Klaus Mann, won vorig jaar een Os car. Vervolgens van donderdag t/m zondag de eveneens Hon gaarse film 'En de tijd stond stil' van Peter Gothar. Hierin worden de lotgevallen gevolgd van een groepje studenten tij dens de liberalisatieperiode in Hongarije. De film werd vorig jaar door de Newyorkse film critici uitgeroepen tot de beste van dat jaar. (20.00 en 22.15 uur). Bij K O tenslotte is 'My bril liant carreer' te zien, de eerste speelfilm van dc Australiër Gill Armstrong. Het is tevens de eerste door een vrouw ge maakte speelfilm in dat land. (dinsdag 20.00 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 17