'Er zit zoveel psychologie in mijn vak' Johnny Jordaan: gouden jubileum op televisieserie Geschreven aanvulling Prijs voor Jan Mesdag André van Duin brengt oudejaars avondshow DEN HAAG (GPD) - De TROS zendt op Oudejaarsavond vanuit de RAI in Amsterdam een drie uur durend „live"-tv- programma uit met André van Duin als centrale presen tator-gastheer. De regie van de show. waarvoor een groot aantal artiesten, politici en sportsterren is uitgenodigd, zal in handen zijn van Guus Verstaete. Met man en macht werkt de TROS op dit moment aan de voorbereidingen van het pro gramma. Vooral het contrac teren van de artiesten levert de nodige problemen op, om dat velen zich voor deze avond al elders hebben vast gelegd. Volgens TROS- woordvoerster Corinne Sauer is het aantrekken van buitenlandse sterren voor de ze Oudejaarsavondshow om deze reden helaas vrijwel on mogelijk. Het is de bedoeling dat in Noordhal van het RAI-com- plex een compleet dorp ver rijst, voorzien van een mu ziektent, een politiek café en restaurants met terrasjes. Of Van Duin ook eventuele in terviews met politici voor zijn rekening zal nemen, is nog niet bekend. De TROS deelt mee dat deze Oude- jaarsproduktie een „zeer duur" programma zal wor den. Concertzender in Amsterdam blijkt succes AMSTERDAM (ANP) - De con certzender die maandagavond in Amsterdam bij wijze van proef is begonnen en tot en met zondag elke avond is te beluisteren, blijkt sterk aan te slaan in de hoofdstad en omgeving. Het ra diostation wordt overstroomd met telefoontjes van luisteraars die hun waardering uitspreken over de programma's, aldus het stichtingsbestuur. De programma's van de concert- zender bestaan uit serieuze mu- j ziek: dat wil zeggen niet alleen klassieke maar ook volks-, geïm proviseerde muziek en jazz. De zender, die voor de proefweek toestemming kreeg van minister Brinkman van WVC. zendt van uit het muziekcentrum De IJs breker in Amsterdam alleen uit via de kabel. Een Amsterdamse piraat verspreidt op eigen initia tief de uitzendingen van de con certzender ook via de ether. Volgens voorzitter P. Frankfurter van het stichtingsbestuur toont het wat hij noemt succes van de proefuitzendingen aan, dat de programma's in een behoefte voorzien. Het Instituut voor So ciale Kommunikatie en Markt onderzoek (ISK) gaat na hoe groot die behoefte precies is. Rond de jaarwisseling zullen de resultaten van het onderzoek be kend zijn. j Mede aan de hand van het ISK-rap- port zal het stichtingsbestuur be- zien op welke wijze het initiatief wordt voortgezet. Het ligt in de bedoeling er een permanente zender van te maken, die 24 uur per etmaal ononderbroken uit zendt. "Achter het nieuws' wordt nu weer het Een tijdlang waren er geen clowns, maar nu hebben we ze weer hard nodig. Bijna 20 jaar geleden vertrok je naar Duitsland. In een interview in 1975 zei je: „Heimwee? Ach nee, ik voel mij overal thuis". Toch ben je daarna regelmatig in Nederland teruggekeerd voor het maken van tv-shows. Valt daaruit af te leiden dat je ons land toch wel een beetje bent blijven missen? Carrell: „Dat niet. Maar ik zie nu wel in dat ik het al die tijd fout heb gedaan in Nederland. Ik heb altijd maar één kringetje gezien. Als ik hier was zat ik alleen maar op Schiphol, bij mijn moeder en in hotel Americain. En dat 18 jaar lang. Dat is niet goed. Je leert Nederland dan veel te eenzijdig kennen. Deze keer kijk ik verder en heb ik al gemerkt dat er toch wel het een en ander gebeurd is. Ik geloof dat het voor mijn hele carrière belangrijk is dat ik hier weer eens terug ben. Je bent steeds maar in die showbusiness bezig en je werkt alleen maar in die richting. Je vergeet daardoor wat er geweest is. Dat van vroe ger, dat heeft toch mijn hele car rière gemaakt. Maar intussen teerde ik alleen maar op wat ik de laatste jaren gedaan heb. Het geeft mij gewoon nu weer een kick als ik door mijn geboorte plaats Alkmaar loop". - Als je terugkeerde in Nederland voor televisiewerkwas dat tot nu toe steeds bij de VARA. Dit maal is het de KRO. Je hebt toch lange tijd een behoorlijke verbon denheid gehad met de VARA Doet het je emotioneel wat nu je voor een andere omroep werkt? „De VARA is net als Amsterdam. Een oude liefde. Ik heb ver schrikkelijk fijne dingen meege maakt bij de VARA. Net zoals ik fijne dingen heb beleefd in Am sterdam. En ja, dat is er niet meer. Als ik nu bij de VARA naar binnen stap, dan is er geen Joop Simons, geen Piet te Nuyl, geen Jan de Troye. Niks meer. Er zit ten daar nu een paar mensen die stil zijn blijven staan. In deze shows voor de KRO werk ik met nieuwe mensen. Met uitzonde ring dan van Tonny Eyck. Die heeft mij voor het laatst begeleid op een accordeon in Nieuw-Gui- nea. Nu leidt-ie een orkest van 48 man. Dat werken met nieuwe mensen is voor mij zeker zo be langrijk als destijds die stap om naar Duitsland te gaan. Die men sen brengen ook allemaal ideeèn in. Voor het eerst van mijn leven hoef ik niet alles zelf te beden ken. Dat zou ook niet kunnen, nu we dertien weken achter elkaar een show moeten maken. Elke maand, dat kan nog. Maar voor een wekelijkse show heb je een team nodig, dat meedenkt, mee schrijft". ,Als je goed wilt zijn en blijven in de showbusiness, is het belang rijk om geen concessies te doen. Geen dingen doen die je zelf niet lekker vindt. Ik zal nooit een zan ger of zangeres in mijn show ne men die ik zelf niet leuk vind. En dan roepen die programmama kers meteen tegen mij: ja. maar het volk wil het. Het scoort hoog. Dan zeg ik altijd: dat kan wel zijn, maar ik wil het niet. Ik voel mij er niet lekker bij". - In 1975 heb je gezegd: „De show business is hartstikke dood. Net is triest, maar het publiek maakt de shows tegenwoordig. Dat is een verarmingmaar wat wil je als niemand uit het vak het meer doet. Er is genoeg talent, maar dat is te lui om televisie te ma ken". Hoe kijk je nu tegen dat soort uitspraken aan? „Met talent bedoelde ik destijds op mensen die theater doen. Men- door Dick Versteeg sen die op één avond meer kun nen verdienen dan met een tv- show waar ze een maand aan moeten werken. Ik heb een ande re tijd meegemaakt. Ik kwam van de radio en ineens stond er zo'n ding in de huiskamer, waar je op gezien kon worden. Daar door is dat idealisme van mij ont staan om goeie dingen te maken voor televisie. Je kan natuurlijk niet verwachten dat het jonge ta lent datzelfde idealisme heeft. Maar ik heb ook altijd gezegd: het gaat ons te goed. Vooral in Duitsland. En als het econo misch goed gaat met een land, mag je niet verwachten dat het amusement op een hoog peil blijft. En ik krijg nu toch weer gelijk, want de showbizz leeft momenteel weer op. Je merkt het echt". .Tien jaar geleden was ik in Duits land bijna de enige. Maar inmid dels zijn er een paar fantastische nieuwe krachten bijgekomen. En je merkt datzelfde, dacht ik. ook in Nederland Er gebeurt weer iets. Ik ben dus niet zo pes simistisch meer. Het is een oer oude wet dat dit soort dingen ge beuren in tijden waarin het de mensen minder goed gaat. Denk maar aan de uitspraak van de be roemde circusdirecteur Roncalli „In de hemel zijn geen clowns, want in de hemel zijn alle men sen gelukkig". En hij heeft ge lijk. Een tijd lang waren er geen clowns, maar nu hebben we ze weer hard nodig". Creativiteit - In 1979 maakte je een behoorlijk dieptepunt door. Je tobde met ge brek aan nieuwe ideeën. Liep dat parallel met de totale sfeer die toen in het televisieamusement heerste? ,Het tv-amusement zat toen inder daad in het slop, maar dat had toch niets met mij zelf te maken. Ik was echt volkomen leeg. Ik wilde echt nooit meer televisie maken. Tot op dat moment moest ik werkelijk alles zelf ver zinnen. Dat was op het laatst om compleet gek van te worden". Er wordt veel geklaagd over geld gebrek, over ontoereikende facili teiten. Is het vaak niet gewoon een kwestie van gebrek aan crea tiviteit? „Ja. precies. Daarom hebben ze mij destijds ook naar Duitsland gehaald. Radio Bremen was een kleine zender die geen geld had. Daar hadden ze Nederlandse shows van mij gezien zoals die waarmee ik toen in Montreux de Zilveren Roos won. Toen merk ten ze dat Carrell shows kon ma ken van 50.000 piek, terwijl ze in Duitsland op dat moment shows van een miljoen produceerden". Waaraan moet behoorlijk televi sieamusement in jouw optiek vandaag de dag voldoen? ,Ik zeg altijd maar: goed amuse ment is wat mij zelf aan het la chen maakt. Ik moet het zelf leuk vinden. Ik moet het spannend vinden, ik moet er een kick van Radio - tv - kunst Rudi Carrell keert vanavond te rug op de vaderlandse televisie. Zoals steeds sinds hij in 1964 zijn heil bij de oosterburen zocht, is het slechts van tijdelij ke aard. Carrell blijft in Duits land wonen en werken. Toch is hij nooit eerder voor een zo lan ge periode neergestreken op z'n geboortegrond. Drie maanden lang zal de meest succesvolle tv-showmaster die Europa tot nu toe kende z'n stempel weke lijks drukken op het Nederland se tv-amusement. Dat gebeurt in een groots opgezette produk- tie die de KRO-televisie koppelt aan de actie 1, 2, 3. Een actie die de stichting De Zonnebloem aan een nieuw schip voor zieken en andere hulpbehoevenden moet helpen. Geen gejij en gejouw in Rudi Carrells show, want... best bekeken HILVERSUM (GPD) - Dc VA- RA-actualitcitenrubriek Ach ter het Nieuws plukt de vruchten van de publiciteit en van de nieuwe vorm waar in de rubriek gestoken is. In de maand oktober was de ru briek met een kijkdichtheid van 26 (ongeveer 3.5 miljoen kijkers) de best bekeken ac tualiteitenrubriek op televi sie. Hoewel ook de geringe concurrentie van de EO daar in een rol speelt, wijzen de cijfers uit dat met het meewe gen van dat effect de VARA- rubriek ook het hoogste scoort. De redactie van Achter het Nieuws heeft inmiddels be sloten Joop Daalmeijer en Hans Emans voorlopig het adjunct-eindredacteurschap te laten vervullen. Het kli maat en de afspraken rond Achter het Nieuws, dat tijde lijk onder de eindredactie van Jan Nagel functioneert, zijn volgens een mededeling van de VARA zover verbe terd, dat de post van adjunct- eindredacteur weer opgevuld kon worden. Bovendien wordt vanaf dit moment ge zocht naar een eindredacteur die de tijdelijke rol van Nagel over kan nemen. vreselijk begrip. En het geldt niet alleen voor die buitenlan ders, maar voor de hele politiek Je mag nooit zeggen: die groep nemen we niet omdat dan weer een andere groep boos zou kun nen worden. Als ze er in Duits land achter zouden komen datje dit soort dingen in een vergade ring roept, dan word je het land uitgezet. Ik bezweer het je. Juist een optreden van Turken in een amusementsprogramma kan die Turken weer een kick geven. Het werkt echt, want veel mensen zeggen na zo'n uitzending: goh. wat zijn dat eigenlijk fijne men- Tutoyeren „Mijn werkwijze verschilt trou wens ook op andere punten dui delijk met die van sommige col lega's. Het is erg in om je kandi daten te tutoyeren. Als op mijn kandidatenlijstje staat te lezen: Wim en Miep. Nou daar gaat dus meteen een streep door. Ik ken die mensen niet dus voorlopig zijn dat gewoon meneer en me vrouw voor mij. Er zit zoveel psy chologie in mijn vak. Op het mo ment datje gaatjij'en en jouw'en tegen kandidaten zijn ze colle ga's, zoals ik met Johnny Kraay- kamp of Rijk de Gooyer praat. Maar het zijn geen collega's, het zijn kandidaten. Vaak wordt het argument gehanteerd: ja maar als je tutoyeert dan stel je de kan didaten beter op hun gemak. Weetje hoe je ze kunt geruststel len? Je moet zorgen dat ze kun nen zitten of ergens op kunnen leunen. Laten staan is het ergste watje kandidaten kunt aandoen. Die mensen moeten ergens heen kunnen met hun voeten en han den". - Voorzover je dat kunt overzien: hoe staat het Nederlandse tv- amusement er op dit moment voor? „Er gebeuren veel goeie dingen Neem Willem Ruis. Die man heeft een enorme evolutie door gemaakt. Dat is echt opmerke lijk. Tien jaar geleden was Wil lem Ruis een anti-quizmaster. Maar nu zingt-ie. hij gaat in smo king, doet duetten. En plotseling is de anti-quizmaster zelf weer de showmaster geworden. Alleen, Willem tutoyeert zijn kandida ten. Weet je dat hij mede daar door destijds in Duitsland op zijn bek is gevallen9 De Duitsers vonden Willem zelf wel leuk, maar zijn shows werden niet goed gevonden. En dat kwam onder meer door dat jij'en en jou w'en. Dat vinden Duitsers niet leuk. Willem kwam helaas te laat bij mij. Ik had hem dat kunnen vertellen. Toen hij bij mij kwam was het al te laat. Toen had-ie de meeste shows al opgenomen Erg jammer want voor hetzelfde geld was het hem in Duitsland wel gelukt. Die man heeft ge noeg in huis" LEIDEN - Twee Leidse weten schappelijk medewerkers. Jaap de Moor links) en Leonard Blus- sé rechtsschreven het boek 'Hollanders overzee' ter aanvul ling van de gelijknamige Veroni ca televisieserie. In het Rijksmu seum voor Volkenkunde in Lei den werd gistermiddag het eerste exemplaar overhandigd aan me vrouw N.F. Jongejans-Van der Pijl, weduwe van de vroegere Ne derlandse ambassadeur in Chi na. Haar man had volgens de schrijvers de aanzet gegeven tot de samenwerking tussen univer siteit en Veronica. De Moor en Blussé noemden hun boek, dat de jaren 1600 tol 1650 als onderwerp heeft,een uit laatklep voor het vele door hen verzamelde materiaal, waarvoor in de tv-serie geen ruimte was. Het boek is gericht op een breed publiek. (foto Holvast) krijgen. Dan is het goed. Ik kan niet voor het publiek zeggen wat goed tv-amusement is. Ik vind wel dat het goeie amusement veel meer gericht zou moeten zijn op groeperingen. Als er een ding is veranderd in het tv-amu sement is het wel dat je eigenlijk niet meer de gehele familie in een programma tevreden kunt stellen. Tom Manders werd vroe ger leuk gevonden door de kin deren maar ook door opa en oma. Dat lukt nu niet meer" ,We kunnen wel proberen een show te maken waarmee we zo veel mogelijk mensen een plezier doen. Neem de oudejaarsshow die ik nu voor de Duitse tv voor bereid. Daarin heb ik twintig kandidaten boven de zestig jaar en twintig onder de veertig jaar. Die ga ik met elkaar confronte ren in de hoop dat die jongere zegt: Goh, wat een leuk mens dat oudje. En de oudere: Hé, zo'n punker kan ook wel een aardig persoon zijn. Ik zeg het nu mis schien wat te idealistisch. Ik laat het in de show zelf ook niet zo duidelijk merken. Maar er zit wel een duidelijk idee achter. Men sen moeten het instinctief mer ken". Verschil „Er zijn op het gebied van het tv- amusement toch nog wel enkele flinke verschillen tussen Duits land en Nederland. Ik heb de laatste tien jaar als ik hier tijde lijk werkte bij de tv dingen ge hoord die mij toch een beetje bang maken. In Duitsland zijn we heel bewust bezig iets te doen aan het verminderen van die haat tegen buitenlanders. Dus wat doen we? We halen een Turkse vader en z'n zoon als kan didaten in de show. Of een neger met z'n dochter. Dat waren echt fantastische momenten. Eén voor één heerlijke mensen". „Bij alle besprekingen die ik in Ne derland de laatste jaren heb mee gemaakt werd echter steeds ge roepen: niet nemen dat soort kandidaten. Dat scoort niet. Ik vind dat levensgevaarlijke kre ten. Dat zou betekenen dat je op het laatst alleen puur arische shows krijgt. Binnenkort ga je dan ook roepen dat je geen jood se paren kunt nemen omdat dat niet zou scoren. Door zo te rede neren ga je een heleboel dingen weglaten die juist moeten in amusement. Ik heb het echt zelf aan den lijve ondervonden dat ze hier zeiden. Surinamers in de show? Oh nee, dat scoort niet. Maar zoiets kun je toch niet ma ken? Zeker niet in Nederland waar zoveel Surinamers wonen Dat is toch echt een schande' „Juist in het amusement moet je proberen met dingen te komen waarmee je dc agressiviteit te genover bepaalde groeperingen of zaken kunt afbouwen. Dat scoren vind ik voor mijn vak een Milky Way- Award voor Leo Hurwitz AMSTERDAM (ANP) - De Ameri kaanse filmmaker Leo T Hur witz krijgt 22 november in de Melkweg in Amsterdam de Mil ky Way Cinema Award for Reali ty Research 1983 uit handen van Ellen Waller. Met de prijs, omvattend een volle dig retrospectief in het Haagse Filmhuis en dc Melkweg Cine ma, vraagt de Melkweg Cinema onder meer aandacht voor Hur witz' halve eeuw werk. De vorige prijswinnaars waren Louis van Gasteren (1978), Mick Broomfield en Joan Chirchill (1979). Cesare Zavattini (1980). Warringion Hudlin en Charles Burnett (1981) en Johan van der Keuken (1982) AMSTERDAM (GPD) - Uit volle borst en met betraande ogen zong Johnny Jordaan gistermiddag m een Amsterdams café zijn nieuw ste lied .Amsterdam". Dit num mer dat op single wordt uitge bracht rs geschreven door Pierre Kartner ter gelegenheid van het arilestenjubileum van Johnny Jordaan Na de presentatie van de single werd de 59-jarige jubilaris ge huldigd door burgemeester Ed van Thijn. De ooit razend popu laire volkszanger ontving de on derscheiding van verdiende van de stad Amsterdam. Volop aan leiding dus voor een ouderwets volksfeestje zoals dat alleen in de Jordaan gevierd kan worden Talrijke prominenten uit het va derlandse artiestenwereldje kwamen Johnny Jordaan felici- Rudi Carrell is vanavond weer terug op de vaderlandse televisie Drie maanden lang zal hij de show leiden die is gekoppeld aan de actie voor de stichting "Zonnebloem" Rudi Carrell zegt er zin in te heb ben. "De showbizz leeft weer op" (Foto GPD) AMSTERDAM (ANP) De zanger en acteur Jan Mesdag (29) krijgt dit jaar de prijs van de Pall Mali Export Stichting Mesdag treedt op het ogenblik op in de Neder landse musical "De zoon van Louis Davids" van Gerben Hel- hnga en Jacques Kloeters. De prijs bestaat uit een beurs van 10.000 gulden en een replica van een voor dit doel door Yvonne Kracht vervaardigd beeld. De prijs is de afgelopen jaren toe gekend aan het cabaretduo Sy- tha Bolt en Tetske van Ossewaar- de, Margriet Eshuys, Heddy Les ter en Frank Afolter, Annemane Henselmans en vorig jaar aan Lori Spee en de cabaretgroep Purper. Wim Bary reikt de prijs maandag 16 juli 1984 in Amsterdam aan Jan Mesdag uit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1983 | | pagina 25