'Het is acteren met de pen' WIEL contactlenzen, das pas fijn. van der 'Theater'met twee produkties naar Leiden r i- Animatiefiliner Rob Stevenliagen succesvol met Comda' Prestatie Meinard Kraak CONCERT AGENDA PODIUMBLIK LEIDERDORP - "Het is acteren met de pen. Bij een gewone speelfilm heb je altijd te maken met acteurs die niet precies voelen wat jij voelt. Bij een animatiefilm heb je het volledig in eigen hand. Je kijkt in de spiegel, let op bewegingen op straat. En als je een figuurtje zo krijgt als je wilt, dat geeft wel zo'n voldoening. Dan voel je je net God". Animatiefilmer Rob Stevenhagen: "Je moet er wel een fanaat voor zijn De twintigjarige Rob Stevenhagen uit Leiderdorp is compleet beze ten van het animatiefilmen. Hij was één van de grote ontdekkin gen op de filmmarkt van Holland Animation in Arnhem. Zijn ani matiefilm 'Corrida' werd alom bewonderd. Contracten voor ver koop naar Engeland, de Verenig de Staten, Frankrijk en Zweden hoeven nog slechts te worden ge tekend. Bovendien won hij er za terdag in de Reehorst in Ede een gedeelde eerste plaats mee op het festival van de Nederlandse Organisatie van Amateurfilmers (NOVA). Rob Stevenhagen erfde de liefde voor het filmen van zijn vader en leerde van hem ook de eerste kneepjes van het animeren. Zijn eerste animatiefilmpje 'Flat Ba roque' maakte hij op z'n veer tiende. Een orkestje bestaande uit van gekleurde boetseerklei gemaakte dierfiguurtjes beweegt daarin exact op de maat van de muziek. Voor 'Flat Baroque' kreeg hij indertijd de districts- prijs van de NOVA. Sindsdien heeft hij vijfjaar op zijn zolderkamer aan 'Corrida' ge werkt. In de laatste fase kreeg hij voor het inkleuren en voor de achtergronden hulp van ande ren, maar het leeuwedeel van de meer dan vijfduizend tekeningen maakte en filmde hij in z'n een tje. Het resultaat van die monni- door Ariejan Korteweg kenarbeid is een animatiefilm van zes minuten en vijfenveertig seconden, die zich in een onver wachte, internationale belang stelling mag verheugen. 'Je moet er wel een fanaat voor zijn", geeft hij grif toe. "Ik heb er m'n HAVO-diploma voor laten lopen. Het eerste jaar zakte ik voor m'n eindexamen. De twee de keer was ik echt van plan het te halen, maar toen was ik net aan het inkleuren toe en kwam er weer niets van m'n huiswerk. De leraren hebben er nooit moeilijk over gedaan. Ze dachten dat ik toch wel goed terecht zou ko men. Ik heb al jaren maar één wens en dat is m'n brood verdie nen met het maken van anima tiefilms. Het liefst bij een goede studio, maar anders begin ik voor mezelf'. Stieregevecht Het begint er op te lijken dat die leraren gelijk zullen krijgen en dat de wens van Rob in vervul ling gaat. Niet alleen vanwege het succes van 'Corrida'. Want Rob Stevenhagen was ook één van de tien animatoren, die de avondvullende Belgische anima tiefilm 'Jan zonder Vrees' teken den, die door de Pen-studio in Gent is gemaakt. Daarnaast is hij gevraagd mee te werken aan de nieuwe 'Tarzoon'- film en leverde een bijdrage aan het titelfilmpje van de nieuwe Pink Panter-film van Blake Ed wards. "Vijfenveertig seconden daarvan zijn van mij", zegt hij niet zonder trots. "Dat gaat over de hele wereld". Animatiefilmers denken inderdaad in termen van seconden. Hij is momenteel ideeèn aan het verzamelen voor een nieuw filmpje dat ongeveer een minuut moet gaan duren. Hij denkt er een jaar voor nodig te hebben, want het moet "een ju weeltje" worden. "Als je gedreven bent maakt het niet uit hoe lang je er aan werkt", vindt hij. Toch is de produktie- tijd van 'Corrida' hem achteraf behoorlijk tegengevallen. "Ik had het idee van een stierege vecht. waarbij de stier de lakens zou uitdelen. Ik dacht eerst aan vijfhonderd tekeningen genoeg te hebben. Het werden er tien keer zo veel. Ik zat toen net in een ontwikkelingsfase. Op je vijftiende teken je anders dan op je achttiende. Honderden teke ningen heb ik weggegooid. Ik was bijvoorbeeld niet meer te vreden met hoe de stier galop peerde en ga zo maar door. Als ik het filmpje nu zie, heb ik er al weer veel op aan te merken". Zoals het een echte animatiefilmer betaamt is Rob Stevenhagen een enorme perfectionist. Vooral daarom is Walt Disney nog steeds zijn lichtende voorbeeld. "Daar hebben alle animatiefil mers hun oorsprong. 'Fantasia' en 'Bambi', dat is geen teken werk maar kunst. Voor mij is het te vergelijken met Rembrandt. In Nederland is de Deen Borgë- nng, die hier al dertig jaar werkt, een van de weinigen van wie ik wat kan leren. Hij heeft het ook van Disney geleerd". Baksteen Stevenhagen vindt dat de anima- tiefilmerij sinds Disney achteruit is gehold. "Watje op televisie ziet is meestal troep. In 'Heidi', 'Nils Holgersson' of 'Dr. Snuggles' wordt niets tot leven gebracht. Dat zijn platte poppetjes zonder karakter. Een baksteen kun je ook laten bewegen. De 'Flintsto- nes' hebben dat wel, al is het sim pel. Daarbij vergeet je dat het poppen zijn. Voor Loeki de Leeuw geldt dat ook". Wat hij zelf maakt heet 'full-anima- tion'. Dat betekent dat alles aan de figuurtjes beweegt: oogleden knipperen, ledematen bewegen, buiken krimpen en zwellen. In 'Corrida' wordt van een aantal achtergronden gebruik gemaakt, waartegen de capriolen van de stier en de torrero zich afspelen. Het filmpje wordt begeleid door muziek. De torrero brabbelt soms ook wat Spaans, dat door Rob Stevenhagen zelf is inge sproken. "Ik weet niet precies wat hij zegt", vertelt hij lachend. "Volgens mij iets als: weet u hier een goed hotel?". Twee scènes uit 'Corrida' waarbij Rob Stevenhagen werkte met losse figuurtjes tegen een vaste achtergrond. (Foto pr>. LEIDEN - 'Beroepstoneel en amateurtoneel deze week in de Leidse theaters. Bovendien een optreden van de de gitarist Harry Sacksioni vrijdagavond in de Stadsgehoorzaal. De Arnhemse toneelgroep 'Thea ter' komt tweemaal naar deze stad: morgenavond met 'Een grimmige Feydeau' in het LAK en op dinsdagavond 22 novem ber met 'De Bontjas' van Ger- hart Hauptmann in de Leidse Schouwburg. Elders op deze pagina meer over deze twee to taal verschiollende produkties. Solotoneel 'Hoogleraar vol verlangen' is een solotoneelvoorstelling van Wie- be Brouwer, die er donderdag avond a.s. mee in het LAK- theater verschijnt. In deze voorstellinggebaseerd op de door Philip Roth geschreven ro man 'The professor of desire', speelt Wiebe Brouwer de rol van David Kepesh. Net als de roman die Roth wereldbe roemd maakte, 'Portnoy's Complaint', gaat dit verhaal over het conflict tussen seksuele begeerte en fatsoen. Hoogle raar David Kepesh is een zachtmoedige, erudiete man, die achtervolgd wordt door dierlijke verlangens, door een onverzadigbare dorst naar 'meer'. Wiebe Brouwer geeft ge stalte aan deze aarzelende fi guur. 'Ynsa' De voorstellingen, die Jim v.d. Woude vrijdag- en zatertdag- avond in het LAK-theater zou geven van zijn nieuwste pro- duktie 'Kopzeer aan die Waan- zee' gaan mede als gevolg van een opgelopen blessure van de Orkater-speler niet door. Daar voor in de plaats worden repri ses gegeven van de al eerder in deze kolommen besproken Or- kater-produktie 'Yusa'. Het is vooral de muziek,die deze voor stelling, waarin ironie en cli ché hand in hand gaan, de moeite waard maakt. Ondanks het matig acteren een genietba re voorstelling, zo luidt de con- Bernhard Droog, Anita Me nist, Jan Verhoeven en Arthur Boni (v.l.n.r.) in 'De Bontjas'. clusie van de enkele weken ge leden op deze pagina afge drukte recensie. De theatergroep 'Carrousel' voert zondagmiddag voor de kinde ren 'Jason en z'n helden' in de LAK-kelder op. Ook deze voor stelling is al eerder bij het LAK te zien geweest. Deze middag is voor kinderen van zeven tot twaalf jaar. Sacksioni De gitaarvirtuoos Harry Sack sioni staat vrijdagavond op de planken van de Stadsgehoor zaal, op uitnodiging van K&O. De begeleiding is in handen van ex-Flairckgitarist Hans Visser, John May (slagwerk en percussie) en Jan de Leeuw (sa xofoon). Het Leidse optreden van Sacksioni maakt deel uit van een tournee door Neder land en België naar aanlei ding van de onlangs versche nen elpee 'Terug op aarde'. Voor deze concertreeks keert Harry Sacksioni terug naar een pure instrumentale vorm, waarbij hij o.m. gebruik maakt van een door hemzelf ontworpen dubbelhals gitaar, een constructie van een elektri sche en akoestische gitaar. Toe gangskaarten zijn verkrijg baar bij K&O. Amateurtoneel Amateurtoneel ten slotte in de Leidse Schouwburg. Op vrij dagavond de Timdelerclub met 'De terugkeer van mevrouw Savage' van John Patrick en op maandagavond 'Tot Ieders Genoegen' met 'Het huis op de rots', een thriller van George Batson. 'Een grimmige Feydeau' en 'De Bontjas' LEIDEN De toneelgroep 'Theater' komt tweemaal in één week tijd naar Leiden. Met 'Een grimmige Feydeau' in het LAK-theater en met 'De Bont jas' in de Leidse Schouwburg. De theaterweek begint morgen avond met een voorstelling van 'Een grimmige Feydeau' in de LAK-kelder. 'Een grimmige Feydeau' staat volgens 'Thea ter' voor een niet alledaagse enscenering van twee stukken van de beroemde Frane blij spelschrijver, namelijk 'Een fijne pijn' en 'Hartelijk gecon doleerd'. In deze stukken geeft Feydeau op venijnig komische wijze zijn visie op het huwe lijksleven weer. 'Een grimmige Feydeau' wil aan de hand van twee hoogtepunten uit een hu welijksleven (een geboorte en een echtgenoot die 's nachts dronken thuiskomt) laten zien hoe achter de facade van de idylle, de kitsch van het huwe lijk, zich een strijd der sexen ontwikkelt. De personages, die bang zijn voor elkaar, kunnen alleen nader tot elkaar komen door op te gaan in een overdre ven idealisering van dat waar ze zo voor moeten bloeden: het huwelijk als instituut om nako melingen te verwerven, waar bij elke vorm van erotiek afwe zig is. De echtgenoten staan el kaar in een permanente scher mutseling voortdurend naar het leven. Ze steken er zoveel energie in dat ze aan een eigen ontwikkeling niet toekomen. Ze vermommen zich als vol wassen burgers door hun ou ders te imiteren of vallen terug op hun kindertijd. Maar zelf zijn ze niets. De voorstelling is geregisseerd door Frans Strij- ards. En die laat in een inter view weten, dat men van hem geen Feydeau mag verwach ten, bevolkt door woest schreeuwende personages, geen voorstelling ook die ge toonzet is door de verontwaar diging van het onbenul, de pantoffelheld. 'Ook is in mijn voorstelling geen plaats voor demonstraties hoe een acteur op tien verschillen de manieren met een paraplu in de deuropening kan blijven steken. Al dat soort waanzin hóét ik. Mijn fascinatie en mijn irritatie jegens de schrijver Feydeau hebben een kristalli satiepunt gevonden door de merkwaardige dubbelheid, die ik in de persoon en het werk van Feydeau aantrof. Aan de ene kant was daar mijn ver moeden met een scherp obser vator te maken te hebben, een goed analyticus, en toch: elke keer ook komt de man opdra ven die inspeelt op elk voor oordeel van zijn publiek, die zijn personages graag en vaak uitdost met idiote kleding, een spraakgebrek of een apert be lachelijke onwetendheid, die de consequenties van zijn si tuaties altijd wringt in een richting waarin veel kan wor den gerend en op verontwaar digde toon gesproken, waar door de werkelijke pijn wordt omzeild. Hier bestaat mijn affi niteit al lang niet meer. Die heeft plaats gemaakt voor af keer. Weer zit een superieur publiek te kijken naar een ge degradeerde werkelijkheid met een onschadelijk conflict'. Frans Strijards zegt het een 'ont zettend karwei' te vinden door het moeras van komische aan leidingen te baggeren in de richting van het gevoel. Want: 'Hier gaat het eigenlijk over. Porgy Franssen en Bea Meulman in 'Een grimmige Feydeau'. Het is een soort anatomieles. Langzamerhand leg je een compleet geraamte bloot en plots besef je dat het lijk al in ontbinding is. Een gevoel van misselijkheid is dan niet te ver mijden Zo wordt het dan een krachtmeting met een schrij ver, die niet aannemelijk maakt of hij als tegenstander dan wel als medeplichtige naast je staat'. Overigens: 'Dat waar Feydeau het over heeft maakt vandaag de dag deel uit van ons bestaan. Het is een on ontkoombaar gegeven van dit tijdperk en met respect, aan dacht,liefde ontfermen we ons over het realiteitsgehalte van de stukken. Je kunt de gebeur tenissen meten met de maat van je eigen leven. Daarmee heb ik het scharnierpunt van de voorstelling geformuleerd'. 'Een grimmige Feydeau' wordt gespeeld door Margreet Blan ken, Eric van der Donk, Porgy Franssen, Bea Meulman, Do van Stek en Bemadette Vora- gen. Wat 'De Bontjas' betreft, deze voorstelling is dinsdagavond 22 september in de Leidse Schouwburg te zien. Het stuk, van Gerhart Hauptmann, speelt aan het eind van de vori ge eeuw. Hoofdpersoon in deze 'schelmenkomedie' is de even resolute als 'zakelijke' was vrouw Wolff, een vitaal mens met een ietwat gebrekkig ont wikkeld respect voor het bur gerlijk eigendomsbegrip. Ze heeft thuis de teugels in han den genomen sinds haar man werkloos is. Met diefstal en kleine criminaliteit tracht ze verder te komen, van de prins geen kwaad wetend en tegelij kertijd met een ontembare energie opkomend voor haar gezin. Wat Hauptmann (1862 - 1946) in dit stuk laat zien, heeft hij als auteur van het bekende, revo lutionaire drama 'De Wevers' aan eigen lijf ondervonden: ge zagsdragers,die bang waren dat het stuk politiek gevaar zou opleveren,konden voorko men, echter slechts voor korte tijd, dat het de openbaarheid bereikte; de schrijver van dit 'tendensstuk' zagen ze het liefst achter slot en grendel. Het was de tijd van Bismarck met alle turbulente gebeurte nissen, die de maatschappij toen danig beroerden Thema van 'De Bontjas' is wat mensen, die uit alle streken van het land, gefascineerd door de wereldstad Berlijn, naar de periferie van deze stad warep gelokt, bewoog en kwel de. Politieke werkelijkheid en het leven van alledag, bekrom penheid van gezagsdragers en listigheid van kleine lieden stuiten hier op elkaar en dat le vert komische twisten op Poli tiek fanatisme en een vitale en gewiekste levenshouding staan onverzoenbaar tegen over elkaar in deze komedie en daar komt een antwoord uit dat naar de mening van 'Thea ter' tot vandaag de dag aan ac tualiteit niets heeft ingeboet. In de enscenering van Jocjien Neuhaus spelen naast Anita Menist als moeder Wolff: Ar thur Boni, Peter Bolhuis, Bernhard Droog. Piet Ekel, Paul Gieske, Hiske v.d. Lin den, Sylvia Millecam, Robert Sobels, Margreet de Ruiter, Bob van Tol en Jan Verhoe- ven P.P.. 'Die schone Müllerin' LEIDEN - Schuberts twintig- delige liederencyclus "Die schóne Müllerin" is. als geheel, niet zo vaak te horen. Een aan tal liederen eruit is populair ge worden. Maar het grootste deel bleef bij de meeste liefhebbers vrij onbekend. Misschien was dit wel de voornaamste oor zaak van de volle Kapelzaal. Wilhelm Muller, de Dessause gymnasium-leraar, die, wat ou der dan Schubert, een jaar voor diens dóód zelfmoord pleegde, was de dichter. De componist raakte er via een tijdschrift mee in kennis (even als "Die Winterreise") en schreef er op z'n zes en twintig ste jaar de muziek voor. Een jonge molenaar zwerft van mo len tot molen, raakt ergens ver liefd op een mooie molenaars dochter, die haar hart echter aan een jager verliest. De ro mantische historie, met bloe men, tranen en doodsverlan gens incluis, eindigt in verdrin king en een wiegelied van de beek. Muller was geen groot dichter, maar hij vertolkte wel de ge voelens van zijn tijd. Een genie als van Schubert kon een onaf scheidelijke eenheid van mu ziek en poëzie scheppen, waar door het middelmatige werd verheven. Deze muziek is veel meer dan zang met piano-bege leiding. Beide elementen zyn even belangrijk. Ze leven in en door elkaar. Meinaard Kraak en Joke Boon bleken dat zeer wel te beseffen. De heel mooie, gevoelige stem en het knappe, begrijpend rea gerende pianospel, dat telkens weer de gewenste accenten legde, misten uiterlijk vertoon, pretendeerden, zo gehoord, zelfs de volmaaktheid niet. Het beginlied, "Das Wandern", de presentatie van de zwervende molenaar, klonk wel blijmoe dig, maar niet echt overtui gend. Ook nog wat verderop ontbrak er soms wat aan de gaafheid, van de toon was de zegging verschillend met de hoogte. Langzaamaan verdwenen deze schoonheidsgebreken, werd de voordracht over het gehele stemgebied gelijkmatig en in tensief gevoelig. Vooral na de onderbreking werd ik getrof fen door de alleszeggende ex pressie van de nu volkomen beheerste stemklank. De pia niste werkte daaraan in gelijk gestemde harmonie mee. JOHAN VAN WOLFSWINKEL. LEIDEN/WASSENAAR - Het Leidse Studentenkoor en -or kest 'Collegium Musicum' geeft vrijdagavond a.s. een concert in de Antoniuskerk in Zuidwest. Op het programma staan werken van Mozart (Ky rie in d moll, KV 341), Orff (Ca- tulli Carmina), Gordon Jacob (More old wine in new Bottles), Geza Frid (Serenade voor ka merorkest, op. 52) Brahms (Das Schisalslied, op. 54), Cle mens en Tomkins. Het gitaarduo Bert Maas en Erik Otte geeft op dezelfde vrijdag avond een recital in de Kapel zaal van K&O. Het programma vermeldt composities van o.a. Schubert. Albeniz, Granados en De Falla. De chr. muziekvereniging 'Kunst en Genoegen' geeft za terdagavond ter gelegenheid van haar 55-jarig bestaan een uitvoering in de Stadsgehoor zaal. Op deze avond zullen de senioren en de junioren een scala van melodieën ten geho re brengen. De presentatie be rust bij Hans van Willigenburg. Wassenaar V.ocaliter treedt mor genavond aan in de Dorpskerk van Wassenaar Uitgevoerd zullen worden Haydns Stabat Mater en Mozarts Missa Brevis in C-dur. Solisten zijn de so praan Ellen van Lier, de alt Myra Kroese, de tenor Michiel ten Houte de Lange en de bas Harry van der Kamp. Voor de begeleiding zorgt het gew. Or kest. Het orgel wordt bespeeld door Tijn van Eijk. Het geheel staat onder leiding van Ad de Groot. Geen concert LEIDEN - Het concert dat de hoboïste Lena Bik, de klari nettist Hans Stoop en de pia nist Henk Briër morgenavond in de Kapelzaal van K&O zou den geven gaat in verband met ziekte van één van de mu sici niet door. Het concert zal waarschijnlijk naar een nog nader te bepalen datum wor den verschoven. ADVERTENTIE maar dan wel van een ANVC-contactlensspecialist Nieuwe Rijn 62 Leiden - 071-124108 Redactie Pieter C. Rosier Harry Sacksioni. (Foto Pr»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 21