fMij n muziek is de kracht van het licht J Positief beeld van politie in Franse tv-documentaire Meer geld voor jazz en pop -C rFaits divers' bij VPRO Jazznacht in Arnhem WOENSDAG 16 NOVEMBER 1983 Radio - tv - kunst HILVERSUM (GPD) - De Neder- landse politie krijgt steun uit on- j verwachte hoek. De gezagsdra- gers mogen zelf van de rechter niet meer in actie komen om uit 1 te dragen hoe onrechtvaardig de korting op hun salarissen is in het licht van de zware taak die zij l ten behoeve van rust en veilig- 1 heid voor de samenleving uitoe- ifenen. De VPRO neemt nu de fakkel over. Zo lijkt het althans j bij het zien van de Franse docu- mentaire 'Faits Divers' (Gemeng de Berichten), die deze omroep vanavond uitzendt. Nu wordt de uitzending van derge lijke programma's zolang van te- voren ingepast in het uitzend- schema dat het samenvallen er van met de ambtenarenacties als toeval moet worden aangemerkt. Een feit is echter wel, dat de film bepaald begrip zal wekken voor de harde praktijk van de politie man. Gedurende tweeëneenhal- ve maand trok de Franse filmer- fotograaf Raymond Depardon op met de agenten van het vijfde ar rondissement in Parijs. In die tijd was hij getuige van uiteenlo pende zaken als het aanhoren van klagende burgers op het bu reau, onderzoek in een aanklacht wegens verkrachting, het onvrij willig onder behandeling stellen van een demente vrouw, de af handeling van een zelfmoordpo ging en andere ondankbare klus sen waarmee politiemensen in de dagelijkse praktijk opgeza deld worden. Overheersende indruk die door de film ontstaat is die van menselij ke, niet van twijfels en panie kreacties gespeende agenten, die geconfronteerd worden met alles wat een grote stad aan ongerief te bieden heeft. Vooral opvallend is daarbij het geduld dat zij op moeten brengen om zeurende, klagende en emotioneel afreage rende burgers tot inkeer te bren gen. Meestal, zo lijkt het in 'Faits Divers', slaagt de politieman daarin. Slechts twee keer bekruipt de kij ker een gevoel dat mensen on verantwoord onder druk worden gezet of dat er in panieksituaties verkeerd gehandeld wordt. Een maal wordt een vrouw nogal hard aangepakt door de recher cheur die er achter probeert te komen wat de waarde van haar aanklacht wegens verkrachting is; een andere keer raakt een vrouw gewond wanneer zij zich vastklampt aan het busje dat haar gewonde vriend onvrijwil lig meeneemt. Desondanks rij den de agenten door. Anderzijds zijn er een aantal zeer emotionele taferelen in de film, zoals een zelfmoordgeval of een vrouw die probeert het door hu welijksproblemen van haar afge nomen kind terug te krijgen, waarin de gevolgde ambtenaren bewonderenswaardig hun kalm te bewaren. Tenslotte is er de grote stroom van kleine ellende die zij dagelijks te verwerken krijgen. 'Faits Divers' is daarmee een aan grijpende en informatieve docu mentaire geworden, waar even wel wat bezwaren aan kleven. Zo is in de eerste plaats niet duide lijk welk selectiecriterium De pardon gehanteerd heeft bij de uiteindelijke samenstelling van de film. Hij zegt hierin helemaal vrij te zijn geweest en dat zal ook zo zijn. Maar het is bijvoorbeeld merkwaardig dat hij in twee maanden nooit getuige zou zijn geweest van bijvoorbeeld een ge wone verkeersovertreding of op treden van politie tegen krakers, demonstranten of anderen die het overheidsbeleid aanvechten. Ook is er in de film geen spoortje Beeld uit de Franse politie-documentaire 'Faits divers van onheuse behandeling jegens buitenlanders te vinden. Het lijkt onwaarschijnlijk dat in een stad als Parijs dergelijke confronta ties tussen burgers en politie, die vaak reden zijn voor een minder positief oordeel over het functio neren van het gezag, volledig ontbreken. Of zouden bijvoor beeld verhalen als die de ronde doen over het Amsterdamse bu reau Warmoesstraat volledig uit de lucht gegrepen zijn? Tenslotte is ook de filmen van Depardon. die in Frankrijk inmiddels grote faam heeft opgebouwd met zijn docu mentaires. voor dit onderwerp niet ideaal. In navolging van bij-, voorbeeld de Amerikaan Wise- mann laat hij de camera draaien en monteert hij het resultaat zon der uitleg of commentaar achter elkaar. Zijn documentaire is ech ter niet zo lang als die van de Amerikaan en daardoor krijgt de kijker in hoog tempo met veel verschillende gevallen te maken, waarbij meestal net niet voldoen de informatie wordt gegeven om het optreden van de politie werkelijk op waarde te schatten. En doordat de meeste scènes vol zijn van emotionele en op hoge toon converserende mensen is het niet uitgesloten dat er ver moeidheidsverschijnselen bij de kijkers gaan optreden. Die zullen echter naar valt te hopen door de intrigerende werkelijkheid zelf 'ondervangen worden (Ned. 1, 21.20 uur). Andreas Vollenweider: han -rock tegen de angst AMSTERDAM (GPD) - Muziek tegen de angst. Zo omschrijft de in Zurich geboren en daar nog altijd woonachtige Andreas Vollenweider (30) zijn met evenveel verbazing als enthousiasme ontvangen har'*"-rock. Westeuropese popliefhebbers hebben in de drome rige muziek van de al jaren op hard improviserende Zwitser een heel apart klankgeluid gevonden, vol verrassingen en afwisseling, even bruikbaar voor meditatie als achter grondmuziek. Honderdduizenden langspeelplaten van Vollenweider zijn in amper twee jaar tijd verkocht. Wie is deze muzikant, die vorig jaar in de Sonja-show sterk de aan dacht trok met zijn harpmuziek, onlangs in Amsterdam een Edi son mocht ontvangen en eind no vember een tournee langs vijf Nederlandse steden maakt? Vol lenweider klinkt even Zwitsers als Klompenmaker in onze taal. „Dat klopt", grinnikt de geheel in het wit gestoken krullebol, wiens bij de begroeting amicaal toege stoken rechterhand van verras send lange nagels voorzien blijkt Iwan Rebroff in Noordwijk NOORDWIJK - De zanger Ivan Re broff treedt zondag op in het Li- do in Noordwijk. Hij brengt daar het van hem bekende repertoire, bestaande uit Russische liederen met een Duits sausje, zoals Ka- linka, Ave Maria, Soldat am Wol- gastrand en Zwolf Rauber. Na de pauze brengt hij een collage van melodieën uit Anatevka, waaron der het bekende If I were a rich De bas Rebroff wordt begeleid door een uit vijf personen be staand balalaika ensemble. door Dolf Ruesink te zijn. „Die naam is afgeleid van de volle weiden, je weet wel, die groene bergstroken met al die Zwitserse koeien. Ik heb het trouwens nooit onderzocht hoor, ik weet eigenlijk heel weinig van mijn land, de muziek van Zwit serland is mij evenmin goed be kend. Mijn muziek heeft, denk ik, heel weinig met het land te maken. Andere muziek zegt me niet zoveel. Ik ben te veel onder weg om naar platen te luisteren. Hoe minder ik er hoor, hoe liever het me eigenlijk is". „Lezen heeft veel meer invloed op mijn werk. Het laatste boek dat ik gelezen heb was „Die unendli- che Geschichte". Iets dat erg veel indruk op mij heeft ge maakt. Het leven op deze pla neet. de kosmos en wereldvraag stukken houden me het meest bezig. Het sociaal omgaan met el kaar, iets dat ik als de allerhoog ste kunst op aarde zie, speelt de belangrijkste rol in mijn leven en muziek. Alleen praten over pop, rock, of wat ook, ligt me niet. Daarmee kan ik niet leven. Mu ziek is de uiting van m'n inner lijk, hoe ik tegen de wereld aan kijk". Op de langspeelplaten „Behind the gardens, behind the wall, under the tree" (1981) en „Caverna Ma- gica" (1983) manifesteert de mu ziek van Andreas Vollenweider zich als een sprookjesachtig klankarsenaal, waar de door gaans klassiek aangezette intro's geleidelijk overgaan in zeer uit eenlopende ritmes en stijlsoor ten. Portugese folklore, Turkse marktmuziek, een Indiaas inter mezzo en Arabische klaagzang trekken aan de luisteraar voorbij. De elektrakoustik (een combina tie van versterkte en akoestische pedaalharp) geeft de hoofdlijnen aan, twee percussionisten bren gen een belangrijk ritmische toe voeging aan. Tijdens de tournee door Nederland laat Vollenweider zich daarbij nog vergezellen door een toet- senspeler. Hoewel de Zwitser al eerder langspeelplaten maakte met harpmuziek, vindt hij dat pas vanaf de twee genoemde el pees zijn werk beoordeeld mag worden. Andreas Vollenweider: 'Oma naast een punker bij een concert, dat is toch iets r Brug LONDEN - Er lopen op het ogenblik veel nerveuze meisjes in Londen rond. In de Royal Albert Hall worden namelijk morgenavond de Miss- Worldverkiezingen gehouden. En wie wordt er bij zoveel uiterlijke schijn niet een tikkeltje zenuwachtig? De schijn van opgewektheid wordt op deze foto opgehouden door onze eigen Miss Holland, Nancy Lalleman Heynis, die net als alle anóxre deelneemsters verplicht moest poseren. (FoU) AP) „Mijn vroegere platen, met o.a. Duitse teksten van Heinrich Hei ne, waren een brug tussen de filmmuziek die ik eerst compo neerde en hetgeen ik nu doe. Ik heb liever niet dat die oude pla ten uitgebracht worden, dat zou mijn publiek alleen maar in ver warring brengen. Ik ben bang dat het een streep door de reke ning zal worden", laat de vrien delijke snarenplukker in een grappig soort Duits weten. „Mijn muziek ontwikkelt zich nu volgens een bepaalde lijn. Zoals er morgen een andere dag is, zo zal mijn repertoire elke dag ietsje anders klinken. Ik ben falikant tegen een snellere groei, op grond van commercieel succes. Een volgende elpee hoeft niet per se totaal anders te klinken. Dat zou een doodgeboren kindje worden. In tegenstelling tot de meeste andere muzikantenten in de pop probeer ik niet mijn hui dige gevoel uit te drukken. Ar tiesten willen doorgaans hun ge voel van maandagavond op dins dagmorgen in muziek terugvin den. Ik probeer diepere gevoe lens, die in de loop van vele jaren zijn ontstaan, langzaam om te zetten in muziek". „Mijn muziek is de kracht van het licht. Een antwoord op de vele schaduwkanten van het huidige leven. Ik kom met mijn muziek naar voren in het licht, geef me helemaal bloot. Dat doe ik omdat anderen tegenwoordig hun iden titeit zo snel prijsgeven, meelo pen in de meute, verloren gaan in de massa. De oorlogswaanzin van de mens die zijn medemens en kinderen vermoordt, de kern bewapening. wat een puur crimi nele handeling is. „Eine dunkele Sache". De mensen staan genie pig in het donker, wantje kunt je nu eenmaal makkelijker ver schuilen in andermans schaduw dan alleen in het zonlicht te staan. Vanaf mijn geboorte houdt dit me bezig. Van geweld heb ik een geweldige afkeer. Ik heb er panische angst voor. Mijn muziek probeert agressief den ken te doorbreken. Je kunt in de ze tijd schreeuwen en ageren, ik geef er de voorkeur aan stilletjes iets te planten dat langzaam groeit en op de duur werkelijk iets betekent". Vollenweiders toernee zal er een zijn zonder flitsende podium show, projectieschermen en bombastische decors. „Od voor hand wil ik het stellen zonder show. Dat showelement ligt me niet en past niet bij de sfeer. Wat heb je aan zo'n stoomboot die vanaf het podium over het pu bliek heen dendert. De kleine dingetjes interesseren me meer. Bij onze concerten hebben men sen denk ik het idee dat ze ook belangrijk zijn. De lichaams warmte van degene die naast je zit is net zo belangrijk als de stem van de zanger, de klank van een instrument" Risico „De muziek tijdens mijn optredens is voor een groot deel nieuw en steeds wisselend. We spelen op risico. Dat is te horen als je een band terughoort. Voor de zaal is het niet erg. Dat mijn muziek ARNHEM (ANP) - De Storyville Jazzclub in Arnhem organiseert op 16 december een zes uur du rende internationale jazznacht, waaraan door tien grote en klei ne orkesten uit Amerika, Enge land, Frankrijk, Duitsland en Ne derland wordt deelgenomen. Het muziekfeest heeft plaats in het kader van de viering vart Arn hems 750-jarig bestaan en wordt gehouden in Musis Sacrum in Arnhem. Het programma biedt een "panorama" van alle jazzstij- len: van de vroegste minstrel shows tot de modernste bebop. Er doen zo'n 150 artiesten aan mee. door veel ouderen wordt gewaar deerd is iets dat me erg blij maakt. De grootmoeder naast een punker bij een concert, dat is toch iets moois". Vollenweider verkondigt dat op tredens en studioplaten twee ge scheiden grootheden zijn. Een li ve-elpee als passende twee-com ponentenlijm wijst hij af. „Ik zal nooit live-platen uitbrengen, om dat je op een plaat niet de sfeer van een concert kunt overbren gen. Wie niet naar een concert van mij kan of wil gaan moet een studioplaat kopen. Daar leg ik namelijk al mijn energie en tech niek in om dat publiek te berei ken". Wat de concerten betreft is de kos tenfactor iets dat Vollenweider zorgen baart. „Ik wil mijn mu ziek heel toegankelijk maken, maar de ellende is dat je in een commercieel circuit zit met erg hoge kosten. De ongewone be zetting van mijn groep brengt ex tra kosten met zich. We proberen de zaak echter onder controle te houden en uit handen van kwaadwillende elementen te blijven. Mijn muziek en het suc ces zijn namelijk heel kwetsbaar, daar moeten we voorzichtig mee omgaan". Concertdata: de Nederlandse tournee brengt Andreas Vollen weider in de volgende plaatsen: Tilburg, Stadsschouwburg (24 nov.); Groningen, Oosterpoort (25 nov.); Kerkrade, Rodahal (26 nov.); Nijmegen, de Vereniging (27 nov.) en Amsterdam, Carré (28 nov.). AMSTELVEEN Een groot aantal artiesten hief gisteren in Amstelveen het glas met de nieuwe Beaujolais, de jonge wijn die de handel altijd half november presenteert. V.l.n.r. cabaretier Jos Brink, balletdanseres Ale xandra Radius, zangeres Caroline Kaartactrice Kitty Janssen en acteur André van den Heuvel. Ifnln ANP, DEN HAAG (ANP) - In de provincie Zuid-Holland komt in de toekomst meer geld beschikbaar voor jazz-, pop- en geïmproviseerde muziek. Ook de klassieke kamermuziek krijgt wat meer subsidie. Dit gaat ten koste van de kooruitvoeringen. Een en ander blijkt uit een nota die GS van Zuid-Holland gisteren hebben gepresenteerd. In de nota wordt besproken hoe de provincie moet reageren op de opheffing van het Gewestelijk Or kest. GS hebben onderzocht of het mogelijk is met de vrijgekomen subsidie een muziekinstituut op te 1 1) All night Iqng - Lionel Richie 2 3) Hey you - Rock Steady Crew 3(4) Suzanne - V.O.F. De Kunst 4(6) Come back and stay - Paul Young 5(5I like Chopin - Gazebo 6(2) Sunshine reggae - Laidback 7(7) Joke stop met koken - Leidse Sleutelgaten 8 (11) Undercover of the night Rolling Stones 9 (15) Manhattan - G'race 10 (12) Big apple - Kajagoog- 11 (14) Suddenly last The Motels 12 (10) La di da Vanessa 13 8) Karma Chameleon Culture Club 14 (22) Can't stop running - Space Monkey 15 9) Say say say - P. McCartney M. Jack- 16 (24) 17 (26) 18 (21) 19 (19) 20 21 (32) 22 (34) 23 24 (13) 25 (27) 26 (16) 27 (17) 28 29 (29) 30 (23) 31 (35) 32 33 (28) 34 (18) 35 (20) 36 37 (33) 38 (31) 39 (30) 40 (25) Uptown girl - Billy Joel Shadow on the wall - Mike Oldfield Different worlds Vandenberg Nightline - Randy Crawford Owner of a lonely heart Yes New dimension Ima gination Union of the snake Duran Duran Happy station - Fun Fun I'm only shooting love Time Bandits This is welfare The Dutch 's Nachts na tweeën - Havenzangers They don't know - Tracey Ullman Motor mania Roman Holliday Ik mis je - Andy My forbidden lover Tapps It's raining men Weather Girls Dark is the night Shakatak My boy - Jodelles Red red wine UB 40 Chance - Big Country Puss 'n boots - Adam Ant Tonight I celebrate my love - R. Flack P. Bryson Islands in the stream K. Rogers D. Parton Als 'n meeuw in de wind Ame Jansen Doe iets - Frank Boeij- John Le Mesurier (71) overleden LONDEN (ANP) - De Britse ac teur John Le Mesurier die in Ne derland vooral bekend werd als 'Sergeant Wilson' in de tv-serie 'Dad's army' met wijlen Arthur Lowe in de hoofdrol van kapitein Mainwaring is op 71-jarige leef tijd overleden. Le Mesurier wiens televisiecarrière 45 jaar geleden begon trad op in meer dan honderd speelfilms. Goud Loeki voor richten. Vanuit dit instituut, een soort vergaarbak van musici, zou moeten worden geprobeerd de ta ken van het Gewestelijk Orkest zoveel mogelijk /oor zo'n muziekinstituut is echter onvoldoende geld, zo concluderen de gedeputeerden. Zij stellen voor een muziekcentrum op te richten. Hierin kun nen "organisatie, planning, afstemming, kwali teitsbewaking, budgetbewaking en administra tie" worden samengebracht. Het centrum gaat vol gens de provincie ruim een half miljoen gulden kosten. NEDERHORST DEN BERG (ANP) - De serie zogenoemde intervallen tijdens de STER-re clames op de televisie met Loeki de Leeuw als hoofdrolspeler, heeft tijdens het 26ste internatio nale film- en tv-festival in New York een gouden 'Award' gekre gen. Dit heeft de producent Toonder Geesink Multifilm in Nederhorst den Borg bekendge maakt. Nog twee andere Nederlandse pro- dukties vielen in de prijzen. Een tweede gouden award was er voor de promotiefilm 'Een kwes tie van meedenken'. Deze gaat over de bouw van een nieuw hoofdkantoor van de NMB in Amsterdam. Zilver was er in de categorie voorlichtingsfilms voor de film 'Den Haag', ge maakt in opdracht van de gelijk namige gemeente en de plaatse lijke VVV. Deze 16 minuten du rende film geeft met muziek als enige begeleiding een beeld van wat er in Den Haag en zijn bad plaatsen Schevcningen en Kijk duin van vroeg tot laat valt te doen. De in Londen wonende Oosten rijkse pianist Alfred Brendel is onderscheiden met de muziek prijs van Frankfort voor 1984. waaraan een bedrag van 25.000 mark is verbonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 29